eitaa logo
جرعه ناب
647 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
204 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱-شیعه معتقد است بحث جانشین رسول گرامی اسلام  بسیار برتر و بالاتراز یک مسئله سیاسی است هرچند چنین امری میتواند در دل آن گنجانده شود ۲-و معتقد است جانشین حضرت ،امامان معصومی هستند که بدین دست نخورده و کامل احاطه تام دارند لذا باید از طرف خداوند انتخاب شود زیرا عصمت و اینکه این فرد تا آخر می تواند این وظیفه مهم را بدوش بکشد تنها توسط خداوند قابل شناخت است . ۳-لذا وقتی از علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) سؤا ل می شود ؛اگر وصی رسول خدا بودی چرا برای احقاق حق خویش  نرفتی؟ فرمود چون نبی اکرم فرمود :یا علی تو بمنزله کعبه هستی و باید بسوی تو بیایند نه اینکه تو بسوی آنان بروی « وَ أَنْتَ بِمَنْزِلَةِ الْكَعْبَةِ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِي‏»([1]) ۴-یعنی اهل بیت عصمت و طهارت بسان علاماتی هستند که بوسیله آنان مردم مؤمن از غیر مؤمن بازشناخته می شوند و میزان ایمان و دین مردم می باشند پس محبت آنها نشانه ایمان و دشمنی با آنان نشانه کفرو نفاق است « يا علىّ! لا يحبّك الّا مؤمن و تقىّ و لا يبغضك الّا منافق و شقىّ.» ([2]) ۵-ازینرو هرگاه کسی مانع اهل بیت عصمت و طهارت برای شناساندن دین حقیقی به مردم شود ظلم به خلق الهی روا داشته و مستحق لعن خواهد بود. ۶-پس سخن از یک مسئله سیاسی و یک واقعه تاریخی صرف نیست بلکه سخن از چگونگی پیروی از کسانی است که دین حق را می شناسند و انسان را بسوی اوهدایت می کنند و هرگاه انسان ازفرمان آنان سر پیچی کند دچار خسران خواهد شد و هرکس از آنان پیروی کرد نجات خواهد یافت ۷-همانطورکه درنص صریح و روشن نبی مکرم ( صلی ا لله علیه وآله و سلم ) آمده است و اهل بیت خود را به کشتی نوح تشبیه نموه است که  هرکس از آنان پیروی کردنجات می یابد همانگونه که هرکس برکشتی نوح نشست نجات یافت وهرکس ننشست غرق شد حتی اگر پسر نوح باشد « إِنَّ مَثَلَ أَهْلِ بَيْتِي فِي أُمَّتِي كَمَثَلِ سَفِينَةِ نُوحٍ فِي قَوْمِهِ مَنْ رَكِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَرَكَهَا غَرِق‏»([3]) ) وسایل الشیعه ج 11 ص 32 ح14165[1] وسائل الشیعه ج 2 ص 319 ح 22 43[2] احتجاج ج1 ص 157[3] https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
واکنش علوی علیه السلام به معترضان فرصت طلب سازمانی1 امام خطاب به یکی از خوارج که شعار خوارج بلند گفت تا امام بشنود خاموش باش! خدا رويت را زشت گرداند، اى دندان پيشين افتاده. به خدا سوگند آنگاه كه حق آشكار شد تو ناتوان بودى، و آواز تو آهسته بود و آن هنگام كه باطل بانگ بر آورد، چونان شاخ بز سر بر آوردى. و من كلام له عليه‌السلام قاله للبرج بن مسهر الطائي و قد قال له بحيث يسمعه « لا حكم إلا للّه» ، و كان من الخوارج ١- اُسْكُتْ قَبَحَكَ اَللَّهُ يَا أَثْرَمُ فَوَاللَّهِ لَقَدْ ظَهَرَ اَلْحَقُّ فَكُنْتَ فِيهِ ضَئِيلاً شَخْصُكَ خَفِيّاً صَوْتُكَ حَتَّى إِذَا نَعَرَ اَلْبَاطِلُ نَجَمْتَ نُجُومَ قَرْنِ اَلْمَاعِزِ نهج البلاغه خطبه 184 دکتر صبحی صالح و مرحوم دشتی ، ترجمه از مر حوم دشتی محمدآقا: نکاتی چند پیرامون خطبه 1.مر حوم دشتی که برای مطالب نهج البلاغه عنوان ذکر می کند ، برای این خطبه عنوان سیاسی و افشای منافق را بر گزید و تاریخ آن را سال 38 در مسجد کوفه دانست 2. بُرج بن مسهر طائى کیست؟ ابن ابی الحدید او را به «شاعری مشهور از شعرای خوارج » معرفی کرد ، که به تعبیری امروزی می توان گفت که اهل رسانه بود. 3.خوارج کسانی بودند که در جنگ صفین در حالی که اثار پیروزی در حال طلوع بود امام را وادار به قبول صلحنامه با معاویه کردند و چون نتیجه مثبت حاصل نشد امام را متهم کردند 4. قبّحه اللّه : یعنی از خیر او را دور کند ، أثرم یعنی دندان پیشین افتاده .ضئيل یعنی لاغر ، کوچک ، حقیر (و غیر قابل اعتنا ) کنایه از این که درزمان قدرت اسلام حقیر بود و نامی از او نبود ، و ضعیف بودن صدا کنایه از کم توجهی به او بود نعره باطل کنایه از قوت و کثرت باطل است ، وجه تشبیه بر آمدن شاخ بز سرعت ظاهر شدن است ( ابن میثم) تشبیه به بر آمدن شاخ بز از باب اهانت است و در صورت قصد احترام گفته می شود چون ستاره بر آمدی ( ابن ابی الحدید) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
  ۱-بعد از آنکه نبی مکرم اسلام ( صلی ا لله علیه وآله وسلم ) مأمور به ابلاغ رسالت خویش گردید بنی مطٌلب را جمع کرد و دعوت خویش را اعلام کرد وفرمود هرکس به من پاسخ مثبت دهد برادر ، وارث ،جانشین ، وصی   و خلیفه من بعد از من خواهد بود آنان که حدود چهل نفربودند امتناع کردند اما علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) پذیرفت و بعد ازتکرار چند باره و پاسخ ندادن دیگران و برخواستن مولای متقیان؛ حضرت فرمود ای بنی عبدالمطلب این برادر ،وارث ،، وزیر و جانشین من بعد از من است.  مردم برخواستند درحالیکه به استهزاء به  ابوطالب  پدر بزرگوار امیرالمؤمنین  می گفتند ازاین به بعد باید ازین جوان اطاعت کنی « دعا رسول الله (صلى الله عليه و آله) بني عبد المطلب، و هم إذ ذاك أربعون رجلا، يزيدون رجلا، أو ينقصون رجلا، فقال: أيكم يكون أخي، و وارثي، و وزيري، و وصيي، و خليفتي فيكم بعدي؟ فعرض ذلك عليهم رجلا رجلا، كلهم يأبى ذلك، حتى أتي علي، فقلت: أنا، يا رسول الله. فقال: يا بني عبد المطلب، هذا أخي و وارثي، و وزيري، و خليفتي فيكم بعدي. فقام القوم يضحك بعضهم إلى بعض، و يقولون لأبي طالب: قد أمرك أن تسمع و تطيع لهذا الغلام»([1])                                   ۲-این خبر به خوبی نشان میدهد زمانی امیر مؤمنان به ندای پیغمبر اسلام لبیک گفت که هرگز اثری از ترقی و پیشرفت در دین اسلام مشاهده نمی شد بلکه چون حقانیت دین اسلام راشناخت به  رسول الله (صلى الله عليه و آله) ایمان آورد برخلاف عده ایکه مدتها بعد آنهم بخاطر ترس مسلمان شدند . و عجیب آنکه خود را وارثان نبوی قلمداد کردند و خود را برتر از رسول الله (صلى الله عليه و آله)میدانستند چون از یکطرف وقتی فرمود قلمی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد ازمن گمراه نشوید گفتند نبی مکرم اسلام ( صلی ا لله علیه وآله وسلم ) هذیان میگوید([2]) و  از طرف دیگرگفتند رسول الله (صلى الله عليه و آله)کسی را به عنوان جانشین قرارنداد اما خودشان  شورای شش نفره تشکیل می دهند )بحرانی البرهان فی تفسیرالقران بنیاد بعثت 1406 تهران ج4 ص 186[1] )قال عمر ان رسول الله یهجر . بحارالانوار ج8 ص 262 طبقات ابن سعد ج2 ص 188[2] https://eitaa.com/jorenab
☀️امام کاظم علیه السلام می فرمایند: 💧از تنگْ دلى و دلخوری و تن پروری بپرهيز؛ زيرا اين دو، تو را از بهره هاى دنيا وآخرتت باز مى دارد. ❄️إيّاكَ والضَّجَرَ وَالكَسَلَ فَإنَّهُما يَمنَعانِ حَظَّكَ مِنَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ 📕بحارالانوار ج۷۵ص۳۲۰ https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اهمیت المیزان می توانم ادعا کنم که این تفسیر از جنبه های خاصی... بهترین تفسیری است که در میان شیعه و سنی از صدر اسلام تا به امروز نوشته شده است. اصولاً من بیشترِ مطالبی را که در کتاب ها و نوشته های خود دارم، شاید ریشه هایش را از علامه طباطبایی و به ویژه از المیزان گرفتم. این تفسیر همه اش با فکر نوشته نشد. من معتقدم که بسیاری از این مطالب، از الهامات غیبی است. کمتر مشکلی در مسائل اسلامی و دینی برایم پیش آمده که کلید حل آن را در تفسیر المیزان پیدا نکرده باشم. خاطره ای از ازاستاد شهیدآیت اللّه مطهری از علامه طباطبایی (ره) حوزه نت https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از محتوای تبلیغی
base.apk
42.72M
📩 📱 🔻 زندگینامه و آثار علامه طباطبایی 🔸مرزبان وحی و خرد 🔹 تفسر المیزان عربی و فارسی 🔸الاعجاز و التحدی 🔹اعجاز قرآن 🔸نهایة الحکمه 🔹بدایة الحکمه 🔸الحکمت المتعالیه 🔹فروغ حکمت 🔸رسایل توحیدی 🔹رساله لب اللباب 🔸تعالیم اسلام 🔹اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸الرسایل التوحیدیه 🔹الشمس الطالعه 🔸الشیعه فی الاسلام 🔹انسان از آغاز تا انجام 🔸الشیعه نص الحوار مع المستشرق کوربان 🔹آغاز فلسفه 🔸تفسیر البیان 🔹برهان 🔸بررسی های اسلامی 🔹اصول التفسیر و التاویل 📚 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📗 📚 📝 🇮🇷 🇮🇷کانال ارائه محتوای تبلیغی 🌐 eitaa.com/mohtavayetabligh