#فرازی_از_دعای_ابوحمزه_ثمالی_نهم
«َ اللَّهُمَّ إِنِّي كُلَّمَاقُلْتُ قَدْ تَهَيَّأْتُ وَ تَعَبَّأْتُ وَ قُمْتُ لِلصَّلَاةِ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ نَاجَيْتُكَ أَلْقَيْتَ عَلَيَّ نُعَاساً إِذَا أَنَا صَلَّيْتُ وَ سَلَبْتَنِي مُنَاجَاتَكَ إِذَا أَنَا نَاجَيْتُ مَا لِي كُلَّمَا قُلْتُ قَدْ صَلَحَتْ سَرِيرَتِي وَ قَرُبَ مِنْ مَجَالِسِ التَّوَّابِينَ مَجْلِسِي عَرَضَتْ لِي بَلِيَّةٌ أَزَالَتْ قَدَمِي وَ حَالَتْ بَيْنِي وَ بَيْنَ خِدْمَتِكَ»
خدايا من هر گاه به خود گفتم كه ديگر مهيا و مجهز شدهام و برخاستم براي خواندن نماز در برابرتو و با تو به رازونیاز پرداختم تو بر من چرت وکسالت را مسلط كردي زمانی كه داخل نماز شدم و حال مناجات را از من گرفتي وقتي كه به راز و نياز پرداختم، مرا چه شده است كه هرگاه با خود گفتم و درونم نيكو شده و محل من محل توبهكنندگان نزديك شده ، گرفتاري و پيش آمدي برمن عارض شد كه پايم لغزش پيدا كرده و ميان من و خدمتگزاريات حائل گردید
.
می گویم :
بحث عدم حضور قلب یا عدم تمرکز در نماز یکی از نکات بسیار مهمی است که توجه با آن ضروری است وقتی انسان نماز را می خواند چرا به درستی اداء نکند و در اینجا حضرت اشاره می کند من قصد عبادت ونماز را می کنم اما موانعی پیش می آید و نکته قابل توجه آنکه این موانع را به خداوند نسبت می دهد لذ ا می فرماید هرگاه برای نماز آماده شده ام تو در من کسالت وحالت چرتی وبی حالی را ایجاد کردی وقتی خواستم با حضور قلب وتوجه نماز بخونم تو لذت مناجات را از من سلب کردی .واین نشان می دهد گاهی باز خورد اعمال انسان در نماز خود را نشان می دهد وشاید اساسا نماز معیاری برای توزین در همین عالم باشد چون گفته شده نماز ترازوست اگر کسی بطور کامل ادایش کرد به طور کامل مزد خویش را خواهد گرفت
« ٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنِ الصَّادِقِ ع عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الصَّلَاةُ مِيزَانٌ مَنْ وَفَّى اسْتَوْفَى »( بحارج۷۹ص۲۳۵)
پس وقتی انسان در خارج از نماز مرتکب اعمالی گردد خداوند با گرفتن لذت مناجات وایجاد کسالت باز خورد عملش را بوی گوشزد می کند.
https://eitaa.com/jorenab
وقتی کوزه گران میخواهند کوزه ای درست کنند ابتدا خاک را غربال می کنند تا نرم شد سپس در آن آب می ریزند و آنقدر وَرز می دهندو بادست به شدت آنرا بهم می سابند و زیر و رو میکنند تا یکدست شود و کاملا آب و خاک باهم ممزوج شوند و خمیر یکدست بدست بیاید
حالا که این خمیر گِلی آماده شد آنرا به هر شکلی بخواهند در می آورند
قرآن کریم تعبیر قشنگی دارد به اینکه اهل ایمان ابتدا دلشون با نام خداوند نرم می شود (إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ)
با آیات الهی که می شنوند دلهایشان ورز میخورد و کاملا آماده می شود( وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ)
وقتی کاملا آماده شد دیگر خودش را به خداوند متعال می سپارد و بر او تکیه می کند(وَعَلَی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ)( انفال-۲)
وقتی انسان به این باور رسید که همه چی دست خداست و صاحب دارد دیگر نگران نیست اوضاع چگونه بر او می گذرد چون می داند صاحبش اورا رها نخواهد کرد
(فَإِذَا اسْتَیْقَنَ الْعَبْدُ لَا یُبَالِی کَیْفَ أَصْبَحَ بِعُسْرٍأَمْ بِیُسْرٍ) (بحارالانوار ج۷۴ص۲۴)
https://eitaa.com/jorenab
فرعون براي مبارزه با حضرت موسى ساحران ماهر را جمع كرد و اجتماعی بزرگی تشکیل داد ، ساحران خطاب به فرعون گفتند مزدی هم نصیب ما می شود؟ فرعون وعده داد که آنها را از نزدیکان خود قرار دهد ، به رسم ادب به موسی ع گفتند یا تو ابتدا ابزار خود را بینداز یا ما شروع کننده باشیم ، موسی ع فرمود شما شروع کنید ، عصای موسی ابزار سحرشان را بلعید و سحرشان باطل شد (سحر با معجزه پهلو نزند ایمن باش) ، ساحران که متوجه شدند موسی ساحر نیست بلکه کار او فوق بشری است ایمان آوردند فرعون بر آشفت و تهدیدشان کرد ، آنها در جواب گفتند " ما به پرو دگارمان بر می گردیم و پاداش خود را از او می گیریم(انا الی ربنا منقلبون) (اعراف ۱۱۰_۱۲۶)
