eitaa logo
ژورسان
407 دنبال‌کننده
111 عکس
19 ویدیو
21 فایل
🔅ژورنالیست رسانه ای🔅 📰 سواد رسانه را ژورنالیستی یادبگیرید 🛰 بررسی جریانات رسانه ای و تحلیل آنها 🔋 مهارت زیست هوشمندانه درفضای مجازی ✍️ژورسان: @admin_activism
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎سه لایه جنگ شناختی و تحلیل تغییرات اجتماعی 🔹شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تغییرات اجتماعی چگونه اتفاق می‌افتد. چگونه ذهنیت مردم جامعه عوض می‌شود و با تغییر نسلی، یک نگاه و و از واقعیت ها و تاریخ و جغرافیا پیدا می‌کنند. باید اذعان نمود که در ساحت های مختلف به عوامل مختلف بستگی دارد و به اصطلاح، چندعاملی و(multifactorial) است. اما اگر از زاویه دید و جنگ های سایبری بخواهیم نگاهی به تغییرات نرم اجتماعی داشته باشیم، چنین فرایند سه گانه‌ای را می توان متصور بود: 1️⃣ لایه اطلاعات(information): این سطح از جنگ شناختی با تکیه بر بمباران خبری، شایعات و فضاسازی و با هدف (public opinion) شکل می‌گیرد. در واقع دامنه و پهنای داده ها افزایش پیدا می‌کند و عمق داده‌ها در سطح پایینی قرار می‌گیرد و با تلاش در ، وضعیت شناختی جامعه هدف را مختل یا وارونه می کند و در حالت ناپایدار و هیجانی قرار می‌دهد.(نفوذ در جریان مطبوعات و شبکه های اجتماعی و خبری) 2️⃣ لایه ذهنیت‌ها(common sense): این سطح از جنگ شناختی، مربوط به اطلاعات سطحی جامعه نیست. بلکه متوجه اطلاعات پایدار و به اصطلاح و عقل عرفی جامعه می‌شود. در جامعه شناسی از این سطح با عنوان شعور مشترک(common sense) یاد می‌شود. در روانشناسی نیز مفهوم با این واژه قرابت دارد که به داده‌ها و اطلاعات درونی‌سازی شده و رسوب‌یافته در ذهن اطلاق می‌شود. جنگ شناختی در این سطح با هدف فرهنگ سازی و و الگوی های شناختی جامعه هدف سر و کار دارد.(نفوذ در جریان فرهنگ و هویت و فیلم سازی و سبک زندگی) 3️⃣ لایه معرفت‌ها(knowledge): ایستگاه مبنایی جنگ شناختی، الگوهای بنیادین و معرفت‌شناسی جامعه هدف است. مثلا و اندیشکده ها و دانشگاه‌های یک جامعه را بلخاظ پارادایمی، از عقل‌گرایی به تجربه گرایی و از هستی‌شناسی به زبان‌شناسی تنزل می‌دهند. یا از طریق تکنولوژی و تلویزیون و رسانه و با غلبه تصویر به تعبیر مارشال مک لوهان، را بر جامعه مسلط می‌کنند.(نفوذ در جریان تولید باور و علم و دانش) 🔸اهداف لایه‌های شناختی ▫️در لایه اول، مامور جنگ شناختی به دنبال است و در لایه دوم جنگ شناختی در پی است و لایه سوم نیز با هدف یا و خلق واقعیت طراحی و تدوین و راهبری می‌شود. 🔸ابزار لایه‌های شناختی ▫️لایه اول، است و با مطبوعات و شبکه های اجتماعی، دستکاری و مهندسی می‌شود. لایه دوم بوده و بتدریج از طریق فیلم و سریال و سبک زندگی، ذهنیت جامعه هدف و ناخودآگاه اجتماعی و به تعبیری دیگر (common sense)، تغییر پیدا می‌کند. ▫️لایه سوم نیز بوده و بتدریج در ساحت تخصصی، از عقل گرایی و محوریت وحی‌ به سمت تجربه گرایی و شبه علم‌ها و نامعرفت‌ها تغییر وضعیت می‌دهد. در سطح عمومی نیز معرفت شبکه‌ای و داده‌بنیاد و و پرتکرار و تعمیم یافته مجازی، اعتبار پیدا می کند و جایگزین معرفت و باورهای مستدل و معقول(باور صادق موجه) می‌شود. ✍️علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@journalist_resane
📛نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران(۱) 📍بررسی پرونده فعالیت سنتکام علیه ایران در رسانه‌های اجتماعی 🔸کیت کلنبرگ ، روزنامه‌نگار تحقیقی مشهور اهل بریتانیا، اخیراً طی یادداشتی کوتاه با عنوان «رمزگشایی از جنگ آنلاین پنتاگون علیه ایران» ، در وبگاه مجله تحلیلی «The Crandle»، به بررسی ابعادی پنهان از اعتراضات اخیر ایران پرداخته است. وی در نوشتار خود مدعی شده که بازوهای مسئول آنلاین وابسته به پنتاگون، طی سال‌های اخیر همواره نوعی نبرد روانی را با استفاده از ابزارهای خود در رسانه‌های اجتماعی، علیه ایران، پیگیری کرده است. 🔹وی معتقد است که بخش قابل‌توجهی از کمپین اطلاعات نادرست آنلاین و تلاش‌های سازمان‌یافته برای ایجاد در رسانه‌های اجتماعی، از سوی ، معطوف به ایران شده است و در گزارش خود به بررسی اهم اقدامات خصمانه صورت‌گرفته از سوی این نهاد نظامی، به‌عنوان بازوی اجرایی در غرب آسیا و در قبال ایران، پرداخته است: 🔺عملیات یادشده، به مدت پنج سال، به زبان فارسی و در سکوهای متعددی ازجمله توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب و حتی تلگرام در جریان بوده است. 🔺بخشی از ابزارهای یادشده، وبگاه‌های خبری تولیدکننده و بازنشردهنده اخبار رسانه‌های شاخص بودند. کانال یوتیوبِ رسانه‌هایِ مذکور حجم بالایی از ویدیوهای کوتاه را منتشر کرده و امیدوار بودند که با محتوای ارگانیک اشتباه گرفته شده و در سایر شبکه‌های اجتماعی به‌صورت ویروسی منتشر شوند. 🔺روبات‌ها و ترول‌های پنتاگون از تکنیک‌ها و رویکردهای روایی متفاوتی در تلاش برای تأثیرگذاری بر ادراک و ایجاد تعامل میان کاربران استفاده می‌کردند. 🔺با بررسی وقایع، می‌توان استدلال کرد که این فعالیت‌ها، بخشی از برنامه کلان در میان طیف خاکستری و میانه‌رو جامعه ایران بوده است. 🔺انتشار و داده‌های نادرست در مورد وقایع و نشر شایعات، اصلی‌ترین روش به‌کار گرفته‌شده در این عملیات محسوب می‌شود. 🔺ردپای وابسته به آمریکا در وقایعی چون سقوط هواپیمای پرواز ٧٥٢، جنگ روسیه و اوکراین، حمایت ایران از جبهه مقاومت و ناآرامی‌های اخیر کشور، کاملاً مشهود و قابل‌مشاهده است. 🔺عملیات یادشده، علاوه بر تمرکز بر وقایع داخلی ایران، شایعاتی ازجمله حضور نیروهای نظامی ایران در افغانستان جهت سرکوب اعتراضات، اجبار مهاجران افغان مقیم ایران به حضور در میان نظامیان مستقر در سوریه جهت مقابله‌ با‌ داعش و نفوذ سپاه در کشور عراق را نیز در بر دارد. 🆔@journalist_resane
📛نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران(۲) 📍کیت کلنبرگ که عموماً در آثارش به بررسی نقش سرویس‌های اطلاعاتی در شکل‌دهی به سیاست و ادراک اجتماعی می‌پردازد، نویسنده مقاله‌ای با همین موضوع در وبگاه مجله تحلیلی «The Crandle» است. وی در نوشتار کوتاه خود به بررسی ادعای نقش نهادهای نظامی و امنیتی ایالات‌متحده آمریکا در ناآرامی‌های اخیر ایران، می‌پردازد. 🔸تنها چند روز پس از آغاز ناآرامی‌های ناشی از درگذشت مهسا امینی، در تاریخ ١٦ سپتامبر، «واشنگتن‌پست» طی گزارشی فاش کرد که پنتاگون، با استفاده از توان حساب‌های کاربری ترول و روبات‌های ستاد فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده ، تلاش گسترده‌ای را برای تأثیرگذاری روانی بر ایران، آغاز کرده است. این در حالی است که با افشای این اطلاعات، رسانه‌های اجتماعی شاخص، متعاقباً مدعی مسدودسازی حساب‌های کاربری مرتبط با این جریان شدند. 🔹این حساب‌های کاربری طی تحقیقات مشترکی از سوی شرکت تحقیقاتی رسانه‌های اجتماعی «Graphika» و «مرکز رصد اینترنت استنفورد» ، کشف شدند. از حساب‌های کاربری یادشده به‌عنوان بخشی از عملیات پنج‌ساله نفوذ پنهان جریان غرب‌گرا در ایران، یاد می‌شود. بر اساس ادعای مطرح‌شده از سوی کلنبرگ، گزارش یادشده پس از انتشار در اواخر ماه اوت سال جاری، کمترین میزان پوشش رسانه‌ای را از سوی مطبوعات انگلیسی‌زبان دریافت کرد. با وجود این، گزارش مذکور، آشکارا مورد توجه بسیاری از متخصصان قرار گرفت و سبب بروز نگرانی‌های عمیق در بالاترین سطوح دولت ایالات‌متحده آمریکا شد. 🔺درحالی‌که «واشنگتن‌پست» به شکل مفتضحانه‌ای مدعی رنجش و ناراحتی دولت آمریکا از این اشتباه فاحش سنتکام و تضعیف ارزش‌های اخلاقی آمریکایی در جریان این پویش بود؛ به نظر می‌رسد که مشکل واقعی، اصل افشای کمپین مذکور است. 📛عملیات سنتکام علیه ایران 🔸حوزه جغرافیایی فعالیت سنتکام شامل ایران نیز می‌شود و کلنبرگ، معتقد است که با توجه به موقعیت دیرینه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک دشمن کلیدی برای ایالات‌متحده آمریکا، شاید تعجب‌آور نباشد که بخش قابل‌توجهی از آنلاین و تلاش‌های سازمان‌یافته برای ایجاد در رسانه‌های اجتماعی، از سوی این واحد، معطوف به ایران شده است. 🔹بر اساس مدعای مطرح‌شده از سوی برخی متخصصان، ایجاد چندین رسانه ساختگی جهت انتشار محتوا به زبان فارسی، یک استراتژی کلیدی است که توسط متخصصان نیروهای مسلح ایالات‌متحده آمریکا، به کار گرفته می‌شود؛ بنابراین، پویش یادشده، به زبان فارسی در سکو‌های متعددی شامل توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب و حتی تلگرام در جریان بوده است. در بسیاری از موارد نیز روزنامه‌نگاران و کارشناسان جعلی با دنبال‌کنندگان غیرواقعی فراوان در پلتفرم‌های یادشده، بخشی از پروژه سنتکام بوده‌اند. 🔺وبگاه مجله تحلیلی «The Crandle» به برخی از رسانه‌های یادشده اشاره کرده است. به‌عنوان‌مثال، رسانه‌ای موسوم به «فهیم نیوز» با ادعای ارائه اخبار و اطلاعات دقیق در مورد رویدادهای ایران، به‌طور برجسته پست‌هایی را منتشر می‌کرد که بر اساس آن‌ها، نظام سیاسی ایران تمام تلاش خود را برای سانسور و فیلتر کردن اینترنت به کار گرفته است و در نتیجه، منابع یادشده اثرگذار و معتبر تلقی شده و از همین رو، خوانندگان باید به منابع آنلاین مراجعه و اعتماد کنند. 🛡بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این رسانه در مقیاس کلان با تکیه بر مغالطه، با استفاده از مسئله عدم اعتماد عمومی به رسانه‌های رسمی و حاکمیتی کشور، تلاش جمهوری اسلامی ایران برای قطع دسترسی کاربران به رسانه‌های غربی را گواه بر حق و صحیح بودن اخبار منتشرشده از این رسانه‌ها اعلام می‌کرد. 🔹علاوه بر این، رسانه دیگری به نام «دریچه نیوز» نیز در طول دوره فعالیت خود مدعی شده است که یک وب‌سایت مستقل و غیروابسته به گروه‌ها و جریان‌های سیاسی است که خود را متعهد به ارائه اخبار بدون سانسور و بی‌طرفانه به ایرانیان داخل و خارج از کشور می‌داند. این رسانه در عمل رویکرد انتشار محتوای مخرب علیه انقلاب اسلامی و نهادهای نظامی کشور را اتخاذ کرد. 🔺بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که کانال یوتیوب رسانه‌های یادشده حجم بالایی از ویدیوهای کوتاه را منتشر می‌کردند و امیدوار بودند که با محتوای ارگانیک اشتباه گرفته شوند و در سایر شبکه‌های اجتماعی به‌صورت ویروسی انتشار یابند! 🆔@journalist_resane
💢 توجیه اشغالگری‌های نظامی با زبان جهانی 🔺از سال‌۱۹۴۵ تا امروز، گسترش اقتصادی، فرهنگی و ایدئولوژیک ایالات متحده آمریکا به‌عنوان یک امپراتوری پسااستعماری به‌صورت پیوسته بر جنگ تکیه داشته و این کشور همیشه بر کوره جنگ و نظامی‌گری دمیده است. بودجه وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۱۸، حدود ۷۰۰ میلیارد دلار بوده است در حالی که مجموع بودجه دفاعی چهار کشور دارای نیروی نظامی بعدی جهان یعنی چین، روسیه، عربستان سعودی و هند ۳۴۳میلیارد دلار و در همان سال ایالات متحده بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح به جهان بوده و نزدیک به ۱۰۰۰پایگاه نظامی در ۸۰کشور داشته است. وحدت ملت آمریکا که همیشه به‌واسطه نابرابری طبقاتی، نژادپرستی و تبعیض نژادی تهدید می‌شود، همواره با جنگ تضمین شده و از جنگ جهانی اول به بعد، نخبگان آمریکایی (و تا حدی متحدان آنها در صنایع فرهنگی) اهمیت هدایت افکار عمومی را در مورد جنگ درک کردند. گاهی این کمپین‌های تبلیغاتی جنگ به‌صورت مخفیانه اجرا می‌شوند و سال‌ها بعد مردم از آن آگاهی می‌یابند اما عموم مردم معمولا اتحاد ساختاری بین وزارت دفاع و صنایع سرگرمی حامی آن را نادیده می‌گیرند یا کم‌اهمیت تلقی می‌کنند. ▪️در هر صورت در تمام جنگ‌ها کمپین‌های تبلیغاتی و نخبگان ایالتی و رسانه‌ای ایالات متحده به‌طور معمول با یکدیگر همکاری می‌کنند تا بر محتوای سرگرمی‌ها و تولیدات فرهنگی و بسیاری از محصولات تأثیر بگذارند. 💢پس MPPO را بیشتر بشناسیم هر ساله میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برای تماشای فیلم‌های پرفروش هالیوود به سینماها می‌آیند. هالیوود از دیرباز صنعتی درآمدساز بوده و در حالی که حضور جهانی هالیوود به‌طور گسترده‌ای شناخته شده شاید برای مصرف‌کنندگان آن درهم‌تنیدگی طولانی‌مدت صنعت سینمایی با تصویرسازی نظامی کمتر آشکار باشد. بسیاری از فیلم‌های تجاری متعدد که نیروهای نظامی آمریکا را در سراسر جهان نشان می‌دهد در حال جنگ با تهدیدکنندگان امنیت آمریکا هستند که با حمایت مستقیم پنتاگون و ارتش آمریکا ساخته شده‌اند. ⭕️ مجموعه‌ای به نام «وزارت دفاع -‌هالیوود» از اوایل قرن۲۰ شکل گرفت و در پیش از جنگ جهانی اول، دیوید وارک گریفیث، یکی از دوستان رئیس جمهور وودرو ویلسون، کار روی فیلم «تولد یک ملت» (۱۹۱۵) را با کمک مهندسان ارتش در وست پوینت آغاز کرد. 🔻در طول جنگ جهانی اول، بخش فیلم‌های کمیته اطلاعات عمومی (CPI) با هالیوود برای ساختن فیلم‌هایی که از اهداف جنگی آمریکا حمایت می‌کردند، همکاری کرد. در طول جنگ سرد، ترتیبات همکاری پیوسته بین وزارت دفاع و هالیوود معمول شد. در سال ۱۹۴۸، شعبه امور عمومی وزارت دفاع، دفتر تولید تصاویر متحرک (MPPO) را افتتاح کرد و دونالد باروخ را که به‌عنوان رابط وزارت دفاع با هالیوود برای ۴۰ سال آینده کار می‌کرد، استخدام کرد. بررسی و ساخت فیلمنامه جنگ با استودیوهای هالیوود، کمک برای دسترسی به سخت افزارهایی مانند تانک‌ها، کشتی‌ها یا هواپیماها، نیروها، پایگاه‌ها و دانش فنی برای فیلم‌هایی که عملیات ارتش را به شکلی مثبت نشان می‌دادند از وظایف این دفتر بود. این دفتر کمک به فیلم‌های تحسین شده جنگ ویتنام مانند اینک آخرالزمان(۱۹۷۹) و شکارچی گوزن(۱۹۷۸) را رد کرد اما در دهه ۱۹۸۰ در ساخت فیلم‌هایی مانند تاپ‌گان(۱۹۸۶) همکاری کرد. در سال۱۹۸۹، فیل استراب جایگزین باروخ شد، و در طول دهه۱۹۹۰، استراب به هالیوود کمک کرد تا فیلم‌هایی مانند آرماگدون (۱۹۹۸)، نجات سرباز رایان(۱۹۹۸) و محاصره(۱۹۹۸) را در دهه ۹۰ بسازد و بعدها در قرن ۲۱ به ساخت پرل‌هاربر(۲۰۰۱)، دشمن در دروازه‌ها(۲۰۰۱)، سقوط شاهین سیاه(۲۰۰۱) و مرد آهنی(۲۰۰۸) کمک کرد. 🔻یکی از اهداف اصلی پنتاگون از این سرمایه‌گذاری‌ها این است که شبیه‌سازی‌های نظامی و ادغام تولید، نمایش و اجرای جنگ با تصاویر ماهواره‌ای، انیمیشن‌های رایانه‌ای و پخش زنده عملیات نظامی، یک جنگ فضیلت‌مند، بهداشتی، بشردوستانه و بدون خونریزی را که در آن نیروهای نظامی با کنترل سیستم‌های تسلیحات رایانه همه چیز را هدایت می‌کنند به تصویر بکشد و اینچنین به خشونت نظامی مشروعیت ‌بخشد و شهروندان را در مورد پیامدهای جنگ فریب ‌دهد. صنایع سرگرمی‌سازی نظامی، شهروندان را به‌عنوان شرکت‌کنندگان اول شخص به جنگ فرا می‌خواند و به آن‌ها اجازه می‌دهد جنگ را از دید سرباز، لوله تفنگ یا دوربین پهپاد شکاری تجربه کنند و به‌جای توجیه یا پنهان کردن کشتار، شهروندان را دعوت می‌کند تا در حالتی سادیستی و از کشتن یا مشاهده کشته شدن دیگری لذتی عاری از گناه کسب کنند. 🆔@journalist_resane
🔰پنتاگون اطلاعات ۹۸ میلیون کاربر یک اپلیکیشن یادآور نماز را «خریده است» 🔸وزات دفاع ایالات متحده آمریکا، پنتاگون به منظور مقابله با تهدیدات اسلام‌گرایی افراطی داده‌های شخصی کاربران یک اپلیکیشن مذهبی را خریداری کرده است. 🔸این اپلیکیشن که «مسلمان پرو» نام دارد، یک اپلیکیشن مذهبی است که زمان عبادات روزانه، اذان و دیگر تکالیف دینی را یاد آوری می‌کند. شرکت سازنده آن، این اپلیکیشن را «محبوب‌ترین اپلیکیشن جهان اسلام» می‌داند. 🔸گزارش شده است که آمریکا علاوه بر داده‌های این اپلیکیشن، داده‌های یک اپلیکشن دوستیابی مسلمانان به نام Muslim Mingle را که بیش از ۱۰۰ هزار بار دانلود شده است نیز خریداری کرده است. 🔸شرکت ثالث X-Mode که گفته می‌شود اطلاعات را به پنتاگون فروخته است می‌گوید قراردادهای نظامی‌اش عمدتا بر سه محور «ضدتروریسم، امنیت سایبری و پیش‌بینی مکان‌های شیوع ویروس کرونا» متمرکز است. 🔸ایالات متحده از کشورهای پیشتاز در صنعت تحلیل داده‌های جغرافیایی به دست آمده از طریق تلفن‌های همراه محسوب می‌شود. مدتی قبل مشخص شده بود که پلیس فدرال آمریکا از داده‌های مسیریابی برای تعقیب مهاجران غیرقانونی به آمریکا استفاده می‌کند. 🔸گمان می‌رود بخش عمده‌ای از شناسایی اهداف حملات پهپادی در سوریه و عراق از طریق جمع‌آوری و آنالیز این داده‌های جغرافیایی امکان‌پذیر شده باشد. 🔹منبع: https://per.euronews.com 🆔@journalist_resane
⭕️آخرین وضعیت شبکه های اجتماعی و اغتشاشات 🔺اینستاگرام در جریان اغتشاشات اخیر بخشی از اینفلوئنسرها با بیش پانصد هزار دنبال کننده یا فعالیت خود را متوقف کرده بودتد یا محتوا همسو با اغتشاشات منتشر میکردند که در حال حاضر بیش از ۸۰درصد آنها به فعالیت عادی برگشته اند. 🔺تلگرام فعالیت به حالت عادی برگشته است و محدود کانال هایی مانند ۱۵۰۰ یا مملکته که موضع و اهداف خاص دارند با تعداد محتوا کم و موضوعاتی مانند دستگیر شده و.‌‌.. همچنان محتوا اغتشاشات را منتشر می کنند و بیشتر کانال ها وضعیت عادی پیدا کرده اند. 🆔@journalist_resane
🕎تکنیک شک یقین 🐑گوساله سازی رسانه سامری ✍️ژورسان 🗿بنی‌اسرائیل پس از خروج از مصر در زمان چهل‌روزه حضور موسی (ع) در میقات، برای مدتی گوساله‌ای از طلا ساخته و آن را پرستیدند که به آن بت گوساله سامری می‌گفتند. 🐂گوساله سامِری بتی از طلا بود که سامری پس از غیبت موسی (ع) در منطقه میقات آن را ساخت و بنی‌اسرائیل را به پرستش آن دعوت‌کرد. گوساله طلایی، صدایی شبیه گاو داشت که غیرعادی و معجزه‌وار به نظر می‌رسید. ✡️حضرت موسی (ع) پس از بازگشت از طور سینا، و اطلاع از گوساله‌پرستی بنی‌اسرائیل، هارون جانشین خود را توبیخ کرد و سامری را مجازات کرد. 📖بر اساس قرآن، مجازات سختی برای گوساله‌پرست‌ها در نظر گرفته شد: «به درگاه آفریدگار خود توبه کنید و یکدیگر را بکشید». در این مجازات، افراد شروع به کشتن یکدیگر کردند و با کشته‌شدن چند هزار نفر از گناهکاران، توبه آن‌ها پذیرفته و بخشیده شدند. چرا این عذاب سخت برای قوم یهود صورت گرفت؟ ✡️از دلایل مهم این شکنجه سخت، مشاهده معجزات الهی توسط قوم یهود بود مانند شکافت دریا اما با دیدن سایر معجزات باز به بت‌پرستی روی آوردند به عبارتی در آن چیزی که کرده بودند دچار شدند. 🧠داستان گوساله سامری بیانگر این است که توانایی های شناختی انسان، تحت‌تأثیر عوامل متعددی می‌تواند به را انکار کند.این مسئله در رسانه دارای کاربردهای فراوانی است؛ یعنی رسانه وظیفه وی تغییرِ مستقیمِ ذهن مخاطب نیست، بلكه ایجاد شك و گزاره‌هایی است كه مخاطب در آن یقین دارد. 📢به این تکنیک یقینِ ‌مشكوك می‌گویند؛ یعنی مخاطب نسبت به یك موضوعی صددرصد یقین دارد و این یقین آن‌قدر دقیق و حساب شده است، كه هیچ خلل و خدشه‌ای به آن وارد نمی شود اما رسانه‌های بیگانه این یقین را این‌گونه شناسایی می‌كنند و آرام‌آرام در آن ایجاد می‌کنند 🗳به‌عنوان نمونه وقتی مشاركت در انتخابات بالا باشد و كارشناسان سیاسی هم این مسئله را اذعان کنند این مسئله یعنی، جمهوری اسلامی كاركردِ مطلوب و دقیق دارد؛ اما این شبكه‌ها باتکیه‌بر تكنیك یقین مشكوك، تحلیل‌هایی ارائه می‌كنند كه این یقین را در ذهن مخاطب بشكنند. 📈اذعان دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل ساله دوم توسط مراکز آماری خارجی، بیانگر کارایی جمهوری اسلامی بوده است اما دشمنان با بیان جامعه می خواهند در این اصول اثبات شده تردید ایجاد نمایند. 📻 قسمت: سی و شش 🆔@journalist_resane
🥣چرا قیمه ها رو می ریزی تو ماستا! ⁉️تکنیک واقعیت مجهول ✍️ژورسان 🏟احتمالاً شما هم دیده‌اید گزارشگر وقتی تیم محبوبش شکست می‌خورد، می‌رود سراغ حاشیه‌ها ... داوری که بد سوت زد، چمن زمین که خراب بود و نور ورزشگاه که کافی نبود و ازاین‌دست بهانه‌ها. به این تکنیک در رسانه واقعیت مجهول گفته می‌شود. 🏅این تکنیک در اتفاق‌های خوب ایران استفاده می‌شود. وقتی در کشور یک خبر خوب اتفاق می‌افتد که ابعاد ملی دارد رسانه‌های بیگانه هم دقیقاً همین کار را می‌کنند، اصل خبر را می‌گویند؛ اما برایش می‌سازند. 🌁در این تکنیک رسانه یک موضوع را مطرح می‌کند که به‌عنوان یک واقعیت رخ‌داده و آحاد مردم آن را لمس کرده‌اند با پرداخت به حواشی و داستان‌های مبالغه انگیز، شما را مجهول می‌کند که نسبت به آن فاصله می‌گیرید و نسبت به آن پیدا می‌کنید. ⚡️در این تکنیک می‌خواهند به دلایل قطع برق اشاره کنند. آیا میزان مصرف برق ایرانی‌ها خیلی بالاست؟ آیا سرمایه‌گذاری در صنعت برق ایران انجام نشده است؟ آیا صنعت برق بسیار فرسوده شده؟ آیا دولت به فکر مردم هست یا نه؟ تمام موارد بالا را اعلام می‌کنند بعد می‌گویند برقی که دارید به عراق، سوریه و صادر می‌شود، پس این عامل قطع برق است، کدام عراق، عراقی که به کنسولگری ایران حمله کرد. 🇮🇶بنابراین، آن‌قدر از عراق می‌گویند که واقعیت‌های قطع برق را فراموش کنید و مجهول یک واقعیت را طراحی می‌کنند و بعد شایعات را به خدمت می‌گیرند و در مسیر اجرای تکنیک علوم‌شناختی نقش‌آفرینی می‌کند. ⚖️جلب‌توجه به با حاشیه راندن واقعیت‌ها، نوعی و به است که با وقت‌گذاری بیشتر بر مسائل حاشیه‌ای می‌تواند مخاطب را در برساند. 🥘شاید شما هم این جمله رو شنیده باشید که آقا قیمه‌ها رو ریختی تو ماستا ! این جمله موقعی استفاده می‌شود که فرد موضوعی نامرتبط در یک جایگاه نامرتبی استفاده می‌کند و می‌خواهد از واقعیت را به ما نشان دهد. 📻 قسمت: سی و هفت 🆔@journalist_resane
راهبرد جریان باطل کتمان یا کمرنگ‌کردن ایام‌الله است رهبر انقلاب دردیدار مردم قم: 🔹راهبرد جریان باطل کتمان یا کمرنگ‌کردن ایام‌الله است؛ راهبردش این است که نگذارد این‌جور روزها، این‌جور حادثه‌ها زنده بمانند و نورافشانی کنند. 🔹از نظر جبهه‌ باطل این ایام غالباً کتمان می‌شوند یا حتی به انکار هم میرسد. ‌‌● روز بیست و دوی بهمن کتمان می‌شود، ‌‌● روز سیزده آبان، ‌‌● روز نوزده دی، ‌‌● روز نه دی، ‌‌● روز بیست و نه بهمن قضیه‌ی تبریز، ‌‌● روز تشییع شهید سلیمانی، ‌‌● روز تشییع شهید حججی، اینها همه ایام‌الله‌اند. اینها را میخواهند کتمان کنند. 🔹اینها هر کدام یک مشعلی هستند که از نظر جریان باطل باید خاموش بشوند، جریان باطلی که در مقابل شما، در مقابل این ملت، در مقابل این انقلاب قرار دارد این مشعلها را بر نمی‌تابد، اینها را باید نابود کند، مشعلها را خاموش کند. پ.ن تکنیک واقعیت مجهول به عنوان یک تکنیک شناختی، کارکرد آن کم رنگ کردن سوژه های اصلی می باشد 🆔@journalist_resane
🔎حضرت زهرا(س) الگوی شکست مارپیچ سکوت در جنگ شناختی ▫️در جنگ شناختی و برای تغییر منطق محاسبات یک فرد یا جامعه، گاهی اطلاعات ورودی به ذهن را جابجا یا تحریف می‌کنند. گاهی از تکنیک تکرار و گاهی از تعمیم نابجا جهت خطای شناختی بهره می‌برند. بعضی اوقات القای شناختی صورت می‌دهند و در برخی اوقات به مارپیچ سکوت و متوسل می‌شوند. تلاش بر این است که مکانیزم تفکر یک فرد یا جامعه بهم بریزد. نظام معرفت شناسی و ارزشگذاری‌هایش تغییر کند و منزلت و مکان و زمان و موقعیت افراد و اشیاء بازتعریف شده و جامعه به نوعی و فراموشی مبانی مبتلا شود. ▫️مرز جنگ شناختی در فاطمیه، تقابل در سطح حکمرانی بود. نظام معرفتی کل جامعه در حال تغییر بود و خطر وارونه سازی دین در سطح کلان وجود داشت. دعوا سر فرد یا جامعه فقط نبود و پروژه تحریف تاریخ محوریت داشت. اینکه چه کسی و با چه مکانیزمی باید حکومت می‌کرد یک مساله بنیادین بود برای کل تاریخ. تقابل اسلام ناب و آمریکایی پیرامون دال مرکزی و مضمون اصلی دین یعنی تعریف و منزلت ولایت در جامعه بود. حضرت زهرا(س) در چنین ایستگاهی دست به عملیات معرفتی شهادت‌طلبانه زد و را پی گرفت: 1️⃣خطبه فدکیه، نقد نخبگان و جریان روشنفکری: مضامین عمیق که از بحث های هستی شناختی و بنیادهای معرفتی شروع می‌شود و جریان شناسی جنگ ها و نقش آفرینی و دلاوری امیرالمومنین را در تاریخ پیروزی ها و فراز و فرود اسلام یادآوری می کند. به قرآن احتجاج می‌کند و حکم فقهی ارث را مطابق نص صریح آیات الهی تبیین و تشریح می‌کند و دستگاه فقهی رقیب را به چالش می‌کشد. در انتها نیز نخبگان و سران انصار را تشری می‌زنند و ا سکوتشان گلایه کرده و اتمام حجت به عمل می‌آورند. 2️⃣تبیین چهره به چهره و مبارزه پارتیزانی نرم: بعد از اینکه از تریبون مسجد و در یک نشست نسبتا رسمی و نیمه آماده، بدنه روشنفکری جامعه را به چالش کشیدند، وارد فاز پارتیزانی شدند و خانه به خانه و سلول به سلول به تبیین حق و شکست مارپیچ سکوت همت گماشتند. در واقع بر اساس آیه شریفه(ان تقوموا لله مثنی و فرادی) به عنوان یک ارتش تک نفره به دل سکوت و یورش بردند و یک‌دستی فریب و را زیر سوال بردند. 3️⃣بیت الاحزان و مبارزه علنی و نمادین‌ در سطح افکارعمومی: حضرت زهرا(س) موازی با عملیات توجیه نخبگان و تبیین چهره به چهره، مبارزه نرم و میدانی را نیز دستور کار داشتند. گریه هایی که فراتر از یک احساس فردی بود و "تک و تنها" یک جریان مخالف اجتماعی را راهبری می‌کرد. یک کنشگری نمادین و رسا علیه فضای سرکوب شده افکارعمومی که مارپیچ سکوت را در سطح عمومی‌تر و فراگیرتر نیز با شکست مواجه می‌کرد. ▫️رخ داد آنچه که نباید می‌داد ولی سنت مبارزه با مارپیچ سکوت را برای تاریخ ثبت و سند کرد و را علیه ساختارهای ظالم تربیت کرد و مهیای خیزش های انقلابی در طول تاریخ نمود. ✍️علیرضامحمدلو لینک پیوند http://www.andishkadeboshra.ir/1401/10/06/1-17/ 📻 قسمت: سی و هشت 🆔@journalist_resane
🔴⚡️رونمایی از نقش آفرینان در جنگ جهانی رسانه ای 1401 🔺اتفاقات اخیر در کشور از یک طراحی رسانه‌ای چندلایه و فرابخشی پرده برداشت. ♨️باشگاه "عملیات تأثیر جهانی" 🔺تاریخچه عملیات تأثیر از بستر فضای مجازی (Online Influence Operations) به دو دهه می رسد و مجریان این عملیات در کلان مقیاس تنها ایالات متحده و روسیه می باشند که یک باشگاه بسته و محدود در جنگ روایتها را شامل می شود. در مقیاس گروهکی نیز داعش و منافقین تلاش هایی را انجام داده و می دهند اما از انسجام و استمرار برخوردار نیستند. عملا نقش آفرینان و عاملان انسانی و غیرانسانی این “جنگ جهانی رسانه ای” را باید شناخت و آنها را دسته بندی کرد. 🔺 نقش آفرینان ساختاری 1- بیگ تک ها: پنج شرکت اصلی که بر بازار فناوری و تبادل اطلاعات، استیلای کامل دارند از چهار طریق ۱.در اختیار قراردادن خدمات خاص، ۲.ارائه راه های دورزدن اینترنت، ۳.تحلیل کلان داده (Big Data) و نیز ۴.الگوریتم های گزینش و نمایش محتوا بر افکار عمومی تأثیرگذاری کردند. 2- میکروبلاگینگ‌ها: عدم اعمال سیاست مقابله با محتوای خشن، آسیب رسان و دستکاری (Manipulation ) در شبکه های کوتاه نوشت بخصوص توییتر به گونه ای اتفاق افتاد که آنها مرامنامه های قبلی در این خصوص را کنار گذاشتند و عامدانه بر ضد سیاست های اعلام شده خود حرکت کردند. 3- کمپ های سایبری : کمپ های سایبری عملا "صدای جمعی جعلی" تولید می کنند و به صورت همگرا به کنشگری علیه اهداف از پیش تعیین شده می پردازند. (کمپ لیبرتی، لندن، ریاض و تل آویو) 🔺نقش آفرینان خط دهی کننده و جهت ده 4- نیوز روم‌ها: اتاق خبر 5 شبکه ماهواره ای (۳ شبکه از لندن و دو شبکه امریکایی) با برجسته سازی عامدانه خبرهای سیاه و حذف سایر اخبار باعث هدایت ذهنی و تغییر اولویت بندی شناختی و عاطفی در بینندگان شد. 5- اکانت های اجاره ای: اکانت های چهره ها صورتحساب خود را نه در اشل قیمت های تبلیغی داخلی بلکه در مقیاس رقم های بین المللی و با صورتحساب دلاری به سفارش دهندگان واگذار کردند. خانم مهناز افشار رسما از واگذاری حساب خود به تواناتک امریکا پرده برداشت. 🔺نقش آفرینان در ایجاد فشار و تخریب 6- هکرها و هکتیویست ها: انونیموس یک گروه هکری است که در این مدت به فعالیت علیه زیرساخت ها و پایگاه های اطلاعاتی و اطلاع رسانی کشور اقدام کرد. از سوی دیگر هکتیویسم که از دو واژه هک و اکتیویسم گرفته شده به معنی استفاده نادرست از فناوری برای اهداف اجتماعی یا سیاسی است. Doxing یا افشای هویت مرتبطان و عاملان نظام، یکی از راهبردهای اصلی آنان در ماههای گذشته برای زیر فشار قراردادن نیروهای میدانی بود. 7- ترول ها: اوباش مجازی که یا بر اساس سازماندهی (Troll farms: مزارع ترول ها) یا بر اساس کینه شخصی به صورت گروهی به مدافعان نظام، ساکتین یا افراد منتقد حمله و آنها را تهدید و تحقیر می کنند. 8- سی جی ها: خبرفرست های میدانی با الگوگیری از مدل شهروند خبرنگاران (Citizen Journalists) به عنوان بازوی رسانه ای کف خیابان نسبت به ارسال محتوا برای رسانه های خارجی اقدام به جریانسازی خبری کردند. 🔺نقش آفرینان در جریانسازی جعلی 9- فیکرها: آژانس های تولید انبوه اخبار جعلی که در حجم گسترده سفارش می گیرند یکی از ارکان جنگ جهانی رسانه ای اخیر بود. فیکرهای خرد نیز وارد میدان شده و بر اساس الگوی جلب توجه مبتنی بر خبر متفاوت و تازه به نقش آفرینی پرداختند. 10- اَستروتِرفرها: "مردم نمایان" کاربران اجیرشده ای هستند که به صورت هدایت شده و با منبع و جهت دهی پنهان در بین دیگر کاربران حضور پیدا می کنند و سعی می کنند، خواسته ها و گفته های خود را به عنوان خواسته مردم جا بزنند. 11- کامنتِرها: ورود جدی و همه جانبه “کامنت گذاران حرفه ای" به صفحات باعث شکل گیری نوعی از مارپیچ سکوت شد به گونه ای که هیچکس نتواند و حتی نخواهد خارج از موج ایجاد شده فکر و یا صدایی بلند کند. 12- ربات‌ها: حساب های کاربری دارای زیست رباتیک که با ویژگی های 1- تازه ایجاد شده 2- دنبال کننده کم تعداد 3- فقدان "درج نظر" شناخته می شوند اصولا به عنوان ریتر و شبکه انتشار گفته های دیگران شناخته می شوند. این ربات ها در توسعه خشم و بازنشر مطالب خشونت بار ایفای نقش کردند. 13-"صحنه‌زنان": معمولا با فحاشی به نیروهای انتظامی و نظامی در صدد واکنش گیری بودند و فیلم هایی از کف میدان ضبط کردند. 🔺نقش آفرینان در همراهسازی عمومی 14- سلبریتی های قرمز و زرد: سلبریتی های قرمز با کارویژه تولید خشم و نفرت و سلبریتی های زرد با کارویژه همراهی با موج ایجاد شده به ایفای نقش پرداختند. 15- مجری-مدل‌های شبکه‌های ماهواره‌ای: حضور 21 مجری و عامل انسانی که هر کدام بصورت جداگانه به کنشگری میپرداختند عملا نسل جدیدی از کنش ترکیبی بین شبکه و مجری را پیاده سازی ✍️ محمد لسانی 🆔@journalist_resane
🔷 سواد رسانه از منظر قرآن در ماه قرآن(۱) ✍️ حجت الاسلام ابراهیم شریفی، پژوهشگر اخلاق و رسانه 🔰 لاسول، استاد ارتباطات در سال ۱۹۶۸ در مقاله ای فرایند ارتباط را شامل عناصر ذیل می داند: 🔆 چه کسی؟ ❓چه می گوید؟ 🔆از چه مجرایی؟ ❓به چه کسی؟ 🔆با چه تاثیری؟ که در فرایند پیام رسانی و نیز همین مراحل پنج گانه حضور دارند: 🔷خداوند پیام را ارسال کرده 🔶محتوای خبر، پیام الهی است 🔹از مجرای وحی نازل می شود 🔸مخاطب، همه انسان هاست ▫️برای هدایت انسانها آمده است 🔈 نکته اساسی در اخبار و انباء قرآنی این است که همه پیام ها دارای بزرگترین هدف یعنی هدایت گری انسان هاست؛ عنصری که که گمشده بشر امروزی است و شبکه های اجتماعی یا بدون هدف و یا با هدفی جز هدایت گری همراه است بلکه با هدف گمراهی و ضلالت😔 ❇️ در یک تحلیل کل نگر می توان گفت انباء و اخبار قرآنی سه محور عمده دارند: ۱. بیان لایه های نهانی و صورت واقعی گفتارها و کردار آدمیان وَدَّت طَّائِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يُضِلُّونَكُمْ وَمَا يُضِلُّونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ(آل عمران 69) ۲. بیان نقاط عطف و دوران ساز در زندگی بشر به ویژه سرگذشت پیامبران الهی أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَبَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَبْلُ فَذَاقُوا وَبَالَ أَمْرِهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ(تغابن ۵) ۳. حقایق باطنی جهان هستی و رابطه خداوند با جهان فَقَدْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ فَسَوْفَ يَأْتِيهِمْ أَنبَاءُ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ(الأنعام ۵) 🆔@journalist_resane
آموزش خبرنگاری.pdf
1.67M
📗آموزش خبرنگاری 🔖۱۱۲ برگ 🆔@journalist_resane
💬غرب برای ایران با ۸۵ میلیون نفر ۲۹۸ شبکه‌ ماهواره ای به زبان فارسی ایجاد کرده اما برای چینی‌ها با ۱/۵میلیارد نفر هیچ شبکه ای ایجاد نکرده از خود پرسیده اید چرا؟ 🆔@journalist_resane
🤓مطالعه از روی اینترنت با مطالعه از روی کتاب دارای چه تفاوتی است؟ ✍️ژورسان 📘تفاوت اول 📵جنس محتوا فضای مجازی است؛ یعنی بیشتر محتوای فضای مجازی شده ارایه می شود(کانال ورزش بخوانید باب ورزش) و به صورت خلاصه و عدم روایت منسجم، یک دفعه اصل و گُل مطلب را به شما می گوید اما محتوای کتاب می باشد یعنی دارای سیرروایی است و نسبت به محتوای باب بنده شده و مختصر فواید بیشتری دارد. 👨‍💻خواندن یک مطلب بدون روایت و مقدمه چینی امری مضر است چراکه باعث و عدم در فضای حقیقی می شود اما در عوض، مطالعه از روی کتاب باعث تاثیر شناختی بیشتری می شود و داده های حصول شده را به مرحله کنشگری، تغییر رفتار و یا انجام یک فعل منجر می گرداند. این اثر نتیجه وجود و در داده های کتابی است. 📗تفاوت دوم 🧠مطالعه از روی اینترنت، بیشتر بخش را درگیر می کند. مغز دائما در خوانش های از روی اینترنت، بدنبال برای خواندن یک مطلب یا عدم خواندن آن مطلب دیگری است اما در مطالعه از روی کتاب، بخش بیشتر درگیر می شود به عبارتی کارکرد مغز در این وهله بیشتر متوجه به خاطر سپردن مطالب است. 📖تفاوت سوم ⛔️تفاوت دیگر در مسئله اضافه بار شناختی است، این مسئله زمانی روی می دهد که وارد شده، بیشتر از برای باشد. بدلیل عدم پردازش اطلاعات، این داده های آنی از ذهن خارج شده و به حافظه سپرده نمی شود. این مساله در هنگامه ی مطالعه از روی اینترنت بسیار بیشتر از مطالعه از روی کتاب است. 📚کتاب را در عصر مجازی از سبد مصرفی مان حذف نکنیم⚠️ 🆔@journalist_resane
📟انسان در ماتریکسِ ترومن ☯️ظهور خدایان جدید در جهان غرب ✍️ژورسان 👨‍🌾فناوری های بشر می‌تواند کمک زیادی به شما بکند، اما اگر قدرت زیادی روی زندگی‌تان پیدا کند، شاید برنامه‌اش شوید. این است که با آمدن آن؛ یک سری افراد را به گروگان می گیرد برای مثال هزاران سال پیش، کشاورزی ابداع شد؛ اما آن فناوری، فقط یک قشر کوچک بورژوایی را غنی کرد و بقیه افراد را تحت سلطه ی طبقه سرمایه‌دار قرارداد. 👨‍💻فناوری بد نیست. اگر بدانید هدفتان از استفاده آن چیست؟ می‌تواند به شما کمک دهد؛ ولی اگر ندانید دنبال چه هستید، فناوری اهداف و کنترل زندگی‌تان را به دست می‌گیرد 🧟فیلم‌های بیانگر افرادی هستند که به‌واسطه یک ماده افیونیِ صنعتی، کنترل خودشان را ازدست میدهند. خطِ تولیداتِ فناوری در نهایت توانسته است، زامبی‌هایی را به وجود بیاورد که سرشان در گوشی‌های هوشمندشان است و در خیابان‌ها پرسه می‌زنند. به نظرتان آن‌ها فناوری را کنترل می‌کنند یا فناوری آن‌ها را کنترل می‌کند؟ 💚امروزه و ، همگی دنبال هک‌کردن شما هستند. نه گوشی هوشمندتان، نه رایانه‌تان، و نه حساب بانکی‌تان؛ آن‌ها مسابقه گذاشته‌اند تا خود شما، و سیستم‌عامل را هک کنند.شاید شنیده باشید که در عصر هک‌کردن رایانه‌ها هستیم، اما این حرف نصف حقیقت هم نیست. به‌واقع ما در عصر هک‌کردن انسان‌ها هستیم. 🎰الگوریتم‌ها همین‌الان هم مراقب شما هستند. مراقب‌اند که کجا می‌روید، چه می‌خرید، با چه کسی ملاقات می‌کنید. به‌زودی تک‌تک قدم‌ها، نفس‌ها و ضربان‌های قلبتان را هم رصد می‌کنند. آن‌ها با اتکا به و ، شما را روزبه‌روز بهتر می‌شناسند. 🔋تکنولوژهای امروزی می‌توانند شما را کنترل و دست‌کاری کنند و با ارائه خدمات مجانی، شما را در امپراطوری خودشان، تحت سلطه درمی‌آورند. در این هنگام شاید شما به طور واقعی بازیگران یا باشید که در آن زندگی جبری خواهید داشت. 🤖انسان‌های آخرالزمانی باکمال‌میل مرجعیت زندگی‌شان را تسلیم الگوریتم‌ها خواهند کرد و هوش مصنوعی را همچون یک فرستاده‌ای از دنیای دیگر که پیامش، کلان‌داده‌های گوناگون است برای مسیر زندگی‌شان برمی‌گزینند. شاید این مطلب را غیرواقعی بدانید؛ اما جهان غرب به در حال روی‌آوردن است 📽پیشنهاد چند فیلم مرتبط در زمستان راحت ایرانی: 📺سریال «100» 📺سریال «بزرگ شده توسط گرگ ها» 📺فیلم «ماتریکس» 📺فیلم «ترومن» 🆔@journalist_resane
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در غرب دارن به بچه‌ها آموزش میدن که شماها فکر نکنید که دختر هستید یا پسر 😳، خودتون انتخاب کنید که چه هستید ؟! ⭕️ صحبت های جنجالی فعال رسانه ای از آموزش های جدید جنسیتی 🆔@journalist_resane
🛐مازوخیسم حقیقت 👨🏻‍⚕️صیانت انسان در رسانه ✍️دنیل کالکات 🔬از بیماری‌های روانی در انسان سادیسم و مازوخیسم است. از ایجاد لذت می‌برند و مازوخیسم‌ها از درد کشیدن می‌برند این بیماری روانی امروزه می‌تواند از طریق رسانه صورت گیرد و ابزار رسانه وسیله‌ای برای انجام این فعل منحرفانه باشد. 🏷خوانش و تولید اطلاعات در فضای مجازی میتواند سبب این دردها شود. مردم و به‌خصوص نسل امروزی به‌قدری دانستن را چیز خوبی می‌دانند که درک این موضوع برایمان سخت است که شاید گاهی منطقی باشد که نخواهیم چیزی را بدانیم. اما حقیقت برایمان ذاتا ارزشمند است. 🤵🏻بگذارید اول به ایده‌ای اشاره کنیم که احتمالاً برایتان آشناتر است: اینکه آدم‌ها می‌توانند باشند. شاید کار درستی باشد که به کسی بگویید حوصله‌تان را سر می‌برد، ولی بی‌رحمانه است. یا به‌دور از مهربانی است که به دوستتان بگویید لباس یا مدل مویش جالب نیست! 😵‍به‌عبارت‌دیگر، اینکه چیزی است باعث نمی‌شود بی ادبانه یا نامناسب نباشد. حقیقت از حیث اینکه شامل اطلاعات واقعی است نمی‌تواند امری بد باشد، ولی معنایش این نیست که گفتنش هم هیچ‌وقت اشتباه نیست. 🥴اگر به هر قیمتی را بی‌رحمی بدانیم، دانستن حقیقت به هر قیمتی هم می‌تواند نامهربانی به خود باشد. 😮خیلی از ما در معرض رفتارِ کمتر شناخته‌شده مازوخیسم حقیقت هستیم که در آن، خودمان را با اطلاعات ناراحت‌کننده، تنبیه می‌کنیم و از این کار لذتی منحرفانه می‌بریم. 😖گاهی زندگی مجبورمان می‌کند که با روبه‌رو شویم و ظرفیت شناسایی و پاسخ‌دهی به حقایق تلخ و ناخوشایند می‌تواند قهرمانانه باشد. ولی باید بدانیم که گاهی میل به فهمیدن چگونه می‌تواند مضر باشد و با جذابیت‌های رنج ترکیب شود. 😕آیا میل به ندانستن در بعضی موقعیت‌ها عاقلانه است یا صرفاً فراری احمقانه؟ در پاسخ باید گفت که گاهی منطقی است که از حقیقت دوری کنید. اگر پسرتان دزدیده شده و به شکل فجیعی به قتل رسیده باشد، منطقی است که نخواهید همۀ جزئیات وحشتناک لحظات آخر زندگی‌اش را بدانید. 📲انسان عصر مجازی نباید به‌صورت کلی، بی‌اطلاع از مسائل پیرامون خود باشد؛ بلکه با انتخاب هوشمندانه هر اخباری و محتوایی را نباید مطالعه کنیم. 🆔@journalist_resane
📇سد سكوت 📵مرگ نظریه مارپیچ سکوت ✍️ژورسان 📖بعضی ها عاشق خبرهای پشت پرده هستند درست مانند آنهایی كه عاشق فیلم های رمزآلود هستند. رمز و رازی كه اگر افشا شوند همه چیز از هم می پاشد. در حوزه رسانه هم گاهی خبرها به گونه ای تنظیم می شود كه انگار سندی، افشا خواهد شد كه همه تحلیل های گذشته را تغییر خواهد داد. 🤯در این شگرد هیجان و تعلیقی كه ایجاد می شود از خودِ خبر مهمتر است. به این شگرد اصطلاحا سد سكوت می گویند. ☎️یکی از شگردهای این روش این است كه به سراغ ادم هایی می روند که ظاهرا سال ها كسی صدایشان را نشنیده است. این افراد می توانند دیوار سكوت را بشكنند. قصه ای كه از این افراد و رازهای مگوی‌شان می سازند بهتر از واقعیت ، مخاطب را پای رسانه نگه می دارد. 📡در حوزه عملیات روانی اصطلاحا مارپیچ سكوت می گویند اما در حوزه علوم شناختی این سد نامرئی است و یك طیفی وسیعی شروع می كنند به سكوت كردن و هدف مخاطب ، دیگر دانستن اطلاعات بلکه رسانه از هر روشی برای شكستن سكوت آن افراد تلاش می کند. 📺خیلی از رسانه های بیگانه وقتی كه برنامه های گفت و گو محور دارند ناگهان یكی از طرفین گفت و گو می گوید ما كه نمی توانیم همه اطلاعات رو بگوییم ، من اگر این حرف را بزنم ، مثلا فلان اتفاق رخ میدهد و این خود یک روش سد سكوت است 🕳خیلی از این دیالوگ ها مثلا، نگذارید بگویم كه تو چه جوری آمدی اینجا، سد سكوت ایجاد می كنند، برای همین هدف دیگر موضوع برنامه نیست، هدف خود سكوت است و سدی كه دیگر نامرئی است 🔸تولید محتوا در رسانه‌های نوین دیگر در کنترل و انحصار رسانه‌های رسمی نیست و برای افراد این امکان فراهم شده است که بدون آشکار نمودن هویت واقعیشان، نظرات خود را بیان کنند. در نتیجه هم ترس از انزوا کمتر شد و این روند منجر به کمرنگ شدن نظریه مارپیچ سکوت شده است. (تلخیص از نکات علیرضا داودی) 📻 قسمت: سی و نه 🆔@journalist_resane
⁉️ هدف جنگ نرم؛ تغییر باورها نسبت به گذشته نزدیک تاریخ ما 🔻 هدف ، تغيير باورها است... ❓باورها مثل چه چيزهايى‌؟ را تغيير بدهند؛ حالا گذشته كه ميگوييم، مرادمان دوران غزنويان و سلجوقيان نيست، گذشته يعنى همين گذشته‌ى نزديك؛ آن گذشته‌اى كه جمهورى اسلامى آمد و آن را تغيير داد. ما يك نگاهى داريم؛ مردم ما، خود ما يك نگاهى به اين گذشته داريم، اين نگاه را عوض كنند، اين باور را عوض كنند؛ اين كار را دارند ميكنند، بجد دارند انجام [ميدهند]. 🔻 فرض بفرماييد نگاه به تغيير پيداكند؛ رضاخان قلدرِ سفّاكِ بى‌رحمِ خشنِ مال‌دوستِ آن‌چنانى را تبديل كنند به يك عنصر خدمتگزارِ نجيبِ چنين و چنان! اين كارها دارد الان انجام ميگيرد. محمّدرضا را از يك عنصر وابسته، فاسد، نجس -حقيقتاً نجس اخلاقى- ضعيف‌النّفس، زورگو، تبديل كنند به يك چهره‌ى موجّه! هويدا را تبديل كنند به يك انسان قابل قبول! 🔻 مى‌نشينند پول خرج ميكنند براى اين كارها، كتاب مينويسند، چاپ ميكنند؛ سيزده سال يك نفرى آمده در كشور، حلقه‌ى وصل تصميم‌هاى خباثت‌آلود با بدنه‌ى سياسى كشور و بدنه‌ى دولتى و ادارى كشور شده، با همه‌ى مفاسدى كه در يك چنين آدمى ميشود تصوّر كرد، مفاسد اخلاقى، مفاسد سياسى، ضعف روحيه، ضعف شخصيّت، چيزهاى خيلى بد كه از گفتنش هم انسان خجالت ميكشد، اين آدم را تبديل كنند به يك چهره‌ى روشنفكرِ خيرخواهِ اين‌چنينى! اين كارها را دارند ميكنند؛ [تغيير] باور به گذشته. 🔻 براى اينكه نتيجه بگيرند كه آمد، آمد، يك چيزى را كه لزومى نداشت از بين برود ازبين برد؛ يك چيزى كه بد هم نبود، خوب هم بود، اين را از دست ما گرفت؛ نتيجه‌گيرى‌اى كه ميخواهند انجام بگيرد، اين است. 🗓 ديدار رئيس و جمعى از مديران و مسئولان سازمان صدا و سيما؛ ۱۳۹۴/۰۷/۲۰ 🆔@journalist_resane
🚫 آسيب‌های فضای مجازی كه هر روز با آن سرو و كار داريم 🔸امروزه زندگي بدون فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعي تقريباً ناممكن شده است. اين فضا، علی‌رغم فوايد و مزايايی كه در برقراری ارتباط و افزايش سرعت توليد و رفع نيازها داشته است، امّا آسيب‌هايی دارد كه اگر مدبرانه و هوشمندانه با آن برخورد نشود و قانونمند نشود، با آثار تخريبی روحی و جسمی و اجتماعی و حتي امنيتی روزافزونی مواجه خواهيم بود. 🔸عمده آسيب‌ها البته مربوط به سلطه دشمن بر فضای مجازی است. خداوند ضمن آن‌كه در قرآن شريف سلطه كفار بر مسلمانان را ممنوع دانسته است (وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا"؛ (نساء/۱۴۱) يعني خداوند هیچ‌گاه برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلّط باز نخواهد نمود بزرگ) در عين حال نيز برای حفظ قدرت و عزت و اقتدار مسلمانان، آنان را به عدم اطاعت از كفار و منافقين هشدار داده است: (وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ (احزاب/۱و۴۸)) و حتی به مبارزه و اقدام ايجابی جهاد كبير، امر فرموده‌اند: (فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا (فرقان/۵۲) یعنی پس تو هرگز تابع کافران مباش و با آن‌ها چنان که مخالفت قرآن و دین حق کنند، سخت جهاد و کارزار کن) 🔺سخن اين است كه مسئولان و نمايندگان اگر نمی‌خواهند جهاد با كفار داشته باشند، دست‌كم از آنان اطاعت نكنند و در زمين دشمن بازی نكنند. 🚫 برخی از آسيب‌های فضای بی در و پيكر مجازی: 1️⃣یک: تسلط دشمن و وابستگی و عدم استقلال در فضای مجازی (بازی در زمين دشمن) 2️⃣دو: خروج دادههای کلان (Big Data) از کشور و دسترسی دشمن به اطلاعات. 3️⃣سه: فعاليت‌های تجاری و اقتصادی آزاد در پلتفرم‌های 🇺🇸آمريكايی و ✡️صهيونيستی و فعاليت‌های آزادنه و بدون محدوديت و غيرقابل پيگيری آنان و عدم برخورد قاطع با تخلفات اين شركت‌ها. 4️⃣چهار: ارتكاب جرايم اخلاقی مانند دروغ، شایعه، تهمت و هتک آبرو و حیثیت افراد حقيقی و حقوقی با كمترين هزينه. به عبارتی: عدم مسئولیت‌پذیری اكثريت كاربران شبكه‌های اجتماعی و فضای مجازی در صورت ارتكاب جرم و تخلف؛ برخلاف فضای فیزیکی. 5️⃣پنج: تولید و انتشار گسترده محتوای مستهجن و غیراخلاقی. 6️⃣شش: وجود صفحات رسمی فحشاء و روسپيگری در پلتفرم‌های خارجی. 7️⃣هفت: تعرض به حریم خصوصی. 8️⃣هشت: کلاهبرداری‌های اینستاگرامی و غیراینستاگرامی با ايجاد صفحات جعلی بانك‌ها. اخیراً نیز معاون اجتماعی پلیس فتا تصریح کرده است: «بیش از ۸۰ درصد کلاهبرداری‌ها با راه‌اندازی و تبلیغ پیج‌ها و کانال‌های تجاری و پلتفرم‌های خارجی از جمله اینستاگرام در حال وقوع است». 9️⃣نه: خرید و فروش اسلحه، مواد مخدر و عرضه محصولات قاچاق. 🔟ده: عدم تعهد پلتفرم‌های خارجی به کاربران و حذف محتوا و صفحات حاوی محتواهای انقلابی در فضای مجازی. پی‌نوشت: ⬅️ برخی مخالفان از فضای مجازی كه با طرح مسائلی همچون "الآن وقت‌ش نيست" يا "در اولويت مسائل و مشكلات كشور نيست" يا اين‌كه مدام به طرح و ماده و تبصره‌ها ايراد می‌گيرند و البته راهی هم برای حل معضلات ياد شده ندارند، در حقيقت به روند كنونی فضای مجازی و آسيب‌های آن مهر تاييد می‌زنند و بايد روزی در محكمه عدل الهی، به ميليون‌ها ايرانی پاسخگو باشند. ✍️ هادی قطبی 🆔@journalist_resane
🔳⭕️چگونه احمق نباشیم! احتمالا شما هم در شبکه های مجازی خوانده اید که زیباترین مجری دنیا ایرانی است. یا اگر سارقان شما را مجبور کردند که رمز کارت بانکی تان را وارد کنید، آن را برعکس وارد کنید آنگاه پلیس می فهمد و به کمک شما می آید. یا دیوار چین از ماه دیده می شود. یا نام کرم بستنی (و در نتیجه آیس کریم) از کریم باستانی که در شهر ری یخ فروش می کرده گرفته شده. وقتی با یک مطلب برخورد کردیم باید چیکار کنیم؟ نشریه گمان ۱۴ قاعده و سرنخ کاربردی برای تفکر انتقادی (موشکافانه) ارایه کرده که کمی آن را بازنویسی کردم. ◾️ اولین تست؛ منبع (رفرنس): آیا منبع معتبر دارد؟ این مطلب یا ادعا بر چه مبنایی است و از کجا چنین حرفی درآمده؟ ◾️کل ماجرا یا یک قطعه فیلم و تکه عکس: یک عکس همان قدر که به اندازه‌ هزار خط نوشته حرف دارد میتواند هزار داستان تخیلی نیز درست کند. زاویه‌ خاص فیلمبرداری، مشخص نبودن اتفاقات قبل و بعد از آن تکه‌ جدا شده از فیلم، ربط دادن عکس به مطلب نامرتبط، دستکاری عکس و فیلم (فتوشاپ) و … فرصت را برای داستان‌ سازی تخیلی ایجاد می‌کند. مثلا عکس کودکی که مار داخل سرش است.بعضی اصلا از روی یک عکس مخدوش، شروع می کنند و یک خبر می سازند! ◾️اعلام زمان‌های نسبی به جای ذکر تاریخ مشخص: یک‌ساعت پیش، دیشب، به تازگی، از فردا، آخرین دستاوردها و … برای مثال بیش از سه سال است که شایعه‌ «به تازگی گوگل برای تغییر نام خلیج فارس رای‌گیری اینترنتی گذاشته». یا «آخرین تحقیقات دانشمندان ژاپنی…» ◾️دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا: عباراتی که نشان می‌دهد رازی مخوف یا سندی فوق‌محرمانه کشف شده: شرکت‌های دارویی برای کم نشدن سودشان نمیگذارند شما بدانید لیمو همه بیماریهای لاعلاج را درمان میکند! یا نامه‌ی فوق‌ محرمانه و مسقیم درباره‌ زلزله‌ تهران! ◾️جملات خبری علمی‌طور اما مبهم: دانشمندان [سریع بپرسید کدام دانشمندان؟] کشف کرده‌اند که خوردن کره در ساعت ۱۲ ظهر باعث .... کدام پژوهش؟ چه سالی؟ نتایج آن در کدام نشریه علمی کجا منتشر شده؟ نمونه آماری چند نفر بوده است؟ ◾️آدم های بدون نام: هر جا شنیدید که گفته شد «کارشناسان معتقدند» یا «به گزارش شاهدان عینی» رد نکنید اما شک کنید. ◾️ارجاع دروغین خبرهای ناشنیده به خبرگزاری‌های بسیار مشهور و معتبر برای اعتبار بخشی به مطلب: در اینگونه مطالب به صورت خیلی کلی نوشته میشود منبع: سی.ان.ان یا بی.بی.سی. یا پلیس فتا. یا ارجاع به منابع غیرواقعی با اسمهای عجیب و غریب و پر ابهت: شبکه‌ خبری Alien News فرانسه، شبکه آزادنگاران بدون مرز، تیم تحقیقاتی دکتر چوانگ در مرکز توکیو! ◾️تحریک شدید احساسات از طریق اغراق در داستان‌های غم‌انگیز، عکس‌های دلخراش، تحریک حس وطن‌ پرستی یا اعتقادات مذهبی و... نشانه اولیه برای دروغ بودن است. ◾️عدم ارتباط منطقی و تخصصی منبع با متن: مثلا رئیس مرکز «قلب» ژاپن گفته است سیگنال موبایل برای «مغز» مضر است! ◾️اینترنت و گوگل منبع نیستند! اینها ابزارهای جستجو هستند. هر چیزی در آن پیدا شود درست نیست حتی اگر صد جا تکرار شده باشد. انگلیسی بودن یک مطلب هم به معنی معتبر بودنش نیست! انگلیسی زبان ها هم به اندازه ما استعداد گول خوردن دارند. ◾️«آیا میدانید»ها! نادانسته‌های کوچک و سطحی جهان آنقدر زیاد است که تشخیص راست بودنشان بسیار مشکل است. زیاد آن‌ها را باور نکنید حتی اگر هم راست باشند تغییری در زندگی شما ایجاد نمی کنند. ◾️شاهدان غیبی! همه ما افرادی را دیده‌ایم که در دفاع از یک ادعای عجیب می گویند: «یکی از دوستانم با چشم خودش دیده!». برای احترام به شعور خودمان هم که شده درخواست کنیم با آن شخص سوم گفتگو کنیم. ◾️شیوه‌ نگارش و سطح علمی‌ بودن: اشتباه املایی و نگارش شتابزده و غیرحرفه‌ای هم نشانه خوبی است. ◾️زیبایی مساوی صحت نیست: داشتن عکس‌ها و ظاهر گرافیکی زیبا یا تدوین یک ویدئوی حرفه‌ای دلیلی برای درست بودن آن نیست. بسیار دیده شده برای مطالب چرند تصاویر گرافیکی زیبا یا حتی ویدئو ساخته اند و افراد فریب ظاهر آن را خورده اند. ☑️⭕️تجویز راهبردی ▫️ برای وقت خود ارزش قائل باشیم و اصولا به هر چیزی گوش نکنیم و مطالبی را بخوانیم که فکر می کنیم هم درست باشد هم بدردبخور. ▫️ برای شعور خود ارزش قائل باشیم و اجازه ندهیم دیگران هر ادعای غلطی را به ما بفروشند. ▫️ برای زمان و شعور جمعی نیز ارزش قائل باشیم و سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی را توسعه دهیم. در کتاب استراتژی توسعه ایران (لینک دانلود) گفته شده برای تربیت نسل توسعه آفرین، باید به تفکر انتقادی مجهز شویم تا در مقابل زودپذیری، تلقین پذیری، القاء پذیری، خرافه پرستی، فرمان برداری، شخصیت پرستی و تقلید و سلطه گری و سلطه پذیری بایستیم. این ۱۴ سرنخ اولین گام. 🆔@journalist_resane
📌حسّ خود کنفوسیوس بینی! ✍️ محمد عبدالله زاده به‌یمن فضای مجازی، فضایی باز شده است که برخی به سرعت برق و باد اندیشمند و صاحب‌نظر شوند! با تکرار چند واژۀ سیاسی یا فرهنگی در تحلیل و اظهار نظر هماوردی برای خودشان نشناسند و با خواندن یکی دو تا کتاب طب سنتی و اسلامی برای بیماریهای مختلف راهنمایی کنند و حتی در صورت لزوم نسخه بپیچند. این افراد همه فن حریف یکی دو تا کتاب زرد هم در روانشناسی تهیه کرده و در این حیطه نیز صاحب‌نظر می‌شوند! کمی هم در مورد فرهنگ مقداری واژه قرقره می‌کنند و خود را تحلیل‌گر فرهنگی نامند! و به یمن این موارد خود را دانا و عالم به خیر صلاح دیگران پندارند! این افراد آنچنان با اطمینان در کرسی پند و اندرز می‌نشینند و با کلماتی همچون «یادتان باشد»، «این نکته را هرگز فراموش نکنید»، «این نکته از مو باریک‌تر است»، «حتما تاکنون نشنیده‌اید»، بحث را شروع می‌کنند که در وهلۀ اول فکر می‌کنی در مقابل سقراط و کنفسیوس نشسته‌ای! ولی همین که متن را می‌خوانی درمی‌یابی علی‌آباد شهری نیست! و حتی با الفبای اصول علمی آشنا نیستند!( کُنفُوسیوس مشهورترین فیلسوف، نظریه‌پرداز سیاسی و معلم چینی است که در چین باستان زندگی می‌کرد.) پ.ن: جنابمان نشسته بر سجاده عبودیت اندر سواحل ماسایا، نیکاراگوئه 🆔@journalist_resane
چرندنویسی1.pdf
6.03M
| پرده‌نگار آموزشی «چرندبافی در رسانه‌ها» 🔻 شیوه‌هایی برای رو کردن دست مهمل‌باف‌ها در رسانه‌ها 🆔@journalist_resane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شاخ‌های اینستاگرامی از کجا آمده‌اند؟ 🔺 این کلیپ ذات رسانه‌های عکس محور نمایشی مثل اینستاگرام رو براتون توضیح میده! 🆔@journalist_resane