✡ عیسی (ع) و اخراج یهودیان رباخوار از معبد
1️⃣ #پاکسازی_معبد داستانی است که در تمامی اناجیل چهارگانه نقل شده است و در آن عیسی مسیح با #صرافان معبد اورشلیم درگیر میشود.
2️⃣ در داستان انجیل، عیسی (ع) و حواریونش قبل از عید پسح به #اورشلیم میروند.
3️⃣ عیسی (ع) به #معبد_دوم اورشلیم (معبد هیرود) وارد میشود.
4️⃣ در حیاط معبد افراد زیادی به تبدیل سکههای رومی و یونانی به #سکههای_یهودی اشتغال دارند و حیوانات مختلف را برای قربانی میفروشند.
5️⃣ در این زمان اورشلیم پذیرای تعداد زیادی از #یهودیان است که برای #عید_پسح به این شهر آمدهاند.
6️⃣ عیسی (ع) صرافان را با خشونت از معبد بیرون میکند و به آنها میگوید که آنها محلی مقدس را تبدیل به لانه دزدان کردهاند.
7️⃣ بر اساس نظر مسیحیان این اتفاق تنها باری است که عیسی (ع) از #خشونت_فیزیکی استفاده میکند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 وقوع تحریف در نقاشیهای کتاب مقدس
✡️ در ادامه تعدادی از نقاشیهایی که با الهام از ماجرای اخراج #یهودیان_رباخوار از معبد کشیده شده را با هم خواهیم دید. دقت داشته باشید که دستِ تحریف حتی به این نقاشیها نیز نفوذ کرده است.
🖌🎨 نقاشیها سه دسته هستند:
1️⃣ نقاشیهایی که به درستی حضرت عیسی را در حال بر هم زدن بساط #یهودیان رباخوار نشان میدهند.
2️⃣ نقاشیهایی که #رباخواران را به تصویر کشیدهاند، اما چهرهی آنان اصلاً شباهتی به یهودیان ندارد!!
3️⃣ نقاشیهایی که حضرت عیسی را در حال برهم زدن بساط پیرمردان و زنانی نشان میدهد که مشغول خرید و فروش پرندهای یا... هستند. و کودکانی که از این حملهی خشونتبار مسیح در حال گریه هستند. در این دسته از نقاشیها یا اصلاً خبری از رباخواران نیست، یا اینکه در حاشیهی نقاشی هستند و توجه بیننده را به خود جلب نمیکنند!! خودتان میتوانید حدس بزنید که از دیدن این نقاشیها چه حسّی به بیننده منتقل خواهد شد. متأسفانه اکثر نقاشیهای موجود از این دسته هستند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 دربارهی مایر آمشل روچیلد
✡️ #مایر_آمشل_روچیلد بنیانگذار #بنیاد_روچیلد و شاید بتوان گفت مهمترين فرد اين خانواده است. قبلاً در مورد اين شخص و همينطور #خانواده_روچیلد مقالات کاملی داشتهايم كه میتوانید با کمک لینکهای زیر برخی از مهمترین آنها را در سایت اندیشكده مطالعات یهود مطالعه كنید:
1️⃣ ظهور خاندان روچیلد (قسمت اول)
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3072
2️⃣ ظهور خاندان روچیلد (قسمت دوم)
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3074
3️⃣ ظهور خاندان روچیلد (قسمت سوم)
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3076
4️⃣ شبکه خویشاوندی روچیلدها (قسمت اول)
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3078
5️⃣ شبکه خویشاوندی روچیلدها (قسمت دوم)
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3080
6️⃣ شبکه خویشاوندی روچیلدها (قسمت سوم)
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3082
7️⃣ مایر آمشل روچیلد و ثروت ویلیام نهم
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/5503
☠️ مایر آمشل روچیلد در نوزدهم سپتامبر سال 1812 جان میسپارد.
✍️ او در وصیتنامهاش، قوانین خاصی را ذکر میکند که #خاندان_روچیلد ملزم به تبعیت از آن هستند. این وصیتنامه را در پست بعد مطالعه كنید.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ وصیتنامه مایر آمشل روچیلد؛ نقشهی راه خانواده روچیلد
1️⃣ تمام مناصب کلیدی موجود در کسب و کار خانوادگی تنها باید در تصدی اعضای خانواده باشد.
2️⃣ تنها مردان خانواده حق شرکت در کسب و کار خانوادگی را دارند. این مورد ظاهراً شامل ششمین پسر نامشروع او نیز میشد.
🔸 ذکر این نکته در این جا حائز اهمیت است که #مایر_آمشل_روچیلد پنج دختر نیز داشت؛ از اینرو تا به امروز گسترش #خاندان_روچیلد بدون ذکری از نام خانوادگی #روچیلد در اطراف و اکناف ادامه یافته است و #یهودیان بر این اعتقادند فقط اولاد مختلط از مادر یهودی، #یهودی هستند.
4️⃣ اعضای خانواده باید با اولین و دومین عموزاده خود ازدواج کنند تا آینده خانواده حفظ شود.
🔸 جالب است که مطابق با دایرةالمعارف یهودیان در سال 1905، از 58 ازدواجی که تا آن زمان در بین #خانواده_روچیلد صورت گرفته بود، درست، نیمی از این ازدواجها به بیان دقیقتر، 29 ازدواج با اولین عموزاده بوده است؛ اقدامی که امروز به درونهمسری یا تولید مثل بین خودی معروف است.
4️⃣ هیچ فهرست علنی از اموال و دارایی اعضای خانواده نباید انتشار یابد.
5️⃣ هیچ دعوی حقوقی نباید در خصوص ارزش میراث خانواده اقامه شود.
6️⃣ ارشدترین فرزندِ فرزند ارشد، رئیس خانواده به حساب میآید.
🔸 این شرط تنها زمانی باطل است که اکثریت اعضای خانواده با شیوهی دیگری برای انتخاب رئیس خانواده موافقت نمایند.
🔸 قانون شمارهی 6 بلافاصله زمانی به اجرا درآمد که #ناتان_مایر_روچیلد در حکم رئیس خانواده به عنوان جانشین پدر انتخاب شد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 صفات یهودیان از نگاه ویلیام جویس (1)
✡️ در سال 1940 #ویلیام_جویس (William Joyce) که در تبعید خودخواسته در آلمان زندگی میکرد، کتاب خود با عنوان «دورهی افول در انگلستان» را منتشر کرد. او در این کتاب در خصوص #صفات_یهودیان مینویسد:
🔸مادهگرایی سفت و سخت،
🔸استعداد برای تظاهر به عرفان،
🔸بیاحترامی فوقالعاده نسبت به دیگر نژادها،
🔸بیاعتنایی کامل به حقوق دیگر افراد،
🔸زیرکی در تقلید و سرهمبندی،
🔸تنفر از کارهای کم سود،
🔸انرژی بسیار زیاد در پولسازی،
🔸تنفر از هرگونه ملیگرایی البته غیر از ابراز این حس در خود،
🔸وفاداری فوقالعاده نسبت به خانواده و هم مسلکان خود،
🔸اعتقادی راسخ به توانایی در فاسد کردن غیریهودیان،
🔸توانایی برجسته در توطئهچینی،
🔸ناتوانی غیرقابل قبول در همگام شدن با تفکرات عمیق یا آرمانگرایی متعالی،
✡️ از جمله خصوصیات اصلی نژاد یهود است.
👉 goo.gl/H2qndW
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 صفات یهودیان از نگاه ویلیام جویس (2)
✡️ #ویلیام_جویس (William Joyce) ادامه میدهد:
✍️ در مورد تمام ویژگیهای فوق میتوان کتابهایی به رشته تحریر درآورد، اما ذکر برآیند این نیروها صرفاً در گرایشات ذیل و به طور خلاصه میآید:
1️⃣ ناتوانی از اجتناب تشکیل دولت در دولت.
2️⃣ ناتوانی کامل در درک این موضوع که میزبانان غیریهودیشان دارای حقوق برابر با آنان باشند.
3️⃣ تخصص از پیش تعیین شده در تمام فرآیندهایی که سود کلانی را به ارمغان میآورند؛ از این رو در نظام سرمایهداری تقریباً دلمشغولی خاصی به سرمایهگذاری، توزیع و تبادل وجود دارد که متمایز از صنعت تولیدی است. فعالیت حرفهای در جهت سود و پیشرفت اجتماعی به عهده گرفته میشود.
4️⃣ گرایش طبیعی به بهرهبرداری از پیشرفت اجتماعی و اقتصادی با هدف در دست گرفتن قدرت اقتصادی.
5️⃣ نگرانی نامعقول از ملیگرایی، به عنوان عاملی که توجهات را به سمت ماهیت نژادی آنها جلب کرده، فعالیت آنان را برملا میسازد.
6️⃣ تحقیر عمدی معیارهای فرهنگی در سرزمینی که در آن اقامت گزیدهاند.
🔸 …بهنظر میرسد که این برآیندها در هر سرزمینی که #یهودیان در آن سکنا میگزینند؛ بروز پیدا میکند.
👉 goo.gl/H2qndW
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تورات و ذوالقرنین (1)
1⃣ کتاب مقدس یهودیان بخشهای مختلفی دارد که یکی از این بخشها، مکتوبهی دانیال (یا کتاب دانیال) خوانده میشود. ادعا میشود که این کتاب را دانیال نبی نوشته است.
2⃣ برخی مدعی هستند که در این کتاب، #کوروش همان #ذوالقرنین خوانده شده است. ما در این نوشتار این ادعا را بررسی میکنیم.
✍ خلاصهی ماجرا
1⃣ در کتاب دانیال، آمده است که در سال سوم سلطنت بِلشَصَّر (پادشاه بابِل) دانیال در خواب میبیند که یک قوچ با دو شاخ بلند کنار رودخانه ایستاده بود. پس این قوچ به سوی مغرب، شمال و جنوب شاخ میزد و هیچ جانداری از چنگش جان سالم به در نبرد. ناگهان یک بز نر از غرب ظاهر شد. این بز که یک شاخ بلند در وسط چشمانش داشت، به طرف قوچ حمله کرد و دو شاخش را شکست و او را به زمین کوبید.
2⃣ در ادامه آمده است که: آن قوچ دو شاخ، پادشاهی ماد و پارس بود و آن بز نر، پادشاهی یونان است. [کتاب دانیال 8 : 1-21]
3⃣ این #قوچ_دو_شاخ، در متن عبرانی تورات، به صورت קְרָנָיִם نوشته شده که اینگونه تلفظ میشود: lô q’ränäyim (لوکراناییم) یعنی دو شاخ… و بر همین اساس، برخی مدعی شدهاند که کوروش همان ذوالقرنین است. چون یکی از معانی ذوالقرنین در زبان عربی «صاحب دو شاخ» است.
📖 متن این مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/yF3J8r
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ تورات و ذوالقرنین (2)
✍ نقدها و بررسیها
1⃣ امروزه این دیدگاه روشن و مبرهن است که #کتاب_دانیال، توسط دانیال نبی نوشته و تدوین نشده است. بلکه تاریخ نگارش آن به حدود قرن دوم میلادی (حوالی دوران آنتیوخوس چهارم، یعنی در حدود سال 164 پیش از میلاد) میرسد. یعنی چهارصد سال پس از درگذشت دانیال نبی. ادبیات این کتاب نیز متأخر است و لذا نگارش این کتاب به دست دانیال را نمیتوان پذیرفت.
📚 بنگرید به:
👉 Brown, Raymond E.; Fitzmyer, Joseph A.; Murphy, Roland E., eds. (1999). The New Jerome Biblical Commentary. Prentice Hall. p. 448
👉 Collins, John Joseph (1994). Daniel: A Commentary on the Book of Daniel (Hermeneia: a Critical and Historical Commentary on the Bible). Augsburg Fortress Publishers. pp. 122-123.
👉 VanderKam, James C; Flint, Peter (2004). The Meaning of the Dead Sea Scrolls: Their Significance For Understanding the Bible, Judaism, Jesus, and Christianity , London: T & T Clark International, pp 137-138
📖 متن کامل این مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/yF3J8r
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ تورات و ذوالقرنین (3)
✍ نقدها و بررسیها
2⃣ در همین کتابی که به دانیال نبی منسوب است، در باب 8، آیه 20 وقتی میخواهد آن قوچ دو شاخ را معرفی کند، میگوید: מַלְכֵ֖י מָדַ֥י וּפָרָֽס׃ (تلفظ میشود: مَلکِ مادَی او پاراس) یعنی شاهانِ ماد و پارس (The kings of Media and Persia)، دقت شود: شاهانِ ماد و پارس. [*] پس این عبارت دربارهی #کوروش نیست، بلکه اولاً: دربارهی شاهان پارس و ماد است، ثانیاً: دربارهی #داریوش_سوم (آخرین شاه هخامنشی) است. چون آمده که نخستین شاه یونان (اسکندر) یعنی همان بز تکشاخ، این قوچ دو شاخ را شکست داد. کوروش که از #اسکندر شکست نخورد! بلکه این داریوش سوم بود که از اسکندر شکست خورد!
📚[*] بنگرید به:
👉 BibleHub, Hebrew texr Daniel 8 : 20
📖 متن کامل این مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/yF3J8r
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ تورات و ذوالقرنین (4)
✍ نقدها و بررسیها
3⃣ اگر خوب به همین کتاب منسوب به دانیال نبی نگاه کنیم، میبینیم که این #قوچ_دو_شاخ، چندان شخصیت موجّهی ندارد. در حقیقت، چهرهای وحشی و بیمنطق از آن نشان داده شده است. برای مثال: «این قوچ به سوی مغرب، شمال و جنوب شاخ میزد و هیچ جانداری نمیتوانست با او مقابله كند یا از چنگش جان سالم به در برد. او هر طور میخواست عمل میکرد».
📚 کتاب دانیال، باب 8، آیه 4.
📖 متن کامل این مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/yF3J8r
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی