💠💠 تأثیرات اقتصادی فراز و نشیبهای زندگی یهودیان (1)
✡ سلسله مقالات یهودیان و حیات اقتصادی مدرن (قسمت بیستوسوم)
1⃣ طی قرون متمادی، #بنیاسرائیل، چه براساس انتخاب و چه براساس تطبیق، قومی مهاجر و بیاباننشین بوده است.
2⃣ #مهاجرت نوعی فرآیند انتخابی بود که طی آن بهترین عناصر یهودی که هیچوقت موافق زندگی جاافتادهی مبتنی بر کشاورزی نبودند، ناگزیر شدند تا غرایز نهفتهی بیاباننشینی خود را زنده کنند و از طریق زندگی در #شهر که بهطور عمده متکی بر #تجارت بود، ادامهی حیات دهند.
3⃣ ما هرگز نمیبینیم که یهودیان مهاجر، مراکز یا شهرهای کشاورزی یا نظایر آن برپا کرده باشند. در عوض چه میبینیم؟ میبینیم که یهودیان در اقصا نقاط جهان و ترجیحاً در شهرهای بزرگ پراکنده شده و به تجارت پرداختند.
4⃣ رفته رفته فلسطین مرکزیت خود را از دست داد و یهودیان در نقاط مختلف جهان پراکنده شدند. کمتر جایی را میشد پیدا کرد که یهودی نداشت و در بعضی نقاط تعداد یهودیان بر غیریهودیان میچربید. در اواخر قرون وسطا، اسپانیا و پرتغال از یکسو و روسیه و لهستان از سوی دیگر، دو کانون بزرگ حضور یهودیان، سوای خاورمیانه، به حساب میآمدند.
5⃣ #یهودیان_اسپانیا و #یهودیان_روسیه در سراسر جهان پراکنده شدند. روند مهاجرت از روسیه و لهستان روندی پایدار بود تا اینکه در اواخر سده نوزدهم موج عظیم مهاجرت یهودیان شرق اروپا به آمریکا آغاز شد. #آمریکا مأوای جدید یهودیان شده بود.
📚 ورنر سومبارت ، یهودیان و حیات اقتصادی مدرن ، ترجمه رحیم قاسمیان ، تهران، نشر ساقی، چاپ دوم.
📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده:
👉 goo.gl/tuZ7vE
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهود_و_اقتصاد
💠💠 تأثیرات اقتصادی فراز و نشیبهای زندگی یهودیان (2)
✡ سلسله مقالات یهودیان و حیات اقتصادی مدرن (قسمت بیستوسوم)
1⃣ یهودیان از جایی به جای دیگر میرفتند. این مهاجرت پایانناپذیر، در افسانهی «یهودی سرگردان» تجلّی یافته است. آنها سپس به #شمال_اروپا کوچ کردند و در آنجا با اقوامی آشنا شدند که در ایامی که یهودیان از واحهای به واحهی دیگر میرفتند، در سرزمین خود ساکن شده، زمین را شخم زده بودند!
2⃣ سابقهی تاریخی غالب خانوادههای اروپایی، به اجداد کشاورز، آهنگر یا ریسندهی آنها میرسد. اما در مورد یهودیان چنین نیست. آنها قرنهای متمادی نه کشاورز بودند و نه صنعتگر و نه چیزی اختراع کردند، اما متفکر بودند و کار ذهنی میکردند.
3⃣ یهودیان خود را به سادگی با محیط وفق میدهند و از تحرک بیم ندارند. بیاباننشینها میدانستند که اگر بخواهند در مبارزه برای تنازع بقا ادامهی حیات بدهند باید تطبیقپذیر و پر تحرک باشند، اما کشاورزان جاافتادهی شمالی با این ویژگیها آشنایی نداشتند.
4⃣ در مورد یهودیان، #پراكندگی هزارساله این خصلت بیاباننشینی را در آنها تقویت کرد. در تمام این ایام تصویر #ارض_موعود پیش چشم ایشان بود، هدف و مقصدی بود که باید به آن میرسیدند و پایگاهی که باید به آن دست مییافتند. مانند مسافری که از سفر لذت نمیبرد و فقط در فکر رسیدن به مقصد است. فقط هدف است که ارزش دارد.
5⃣ تأکیدی که بر هدف و نتیجهگیری گذاشته شد، این اثر را داشت که فکر استفاده از #پول برای #قرض_دادن را مطرح کرد و به تدریج پول به هستهی اصلی شبکهی #سرمایهداری بدل شد.
📚 ورنر سومبارت ، یهودیان و حیات اقتصادی مدرن ، ترجمه رحیم قاسمیان ، تهران، نشر ساقی، چاپ دوم.
📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده:
👉 goo.gl/tuZ7vE
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهود_و_اقتصاد
💠💠 تأثیرات اقتصادی فراز و نشیبهای زندگی یهودیان (3)
✡ سلسله مقالات یهودیان و حیات اقتصادی مدرن (قسمت بیستوسوم)
1⃣ از دل بیابانهای بی پایان و از دل فعالیتهای شبانی، شیوهی متفاوتی از زندگی برمیخیزد، که مبتنی بر #سرمایهداری است.
2⃣ در بیابان، محدودیتهای فعالیتهای اقتصادی وجود ندارد. تعداد گلّه ظرف چند سال چندین برابر میشود، اما البته به همان سرعت هم در اثر گرسنگی، کم آبی یا بیماری از بین میروند. بنابراین در شبانها اندیشهی #سود و #بهره ریشه میگیرد و مفهوم #تولید_نامحدود به واقعیت میپیوندد.
3⃣ از همین رو است که بیاباننشین را میتوان موجِد سرمایهداری نامید. و از آنجا است که رابطهی #سرمایهداری و #یهودیت بهتر روشن میشود.
4⃣ اما فقط بیابان و بیابانگردی نبود که بر شخصیت یهودیان اثر نهاد. عوامل دیگری هم بود که شاید به آن اندازه تأثیر نداشت، اما مکمل آن به حساب میآمد.
5⃣ عامل اول #پول بود که یهودیان به آن سخت علاقه داشتند. پول بر سرشت آنها اثری جاودانی بر جای گذاشت. چون دو عاملی که روحیهی یهودیان را شکل میدهد، در پول به هم میرسند: #بیاباننشینی و #پراكندگی.
6⃣ توجه دائمی به پول سبب شد تا توجه یهودیان از یک نگاه کیفی و طبیعی به زندگی، به یک دیدگاه کمّی و انتزاعی تغییر کند. یهودیان تمام اسرار نهفته در پول و ویژگیهای آن را درک کرده بودند و با قدرتهای اسرارآمیز آن آشنایی داشتند.
7⃣ یهودیان #سلطان_پول و از خلال آن، #سلطان_جهان شدند.
📚 ورنر سومبارت ، یهودیان و حیات اقتصادی مدرن ، ترجمه رحیم قاسمیان ، تهران، نشر ساقی، چاپ دوم.
📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده:
👉 goo.gl/tuZ7vE
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهود_و_اقتصاد
💠💠 تأثیرات اقتصادی فراز و نشیبهای زندگی یهودیان (4)
✡ سلسله مقالات یهودیان و حیات اقتصادی مدرن (قسمت بیستوسوم)
1⃣ رخدادهای بعدی، کار پول #قرض_دادن را به یهودیان آموخت و آنها را به خبرگان این کار بدل ساخت. آوارگیهای پیاپی ایشان این الزام را به دنبال آورد که یهودیان همواره داراییهای خود را به صورت اموال ساده و قابل حمل و نقل درآورند و چه چیزی قابلحملتر از #پول و #جواهر پیدا میشد؟
2⃣ یهودیان یاد گرفتند که پول را عاشقانه دوست بدارند. میدیدند که فقط به مدد پول است که میتوانند قدرتهای جهان را #مطیع خود گردانند. مردمی که پایگاه اجتماعی نداشتند، به مدد استفادهی ماهرانه از پول قرض دادن، توانستند فئودالهای قدرتمند زمانه را تحت #کنترل خود درآورند.
3⃣ خب، این از نقش پول در توسعه و گسترش موقعیت اجتماعی و اقتصادی یهودیان. حال به مورد دیگری میرسیم که برخی آن را حتی از پول هم مهمتر میدانند. منظورم #گتو یا محلههای یهودینشین است.
4⃣ زندگی در گتوها پیآمدهای محسوسی به جا نهاد و رفتارهایی در آنها پدید آورد که همواره با آنها باقی ماند و بر فعالیتهای اقتصادی آنها اثر نهاد. مثلاً میتوان به کلکهای حقیرانه، مزاحمت، فقدان غرور فردی، بیملاحظگی و نظایر آن اشاره کرد. این عادات در فتح سنگرهای اقتصادی #فئودالیسم نقش مهمی ایفا کردند.
5⃣ گتو تأثیر دیگری هم به جا نهاد و بر نیروهای دوگانهای که در ثبات و یکنواختی ویژگیهای یهودیان نقش داشتند، تأکید نهاد. این ویژگیهای دوگانه عبارت بودند از: دین و تولید نسلهای خالص.
6⃣ #دین و #ازدواج_درونخانوادگی دو زنجیر آهنینی بودند که یهودیان را به هم پیوند میدادند و آنها را در طی سدهها یکپارچه نگاه داشتند.
7⃣ اگر این زنجیرها شل میشد، چه اتفاقی میافتاد؟ کار من در اینجا پاسخ دادن به این پرسش نیست. چون تا زمانی که میبینیم یهودیان #نفوذ خاص خود را بر حیات اقتصادی اعمال میکنند که کماکان چنین میکنند، میتوانیم فرض را بر این بگذاریم که این زنجیرها همچنان قوی و پابرجا هستند.
📚 ورنر سومبارت ، یهودیان و حیات اقتصادی مدرن ، ترجمه رحیم قاسمیان ، تهران، نشر ساقی، چاپ دوم.
📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده:
👉 goo.gl/tuZ7vE
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهود_و_اقتصاد
✡ دولت بریتانیا پس از ۱۸۰ سال توانست بدهی سال ۱۸۳۵ خود را به #خاندان_روچیلد تسویه کند!
1⃣ گاردین در ۲۹ مارس ۲۰۱۸ گزارش مهمی منتشر کرد با عنوان: «بریتانیا کی مسئولیت جنایات خود را علیه بشریت خواهد پذیرفت؟»
2⃣ گزارش فوق دربارهی بدهی ۱۸۰ ساله دولت بریتانیا به خاندان روچیلد است بابت وام ۱۵ میلیون پوندی سال ۱۸۳۵.
3⃣ دولت بریتانیا این مبلغ را از #ناتان_مایر_روچیلد و برادر زنش سِر #موسس_مونتفیوره، بانکداران بزرگ آن روز لندن، دریافت کرد و ۵ میلیون پوند نیز خود بر آن افزود برای پرداخت خسارت به مالکین برده که طبق قانون الغاء بردهداری سال ۱۸۳۳ متضرر میشدند. این رقم معادل ۴۰ درصد درآمد سالیانه آن زمان دولت بریتانیا و برابر با ۳۰۰ میلیارد پوند امروز است.
4⃣ طبق گزارش گاردین، با استناد به توئیتی از خزانهداری بریتانیا که اندکی بعد حذف شد، تسویهی این بدهی اخیراً یعنی در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید.
5⃣ پیوند دیرین و مستمر حکومت بریتانیا با خاندان روچیلد حیرتانگیز است.
✍ عبدالله شهبازی
When will Britain face up to its crimes against humanity?
By Kris Manjapra
The Guardian
Thu 29 March 2018
https://www.theguardian.com/news/2018/mar/29/slavery-abolition-compensation-when-will-britain-face-up-to-its-crimes-against-humanity
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ پیوندهای اسرائیلی: از «تلگرام» تا «تَمتَم»
💠 کلاه بزرگی که بر سر ایران رفت و میخواهند تکرارش کنند!
🌐 ۱- پیامرسان گمنامی که به «رسانه غالب» در ایران بدل شد
1⃣ #تلگرام شبکه اجتماعی یا پیامرسان سرشناسی نبود.
2⃣ این پیامرسان گمنام از شهریور- مهر ۱۳۹۴ با سیاستگذاری دولت، به دلیل فیلترینگ شبکهها و پیامرسانهای اصلی مطرح در جهان، بهویژه فیسبوک و توئیتر، و پیامرسانهای رقیب، مانند وایبر، بهتدریج به رسانه مجازی غالب در ایران بدل شد.
3⃣ روشن بود که کسانی در ایران میخواستند «تلگرام» رسانهی اصلی ایرانیان شود و چنین نیز شد.
4⃣ تلگرام بهسرعت در ایران گسترده شد و بهدلیل گسترش بازار تلفنهای هوشمند، بخش مهمی از جمعیت ایران، بهویژه جوانان را به خود جلب کرد. هماکنون، تعداد ایرانیان فعال در تلگرام ۴۰ تا ۴۵ میلیون کاربر عنوان میشود!
5⃣ مانند سایر شبکههای اجتماعی، در کنار انواع و اقسام گروهها و کانالها، که بسیاری برای سرگرمی و تفریح، برخی برای تجارت و کسب درآمد، برخی برای خبررسانی و برخی برای تبلیغات سیاسی هستند، و بعضاً کانالهای مضر از نظر اخلاقی، در تلگرام گروهها و کانالهای تخصصی مفید فراوان نیز پدید آمد. این گروهها و کانالهای تخصصی حوزههای گستردهای را شامل میشود؛ از سیاست روز تا اقتصاد و سیاست خارجی و تاریخ و غیره.
6⃣ این گروهها و کانالهای تخصصی تلگرامی در دو سال و نیم اخیر به محل تجمع و تولید فکری و بهرهبرداری شمار قابل توجهی از کاربران ایرانی تلگرام بدل شد و نقشی مهم در تعمیق آگاهی سیاسی و اجتماعی در جامعه ما ایفاء کرد. این کارکرد شبکههای مجازی را نباید کماهمیت شمرد.
✍ عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter