💠💠 دموکراتیزاسیون، همجنسبازی و حلقه پنجشنبهها (7)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت هجدهم)
🌐 فیلسوفان یهودی و مترجمان سکولار (3)
1⃣ تکاپوهای #عزتالله_فولادوند دیگر معطوف به #براندازی_ایدئولوژیک نبود، بلکه وارد فاز امنیتی #کودتای_مخملی شد و بازی در نقش تئوریسین #اپوزیسیون_برانداز را آغاز کرد.
2⃣ اردیبهشت 1383، در هنگامی که کمپینهای زنان #فمینیست زیر چتر چهرههایی مانند #شیرین_عبادی فعالیتهای خود را گسترش میدادند تا #جنگ_زنانه_براندازی را پیش ببرند، فولادوند با حضور در سمینار «زن و جهانی شدن» از زنان ایرانی خواست که برای احقاق حقوق از دست رفته خود، مانند #زنان_انگلیسی دست به اعتصاب غذا و تحصن بزنند و گفت:
3⃣ «زنان انگلیسی» در اوایل قرن بیستم برای دستیابی به حق رأی، پاهای خود را به پارلمان این کشور زنجیر میکردند و در زندانها دست به «اعتصاب غذا» میزدند. اکنون برای «زنان ایرانی» نیز نه تنها زمان آرامش نیست بلکه زمان دغدغه، کار، کوشش و مبارزه است. زنان ایرانی باید با استفاده از ابزار آهنین تلاششان و کلام آتشین زبانشان در تفکر مردهای جامعه رخنه کرده و آن را دچار تحول کنند.
4⃣ در همین هنگام، مقالات فولادوند در روزنامه ایران (ارگان رسمی دولت) منتشر میشد و یکبار با ترجمه متنی از پیتر جونز، آن هم در سالگرد جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی، به دولتمردان #اصلاحطلب توصیه کرد تا با پیروی از لیبرالها دغدغهی #اخلاق نداشته باشند و با تدوین قوانین جدیدی اجازه دهند که بیان اموری که اخلاقاً جایز نیست، قانوناً مجاز شمرده شوند!
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص200و201
📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع:
👉 http://yon.ir/slBc8
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 دموکراتیزاسیون، همجنسبازی و حلقه پنجشنبهها (8)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت هجدهم)
🌐 فیلسوفان یهودی و مترجمان سکولار (3)
1⃣ #عزتالله_فولادوند که از سال 1383 به شکل منظم در روزنامه شرق (ارگان حزب کارگزاران) نوشتارهای #برنارد_لوئیس، تئوریسین برجستهی رژیم جعلی #اسرائیل و استاد شرقشناسی دانشگاه #تلآویو را علیه #اسلام_سیاسی به فارسی برمیگرداند، یک ماه قبل از انتخابات سوم تیر 1384 روشهای #کودتای_انتخاباتی در جوامع مسلمان مانند ایران را از منظر او شرح داد:
2⃣ متأسفانه در بسیاری از مواقع، #انتخابات در #جهان_اسلام بیش از آنکه راهی برای انتخاب حکومت باشد، تشریفاتی است نمادین به منظور تأیید انتخابی که قبلاً صورت گرفته است. «جوهرهی دموکراسی» #تغییر_حکومت به واسطه انتخابات و نه برعکس است. خاورمیانه و جهان اسلام پیشینهی مطلوبی در تجربه #دموکراسی نداشته و بایستی از #جهان_غرب درس بگیرند. مقصود من از #دموکراسی_لیبرال در درجه اول شیوهای برای گزیدن یا برکنار کردن حکومتها است… شاید بهترین قاعده سرانگشتی برای داوری درباره وجود دموکراسی، ضابطه #ساموئل_هانتینگتون باشد که میگوید کشوری دارای دموکراسی است که در آن دو تغییر پیاپی و مسالمتآمیز حکومت از طریق انتخابات آزاد صورت بگیرد.
3⃣ #اسلامستیزی فولادوند هربار در شکلی ظهور میکرد؛ یک بار با دفاع از #همجنسبازی، گاهی لابهلای تبیین فلسفههای ضدتوحیدی و اینبار هم در میزگردی با حضور داریوش شایگان و فرهاد خسروخاور.
4⃣ هر قدر که زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و وقت درخشش دوباره گفتمان اسلام ناب محمدی (ص) نزدیکتر میشد، لحن و ادبیات ضددینی فولادوند نیز بیشتر خود را نشان میداد.
5⃣ مجموعه فرهنگی هنری تهران [همان جایی که از سال 1379 سیامک پورزند (جاسوس دستگیر شدهی CIA در ایران) و شهلا لاهیجی (ناشر آثار جین شارپ) پروژههای خود را پیش میبردند] روز 20 خرداد 1384 از فولادوند به همراه داریوش شایگان و فرهاد خسروخاور خواست تا در همایش «ارزیابی انتقادی فرهنگ ایران زمین» شرکت کنند.
6⃣ فولادوند در این همایش سخنان حیرتانگیزی علیه تاریخ ایران و علمای برجسته اسلام گفت که البته با استقبال روزنامه ایران به عنوان ارگان #دولت_اصلاحات نیز مواجه گشت:
7⃣ وقتی به #فلسفه_اسلامی رجوع میکنیم و به دوران اوج و شکوفایی آن در زمان «فارابی» و «ابنسینا» نظر میکنیم، نکتهای توجه ما را جلب میکند. فلاسفه مسلمان در واقع «ارسطویی» بودند. از این رو ارسطو را «معلم اول» نامیدند. چنانچه ابنسینا او را «آموزگار حکما» نامیده است. اینان مطالبی را به ارسطو استناد میدادند که در آراء ارسطو یافت نمیشد. به بیان دیگر مطالب خود را در دهان ارسطو میگذاشتند! زیرا #فرهنگ_اسلامی آن زمان فرهنگی نبود که به «نوآوری» و «ابداع» روی خوش نشان دهد و عالِم کسی بود که میتوانست به خوبی نظرات پیشینیان را تکرار کند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص202و203
📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع:
👉 http://yon.ir/PvSrS
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 براندازی با 10 هزار رای (1)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت نوزدهم)
🌐 فیلسوفان یهودی و مترجمان سکولار (4)
1⃣ پس از رخدادهای #دوم_خرداد 1376، #عزتالله_فولادوند معتقد بود: «کشور ما به مرحلهای رسیده است که از آن باید به نقطهی بیبازگشت تعبیر کرد.» فرآیند #دموکراتیزاسیون و #فروپاشی جمهوری اسلامی را ناگزیر میدید و در روزنامه ایران به #اصلاحطلبان هشدار میداد که راهی را انتخاب کردهاید و باید تا پایان ادامه دهید: «این امر منوط به تصمیم شما نیست، #منطق_رویدادها چنین ایجاب میکند و ایران به "نقطهی بیبازگشت" رسیده است».
2⃣ اما سال 1384، کنشهای سیاسی ایران نشان میداد که #منطق_رویدادها در جهت عکس تحلیلهای فولادوند از فرآیند دموکراتیزاسیون پیش میرود و «نقطهی بیبازگشت» #فروپاشی جمهوری اسلامی، روندی معکوس یافته است. ازاین رو در هنگام نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، وقتی 2 کاندیدا به دور دوم انتخابات راه یافتند، عزتالله فولادوند علیرغم اینکه جزء تحریمکنندگان انتخابات بود، روز 29 خرداد 1384 به میدان آمد و #روشنفکران را به حمایت از #هاشمی_رفسنجانی فراخواند.
3⃣ طنز تلخ انتخابات برای کاندیدای رقیب اصولگرایان این بود: شخصیت سکولاری که همهی فخر و فضیلتش در مبارزه با #اسلام، ترویج #همجنسبازی و تبلیغ #صهیونیسم_سیاسی خلاصه میشد، ناگهان یک #روحانی شاخص را به عنوان گزینهی انتخاباتی مطلوب خود برگزید تا با استفاده ابزاری از موقعیت او، پروژهاش را پیش ببرد.
4⃣ فولادوند با ستایش از رویکرد #پراگماتیستی (عملگرایانه) #هاشمی_رفسنجانی در سیاستورزی گفت:
✍ در این برهه، دیگر نمیتوان ریسک کرد. با #تحریم_انتخابات، ایران لطمههای زیادی خواهد خورد. رویکرد #پراگماتیستی و #عملگرایانه آقای هاشمی رفسنجانی که سرد و گرم سیاستهای داخلی و خارجی را طی دورههای مختلف چشیده، قابل ستایش است.
5⃣ وانگهی، او با صدور بیانیهای مشترک به همراه میرحسین موسوی، سیدمحمد خاتمی، مهدی کروبی، سعید حجاریان، عزتالله سحابی، بهزاد نبوی، ابراهیم یزدی، مصطفی تاجزاده، محمدرضا خاتمی، رامین جهانبگلو، محسن میردامادی، مسعود بهنود، یوسف اباذری، احسان نراقی، فریدون جیرانی، احمد پورنجاتی، سیمین بهبهانی و... به کمپین حمایت از هاشمی رفسنجانی (موسوم به جنبش ملی نخبگان) پیوست.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص203و204
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 براندازی با 10 هزار رای (2)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت نوزدهم)
🌐 فیلسوفان یهودی و مترجمان سکولار (4)
1⃣ ماجرای دفاع #روشنفکران_لائیک از #هاشمی_رفسنجانی چنان مضحک از آب درآمد و جنجالهای دامنهداری آفرید که #علیرضا_اشراقی نوشت:
✍ اگر آخوندی به مردمان بگوید که به کدام نامزد انتخاباتی رای دهند، روشنفکر ما بر میآشوبد و او را متهم میکند که چرا از جایگاه روحانیاش چنین به نادرست بهره میجوید، اما خودش هم به همین راه میرود! پای بیانیه را امضاء میکند و به دیگران میگوید که چه باید بکنند و به که باید رای دهند و کدامین راه را باید بروند!
2⃣ اشراقی در تحلیلش یادآور شد که سکولارها و لائیکها با این کار همه #سرمایه خود را به باد دادند، اما به روایت ف.م. سخن، نویسنده سایت گویانیوز اصلاً سرمایهای برای از دست رفتن وجود نداشت و این کمپین بار دیگر فاصله روشنفکران با مردم را آشکار کرد. او بهعنوان مرید #عزتالله_فولادوند، وزن واقعی استادش را در معادلات سیاسی ایران حتی به اندازه جمعآوری «10 هزار رای» هم ندانست:
✍ واقعیتی که انتخابات اخیر به ما نشان داد، دور بودن سازمانهای سیاسی و اهل قلم و اندیشه از «مردم عادی» است. پیشنهاد استاد والامقام «عزتالله فولادوند» برای رای دادن به آقای «هاشمی رفسنجانی» شاید نتواند بیش از ده هزار رای ایجاد کند!
3⃣ #مسعود_بهنود، کارشناس BBC فارسی نیز كه میخواست برای آبروی از دست رفته دوستانش توجیهی ببافد، به اعترافات ناخواستهای دربارهی خودخواهی و جاهطلبی امثال فولادوند مجبور شد. بهنود نوشت:
✍ این بار جامعه روشنفکری، تکنوکراتها و جمع کثیری از فعالان سیاسی از خودخواهی و همیشه در انتظار کف زدن ماندن چشم پوشیدند!
4⃣ و البته باید از آنان متشکر باشیم، چون هم آبروی خود را باختند و هم ضربهی مهلکی خوردند:
✍ #عزتالله_فولادوند، #محمود_دولتآبادی و #خشایار_دیهیمی، اعتبار و نام و عزت خود به ارزانی به دست آورده بودند که در این «بازی» آن را وانهادند؟! ضربه را خوردهایم و جای زخم زدن به خود نیست. در فکر آینده باید بود!
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص205و206
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 براندازی با 10 هزار رای (3)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت نوزدهم)
🌐 فیلسوفان یهودی و مترجمان سکولار (4)
1⃣ #عزتالله_فولادوند مانند بهنود، خیلی زود به فکر «آینده» افتاد و همراه با #اصلاحطلبان به فاز #مبارزه_مدنی با نظام گام نهاد.
2⃣ او تنها یک ماه پس از انتخابات براساس نقشه راه سازمان CIA به اسطورهسازی از رهبران #کودتاهای_مخملی در جهان روی آورد.
3⃣ وی با انتشار مقالهای در روزنامه رسمی دولت (روزنامه ایران) از #واسلاو_هاول، جاسوس کهنهکار و رهبر #انقلاب_مخملی چکسلواکی، چهره یک «قهرمان دموکراسی» را ساخت، راههای سقوط رژیمهای غیرلیبرال را شرح داده و نوشت:
علتالعلل #سقوط، تصلب ایدئولوژی رسمی است که توان پاسخ گفتن به چالشهای ناشی از دگرگونیهای جهان امروز را از دست داده... تا مردم هر جامعه نخواهند، #دیکتاتوری هرگز نمیمیرد. #واسلاو_هاول یکی از قهرمانان دموکراسی در عصر ما بارها گوشزد کرده است #توتالیتاریسم ممکن است موج آینده باشد.
4⃣ چندی بعد #کاندولیزا_رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، همین سخنان را در کنگره ایالات متحده تکرار کرد و #روشنفکران_ایران را به بازآموزی و بازخوانی «درسهای فروپاشی اروپای شرقی از رهگذر انقلابهای مخملی» فراخواند!
5⃣ مقالات فولادوند در روزنامه رسمی دولت مانند نوشتهی «عزیزترین شکل دیکتاتوری» چنان به مذاق #اپوزیسیون خارج از کشور خوش میآمد که سایت رسمی اتحاد جمهوریخواهان ایران (متعلق به گروهک تروریستی چریکهای فدایی خلق) آنها را بازنشر کرد.
6⃣ روزنامه ایران سالهای 1384 و 1385، در هنگام اقتدار #اصولگرایان نیز بارها نوشتارهای فولادوند را به دست نشر سپرد؛ برخی مقالاتی در تلقین جمهوری اسلامی به عنوان نظامی #دیکتاتوری و بعضی دیگر سخنرانیهای فولادوند در #انجمن_جامعهشناسی_ایران پیرامون «تبیین مدرنیته» بود.
7⃣ این انجمن سکولار پیوندهای خود را نیز به تدریج با #سازمان_میراث_فرهنگی، #دولت_نهم گستراند و با آن همایشهای مشترکی را در حوزه #علوم_انسانی برگزار کرد.
8⃣ حضور فولادوند در محافل دولتی منحصر به روزنامههای ایران، همشهری و جامجم نبود، بلکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در #دولت_نهم نیز وی را در کنار محمدعلی موحد به عنوان سخنران نشستهای کتاب ماه ادبیات و فلسفه به خانه کتاب دعوت میکرد!!
9⃣ و خبرگزاری کتاب ایران (وابسته به وزارت ارشاد) تبلیغ کتابهای فولادوند را بدون هیچ نقد و تفسیری روی خروجیاش میگذاشت!!
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص206و207
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 براندازی با 10 هزار رای (4)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت نوزدهم)
🌐 فیلسوفان یهودی و مترجمان سکولار (4)
1⃣ پس از ورود نیروهای اپوزیسیون به فاز #مبارزه_مدنی، #عزتالله_فولادوند روابط خود با کارگزاران #کودتای_مخملی را شدت بیشتری بخشید.
2⃣ در این هنگام، #حلقه_مدرسه پس از فروپاشی #حلقه_کیان به جای آن نشست. این حلقه چهرههایی چون عبدالکریم سروش، سعید حجاریان، محمد مجتهد شبستری، محسن کدیور، مصطفی ملکیان، محمود سریعالقلم و... را در بر میگرفت و پیوند نزدیکی با فعالان اپوزیسیون خارج از کشور مانند محمدرضا نیکفر (تئوریسین رادیو زمانه)، محمدعلی همایون کاتوزیان (تاریخدان فراماسون) و آرش نراقی (نظریهپرداز همجنسبازی) برقرار ساخت.
3⃣ اصلیترین مأموریت این حلقه -كه فولادوند یکی از اعضاء بلندپایه آن بهشمار میرفت- انکار قدسیّت و سندیّت و اصالتِ متن قرآن کریم بود، اما سرانجام پس از 2 سال، #فصلنامه_مدرسه به جرم #ترویج_الحاد توقیف شد.
4⃣ در سال 1386 فولادوند به دعوت انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران سلسله سخنرانیهایی را برای تبیین ضرورت استقرار #سکولاریسم_سیاسی انجام داد و پیوندهایش را با گروهکهای اپوزیسیون دانشجویی استوار ساخت تا به آنان جدیدترین راهبردهای سیاسی #مبارزه با جمهوری اسلامی را بیاموزد.
5⃣ حاصل این پیوند تنگاتنگ، مشارکت فولادوند برای برگزاری «کلاسهای آزاد علوم انسانی» توسط انجمن اسلامی دانشگاه تهران در تیرماه 1386 بود. در این کلاسها آموزههای سکولاریستی #فلاسفه_صهیونیست به صورت فشرده در اختیار دانشجویان قرار میگرفت.
6⃣ چند هفته پس از برگزاری این کلاسها، فولادوند به درخواست انجمن اسلامی دانشکده فنی تدریس یک دوره فشرده #اندیشه_سیاسی_غرب را آغاز کرد، اما نیروهای سازمانی #براندازی_نرم که در دل چنین جلساتی پرورش مییافتند، نیازمند اثری جامع بودند تا با اتکاء به آن برنامههای خود را پیش ببرد.
7⃣ از این رو، فولادوند در پایان سال 1386 کوشید تا کتابی را به عنوان «نقشه راه پروژه #کودتای_ایدئولوژیک» منتشر کند؛ زمانی که باید تئوریهای سه پیامبر #یهودی #اصلاحطلبان (برلین، پوپر، آرنت) آزمایش خود را در عرصه عینی نیز پس میدادند و آراء آنان برای پیشبرد بحثهای نظری #کودتای_مخملی به محک آزمون گذاشته میشد. بنابراین، قرارداد انتشار کتاب #فلسفه_و_جامعه_و_سیاست را با #نشر_ماهی بست.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص207و208
📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع:
👉 http://yon.ir/j2Ij4
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 براندازی با 10 هزار رای (5)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت نوزدهم)
🌐 فیلسوفان یهودی و مترجمان سکولار (4)
1⃣ پس از شکست پروژه #کودتای_سبز در ایران، #عزتالله_فولادوند از یکسو کوشید تا خود را به طیفی از #اصولگرایان نزدیک کند و پلهای ارتباطیای را با مؤسسه مطبوعاتی #همشهری بزند و از سوی دیگر، از تابستان 1388 و در اوج #فتنه_سبز مقالات راهبردیای را با موضوع چگونگی موفقیت «انقلابهای مخملی در اروپای شرقی» برای روزنامه اصلاحطلب آرمان مینوشت!
2⃣ او در سال 1389 تعامل خود را با محافل انتشاراتی #براندازی_نرم مانند انتشارات روشنفکران و مطالعات زنان به مدیریت #شهلا_لاهیجی (ناشر آثار جین شارپ) ادامه داد و به همراه #بهرام_بیضایی (فیلمساز بهایی) در جلسات آنان حضور مییافت.
3⃣ او همچنان خطمشی دهه 1360 را برای تبلیغ #علوم_انسانی_سکولار و #فیلسوفان_یهودی چون #هانا_آرنت، #کارل_پوپر و #آیزایا_برلین دنبال میکند؛ یک خطمشی واحد سیاسی 30 ساله، دارای رویکردی درازمدت و به روایت ساموئل هانتینگتون با آهنگی «آهسته و پیوسته».
4⃣ #اصلاحطلبان بارها فولادوند را به عنوان مدافع و مبلغ علوم انسانی سکولار در ایران ستودهاند. سال 1383، روزنامه ایران با انتشار صفحهای ویژه برای او بزرگداشت گرفت، ترجمههایش از آثار پیشروان #صهیونیسم_سیاسی مانند #هانا_آرنت را ستود و او را «معرف #کارل_پوپر به ایرانیان» نامید.
5⃣ همزمان با ایامی که سایت BBC فارسی صفحاتی ویژه را به تجلیل از فولادوند اختصاص داد، روز 7 اسفند 1384 در مراسمی که انجمن حکمت و فلسفه با مشارکت انجمن اسلامی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار کرد، از او به عنوان «کسی که فصل تازهای را در عرصه فکر، فرهنگ و ترجمهی ایران گشوده» تقدیر شد.
6⃣ #مصطفی_ملکیان، ایدئولوگ روشنفکران دینی که اکنون در مؤسسه پرسش پروژه بسط «علوم انسانی سکولار» را دنبال میکند، شیوه ترجمهی فولادوند را طی یک صدسال اخیر «بینظیر» خواند و ارزش کوششهای او را با #محمدعلی_فروغی (مترجم و استاد اعظم فراماسونری) مقایسه کرد.
7⃣ #خشایار_دیهیمی، فعال اپوزیسیون برانداز که رفاقتی 20 ساله با فولادوند دارد، شیوه کار او را «الگوی کار بسیاری از مترجمان» دانست و سخنرانیاش را چنین پایان داد:
🔸 استاد فولادوند همیشه به سراغ نیازهای جامعه در حوزه #علوم_انسانی رفتند و اولین کسی بودند که ما را در سال 1358 با #هانا_آرنت آشنا ساختند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص208-210
📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع:
👉 http://yon.ir/j2Ij4
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (1)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (1)
✡ تنها مسلکی که من به آنها تعلق داشتم، «صهیونیستها» بودند. / هانا آرنت
1⃣ آیا سال 1358 #عزتالله_فولادوند اتفاقی به سراغ ترجمه آثار #هانا_آرنت یهودی رفت تا آثار او در زمینهی «جامعهشناسی سیاسی» را به کتب مرجع دانشگاهی تبدیل کند و 30 سال بعد نیز از سر اتفاق، تئوریهای این زن #صهیونیست به کار پروژه #کودتای_سبز در ایران آمد؟!
2⃣ چنانکه کتاب آرنت با نام «مسئولیت شخصی در رژیمهای دیکتاتوری» با تبلیغات وسیع سازمان جاسوسی CIA در ایران به رسالهای مرجع برای #براندازی تبدیل شد!
3⃣ رادیو زمانه (ارگان سرویس اطلاعات و امنیت هلند) کتاب «هشت تمرین در اندیشه سیاسی» آرنت را از سال 1387 به عنوان اثری کلاسیک برای «ایجاد دگرگونیهای سیاسی» منتشر کرد، سپس #نشر_اختران همان ترجمه را روانه بازار کتاب ایران ساخت و البته در حوزه #علوم_انسانی برنده جایزه کتاب فصل (بهار 1388) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم شد!
4⃣ کار به جایی رسید که حتی جریانی #مشکوک در سازمان میراث فرهنگی (دوره ریاست #اسفندیار_رحیممشایی) برای #محسن_ثلاثی به سبب ترجمه کتاب «توتالیتاریسم» اثر #هانا_آرنت و کتاب «سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی» نوشتهی #ساموئل_هانتینگتون بزرگداشت گرفت!
5⃣ دو کتابی که براساس پروژه مشترک #بنیاد_راکفلر، #بنیاد_فورد و #بنیاد_کارنگی با #آژانس_اطلاعات_مرکزی آمریکا تحریر شدند و از آثار مرجع هم در حوزه «جامعهشناسی سیاسی» و هم در عرصه #کودتای_مخملی محسوب میگردند!
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص235و236
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (2)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (1)
1⃣ گرچه پیش از انقلاب تنها یک کتاب توسط #عزتالله_فولادوند برای #انتشارات_خوارزمی ترجمه شد، اما دی 1359 و خرداد 1361 از او نسخه فارسی دو کتاب خشونت و انقلاب از #هانا_آرنت یهودی به چاپ رسید.
2⃣ کلید ترجمه و انتشار پیاپی کتابهای آرنت از نخستین سال پس از #انقلاب در دست تحلیلگران وزارت امور خارجه #آمریکا بود، چون از نگاه آنان رواج فلسفهی سیاسی #هانا_آرنت در ایران میتوانست تصویر یک رژیم #دیکتاتوری را از «ماهیت جمهوری اسلامی» نزد مردم بسازد و به نسل جدید ایرانیان، راه مبارزه با #اقتدار_دینی و مهار آن را که به ادعای آنان همانند «استبداد کمونیستی» است، بیاموزد!
3⃣ #هانا_آرنت آلمانیتبار (1975 – 1906)، چهره برجستهی #جاسوسی_آکادمیک در قرن بیستم و یکی از سخنگویان محافظهکاران آمریکایی در دوران جنگ سرد، نسب از #اشراف_یهود و خانوادههای #سکولار میبرد.
4⃣ زنی که هم در قامت یک تئوریسین سیاسی ظاهر گشت و هم در کسوت یکی از رهبران سازمان بینالمللی #زنان_صهیونیست.
5⃣ از سال 1935 رهبری چندین عملیات امنیتی این سازمان را برای اشغال تدریجی خاک #فلسطین برعهده داشت و در مقام «فرمانده عملیات» #یهودیان را تا استقرار در سرزمینهای اشغالی همراهی میکرد، چون تاسیس رژیم صهیونیستی را #ضرورتی_سیاسی میدانست!
6⃣ به نوشتهی دیوید واتسن «آرنت در محافل صهیونیستی به دلیل فعالیتش در پاریس برای مهاجرت #جوانان_یهودی به فلسطین شهرتی به هم زده بود.» از سال 1941 به برجستهترین حامی تاسیس #ارتش_یهودی برای تداوم حیات صهیونیستها تبدیل شد تا نقش مؤثری در جنگ علیه فلسطینیها ایفا کند!
7⃣ وی در سال 1948 به سمت مدیر اجرایی طرح #بازسازی_فرهنگی_یهود رسید. ابتدای دهه 1950 همکاری رسمیاش را با CIA آغاز کرد و به حلقه #روشنفکران این سازمان در مجله #پارتیزان_ریویو رفت.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص236و237
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (3)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (1)
1⃣ #هانا_آرنت کتابهایش را از رهگذر مشاورههای علمی با #سازمان_سیا مینوشت، حتی این سازمان جاسوسی به او برای جمعآوری منابع پژوهشی یاری میرساند و از ابتدای دهه 1960 #بنیاد_راکفلر نیز تامین هزینههای تحقیقاتی پروژههایش را برعهده گرفت.
2⃣ سرانجام #هانا_آرنت به عنوان یکی از شاخصترین بنیانگذاران #صهیونیسم_سیاسی در جهان شناخته شد.
3⃣ آرنت همواره بخشی از درآمدهایش را خرج تحکیم رژیم صهیونیستی میکرد و یکی از حامیان اقتصادی #اسرائیل در جنگ با اعراب (1967) بود، چنانکه از پیروزی #صهیونیستها به خود میبالید. #لور_آدلر، آرنتشناس معاصر میگوید:
آرنت در واپسین ده سال زندگیاش به همه سازمانهای اسرائیلی پول واریز میکرد. دلبسته نیست، مگر به این کشور، به «اسرائیل» به این «الگوی سرآمد».
4⃣ به باور آرنت: «صهیونیسم آغاز خودشناسی و خودباوری یهودیان و آغاز بازگشت آنها از برهوت بیهویتی به درون تاریخ است.»
5⃣ با این همه، #اصلاحطلبان او را در ایران به عنوان «فیلسوف خشونتگریز» تبلیغ میکنند!
6⃣ آرنت شگردی پیچیده داشت و در آثارش کوشید تا ایدئولوژیهای منتقد نظام #سرمایهداری را #خشونتگرا نشان دهد؛ شگردی که #لیبرالها همواره از آن بهره میجستند.
7⃣ این همان راهی بود که پیروان سنت فکری #هانا_آرنت در ایران نیز میرفتند.
8⃣ در هنگامهای که برای مبارزه با پسماندههای سلطنت و خشکاندن بقایای آن، عزمِ ایرانیان بر مجازات اسلامی کارگزاران #صهیونیسم در ایران قرار داشت، #عزتالله_فولادوند در «مقدمه مترجم» بر کتاب خشونت – که تاریخ 31 شهریور 1359 (روز آغاز جنگ تحمیلی) را بر خود دارد – به ستایشهای پیاپی از اقدامات آرنتِ #صهیونیست در سالهای فعالیتش برای #آژانس_یهود میپردازد و شادمانه از ایمان او به «نیروی بیمانند قانون اساسی آمریکا» میگوید.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص237-239
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (4)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (1)
1⃣ #عزتالله_فولادوند به نحوی شگفتانگیز، تحلیل #هانا_آرنت یهودی درباره حقانیتِ #اعمال_خشونت_لیبرال (مثل جنگهای پیشگیرانه) را برای رسیدن به «عدالت» تأیید میکند، اما با طعنه به فضای جاری ایران و نقد این ادعا که نزد عدهای «خشونت انقلابی دارای رسالتی مقدس است» مینویسد:
✍ «ستیزهجویی» به «خشونتگری» میانجامد. خشونت مابهالاشتراک جنگ و انقلاب است… جز با اعتقادی بیچون و چرا به «هگل» و دیالکتیک تاریخ، و پذیرش بیقید و شرط رسالت واژگون ساختن نظامهای کهن و گام نهادن به فرداهای خونینِ خوشآغاز و اغلب بدفرجام، از اذعان به این نکته گریزی نیست که خشونت و لطف ضد یکدیگرند.
2⃣ وی این تئوری را القاء میسازد که هر انقلابی به #خشونت میگراید و نتیجه آن هم اغلب بدفرجام است. پس از این تحلیل، فولادوند در جمله آخر مقدمهاش چنین تهدید میکند که «از خشونت انقلابی، کینه میروید» و «هرکس باد بکارد، طوفان درو خواهد کرد.»
3⃣ مترجمان سکولار، بنیانگذاران #صهیونیسم_سیاسی را نمونهی ناب آزادیخواهی و خشونتگریزی معرفی میکردند (همان کسانی که همپای آرنت تاسیس رژیم غاصب #اسرائیل را «ضرورتی سیاسی» میدانستند)، اما با طبقهبندی انقلاب اسلامی ایران در ردیف انقلاب 1917 روسیه، از آن چهرهای «خونین و بدفرجام» میآفریدند. در عوض، همین مترجمان از #انقلاب_آمریکا که در واقع یک #کودتای_ماسونی است، تصویری زیبا میساختند؛ تصویر یک الگوی آرمانی.
4⃣ هجده ماه پس از چاپ کتاب خشونت، فولادوند در خرداد 1361 ترجمه کتاب انقلاب را به بازار فرستاد؛ کتابی که CIA در جمعآوری منابع و مدارک آن به #هانا_آرنت کمک کرد و به روایت زندگینامهنویس او «تبلیغی سیاسی برای انقلاب آمریکا» است.
5⃣ آرنت در تفسیرش از انقلاب، #شورش_بوداپست (قیام مجارستان در 1956) را به عنوان «نمونه یک انقلاب اصیلِ آزادیخواهانه» ستود! شورشی که تحلیلگران سازمان جاسوسی #سیا رسماً آن را به عنوان یکی از سرچشمههای #کودتای_مخملی دانستهاند و حتی اسناد دخالت آمریکا برای تحقق آن کودتای ناکام را فاش کردهاند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص239و240
📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع:
👉 http://yon.ir/hanaarent
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (5)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (1)
1⃣ #هانا_آرنت كه #شورش_بوداپست (یكی از سرچشمههای كودتاهای مخملی) را نمونهی «یک انقلاب اصیلِ آزادی خواهانه» معرفی میكرد، در عین حال، یکی از مخالفان سرسخت قیام سیاهپوستان برای کسب «حقوق مدنی» به شمار میرفت و «بارها قربانیان تبعیضنژادی در آمریکا را به سبب مبارزاتشان سرزنش کرد.»
2⃣ از نگاه آرنت «#انقلاب_آمریکا نمونه موفق همهی انقلابهای مدرن» است و دیگر انقلابها را هم باید با آن «الگوی آرمانی» سنجید تا اصالتشان محک بخورد.
3⃣ #انقلاب_آمریکا همهی سنتها را کنار میزند، چون «این سنتها دستورالعملی برای اکنون نداشتند.» آمریکاییها اندوختههای تاریخی را تنها زمانی به کار میبندند که «سودمندی برای اکنون» آنان داشته باشد. پدران انقلاب آمریکا میگفتند «تجربه بهترین رهبر ماست و خِرد میتواند ما را به لغزش بیندازد.»
4⃣ وانگهی، آرنت از #انقلاب_فرانسه به عنوان «پروژهای غیرعقلانی» یاد میکند، زیرا به روایت او این انقلاب مبتنی بر «حقیقتگرایی» است و حقیقتگرایی را پایهای برای «رشد استبداد» میداند.
5⃣ این تحلیل از انقلاب، منطبق با حقیقتگریزی، سودگرایی و عملگرایی (#پراگماتیسم) بود که نمایندگان «فلسفه آمریکایی» مانند #جان_دیویی و #ریچارد_رورتی تبلیغ میکردند، اما #آمریکازدگی افراطی آرنت سبب گشت تا او نزد فیلسوفان MI6 نیز شخصیت مطلوبی نباشد.
6⃣ اما آرنت همواره از حمایت #لیبرالهای_یهودی در سازمان CIA مانند #دانیل_بل برخوردار بود. هرگاه اعتبار نظریههایش فرو میریخت، نشریات روشنفکری این سازمان چون #پارتیزان_ریویو یا #امریکن_اسکالر برای دفاع از او به میدان میآمدند.
7⃣ #جان_لوکاچ در مقاله «فرصتطلبی روشنفکرانه هانا آرنت» مینویسد:
✍ ده سال پس از انتشار کتاب «توتالیتاریسم» و درست پس از آنکه معلوم شد تزهای آرنت بیمعناست، «آلفرد کازین» در شماره زمستان سال 1361 مجله پُرآوازه «امریکن اسکالر»، این کتاب را در فهرست کتابهای ممتاز 30 سال گذشته جای داد.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص240
📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع:
👉 http://yon.ir/hanaarent
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران