eitaa logo
ژورسان
385 دنبال‌کننده
111 عکس
19 ویدیو
21 فایل
🔅ژورنالیست رسانه ای🔅 📰 سواد رسانه را ژورنالیستی یادبگیرید 🛰 بررسی جریانات رسانه ای و تحلیل آنها 🔋 مهارت زیست هوشمندانه درفضای مجازی ✍️ژورسان: @admin_activism
مشاهده در ایتا
دانلود
☠️جیوه های سمی،پرده برداری از تقسیم کار اتاق های رسانه ای ✍️ژورسان 🔹فلز جیوه یکی از فلزات جالب در طبیعت است، بسیار کم است و بسیار کاربردی و اما سمی! یکی از خصوصیات این فلز آن است قطره های آن هر کجا که باشند با گرما به هم می چسبند و یکی می شوند. این خصلت فلز جیوه شبیه یک شگرد رسانه ای است با عنوان: خط اتصال جیوه 🔺رسانه ها از تکنیک خط اتصال جیوه استفاده می کنند تا در زمان های مختلف، داده های مختلفی را در ذهن مخاطب جای گذاری کند به گونه ای که در یک مقطع زمانی خاص ، به یک تصمیم گیری شناختی در مخاطب تبدیل شود. 🔖اگر تكه های مختلف جیوه در محیط خاصی كنار هم قرار بگیرند دوباره یك كل واحد را تشكیل می دهند یعنی رسانه های بیگانه ، اخبار و موضوعات هرچند بی ربط با یكدیگر را گردهم می آورند و با داغ كردن موضوع ، كل واحد را ایجاد می كنند. 🎞رسانه معاند 20 سال روی ذهن مخاطب کار می کند و می گوید که مردم شما توانمند نیستید و هر کاری هم بکنید نمی توانید، چرا نمی توانید؟ ببینید ، ماشین نمی توانید بسازید ، آبگرم کن نمی توانید بسازید ، هتل نمی توانید بسازید و در کل هیچی نمی توانید بسازید. 📺رسانه معاند این موارد را ظرف چند سال در عرصه های مختلف مطرح می کند ، یکباره در یک غافل گیری ، مجموعه هسته ای را تحت حمله رسانه ای قرار می دهند. در اینجا می گوید ببینید شما که نمی توانستید، صنعت هسته ای برای چه می خواهید؟ شما که نمی توانید ماشین خوب بسازید پس رهایش کنید. ▪️همبستگی و تقسیم كار رسانه های معاند در این ایام برای ساخت چهره‌ای خشمگین، زورگو و دیکتاتور از ایران توسط شبكه بهایی من و تو ، رادیو اسرائیل ، شبكه اینترنشنال و بی بی سی فارسی به یک شکل گیری نهایی رسیده است. 🎥وحدت رویه رسانه های معاند در برابر ایران به گونه بوده است. جالب است بدانید برای فاجعه منا هفت سال، حادثه پلاسکو شش سال، سانچی پنج سال، هواپیمای اوکراین سه سال تا اکنون تولید محتوا صورت گرفته اما حجم تولید محتوا برای غایله های کنونی بیش از 10 برابر مجموع حوادث نام برده می باشد ▫️تکنیک اتصال جیوه یعنی اتصال همه رویدادها ، رخدادها ، ذهنیات ، برداشت ها و تجربیات یک انسان از روزی که رسانه با هدف مهندسی ذهن ، در ذهن آن مخاطب کاشته شده است تا بتواند در یک شرایط مناسب آن ها را به هم متصل می کند و یه کل واحد را تشکیل می دهند. 🔺جنگ های شناختی، عملیات طراحی پازل است و در نهایت به یک کل واحد می رسد. 📻 قسمت: هجدهم 🆔@journalist_resane
ژورسان
🤥پینوکیو انگلیسی، پاره گویی حقیقت 🔹کاربران شبکه‌های اجتماعی صرفاً با خواندن تیترها و عکس‌نوشته‌ها از وقایع و اخبار روز مطلع می‌شوند. عادت به تیتر خوانی تبدیل به رویه بسیاری از ما شده است و مخاطبان با اطلاعات یک خطی، واکنش‌های تند و احساسی را بروز می‌دهند 🔺رسانه‌ها مدام بر روی یک وجه موضوعات تأکید و از بیان همه ابعاد آن پرهیز می‌کنند؛ یعنی در تلاش هستند با قطعه‌قطعه کردن یک رویداد، بخش‌هایی از موضوع را حذف و بخش‌هایی که موجب تغییر مسیر تصمیم‌گیری‌ها به نفع خودشان می‌شود را پررنگ کنند. 📌در این تکنیک گاهی خبر یا سخنی مطرح می‌شود که از نظر منبع و محتوای پیام، مجموعه‌ای به‌هم‌پیوسته است که اگر بخشی از آن نقل و بخشی نقل نشود، جهت و نتیجه پیام منحرف خواهد شد. این رویه در میان برخی رسانه‌ها است که متناسب با سیاستی که دنبال می‌کنند بخشی از خبر را نقل و بخشی را نقل نمی‌کنند. ▫️حضرت آیت الله خامنه ای در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح در سخنان پیرامون حوادث اخیر ایراد کردند.در بخشی از سخنان، ایشان فرمودند: در این حوادث بیش از همه به سازمان انتظامی کشور و به بسیج و به ملت ایران ظلم شد. ▪️اما بی‌بی‌سی فارسی این بخش از مطالب را با حذف «ملت ایران» به تیتر خود تبدیل کرد و حتی در داخل متن خبر هم به آن اشاره ای نکرد. 📻 قسمت: نوردهم 🆔@journalist_resane
💵📚عملیات مسکیتو، علم مهم تر است یا شهرت؟ ✍️ژورسان 🔸میزان دستمزد طول عمر یک استاد دانشگاه در کشور ایران، به طور متوسط، از قرارداد یک ساله یک بازیکن یا مربی فوتبال مثل آقای علی کریمی بسیار کمتر است اما این مختص ایران نیست، در همه دنیا وضع همین است. 🔹درآمد سالیانه یک استادیار در انگلستان، حدود چهل و پنج هزار پوند است. میانگین درآمد یک بازیکن فوتبال در لیگ جزیره، پنجاه هزار پوند در هفته، یا به عبارت دیگر دو میلیون و هفتصدهزار پوند در سال است! پس در انگلستان هم اگر کسی دنبال توپ بدود، عاقبت مالی بسیار بهتری دارد تا اینکه دنبال کتاب بدود! ▪️نه تنها نظام های مالی به سلبریتی ها بها می دهد بلکه سایت ویکی پدیا هم به سلبریتی جماعت بها زیادی می دهد! مثلا صفحه روانشناس مشهور بروس فردریک اسکینر، به ۵۹ زبان ترجمه شده، و صفحه لیونل مسی به ۱۵۴ زبان! یا در شخصیت های داخلی خودمان، صفحه ویکی پدیا علی کریمی، ۳۴ زبان دارد و صفحه پروفسور سمیعی ۱۱ زبان منتشرشده است ▫️ابن سینا با آن ابهت، ۱۳۹ زبان را به خود اختصاص داده، یعنی از جناب مسی و رونالدو کمتر! خب، سوال از ویکی پدیای صهیونیستی: لیونل مسی چه خدمتی به بشریت کرده است؟ این تبلیغ برای سلبریتی ها بی دلیل نیست؟ 🔺کنت آلکساندر دو مرانش، که بیش از ده سال ریاست سرویس اطلاعات خارجی فرانسه را به دست داشت، در دیداری با دونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا، راهکار کم هزینه مقابله با دشمنان غرب را این‌گونه پیشنهاد کرد. 👤کنت آلکساندر دو مرانش: «آقای رئیس جمهور، برای مبارزه در این نوع جنگ چندین راه وجود دارد... به دلیل اینکه ما نمی توانیم یک میلیون نفر نیروی اعزامی به افغانستان روانه کنیم... پیشنهاد می کنم آن چه را که من عملیات مسکیتو (پشه مالاریا) نامیده ام، شروع کنیم» رونالد ریگان: «چرا مسکیتو؟ این پروژه چه معنایی دارد؟» 👤کنت آلکساندر دو مرانش: «پشه مالاریا نمی تواند خرس را بکشد ولی می تواند آن قدر او را آزار دهد که دیگر نتواند بخوابد، دیگر نمیتواند چیزی بخورد و از آن همه وز وز و نیش زدن گیج شود!....پشه مالاریا می تواند دشمنی بسیار خطرناک باشد! ما می توانیم از چنین تصور و تمثیلی بهره ببریم و شاید بتوانیم در افغانستان کاری انجام دهیم» 📌عملیات مسکیتو زمانی که به یک دشمن قدر برخورد می شود، اجرا می شود و با بهم ریختن سیستم محاسباتی وی بدنبال این است تا واکنش های حساب نشده و هزینه سازی را نشان خواهند داد. امروزه ابزارهای اجرای عملیات مسکیتو سلبریتی ها هستند. این افراد با کسب مقبولیت حداقلی در جامعه بدنبال این هستند تا اکثریت جوامع را رفته رفته به سمت خود بکشانند و قستمی از جامعه را دچار اختلال کنند 📻 قسمت: بیستم 🆔@journalist_resane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈 داریوش سجادی: 🔰 شبکه‌ ایران اینترنشنال یک خبرنگار حرفه‌ای ندارد ولی به خاطر اینکه به رسانه‌های داخلی فضای کافی داده نشده، این شبکه توانسته در اتفاقات اخیر، جریان‌سازی کند. 🔰 یک رسانه به خصوص رسانه تصویری مثل شبکه تلویزیونی نباید جهت‌گیری سیاسی خود را نشان دهد، رسانه اگر جلوی دوربین موضع‌گیری سیاسی داشته باشد دیگر رسانه نیست. شبکه‌های فارسی زبان خارجی، تمام نیروهایشان را از بین کسانی انتخاب کرده‌اند که با جمهوری اسلامی زاویه دارند. 🔰 اپوزیسیون خارجی جمهوری اسلامی یک بیزینس است، به عبارتی در حال تامین معیشت از این اختلافات هستند. 43 سال گذشته و در خارج، محدودیتی هم ندارند ولی این مخالفان نتوانسته‌اند در آن فضا هم خودشان را به جایگاهی برسانند، سردسته آنها رضاپهلوی است که به یک لطیفه تبدیل شده 🔰 زیاد بودن تجمعات مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور نباید پژوهشگران را مرعوب کند و فریب بدهد. اقبالی که در فراخوان حامد اسماعیلیون دیده می‌شود به خاطر این است که خیلی‌ها به امید خوشبختی به غرب رفتند ولی به آن هدف نرسیدند و امید دارند با تحولاتی، به کشور برگردند. 🔰 با پدیده نهیلیسم جهانی در نسل جوان مواجه هستیم؛ اینکه رسانه‌ها بر مبنای هژمونی غربی در حال تولید ذائقه برای این نسل هستند، هتاکی به زبان آنها تبدیل شده و جوانان موسیقی مبتذل گوش می‌دهند. شعارهای مستهجنی می‌دهند که یک عمر، فخرفروشی نخبگی خود را می‌کردند. 🔰 در شعار «زن، زندگی، آزادی»، معنای زندگی که بخشی از جامعه ایرانی می‌خواهد، مدرن شدن نیست، شبه مدرنیسم است و نویسندگانشان در مقالاتشان هم گفته‌اند چه نوع لایف استایلی را می‌خواهند، صرفا ظواهر یک زندگی مدرن است. 🔰 پلیس آمریکا یکی از خشن‌ترین پلیس‌هاست، حتی پروتکلی هم دارند که اگر تخلف رانندگی مرتکب شوید و شما را متوقف کنند، نباید از اتومبیل پیاده شوید، وگرنه حق دارند به شما تیراندازی کنند. در قضیه روابط عمومی نیروی انتظامی ضعیف عمل کرد و مدیریت بحران صورت نگرفت. 🔰 بسیاری از افرادی که خود را نخبه می‌دانند و به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند، هنوز به لوازم زندگی مدنی پایبند نیستند و گویا نمی‌دانند هر کاری که می‌کنند، به نام ملیت آنها تمام می‌شود. اگزجره کردن (بزرگ‌نمایی) بعضی مخالفت‌ها با جمهوری اسلامی توسط مهاجرین ایرانی، از سوی شهروندان غربی به حساب مردم ایران گذاشته می‌شود نه حاکمیت کشور 🔰 ثابتی: گویا اروپایی‌ها می‌خواستند انتقام شکست در اوکراین را در قضایای اخیر از ایران بگیرند. سجادی: اروپایی‌ها ضدیت بیشتری با حجاب دارند، در واقع لائیسیته اروپایی شدیدتر از آمریکاست هر چند کلیسا در آمریکا یک نوع بیزینس است هر چند اینگونه ترویج می‌کنند که آمریکا مذهبی‌تر است. 🆔@journalist_resane
🔎ده فاز عملیات تجزیه؛ از کشته سازی تا جریان سازی 🔸آنالیز تحرکات اغتشاش گران با پشت صحنه تمام آمریکایی_صهیونیستی و دقت در فرمایشات رهبر انقلاب نشان می‌دهد که ۱.سرویس‌های جاسوسی بیگانه ۲.پوشش رسانه‌ای معاند بینظیر ۳.عوامل منافق داخلی، را به سمت تجزیه ایران تدوین کرده‌اند. ▫️فرایند و چشم انداز کشته سازی های اخیر را مروری داشته باشیم. 1️⃣کشته سازی: ضدانقلاب و تجزیه طلبان برای پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده و بدلیل فقدان پایگاه اجتماعی، نیاز مبرم به جرقه مهیج و تحریک کننده دارند. هرچقدر وضعیت انسجام و پیشرفت جامعه در نقطه مطلوب تری‌ باشد، نیاز به قوی تری است. پس کشته سازی بهترین گزینه برای شروع یک جریان است که لمپن های اجیرشده و در خدمت سرویس های جاسوسی بیگانه، ترتیب این مرحله را می‌دهند. 2️⃣روایت سازی: از آنجایی که روایت ها از واقعیت ها سبقت گرفته اند و کشته سازی نیازمند امتداد مجازی است، فاز روایت سازی از طریق بنگاه‌های خبرپراکنی استارت میخورد. bbc ها شروع به دروغ و شایعه سازی و پاره حقیقت گویی می‌کنند و گام ذهنیت سازی را پیش می‌برند. 3️⃣هشتگ سازی: روایت کاذب بایستی غالب شود و نیاز به مصرف مخاطب و کنترل توجه دارد. این گام از طریق ربات ها و لشگر سایبری سنتکامی‌ها محقق می‌شود. و مصرف توجه مخاطب از طریق هشتگ سازی، تسخیر مجازی مخاطب را در پی خواهد داشت. بطور کلی هشتگ سازی به زبان اعتراض عصرجدید تبدبل شده است. 4️⃣فضا سازی: هشتگ سازی مقدمه ای برای می شود که در نتیجه باعث تولید فضای غالب کاذب شده و توجهات را از فاز مصرف به مرحله باور نزدیکتر می‌کند. در فضاسازی با تکنیک آستروتورفینگ، سعی بر آن است که قشر خاکستری و خاموش را به سمت تقویت دُز اعتراضات بکشاند. 5️⃣اسطوره سازی: حال که فضاسازی بخشی از توجهات را جلب نمود و صورتبندی مجازی اعتراضات هم به سرانجام رسید، نیاز به اعتراضات برای عبور از فضای مجازی به سمت فضای عینی و اجتماعی است. آنچه که کاربر و مخاطب را از خانه به خیابان می‌کشاند وقتی است که پای یک نماد و اسطوره در میان باشد. فیلم‌ها و تصاویری متفاوت از مرحوم یا مرحومه جهت قهرمان سازی و تحریک و تعمیق احساسات منفی در همین راستا وایرال می‌شود. 6️⃣شعارسازی: در شرایطی که پای نماد و کاریزما هم وسط باشد، برای معنادهی و راهبری اعتراضات در میدان و اینکه تکمیل شود یا دچار خدشه نشده و یک جنبش تمام عیار و ریشه دار شکل بگیرد، شعارها و مضامین رادیکال و وارد صحنه شده و دست لیدرها را در هدایت اعتراضات بازتر می‌کند. 7️⃣شبکه سازی: اثربخشی و بقای اعتراضات به هویت اجتماعی و فراگیری آنهاست. و توسعه اعتراضات از طریق شبکه سازی رقم می‌خورد. این شبکه، مامور محلی سازی، استانی کردن و ایجاد تنوع اقلیمی و زبانی اعتراضات در سراسر کشور است که بقا و توسعه جنبش را تامین می‌کند. 8️⃣تصویرسازی: وقتی شبکه سازی شکل گرفت، تنوع و تکثر داده ها و مدیاها برای خبرپراکنی بیشتر می‌شود. جنبش و اعتراضات برای باورپذیری بیشتر و ذهنیت سازی عمیق تر نیازمند رفت و برگشت جدی میان فضای مجازی و میدانی است. شبکه خانگی و مستندهای ورزشی در تصویرسازی لیدری می‌کنند و مکمل فضای میدانی‌ می‌شوند. برخی مجریان و مربیان ورزشی هم در همین راستا سیاه‌پوش می شوند و بعضی از ورزشکاران هم برای حفظ فضا و بازتولید تصویر خلق شده، مچ‌بند سیاه می‌بندد. دیالکتیک مجازی و میدانی باعث تصویرسازی نو و نمایش یک بحران اجتماعی خواهد بود که برای همراهی و حمایت و تسخیر کامل افکار عمومی به کار بسته می‌شوند. 9️⃣واقعیت سازی: وقتی فضای میدان شلوغ شد و فضای مجازی به تسخیر در آمد و ذهنیت عموم دچار مسمومیت خبری ناشی از تصویرسازی گردید، یک فرامتنی سیطره پیدا می‌کند به نام بحران و شرایط انقلابی. واژه انقلاب با طی چنین فرایند پیچیده ای است که برخی را دچار تردید و ابهام و توهم می‌کند. این وسط، خواننده معلوم الحالی هم می‌گوید که انقلاب اسلامی سقوط کرده و ما الان وسط انقلابیم!! 🔟جریان سازی: با ترکیب فضای مجازی و میدانی و ذهنی مسموم و فرایندی که طی شد، خط خبری و تصویرسازی در بازه زمانی کوتاهی به فاز جریان سازی می رسد که اتصال خبری از روایت سازی تا جریان سازی به آنارشیسم و هرج و مرج و خشونت ختم می‌شود. 🔻افق و چشم انداز این مکانیزم تولید خشونت و آنارشیسم، با چاشنی سازی_ترکیبی(جنسیتی، مذهبی و قومیتی) است. ✍️علیرضامحمدلو، تحلیگر و مدرس رسانه 📻 قسمت: بیست و یکم
❤️جنگ لایک ها 📺روش های مشترک رسانه ای، تیلور سوئیفت و داعش ✍️ژورسان 🔸اینترنت در آغاز جایی بود برای «اشتراک زمان کامپیوتری بین دانشمندان» سپس به‌سرعت به «رسانه‌ای اجتماعی» تغییر کاربری داد اما اینترنت با خلق چنین ابزاری برای ارتباط انبوه، تبدیل شد به سیستم عصبی همه‌چیز، از تجارت گرفته تا اخبار و مثل هرچیز دیگر به نوعی به ابزار قدرت بدل شد. 🔹با خلق شبکه‌های اجتماعی همزمان ما را به هم متصل و جدا کردند و در مقایسه با گذشته، بیشتر صاحب «اختیار و قدرت» شده‌ایم اما از طرفی دیگر ما پیوسته به هزار سمت‌و‌سوی مختلف کشیده می‌شویم و معمولاً از مهم‌ترین مسائل دور می‌مانیم و این خود نوعی کاهش قدرت است. 🔺ممکن است در فضای شبکه های اجتماعی آلت دست دیگران شویم، چون همۀ این اطلاعات روی چند پلتفرم عظیم تلنبار می‌شود که بیش از هر کار دیگر، برای پول‌‌درآوردن با تکنیک های خاصی طراحی شده‌اند. درواقع حاصل کار بسیار شبیه نوعی «میدان نبرد» برای «جلب توجه و کنترل» دیگران است. 📌بسیاری از پروژه‌هایی که ابتدا به منظور «اهدافی نظامی» راه‌اندازی شده بودند، بعدها برای «کسب درآمد» نیز به کار گرفته شدند، از «پودر پنیر» بگیرید تا «جی.پی.اس» اما «شبکه‌های اجتماعی» گویا مسیر برعکس را طی کرده‌اند. پلتفرم‌هایی که از اساس برای کسب سود طراحی شده‌ بودند، حالا به بخشی جدایی‌ناپذیر از هر اقدام سیاسی و نظامی تبدیل شده‌اند. ▫️شبکه‌های اجتماعی محلی برای کشمکش جهانی است که روش فکری ما، نحوۀ کسب اطلاعات و چگونگی درک ما از دنیای اطراف‌مان را تغییر می‌دهند و چیزی به‌نام «میدان نبرد جهانی» ایجاد کرده‌اند که در آن ستاره‌های پاپ مانند «تیلور سوئیفت» و گروه‌های تروریستی مثل «داعش» برای «مبارزۀ آنلاین» بر سر جلب توجه ما از تاکتیک‌های یکسانی استفاده می‌کنند. ▪️مردم دنیا با دیدن داعش با خود می‌گویند چطور گروهی با جهان‌بینی قرن‌هفتمی توانست اینقدر مشهور شود؟ پاسخ این است که آن‌ها در استفاده از فناوری قرن‌بیستمی بسیار ماهر بودند. وقتی داعشی‌ها تصمیم گرفتند در ژوئن ۲۰۱۴ به موصل حمله کنند، چه کار کردند؟ 💠آن‌ها این تصمیم را با یک هشتگ اعلام کردند. آن‌ها قواعد بازی دنیا مجازی را فهمیده بودند. دنیا در حال تماشاست و نمی‌توانید چیزی را پنهان کنید، پس باید واقعیت را بپذیرید و از شبکه‌های اجتماعی برای تبدیل پیام خودتان به پویشی فراگیر استفاده کنید. 📍نبردهای آنلاین دیگر موضوع داستان های تخیلی و گزارش اتاق های فکر نیستند، بلکه قسمت اصلی مناقشات جهانی هستند. انقلاب های رنگی، بهار عربی و انتخابات ایران همه با جنگ لایک مرتبط هستند. 📌اگر جنگ سایبری، هک شبکه ها بود، جنگ لایک، هک افراد و انسان ها در این شبکه ها می باشد و سلاح اصلی ما در تقابل با انها سوادرسانه است. 📚معرفی چند کتاب خوب در حوزه سواد رسانه: •جنگ لایک ها، پیتر سینگر •اینترنت با مغز ما چه می کند؟ نیکلاس کار •بیم موج، علی رهبر 📻 قسمت: بیست و دوم 🆔@journalist_resane
🔸آستروتورفینگ،سندروم بی شماری ✍️ژورسان 🔺در ایام کرونا در ایالت های مختلف امریکا، توده های مختلفی به اعتراضات «ضد قرنطینه ای» پرداختند. بسیاری این اعتراضات را خودجوش و مردمی می دانستند اما این اعتراضات سازماندهی شده و به صورت یک سری عملیات های منظم طراحی شده بود که توانسته مردم کشور امریکا را به صحنه اعتراضات واقعی بیاورد. این کار به «آستروتورفینگ» شناخته می شود. 🔸آستروتورفینگ به عملیات های پنهانی رسانه ای می گویند که در آن جمعیت ها و توده های مردمی را برای اهداف از قبل تعیین شده سازماندهی می کنند بدون اینکه مردم از شخص یا سازمان «اداره کننده» اشنایی داشته باشند. فیلیپ ان هاوارد، استاد اکسفورد گفت: اینترنت کار را برای لابی های قدرت اسان کرده است. انها می توانند فعالیت های گروه های کوچک را به طرز اغراق امیزی بزرگ کند 🔹سابقه اولین انجام عملیات آستروتورفینگ در شبکه های اجتماعی درسال 2012 در کشور کره جنوبی می گذرد و از سال 2013 تا سال 2018 طبق تحقیقات دانشگاه پرینستون 53 عملیات آستروتورفینگ در کشور دنیا رخ داده است 📌آستروتورفینگ برای ایجاد محبوبیت، نفرت و همراه کردن باور عمومی و مهندسی ترجیحات مردم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تمام مدتی که افراد مشغول ایجاد و ایفای نقش خود در سازماندهی یک جنبش هستند، به گونه‌ای رفتار می کنند که انگار هیچ ربطی به آنان ندارد 🔖در این تکنیک با «کمپین سازی» در گروه های مجازی، حجم زیادی از اطلاعات به سمت مخاطبین سرازیر می شود و با تکیه بر احساسات مردمی و سوءاستفاده از آن برای اهداف سیاسی و غیر سیاسی به کار گرفته می‌شود! 📻آستروتورفینگ ایجاد یک کمپین یا موجی از ابراز نظر و احساساتِ منفی در ظاهر مردمی اما در واقع ساختگی و جعلی است که در مورد یک اتفاق یا یک سیاست از سوی قدرت‌ها برای اثرگذاری بر کشور متخاصم به کار گرفته می‌شود! 🎚آستروتورفینگ منجر به ایجاد «توهم یک حمایت گسترده مردمی» نسبت به یک سیاست یا فرد می‌شود که در واقعیت نسبت به آن حمایت کمی وجود دارد. این روش با استفاده از اکانت‌‌ها و گروه‌های فشار جعلی افکار عمومی را طوری گمراه می‌کنند که انگار نظر آن‌ها نظر «رایج جامعه» است. 📍در این تکنیک افراد، انگیزه‌های خود را زیر نقاب جنبش‌های از پایین (در مقابل جنبش‌های اجتماعی از بالا و فرمایشی) پنهان می‌کنند و از سناریوهای مختلفی مانند: کشته سازی، روایت سازی، هشتگ سازی، اسطوره سازی، شبکه سازی یا همان کمپین سازی استفاده می کنند. 🖇این تکنیک در دو مقطع به صورت گسترده پیاده سازی شد: 📌مقطع بیماری کرونا از این عملیات استفاده شد و انرا به گونه ای بزرگنمایی کردند که 4 سال کشورهای دنیا را درگیر خود کردند در حالی که بیماری های کشنده بیشتری در دنیا وجود داشت ولی به اندازه کرونا رسانه ای نشدند 📌همچنین تظاهرات برلین، انچنان شانتاژ رسانه ای شد که گویی، قسمت زیادی از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی هستند در حالی که فقط 5 درصد جمعیت ایرانیان خارج نشین، در این تظاهرات شرکت کردند. 📻 قسمت: بیست و سوم 🆔@journalist_resane
🔞لخت شو، بمان و پس بگیر 🏛پیش عملیات شناختی در تجمع اخیر دانشگاه شریف ✍️ژورسان چهارشنبه/هجده آبان ۱۴۰۱ 🔸انیمیشن «پشت‌ورو» داستان دختری به نام رایلی است که با مهاجرت کردن به شهر دیگری بسیار ناراحت و غمگین می‌شود. شخصیت رایلی را ۵ حالت‌های اصلی کنترلش می‌کنند این احساسات عبارت‌اند از: •شادی •غم •ترس •خشم و نفرت. که هرکدام از این احساسات یک کاراکتر دارند و در اتاق فرمان مغز او زندگی می‌کنند 🔺رایلی به‌خاطر مهاجرت به شهر دیگر و مشکلات که برای او پیش می‌آید در «طغیان احساسات درونی‌اش» تصمیم می‌گیرد خانواده خود را ترک کند و در شرایط سختی که دارد یک انتخاب آسان اما ساده‌لوحانه انجام می‌دهد. این داستان بیانگر یکی از تکنیک‌هایی رسانه‌ای به نام «تكنیك انتخاب آسان در شرایط سخت» است 🔹این تكنیك برای آن دسته از مخاطبانی استفاده می‌شود که «روحیه چریكی»، «زود غایتی» و «فاقد صبر» هستند استفاده می‌شود و بر روی آنها مؤثر است. به مخاطب می‌گویند شرایطی كه در آن قرار می‌گیرید بسیار سخت است؛ اما تصمیم‌گیری برای شما كه قرار است در این شرایط حضور داشته باشید كار سختی نیست و خیلی ساده خواهد بود. 🔸از این تکنیک در موارد مختلفی استفاده می‌شود برای مثال در تبلیغات کنکور از تکنیک زیاد استفاده می‌شود: «رؤیاها همین نزدیكی است حتی با چشم هم دیده می‌شود؛ اما یك سختی دارد. شما باید یك تصمیم سخت بگیرید و رفتارتان را کاملاً عوض كنید» این موسسات تبلیغاتی در ادامه می‌گویند برای تغییری که «کلی زحمت» نیاز دارد فقط سی‌دی‌های ما را بخرید تا در نمرات و رتبه شما تغییر کند. درحالی‌که صرف دیدن سی دی در ما تغییری ایجاد نمی‌شود بلکه «مهارت‌آموزی»، «عادت‌سازی» و هزار مسئله دیگر دخیل تا به موفقی برسیم. 📌رسانه‌های بیگانه به‌وسیله این تکنیک به ما القا می‌کنند که رسیدن به آزادی، رسیدن به شكوفایی اقتصادی، رسیدن به تفریح و رفاه اصلاً سخت نیست و به‌راحتی به دست می‌آید؛ اما تنها یك تصمیم مشكل شما شهروندان باید انجام دهید و آن اینكه از جمهوری اسلامی عبور كنید. ▫️جنبه دوم این تکنیک، «انتخاب آسان در شرایط سخت» می‌شود. برای مثال رسانه‌ها می‌گویند شما اگر بخواهید به دموکراسی برسید خیلی آسان است، شرایطش فراهم است، باید تصمیم بگیرید یا بروید زندان یا نروید زندان، یا اپوزیسیون بشوید یا نه بنابراین در حوزه شناختی، شرایط را خیلی آسان جلوه بدهید، انتخاب سخت اما شدنی باشد. 🔖چند وقتی است که دختران فریب‌خورده‌ای در اماکن مقدس برهنه می‌شوند و از خود عکس می‌گیرند. به این افراد این‌گونه القا شده که مسیح علی‌نژاد و هزار دختر خارج‌نشین را ببینید چقدر موفق است، می‌خواهید؛ مانند آن بشوید، خیلی آسان است؛ اما مقداری سختی دارد بالاخره شما وقتی روسری را برمی‌دارید، دو روز باید بازداشتگاه بروید، یک مقدار سخت است؛ اما امکان‌پذیر است! 🎵سفر چرا ؛بمان و پس بگیر؛ ز جورشان نفس بگیر شعار نا نخبگانی است که انتخاب سخت رفتن جمهوری اسلامی از کشور ایران را پیش گرفته اند و گمان می کنند این ماندن و حذف کردن، منجر به آبادانی کشور می شود، درحالی‌که «خروج حاکمیت اسلامی» به گفته کارشناسان خارج نشین کثیری، نتیجه ای جز «تجزیه کامل کشور» نخواهد داشت! 📻 قسمت: بیست و چهارم 🆔@journalist_resane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شریف 🔹 دانشجویان دانشگاه شریف در اعتراض به بازداشت و ممنوع‌الورودی برخی از هم‌دانشگاهی‌های خود، تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند. 🔹 برخی از اساتید دانشگاه نیز در این تجمع حضور داشتند. عادل فردوسی پور نیز برای دانشجویان سخنرانی کرد. 🔹ترجیع‌بند سرود دانشجویان این بود: سفر چرا؟ بمان و پس بگیر 🆔@journalist_resane
انمیشن پشت و رو
📸بخند مثل خندوانه؛ خندوانه دهه هفتاد ✍️ژورسان 🔸یکی از تکنیک‌های رایج رسانه‌ها در فضای فعلی اطلاع‌رسانی، استفاده از تکنیک "طنز" است؛ شوخ‌طبعی و طنز در فضای مجازی کاربردهای فراوانی دارد؛ جذابیت طنز باعث شده بسیاری از آگهی‌دهندگان از این روش برای جلب‌توجه مخاطبان خود استفاده کنند. 📻 قسمت: بیست و پنجم 🆔@journalist_resane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رای دختر همسایه کار زیبای دختران افغان ایده 💯 اجرا قوی ⚠️ دارای تک‌خوانی زن است، به فتوای مرجع خود در این‌باره عمل نمایید. 🚫 مقلدان آیات عظام امام خمینى (ره)، فاضل لنکرانی (ره)، بهجت (ره)، صافى گلپایگانی (ره) و وحید خراسانی از دانلود و مشاهده این کلیپ خودداری فرمایند. 🆔@journalist_resane
در حاشیه کلیپ دختر همسایه! ✍️سطور 📌 عنوان درد: حزب الله کمبود نیروی اجتماعی دارد که بتواند با طیفهای دیگر گفتگو کند! 📌 تشریح مساله 🖋 الف: اساسا مساله گفتگو با مخاطبی که گاهی بداهتهای تو را قبول ندارد از قفلهای جامعه دغدغه‌مند ماست که هنوز باز نشده است. اصلا گاهی بحران پذیرش از سوی طرف مقابل در جامعه هست. پدر مادرها و بچه‌ها، معلم‌ها و دانش‌آموزان، حزب‌اللهی‌ها و غیر حزب‌اللهی‌ها اسمش را استیصال در گفتگو میگذارم. زمان کرونا و زلزله، شوری در ما حزب‌اللهی‌ها حس میکردم که به نظرم ناشی از همین بود. موقعیت بحران به حزب الله اجازه میداد به اقشار دیگر نزدیک و از سوی آنها پذیرفته شود. قبلترها در اردوهای جهادی هم -زمانی که با مردم بود نه الان که حمالی برای مردم است- همین حس را داشتم و در بقیه هم می‌دیدم. همان خدا خیرتون بده ما را تا آسمان میبرد واحساس مفید بودن میکردیم. 🖋 ب گفتگوی اجتماعی مثل فلسفه کونگ فو است که یک طرف نباید به طرف مقابل ضربه بزند بلکه باید نیروی ضربه طرف مقابل را به خود او برگرداند. اما این برگرداندن ضربه نیاز به طراحی حرکت دارد. حرکت یعنی پیام -چه جمله‌ای-، مدل مواجهه -حالت عاطفی -، در نظر گرفتن دایره اقناع مثلا تماشاچی هم دارید یا نه؟ که همه اینها مبنتی بر شناخت طرف مقابل است. و شناخت زمانی حاصل میشود که تو در تقاطع نیاز طرف مقابل پاسخ، راه حل، ارزش افزوده -اسمش مهم نیست- خلق کنی! اولش ممکن است اشتباه برود ولی با چند مرحله قلق‌گیری، کار را تشخیص میدهی! مدل کلاس تقویتی در مسجد قدیم‌ترین شکل این کار در دهه هفتاد بود. 🖋 ج حزب الله به خاطر دوری از مردم ناتوان از خلق حرکتهای درست است. حال دیگر طیفها و اقشار اجتماعی و علت رفتارهای آنها را نمیفهمد. مساله و درد اجتماعی -برای ما حزب‌اللهی‌ها- در امروز -در لایه موازی لایه امنیتی- خلق محیط‌های کوچک گفتگو به تعداد زیاد است که در آن طرف مقابل در یک گفتگوی برابر و با به رسمیت شناختن خودش -نه فکرش- در گفتگو! در این موقعیت امکان فهم و گفتگو و فهم دیگران را فراهم میکند. ♦️ پانوشت ۱: امروز در اصفهان ۴ جا صحبت کردم. هر جمع حدود دویست نفر از همه اقشار! طلبه، معلم، دانشجوهای دانشگاه آزاد، مادران خانه‌دار، پدرهای کارمند و کارگر! حدودا نصف با رگه حزب اللهی و مذهبی و بقیه نزدیک مردم معمولی با پوشش متفاوت از حجاب شرعی! بعد از هر گفتگو آزاد نشستم تا بقیه حرف بزنند. بدون استثنا مساله همه که همه میخواستند بدانند همین مدل رفت و برگشت گفتگو بود. و مهم‌تر از همه اینکه طرف مقابل چه فکر میکند؟ ♦️ پانوشت ۲: نماهنگ دختر افغان علیرغم ایراداتش برای حزب اللهی‌ها جذاب است چون زمینه‌ و ایده‌ای از توان گفتگو با دیگران دارد! یک نفر که متهم به ذینفع بودن در قدرت اجتماعی نیست دارد با دوستش در ایران حرف میزند با زبان موسیقی! در مورد شرعیت دیدن کلیپ، هر کس به فتوای مرجعش عمل کند. واقعا در موقعیت، حوصله بحث اینطور را ندارم ♦️ پانوشت ۳: مساله لالی در تبلیغ نیست مساله گنگی در فهم طرف مقابل و موقعیت است! بدانیم چه باید بگوییم روشش را پیدا میکنیم! در رسانه هم مشکل داریم اما تاویل مشکل امروز به رسانه، مشکل اصلی را گم میکند و درمان را دورتر! 🆔@journalist_resane
⚽️ثواب روایت جام جهانی، مصداق فوتبالی از جنگ روایت‌ها ✍️تلخیص از یادداشت علیرضامحمدلو، تحلیگر و مدرس رسانه 🔖بعد بازی ایران و اروگوئه که با پیروزی تیم ملی به پایان رسید، اگر یک سری به رسانه‌ها و کانال‌های فوتبالی میزدیم تا بازخورد بازی را مطالعه کنیم، متاسفانه پوشش مناسبی حتی از جانب کانال‌هایی که «سرفه‌های مربیان و فوتبالیست‌ها» را هم ثبت و گزارش می‌کنند صورت نگرفته بود! اروگوئه تیم سوم آمریکای جنوبی که «دوبار سابقه قهرمانی جهان» را در اختیار دارد و از بازیکنان طرازی چون سوارز و کاوانی و والورده و...در بهترین تیم‌های باشگاهی اروپا بهره می‌برد. از طرف دیگر یکی از بازیکنان تیم ملی در آن زمان گفته بود: «بعد پیروزی چون خوشحالی شما را دریافت نکردم حس کردم که غمگینید و.‌..در کنار مردم هستم ...» 📌امروز هم شاهد هستیم که بازیکن تیم ملی در عرصه های ورزشی گوناگون بعد از پیروزی خوشحالی نمی کنند و پالس منفی را در رسانه‌ها را تکمیل می کنند. این رفت و برگشت پالس های ضعیف و منفی، چه به صورت مهندسی شده و چه به صورت ناخودآگاه و از سر ضعف، در مجموع باعث شکل‌گیری فضای مبهم و «وزن گرفتن روایت منفی» از اتفاقات کشور می‌شود. یعنی «فضاسازی»، «روایت سازی» را رقم می‌زند. وقتی بازیکن، اردوی تیم ملی در اتریش را سپری می‌کند و بعد از شکست اروگوئه یکی از بهترین تیم‌های جهان وارد فضای مجازی می‌شود و بازخورد مثبت و تایید و تبریک آنچنانی از رسانه‌های داخلی و شبکه های اجتماعی نمی‌بیند، چه حسی برایش دست می‌دهد؟ ▫️ کسی که نصف عمرش را در زمین فوتبال و نصف دیگرش را با هوادارانش در فضای مجازی می‌گذراند، طبیعی است که روایت او از واقعیت‌های جامعه، برگرفته از «فضای مجازی» و «بازخوردهای مثبت و منفی‌اش» باشد. بعد از اینکه در یک بازی عالی، تیم فوتبال ایران بر اروگوئه غلبه کرد، حتی کانال‌های فوتبالی هم بازتاب خوب و درخوری ارائه ندادند و این درحالی است که برای بازی‌های تیم‌های بیگانه، آیتم‌های متنوعی مثل تمام اتفاقات مهم بازی، خلاصه بازی، مصاحبه بازیکنان و بازخوردهای ژورنالیستی و گفتگوهای کوتاه تحلیلی و......را برای اطلاع رسانی تدارک می‌بینند. 💠در این شرایط رسانه‌های جریان اصلی کشور و برخی شخصیت‌های موثر با پوشش مناسب اخبار مسابقات ملی و ارسال تایید و تبریک و به تعبیر امروزی، انرژی مثبت به بازیکنان، در روایت سازی مثبت برای لژیونرها و غیربومیان ایرانی در سراسر جهان سهم بسزایی ایفا کنند. 🏟جنگ رسانه ای را با داستان جام جهانی برای مردم عزیزمان روایت کنیم و با خوشحالی آنان، شادی را به جامعمان برگردانیم 📻 قسمت: بیست و ششم 🆔@journalist_resane
📱فابینگ 🦠بیماری های اینترنتی ✍️ژورسان 🔸وقتی که گوشی‌تان می‌لرزد آن را چک می‌کنید، صدای دینگش که درآمد آن را چک می‌کنید، قبل از خواب، بعد از خواب، سر صبحانه، موقع پیاده‌شدن از ماشین، در دفتر کار و هنگام ورود به آسانسور و خروج از آن، گوشی را چک می‌کنید. چراکه این کار یکی از شایع‌ترین عادت‌های جهان است؟ 🔹وقتی تمام مدت سرتان توی گوشی باشد، مثل این است که به‌صورت «داوطلبانه» یکی از این محدودکننده‌های دیدی که روی چشم اسب می‌گذارند را برای خودتان گذاشته‌اید و توی باغ این دنیا نیستید و فقط آن چیزی را می‌بینید که جلوی صورتتان است که همان گوشی باشد. 🔺وقتی از سرکار خسته به منزل برمی‌گردید و سر میز یا سفره شام همسر یا فرزند شما سرش را در گوشی تلفن همراهش کرده و با کلمات مبهم به شما پاسخ می‌دهد گرفتار «فابینگ» هستید. 🔖اصطلاح فابینگ از ترکیب دوکلمه phone تلفن و snubbing «بی محلی کردن» تشکیل شده است و اشاره دارد به زمانی که شما با پاسخ‌دادن بی‌موقع به تلفن همراه خود، صحبت شخصی که در کنارتان حضور دارد را قطع می‌کنید یا به‌جای توجه کردن به او سرتان توی گوشی است. 📌غواصی در شبکه‌های اجتماعی امروزه بیش از هر چیزی باعث ایجاد فابینگ بین خانواده‌های ایرانی شده است. یک مطالعه در مورد تأثیر فابینگ بر روابط والدین و فرزندان اثبات کرد که کودکان و نوجوانانی که والدینشان درگیر فابینگ هستند تا ۶۰ درصد بیشتر دچار افسردگی، پرخاشگری، گوشه‌گیری و انزوا می‌شوند. 🖇آیا شما دچار فابینگ هستید؟ علایم سه‌گانه‌ای برای وجود این بیماری وجود دارد: •همراه بودن همیشه گوشی همراه و ترس ازدست‌دادن اطلاعات و تماس •داشتن دو مکالمه همان یکی از طریق تلفن و یکی با شخص روبرویتان •بدون چک کردن تلفن نمی‌توانید غذا بخورید یا بخوابید 📂راه‌حل‌های ترک فابینگ •سعی کنید غذایتان را بدون دیدن تلفن و تلویزیون بخورید •قرار بگذارید روزهایی را بدون گوشی و رسانه‌های مجازی سپری کنید •نرم‌افزار مدیریت زمان quality time را روی گوشی خودتان نصب کنید 🆔@journalist_resane
🔎هشتگ سازی، واکاوی راهبردی و آسیب شناسی بدون مقدمه تاملاتی در باب پیامدسنجی هشتگ سازی تقدیم می‌کنم: 1️⃣روانشناسی هشتگ سازی و تولیدخشم: محور کنترل افکارعمومی در عصر امپراطوری رسانه، است. هشتگ سازی نیز بعنوان ابتکار سایبری، در خدمت جلب توجه و تمرکز به یک موضوع و از مسائل هم عرض یا موازی به کار می‌رود. سوای از اقتصاد توجه و حواس پرتی، طبق اذعان مطالعات ارتباطی و فرهنگی، معماری و طراحی توییتر بر مبنای صورت گرفته و اینستاگرام برمبنای خودنمایی و شهوت است. هرچقدر کاراکترها کوتاه می‌شود، فرکانس استدلال پایین می‌آید و هیجان افزایش می‌یابد. 2️⃣جامعه شناسی هشتگ سازی: از آنجایی که هشتگ به یک زبان نو در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای تبدیل شده، این فقره اگر در خدمت نظام حاکم باشد، زبان انسجام و تولید و تخلیه انتقادات و پیشنهادات است، اما اگر علیه نظام حاکم باشد، و تولید گسل و تهدید با ایجاد کمپین های اپوزیسیونی به شمار خواهد رفت. فارغ از این ماجرا، هشتگ سازی توان فرقه سازی و جامعه را هم فراهم می‌کند. 3️⃣هشتگ سازی، سیاست و دمکراسی کنترل شده: ادعای دولت های مدرن امروزی، سیاست ورزی دمکراتیک است. نقش و مشارکت مردم در پیشبرد ارزان و سریع اهداف دولتی و حاکمیتی پررنگ شده است. فضای سایبر را هم بدلیل حضور پررنگ مردمی‌اش، ذیل توسعه دمکراسی تعریف می‌کنند. اما نکته اینجاست که هشتگ سازی با ژست دمکراتیک، معادلات بازی را تغییر می‌دهد و یک را رقم ‌می‌زند. وقتی بیش از یک سوم اکانت های توییتر جعلی باشد بطوری که صدای CNN و دویچه وله آلمانی و...هم درمی‌آید، یعنی هشتگ سازی با لشگر رباتیک، صرفا یک و صدای مردم است نه یک ! 4️⃣هشتگ سازی و مارپیچ سکوت: وقتی با اکانت های جعلی به یک موضوع ضریب داده و صورت می‌گیرد، اتفاق پیچیده ای بنام (وحشت از مخالفت با فضای مجازی) رقم می خورد. دلیل این رویداد رسانه‌ای آنجاست که بصورت کاملا رباتیک، ۵۰۰ میلیون هشتگ با نام مهسا امینی در راستای اکثریت سازی و ساخته می‌شود که حتی شبکه سعودی‌نشنال هم مسئولیت ساختگی آن را متوجه توییتر می‌کند. در صدد تحقق مارپیچ سکوت، تحمیل عقیده و سرکوب هرگونه مخالفت با گفتمان هشتگی است. 5️⃣هشتگ سازی و فلسفه: موضوع و مساله مرکزی فلسفه از ارسطو تا به امروز، واقعیت و هستی شناسی است. ژان بودریار اندیشمند فرانسوی، تکنولوژی را عاملی برای تغییر مناسبات هستی شناختی تعریف می‌کند. فراواقعیتی که بودریار از آن سخن گفت، مصداق امروزی اش را در همین هشتگ سازی می‌توان‌ یافت. موقعیتی که واقعیت، نه بازنمایی که می‌شود. او وقتی واقعیت جنگ خلیج فارس را دستپخت CNN بدون شلیک حتی یک گلوله می‌داند، در قبال حادواقعیتی که توییتر با مدد و محقق می‌کند، چه خواهد گفت!؟ 6️⃣هشتگ سازی و خطای استراتژیک: فراموش نکنیم که راهبردها در پی حل مسائل و واقعیت های میدانی با نگاه به آینده نوشته می‌شوند. وقتی که واقعیت توسط هشتگ سازی، و خلق شد، طبیعتا برای اتاق های فکر و تصمیم سازان و دولتمردان کشورها، و اختلال راهبردی رخ خواهد داد. تصویرسازی و داده‌کاوی وقتی مهندسی می‌شود، پردازش و عقلانیت استراتژیک را هم دچار خطا و گمراهی خواهد کرد. تصمیمات غلط برای آینده‌ مطلوب به دلیل داده ها و تصاویر غلطی است که از وضعیت موجود، رصد می‌شود. 7️⃣ژئوپلیتیک هشتگ سازی: وقتی رسانه با توسل به هشتگ سازی، تصویری فیک و ناامن از وضعیت جامعه به صحنه ملی و بین‌المللی منعکس می‌کند، ریسک سرمایه‌گذاری را بالابرده و را از بازارهای کشور به دنبال خواهد داشت. از طرفی همراهی و اجماع جامعه جهانی برای و تهدید علیه کشور را نیز می‌تواند در پی داشته باشد. شرکای استراتژیک منطقه ای و جهانی هم چه بسا همکاری‌های سیاسی و اقتصادی و نظامی را به حالت تعلیق درآورند و برخی محورهای ایدئولوژیک نیز دچار و ناامیدی خواهند شد. 8️⃣هشتگ سازی و ابتذال فرهنگ: نبض جامعه دیروز ما، فرهنگ بود و فرهنگ هم مقوله ای معرفت پایه به شمار می‌رفت. مکانیزم رشد و تعالی اش، کتاب و منبر و دیالوگ و انتقال معرفت و تثبیت عقلانیت بود. نبض جامعه شبکه ای و پلتفرمی امروز، است. افکار عمومی یک پله نازل از فرهنگ است و شاید فرهنگ در موقعیت و ، تعریف نامناسبی نباشد. افکارعمومی هم برخلاف فرهنگ که معرفت پایه بود، است. هشتگ‌ بصورت ویروسی، افکارعمومی را مسموم می‌کنند و با افزایش هیجانات، عقلانیت را کاهش داده و فرهنگ را به و سرگردانی نزدیک‌تر می‌کنند. ✍️علیرضامحمدلو 🆔@journalist_resane
📺نمایش ترومن ⛄️🌴تكنیك استوای سرد، قطب گرم ✍️ژورسان 🔖انسان‌های نخستین برای تأمین غذایشان بسیار اهل سفر بودند و چون مثل انسان امروزی یخچال نداشتند، «آزادی» بیشتری در مسافرت داشتند. آن‌ها در زمستان‌ها، حوالی استوا سکونت می‌کردند و در تابستان به مناطق نزدیك قطب‌ها، مهاجرت می‌کردند 🔸وقتی به استوا می‌روید توقع گرما دارید و وقتی به قطب می‌روید توقع سرما دارید و قاعدتاً کاپشن تن‌تان می‌کنید. حالا تصور كنید همه چیز به هم بریزد و قطب گرم شود و در استوا برف ببارد.دراین حال یک اختلال ذهنی و استرس در مخاطب ایجاد میشود. این روایت، یك شیوه رسانه‌ای كه اصطلاحاً به آن «استوای سرد و قطب گرم» می گویند. 🔹قاعدتاً وقتی که گرانی می‌شود مردم باید اعتراض کنند وقتی که اعتراض می‌کنند باید کف خیابان بیایند وقتی کف خیابان می‌آیند؛ یعنی زدوخورد و هزار مسئله دیگر رخ می‌دهد. این حالت «استوا گرم» و«قطب سرما» است 🖌اما ناگهان رسانه می‌گوید باید محیط را برعکس کنیم، یعنی زمانی که همه چیز آرام است، با یک مسئله ساده مردم را به کف خیابان می‌آورند. برای مثال رسانه‌ها تلاش می‌کند به‌خاطر یک مؤسسه مالی و اعتباری کوچک، همه مردم به کف خیابان بیاورند و آنرا «معضل همگانی»کند. ▫️نتیجه این تکنیک تلاش برای پیوستن به شورش های حداقلی می باشد و فرد احساس می‌کند اگر همراه جمعیت و محیط معکوس سازی شده، همراه نشود یا به عبارتی در استوا کاپشن نپوشد دچار استرس خواهد شد ▪️امروزه آنچه تبدیل به «گزارش رسانه‌ای» می‌شود، نوعی صحنه‌پردازی برای روشن نگه‌داشتن آتش اعتراضات در بستر رسانه است.رسانه از شهرهای مختلف به‌عنوان «استودیوهای اصلی» ساخت کلیپ و فیلم اغتشاشات استفاده می‌کند. و مکرر این بازداشت‌شدگان، از ساکنین همان شهر نبوده و برای اجرای پروژه شان «دوره‌گردی» کرده‌اند. 💠بخش تأسف‌انگیز ماجرا اینجاست که این فیلم‌ها اغلب با نقش‌آفرینی واقعی برخی «جوان‌ها» ساخته می‌شود. در واقع خیلی‌ها نمی‌دانند در حال بازی در یک صحنة ازپیش‌طراحی‌شده هستند. همه چیز برایشان مثل فیلم «نمایش ترومن» به نظر می‌رسد. ستاره این فیلم، نقش مردی را بازی می‌کند که بدون آن که بداند، از همان زمان تولد در یک نمایش تلویزیونی شبیه‌سازی شده زندگی می‌کند. 📌رسانه امروز، بیانگر فیلمی است که در صحنه‌ی نمایش و فیلم‌برداری، جمعیت حداقلی می‌خواهند با کشتارسازی، تظاهرات کوچک، عملیات های ایذایی، استوای گرم و قطب آرام کشورمان را دستخوش تغییر دهند. 🖇نترسید نترسید اینا همه کم هستند! 📻 قسمت: بیست و ششم 🆔@journalist_resane