#علامتهای_اختصاری
اِ: اسم
اِخ: اسم خاص
اِصوت: اسم صوت
اِفعل: اسم فعل
اِمرکب: اسم مرکب
اِمص: اسم مصدر
ج: جلد
ج،: جمع (پیش از لغت جمع)
ج: جمعِ... (پیش از لغت مفرد)
جَج،: جمعَ الجمع
چ: چاپ
ح: حاشیه
حامص: حاصل مصدر
رض: رَضِیَ الله عنهُ
ره: رحمه الله علیه
س: سطر
(س): سلام الله علیه (علیها)
ص: صفحه (پیش از عدد)
ص: صفت
(ص): صلّی اللهُ علیه و آله و سلم
صص: صفحات
ص نسبی: صفت نسبی
ظ: ظاهراً
ع: عربی
(ع): علیه السلام (علیهما السلام، علیهم السلام)
ق: قید
ق . م .: قبل از میلاد
م .: میلادی
مص: مصدر
مص مرکب: مصدر مرکب
ن تف: نعت تفصیلی (اسم تفصیل، صفت تفصیلی)
نف: نعت فاعلی (اسم فاعل، صفت فاعلی)
ن ل: نسخه بدل
ن مف: نعت مفعولی (اسم مفعول، صفت مفعولی)
هـ . ش .: هجری شمسی
هـ . ق .: هجری قمری
@jorenab
#سلسله_بحث_امامت
#قسمت_پنجاه
#درس_هیجدهم_بخش_اول
علی بن محمد علیه السلام مشهور به امام هادی و امام علی النقی امام دهم شیعیان است. آن حضرت در سال 212 ق دیده به جهان گشود و در سال 220 ه.ق امامت شیعه از پدر بزرگوارشان به آن حضرت منتقل شد. مدت امامت آن حضرت حدود 34 سال است و در سال 254 ه.ق به دست معتمد عباسی به شهادت رسیدند
با آنکه متوکل عباسی سخت حضرت را تحت مراقبت داشت و آن حضرت را از مدینه به سامرا آورده بود اما حضرت سعی کرد با توجه به شرایط، وظیفه امامت خویش را انجام دهد که از جمله بحث با نحله ها ومذاهب گوناگون بود
مکاتب کلامی مانند اشاعره و معتزله رونق گرفته بود و شبهاتی مانند جسمیت خداوند، جبرگرایی مطلق یا اختیار مطلق، حادث یا قدیم بودن قرآن و... مطرح می شد که موضع گیری امام هادی علیه السلام و پاسخ ایشان به چنین شبهاتی، اولا اصالت و حقانیت مواضع شیعه را نشان می داد و ثانیا مسلمین را از گرفتاری در دام چنین شبهاتی حفظ می کرد
از دیگر کارهای حضرت پرورش شاگردان بود که مرحوم شیخ طوسی تا ۱۸۵نفررا ذکر میکند از جمله آنان میتوان به این افراد اشاره نمود
فضل بن شاذان: از متکلمان بزرگ شیعه در قرن سوم هجری است.
حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام: از سادات جلیل القدری است که نسب شریفش به امام حسن
مجتبی علیه السلام می رسد. او از نظر علمی و عقیدتی مورد تایید امام هادی علیه السلام بود.
علی بن مهزیار اهوازی:از فقها و محدثان و دانشمندان نامور شیعه و از اصحاب سه امام یعنی امام رضا و امام جواد و امام هادی علیهم السلام
@jorenab
پروردگارا من! تنها به تو پناه میآورم
و در آغوش امن تو پناه می گیرم،
با تمام وجود به سویت می شتابم.
من بندۀ کسی جز تو نیستم
و فقط از تو یاری می طلبم
و بر تو توکل می کنم.
به یاری تو، دشمنانم را از خود دور می کنم و از تو در برابر آنان یاری می جویم،
و تو را یگانه پناه و حامی خود در برابر آنان می دانم.
پس به هر وسیله، هر کجا و هر گونه که خود خواستی مرا از شرّ آنان نگه دار،
به حق خودت که محبوبی جز تو نیست و تو بر هر کاری توانا هستی.
«اَللّٰهُمَّ بِكَ اَعُوذُ،وَبِكَ اَلُوذُ
وَبِكَ اَصُولُ،
وَاِیّٰاكَ اَعْبُدُوَاِیّٰاكَ اَسْتَعِینُ،
وَعَلَیْكَ اَتَوَکَّلُ،
وَاَدْرَأُبِكَ فیٖ نَحْرِاَعْدٰائِی
وَاَسْتَعِینُ بِكَ عَلَیْهِمْ وَاَسْتَکْفِیکَهُمْ
فَاکْفِنِیهِمْ بِـمٰا شِئْتَ
وَاَنّیٰ شِئْتَ وَکَیْفَ شِئْتَ وَحَیْثُ شِئْتَ
بِحَقِّكَ لاٰ اِلٰهَ اِلّٰا اَنْتَ،
اِنَّكَ عَلیٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ.»
( بحارالانوار ج۸۳ص۳۰۷)
@jorenab
امام موسی کاظم علیه السلام : قطعا خداوند بالاتر و والاتر و بزرگتر است از آنكه حقيقت وصفش درک شود، پس او را به همان صورت توصيف كنيد كه خودش را توصيف كرده و از غير آن دست نگه دارید
« عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَكِيمٍ، قَالَ: أَبُو اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ اَللَّهَ أَجَلُّ وَ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ يُبْلَغَ كُنْهُ صِفَتِهِ فَصِفُوهُ بِمَا وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ وَ كُفُّوا عَمَّا سِوَى ذَلِكَ»
( الفصول المهمة، ج ۱، ص ۱۷۲)
@jorenab
#سلسله_بحث_امامت
#قسمت_پنجاه_و_یک
#درس_هیجدهم_بخش_دوم
ازمهمترین دعاهائی که از امامان علیه السلام بدست ما رسیده است زیارت جماعه کبیره است که توسط امام هادی علیه السلام انشاء شده است و تقریبا تمام فقهاءوعلمای عظام بر صحت آن از حیث سند وعظمت مطالب مطروحه در آن درباب امامت اذعان دارند از جمله نکاتی که در این زیارت مطرح است چگونگی عِدل بودن قرآن واهل بیت علیهم السلام است که در اینجا به برخی ازین موارد اشاره میشود
#همتایی_قرآن_و_اهل_بیت
1- همانگونه که قرآن برای همیشه است « وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغ»( ) انعام :19) اهل بیت عصمت و طهارت نیز برای همیشه هستند. لذا وجود نازنین ،اما م زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف )برای آن است که احکام الهی بدرستی اجراشود .هرچند مردم اورا نشناسند و بظاهر در رأس حکومت نباشد.
2- همانگونه که قرآن کریم نور است «قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبِين»( )مائده :15)اهل بیت عصمت و طهارت کلامشان قرآن است وفرمودند هرکلمه ای گفتیم بگویید ازکجای قران است «قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع إِذَا حَدَّثْتُكُمْ بِشَيْءٍ فَاسْأَلُونِي عَنْ كِتَابِ اللَّه»(بحارالانوار ج46 ص 303 )لذا کلام آنها نور است « کلامکم نور ».
3- همانگونه که قرآن کریم برای هدایت است « َ هُدىً لِلنَّاس»( بقره : 185) اهل بیت نیز انسانهارا به هدایت ورشد دعوت می کنند « وامرکم رشد».
4- همانگونه که خداوند امت اسلامی را برانگیخت تا به خیر دعوت کنند « وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ»( آل عمران :104) اهل بیت عصمت و طهارت تمام افعالشان خیر است «وفعلکم الخیر»واساسا اصل و فرع خیر ازآنهاشروع وبه انها ختم می شود،«ٌ إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه».
5- همانگونه که قرآن کریم؛ انسان رابه احسان ونیکی دعوت می کند ؛«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ»( نحل :90)اهل بیت عصمت وطهارت نیزاین چنین هستند «وعادتکم الاحسان»
@jorenab
#سلسله_بحث_امامت
#قسمت_پنجاه_و_دو
#درس_هیجدهم_بخش_سوم
#همتایی_قران_و_اهل_بیت
6- همانگونه که قرآن کریم تنها خیر مطلقی که برای به همراه داشتن در مسیر طولانی اخروی مؤثر می داند تقواست «تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى»( بقره:196) سفارش اهل بیت نیز چیزی جز تقوا نیست «وصیتکم التقوی »
7- همانگونه که قرآن کریم، کریم است « إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيم»( واقعه:77)اهل بیت عصمت نیز خصوصیت ذاتی آنها کرامت است «سجیتکم الکرم ».
8و9-همانگونه که قرآن کریم مؤمنین حقیقی را کسانی می شمارد ،که اهل نماز هستند واهل زکات – چون جمله« يُقِيمُونَ»و« يُنْفِقُونَ» فعل مضارع است ودلالت براستمرار دارد ؛نه آنکه فقط نما ز بخوانند وزکات بدهند بلکه خودرا ملزم به آن میدانند- « الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ»( بقره :3)اهل بیت عصمت وطهارت نیز برپاداران ایندو فریضه مهم – درحوزه عبادی ومالی بوده اند « أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ* وَ آتَيْتُمُ الزَّكاة ».
10- قرآن کریم وظیفه مؤمن حقیقی راامر به معروف ونهی ازمنکر می داند« كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ »( آل عمران :110)امر ی مهم وحیاتی که بدون آن جامعه اسلامی به جامعه ای ایستا وآرام آرام به نابودی سوق پیدا خواهد کرد واین ذوات مقدسه آنرا در بالاترین شکل آن ،انجام دادند« أَمَرْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ* وَ نَهَيْتُمْ عَنِ الْمُنْكَر»
.
@jorenab
خداوند متعال در آسمان هفتم فرشتهاى را گمارده است كه به او «داعى» گفته مىشود.
هنگامى كه ماه رجب وارد مىشود، آن فرشته در هر شب از آن تا صبح ندا در مىدهد: «خوشا به حال ذاكران! خوشا به حال اطاعتكنندگان!»
و خداوند متعال خود مىفرمايد:
«من همنشين هركس هستم كه همنشين من باشد و مطيع هركس هستم كه از من اطاعت كند و آمرزندهى هركس هستم كه از من آمرزش بطلبد.
ماه، ماه من است و بنده، بندهام و رحمت، رحمتم. بنابراين، هركس در اين ماه مرا بخواند، به او پاسخ مثبت مىدهم و هركس از من چيزى بخواهد، به او عطا
و هركس از من طلب هدايت كند، هدايتش مىنمايم و من اين ماه را به عنوان رشتهى ارتباط ميان خود و بندگانم قرار دادهام، هركس به آن چنگ بزند، به من
« عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِي اَلسَّمَاءِ اَلسَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ اَلدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي ذَلِكَ اَلْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى اَلصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ وَ يَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اِسْتَغْفَرَنِي اَلشَّهْرُ شَهْرِي وَ اَلْعَبْدُ عَبْدِي وَ اَلرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا اَلشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اِسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا اَلشَّهْرَ حَبْلاً بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اِعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ»
( بحار الأنوار ج ۹۵، ص ۳۷۷)
@jorenab
30.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 آهنگ زیبای مازندرانی در فراق امام زمان (عجل)
🔸
شاعر: علامه حسنزاده آملی (ره)#
اَللّهُمَّ_عَجِّلٰ_لِوَلیِّکَ_الٰفَرَج