امام رضا علیه السلام :
به خداوند خوشبين باش،
۱- زيرا هر كه به خدا خوشبين باشد، خدا با گمانِ خوشِ او همراه است،
۲- و هر كه به رزق و روزى اندك خشنودباشد، خداوند به كردار اندك او خشنود باشد،
۳- و هر كه به اندك از روزى حلال خشنود باشد، بارش سبك و خانواده اش در نعمت باشد و خداوند او را به درد دنيا و دوايش بينا سازد و او را از دنيا به سلامت به دارالسّلامِ بهشت رساند
أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللّهِ، فَإِنَّ مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللّهِ كانَ عِنْدَ ظَنِّهِ وَ مَنْ رَضِىَ بِالْقَليلِ مِنَ الرِّزْقِ قُبِلَ مِنْهُ الْيَسيرُ مِنَ الْعَمَلِ. وَ مَنْ رَضِىَ بِالْيَسيرِ مِنَ الْحَلالِ خَفَّتْ مَؤُونَتُهُ وَ نُعِّمَ أَهْلُهُ وَ بَصَّرَهُ اللّهُ دارَ الدُّنْيا وَ دَواءَها وَ أَخْرَجَهُ مِنْها سالِمًا إِلى دارِالسَّلامِ
(بحارالانوار ج۷۵ص۳۴۳)
@jorenab
#زیرکی_در_دعا
وَ إِنْ شِئْتَ ثَنَّيْتُ بِمُوسَى كَلِيمِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله حَيْثُ يَقُولُ: «رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ» وَ اللَّهِ، مَا سَأَلَهُ إِلَّا خُبْزاً يَأْكُلُهُ، لِأَنَّهُ كَانَ يَأْكُلُ بَقْلَةَ الْأَرْضِ. وَ لَقَدْ كَانَتْ خُضْرَةُ الْبَقْلِ تُرَى مِنْ شَفِيفِ صِفَاقِ بَطْنِهِ، لِهُزَالِهِ وَ تَشَذُّبِ لَحْمِهِ.
خطبه ۱۶۰
اگر بخواهی مثال دومی بزنم به حضرت موسی که بخدا گفت پروردگارا نسبت به آنچه ازخیرنازل کنی نیازمندهستم والله جز نانی که بخورد چیز دیگری نمیخواست چون گیاهان زمین میخورد وسبزی گیاهان از پوست شکمش پیدا بود بخاطر شدت لاغری وآب شدن گوشت بدنش
نکته:
با آنکه غیر نان چیزی نمیخواست اما موقع دعا. نگفت خدایا نان بده بلکه گفت خدایا خیر عطا کن
خداوند متعال نیز به او چند چیز عطا کرد
۱_امنیت زیرا حضرت موسی بخاطر ترس از کشته شدن از شهرخویش بیرون آمد وآواره بیابان ها شد
ۚ فَلَمَّا جَاءَهُ وَقَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تَخَفْ ۖ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ(قصص:۲۵)
هنگامی که موسی نزد او [= شعیب ]آمد و سرگذشت خود را برای او شرح داد،گفت: «نترس، از قوم ستمکار نجات یافتی.
۲_ازدواج خوب بگونه ای که حضرت شعیب به او گفت یکی ازدخترانم را به ازدواج تو در میآورم
۳_شغل حضرت شعیب به او گفت هشت سال یا ده سال هرکدام خودت خواستی برایم کارکن منم مزدت را میدهم
قَالَ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُنکِحَکَ إِحْدَی ابْنَتَیَّ هَاتَیْنِ عَلَیٰ أَن تَأْجُرَنِی ثَمَانِیَ حِجَجٍ ۖ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِندِکَ ۖ وَمَا أُرِیدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ ۚ سَتَجِدُنِی إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ (قصص۲۷)
(شعیب) گفت: «من می خواهم یکی از این دو دخترم رابه همسری تو درآورم به این شرط که هشت سال برای من کار کنی. و اگر آن را تا ده سال افزایش دهی، (محبّتی) از ناحیه توست. من نمی خواهم کار سنگینی بر دوش تو بگذارم. و ان شاء الله مرا از صالحان خواهی یافت.
