🔸آستروتورفینگ،سندروم بی شماری
✍️ژورسان
🔺در ایام کرونا در ایالت های مختلف امریکا، توده های مختلفی به اعتراضات «ضد قرنطینه ای» پرداختند. بسیاری این اعتراضات را خودجوش و مردمی می دانستند اما این اعتراضات سازماندهی شده و به صورت یک سری عملیات های منظم طراحی شده بود که توانسته مردم کشور امریکا را به صحنه اعتراضات واقعی بیاورد.
این کار به «آستروتورفینگ» شناخته می شود.
🔸آستروتورفینگ به عملیات های پنهانی رسانه ای می گویند که در آن جمعیت ها و توده های مردمی را برای اهداف از قبل تعیین شده سازماندهی می کنند بدون اینکه مردم از شخص یا سازمان «اداره کننده» اشنایی داشته باشند. فیلیپ ان هاوارد، استاد اکسفورد گفت: اینترنت کار را برای لابی های قدرت اسان کرده است. انها می توانند فعالیت های گروه های کوچک را به طرز اغراق امیزی بزرگ کند
🔹سابقه اولین انجام عملیات آستروتورفینگ در شبکه های اجتماعی درسال 2012 در کشور کره جنوبی می گذرد و از سال 2013 تا سال 2018 طبق تحقیقات دانشگاه پرینستون 53 عملیات آستروتورفینگ در کشور دنیا رخ داده است
📌آستروتورفینگ برای ایجاد محبوبیت، نفرت و همراه کردن باور عمومی و مهندسی ترجیحات مردم نیز مورد استفاده قرار میگیرد. در تمام مدتی که افراد مشغول ایجاد و ایفای نقش خود در سازماندهی یک جنبش هستند، به گونهای رفتار می کنند که انگار هیچ ربطی به آنان ندارد
🔖در این تکنیک با «کمپین سازی» در گروه های مجازی، حجم زیادی از اطلاعات به سمت مخاطبین سرازیر می شود و با تکیه بر احساسات مردمی و سوءاستفاده از آن برای اهداف سیاسی و غیر سیاسی به کار گرفته میشود!
📻آستروتورفینگ ایجاد یک کمپین یا موجی از ابراز نظر و احساساتِ منفی در ظاهر مردمی اما در واقع ساختگی و جعلی است که در مورد یک اتفاق یا یک سیاست از سوی قدرتها برای اثرگذاری بر کشور متخاصم به کار گرفته میشود!
🎚آستروتورفینگ منجر به ایجاد «توهم یک حمایت گسترده مردمی» نسبت به یک سیاست یا فرد میشود که در واقعیت نسبت به آن حمایت کمی وجود دارد. این روش با استفاده از اکانتها و گروههای فشار جعلی افکار عمومی را طوری گمراه میکنند که انگار نظر آنها نظر «رایج جامعه» است.
📍در این تکنیک افراد، انگیزههای خود را زیر نقاب جنبشهای از پایین (در مقابل جنبشهای اجتماعی از بالا و فرمایشی) پنهان میکنند و از سناریوهای مختلفی مانند: کشته سازی، روایت سازی، هشتگ سازی، اسطوره سازی، شبکه سازی یا همان کمپین سازی استفاده می کنند.
🖇این تکنیک در دو مقطع به صورت گسترده پیاده سازی شد:
📌مقطع بیماری کرونا از این عملیات استفاده شد و انرا به گونه ای بزرگنمایی کردند که 4 سال کشورهای دنیا را درگیر خود کردند در حالی که بیماری های کشنده بیشتری در دنیا وجود داشت ولی به اندازه کرونا رسانه ای نشدند
📌همچنین تظاهرات برلین، انچنان شانتاژ رسانه ای شد که گویی، قسمت زیادی از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی هستند در حالی که فقط 5 درصد جمعیت ایرانیان خارج نشین، در این تظاهرات شرکت کردند.
#تکنیک_شناختی
#رسانه_اغتشاشات
📻 قسمت: بیست و سوم
🆔@journalist_resane
🔞لخت شو، بمان و پس بگیر
🏛پیش عملیات شناختی در تجمع اخیر دانشگاه شریف
✍️ژورسان
چهارشنبه/هجده آبان ۱۴۰۱
🔸انیمیشن «پشتورو» داستان دختری به نام رایلی است که با مهاجرت کردن به شهر دیگری بسیار ناراحت و غمگین میشود. شخصیت رایلی را ۵ حالتهای اصلی کنترلش میکنند این احساسات عبارتاند از:
•شادی
•غم
•ترس
•خشم و نفرت.
که هرکدام از این احساسات یک کاراکتر دارند و در اتاق فرمان مغز او زندگی میکنند
🔺رایلی بهخاطر مهاجرت به شهر دیگر و مشکلات که برای او پیش میآید در «طغیان احساسات درونیاش» تصمیم میگیرد خانواده خود را ترک کند و در شرایط سختی که دارد یک انتخاب آسان اما سادهلوحانه انجام میدهد. این داستان بیانگر یکی از تکنیکهایی رسانهای به نام «تكنیك انتخاب آسان در شرایط سخت» است
🔹این تكنیك برای آن دسته از مخاطبانی استفاده میشود که «روحیه چریكی»، «زود غایتی» و «فاقد صبر» هستند استفاده میشود و بر روی آنها مؤثر است. به مخاطب میگویند شرایطی كه در آن قرار میگیرید بسیار سخت است؛ اما تصمیمگیری برای شما كه قرار است در این شرایط حضور داشته باشید كار سختی نیست و خیلی ساده خواهد بود.
🔸از این تکنیک در موارد مختلفی استفاده میشود برای مثال در تبلیغات کنکور از تکنیک زیاد استفاده میشود:
«رؤیاها همین نزدیكی است حتی با چشم هم دیده میشود؛ اما یك سختی دارد. شما باید یك تصمیم سخت بگیرید و رفتارتان را کاملاً عوض كنید»
این موسسات تبلیغاتی در ادامه میگویند برای تغییری که «کلی زحمت» نیاز دارد فقط سیدیهای ما را بخرید تا در نمرات و رتبه شما تغییر کند. درحالیکه صرف دیدن سی دی در ما تغییری ایجاد نمیشود بلکه «مهارتآموزی»، «عادتسازی» و هزار مسئله دیگر دخیل تا به موفقی برسیم.
📌رسانههای بیگانه بهوسیله این تکنیک به ما القا میکنند که رسیدن به آزادی، رسیدن به شكوفایی اقتصادی، رسیدن به تفریح و رفاه اصلاً سخت نیست و بهراحتی به دست میآید؛ اما تنها یك تصمیم مشكل شما شهروندان باید انجام دهید و آن اینكه از جمهوری اسلامی عبور كنید.
▫️جنبه دوم این تکنیک، «انتخاب آسان در شرایط سخت» میشود. برای مثال رسانهها میگویند شما اگر بخواهید به دموکراسی برسید خیلی آسان است، شرایطش فراهم است، باید تصمیم بگیرید یا بروید زندان یا نروید زندان، یا اپوزیسیون بشوید یا نه بنابراین در حوزه شناختی، شرایط را خیلی آسان جلوه بدهید، انتخاب سخت اما شدنی باشد.
🔖چند وقتی است که دختران فریبخوردهای در اماکن مقدس برهنه میشوند و از خود عکس میگیرند. به این افراد اینگونه القا شده که مسیح علینژاد و هزار دختر خارجنشین را ببینید چقدر موفق است، میخواهید؛ مانند آن بشوید، خیلی آسان است؛ اما مقداری سختی دارد بالاخره شما وقتی روسری را برمیدارید، دو روز باید بازداشتگاه بروید، یک مقدار سخت است؛ اما امکانپذیر است!
🎵سفر چرا ؛بمان و پس بگیر؛ ز جورشان نفس بگیر
شعار نا نخبگانی است که انتخاب سخت رفتن جمهوری اسلامی از کشور ایران را پیش گرفته اند و گمان می کنند این ماندن و حذف کردن، منجر به آبادانی کشور می شود، درحالیکه «خروج حاکمیت اسلامی» به گفته کارشناسان خارج نشین کثیری، نتیجه ای جز «تجزیه کامل کشور» نخواهد داشت!
#تکنیک_شناختی
#رسانه_اغتشاشات
📻 قسمت: بیست و چهارم
🆔@journalist_resane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شریف
🔹 دانشجویان دانشگاه شریف در اعتراض به بازداشت و ممنوعالورودی برخی از همدانشگاهیهای خود، تجمع اعتراضآمیز برگزار کردند.
🔹 برخی از اساتید دانشگاه نیز در این تجمع حضور داشتند. عادل فردوسی پور نیز برای دانشجویان سخنرانی کرد.
🔹ترجیعبند سرود دانشجویان این بود:
سفر چرا؟
بمان و پس بگیر
🆔@journalist_resane
📸بخند مثل خندوانه؛ خندوانه دهه هفتاد
✍️ژورسان
🔸یکی از تکنیکهای رایج رسانهها در فضای فعلی اطلاعرسانی، استفاده از تکنیک "طنز" است؛ شوخطبعی و طنز در فضای مجازی کاربردهای فراوانی دارد؛ جذابیت طنز باعث شده بسیاری از آگهیدهندگان از این روش برای جلبتوجه مخاطبان خود استفاده کنند.
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: بیست و پنجم
🆔@journalist_resane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رای دختر همسایه
کار زیبای دختران افغان
ایده 💯
اجرا قوی
⚠️ دارای تکخوانی زن است، به فتوای مرجع خود در اینباره عمل نمایید.
🚫 مقلدان آیات عظام امام خمینى (ره)، فاضل لنکرانی (ره)، بهجت (ره)، صافى گلپایگانی (ره) و وحید خراسانی از دانلود و مشاهده این کلیپ خودداری فرمایند.
🆔@journalist_resane
در حاشیه کلیپ دختر همسایه!
✍️سطور
📌 عنوان درد:
حزب الله کمبود نیروی اجتماعی دارد که بتواند با طیفهای دیگر گفتگو کند!
📌 تشریح مساله
🖋 الف: اساسا مساله گفتگو با مخاطبی که گاهی بداهتهای تو را قبول ندارد از قفلهای جامعه دغدغهمند ماست که هنوز باز نشده است.
اصلا گاهی بحران پذیرش از سوی طرف مقابل در جامعه هست. پدر مادرها و بچهها، معلمها و دانشآموزان، حزباللهیها و غیر حزباللهیها
اسمش را استیصال در گفتگو میگذارم.
زمان کرونا و زلزله، شوری در ما حزباللهیها حس میکردم که به نظرم ناشی از همین بود. موقعیت بحران به حزب الله اجازه میداد به اقشار دیگر نزدیک و از سوی آنها پذیرفته شود.
قبلترها در اردوهای جهادی هم -زمانی که با مردم بود نه الان که حمالی برای مردم است- همین حس را داشتم و در بقیه هم میدیدم. همان خدا خیرتون بده ما را تا آسمان میبرد واحساس مفید بودن میکردیم.
🖋 ب گفتگوی اجتماعی مثل فلسفه کونگ فو است که یک طرف نباید به طرف مقابل ضربه بزند بلکه باید نیروی ضربه طرف مقابل را به خود او برگرداند. اما این برگرداندن ضربه نیاز به طراحی حرکت دارد.
حرکت یعنی پیام -چه جملهای-، مدل مواجهه -حالت عاطفی -، در نظر گرفتن دایره اقناع مثلا تماشاچی هم دارید یا نه؟ که همه اینها مبنتی بر شناخت طرف مقابل است. و شناخت زمانی حاصل میشود که تو در تقاطع نیاز طرف مقابل پاسخ، راه حل، ارزش افزوده -اسمش مهم نیست- خلق کنی! اولش ممکن است اشتباه برود ولی با چند مرحله قلقگیری، کار را تشخیص میدهی!
مدل کلاس تقویتی در مسجد قدیمترین شکل این کار در دهه هفتاد بود.
🖋 ج حزب الله به خاطر دوری از مردم ناتوان از خلق حرکتهای درست است. حال دیگر طیفها و اقشار اجتماعی و علت رفتارهای آنها را نمیفهمد.
مساله و درد اجتماعی -برای ما حزباللهیها- در امروز -در لایه موازی لایه امنیتی- خلق محیطهای کوچک گفتگو به تعداد زیاد است که در آن طرف مقابل در یک گفتگوی برابر و با به رسمیت شناختن خودش -نه فکرش- در گفتگو! در این موقعیت امکان فهم و گفتگو و فهم دیگران را فراهم میکند.
♦️ پانوشت ۱:
امروز در اصفهان ۴ جا صحبت کردم. هر جمع حدود دویست نفر از همه اقشار!
طلبه، معلم، دانشجوهای دانشگاه آزاد، مادران خانهدار، پدرهای کارمند و کارگر!
حدودا نصف با رگه حزب اللهی و مذهبی و بقیه نزدیک مردم معمولی با پوشش متفاوت از حجاب شرعی!
بعد از هر گفتگو آزاد نشستم تا بقیه حرف بزنند. بدون استثنا مساله همه که همه میخواستند بدانند همین مدل رفت و برگشت گفتگو بود. و مهمتر از همه اینکه طرف مقابل چه فکر میکند؟
♦️ پانوشت ۲: نماهنگ دختر افغان علیرغم ایراداتش برای حزب اللهیها جذاب است چون زمینه و ایدهای از توان گفتگو با دیگران دارد! یک نفر که متهم به ذینفع بودن در قدرت اجتماعی نیست دارد با دوستش در ایران حرف میزند با زبان موسیقی!
در مورد شرعیت دیدن کلیپ، هر کس به فتوای مرجعش عمل کند. واقعا در موقعیت، حوصله بحث اینطور را ندارم
♦️ پانوشت ۳: مساله لالی در تبلیغ نیست مساله گنگی در فهم طرف مقابل و موقعیت است! بدانیم چه باید بگوییم روشش را پیدا میکنیم! در رسانه هم مشکل داریم اما تاویل مشکل امروز به رسانه، مشکل اصلی را گم میکند و درمان را دورتر!
🆔@journalist_resane