eitaa logo
جستارهای فقهی و اصولی، فصلنامه علمی پژوهشی
266 دنبال‌کننده
43 عکس
0 ویدیو
1 فایل
سامانه نشریه: http://jostar-fiqh.maalem.ir/ ایمیل نشریه: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Jostar.feqhi@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
درباره فصلنامه علمی پژوهشی جستارهای فقهی و اصولی صاحب امتیاز: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضوی زبان نشریه: فارسی (عنوان، چکیده، کلیدواژه‌ها، منابع و مشخصات نویسندگان به زبان انگلیسی نیز درج می شود) نظم انتشار: فصلنامه شاپای الکترونیکی: 7565-2476 شاپای چاپی: 3361-2538 کشور – شهر محل انتشار مجله: ایران - مشهد سال آغاز انتشار مجله: زمستان - 1394 وضعیت دسترسی آزاد به مجله: دسترسی به همه مقالات این نشریه آزاد و رایگان است. هزینه داوری: - پرداخت مبلغ: 1.000.000 ریال برای داوری مقالاتی که حداقل یکی از نویسندگان آن، هویت حوزوی خود را درج کرده باشند (دانش پژوه/ دانش آموخته/ مدرّس حوزه علمیه...) به ضمیمه ارسال کد پرونده حوزه. - پرداخت مبلغ: 2.000.000ریال برای داوری سایر مقالات (نویسندگان غیرحوزوی) -پرداخت مبلغ 4.000.000 ریال برای ارزیابی سریع برای تمامی مقالات (بازه یک ماهه) هزینه انتشار مقاله: پرداخت مبلغ: 1.000.000 ریال برای تأیید نهایی و چاپ مقاله "صدور گواهی پذیرش صرفاً پس از تایید مقالات در تحریریه و واریز وجه صورت می گیرد". قالب مقالات: PDF الگوی استناددهی: APA رتبه علمی(کمیسیون نشریات حوزوی): علمی - پژوهشی (تمدید در تاریخ 1398/01/28 مطابق مصوبه 337 شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی به نشریات حوزوی) لینک صفحه در سامانه نشریه: http://jostar-fiqh.maalem.ir/journal/about لینک کانال نشریه در ایتا: https://eitaa.com/jostar_fiqh_maalem_ir
اهداف و چشم انداز فصلنامه علمی پژوهشی جستارهای فقهی و اصولی 1- توسعه عرصه ­ها، روش و رویکردهای تحقیق در فقه و اصول فقه با تأکید بر مطالعات مقارن درجة دوم، مضاف و بین رشته­­ ای؛ 2- ارائة پژوهش‌های نوآمد و برخوردار از استانداردهای علمی و نگارش در عرصة فقه و اصول به مخاطبان؛ 3- ارتقای تولیدات علمی و توان پژوهشی حوزة علمیة خراسان، به ویژه محققان، اساتید و دانش­ پژوهان مراکز آموزشی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی. لینک صفحه در سامانه نشریه: http://jostar-fiqh.maalem.ir/journal/aim_scope لینک کانال نشریه در ایتا: https://eitaa.com/jostar_fiqh_maalem_ir
✳️مدیرمسئول: مجتبی الهی‌خراسانی ✳️سردبیر: حسین ناصری‌مقدم ✳️اعضای هیئت‌تحریریه: ✅ابوالقاسم علیدوست (مدرّس خارج حوزه و استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) ✅احمد مبلغی (مدرّس خارج حوزه و دانشیار دانشگاه مذاهب اسلامی) ✅مهدی مهریزی (دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم و تحقیقات تهران) ✅سعید ضیائی‌فر (مدرّس خارج حوزه و دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ✅سیدعباس صالحی (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ✅محمدحسن حائری (استاد دانشگاه فردوسی مشهد) ✅حسین ناصری‌مقدم(استاد دانشگاه فردوسی مشهد) ✅مجتبی الهی‌خراسانی (مدرّس خارج حوزه و استادیار مرکز تخصصی آخوند خراسانیره) ✳️ جانشین سردبیر: بلال شاکری ✳️دبیر تحریریه: سیدمصطفی اختراعی­طوسی ✳️کارشناس نشریه: محمد افخمی بقمچ لینک صفحه در سامانه نشریه: http://jostar-fiqh.maalem.ir/journal/editorial.board لینک کانال نشریه در ایتا: https://eitaa.com/jostar_fiqh_maalem_ir
فرایند پذیرش مقالات فصلنامه علمی پژوهشی جستارهای فقهی و اصولی لینک صفحه در سامانه نشریه: http://jostar-fiqh.maalem.ir/journal/process لینک کانال نشریه در ایتا: https://eitaa.com/jostar_fiqh_maalem_ir
نمایه های فصلنامه علمی پژوهشی جستارهای فقهی و اصولی لینک صفحه در سامانه نشریه: http://jostar-fiqh.maalem.ir/journal/indexing لینک کانال نشریه در ایتا: https://eitaa.com/jostar_fiqh_maalem_ir
دوره 1، شماره 1، زمستان 1394، صفحه 1-150 لینک صفحه شماره در سامانه نشریه: http://jostar-fiqh.maalem.ir/issue_3450_3451.html لینک کانال نشریه در ایتا: https://eitaa.com/jostar_fiqh_maalem_ir
بُن‌نگرۀ «شخصیت‌گرایی» در اصول‌فقه و هویت‌یابی نظریۀ حقُ‌الطاعه (دوره 1، شماره 1، زمستان 1394، مقاله 1 ) نویسنده: گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه عدالت، تهران، ایران چکیده: بن‌نگره «شخصیت‌گرایی» بر اصول‌فقه معاصر سایه افکنده است. این بن‌نگره دارای خاستگاه زبانی و اجتماعی است که سرچشمه آن زبان عربی به‌عنوان زبان دانش‌های اسلامی است. در اصول‌فقه، ساختار امر با اندیشه شخصیت‌گرایی تحلیل می‌شود؛ بدین‌گونه که وقتی آمر/ مولا نسبت به کاری امر می‌کند، درحقیقت، شخصیت آمر به عملی که بدان امر شده ربط پیدا می‌کند. درنتیجه، مأمور اگر امر را انجام ندهد درواقع به شخصیت آمر و کرامت او ضربه زده و احترام آمر را رعایت نکرده است. در بن‌نگرۀ شخصیت‌گرایی، ملاک استحقاق عقاب در مخالفت با امر مولا، زیرپاگذاشتن احترام به مولا، طغیان عبد بر مولای خویش و هتک حرمت شخصیت اوست که بنابر تفسیر عقل عملی صورت می‌گیرد. نظریۀ حق‌الطاعه به‌عنوان نمونه اعلای بن‌نگرۀ شخصیت‌گرایی از این منظر نقد می‌شود. بن‌نگرۀ شخصیت‌گرایی متناسب با جوامع طبقاتی بوده و مانع رشد تفکر قانونی در اصول‌فقه است. همچنین نقدهایی براساس رویکرد عقلایی و سنجش میان ارزش احتمال و محتمل در برابر نظریۀ حق‌الطاعه قرار می‌گیرد و به دیدگاه پیشنهادی در حجیت احتمال اشاره می‌شود. تازه های تحقیق بن‌نگره، هویت‌بخش نظریه است و هرنظریه در منظومۀ معنایی، مفهومی و هویتیِ بن‌نگره تعریف می‌شود. در فلسفۀ علم اصول‌فقه می‌توان از بن‌نگره‌های حاکم بر دانش اصول سخن گفت. در اصول‌فقه معاصر نیز می‌توان به بن‌نگرۀ شخصیت‌گرایی پرداخت. هویت نظریه حق‌الطاعه نیز وامدار و وابسته به این بن‌نگره است. در شخصیت‌گرایی، ساختار عبد و مولا رقم می‌خورد و در تمام بخش‌های اصول به‌ویژه تحلیل حکم و اعتبار شارع مقدس می‌توان وابستگی به شخصیت مولا را دید و اینکه تمام ارکان حکم‌شناسی در رابطۀ عبد و مولا خلاصه می‌شود. نقد اساسی به این بن‌نگره، آن است که این رویکرد مناسب با جوامع طبقاتی و قیبله‌گرایی است و تناسبی با حاکمیت قانون ندارد. کلیدواژه‌ها: دریافت فایل مقاله: http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_20952_eda3be5e3adec224041120fad134400c.pdf لینک صفحه مقاله در سامانه نشریه: http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_20952.html لینک کانال نشریه در ایتا: https://eitaa.com/jostar_fiqh_maalem_ir
کارآمدسازی مبحثِ «حقیقت شرعیه» (دوره 1، شماره 1، زمستان 1394، مقاله 2 ) نویسنده: گروه علوم قرآنی و حدیث، دانشگاه دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران چکیده: دانش اصول‌فقه بیشترین نقش را در تمهید قواعدفقه دارد. با این حال، مباحث اصول‌فقه از نظر کارآمدی، در یک سطح نیست؛ برخی بسیار پرکاربرد و برخی کم‌کاربرد یا فاقد ثمره است. در متون اصولی، گاه بحث‌های درازدامنی وجود دارد که به تصریح اصولیان، فاقد ثمرۀ فقهی است. کارآمدسازی مباحث این دانش، نیازمند بازنگری مباحث آن است؛ به‌گونه‌ای‌که باید بحث‌های فاقد ثمره حذف و یا در صورت امکان به مباحثی مفید تبدیل شوند و مبحث حقیقت شرعیه از این دست است. این بحث به‌گونه فعلی فاقد ثمره است. اما از زاویه‌ای دیگر می‌توان آن را مطرح کرد به طوری‌که به یکی از سودمندترین مباحث این دانش تبدیل شود. در این نوشتار، با رویکرد یادشده، ضمن طرح فرایند بحث، واژه‌هایی چند ازجمله: صلات، زکات، صدقه، قرض و ربا بررسی شده است. کلیدواژه‌ها: دریافت فایل مقاله: http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_20953_0ee4c0cb96cde4b1a1d32739390cd79d.pdf لینک صفحه مقاله در سامانه نشریه: http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_20953.html لینک کانال نشریه در ایتا: https://eitaa.com/jostar_fiqh_maalem_ir
بررسی استصحاب تقدیری از دیدگاه دانشیان اصول (دوره 1، شماره 1، زمستان 1394، مقاله 3 ) نویسنده: استادیار گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی - واحد لاهیجان چکیده: به گواهی ادبیات مکتوب اصول‌فقه شیعه، در گذر زمان به ویژه در سدۀ اخیر، دربارۀ استصحاب، پرسش‌های متفاوتی مطرح شده که هر یک به نوبه خود، بحث و بخش جدیدی و یا تقسیم نویی برای استصحاب گشوده‌اند. واضح است که اجرای استصحاب، بر محور شک در بقای مستصحب قرار دارد؛ اما اینکه آیا بقای مستصحبی که مورد شک قرار می‌گیرد، باید فعلی باشد و یا بقای تقدیری هم کفایت می‌کند، پرسشی است که در سده اخیر مطرح شده و بحث تازه‌ای را به نام استصحاب تقدیری، فراهم ساخته است.چگونگی نگاه دانشیان اصول‌فقه شیعه به پرسش یادشده و پاسخی که برای آن بیان می‌نمایند، پرسش اصلی پژوهشی بنیادی را سامان می‌دهد که نوشتار حاضر به تحلیل آن می‌پردازد. کلیدواژه‌ها: دریافت فایل مقاله: http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_20954_ff28c9eddc2c160b493b6602e861c662.pdf لینک صفحه مقاله در سامانه نشریه: http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_20954.html لینک کانال نشریه در ایتا: https://eitaa.com/jostar_fiqh_maalem_ir
بازخوانی دیدگاه امام خمینی ره در باب حکم فقهی غیبت مخالفان (دوره 1، شماره 1، زمستان 1394، مقاله 4 ) نویسندگان: 1 2 2 1 گروه آموزشی فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران 2 گروه آموزشی فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران چکیده: برخی افراد با دستاویزقراردادن پاره‌ای از عبارات امام‌خمینی1 در برخی کتب فقهی ایشان، راجع به جواز غیبت مخالفان و اختصاص حرمت غیبت به مؤمنان در معنای اخص آن، سعی در تخریب چهره ایشان و به تبع آن تضعیف آموزه‌های ناب مکتب شیعی دارند. نوشتار حاضر با بازخوانی آرای ایشان بر آن است که اگرچه ایشان در دوران قبل از انقلاب و در آرای اولیه‌‌ خود در حرمت غیبت، قید «ایمان» را لازم دانسته‌اند؛ اما اصولاً نمی‌توان این نظر را دیدگاه مذهب امامیه و همچنین نظر نهایی ایشان در مسئله تلقی نمود؛ زیرا بررسی آرای ایشان پس از انقلاب و در دوران رهبری جامعه‌ اسلامی نشان می‌دهد که ایشان قایل به حرمت غیبت نسبت به همه مسلمانان شده است. بنابراین از آنجا که سخن آخرین هرکس نظر نهایی وی تلقی می‌گردد، باید رأی نهایی ایشان در باب غیبت را، حرمت عام آن نسبت به همه‌ افراد دانست. کلیدواژه‌ها: دریافت فایل مقاله: http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_20955_5ab522ee0fac0f937df507ff86c8cc28.pdf لینک صفحه مقاله در سامانه نشریه: http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_20955.html لینک کانال نشریه در ایتا: https://eitaa.com/jostar_fiqh_maalem_ir