eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
682 ویدیو
201 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : شنبه 🌞 ٩ بهمن ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٢۶ جمادی‌الثانی ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ٢٩ ژانویه ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٢٧ شِواط ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ در سخنرانی سالانهٔ وضعیت کشور آمریکا، ، ایران، عراق و کره‌شمالی را حامیان تروریسم و خواند! (٢٠٠٢م) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ١٠ بهمن ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٢٧ جمادی‌الثانی ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ٣٠ ژانویه ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٢٨ شِواط ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری ✍ رحلت در ۶سالگی پیامبر (ص) در راه بازگشت از مدینه به مکه و در ابواء (۴٧سال پیش از هجرت) 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ آغاز صدراعظمی (١٩٣٣م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 رازهای پنهان صعود نازیسم 👉 http://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-politics/7517 📖 پرسکات بوش و پروژه هیتلر 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/9828 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : دوشنبه 🌞 ١١ بهمن ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٢٨ جمادی‌الثانی ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ٣١ ژانویه ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٢٩ شِواط ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1️⃣ اولین شعبه در مسکو، اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی افتتاح شد (۱۹۹۰م) 2️⃣ فیلم سینمایی استراتژیک اولین فیلمی در تاریخ شد که بیش از ۲ میلیارد دلار در سراسر جهان به فروش رساند (۲۰۱۰م) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ آموزه‌های کابالیستی در فیلم سینمایی آواتار 1️⃣ درخت در فیلم جایگاه نمادین ویژه‌ای دارد. شبکه بیولوژیک طبیعت بواسطه درختان و ریشه آنها خود را گسترانیده است؛ اهالی ناوی نیز در تنه یک درخت غول‏‌آسا زندگی می‌کنند و معبد ناوی، درخت روح‌ها (Tree of Souls)، درخت صداها (Tree of Voices) و درخت مقدس (sacred Tree) نامیده می‌شود. 2️⃣ در این میان تعبیر رایج برای اشاره به درختان ویژه‌ای است که در حکم نقاط عطف شبکه معنوی طبیعت می‌باشند و آمد و شد روح موجودات طبیعت به آنها بسیار زیاد است. 3️⃣ (کارگردان فیلم) برای نقطه تمرکز معنویت و جایی که روح طبیعت بهتر احساس می‌شود از نمادی استفاده کرده است که قرن‌هاست در عرفان یهودی یک آموزه‌ی شناخته شده است. 4️⃣ درخت روح‌ها (از نظر آنها الهه مقدس ایوا تعادل همه جهان را برقرار می‌کند.) دقیقاً تعبیری است که در بعضی موارد برای اشاره به اسطوره‌های عرفانی یا همان کابالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. 5️⃣ در آمده است که در بهشت درختی به‌نام درخت روح‌ها وجود دارد و ارواح تمام آنچه تا کنون آمده است و آنچه خواهد آمد در آن قرار دارد. پدر عرفان کابالیسم، بر این باور بود که معادل درخت روح‌ها در بهشت، درخت‌های روح زمینی نیز وجود دارند و در طبیعت مأمن و جایگاه روح‌ها هستند. 6️⃣ این درست همان چیزی است که در سکانس معرفی درخت روح‌ها به جیک در فیلم آواتار به تصویر کشیده شده است. در فیلم نیتیری به جیک می‌گوید که درختان جایگاه روح‌ها هستند، روح اجداد ما، و ما می‌توانیم صدای آنها را بشنویم. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ متن کامل سلسله مقالات «آواتار؛ پیامبر دین نوین جهانی» را در آدرس زیر بخوانید: 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/3932 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/3934 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/3936 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ مک‌دونالد؛ از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی 1️⃣ افتتاح اولین شعبهٔ در اسرائیل به سال ١٩٩٣ در تل‌آویو بازمی‌گردد. این شرکت دارای ٨٠ رستوران و ٣٠٠٠ کارمند اسرائیلی است. 2️⃣ مک‌دونالد همانند دیگر شرکت‌های بزرگ آمریکایی یکی از حامیان بزرگ به‌شمار می‌رود. «جک ام. گرینبرگ» که ریاست این شرکت را بر عهده دارد مدیر افتخاری اتاق بازرگانی مشترک آمریکا-اسرائیل و مؤسسه Metropolitan Chicago است. 3️⃣ بر اساس وبسایت صندوق سرمایه‌گذاری یهودیان شرکت Metropolitan Chicago شرکت مک‌دونالد یکی از حامیان اصلی این صندوق به‌شمار می‌رود. 4️⃣ این شرکت از طریق کمیتهٔ اسرائیلی خود در این صندوق، در راستای حفظ و تقویت حمایت اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک آمریکا از اسرائیل در تلاش بوده و به مانیتورینگ و در صورت لزوم پاسخ به پوشش رسانه‌ای اسرائیل مشغول است. 5️⃣ مجری برنامهٔ مسافرت تابستانی خانوادگی به اسرائیل است. در این برنامه خانواده‌ها به بازدید از پایگاه‌های نظامی اسرائیل و ملاقات با سربازان اسرائیلی می‌پردازند. 6️⃣ این صندوق در راستای مشارکت در برنامه اسرائیل سالانه ١.٣ میلیون دلار برای توسعهٔ شهرک صهیونیستی Kiryat Gat و برنامه‌های عمرانی در آن کمک مالی اختصاص داده است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ متن کامل مقالهٔ «حمایت مک‌دونالد از یهود و صهیونیسم» را در آدرس زیر بخوانید: 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-science/jews-and-hygiene/3979 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : سه‌شنبه 🌞 ١٢ بهمن ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٢٩ جمادی‌الثانی ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ١ فوریه ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٣٠ شِواط ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍️ آغاز دههٔ مبارک فجر انقلاب اسلامی 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ رویکرد مبارزاتی بابیان ازلی در عصر قاجار 1️⃣ در میان متون و اسناد تاریخی، توصیف‌هایی کلی دربارهٔ رویکرد ستیزه‌جویانهٔ فعالان (ازلی) نسبت به حکومت قاجار دیده می‌شود. 2️⃣ دستگاه حکومت ناصری هم، به‌خوبی نسبت به رویکرد تند فعالان بابی (ازلی) آگاه بود. این رویکرد، در زمان مشروطه، و بعد از آن نیز ادامه یافت. 3️⃣ نمودهایی از آن تکاپوها را در روزنامهٔ خاطرات قهرمان‌میرزا عین‌السلطنه (برادرزادهٔ ناصرالدین‌شاه) می‌توان یافت. او، دربارهٔ تکاپوهای بابیان می‌نویسد: 📖 این بابی‌ها، دو طایفه هستند. قسمت عمدهٔ آن‌ها بهائی و... جماعت دیگر، را خلیفه یا امام یا هرچه که نمی‌دانم، می‌دانند. با هم بد و بسیار ضدیت می‌کنند... ازلی‌ها، بلوایی و آشوبی [بوده و] از قتل و غارت مسلمین پروا ندارند. بلکه می‌گویند واجب می‌دانند. روزی که اعلان مشروطیت ایران شد، سخت دنبال کردند... درحقیقت، آنچه به سر مردم آمد، از جانب آن‌ها بود... ✍️ سیدمقداد نبوی رضوی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ برخی تکاپوهای سیاسی فعالان بابی ازلی 📚 با مطالعه در منابع تاریخی عصر قاجار، برخی تکاپوهای فعالان (ازلی) را می‌توان یافت. این تکاپوها، بدین قرارند: 1️⃣ تلاش نافرجام برای کشتن (۱۲۶۸ق.)؛ 2️⃣ همراهی با در (حدود ۱۲۷۵ تا ۱۲۷۸ق.)؛ 3️⃣ همراهی با (اسدآبادی) در اولین (۱۳۰۴ق.) و دومین مسافرتش به ایران (۱۳۰۷ و ۱۳۰۸ق.)؛ 4️⃣ تکاپو بر ضد ناصرالدین‌شاه پس از اخراج سیدجمال‌الدین (۱۳۰۸ق.)؛ 5️⃣ همراهی جدی با سیدجمال‌الدین در جنبش اتحاد اسلام (۱۳۱۰ تا ۱۳۱۴ق.)؛ 6️⃣ نقش اساسی در کُشتن ناصرالدین‌شاه قاجار (۱۳۱۳ ق.)؛ 7️⃣ دخالت در نهضت مدارس جدید و نیز روزنامه‌نگاری عصر مظفری (۱۳۱۴ تا ۱۳۲۴ق.)؛ 8️⃣ نقش اساسی در تکوین و پیشبرد جنبش (۱۳۲۲ تا ۱۳۲۷ق.)؛ 9️⃣ تلاش برای قدرت‌یابی ، در سال‌های مشروطیت (۱۳۲۵ق.)؛ و… 💥 با این ترتیب، دانسته می‌شود، (ازلیان)، با آن‌که به‌سبب شرایط روزگار، و بعد، از جهت عدم تبلیغ، از نظر جمعیت، رو به افول رفتند، اما، از میان‌شان، تکاپوگرانی برخاستند که در عصر قاجار کارهای مهمی صورت دادند. ✍️ سیدمقداد نبوی رضوی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ سنت نهان‌نگاری بابیان 1️⃣ (ازلیان)، در نگارش مهم‌ترین منابع تاریخی نیمهٔ دوم سلطنت قاجار دخالت داشتند. ایشان، بر اساس سنت و کتمان عقیده، بسیاری از واقعیات را به‌شکلی خاص نوشته‌اند که برای همه قابل تشخیص نیست. 2️⃣ دانستن حقیقت، تنها با مطالعهٔ تطبیقی، و سنجیدن آن نگاشته‌ها با آثار و اسناد دیگر (که بیشتر، خطّی و چاپ‌نشده هستند) امکان‌پذیر است. 3️⃣ با بررسی منابع تاریخی ، دانسته می‌شود که اغلب منابعی که مورد توجه پژوهشگران است، حاصل کار تکاپوگران (ازلی) ضد قاجار است. این منابع، بدین قرارند: 🔸 حیات یحیی، اثر: میرزا یحیی دولت‌آبادی؛ 🔸 واقعات اتفاقیه در روزگار، اثر: شیخ محمدمهدی شریف کاشانی؛ 🔸 خاطرات حاج سیاح، اثر: حاج محمدعلی سیاح محلاتی؛ 🔸 تاریخ بیداری ایرانیان، اثر: میرزا محمد ناظم‌الاسلام کرمانی؛ 🔸 تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، اثر: شیخ احمد مجدالاسلام کرمانی؛ 🔸 تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، اثر: مهدی ملک‌زاده. 💥 همچنین، باید از (دوست و همراه صمیمی بابیان) یاد کرد. او نیز با نگارش کتابی (که با نام «انقلاب ایران» ترجمه شده) در همین گروه قرار می‌گیرد. ✍️ سیدمقداد نبوی رضوی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ در مورد مطالب بسیار مهمی در سایت اندیشکده منتشر شده است. وعده کرده بودیم که سلسله مقالات بسیار مهمی دربارهٔ نیز منتشر کنیم. آن‌چه خواندید خلاصه‌ای بود از پنجمین مقاله از این سری، با عنوان: «رویکرد مبارزاتی بابیان ازلی در عصر قاجار». متن کامل مقاله را به‌همراه منابع آن در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/15762 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : چهارشنبه 🌞 ١٣ بهمن ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٣٠ جمادی‌الثانی ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ٢ فوریه ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ١ آدار ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1️⃣ مرگ ، اولین کمیسر عالی در فلسطین و از فعالان برجسته و نامدار یهودیت صهیونیستی، ملقّب به شاه ساموئل! (١٩۶٣م) 2️⃣ مرگ ، فیلسوف یهودیِ خداناباور (١٩٧٠م) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : پنج‌شنبه 🌞 ١۴ بهمن ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ١ رجب ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ٣ فوریه ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٢ آدار ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری ✍🌺 ولادت امام محمد باقر علیه‌السلام (۵٧ق) 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ مرگ بیست‌وهشتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا (١٩٢۴م) 2⃣ استودیوی انیمیشن توسط در کالیفرنیا تأسیس شد (١٩٨۶م) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : جمعه 🌞 ١۵ بهمن ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٢ رجب ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ۴ فوریه ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٣ آدار ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری 1⃣ پذیرش سرپرستی پیامبر (ص) توسط حضرت پس از وفات حضرت (س) در سال ۴٧ پیش از هجرت 2⃣ تمجید پیامبر (ص) و صدور در جریان در شأن امام علی (ع) پس از طعنهٔ منافقان یهودی (٩ق) 🌍 مناسبت‌های میلادی 1️⃣ چند ماه پیش از پایان جنگ جهانی دوم سران متفقین در در مورد موضوعات کلیدی جهانِ پس از جنگ تصمیم‌گیری کردند. از جمله، قانون جنگلی توسط روزولت رئیس‌جمهور آمریکا مطرح و توسط رهبران شوروی و انگلستان نیز مورد تأیید قرار گرفت. (١٩۴۵م) 2️⃣ تأسیس شبکهٔ اجتماعی توسط یهودی (٢٠٠۴م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 فیسبوک و جهت‌دهی یهود به ارتباطات بشری 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-media/634 🌍 مناسبت‌های عبری ✍️ اختتام بازسازی پس از ! و ٢٢ سال مرمّت توسط عزرا و نحمیا، مقارن با ششمین سال سلطنت (٣٢۴۴ عبری = ۵١۶ قبل از میلاد) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : شنبه 🌞 ١۶ بهمن ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٣ رجب ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ۵ فوریه ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ۴ آدار ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری ✍️🌹 شهادت امام هادی علیه‌السلام (٢۵۴ق) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 ریشهٔ یهودی مسأله خلق قرآن و برخورد امام هادی (ع) 👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/israiliyyat/9508 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍️ در پی‌ فراگیر شدن نهضت امام خمینی (ره)، اعلام شد كه تاكنون هشت‌هزار از ايران به گریخته‌اند. (١٣۵٧ش) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📰 «۱۴ قرن رهبری شیعیان: مراجع تقلید شیعیان جهان از آغاز تا امروز» (مجلهٔ تهران مصور، ش٩۶۴ جمعه ١٣۴٠/١٢/۴) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📚 شبههٔ «مرجعیت سیاسی» امام خمینی (١) 👈 به‌مناسبت دههٔ فجر 🇮🇷 1️⃣ آیا امام خمینی (ره)، در زمان فوت آیت‌الله بروجردی (۱۰ فروردین ۱۳۴۰)، در جایگاه نبود و اقبال پسینِ مردم و مرجعیت ایشان رویکردی «سیاسی» بود نه «فقهی»؟!! 2️⃣ این شبهه را پیش از انقلاب هیچ‌گاه نشنیدم. در فضای استان فارس و شهر شیراز اواخر سال‌های چهل شمسی، که فعال سیاسی- مذهبی بودم، افراد متدینی که می‌شناختم عموماً یا مقلّد آیت‌الله خمینی بودند یا آیت‌الله حکیم. مقلدین آیت‌الله خویی و سایر مراجع را بسیار اندک دیدم. بخشی از بازاریان ثروتمند شیراز از آیت‌الله شیخ بهاءالدین محلاتی تقلید می‌کردند که در مسجد مولیٰ، چسبیده به بازار وکیل، نماز می‌خواند. ولی در بازار شیراز نیز، در میان کسبه و بازاریان متوسط، مقلّدین آیت‌الله خمینی کم نبودند. 3️⃣ بسیاری از این مقلّدین، مردمِ غیرسیاسی بودند ولی خطر تهیهٔ رسالهٔ آیت‌الله خمینی را، بیشتر بدون درج نام صاحب رساله بر روی کتاب، می‌پذیرفتند. آن زمان رسالهٔ آیت‌الله خمینی در فهرست جزو «کتب ضالّه» تلقّی می‌شد و داشتن این کتاب می‌توانست به آزار سیاسی، و حتی زندان و شکنجه برای کشف منشأ تکثیر آن، منتهی شود ولی این امر کاهش مقلدین ایشان را در میان مردم عادی سبب نشد. 4️⃣ آیت‌الله سیدمحسن حکیم، که به‌سان آیت‌الله خمینی بیشترین مقلدین را در شیراز داشت، در ۲۷ ربیع‌الاول ۱۳۹۰/ ۱۲ خرداد ۱۳۴۹ فوت کرد. روحانیون برجستهٔ شیراز، و در رأس آنان آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب، در حیاط مسجد نو شیراز مجلس ختمی برای ایشان برگزار کردند. مسجد نو (مسجد جامع نو یا مسجد اتابک) با ۲۰هزار مترمربع (دو هکتار) مساحت، بزرگ‌ترین مسجد ایران است و بنایی است تاریخی که در سال ۵۹۰ ق. به فرمان اتابک سعد بن زنگی احداث شد. در خرداد ۱۳۴۹ این مسجد هنوز حال و هوای قدیمی داشت و در محوطه و بنای اطراف آن دستکاری‌های زشت کنونی انجام نگرفته بود. 5️⃣ حیاط عظیم مسجد نو انباشته از جمعیت بود. سخنران مراسم سیداحمد پیشوا بود و در کنار منبر، علمای سرشناس شیراز، و در رأس آنان آقایان طاهری و دستغیب، نشسته بودند. گروهی متشکل از چند جوان و نوجوان متنی کوتاه نوشته و با ماشین تایپ تکثیر کرده بودیم دال بر رجوع مقلّدین آقای حکیم به آقای خمینی، و با امضای «جامعه روحانیت شیراز». وظیفهٔ من رسانیدن این متن به آقای پیشوا بود که بر سر منبر بخواند. از منبر بالا رفتم و متن را به دست ایشان دادم ولی منوط کرد به تأیید علمای حاضر در مجلس. سرانجام، در دقایق پایانی مجلس، آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب متن را از دستم گرفت و تأیید کرد و آقای سیدعلی‌محمد دستغیب، که آن زمان معمّمی جوان بود، در پلهٔ اول منبر ایستاد و خواند. جمعیت عظیم حاضر در حیاط مسجد نو با شنیدن نام آیت‌الله خمینی با صدای بلند سه‌بار صلوات فرستاد و با هجوم نیروهای ساواک و شهربانی مجلس بهم ریخت. این ماجرا به بازداشت و زندانی شدن من و بازداشت و تبعید آقای سیدعلی‌محمد دستغیب انجامید. خاطرهٔ فوق را نوشتم تا میزان محبوبیّت مردمی آیت‌الله خمینی را در زمان فوت آیت‌الله حکیم نشان دهم. 6️⃣ سال‌ها بعد به سندی دست یافتم با امضای سرهنگ قُلقُسِه، رئیس دایرهٔ ایلات و مذاهب سازمان تازه تأسیس‌شدهٔ ساواک، به‌تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۳۵. این سند جایگاه رفیع آیت‌الله خمینی را در میان اساتید و مدرسین و فضلای حوزهٔ علمیهٔ قم نشان می‌دهد در اوج مرجعیت آیت‌الله بروجردی. 7️⃣ طبق گزارش فوق، حوزهٔ درس خارج آیت‌الله خمینی با ۵۰۰ طلبه «حائز اهمیت است» و از نظر تعداد طلابِ درس خارج، دومین حوزهٔ بزرگ پس از آیت‌الله بروجردی (با حدود ۱۳۰۰ طلبه) به‌شمار می‌رفت. در آن زمان، در درس خارج آقایان گلپایگانی و شریعتمداری حدود ۳۰۰ نفر و در حوزهٔ درس خارج آقای مرعشی نجفی حدود ۱۰۰ نفر حضور می‌یافتند. این سند را با عنوان «حوزهٔ علمیهٔ قم در سال ۱۳۳۵: نخستین سند تحلیلی ساواک» در جلد دوم مجموعه مقالاتم با عنوان «مطالعات سیاسی» (پائیز ۱۳۷۲، صص ۳۹۳- ۴۰۰) منتشر کردم. ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📚 شبههٔ «مرجعیت سیاسی» امام خمینی (٢) 👈 به‌مناسبت دههٔ فجر 🇮🇷 1⃣ نخستین بار شبههٔ «سیاسی بودنِ مرجعیت آیت‌الله خمینی» را در سال ۱۳۷۵ از فرزند یکی از روحانیون دارای مقام و منزلت در جمهوری اسلامی ایران شنیدم. با تأسف و ناراحتی فراوان به ایشان پاسخ دادم. برایم روشن بود که این سخنان از او نیست، بلکه شنیده‌هایش از پدر است. 2️⃣ سال‌ها بعد در هفته‌نامهٔ «پنجره» (شماره ۶۳، ۱۷ مهر ۱۳۸۹) مصاحبه‌ای خواندم از [مرحوم] آیت‌الله شیخ محمد یزدی که از دوستان پدر آن فرد است. برایم محرز شد که کسانی در حوزهٔ علمیهٔ قم این شبهه را مطرح می‌کنند و آن را گسترش می‌دهند. آقای یزدی گفته بود: 3️⃣ «یکی دیگر از کارهای بسیار مهم در قبل از پیروزی انقلاب حضرت امام بود. وقتی عوامل رژیم امام (ره) را دستگیر کردند، ایشان عنوان مرجعیت نداشتند و بر اساس قانون اساسی مشروطه، مراجع دارای مصونیت بودند. برای همین، جامعهٔ مدرسین بلافاصله با توجه به صلاحیت حضرت امام، در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که امام خمینی (ره) جزو مراجع تقلید هستند و با این کار دست ساواک را برای هرگونه تعرض به جان امام بستند.» 4️⃣ همان زمان پاسخی مشروح و مستدل به سخنان آقای یزدی تهیه کرده و در ۲۹ مهر ۱۳۸۹ در وب‌سایتم منتشر کردم با عنوان «جامعهٔ مدرسین و مرجعیت امام خمینی». [۱] 5️⃣ در آنجا نوشتم که ادعای آقای یزدی نمی‌تواند صحت داشته باشد، زیرا آغاز تشکّلی به‌نام «جامعهٔ مدرسین حوزهٔ علمیهٔ قم» از زمستان ۱۳۴۴ است یعنی پس از شروع نهضت آیت‌الله خمینی. 6️⃣ در سال‌های پس از گزارش (اسفند ۱۳۳۵) شمار شاگردان آیت‌الله خمینی رو به افزایش بود و دو سال پس از فوت آیت‌الله بروجردی، در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۴۲، ادارهٔ اطلاعات شهربانی تعداد کسانی را که در درس ایشان حضور می‌یافتند ۵هزار نفر ذکر کرد. در گزارش ۲۵ اردیبهشت ۱۳۴۲ ساواک، حدود ۲۰ روز پیش از دستگیری امام خمینی، چنین آمده است: ✍️ «اکنون کلیهٔ بازرگانان سهم امام را برای آیت‌الله خمینی می‌فرستند... شهمیرزادی بازرگان می‌گفت: مبلغی که اکنون به‌نام سهم امام به آیت‌الله خمینی پرداخت می‌گردد به‌مراتب بیش از مبلغی است که به آیت‌الله بروجردی پرداخت می‌گردیده است.» 7️⃣ کمی قبل از انتشار مصاحبهٔ آقای شیخ محمد یزدی، این شبهه را آقای شیخ در خاطراتش (مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۸) مطرح کرده بود. به‌گفتهٔ او، در سال ۱۳۴۰ «نام آیت‌الله خمینی به‌عنوان مرجع تقلید خیلی مطرح نبود و بیشتر، شاگردان ایشان وی را اعلم می‌دانستند.» [۲] 8️⃣ آقای حسن روحانی همین مضمون را در سخنرانی دههٔ فجر ۱۳۹۳ در مرقد امام خمینی (ره) مطرح کرد که با واکنش جنجالی آقای مواجه شد. [۳] ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📚 شبههٔ «مرجعیت سیاسی» امام خمینی (٣) 👈 به‌مناسبت دههٔ فجر 🇮🇷 1⃣ اخیراً به سندی جدید دست یافتم که مؤید ادعاهای پیشینم است دال بر جایگاه برجسته و منحصر به‌فرد فقهی آیت‌الله خمینی در حوزهٔ علمیهٔ قم در سال ۱۳۴۰، چند ماه پس از فوت آیت‌الله بروجردی. 2️⃣ این سند گزارش مجله (شماره ۹۶۴، مورخ ۴ اسفند ۱۳۴۰) است با عنوان «۱۴ قرن رهبری شیعیان: مراجع تقلید شیعیان جهان از آغاز تا امروز» درباره وضع مرجعیت پس از رحلت آیت‌الله بروجردی. صفحهٔ اول این گزارش مزیّن به عکس دو نفر است: «حضرت آیت‌الله خمینی» و «حضرت آیت‌الله گلپایگانی». 3️⃣ در صفحهٔ سوم گزارش «تهران مصور» این‌گونه آمده است: ✍️ «علمایی که در قم هستند و صلاحی‌تدار مرجعیت تقلید را دارا می‌باشند عبارتند از: ۱- حضرت آیت‌الله حاج آقا روح‌الله خمینی که اکنون در حوزه علمیه قم کلاس دارند و بیش از ۴۰۰ نفر را تدریس می‌نمایند. ۲- حضرت آیت‌الله آقا سیدمحمدرضا گلپایگانی. ۳- حضرت آیت‌الله آقا سیدکاظم شریعتمدار تبریزی. ۴- حضرت آیت‌الله آقا شیخ عبدالنبی اراکی» و سپس به‌ترتیب از آقایان سیدمحمد محقق یزدی (داماد)، شیخ عباسعلی شاهرودی، سیدشهاب‌الدین نجفی مرعشی و سیدمرتضی لنگرودی نام برده شده. 4️⃣ در گزارش فوق اسامی علمای سایر حوزه‌های علمیه نیز ذکر شده: در خراسان حاج سیدهادی میلانی، در تبریز حاج سیدعبدالحجت ایروانی، در تهران حاج سیداحمد خوانساری و شیخ محمدتقی آملی، در نجف اشرف سیدمحسن حکیم و سیدمحمود شاهرودی و سیدعبدالهادی شیرازی و سیدابوالقاسم خویی. [۴] 5️⃣ چنان‌که می‌بینیم، در سال ۱۳۴۰ آیت‌الله خمینی به‌عنوان عالم دینی طراز اول اشتهار کامل داشت به‌نحوی که حتی نشریاتی چون «تهران مصور» نیز ایشان را در ردیف اول از فهرست علمای سرشناس وقت معرفی می‌کردند. ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter