eitaa logo
ژورسان
407 دنبال‌کننده
111 عکس
19 ویدیو
21 فایل
🔅ژورنالیست رسانه ای🔅 📰 سواد رسانه را ژورنالیستی یادبگیرید 🛰 بررسی جریانات رسانه ای و تحلیل آنها 🔋 مهارت زیست هوشمندانه درفضای مجازی ✍️ژورسان: @admin_activism
مشاهده در ایتا
دانلود
رسانه شناسی اعتراضات تکنیک آتش ملایم، باد تند، خاك خشك ✍️ژورسان 🔸یكی از اتفاق‌های جالب طبیعت همین است که با چند برگ خشك شده كه هیچ‌کس جدی‌شان نمی‌گیرد، می‌توان چندین هزار درخت قدرتمند را نابود كرد. این توانمندی از طبیعت به حوزه رسانه‌ها هم رسیده است. 🔺این تكنیك سه جزء وجود دارد. هیچ آتش ملایمی ازبین‌برنده نیست مگر اینكه باد تندی بوزد و حتماً باد تند به نحوی بر این آتش باید بدمد كه به‌طرف زمین خشك باشد. وقتی آتش ملایم، باد تند و زمین خشك كنار هم قرار می‌گیرد، آتش‌سوزی در جنگل اتفاق می‌افتد كه به این راحتی خاموش نخواهد شد. 🔸حال باید پرسید رسانه چگونه این كار را جلو می‌برد؟ مخاطب خاكستری كه به سیاست علاقه ندارد چگونه وارد کنشگری مجازی می‌شود؟ بریم چند مثال را باهم ببینیم 📍در هیچ جای دنیا كنكور مانند ایران برگزار نمی‌شود، این آتش ملایم است. ناگهان با ۱۰ نفر مصاحبه گرفته می‌شود كه امسال سؤالات غلط بوده است و صدای مردم روی آنتن می‌رود و این باد تند می‌شود. زمین خشك در این موضوع شكل‌گیری اعتراض والدینی نسبت به آینده فرزندی می‌باشد و ناگهان جامعه دچار اعتراضات خواهد شد 📌یک نکته‌ی مهم و قابل‌تأمل این است که در اعتراضات اخیر مهسا امینی چگونه او به یک نماد مبارزاتی مبدل شد: مهسا امینی چندین زمینه خوب برای ایجاد جریان اعتراضی را دارا بود: ۱. یک دخترِ ۲. جوانِ ۳. غیرمحجبه‌ی ۴. کردِ ۵. اهل سنتِ ۶. ساکنِ شهری کم‌برخوردار و مرزی. 🔸اگر به‌جای مهسا امینی، با این ویژگی‌ها، مثلاً یک زن تهرانی قربانی چنین فاجعه‌ای می‌شد، بعید بود شعله‌های اعتراض، با این سرعت و حجم، از سطح شبکه‌های اجتماعی فراتر رود و به خیابان کشیده شود. 🔹همیشه ایجاد جریان‌های اعتراضی در حوزه رسانه، با تکنیک «آتش ملایم، باد تند، زمین خشک» شکل می‌گیرد و با ضرب کردن چند صفت و داستان به‌خصوص، جامعه را دچار التهاب می‌کنند. 📻 قسمت: یازدهم 🆔@journalist_resane
🎬اسپایدرمن و سفید برفی 🎞تکینک تکرار ✍️ژورسان 🔸یکی از تکنیک‌های پرکاربرد رسانه‌ای «تکرار» است. همان‌طور که از نام این واژه پیداست رسانه‌ها بر اساس این تکنیک برای زنده نگهداشتن موضوع سعی می‌کنند با تکرار زمان‌بندی شده، پیام مدنظرشان تا زمانی که نیاز است به صورت مرتب تکرار کنند. خب به نظرتون چرا باید یه موضوع تکراری هی بیان بشه؟ 🔹در این روش رسانه‌ها با تکرار پیام، سعی بر القای مقصودی معین و جا انداختن پیامی در ذهن مخاطب دارند. تکرار؛ ازلحاظ روانشناسی در تشکیل عادت؛ بسیار مفید است به‌ویژه اگر با دقت و همراه با توأم باشد. به نظر شما تکنیک تکرار کجا استفاده میشه؟ 🔺هالیوود برای انتقال ارزشهای خود از دوران کودکی برنامه ریزی می کند. کودکی که در تخت سفید برفی یا باربی خوابیده ، با شیشه باربی شیر خورده با کیف باربی به مدرسه رفته، در دفتر باربی مشق نوشته، حالا برای عروسیش هم در درشکه سفیدبرفی می‌نشیند. 📌استفاده از تکنیک تکرار در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از موارد آن در مسئله ی تبلیغات است. طراحان تبلیغات با تکرار موضوع موردنظر، خود را در افکار عمومی زنده نگه می‌دارند و نمی‌گذارند از خاطره‌ها پاک شود.همچنین تکنیک تکرار، یکی از روش‌های یادگیری است که معمولاً برای یادگیری زبان‌های خارجی استفاده می‌شود. 📍تکرار پیام باید به‌صورت مداوم صورت گیرد. منظور از تکرار مداوم این است که مدت‌زمانی که مفاهیم مستقر در تبلیغ تکرار می‌شود و ادامه می‌یابد، طولانی باشد؛ به‌عبارت‌دیگر هرچه پیام در مدت‌زمان طولانی‌تری به مخاطب عرضه شود و بیشتر تکرار شود، بهتر ملکه ذهن او می‌شود. 🔸در سال 2002 فیلم مرد عنکبوتی ساخته می شود و در ظرف دوسال سری بعدی آن ساخته شد. هالییود برای اینکه این قهرمانی پوشالی را الگو و گفتمان جهانی کند، از تکنیک تکرار استفاده می کند به گونه ای که در ظرف یک بازه زمانی 20 ساله به صورت مرتب سریال ها، انیمیشن ها ، لوازم التحریر و کلی قالب های مختلف آن را ارایه می دهد و امروزه می بینیم شخصیت قهرمان یک کودک یا نوجوان در دنیا، مرد عنکبوتی شده است 🖍شرط تحول و ایجاد تغییر درجوامع انسانی این است که؛ یک محتوا ثابت را با قالب های متنوع در جامعه تکرار کنید. استفاده از قالب های متنوع و پربسامد؛ در تکنیک تکرار، منجر به تحول و عادت کردن مخاطبین به محتوا می شود. 📻 قسمت: دوازدهم 🆔@journalist_resane
👕لباس جدید پادشاه 🕶تکنیک دروغ گویی ✍️ژورسان 🔸«انیمیشن لباس جدید پادشاه» را حتماً دیده‌اید. داستان ازاین‌قرار است که در زمان‌های خیلی‌خیلی دور، پادشاهی بود که دلش می‌خواست بهترین لباس دنیا را بپوشد. دو بافنده با نیرنگ دوخت این لباس را برعهده گرفتند و گفتند ما لباسی را می‌بافیم که نخ آن را احمق‌ها نمی‌بینند. 🔹وزیران روزی به کارگاه خیاطی رفتند و دیدند که بافندگان با ماشین خالی کارمی کنند. آنها برای اینکه خودشان احمق خطاب نشوند گفتند به‌به چه لباس زیبایی! پادشاه ترتیب یک رژه همگانی را بین مردم داد و همه مردم گفتند که به‌به چه لباس زیبایی پادشاه دارد! و اینگونه بافندگان با تکنیک تصدیق دروغ سر پادشاه کلاه قشنگی گذاشتند 📂رسانه‌ها، بلندگوهای فراوانی هستند که معلوم نیست که نقش پدر درستکار پینوکیو را دارند و یا نقش روباه داستان پینوکیو. بررسی عملکرد ۵ رسانه (بی‌بی‌سی فارسی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا، رادیو فردا و من وتو) نشان می‌دهد این رسانه‌ها در ۲۵ روز گذشته مجموعاً بیش از ۱۷13 هزار دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کرده‌اند. 🔖۵ دروغی که در ۲۵ روز گذشته بیشترین بازنشر را از این رسانه‌ها داشته‌اند به ترتیب شامل: ادعای دروغ ضرب و شتم مهسا امینی ادعای دروغ درباره فوت و بیماری رهبر انقلاب ادعای دروغ درباره سقوط شهر اشنویه ادعای دروغ درباره علت مرگ نیکا شاکرمی ادعای دروغ «به خاک و خون کشیده‌شدن دانشگاه شریف» ▫️مطابق رتبه‌بندی بیشترین انتشار اخبار خلاف واقع نسبت به حجم کل اخبار متعلق است به: شبکه بی‌بی‌سی با مجموع ۵۸ درصد ایران اینترنشنال با مجموع ۵۳ درصد شبکه من وتو با مجموع ۴۹ درصد صدای آمریکا با مجموع ۴۳ درصد رادیو فردا با مجموع ۴۱ درصد ▪️بدین ترتیب در این ایام به طور متوسط ۴۸.۸ درصد اخبار منتشر شده این رسانه‌ها خلاف واقع بوده؛ یعنی تقریباً از هر ۲ خبر یک خبر صحت نداشته است. این رسانه‌ها مجموعاً در ۲۵ روز گذشته به طور متوسط هر دو دقیقه یک دروغ منتشر کرده‌اند. ▪️شبکه سعودی ایران اینترنشنال با ۱۱۴۲۶ مطلب بیشترین میزان تولید را در ۲۵ روز گذشته داشته و صدای آمریکا و رادیو فردا رتبه بعدی را به خود اختصاص دادند. 📻 قسمت: سیزدهم 🆔@journalist_resane
🌋گداخت انسان عاطفی ⛰جنبش های ریشه چمنی ✍️ژورسان ▫️جنبش های ریشه چمنی به جنبش های اواخر دهه 2018 می گویند که به اندازه 70 ماه هر شنبه در فرانسه برقرار بود و این جنبش ها برای کشورهای مختلفی مانند امریکا، انگلیس و حتی عراق الهام بخش بود به طوری که در کشور عراق به جنبش جوکِریست معروف شد. 🔸شروع این جنبش توسط یک خانم سیاه پوست و دو فرد «مجازی فهم» رخ داد و توانستند یک میلیون امضا مجازی جمع کنند و بعد در یک اعلامیه گفتند: خُب حالا کسانی که این بیانیه را امضا کردند به خیابان بیایند. بیش از 300 هزار نفر به خیابان آمدند.درشهر پاریس که مجموعا 2میلیون جمعیت دارد! 🔺جنبش های ریشه چمنی برخلاف جنبش های کلاسیک فاقد تنه و ریشه قوی می باشد یعنی رهبری و ایدئولوژی در ان وجود ندارد حتی جنبش های مدرن مانند انقلاب مکزیک، چین و غیره نیز دارای رهبر و ایدئولوژی بودند. در جنبش های ریشه چمنی به تنهایی یک چمن نمیتواند کاری کند اما هنگامی که زیاد شود مخمل سبزی را ایجاد میکنند. 🔸جنبش های ریشه چمنی خودتنظیم گر هستند یعنی قایم به شخص می باشد و یک گفتمان غالب ندارد.ایا به نظر شما مطالبه اشخاص شرکت کننده در اعتراضات اخیر مشخص است؟ هرشخص بدنبال یک خواست امده است. حقوق زن، ازادی، کشف حجاب، رفع موانع جنسی، سرنگونی نظام و کلی خواسته متفاوت.... چرا این گونه جنبش ها ایجاد می شود؟ 📍در عصر فضای مجازی امروزه ما دیگر فاقد روایت هستیم بلکه خرده روایت هایی که هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارد مطرح می شود. شبکه های اجتماعی، روایت یا داستانی جامع بارویکردهای مختلفی ارایه می دهد که به صورت یک ایده ی کلی و همچنان تحقق نیافته، مشروعیت می‌شود و به کل جامعه تعمیم داده می شود. ▪️فضای مجازی بی اعتقادی محض به کلان روایت‌ها و ایجاز خوانی است و در لایه تکنیک روی به خرده روایت‌ها می اورد؛ یعنی کلان را در مقابل خرد قرار می‌دهد و کوتاه خوانی را مفیدتر می داند. 🔸خوانش از فضای مجازی تفکرات و محتوایی که به دست می اوریم را به صورت کاملا رقیق و سطحی ارایه میدهد و انسان های ناعمیق به وجود می اورد که سلطه احساس بر عقل انها بسیار زیاد است و به راحتی با تکنیک های عملیاتی روانی، گداخته میشوند ▫️قایل شدن به خرده روایت ها، وجه دیگری نیز دارد و ان این است که هیچ روایتی واحد و حقی وجود ندارد و تمامی خرده روایت ها شخصی و درست است و اینگونه میتوانیم به دین گرایی طبیعت شخص روی اورد نظریه ای که توسط بنیانگذار یونسکو ژولیان هالکسلی مطرح شد. برای مطالعه بیشتر به کتاب وضعیت پست مدرن لیوتار و اینترنت بامغز ما چه می کند مراجعه کنید. 📻 قسمت: چهاردهم 🆔@journalist_resane
🌮ساندویچ مهران مدیری ✍️ژورسان 🔸تابه‌حال برای شما پیش‌آمده است که بخواهید خبر ناخوشایند یا مطلب ناراحت‌کننده‌ای را به کسی بگویید و یا نکته‌ای منفی را به دوستتان متذکر شوید، ولی ندانید چگونه موضوع را عنوان کنید که او کمتر ناراحت یا دلخور شود؟ 🔹متخصصان روان‌شناسی در این‌جور مواقع استفاده از «تکنیک ساندویچ» را پیشنهاد می‌دهند.به این طریق که برای کم‌کردن اثر ناخوشایند یک پیام یا خبر منفی، آن را در میان دو عبارت یا خبر مثبت قرار داده و به مخاطب عرضه کنید. 🔖به‌عنوان‌مثال: احمد تو دانش‌آموز سخت‌کوشی هستی، اگرچه نمره ریاضیت کمتر از سطح انتظاره، ولی در دروس فارسی و علوم نمرات عالی کسب کردی. قراردادن جمله منفی در «بین دو جمله مثبت» از شدت اثر تخریبی آن کم کرده و با اشاره به نکات مثبت، فرد دچار در دیدن نکات منفی کمتر حساسیت به خرج می‌دهد. ▫️آقای مهران مدیری چند روزی است اعتراف به اشتباهات خودکرده‌اند و در یک پیام مجازی گفتند: «کدام ایرانی را می‌شناسید که وطنش را تکه‌پاره بخواهد؟ فضای مجازی باعث می‌شود که درباره خودمان، اتفاقات و آدم‌ها دچار اشتباه شویم. هرکسی در ایران رشد کرده، عاشق وطن و تمامیت ارضی آن است» ▪️آقای مدیری؛ تحقیقات نشان داده‌اند که اگر نسبت نظرات مثبت به نظرات منفی، حداقل ۵ به ۱ باشد، تلخی اخبار بد از بین خواهد رفت. درواقع، برای هر نظر منفی که به شما ارائه می‌شود، باید ۵ نظر مثبت به مردم ایران باید منتقل کنید تا آثار منفی اخبار بد، تعدیل و سلامت فکری و احساسی مردم کشورمان حفظ شود. 📌تکنیک ساندویچ، روشی است که جوانب منفی را می‌پوشاند و انتقادها را با روش ساندویچی، خوشمزه کنیم. شما می‌توانید جهت خرید این محصول به فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه مراجعه کنید و به‌قیدقرعه کشی جایزه برنده شوید. 📻 قسمت: پانزدهم 🆔@journalist_resane
🧟‍♂️دروغ گوبلزی، غذای ادم خوارها ✍️ژورسان تلخیص و تکمله ای بر مطلب فارس 🔸شاید وقتی گوبلز؛ وزیر تبلیغات هیتلر تکنیکی به نام «دروغ بزرگ» را برای سوارشدن بر افکار عمومی در دنیای سیاست رو کرد، فکرش را هم نمی‌کرد سال‌ها با این حربه رسانه‌های دنیا عملیات روانی مختلفی انجام دهند. 🔺هیتلر در کتاب «نبرد من» گفته است: مردم شکست آلمان در جنگ جهانی اول را به این دلیل پذیرفتند که یهودی‌هایِ دارایِ نفوذ در مطبوعات، از تکنیک دروغ استفاده کردند. از نظر هیتلر این روش یک پیش‌نیاز ضروری دارد آن هم اینکه دروغ چنان باید بزرگ باشد تا هیچ‌کس به آن شک نکند 📌زمانی که هیتلر از تکنیک دروغ بزرگ برای تحقق اهداف خودشان استفاده می‌کردند، نه خبری از «فضای مجازی» بود، نه «شبکه‌های اطلاع‌رسانی» که زحمت «وایرال کردن دروغ‌ها» را برایشان بکشد، اما حالا این روزها رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه با ابزارهای نوین به مصاف کشور ایران آمده‌اند 🔹بعد از فوت مهسا امینی این رسانه‌ها تخته گاز از تکنیک «دروغ گوبلزی» یا همان دروغ بزرگ استفاده کردند و با لشکر سایبری یا همان ارتش ترولی که دارند روزانه دست به‌دروغ پراکنی می‌زنند 🔖25 شهریور زمان فوت خانم مهسا امینی است؛ اما این رسانه‌ها از چند روز قبل دست‌به‌کار شدند. رسانه‌های معاند از دیر جنبیدن نهادهای اطلاع‌رسانی داخلی رسمی در انعکاس مستندات دقیق، استفاده کردند و بدون هیچ سند و مدرکی گفتند مهسا به دلیل ضرب و شتم مأموران گشت ارشاد و واردشدن ضربه به سر از دنیا رفته است! 🔘این رسانه‌ها با لشکر سایبری‌شان تا جایی پیش رفتند که این دروغشان را تقریباً جامعه باور کرد. خُب! این خان اول بود که شاید بتوان گفت با موفقیت آن را طی کردند، چون توانستند با همان دروغ بزرگ و شانتاژهای رسانه‌ای‌شان «جوان‌ها را به خیابان‌ها» بکشانند. ▪️کار این رسانه‌ها تازه شروع شده، حالا نوبت «تهییج افکار عمومی» است و باز در ادامه از همین تکنیک استفاده کردند. یک روز دروغ بزرگ سقوط شهر اشنویه، یک روز دروغ بزرگ اعتصاب بازاری‌ها و یک روز دروغ کشتار در دانشگاه شریف و همین‌طور در ادامه رگبار دروغ‌سازی ... ▪️مهم‌ترین بخش دروغ‌های گوبلزی این رسانه‌ها در یک ماه اخیر، پروژه «کشته‌سازی» بود. هنوز آتش دروغ بزرگ کشته‌شدن نیکا شاکرمی نخوابیده بود، دروغ بزرگ کشته‌شدن سارینا اسماعیل‌زاده را در بوق‌وکرنا کردند. از سارینا رسیدند به آیتک؛ دختر جوانی که خردادماه فوت کرده بود؛ اما او را به لیست کشته‌شدگان اغتشاشان اخیر اضافه کردند. 🖇بد نیست بدانید پنج رسانه معاند کشور ایران، یعنی بی‌بی‌سی فارسی وابسته به دولت انگلیس، ایران اینترنشنال وابسته به دولت سعودی، صدای آمریکا و رادیو فردا وابسته به دولت آمریکا، من وتو وابسته به جریان بهائیت تنها در ۲۵ روز ۱۷ هزار و ۳۱۲ خبر دروغ را به خورد مردم می‌دهند. 📖قران کریم می‌فرماید: فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ از این آیات برداشت می‌شود که انسان باید مواظب غذایش باشد که چه می‌خورد: آیا پاک و طیب است؟ ضرر جسمی و عقلی ندارد؟ دروغ‌های رسانه‌ای غذایی ناپاک است که با تهییج خشم، انسانی را می‌سازد که دست به کشتار هم‌وطنش وامی‌دارد 📻 قسمت: شانزدهم 🆔@journalist_resane
📌مطالبه دست دوم، تکنیک کانال انحراف ✍️ژورسان 🔖هدف اصلی این تکنیک، منحرف‌کردن توجه مخاطب از یک مسئله، با طرح یا برجسته‌کردن موضوعی دیگر است؛ این روش معمولاً زمانی بیشتر به کار گرفته می‌شود که رسانه قصد دارد سعی کند بخشی از داستان پنهان شود یا آن بخشی که به ضرر گروه خاصی است، کمتر برجسته شود. 🔸یکی از موارد پرکاربرد این تکنیک، موضوعات سیاسی است؛ خیلی از اوقات شاهدیم که وقتی دولت‌ها در مسئله‌ای خاص با چالش‌های جدی مواجه می‌شوند، سعی می‌کنند با برجسته‌کردن مسئله‌ای دیگر در افکار عمومی، ذهن مخاطب را از چالش اصلی دور کنند و از زیر فشارهای اجتماعی خارج شوند. 🔹به طور مثال در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که جلب نظر مخاطب به غذای زائد میان دندان است و در اینجا با برجسته‌کردن برخی از اجزای تصویر، ذهن مخاطب را به سمت آن‌ها منحرف می‌کنیم تا نتوانیم به دست شش انگشتی توجه کنیم. ▫️منحرف‌کردن مسئله «مسئولیت طرف غربی در اعمال تحریم‌ها و کوتاهی در عمل به تعهدات» با طرح کردن موضوعی دیگر مانند «اتهام‌زنی به ایران» از ظریف‌ترین تاکتیک‌هایی است که رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان خارجی علیه کشور به کار می‌برند تا با معکوس کردن واقعیت، ایران همواره مسئول امور ادعایی آن‌ها معرفی شود. 🖇در موضوعی چون «اجرای طرح آزمایشی بنزین برای همه» در جزیره کیش، به‌عنوان نمونه «ایران اینترنشنال» در مصاحبه‌ای با طرح کردن موضوعات بی‌ارتباطی چون طرح افزایش جمعیت و مذاکرات وین با این طرح، منحرف‌کردن توجه مخاطب از مسئله اجرایی‌سازی محدود طرح بنزین برای همه را در دستور کار داشت. 📋عملکرد رسانه‌ها، خط‌دهی به افکار عمومی و انحراف آنها از مطالبات اصلی است. بهتر است که خواست‌های عمومی بر روی مطالبات اصلی تمرکز کنند و به‌سوی مطالبات درجه دوم مانند: ورود زنان به استادیوم، نیازهای همجنس‌بازان، لغو کنسرت‌ها، رفع حصر، و امثال اینها دست نگذارند. آیا تابه‌حال احساس کرده‌اید که رسانه چه اولویت‌هایی از جامعه ما را عوض کرده است؟ 📻 قسمت: هفدهم 🆔@journalist_resane
☠️جیوه های سمی،پرده برداری از تقسیم کار اتاق های رسانه ای ✍️ژورسان 🔹فلز جیوه یکی از فلزات جالب در طبیعت است، بسیار کم است و بسیار کاربردی و اما سمی! یکی از خصوصیات این فلز آن است قطره های آن هر کجا که باشند با گرما به هم می چسبند و یکی می شوند. این خصلت فلز جیوه شبیه یک شگرد رسانه ای است با عنوان: خط اتصال جیوه 🔺رسانه ها از تکنیک خط اتصال جیوه استفاده می کنند تا در زمان های مختلف، داده های مختلفی را در ذهن مخاطب جای گذاری کند به گونه ای که در یک مقطع زمانی خاص ، به یک تصمیم گیری شناختی در مخاطب تبدیل شود. 🔖اگر تكه های مختلف جیوه در محیط خاصی كنار هم قرار بگیرند دوباره یك كل واحد را تشكیل می دهند یعنی رسانه های بیگانه ، اخبار و موضوعات هرچند بی ربط با یكدیگر را گردهم می آورند و با داغ كردن موضوع ، كل واحد را ایجاد می كنند. 🎞رسانه معاند 20 سال روی ذهن مخاطب کار می کند و می گوید که مردم شما توانمند نیستید و هر کاری هم بکنید نمی توانید، چرا نمی توانید؟ ببینید ، ماشین نمی توانید بسازید ، آبگرم کن نمی توانید بسازید ، هتل نمی توانید بسازید و در کل هیچی نمی توانید بسازید. 📺رسانه معاند این موارد را ظرف چند سال در عرصه های مختلف مطرح می کند ، یکباره در یک غافل گیری ، مجموعه هسته ای را تحت حمله رسانه ای قرار می دهند. در اینجا می گوید ببینید شما که نمی توانستید، صنعت هسته ای برای چه می خواهید؟ شما که نمی توانید ماشین خوب بسازید پس رهایش کنید. ▪️همبستگی و تقسیم كار رسانه های معاند در این ایام برای ساخت چهره‌ای خشمگین، زورگو و دیکتاتور از ایران توسط شبكه بهایی من و تو ، رادیو اسرائیل ، شبكه اینترنشنال و بی بی سی فارسی به یک شکل گیری نهایی رسیده است. 🎥وحدت رویه رسانه های معاند در برابر ایران به گونه بوده است. جالب است بدانید برای فاجعه منا هفت سال، حادثه پلاسکو شش سال، سانچی پنج سال، هواپیمای اوکراین سه سال تا اکنون تولید محتوا صورت گرفته اما حجم تولید محتوا برای غایله های کنونی بیش از 10 برابر مجموع حوادث نام برده می باشد ▫️تکنیک اتصال جیوه یعنی اتصال همه رویدادها ، رخدادها ، ذهنیات ، برداشت ها و تجربیات یک انسان از روزی که رسانه با هدف مهندسی ذهن ، در ذهن آن مخاطب کاشته شده است تا بتواند در یک شرایط مناسب آن ها را به هم متصل می کند و یه کل واحد را تشکیل می دهند. 🔺جنگ های شناختی، عملیات طراحی پازل است و در نهایت به یک کل واحد می رسد. 📻 قسمت: هجدهم 🆔@journalist_resane
🤥پینوکیو انگلیسی، پاره گویی حقیقت 🔹کاربران شبکه‌های اجتماعی صرفاً با خواندن تیترها و عکس‌نوشته‌ها از وقایع و اخبار روز مطلع می‌شوند. عادت به تیتر خوانی تبدیل به رویه بسیاری از ما شده است و مخاطبان با اطلاعات یک خطی، واکنش‌های تند و احساسی را بروز می‌دهند 🔺رسانه‌ها مدام بر روی یک وجه موضوعات تأکید و از بیان همه ابعاد آن پرهیز می‌کنند؛ یعنی در تلاش هستند با قطعه‌قطعه کردن یک رویداد، بخش‌هایی از موضوع را حذف و بخش‌هایی که موجب تغییر مسیر تصمیم‌گیری‌ها به نفع خودشان می‌شود را پررنگ کنند. 📌در این تکنیک گاهی خبر یا سخنی مطرح می‌شود که از نظر منبع و محتوای پیام، مجموعه‌ای به‌هم‌پیوسته است که اگر بخشی از آن نقل و بخشی نقل نشود، جهت و نتیجه پیام منحرف خواهد شد. این رویه در میان برخی رسانه‌ها است که متناسب با سیاستی که دنبال می‌کنند بخشی از خبر را نقل و بخشی را نقل نمی‌کنند. ▫️حضرت آیت الله خامنه ای در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح در سخنان پیرامون حوادث اخیر ایراد کردند.در بخشی از سخنان، ایشان فرمودند: در این حوادث بیش از همه به سازمان انتظامی کشور و به بسیج و به ملت ایران ظلم شد. ▪️اما بی‌بی‌سی فارسی این بخش از مطالب را با حذف «ملت ایران» به تیتر خود تبدیل کرد و حتی در داخل متن خبر هم به آن اشاره ای نکرد. 📻 قسمت: نوردهم 🆔@journalist_resane
💵📚عملیات مسکیتو، علم مهم تر است یا شهرت؟ ✍️ژورسان 🔸میزان دستمزد طول عمر یک استاد دانشگاه در کشور ایران، به طور متوسط، از قرارداد یک ساله یک بازیکن یا مربی فوتبال مثل آقای علی کریمی بسیار کمتر است اما این مختص ایران نیست، در همه دنیا وضع همین است. 🔹درآمد سالیانه یک استادیار در انگلستان، حدود چهل و پنج هزار پوند است. میانگین درآمد یک بازیکن فوتبال در لیگ جزیره، پنجاه هزار پوند در هفته، یا به عبارت دیگر دو میلیون و هفتصدهزار پوند در سال است! پس در انگلستان هم اگر کسی دنبال توپ بدود، عاقبت مالی بسیار بهتری دارد تا اینکه دنبال کتاب بدود! ▪️نه تنها نظام های مالی به سلبریتی ها بها می دهد بلکه سایت ویکی پدیا هم به سلبریتی جماعت بها زیادی می دهد! مثلا صفحه روانشناس مشهور بروس فردریک اسکینر، به ۵۹ زبان ترجمه شده، و صفحه لیونل مسی به ۱۵۴ زبان! یا در شخصیت های داخلی خودمان، صفحه ویکی پدیا علی کریمی، ۳۴ زبان دارد و صفحه پروفسور سمیعی ۱۱ زبان منتشرشده است ▫️ابن سینا با آن ابهت، ۱۳۹ زبان را به خود اختصاص داده، یعنی از جناب مسی و رونالدو کمتر! خب، سوال از ویکی پدیای صهیونیستی: لیونل مسی چه خدمتی به بشریت کرده است؟ این تبلیغ برای سلبریتی ها بی دلیل نیست؟ 🔺کنت آلکساندر دو مرانش، که بیش از ده سال ریاست سرویس اطلاعات خارجی فرانسه را به دست داشت، در دیداری با دونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا، راهکار کم هزینه مقابله با دشمنان غرب را این‌گونه پیشنهاد کرد. 👤کنت آلکساندر دو مرانش: «آقای رئیس جمهور، برای مبارزه در این نوع جنگ چندین راه وجود دارد... به دلیل اینکه ما نمی توانیم یک میلیون نفر نیروی اعزامی به افغانستان روانه کنیم... پیشنهاد می کنم آن چه را که من عملیات مسکیتو (پشه مالاریا) نامیده ام، شروع کنیم» رونالد ریگان: «چرا مسکیتو؟ این پروژه چه معنایی دارد؟» 👤کنت آلکساندر دو مرانش: «پشه مالاریا نمی تواند خرس را بکشد ولی می تواند آن قدر او را آزار دهد که دیگر نتواند بخوابد، دیگر نمیتواند چیزی بخورد و از آن همه وز وز و نیش زدن گیج شود!....پشه مالاریا می تواند دشمنی بسیار خطرناک باشد! ما می توانیم از چنین تصور و تمثیلی بهره ببریم و شاید بتوانیم در افغانستان کاری انجام دهیم» 📌عملیات مسکیتو زمانی که به یک دشمن قدر برخورد می شود، اجرا می شود و با بهم ریختن سیستم محاسباتی وی بدنبال این است تا واکنش های حساب نشده و هزینه سازی را نشان خواهند داد. امروزه ابزارهای اجرای عملیات مسکیتو سلبریتی ها هستند. این افراد با کسب مقبولیت حداقلی در جامعه بدنبال این هستند تا اکثریت جوامع را رفته رفته به سمت خود بکشانند و قستمی از جامعه را دچار اختلال کنند 📻 قسمت: بیستم 🆔@journalist_resane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈 داریوش سجادی: 🔰 شبکه‌ ایران اینترنشنال یک خبرنگار حرفه‌ای ندارد ولی به خاطر اینکه به رسانه‌های داخلی فضای کافی داده نشده، این شبکه توانسته در اتفاقات اخیر، جریان‌سازی کند. 🔰 یک رسانه به خصوص رسانه تصویری مثل شبکه تلویزیونی نباید جهت‌گیری سیاسی خود را نشان دهد، رسانه اگر جلوی دوربین موضع‌گیری سیاسی داشته باشد دیگر رسانه نیست. شبکه‌های فارسی زبان خارجی، تمام نیروهایشان را از بین کسانی انتخاب کرده‌اند که با جمهوری اسلامی زاویه دارند. 🔰 اپوزیسیون خارجی جمهوری اسلامی یک بیزینس است، به عبارتی در حال تامین معیشت از این اختلافات هستند. 43 سال گذشته و در خارج، محدودیتی هم ندارند ولی این مخالفان نتوانسته‌اند در آن فضا هم خودشان را به جایگاهی برسانند، سردسته آنها رضاپهلوی است که به یک لطیفه تبدیل شده 🔰 زیاد بودن تجمعات مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور نباید پژوهشگران را مرعوب کند و فریب بدهد. اقبالی که در فراخوان حامد اسماعیلیون دیده می‌شود به خاطر این است که خیلی‌ها به امید خوشبختی به غرب رفتند ولی به آن هدف نرسیدند و امید دارند با تحولاتی، به کشور برگردند. 🔰 با پدیده نهیلیسم جهانی در نسل جوان مواجه هستیم؛ اینکه رسانه‌ها بر مبنای هژمونی غربی در حال تولید ذائقه برای این نسل هستند، هتاکی به زبان آنها تبدیل شده و جوانان موسیقی مبتذل گوش می‌دهند. شعارهای مستهجنی می‌دهند که یک عمر، فخرفروشی نخبگی خود را می‌کردند. 🔰 در شعار «زن، زندگی، آزادی»، معنای زندگی که بخشی از جامعه ایرانی می‌خواهد، مدرن شدن نیست، شبه مدرنیسم است و نویسندگانشان در مقالاتشان هم گفته‌اند چه نوع لایف استایلی را می‌خواهند، صرفا ظواهر یک زندگی مدرن است. 🔰 پلیس آمریکا یکی از خشن‌ترین پلیس‌هاست، حتی پروتکلی هم دارند که اگر تخلف رانندگی مرتکب شوید و شما را متوقف کنند، نباید از اتومبیل پیاده شوید، وگرنه حق دارند به شما تیراندازی کنند. در قضیه روابط عمومی نیروی انتظامی ضعیف عمل کرد و مدیریت بحران صورت نگرفت. 🔰 بسیاری از افرادی که خود را نخبه می‌دانند و به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند، هنوز به لوازم زندگی مدنی پایبند نیستند و گویا نمی‌دانند هر کاری که می‌کنند، به نام ملیت آنها تمام می‌شود. اگزجره کردن (بزرگ‌نمایی) بعضی مخالفت‌ها با جمهوری اسلامی توسط مهاجرین ایرانی، از سوی شهروندان غربی به حساب مردم ایران گذاشته می‌شود نه حاکمیت کشور 🔰 ثابتی: گویا اروپایی‌ها می‌خواستند انتقام شکست در اوکراین را در قضایای اخیر از ایران بگیرند. سجادی: اروپایی‌ها ضدیت بیشتری با حجاب دارند، در واقع لائیسیته اروپایی شدیدتر از آمریکاست هر چند کلیسا در آمریکا یک نوع بیزینس است هر چند اینگونه ترویج می‌کنند که آمریکا مذهبی‌تر است. 🆔@journalist_resane
🔎ده فاز عملیات تجزیه؛ از کشته سازی تا جریان سازی 🔸آنالیز تحرکات اغتشاش گران با پشت صحنه تمام آمریکایی_صهیونیستی و دقت در فرمایشات رهبر انقلاب نشان می‌دهد که ۱.سرویس‌های جاسوسی بیگانه ۲.پوشش رسانه‌ای معاند بینظیر ۳.عوامل منافق داخلی، را به سمت تجزیه ایران تدوین کرده‌اند. ▫️فرایند و چشم انداز کشته سازی های اخیر را مروری داشته باشیم. 1️⃣کشته سازی: ضدانقلاب و تجزیه طلبان برای پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده و بدلیل فقدان پایگاه اجتماعی، نیاز مبرم به جرقه مهیج و تحریک کننده دارند. هرچقدر وضعیت انسجام و پیشرفت جامعه در نقطه مطلوب تری‌ باشد، نیاز به قوی تری است. پس کشته سازی بهترین گزینه برای شروع یک جریان است که لمپن های اجیرشده و در خدمت سرویس های جاسوسی بیگانه، ترتیب این مرحله را می‌دهند. 2️⃣روایت سازی: از آنجایی که روایت ها از واقعیت ها سبقت گرفته اند و کشته سازی نیازمند امتداد مجازی است، فاز روایت سازی از طریق بنگاه‌های خبرپراکنی استارت میخورد. bbc ها شروع به دروغ و شایعه سازی و پاره حقیقت گویی می‌کنند و گام ذهنیت سازی را پیش می‌برند. 3️⃣هشتگ سازی: روایت کاذب بایستی غالب شود و نیاز به مصرف مخاطب و کنترل توجه دارد. این گام از طریق ربات ها و لشگر سایبری سنتکامی‌ها محقق می‌شود. و مصرف توجه مخاطب از طریق هشتگ سازی، تسخیر مجازی مخاطب را در پی خواهد داشت. بطور کلی هشتگ سازی به زبان اعتراض عصرجدید تبدبل شده است. 4️⃣فضا سازی: هشتگ سازی مقدمه ای برای می شود که در نتیجه باعث تولید فضای غالب کاذب شده و توجهات را از فاز مصرف به مرحله باور نزدیکتر می‌کند. در فضاسازی با تکنیک آستروتورفینگ، سعی بر آن است که قشر خاکستری و خاموش را به سمت تقویت دُز اعتراضات بکشاند. 5️⃣اسطوره سازی: حال که فضاسازی بخشی از توجهات را جلب نمود و صورتبندی مجازی اعتراضات هم به سرانجام رسید، نیاز به اعتراضات برای عبور از فضای مجازی به سمت فضای عینی و اجتماعی است. آنچه که کاربر و مخاطب را از خانه به خیابان می‌کشاند وقتی است که پای یک نماد و اسطوره در میان باشد. فیلم‌ها و تصاویری متفاوت از مرحوم یا مرحومه جهت قهرمان سازی و تحریک و تعمیق احساسات منفی در همین راستا وایرال می‌شود. 6️⃣شعارسازی: در شرایطی که پای نماد و کاریزما هم وسط باشد، برای معنادهی و راهبری اعتراضات در میدان و اینکه تکمیل شود یا دچار خدشه نشده و یک جنبش تمام عیار و ریشه دار شکل بگیرد، شعارها و مضامین رادیکال و وارد صحنه شده و دست لیدرها را در هدایت اعتراضات بازتر می‌کند. 7️⃣شبکه سازی: اثربخشی و بقای اعتراضات به هویت اجتماعی و فراگیری آنهاست. و توسعه اعتراضات از طریق شبکه سازی رقم می‌خورد. این شبکه، مامور محلی سازی، استانی کردن و ایجاد تنوع اقلیمی و زبانی اعتراضات در سراسر کشور است که بقا و توسعه جنبش را تامین می‌کند. 8️⃣تصویرسازی: وقتی شبکه سازی شکل گرفت، تنوع و تکثر داده ها و مدیاها برای خبرپراکنی بیشتر می‌شود. جنبش و اعتراضات برای باورپذیری بیشتر و ذهنیت سازی عمیق تر نیازمند رفت و برگشت جدی میان فضای مجازی و میدانی است. شبکه خانگی و مستندهای ورزشی در تصویرسازی لیدری می‌کنند و مکمل فضای میدانی‌ می‌شوند. برخی مجریان و مربیان ورزشی هم در همین راستا سیاه‌پوش می شوند و بعضی از ورزشکاران هم برای حفظ فضا و بازتولید تصویر خلق شده، مچ‌بند سیاه می‌بندد. دیالکتیک مجازی و میدانی باعث تصویرسازی نو و نمایش یک بحران اجتماعی خواهد بود که برای همراهی و حمایت و تسخیر کامل افکار عمومی به کار بسته می‌شوند. 9️⃣واقعیت سازی: وقتی فضای میدان شلوغ شد و فضای مجازی به تسخیر در آمد و ذهنیت عموم دچار مسمومیت خبری ناشی از تصویرسازی گردید، یک فرامتنی سیطره پیدا می‌کند به نام بحران و شرایط انقلابی. واژه انقلاب با طی چنین فرایند پیچیده ای است که برخی را دچار تردید و ابهام و توهم می‌کند. این وسط، خواننده معلوم الحالی هم می‌گوید که انقلاب اسلامی سقوط کرده و ما الان وسط انقلابیم!! 🔟جریان سازی: با ترکیب فضای مجازی و میدانی و ذهنی مسموم و فرایندی که طی شد، خط خبری و تصویرسازی در بازه زمانی کوتاهی به فاز جریان سازی می رسد که اتصال خبری از روایت سازی تا جریان سازی به آنارشیسم و هرج و مرج و خشونت ختم می‌شود. 🔻افق و چشم انداز این مکانیزم تولید خشونت و آنارشیسم، با چاشنی سازی_ترکیبی(جنسیتی، مذهبی و قومیتی) است. ✍️علیرضامحمدلو، تحلیگر و مدرس رسانه 📻 قسمت: بیست و یکم
❤️جنگ لایک ها 📺روش های مشترک رسانه ای، تیلور سوئیفت و داعش ✍️ژورسان 🔸اینترنت در آغاز جایی بود برای «اشتراک زمان کامپیوتری بین دانشمندان» سپس به‌سرعت به «رسانه‌ای اجتماعی» تغییر کاربری داد اما اینترنت با خلق چنین ابزاری برای ارتباط انبوه، تبدیل شد به سیستم عصبی همه‌چیز، از تجارت گرفته تا اخبار و مثل هرچیز دیگر به نوعی به ابزار قدرت بدل شد. 🔹با خلق شبکه‌های اجتماعی همزمان ما را به هم متصل و جدا کردند و در مقایسه با گذشته، بیشتر صاحب «اختیار و قدرت» شده‌ایم اما از طرفی دیگر ما پیوسته به هزار سمت‌و‌سوی مختلف کشیده می‌شویم و معمولاً از مهم‌ترین مسائل دور می‌مانیم و این خود نوعی کاهش قدرت است. 🔺ممکن است در فضای شبکه های اجتماعی آلت دست دیگران شویم، چون همۀ این اطلاعات روی چند پلتفرم عظیم تلنبار می‌شود که بیش از هر کار دیگر، برای پول‌‌درآوردن با تکنیک های خاصی طراحی شده‌اند. درواقع حاصل کار بسیار شبیه نوعی «میدان نبرد» برای «جلب توجه و کنترل» دیگران است. 📌بسیاری از پروژه‌هایی که ابتدا به منظور «اهدافی نظامی» راه‌اندازی شده بودند، بعدها برای «کسب درآمد» نیز به کار گرفته شدند، از «پودر پنیر» بگیرید تا «جی.پی.اس» اما «شبکه‌های اجتماعی» گویا مسیر برعکس را طی کرده‌اند. پلتفرم‌هایی که از اساس برای کسب سود طراحی شده‌ بودند، حالا به بخشی جدایی‌ناپذیر از هر اقدام سیاسی و نظامی تبدیل شده‌اند. ▫️شبکه‌های اجتماعی محلی برای کشمکش جهانی است که روش فکری ما، نحوۀ کسب اطلاعات و چگونگی درک ما از دنیای اطراف‌مان را تغییر می‌دهند و چیزی به‌نام «میدان نبرد جهانی» ایجاد کرده‌اند که در آن ستاره‌های پاپ مانند «تیلور سوئیفت» و گروه‌های تروریستی مثل «داعش» برای «مبارزۀ آنلاین» بر سر جلب توجه ما از تاکتیک‌های یکسانی استفاده می‌کنند. ▪️مردم دنیا با دیدن داعش با خود می‌گویند چطور گروهی با جهان‌بینی قرن‌هفتمی توانست اینقدر مشهور شود؟ پاسخ این است که آن‌ها در استفاده از فناوری قرن‌بیستمی بسیار ماهر بودند. وقتی داعشی‌ها تصمیم گرفتند در ژوئن ۲۰۱۴ به موصل حمله کنند، چه کار کردند؟ 💠آن‌ها این تصمیم را با یک هشتگ اعلام کردند. آن‌ها قواعد بازی دنیا مجازی را فهمیده بودند. دنیا در حال تماشاست و نمی‌توانید چیزی را پنهان کنید، پس باید واقعیت را بپذیرید و از شبکه‌های اجتماعی برای تبدیل پیام خودتان به پویشی فراگیر استفاده کنید. 📍نبردهای آنلاین دیگر موضوع داستان های تخیلی و گزارش اتاق های فکر نیستند، بلکه قسمت اصلی مناقشات جهانی هستند. انقلاب های رنگی، بهار عربی و انتخابات ایران همه با جنگ لایک مرتبط هستند. 📌اگر جنگ سایبری، هک شبکه ها بود، جنگ لایک، هک افراد و انسان ها در این شبکه ها می باشد و سلاح اصلی ما در تقابل با انها سوادرسانه است. 📚معرفی چند کتاب خوب در حوزه سواد رسانه: •جنگ لایک ها، پیتر سینگر •اینترنت با مغز ما چه می کند؟ نیکلاس کار •بیم موج، علی رهبر 📻 قسمت: بیست و دوم 🆔@journalist_resane
🔸آستروتورفینگ،سندروم بی شماری ✍️ژورسان 🔺در ایام کرونا در ایالت های مختلف امریکا، توده های مختلفی به اعتراضات «ضد قرنطینه ای» پرداختند. بسیاری این اعتراضات را خودجوش و مردمی می دانستند اما این اعتراضات سازماندهی شده و به صورت یک سری عملیات های منظم طراحی شده بود که توانسته مردم کشور امریکا را به صحنه اعتراضات واقعی بیاورد. این کار به «آستروتورفینگ» شناخته می شود. 🔸آستروتورفینگ به عملیات های پنهانی رسانه ای می گویند که در آن جمعیت ها و توده های مردمی را برای اهداف از قبل تعیین شده سازماندهی می کنند بدون اینکه مردم از شخص یا سازمان «اداره کننده» اشنایی داشته باشند. فیلیپ ان هاوارد، استاد اکسفورد گفت: اینترنت کار را برای لابی های قدرت اسان کرده است. انها می توانند فعالیت های گروه های کوچک را به طرز اغراق امیزی بزرگ کند 🔹سابقه اولین انجام عملیات آستروتورفینگ در شبکه های اجتماعی درسال 2012 در کشور کره جنوبی می گذرد و از سال 2013 تا سال 2018 طبق تحقیقات دانشگاه پرینستون 53 عملیات آستروتورفینگ در کشور دنیا رخ داده است 📌آستروتورفینگ برای ایجاد محبوبیت، نفرت و همراه کردن باور عمومی و مهندسی ترجیحات مردم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تمام مدتی که افراد مشغول ایجاد و ایفای نقش خود در سازماندهی یک جنبش هستند، به گونه‌ای رفتار می کنند که انگار هیچ ربطی به آنان ندارد 🔖در این تکنیک با «کمپین سازی» در گروه های مجازی، حجم زیادی از اطلاعات به سمت مخاطبین سرازیر می شود و با تکیه بر احساسات مردمی و سوءاستفاده از آن برای اهداف سیاسی و غیر سیاسی به کار گرفته می‌شود! 📻آستروتورفینگ ایجاد یک کمپین یا موجی از ابراز نظر و احساساتِ منفی در ظاهر مردمی اما در واقع ساختگی و جعلی است که در مورد یک اتفاق یا یک سیاست از سوی قدرت‌ها برای اثرگذاری بر کشور متخاصم به کار گرفته می‌شود! 🎚آستروتورفینگ منجر به ایجاد «توهم یک حمایت گسترده مردمی» نسبت به یک سیاست یا فرد می‌شود که در واقعیت نسبت به آن حمایت کمی وجود دارد. این روش با استفاده از اکانت‌‌ها و گروه‌های فشار جعلی افکار عمومی را طوری گمراه می‌کنند که انگار نظر آن‌ها نظر «رایج جامعه» است. 📍در این تکنیک افراد، انگیزه‌های خود را زیر نقاب جنبش‌های از پایین (در مقابل جنبش‌های اجتماعی از بالا و فرمایشی) پنهان می‌کنند و از سناریوهای مختلفی مانند: کشته سازی، روایت سازی، هشتگ سازی، اسطوره سازی، شبکه سازی یا همان کمپین سازی استفاده می کنند. 🖇این تکنیک در دو مقطع به صورت گسترده پیاده سازی شد: 📌مقطع بیماری کرونا از این عملیات استفاده شد و انرا به گونه ای بزرگنمایی کردند که 4 سال کشورهای دنیا را درگیر خود کردند در حالی که بیماری های کشنده بیشتری در دنیا وجود داشت ولی به اندازه کرونا رسانه ای نشدند 📌همچنین تظاهرات برلین، انچنان شانتاژ رسانه ای شد که گویی، قسمت زیادی از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی هستند در حالی که فقط 5 درصد جمعیت ایرانیان خارج نشین، در این تظاهرات شرکت کردند. 📻 قسمت: بیست و سوم 🆔@journalist_resane
🔞لخت شو، بمان و پس بگیر 🏛پیش عملیات شناختی در تجمع اخیر دانشگاه شریف ✍️ژورسان چهارشنبه/هجده آبان ۱۴۰۱ 🔸انیمیشن «پشت‌ورو» داستان دختری به نام رایلی است که با مهاجرت کردن به شهر دیگری بسیار ناراحت و غمگین می‌شود. شخصیت رایلی را ۵ حالت‌های اصلی کنترلش می‌کنند این احساسات عبارت‌اند از: •شادی •غم •ترس •خشم و نفرت. که هرکدام از این احساسات یک کاراکتر دارند و در اتاق فرمان مغز او زندگی می‌کنند 🔺رایلی به‌خاطر مهاجرت به شهر دیگر و مشکلات که برای او پیش می‌آید در «طغیان احساسات درونی‌اش» تصمیم می‌گیرد خانواده خود را ترک کند و در شرایط سختی که دارد یک انتخاب آسان اما ساده‌لوحانه انجام می‌دهد. این داستان بیانگر یکی از تکنیک‌هایی رسانه‌ای به نام «تكنیك انتخاب آسان در شرایط سخت» است 🔹این تكنیك برای آن دسته از مخاطبانی استفاده می‌شود که «روحیه چریكی»، «زود غایتی» و «فاقد صبر» هستند استفاده می‌شود و بر روی آنها مؤثر است. به مخاطب می‌گویند شرایطی كه در آن قرار می‌گیرید بسیار سخت است؛ اما تصمیم‌گیری برای شما كه قرار است در این شرایط حضور داشته باشید كار سختی نیست و خیلی ساده خواهد بود. 🔸از این تکنیک در موارد مختلفی استفاده می‌شود برای مثال در تبلیغات کنکور از تکنیک زیاد استفاده می‌شود: «رؤیاها همین نزدیكی است حتی با چشم هم دیده می‌شود؛ اما یك سختی دارد. شما باید یك تصمیم سخت بگیرید و رفتارتان را کاملاً عوض كنید» این موسسات تبلیغاتی در ادامه می‌گویند برای تغییری که «کلی زحمت» نیاز دارد فقط سی‌دی‌های ما را بخرید تا در نمرات و رتبه شما تغییر کند. درحالی‌که صرف دیدن سی دی در ما تغییری ایجاد نمی‌شود بلکه «مهارت‌آموزی»، «عادت‌سازی» و هزار مسئله دیگر دخیل تا به موفقی برسیم. 📌رسانه‌های بیگانه به‌وسیله این تکنیک به ما القا می‌کنند که رسیدن به آزادی، رسیدن به شكوفایی اقتصادی، رسیدن به تفریح و رفاه اصلاً سخت نیست و به‌راحتی به دست می‌آید؛ اما تنها یك تصمیم مشكل شما شهروندان باید انجام دهید و آن اینكه از جمهوری اسلامی عبور كنید. ▫️جنبه دوم این تکنیک، «انتخاب آسان در شرایط سخت» می‌شود. برای مثال رسانه‌ها می‌گویند شما اگر بخواهید به دموکراسی برسید خیلی آسان است، شرایطش فراهم است، باید تصمیم بگیرید یا بروید زندان یا نروید زندان، یا اپوزیسیون بشوید یا نه بنابراین در حوزه شناختی، شرایط را خیلی آسان جلوه بدهید، انتخاب سخت اما شدنی باشد. 🔖چند وقتی است که دختران فریب‌خورده‌ای در اماکن مقدس برهنه می‌شوند و از خود عکس می‌گیرند. به این افراد این‌گونه القا شده که مسیح علی‌نژاد و هزار دختر خارج‌نشین را ببینید چقدر موفق است، می‌خواهید؛ مانند آن بشوید، خیلی آسان است؛ اما مقداری سختی دارد بالاخره شما وقتی روسری را برمی‌دارید، دو روز باید بازداشتگاه بروید، یک مقدار سخت است؛ اما امکان‌پذیر است! 🎵سفر چرا ؛بمان و پس بگیر؛ ز جورشان نفس بگیر شعار نا نخبگانی است که انتخاب سخت رفتن جمهوری اسلامی از کشور ایران را پیش گرفته اند و گمان می کنند این ماندن و حذف کردن، منجر به آبادانی کشور می شود، درحالی‌که «خروج حاکمیت اسلامی» به گفته کارشناسان خارج نشین کثیری، نتیجه ای جز «تجزیه کامل کشور» نخواهد داشت! 📻 قسمت: بیست و چهارم 🆔@journalist_resane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شریف 🔹 دانشجویان دانشگاه شریف در اعتراض به بازداشت و ممنوع‌الورودی برخی از هم‌دانشگاهی‌های خود، تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند. 🔹 برخی از اساتید دانشگاه نیز در این تجمع حضور داشتند. عادل فردوسی پور نیز برای دانشجویان سخنرانی کرد. 🔹ترجیع‌بند سرود دانشجویان این بود: سفر چرا؟ بمان و پس بگیر 🆔@journalist_resane
انمیشن پشت و رو
📸بخند مثل خندوانه؛ خندوانه دهه هفتاد ✍️ژورسان 🔸یکی از تکنیک‌های رایج رسانه‌ها در فضای فعلی اطلاع‌رسانی، استفاده از تکنیک "طنز" است؛ شوخ‌طبعی و طنز در فضای مجازی کاربردهای فراوانی دارد؛ جذابیت طنز باعث شده بسیاری از آگهی‌دهندگان از این روش برای جلب‌توجه مخاطبان خود استفاده کنند. 📻 قسمت: بیست و پنجم 🆔@journalist_resane