مزدور هایی که ساعات پیش به جنگ پیامبر آمدند شهادت طلب شدند
ممکن است راز نجات ساحران به ادبشان بر گردد که با موسی ع به جا آوردند
(ساحران در عهد فرعون لعین / چون مِری کردند با موسی به کین
لیک موسی را مقدّم داشتند / ساحران او را مکرّم داشتند
زآنکه گفتندش که فرمان ، آنِ توست / خواهی اول ، آن عصا توفکن نخست
گفت نَی ، اول شما ای ساحران / افکنید آن مکرها را در میان
این قَدَر تعظیم ، دینشان را خرید / کز مِری آن دست و پاهاشان بُرید، مولوی)
#ماه_مبارک_رمضان
#ماه_رمضان
#بهار_قرآن
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
#دو_ویژگی_حضرت_خدیجه_علیهاالسلام
۱-خداوند متعال اراده کرده است که دین مقدس اسلام را برای همیشه تا قیامت حفظ نماید لذا مسلمان صدر اسلام را تهدید می کند اگر شما دست از یاری دین بکشید خداوند دین خود را رها نمی کند بلکه قومی را که بهتراز شما دین را یاری کنند می اورد
وَإِن تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَکُمْ ثُمَّ لَا یَکُونُوا أَمْثَالَکُم (محمد:۳۸)
لذا در دعای شبهای ماه مبارک رمضان دعای سیزدهم به ما یاد می دهند از خداوند بخواهید تا از افرادی باشید که دین الهی را کمک می کند و خداوند کسی را جایگزین شما نکند
وَاجْعَلْنی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدینِکَ وَلا تَسْتَبْدِلْ بی غَیْری
یکی ازمهمترین و شاخصترین ویژگی حضرت خدیجه این بود که با تمام توان جان ومال از دین دفاع کرد
۲- در روایتی نبی اکرم صلی علیه واله و سلم می فرماید من وعلی پدران این امت هستیم
أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ
(بحارالانوارج۱۶ص۹۵)
از طرفی در زیارتی که برای حضرت زهرا سلام الله علیها وارد شده است امده است سلام برتو ای مادر مومنان
السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا أُمَّ الْمُؤْمِنِینَ
(اقبال الاعمال ص۶۲۴)
انکس که وظیفه تربیت و نگهداری مادر جامعه اسلامی را بر عهده داشت حضرت خدیجه سلام الله علیها بود
https://eitaa.com/jorenab
نگوییم ما به دیگران چکار داریم هرکس را داخل قبر خودش می گذارند زیرا برکت و رحمت الهی و آبادانی زمانی خواهد آمد که همه یا اکثر افراد راه درست را پیشه کنند واگر جامعه به سوی نافرمانی الهی سوق پیدا کند مشکلات و سختی برای همگان خواهد بود
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ وَلَـكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ
و اگر اهل شهرها و آبادی ها ایمان می آوردند و پرهیزکاری پیشه می کردند، یقیناً [درهایِ] برکاتی از آسمان و زمین را بر آنان می گشودیم، ولی [آیات الهی و پیامبران را] تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالی که همواره مرتکب می شدند [به عذابی سخت] گرفتیم.
سوره اعراف، آیه ۹۶
https://eitaa.com/jorenab
اولین بانوی اسلام
حضرت علي علیه السلام: هر سال پیامبر ص به غارحرا می رفت و غیر از من کسی او را نمی دید ، در آن روز فقط یک خانه در اسلام بود که پیامبر ص و #خدیجه بود و من سوم آنها بودم نور وحی و رسالت را می دیدم و بوی نبوت را می شنیدم
وَ لَقَدْ كَانَ يُجَاوِرُ فِي كُلِّ سَنَةٍ بِحِرَاءَ فَأَرَاهُ وَ لاَ يَرَاهُ غَيْرِي وَ لَمْ يَجْمَعْ بَيْتٌ وَاحِدٌ يَوْمَئِذٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ غَيْرَ رَسُولِ اَللَّهِ صلىاللهعليهوآله وَ خَدِيجَةَ وَ أَنَا ثَالِثُهُمَا أَرَى نُورَ اَلْوَحْيِ وَ اَلرِّسَالَةِ وَ أَشُمُّ رِيحَ اَلنُّبُوَّةِ
نهج البلاغه،خطبه ١٩٢ نسخه معجم
#حضرت_خدیجه
https://eitaa.com/MohammadGelayeri