eitaa logo
جرعه ناب
645 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
197 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
امام سجاد علیه السلام امام علی بن الحسین زین العابدین علیه السلام در 5شعبان سال 38(یا 15 جمادی الاولی 36) در مدینه به دنیا آمد ودر 25 محرم سال 95 در سن 57(یا 59) هجری قمری توسط هشام بن عبدالملک مسموم وبه شهادت رسید وپیکر مطهر آن حضرت در مدینه ودر قبرستان بقیع دفن شد است حضرت در طول امامت خویش با توجه به شرایط خفقان که توسط یزید ایجاد شد ونا امیدی که بخاطر شهادت امام حسین علیه السلام بر جامعه شیعه حاکم بود از عناصر متعددی برای حفظ واحیاء اسلام ناب استفاده نمود که در اینجا به برخی اشاره میشود اول- عنصر تبلیغ حضرت بعد از آزادی از اسارت وقبل از رسیدن به مدینه سعی نمود از عنصر شعر برای تبلیغ آنچه بر جامعه اسلامی رفته است استفاده نماید لذا به شخصی به نام بشیر فرمود پدرت شاعر بود آیا شما از شعر چیزی میدانی گفت بله فرمود برو خبر آمدن مارا به مردم مدینه اطلاع بده بشیر می گوید سوار بر اسب شدم هنگامی که مسجد النبی رسیدم صدا به گریه بلند کردم وچنین سرودم يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ بِهَا- قُتِلَ الْحُسَيْنُ فَأَدْمُعِي مِدْرَارُ- الْجِسْمُ مِنْهُ بِكَرْبَلَاءَ مُضَرَّجٌ- وَ الرَّأْسُ مِنْهُ عَلَى الْقَنَاةِ يُدَارُ- ( بحار ج 45، ص 147) ای مردم مدینه دیگر مدینه جای ماندن نیست زیرا حسین کشته شد که اشک من چنین جاری است پیکر او در کربلا به خاک وخون غلتید وسر مقدسش بالای نیزه شهر به شهر گردانده شد آنگاه گفت این علی بن الحسین است که با عمه وخواهرها در آستانه شهر فرود آمد ومن فرستاده او هستم همین نکته باعث هجوم مردم به سوی حضرت شد و حضرت در آنجا حقایقی تاریخی کربلا وآنچه برآن گذشت را بیان کرد @jorenab
🌸حضرت زهرا سلام الله علیها خدایا مرا در طلب چیزی که برایم مقدر ننمودی خسته و درمانده نکن و چیزی را که برایم مقدر کردی آسان نصیبم گردان. « اللَّهُمَّ لاَ تُعْيِنِي فِي طَلَبِ مَا لَمْ تُقَدِّرْ لِي وَ مَا قَدَّرْتَهُ عَلَيَّ فَاجْعَلْهُ مُيَسَّراً سَهْلاً» (بحار الأنوار، ج ۹۲، ص ۴۰۶) @jorenab
امام رضا علیه السلام: هرکس نتواند کاری که موجب ازبین رفتن گناهش شود. انجام دهد پس زیاد صلوات بفرستد زیرا صلوات گناه را ریشه کن می کند مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَی مَا یُكَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْیُكْثِرْ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً ( أمالی الصدوق ص ۴۵) @jorenab
دوستی پدران بین فرزندان خویشاوندی است خویشاوندی به دوستی نیارمندتر است از دوستی به خویشاوندی وَ قَالَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ: مَوَدَّةُ الْآبَاءِ قَرَابَةٌ بَیْنَ الْأَبْنَاءِ وَ الْقَرَابَةُ إِلَی الْمَوَدَّةِ أَحْوَجُ مِنَ الْمَوَدَّةِ إِلَی الْقَرَابَةِ. (نهج البلاغه حکمت ۳۰۸) میگویم اگر دوستی و رابطه حسنه بین پدران باشد به طور طبیعی فرزندانشان نیز این قرابت و دوستی را به ارث خواهند برد و بسیار شده است دوستی های پدران باعث دوستی فرزندان آنها شده است همانطور که کینه ها و‌دشمنی ها نیز به فرزندان منتقل می شود و خویشاوندی برای آن است که در گرفتاری ها و سختی ها یاری گر هم باشند اگر این محبت و دوستی نباشد خویشاوندی ارزشی ندارد لذا فرمود خویشاوندی به دوستی بیشتر نیازمند است یعنی اگر خویشاوند و فامیل دوست باشد می توان به او امید داشت ابن ابی الحدید می نویسد از کسی پرسیدند برادرت را بیشتر دوست داری یا دوستت را گفت برادری که دوست باشد (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۱۹ص۲۱۴) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان بسیار شیرین ،جذّاب وعارفانه واخلاقی فقیه عالیقدر حضرت آیت الله سیبویه رضوان الله علیه که چهل سال امام جماعت حرم مطهر حضرت ابوالفضل(س) بودند @jorenab
دوم استفاده از عنصر تربیت با توجه به شرایط حاکم بر جامعه امکان تربیت شاگرد به طور علنی وآشکار نبود لذا حضرت کنیز وغلام می خرید آنها را تربیت می کرد وبعد از یک سال آزاد می کرد وهمین امر باعث شد تا عده ای زیادی توسط ایشان تربیت شوند سوم عنصر دعا حضرت مسائل مهم اعتقادی دینی وفرهنگی وتربیتی را در قالب دعا بیان می کرد که در اینجا به اختصار به برخی ازین امور اشاره میشود الف-شناخت خداوند متعال اینکه خداوند دارای جسم نیست وشبیه ندارد « سُبْحَانَكَ! لَا تُحَسُّ وَ لَا تُجَسُّ وَ لَا تُمَسُّ وَ لَا تُكَادُ وَ لَا تُمَاط»( دعای ۴۷) منزه ای خدائی که با حواس درک نخواهی شد در باره ات نمی توان جستجوکرد واعضاء وجوارح قابل مس نیستی ونیرنگ نمی خوری وبا مقاومت کنار نمی روی ب- نفی شریک از خداوند متعال می فرماید «ا َنْتَ الَّذِي لَا ضِدَّ مَعَكَ فَيُعَانِدَكَ‏، وَ لَا عِدْلَ لَكَ فَيُكَاثِرَكَ، وَ لَا نِدَّ لَكَ فَيُعَارِضَكَ.»(دعای ۴۷ ) تو کسی هستی که نه ضدی داری باتو دشمنی کند وهمانند نداری تا در برتری با تو رقابت کند ومانند نداری تا باتو معارضه کند ج- شناسندن نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم واهل بیت عصمت وطهارت علیهم اسلام « وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي مَنَّ عَليْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ- صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ دُونَ الْأُمَمِ الْمَاضِيَةِ وَ الْقُرُونِ السَّالِفَةِ، بِقُدْرَتِهِ الَّتِي لَا تَعْجِزُ عَنْ شَيْ‏ءٍ وَ إِنْ عَظُمَ، وَ لَا يَفُوتُهَا شَيْ‏ءٌ وَ إِنْ لَطُفَ. فَخَتَمَ بِنَا عَلَى جَمِيعِ مَنْ ذَرَأَ، وَ جَعَلَنَا شُهَدَاءَ عَلَى مَنْ جَحَدَ، وَ كَثَّرَنَا بِمَنِّهِ عَلَى مَنْ قَلَّ.»( دعای ۲) سپاس خدائی را که با پیامبرش محمد صلی الله علیه وآله وسلم بر مامنت نهاد نه بر امتهای گذشته ومردم پیشین به قدرتش که از چیزی هرچند بزرگ باشد ناتوان نیست وچیزی که هرچند کوچک باشد از او فوت نمی شود پس به وسیله ما به همه افریدگانش پایان داد ومارا بر کسانی که انکار کردند شاهد گرداند ومارا با احسان خود بر کسانی که اندک بودند برتری بخشید @jorenab
بلبلی برگِ گُلی خوش رنگ در منقار داشت و اندر آن برگ و نوا خوش ناله‌هایِ زار داشت گفتمش در عین وصل‌، این ناله و فریاد چیست؟ گفت ما را جلوهٔ معشوق در این کار داشت یار اگر ننشست با ما نیست جای اعتراض پادشاهی کامران بود، از گدایی عار داشت در نمی‌گیرد نیاز و نازِ ما با حُسنِ دوست خُرَّم آن کز نازنینان‌، بختِ برخوردار داشت خیز تا بر کِلکِ آن نقاش‌، جان افشان کنیم کـ‌این همه نقشِ عجب در گردشِ پرگار داشت چشمِ حافظ زیرِ بامِ قصرِ آن حوری سرشت شیوهٔ جَنّاتُ تَجری تَحتِهَا الاَنهار داشت   @jorenab
د- یاد معاد بدون شک یاد معاد عنصر تعیین کننده ای برای طی کردن مسیر الهی است لذا حضرت می فرماید « وَ انْصِبِ‏ الْمَوْتَ بَيْنَ أَيْدِينَا نَصْباً، وَ لَا تَجْعَلْ ذِكْرَنَا لَهُ غِبّا»( دعای ۴۰) ه- یاد نماز خداوند بر محمد وآل محمد درود فرست ومارا بر اوقات نماز پنچ گانه که حدودش را معین کردی وواجباتش را واجب نمودی ووظایف آنرا معین ساختی وزمانش را تعیین کردی آگاه فرما « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ قِفْنَا فِيهِ عَلَى مَوَاقِيتِ‏ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ بِحُدُودِهَا الَّتِي حَدَّدْتَ، وَ فُرُوضِهَا الَّتِي فَرَضْتَ، وَ وَظَائِفِهَا الَّتِي وَظَّفْتَ، وَ أَوْقَاتِهَا الَّتِي وَقَّت‏»( دعای ۴۴) عوامل عدم تمرکز در نماز از منظر امام سجاد علیه السلام «َ اللَّهُمَّ إِنِّي كُلَّمَاقُلْتُ قَدْ تَهَيَّأْتُ وَ تَعَبَّأْتُ وَ قُمْتُ لِلصَّلَاةِ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ نَاجَيْتُكَ أَلْقَيْتَ عَلَيَّ نُعَاساً إِذَا أَنَا صَلَّيْتُ وَ سَلَبْتَنِي مُنَاجَاتَكَ إِذَا أَنَا نَاجَيْتُ مَا لِي كُلَّمَا قُلْتُ قَدْ صَلَحَتْ سَرِيرَتِي وَ قَرُبَ مِنْ مَجَالِسِ التَّوَّابِينَ مَجْلِسِي عَرَضَتْ لِي بَلِيَّةٌ أَزَالَتْ قَدَمِي وَ حَالَتْ بَيْنِي وَ بَيْنَ خِدْمَتِكَ» خدايا من هر گاه به خود گفتم كه ديگر مهيا و مجهز شده‌‌ام و برخاستم براي خواندن نماز در برابرتو و با تو به رازونیاز پرداختم تو بر من چُرت وکسالت را مسلط كردي زمانی كه داخل نماز شدم و حال مناجات را از من گرفتي وقتي كه به راز و نياز پرداختم، مرا چه شده است كه هرگاه با خود گفتم و درونم نيكو شده و محل من محل توبه‌كنندگان نزديك شده ، گرفتاري و پيش آمدي برمن عارض شد كه پايم لغزش پيدا كرده و ميان من و خدمتگزاري‌ات حائل گردید @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چو بیشه تهی ماند از نره شیر شغالان در آیند در وی دلیر @jorenab
امیرالمومنین علی (ع): مؤمن همچون کوه، استوار و پابرجاست وبادهای تنداو را تکان نمی‌دهند. الْمُؤْمِنُ كَالْجَبَلِ الرّاسِخِ لا تُحَرِّكُهُ الْعَواصِفُ (بحارالانوار،مجلسى، ج‏،۳۹ ص‏۳۵۱) @jorenab
همانا دست خدا با جماعت است از تفرقه اجتناب کنید چرا که انسان تنها برای شیطان است همانطور که گوسفند تنها نصیب گرگ است إِنَّ یَدَ اللَّهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ وَ إِیَّاکُمْ وَ الْفُرْقَةَ! فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیْطَانِ کَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ. (نهج‌البلاغه خطبه ۱۲۷) @jorenab
. آنگاه حضرت به عوامل عدم تمرکز در نماز اشاره می کند 1- سَيِّدِي لَعَلَّكَ عَنْ بَابِكَ طَرَدْتَنِي ای اقای من شاید مرا از در خانه ات رانده ای 2- وَ عَنْ خِدْمَتِكَ نَحَّيْتَنِي و از خدمت خویش دورم ساخته اي 3-أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي مُسْتَخِفّاً بِحَقِّكَ فَأَقْصَيْتَنِي يا شايد ديده‌اي حق تو را سبك شمردم پس دورم كرده‌اي 4- أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي مُعْرِضاً عَنْكَ فَقَلَيْتَنِي يا شايد ديده‌اي از تو رو گردانده‌ام پس بر خشم گرفته‌اي 5- أَوْ لَعَلَّكَ وَجَدْتَنِي فِي مَقَامِ الْكَاذِبِينَ فَرَفَضْتَنِي يا شايد مرا در جايگاه دروغگويان ديده‌اي پس طردتم كرده‌اي 6-أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي غَيْرَ شَاكِرٍ لِنَعْمَائِكَ فَحَرَمْتَنِي يا شايد ديده‌اي سپاسگزار نعمت‌هايت نيستم پس مرا محروم ساخته‌اي 7- أَوْ لَعَلَّكَ فَقَدْتَنِي مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِي يا شايد مرا در مجلس علما، نيافته‌اي پس خوارم كرده‌‌اي 8- أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي فِي الْغَافِلِينَ فَمِنْ رَحْمَتِكَ آيَسْتَنِي يا شايد مرا درشمار غافلان ديده‌اي پس از رحمت خويش مأیوس كرده‌اي 9-أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِينَ فَبَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ خَلَّيْتَنِي یا شایدمرا با مجالس بيهوده مأنوس ديده‌اي پس مرا به آنها واگذاشته‌اي 10- أَوْ لَعَلَّكَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِي فَبَاعَدْتَنِي دوست نداشتي دعايم را بشنوي پس مرا از درگاه خویش دور نموده‌اي 11-أَوْ لَعَلَّكَ بِجُرْمِي وَ جَرِيرَتِي كَافَيْتَنِي يا شايد بخاطر جرم و گناهم كيفر داده‌اي 12-أَوْ لَعَلَّكَ بِقِلَّةِ حَيَائِي مِنْكَ جَازَيْتَنِي يا شايد به بخاطر کمی شرمم از تو مجازاتم كرده‌اي @jorenab
فاش می‌گویم و از گفتهٔ خود دلشادم بندهٔ عشقم و از هر دو جهان آزادم طایرِ گلشنِ قُدسم چه دهم شرحِ فِراق؟ که در این دامگَهِ حادثه چون افتادم من مَلَک بودم و فردوسِ بَرین جایَم بود آدم آورد در این دیرِ خراب آبادم سایهٔ طوبی و دلجوییِ حور و لبِ حوض به هوایِ سرِ کویِ تو بِرَفت از یادم نیست بر لوحِ دلم جز الفِ قامتِ دوست چه کُنَم؟ حرفِ دِگَر یاد نداد استادم تا شدم حلقه به گوش در میخانه عشق هر دم آید غمی از نو به مبارک بادم پاک کن چهرهٔ حافظ به سرِ زلف ز اشک ور نه این سیلِ دَمادَم بِبَرَد بنیادم   @jorenab
پروردگارا! نفس مرا در نظر خودم خوار و ذليل، و شأن و منزلت خودت را در نظرم بزرگ بدار،و طاعت نسبت به خودت و عمل به آنچه كه خوشنودى و رضاى تو را فراهم مى‌سازد، و اجتناب از آنچه كه تو را به خشم مى‌آورد، به من الهام فرما،اى بخشنده‌ترين بخشندگان! « اَللَّهُمَّ ذَلِّلْ نَفْسِي وَ عَظِّمْ شَأْنَكَ فِي نَفْسِي وَ أَلْهِمْنِي طَاعَتَكَ وَ اَلْعَمَلَ بِمَا يُرْضِيكَ وَ اَلتَّجَنُّبَ لِمَا يُسْخِطُكَ يَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِينَ» ( بحار الأنوار، ج ۹۲، ص ۴۰۶) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صبح است ساقیا قدحی پرشراب کن دور فلک درنگ ندارد شتاب کن زان پیش‌تر که عالم فانی شود خراب ما را ز جام بادهٔ گلگون خراب کن خورشید می ز مشرق ساغر طلوع کرد گر برگ عیش می‌طلبی ترک خواب کن روزی که چرخ از گل ما کوزه‌ها کند زنهار کاسهٔ سر ما پرشراب کن ما مرد زهد و توبه و طامات نیستیم با ما به جام باده صافی خطاب کن کار صواب، باده پرستی‌ست حافظا برخیز و عزم جزم به کار صواب کن طامات:جمع طامه به معنای اوراد @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
السَّلَامُ عَلَيكَ اَيُّهَا العَلَمُ المَنصُوبُ وَ العِلمُ الْمَصْبُوبُ وَ الغَوثُ وَ الرَّحمَةُ الوَاسِعَةُ وَعداً غَيرَ مَكذُوبٍ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَقُومُ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَقعُدُ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَقرَأُ وَ تُبَيِّنُ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تُصَلِّي وَ تَقنُتُ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَركَعُ وَ تَسجُدُ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَ تُكَبِّرُ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَحمَدُ وَ تَستَغفِرُ. @jorenab
زان پیش‌تر که عالم فانی شود خراب ما را ز جام بادهٔ گلگون خراب کن می گویم؛ می گویند برخی این بیت رو در قنوت نماز شب می خواندند و گریه می کردند نمی دانم این قصه تا چه مقدار درست است اما به نظر می رسد این بیت جز ابیات پر معنا و پر رمز حافظ باشد یعنی حال که این عالم فانی است و نابود شدنی است خدایا منتظر نباش تا من کار خیری انحام دهم که به وصال تو برسم خودت مرا به مقام وصل برسان و‌دست مرا بگیر چون فنای دنیا بدون رسیدن به محبوب پوچ و بی ارزش است یعنی همان قوس صعودی که بدون کمک و عنایت حق ازلی و حی ابدی و خالق سرمدی که هم اول است و هم آخر ممکن نیست @jorenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می‌فرمایند: هرکس شب یا روز جمعه بر من صد صلوات بفرستد خداوند صد حاجت او را برآورده می‌کند، هفتاد حاجت اخروی و سی حاجت دنیایی سپس خدا به ازای هر صلوات، فرشته‌ای را مامور می‌کند که ( با آن صلوات)به مزار من بیاید، همانطور که برای کسی هدیه می‌آورند. آن فرشته نام و نسب کسی را که صلوات فرستاده به من خبر می‌دهد و من نام او را در صحیفه‌‎ای نورانی نزد خودم ثبت می‌کنم. « مَنْ صَلَّى عَلَيَّ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَوْ فِي لَيْلَةِ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ قَضَى اللَّهُ لَهُ مِائَةَ حَاجَةٍ سَبْعِينَ مِنْ حَوَائِجِ الْآخِرَةِ وَ ثَلَاثِينَ مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا ثُمَّ يُوَكِّلُ اللَّهُ تَعَالَى بِكُلِّ صَلَوَاتٍ مَلَكاً يَدْخُلُ عَلَيَّ فِي قَبْرِي كَمَا يَدْخُلُ أَحَدَكُمُ الْهَدَايَا وَ يُخْبِرُنِي مَنْ صَلَّى عَلَيَّ بِاسْمِهِ وَ نَسَبِهِ إِلَى عَشِيرَتِهِ فَأُثْبِتُهُ عِنْدِي فِي صَحِيفَةٍ بَيْضَاءَ» (جامع الأخبار،ج‌۱، ص۵۹) @jorenab
و-حفظ حرمت پدر ومادر خداوند مرا آنچنان گردان گه از پدر ومادر مانند پادشاهی مستبد بیمناک باشم وبا آندو نیکیِ مادر مهربان نیکی کنم وطاعت پدر ومادر در نظرم از خوابِ خوآب آلوده بهتر وبرای سینه ام از نوشیدنِ تشنه خنک تر باشد «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي أَهَابُهُمَا هَيْبَةَ السُّلْطَانِ الْعَسُوفِ‏، وَ أَبَرُّهُمَا بِرَّ الْأُمِّ الرَّءُوفِ، وَ اجْعَلْ طَاعَتِي لِوَالِدَيَّ وَ بِرِّي بِهِمَا أَقَرَّ لِعَيْنِي مِنْ رَقْدَةِ الْوَسْنَانِ، وَ أَثْلَجَ لِصَدْرِي مِنْ شَرْبَةِ الظَّمْآن»( دعای ۲۴) ز-توجه به فرزندان خداوندا بر من منت گذار به بقای فرزندانم وبه اصلاح نمودن آنها برایم وبه بهره مندی من از آنها خداوندا عمرشان را برایم دراز گردان وبر مدت عمرشان برایم بیافزا وخردسالشان را برایم پرورش ده وضعیفان را برایم نیرومند ساز وبدن ودین واخلاقشان را برایم سالم بدار وآنان را در جان واعضا وکارهایشان که برایم مهم است سلامتی عنایت کن وبرایم وبدستم روزی آنهارا فراوان فرما وآنهارا از نیکان وبا تقوایان واهل بصیرت ومطیع فرمان خودت قرار بده « اللَّهُمَّ وَ مُنَّ عَلَيَّ بِبَقَاءِ وُلْدِي وَ بِإِصْلَاحِهِمْ لِي و بِإِمْتَاعِي‏ بِهِمْ. إِلَهِي امْدُدْ لِي فِي أَعْمَارِهِمْ، وَ زِدْ لِي فِي آجَالِهِمْ، وَ رَبِّ لِي صَغِيرَهُمْ، وَ قَوِّ لِي ضَعِيفَهُمْ، وَ أَصِحَّ لِي أَبْدَانَهُمْ وَ أَدْيَانَهُمْ وَ أَخْلَاقَهُمْ، وَ عَافِهِمْ فِي أَنْفُسِهِمْ وَ فِي جَوَارِحِهِمْ وَ فِي كُلِّ مَا عُنِيتُ بِهِ مِنْ أَمْرِهِمْ، وَ أَدْرِرْ لِي وَ عَلَى يَدِي أَرْزَاقَهُمْ. وَ اجْعَلْهُمْ أَبْرَاراً أَتْقِيَاءَ بُصَرَاءَ سَامِعِينَ مُطِيعِينَ لَك‏»( دعای ۲۵) ح-توجه به همسایه ها خداوندا مرا آنگونه قرار بده که به بدکارانشان پاداش دهم واز ستمگرانشان چشم پوشم ودرباره آنها به خوش گمانی رفتار نمایم وبا نیکی به آنها یاری رسانم ونسبت به آنها عفت ورزیده ودیده فرو بندم وبا آنها مدارا کنم « وَ اجْعَلْنِي اللَّهُمَّ أَجْزِي بِالْإِحْسَانِ مُسِيئَهُمْ، وَ أُعْرِضُ بِالتَّجَاوُزِ عَنْ ظَالِمِهِمْ، وَ أَسْتَعْمِلُ حُسْنَ الظَّنِّ فِي كَافَّتِهِمْ‏، وَ أَتَوَلَّى بِالْبِرِّ عَامَّتَهُمْ، وَ أَغُضُّ بَصَرِي عَنْهُمْ عِفَّةً، وَ أُلِينُ جَانِبِي لَهُمْ تَوَاضُعا»(دعای ۲۶) @jorenab
امنیت امنیت جامعه اسلامی حضرت در دعایی که برای مرزداران جامعه اسلامی دارند به اهمیت امنیت اشاره دارد ضمن آنکه به این نکته توجه میدهد این امنیت مرهون اتحاد جامعه اسلامی است لذا می فرماید خداوند بر محمد وآل محمد درود فرست وبر نیروهای مرزداران بیافزا واسلحه آنهارا تیز وبُرّان ساز ومنطقه آنهارا نفوذ ناپذیر کن وبر جمعشان الفت عنایت فرما وبا شکیبایی به آنها یاری ده وچاره اندیشی به آنها بیاموز «أَ للَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ، وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ، وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ، وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ، وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ، وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْر»( دعای ۲۷) مناظر ه عَبَّاد با امام سجاد که چرا قیام نمی کنی عباد بصری در راه مکه به امام زین العابدین ( علیه السلام) برخورد کرد و گفت جهاد و سختی آن را رها کرده و حج و راحتی آنرا بر گزیدی در حالیکه خداوند می فرماید خداوند از مؤمنین جانشان ومالشان را می خرد و بهای بهشت را به آنان می پردازد کسانی که در راه خداوند جهاد می کنند و یا کشته می شوند - تا آنجا که می فرماید- مومنین را بشارت بده حضرت فرمود اگر چنین انسان هایی باشند جهاد با آنها افضل است باطن شما دررؤیت الهی و خلوت شما برای خداوند آشکار است. لَقِيَ عَبَّادٌ الْبَصْرِيُّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع فِي طَرِيقِ مَكَّةَ فَقَالَ لَهُ يَا عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ تَرَكْتَ الْجِهَادَ وَ صُعُوبَتَهُ وَ أَقْبَلْتَ عَلَى الْحَجِّ وَ لِينِهِ-؟ وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ- إِلَى قَوْلِهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ إِذَا رَأَيْنَا هَؤُلَاءِ الَّذِينَ هَذِهِ صِفَتُهُمْ فَالْجِهَادُ مَعَهُمْ أَفْضَلُ مِنَ الْحَج‏ وَ ضَمَائِرُكُمْ عُيُونُهُ وَ خَلَوَاتُكُمْ عِيَانُهُ(احتجاج طبرسی ج۲ص۳۱۵) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا