eitaa logo
جرعه‌نوش
331 دنبال‌کننده
109 عکس
29 ویدیو
6 فایل
من جرعه‌نوشِ بزم تو بودم هزار سال کی ترک آب‌خورد کند طبع خوگرم سیاهه‌های علی احسان‌زاده @dastmalbaf
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
اربعین، بیداری و تمدن نوین اسلامی (1) شهادت سیدالشهداء علیه‌السلام در محرم ۶۱ هجری، دو پیامد مهم برای امت اسلامی در پی داشت، یا بگوییم: نتیجه‌ی دو انحراف اساسی در جامعه‌ی اسلامی بود: اولی؛ در برابر فراموشی عهد ولایت و پذیرش سلطنت جائرانه‌ی موروثی، و دومی؛ فراموشی تأکید قرآن بر دشمنی دشمنان. این انحراف، یعنی نادیده‌انگاشتن تولی به نظام ولایت حق و تبری از ولایت باطل، نقطه‌ی اساسی در افول تمدن اسلامی بود؛ تمدنی که سه قرن بعد درخشیدن گرفت، ولی پیشران آن، دو میراث از رسول خدا (ص) بود؛ جهادگری و دانش‌جویی. آن تمدن هرچند با فراز و نشیب، خود را نیمه‌جان تا نیمه‌ی عصر قاجار کشید، ولی از همان ابتدا عامل زوال خود را به همراه داشت و آن، اصل بود که در ذات خود، فسادآفرین و عدالت‌گریز بود. پس از عاشورا، جز امام زین‌العابدین و حضرت زینب علیهماالسلام، افرادی کمتر از انگشتان یک دست، دچار آن و انحراف همه‌گیر نشده بودند؛ «اِرتدَّ النّاسُ بعدَ الحسینِ (ع) اِلّا ثَلَاثَةً: أَبُوخَالِدٍ الْكَابُلِيُّ وَ يَحْيَى ابْنُ أُمِّ‌الطَّوِيلِ وَ جُبَيْرُ بْنُ مُطْعِم».‏ و این‌گونه، سال ۶۱ آغاز حرکتی تازه بود که علَم آن بر دوش سید ساجدین و زینب کبری بود؛ پرچم مقابله با غفلت و تلاش برای بیداری امت اسلامی و نجات آنان از ورطه‌ی امواج سهمگینِ «بحر لُجّی.» @jorenush
اربعین، بیداری و تمدن نوین اسلامی (2) تلاش حضرت سجاد برای احیای نظام امامت و بیداری امت، سیر هزار و چندین ساله یافت تا در واپسین سال‌های قرن چهاردهم به بار نشست؛ در ایران متبلور شد؛ بعدَ ما مُلأتِ الأرضُ ظُلماً و جَوراً. راهکار این بیداری در طول قرون، مبتنی بود بر یادآوری فاجعه‌ی سال 61 و تحلیل عوامل آن و ترسیم ممتد آن صحنه تا امروز و پیوستن قلوب مؤمنین به آرمان حسین بن علی (علیهماالسلام) و بریدن از خط دشمنان او. حالا که این سیر، به تشکیل و تثبیت حکومت رسیده است، گام دوم آن آغاز شده است؛ وقت آن است که این بیداری، عمق یابد و جهانی شود و در نهایت، را به بار آورَد. تمدنی که این‌بار بر محور و از -الکفر شکل می‌گیرد. اربعین، متکفل توسعه‌ی بیداری، و است، با همان روش؛ اجتماع محبان سید شهیدان و دیگر مناسک عزای او، همچون تمام این هزار و چندصد سال، قلب‌ها را به او و هدف مقدسش می‌پیوندد و بر مدار بایسته‌اش استوار می‌گردد، و نیز بغض از دشمنان او و می‌آفریند و پیوندها را از یزیدیان و آمریکاییان می‌گسلد. اربعین، دست خدا است که آستین برون آمده تا امت اسلام را که تا بدین‌جا خدا را یاری کرده، فرماید؛ نصرتی بر محور و شکل گرفته است برای همه‌ی جهان که از خسته‌اند. راهپیمایی ، مناسک امت اسلامی است. @jorenush
دموکراسی به‌مثابه گونه‌ای از استعمار (۱) کاندولیزا رایس وزیر اسبق خارجه آمریکا در دانشگاه قاهره گفته است: «کشور من عامل نابودی دموکراسی در خاورمیانه است! از ۶۰ سال پیش، یعنی از بعد از جنگ جهانی دوم.» اما آیا این‌چنین است؟ اگر دقیق‌تر بنگریم، آمریکا و پیش از او انگلستان، از دموکراسی به‌عنوان تمهیدی بر استعمار بهره جسته‌اند. استعمار، در سایه‌ی شعار فریبای دموکراسی، از کشور هدف، اقتدارزدایی می‌کند. یعنی هر عنصر ثبات‌بخش در آن کشور را استبداد و دیکتاتوری معرفی کرده، و مردم را علیه آن می‌شوراند. و از آن‌جا که دموکراسی عریان، لنگر ثبات ندارد، ناپایدارترین نوع حکومت بوده، بلکه عملاً هیچ‌گاه در جهان محقق نشده است. آن‌چه در غرب تحت عنوان دمکراسی در حال اجراست، عناوینی دقیق‌تر چون پلوتودموکراسی دارد یعنی حکومتِ پول در پوششِ دموکراسی. چنان‌که در آمریکا هیچ‌گاه یک شخصیت برآمده از مردم و غیرمتکی به شرکت‌های زرسالار، نمی‌تواند به ریاست جمهوری برسد. در فرانسه نیز به‌شکلی خفیف‌تر. طرفه آن‌که اکثر مردم ما امانوئل مکرون را نماد یک انتخابات آزاد می‌دانند و بر انتخاب یک جوان غبطه می‌خورند، در حالی که او یکی از اعضای خاندان ابرسرمایه‌دار یهودی و چندملیتی روچیلد است. پس دموکراسی مطلق، امکان تحقق ندارد، ولی آمریکا پس از اشغال کشورهای منطقه، این نوع از حکومت را بر جای می‌گذارد. و جالب آن‌که ساده‌لوحانی از خواص شیعی نیز آمریکا را ناجی عراق از دیکتاتوری صدام و مهیاکننده‌ی حکومت مردمی می‌دانند. این نوع رفتار آمریکا را هم در عراق، هم در افغانستان و به گونه‌ای در لبنان می‌بینیم. آیا آمریکا از استعمار دست شسته و مردم‌سالار شده است؟ نخیر؛ آمریکا می‌داند که دموکراسی مطلق دوام ندارد و کشور هدف، در نهایت به هرج‌ومرج و استیصال کشیده خواهد شد، و این‌جا باز آمریکاست که به‌عنوان یک منجی از راه می‌رسد و با یک کودتا، مردمی که آماده‌ی پذیرش دیکتاتوری برای رهایی از هرج‌ومرج شده‌اند را با دیکتاتوری جدید نجات می‌دهد! و باز حاکمیت و استعمار خود را تا سال‌ها بر آن کشور تثبیت می‌کند. مشروطه با همین نقشه به رضا خان رسید، نهضت ملی همین‌گونه به دیکتاتوری مخوف محمدرضا منجر شد، انقلاب مصر با همین طرح به السیسی رسید و ... البته همواره نقش سفارت انگلیس یا آمریکا در این طرح، محوری است. @jorenush
دموکراسی به‌مثابه گونه‌ای از استعمار (۲) راه علاج چیست؟ حدود ده سال قبل، در جریان انقلابات مردمی شمال آفریقا، اندیشمندان اهل‌سنت به این نتیجه رسیدند که ابتنای مشروعیت بر قدرت که محور اندیشه‌ی سیاسی اهل‌سنت در طول قرون بوده، خطاست و در نتیجه الازهر، حکم به جواز قیام علیه حاکم جائر داد. این، گامی بلند در بیداری اسلامی بود؛ ولی هنوز قدم‌های دیگری باید برداشت تا بیداری جهان اسلام مسیری​ مستحکم بیابد. یکی از مهم‌ترین این ادراکات، فهم این نکته است که دموکراسی، برخلاف مردم‌سالاری دینی، لنگر ندارد و نمی‌تواند الگوی مناسبی برای حکومت باشد. و مسلمانان چاره‌ای جز روی آوردن به مردم‌سالاری دینی ندارند. برای این مقصود، باید به یک عنصر اقتداربخش درونی و مبتنی بر اندیشه‌ی اسلامی روی آورد و آن را ضامن تحقق مردم‌سالاری و محافظ آن قرار داد. در ایران، مردم در فرایندی چندصد ساله، ولایت مطلقه‌ی فقیه را ضامن و لنگری برای مردم‌سالاری یافتند و نظام سیاسی خود را بر آن بنا کردند. حال، مردم عراق، لبنان، افغانستان و هر کشور اسلامی و حتی غیر اسلامی که می‌خواهد از سلطه‌ی استعمارگران سر بتابد، باید به این عنصر اقتدارآفرینِ مردمیِ ضددیکتاتوری بیندیشد و آن را بیابد. این‌که آیت‌الله سیستانی نمی‌توانند آن‌چنان که باید در عراق نقش‌آفرینی کنند، یکی به دلیل فقدان همین جایگاه قانونی است. ناگفته نماند، کودتای ۱۳۸۸ نیز در پی اجرای همین نقشه‌ی​ استعماری بودند، ولی امام خامنه‌ای فرمودند «بنده زیر بار بدعت‌های​ غیر قانونی نخواهم رفت». و این یعنی ولی‌فقیه حافظ مردم‌سالاری و نافی هرج‌ومرج است. دولت عراق و لبنان نیز، نباید به دام پذیرش این بدعت‌های غیر قانونی بروند، و الا هر روز کسی یا گروهی تحریک‌شده یا سرخود در پی نفی حاکمیت و تغییر آن برمی‌آید و کشور روی آرامش را به خود نخواهد دید. و امنیت و آرامش، پایه‌ی همه‌ی پیشرفت‌هاست. (اشاره: یکی از راه‌حل‌ها برای کشورهای اسلامی، توافق بر پذیرش نظر و راهنمایی امام خامنه‌ای است. همچنان که نظام سوریه، با هدایت‌گری ایشان از فتنه‌ای سخت، جان به در برد.) @jorenush
«تن دادن به مطالبات غیر قانونی، تحت فشار، شروع دیکتاتوری است.» امام خامنه‌ای، ۲۹/ ۳/ ۸۸
پیرامون عزاداری (1) - موضوع مصیبت‌زدگی را باید از اقامه‌ی عزا تفکیک کرد. شعائر و اقامه‌ی آن، امری سیاسی و حکومتی است و باید طبق تشخیص و صلاح‌دید دیده‌بان جامعه و نظام اسلامی که ولی امر باشد، انجام شود، اضافه گردد، توسعه یابد یا کاسته شود. مناسک عزاداری، هرچند توقیفی نیست، ولی تشخیص آن بر عهده‌ی کسی است که علت جعل مناسک را بداند و آن ملاک را در موارد دیگر نیز بیابد؛ چنان‌که امام خمینی، 15 خرداد را تا ابد عزای عمومی اعلام کردند. - یکی از ملاک‌های اساسی در جعل مناسک عزاداری، هوشیار کردن جامعه‌ی مؤمنین نسبت به دشمن و احیای برائت نسبت به اوست؛ دشمنی که هنوز هست. عزاداری که نتواند ارتباط عوامل شهادت سیدالشهداء را با اولین و آخرین ظالم بیابد و تعینات آن را در زمانه‌ی خویش دریابد، است و دریافتی قشری از دارد و ملاک آن را درنیافته است. - امام باقر (ع) وصیت کردند که پس از شهادتشان، ده سال در منا برای ایشان عزاداری شود. این نوعی جعل منسک موقت است، ولی برای اباعبدالله، اَمَد عزا لااقل تا هنگام ظهور است و خود ائمه‌ی معصومین، مدت اول تا دهم محرم را تعیین کرده‌اند، و چنین امری برای هیچ‌یک از ائمه‌ی دیگر قرار داده نشده است. پس ما نمی‌توانیم به‌راحتی نسبت به دیگر ایام اقامه‌ی عزا کنیم و آن را شعار مذهب قرار دهیم. چنان‌که از مقام معظم رهبری مکرر نقل شده است که با پیاده‌روی عزاداران در ایام فاطمیه که برخی مراجع علمدار آن هستند مخالف اند. @jorenush
پیرامون عزاداری (2) - عناوین ثانویه هم باید در جعل مناسک مد نظر قرار گیرند. یکی از این عناوین، بازتاب فراوانیِ مناسک عزا در جامعه‌ی مؤمنان است. اگر ما نسبت به وفیات و موالید، نگاه تقویمی داشته باشیم، به چند مشکل برمی‌خوریم: اولاً به‌جز عاشوراء و 21 رمضان و نیمه‌ی شعبان، هیچ‌یک از ایام شهادت و میلاد، تاریخ دقیق حتمی ندارد. بنا بر این، اگر بخواهیم حداکثری نگاه کنیم، باید همه‌ی احتمالات را مراسم بگیریم و گر نه، در برگزاری مراسمات، به تبعیض عمل کرده و فقط مناسبت‌های قوی‌تر را برگزار نکنیم یا یکی را از میان احتمالات برگزینیم، که این خلاف نگاه تاریخی است و صرفاً جنبه‌ی رجائی در آن لحاظ شده است. ثانیاً در برخی موارد دچار تعارض می‌شویم مانند هفتم صفر که محل تعارض شهادت امام مجتبی و میلاد امام کاظم (علیهماالسلام) است. آن‌وقت ممکن است به رفتارهایی مبتذل دست بیازیم مانند آن‌چه اخیراً مرسوم شده که میلاد حضرت موسی بن جعفر را بدون هیچ مدرکی در ذی‌الحجه می‌گیرند تا با شهادت امام حسن تداخل نداشته باشد! ثالثاً کمتر روزی را خواهیم یافت که در آن مصیبتی بر اهل بیت علیهم‌السلام وارد نشده باشد، این‌گونه اگر هیئتی بودن را التزام به حزن و فرح اهل بیت تعریف کنیم و ملاک حزن و فرح را هم تقویمی بدانیم، مصیبت‌زدگی وجه غالب ایام ما در طول سال خواهد بود و این خود چند ایراد دارد؛ یکی آن‌که بزرگداشت‌ها و مناسک مرتبط با آنان را لوث، عادی و بی‌خاصیت می‌کند و غرض اصلی را از بین می‌برد، دوم: اکثر متدینین را از کلیت بزرگداشت و عزاداری خسته و روی‌گردان می‌کند و سوم: اهل ولاء را به اقلیتی از جامعه‌ی متدین تبدیل می‌کند که احیاناً از آن سو تندرو خوانده شوند و از این سو، قاطبه‌ی مؤمنین را لاابالی و بی‌ولایت خطاب کنند. و این دوقطبی و انشقاق قطعاً از نظر شرع انور مردود است و مضر. چهارم: عزاداری حالتی فوق‌العاده است که لوازمی دارد، حال اگر به وجه غالب تبدیل شود، میزان تعطیلات و حالاتِ فوق‌العاده افزایش یافته و جامعه را از روند باثبات کارآمد خارج می‌کند. نمونه‌اش همین تعطیلات فراوان حوزوی است. مثلاً چرا باید در همه‌ی ایام شهادات، دروس حوزه‌های علمیه تعطیل باشد؟ آیا این مورد رضایت ائمه است و یا خاصیتی برای عموم طلاب دارد، یا فقط ناشی از همین نگاه تقویمی غیرحکیمانه‌ی است؟ - مناسک وضع شده‌اند تا اغراضِ جعل را فراهم آورند، حال آن‌که ما اغراض را فراموش کرده، و به این پوسته بدون توجه به مغزی که باید می‌داشت و اکنون از آن تهی شده است، چسبیده‌ایم و فقط عزا می‌داریم تا ثواب ببریم. غافل از آن‌که آن‌چه از ثواب بر آن رفتارها بار نموده‌اند، برای تقویت آن لُبّی است که در ورای این ظاهر و پوسته حاصل می‌شود. ولی ما با حفظ آن ظواهر، به جنگ آن غرض رفته‌ایم و امید ثواب داریم و مقدس می‌نُماییم! - نکته‌ی آخر، پیرامون زمان حمله به بیت امیرالمؤمنین و جراحت حضرت زهراء (علیهماالسلام) است که بنا بر تحقیقات استادانی چون استاد یوسفی غروی و استاد طائب، این ایام حدود دو هفته پیش از شهادت حضرت صدیقه‌ی طاهره است نه در دهه‌ی پس از رحلت رسول‌الله (صلوات الله علیه و آله). @jorenush
تزویر بنزینی دولت تلاش دارد را تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی معرفی کند و ضمن تبرئه‌ی خود، رهبری را مسئول عواقب این تصمیم بداند. اگر این تصمیم شورا هم باشد، اجرای آن در این زمان، به صورت یک‌شبه و جهشی، و بدون زمینه‌سازی روانی، اقتصاد را دچار شدید کرده و مردم را به شدت ناراضی می‌کند که قطعاً اگر با غرض اغتشاش‌آفرینی نباشد_ که احتمالاً هست_ ناشی از حماقت است. جالب این‌که استناد می‌کند که منابع بودجه‌ای کم است و بنزین ما هم از ارزان‌ترین بنزین‌های دنیاست، ولی نمی‌گوید که: اولاً مقایسه‌ی قیمت‌ها باید با توجه به درآمد باشد، ثانیاً آیا در کشورهایی که بنزین گران است، تورم مسکن و گوشت و خودرو همین اندازه است؟ و ثالثاً چرا مالیات بر خانه‌های​ خالی و خودروی چندم و مالیات هنرمندان و ورزشکاران و ... اجرایی نمی‌شود و جلو اختلاس‌ها و حیف‌ومیل‌ها گرفته نمی‌شود تا منابع بودجه تأمین گردند. نکته‌ی آخر: اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی​ که عبارتند از رؤسای سه قوه، حقوقی‌اند نه حقیقی، پس فقط یکی از آن‌ها منصوب رهبری​ است و یک کوچک‌تر است از دو! @jorenush
... (۱) خوب دقت کنید چه می‌بینید؟ نوعی خاص از نگرش و دستگاه محاسباتی که می‌توان آن را محترمانه نامید. کسی که گمان می‌کند اوج انتقام از نظام سلطه، کشتن تعدادی بیش‌تر یا نظامیانی برجسته‌تر از دشمن است. کسی که عجولانه عملیات امروز را تمامی انتقام تلقی می‌کند و کودکانه پای بر زمین می‌کوبد که کم بود. کسی که همواره امام جامعه را ناتوان از اقدام می‌داند و او را مغلوب گروهی از مسئولان می‌شمارد. کسی که دچار نوعی بیماری وسواس‌گونه است که همواره خود را شکست‌خورده و اسیر توطئه‌ها می‌بیند و از منظر او امکان هیچ کنش صحیحی در نظام و از سوی مسئولان وجود ندارد. او به‌معنای درست کلمه دچار توهم توطئه است، و البته این به‌معنای ساده‌دلی دیگران و بی‌خبری آنان از دشمنان خارجی و داخلی نیست. کسی که ضعیف‌الایمان و مفتون را داخل در منافقین می‌شمارد. کسی که درک نمی‌کند که انتقام شهید توسط تمامی جریان مقاومت در جهان گرفته خواهد شد نه فقط از سوی جمهوری اسلامی؛ پس رئیس‌جمهور و رئیس مجلس در حدی نیستند که بتوانند برای آن تعیین تکلیف کنند. کسی که اندکی درک رسانه‌ای و تمدنی ندارد تا بفهمد همین چه آتشی بر نظام سلطه انداخته. کسی که نمی‌فهمد ارزش پخش مستقیم سخنرانی امام خامنه‌ای توسط رسانه‌های جهان، خود بخشی مهم از این انتقام است. کسی که نمی‌فهمد محور انتقام، شکست هیمنه‌ی آمریکا، ایجاد رعب و تحقیر اوست نه تعداد کشته‌ها یا جنگ‌افزارهای نابودشده یا کیستی کشتگان. و متأسفانه او خیلی چیزها را نمی‌فهمد و دستگاه اندیشه‌ی او عجیب به کار می‌آید... @jorenush
تندروی (۲) نمونه‌ای دیگر: ____________________________ 📝 پیام فرمانده کل قوا در پی ترور سردار سلیمانی: در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند ♻️ بیانات امروز رهبر انقلاب: ⚠️ بحث انتقام، مسئله دیگری است؛ حالا دیشب به اینها زده شد... 🔘 به نظر شما این تدبیر آقاست یا برخی ها ❓❓❓ ____________________________ یعنی خود را از همه برتر ببینی و همه‌ی نهادهای نظام را دچار نقصان بصیرت و غیرانقلابی بدانی. یعنی خود را علامه بپنداری و دیگران را همواره ناآگاه و مقصر تلقی کنی. یعنی نگاهی سیاه-سفید داشته باشی و همه را با خط‌کشی تک‌ساحتی به یکی از دو طرف بیندازی و حسابش را یکسره کنی. یعنی متن‌گرایی بدون تعقل و فهم، یعنی ظاهرگرایی. یعنی جهالت، یعنی الناس أعداء ما جهلوا. یعنی هرکه با من نیست، ضد انقلاب است. یعنی منافقان را دشمن اصلی انگاشتن. یعنی خوارج؛ مرتکب کبیره را کافر دانستن، وقعی به اندیشه ننهادن، انقلابی‌نمایی، تکبر، ولیّ را به محافظه‌کاری متهم کردن، اصالت دادن به مسائل فرعی، تدبیر را برنتافتن و آن را محافظه‌کاری نامیدن. تندوری یعنی خودمحوری در پوشش ولایت‌مداری. تندوری لبه‌ی مکمل لیبرالیسم در شکستن اسلام ناب و انقلاب است. نعوذ بالله. @jorenush
جرعه‌نوش
تندروی (۲) نمونه‌ای دیگر: ____________________________ 📝 پیام فرمانده کل قوا در پی ترور سردار سلیما
نمونه‌ای دیگر از : ... آقا نمی گفتند یک سیلی بود و کفایت نمی کند. ❓ سوال مهم؛ مخاطب حضرت آقا کدام نهاد است؟ 🔰 امام خامنه ای امروز در حسینیه امام خمینی: [نکته مهم قابل توجه این است که وظیفه ما چیست؛ بالاخره یک حادثه ی مهمی اتفاق افتاده است ، بحث انتقام و این حرف ها بحث دیگری است. حالا یک سیلی ای دیشب به این ها زده شد. این مسئله دیگری است. آنچه که در مقام مقابله مهم است این کار های نظامیِ به این شکل، ... آنچه مهم است این است که بایستی حضور فساد برانگیز آمریکا در این منطقه منتهی بشود ، تمام بشود.] ♨️ این بیان بسیار مهم حضرت آقا یعنی مطمئنا اقدام کوچک دیشب انتقام سخت نبود... ‼️ حتی انتقام هم نبود!! ⚠️ به نائب المهدی نسبت دروغ ندهید و شما هم بگوئید بود... 🌀 اصحاب انقلاب: @a_enghelab ________________________ @jorenush