بنابراین هنگام درخواست ازخداوند میبایست زیرک بود وبه خداوند متعال اعتماد داشت
https://eitaa.com/jorenab
#جایگاه_جن_و_شیعه_فاسق
از امام موسی کاظم علیه السلام سوال شد آیا جن مومن وارد بهشت می شود؟
امام علیه السلام در جواب فرمود خیر آنها وارد بهشت نمی شوند اما خداوند متعال مکانی سبزه زار بین بهشت و دوزخ دارد که جن های مومن و فاسقان از شیعه در آن مستقرمی شوند
وَ سُئِلَ الْعَالِمُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ عَنْ مُؤْمِنِی الْجِنِّ أَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ؟
فَقَالَ لَا وَ لَکِنْ
لِلَّهِ حَظَائِرُ بَیْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ یَکُونُ فِیهَا مُؤْمِنُو الْجِنِّ وَ فُسَّاقُ الشِّیعَةِ
(بحارالانوار جلد 60ص82)
نکته :حظائر جمع حظیره معنای متعددی دارد مانند چار دیواری که حیوانات را از سرما و گرما حفظ می کند سبزه زار و...
در اینجا مراد سبزه زار است
https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از خبرگزاری فارس
بیانیه وزارت اطلاعات پیرامون ناآرامیهای اخیر
🔹در روزهای گذشته، ۴۹ نفر از عوامل و مرتبطین گروهک منافقین بازداشت شدهاند. نامبردگان بنا به دستور تروریستهای آلبانی نشین، از تولید اخبار جعلی تحریک کنندهی اغتشاشگران تا سازماندهی ترور و تخریب، جهتدهی به شعارها، حضور مستقیم در صحنههای اغتشاشات خیابانی و تخریب اموال عمومی، تأمین تجهیزات مختلف برای مقابله با پلیس و مواد محترقه برای به آتش کشیدن اماکن و خودروهای عمومی و شخصی، فعالیت داشتهاند.
🔹بازداشت ۷۷ نفر از عوامل گروهکی کردستان، اعم از مزدوران رسمی گروهکهای صهیونیستی موسوم به کومله، دمکرات، پاک، پژاک تا تعدادی از کادرهای رده بالای این گروهکها که در دو سوی مرزهای غربی کشور مشغول توطئه علیه مردم مظلوم کردستان بودند.
🔹در میان بازداشت شدگان، یک کادر برجسته و عضو مرکزیت یکی از گروهکهایی که مقیم اقلیم کردستان عراق است نیز حضور دارد. وی آموزشهای نظامی را در پایگاههای آمریکایی - صهیونیستی اقلیم مذکور فراگرفته و بهعنوان فرمانده مبرز نظامی شناخته میشود.
🔹دستگیری ۵ عضو گروهکهای تکفیری ـ تروریستی همراه با ۳۶ کیلوگرم مواد منفجره که با استفاده از فرصت اغتشاشات، درصدد بمبگذاری در محافل مردمی و نیز در جمع آشوبگران و انتساب انفجارها به طرفهای مقابلِ هر یک، برای تشدید نزاع و درگیری طرفین بودند. تروریستهای یادشده علاوه بر طرح ترور یکی از مسئولین ارشد کشور، طرحهای بمبگذاری در یکی از هیآت عزاداری شیراز و در میدان شهدای مشهد را داشتند که با عنایت اهلبیت علیهمالسلام خنثی شدند.
🔹در روزهای اخیر هسته اصلی و سرّی بهاییت شامل سه نفر از سران بهاییت و دو نفر از تیم رسانهیی آنها بازداشت شدند.
🔹۹۲ نفر از وابستگان رژیم منحوس پهلوی و از سلطنتطلبان نشاندار در صحنههای اغتشاش و پشت صحنهها شناسایی و بازداشت شدند.
🔹۹ تبعهی بیگانه از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و ... در صحنهی اغتشاشات یا در پشت صحنههای توطئه بازداشت شدند.
🔹ضمن زیر نظر داشتن سفارتخانههایی که عوامل آنها کوچکترین دخالت یا ورود به صحنهی اغتشاشات داشتند، تذکر لازم به شکل مقتضی به دیپلماتهای ذیربط داده شد. منجمله سفارتهای آلمان، فرانسه، انگلیس، سوئد و ...
🔹شناسایی و بازداشت ۲۸ نفر از اراذل و اوباشی که سابقهی زندان، خرید و فروش و مصرف مواد مخدر، اوباشگری، تجاوز به عنف و ... را دارا هستند در صحنهی اغتشاشات. حملهی نامبردگان به نیروهای حافظ امنیت کشور و مجروح نمودن آنها مستند میباشد. همچنین دو کارگاهِ تولید کوکتل مولوتف از آنها کشف شده است.
@Farsna
و هرگاه کسانی که به آیات ما ایمان می آورند به نزد تو آیند، بگو:
۱- سلام بر شما،
۲- پروردگارتان رحمت را بر خود لازم و مقرّر کرده؛
۳- بنابراین هر کس از شما به نادانی کار زشتی مرتکب شود، سپس بعد از آن توبه کند و [مفاسد خود را] اصلاح نماید [مشمول آمرزش و رحمت خدا شود]؛
۴- زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.
وَإِذَا جَاءكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَن عَمِلَ مِنكُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
سوره انعام آیه ۵۴
https://eitaa.com/jorenab
#سیر_نبات_حیوان_انسان
آنچه از حس و برهان بدست آمده، این است که
۱- جوهر نباتی مادی وقتی در صراط استکمال حیوانی قرار میگیرد، در این صراط بسوی حیوان شدن حرکت میکند، و بصورت حیوانیت که صورتی است مجرد بتجرد برزخی در میآید،
۲- و حقیقت این صورت این است که: چیزی خودش را درک کند، (البته ادراک جزئی خیالی)، و درک خویشتن حیوان، وجود کامل جوهر نباتی است، و فعلیت یافتن آن قوه و استعدادی است که داشت، که با حرکت جوهری بان کمال رسید، و بعد از آنکه گیاه بود حیوان شد، و دیگر محال است دوباره جوهری مادی شود، و بصورت نبات در آید، مگر آنکه از ماده حیوانی خود جدا گشته، ماده با صورت مادیش بماند، مثل اینکه حیوانی بمیرد، و جسدی بی حرکت شود.
۳-از سوی دیگر صورت حیوانی منشا و مبدء افعالی ادراکی، و کارهایی است که از روی شعور از او سر میزند، و در نتیجه احوالی علمی هم بر آن افعال مترتب میشود، و این احوال علمی در نفس حیوان نقش میبندد، و در اثر تکرار این افعال، و نقشبندی این احوال در نفس حیوان، از آنجا که نقشهایی شبیه بهم است، یک نقش واحد و صورتی ثابت، و غیر قابل زوال میشود، و
ملکه ای راسخه میگردد، و یک صورت نفسانی جدید میشود،
۴- ممکن است نفس حیوانی بخاطر اختلاف این ملکات متنوع شود، و حیوانی خاص، و دارای صورت نوعیه ای خاص بشود، مثلا در یکی بصورت مکر، و در نوعی دیگر کینه توزی، و در نوعی دیگر شهوت، و در چهارمی وفاء، و در پنجمی درندگی، و و اما ما دام که این احوال علمی حاصل از افعال، در اثر تکرار بصورت ملکه در نیامده باشد، نفس حیوان بهمان سادگی قبلیش باقی است، و مانند نبات است، که اگر از حرکت جوهری باز بایستد، هم چنان نبات باقی خواهد ماند، و آن استعداد حیوان شدنش از قوه بفعلیت درنمی آید
۵-. و اگر نفس برزخی از جهت احوال حاصله از افعالش، در همان حال اول، و فعل اول، و با نقشبندی صورت اول، تکامل مییافت، قطعا علاقه اش با بدن هم در همان ابتدای وجودش قطع میشد، و اگر میبینیم قطع نمی شود، بخاطر همین است که آن صورت در اثر تکرار ملکه نشده، و در نفس رسوخ نکرده، باید با تکرار افعالی ادراکی مادیش، بتدریج و خورده خورده صورتی نوعی در نفس رسوخ کند، و حیوانی خاص بشود، - البته در صورتی که عمر طبیعی، و یا مقدار قابل ملاحظه ای از آن را داشته باشد-
۶- و اما اگر بین او و بین عمر طبیعیش، و یا آن مقدار قابل ملاحظه از عمر طبیعیش، چیزی از قبیل مرگ فاصله شود، حیوان بهمان سادگی، و بی نقشی حیوانیتش باقی میماند، و صورت نوعیه ای بخود نگرفته، میمیرد.
۷- حیوان وقتی در صراط انسانیت قرار بگیرد، وجودی است که علاوه بر ادراک خودش، تعقل کلی هم نسبت بذات خود دارد، آنهم تعقل مجرد از ماده، و لوازم آن، یعنی اندازه ها، و ابعاد، و رنگها، و امثال آن، در اینصورت با حرکت جوهری از فعلیت مثالی که نسبت بمثالیت فعلیت است، ولی نسبت بفعل قوه، استعداد است، بتدریج بسوی تجرد عقلی قدم میگذارد، تا وقتی که صورت انسانی در باره اش تحقق یابد، اینجاست که دیگر محال است این فعلیت برگردد بقوه، که همان تجرد مثالی بود، همانطور که گفتیم فعلیت حیوانیت محال است برگردد، و قوه شود.
۸-تازه این صورت انسانیت هم، افعال و بدنبال آن احوالی دارد، که با تکرار و تراکم آن احوال، بتدریج صورت خاصی جدید پیدا میشود، که خود باعث میگردد یک نوع انسان، بانواعی از انسان تنوع پیدا کند، یعنی همان تنوعی که در حیوان گفتیم.
(ترجمه المیزان ج۱ص۳۱۱)
https://eitaa.com/jorenab