✡ مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر
🎯 قسمت دوم / بخش سوم
🕉 ماکس مولر و انجمن تئوسوفی
1⃣ پیوندهای #انجمن_تئوسوفی با کانونهای قدرتمند زرسالار غرب را از همان آغاز میتوان ردیابی کرد. قطعاً این فرقه بدون پشتوانه عظیم مالی و سیاسی نمیتوانست به جایگاهی چنین تأثیرگذار دست یابد.
2⃣ #فریدریش_ماکس_مولر که بهنوشته آرتور لیلی، مشاور و راهنمای فکری #کلنل_الکات بود، بهعنوان برجستهترین شخصیت آکادمیک حامی و مبلّغ #تئوسوفیسم شناخته میشود.
3⃣ اگر، آنگونه که الکات و بلاواتسکی و بزانت مدعی هستند، و تئوسوفیستها باور دارند، که تعالیم و دستورات خود را از #استاد_غیبی میگرفتند، «استاد» بلاواتسکی باید ماکس مولر باشد؛ و تنها «استادی» چون ماکس مولر است که میتواند از «عالم غیب» کتابی حجیم و سنگین چون «آموزه سرّی» را به بلاواتسکی دیکته کند!
4⃣ #ماکس_مولر عضو شورای مشاوران خصوصی ملکه ویکتوریا بود. #جیوانجی_مودی فراماسون نامدار پارسی هند، ماکس مولر را برجستهترین محقق سده نوزدهم در زمینه ادیان، ادبیات، اسطورهها و فولکلور باستانی شرق میداند.
5⃣ ماکس مولر بنیانگذار #آریاییگرایی است، زیرا نخستین کسی است که اقوام سلتی، ژرمن، اسلاو، یونانی، ایتالیایی، ایرانی و هندی را در یک گروهبندی نژادی جای داد و آنها را از اقوام #تورانی که در سده نوزدهم به اقوام ترک اطلاق میشد، و #سامی متمایز کرد و #آریایی نامید!
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/YtK7w3
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر
🎯 قسمت دوم / بخش چهارم
🕉 سیمای مرموز مادام بلاواتسکی / 1
1⃣ در 7 ژوئن 1849 هلنای هفده ساله به همسری ژنرال نیکیفور بلاواتسکی شصت ساله، نایبالحکومه ایروان، درآمد. هلنا سه ماه بعد از خانه شوهر گریخت! از این زمان، تا سال 1873، یعنی به مدت 24 سال، درباره زندگی #مادام_بلاواتسکی اطلاع دقیق در دست نیست!
2⃣ گفته میشود که وی به قسطنطنیه (استانبول) رفت و بههمراه یک کنتس روس به سیروسیاحت در مصر و یونان و اروپای شرقی پرداخت. تئوسوفیستها ادعا میکنند بلاواتسکی در تبت در نزد #استادان_غیبی آموزش دید و با #اسرار آنها آشنا شد.
3⃣ درباره سفر بلاواتسکی به تبت افسانههایی نقل میشود تا از او چهرهای خارقالعاده تصویر شود. آرتور لیلی در بررسی دقیق خود نشان میدهد که این ادعاها صحت ندارد و سفر به تبت رخ نداده زیرا منابع پراکنده از حضور بلاواتسکی در اروپای شرقی، یونان، مصر، پاریس و لندن در این سالها خبر دادهاند.
4⃣ دامنه این افسانهپردازیها تا بدانجاست که مجله تئوسوفیست در شماره اوت 1893 ادعا کرد بلاواتسکی در سال 1867 در جنگهای داخلی ایتالیا، در قشون مازینی و گاریبالدی، کشته شده و یکی از #استادان_غیبی برای اشاعه حقیقت در جهان وارد کالبد او شده است.
5⃣ در سال 1871 مادام بلاواتسکی را در قاهره مییابیم که کارگردانی یک انجمن #احضار_روح را بهدست دارد. توصیفی که از انجمن فوق ارائه شده نشان میدهد که وی بهتنهایی کار نمیکرده و از دفتر و دستک و دستیارانی برخوردار بوده، یعنی پشتوانه مالی کافی داشته است.
6⃣ در سال 1873 مادام بلاواتسکی در پاریس است. او با کشتی عازم نیویورک میشود و با کلنل هنری الکات دیدار میکند و اندکی بعد، در 1875، #انجمن_تئوسوفی را در نیویورک تأسیس میکنند.
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/YtK7w3
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر
🎯 قسمت دوم / بخش پنجم
🕉 سیمای مرموز مادام بلاواتسکی / 2
1⃣ #مادام_بلاواتسکی مدعی بود که با #استادان_غیبی ارتباط دارد، به دستور و با هدایت آنها #انجمن_تئوسوفی را تشکیل داده و آموزهها و کتابها و کردارش الهام شده از سوی این «استادان غیبی» است.
2⃣ «استادان غیبی» در طول زندگی بلاواتسکی هماره حافظ و آموزگار او بودند ولی در میان آنان یک استاد بهنام #موریا بهطور اخص متولی بلاواتسکی بود. «استاد غیبی» دیگر، که پس از موریا بیشترین نقش را در فرقه تئوسوفی داشت، #کوت_هومی نامیده میشد.
3⃣ بلاواتسکی مدعی بود اوّلین بار در سال 1851 در لندن موریا در کالبد مادی با او دیدار کرد و از آن پس مرتب موریا و کوت هومی را میبیند یا دستورات آنها را بهصورت نامه دریافت میکند. برخی نزدیکان بلاواتسکی مدعی بودند این دو موجود بر آنها نیز ظاهر شدهاند. وجود این دو «استاد غیبی» چنان برای تئوسوفیستها بدیهی بود که، بهنوشته آرتور لیلی، یک نقاش آلمانی تئوسوفیست چهرهشان را ترسیم کرد.
4⃣ خانم بزانت، رهبر بعدی فرقه، نیز ادعاهای بلاواتسکی را تأیید و تکرار کرد و مدعی شد که انجمن تئوسوفی را #برادران_سفید ایجاد کردند تا «جهان را از مرداب ماتریالیسم نجات دهند.» بهنوشته بزانت، هلنا بلاواتسکی «پیامبر برادری سفید بود» و «برخی از ما و خود من از اعضای آن هستیم.»
5⃣ #کلنل_الکات و #مادام_بلاواتسکی در دوران اقامت در هند از حمایت مالی و سیاسی #زرسالاران_یهودی و پارسی هند برخوردار بودند. برای مثال، بلاواتسکی در نامهای از حضور خود بهعنوان میهمان در خانه سِر «یعقوب الیاس ساسون»، #یهودی_بغدادی که از ثروتمندان بزرگ زمان خود بود و امپراتوری مالی – تجاری پهناوری را اداره میکرد، خبر میدهد و کمک مالی او به انجمن تئوسوفی.
6⃣ در ژانویه 1880، با حضور الکات و بزرگان پارسی و یهودی شهر، #لژ_بلاواتسکی تأسیس شد که تا به امروز بیوقفه به کار خود ادامه میدهد و قدیمیترین لژ ماسونی – تئوسوفیستی بهشمار میرود.
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/YtK7w3
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ بیل گیتس و اتحاد گاوی! (1)
☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت چهاردهم
1⃣ در این گزارش یکی از کنشهای اساسی #بنیاد_بیل_و_ملیندا_گیتس در حوزه کشاورزی، غذا و واکسیناسیون که بهصورت مخفیانه توسط #بنیاد راکفلر راهاندازی و هدایت شده را برای اولین بار معرفی خواهیم کرد.
2⃣ گزارش زیر نشاندهنده متأثر بودن #بیل_گیتس از بنیاد راکفلر است که جای بسی شگفتی دارد. سایت بنیاد راکفلر این برنامهها را در ادامه برنامههای خود میداند که از ابتدای قرن بیستم آغاز شده بود.
3⃣ بنیاد راکفلر در زمینههای «کشاورزی، فرهنگی، آموزش، سلامت، علوم طبیعی، صلح و تقابل، و علوم اجتماعی» فعالیت داشته و تاریخچه منتشر کرده است.
4⃣ در این بخش از پرونده، یکی از صفحات این تاریخچه بررسی شده است، که بهصورت روشن نشان میدهد بیل گیتس در پازل #راکفلرها بازی میکند.
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/WsXeqP
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #جنگ_جهانی_غذا
✡ تاریخچه دیجیتالی سایت بنیاد راکفلر، برنامه جامع واکسیناسیون بینالمللی را از ابتکارات این بنیاد میداند. راکفلرها ابتدا این برنامه را به «سازمان بهداشت جهانی» سپردند، اما پس ازمدتی، تلاشهای این سازمان را کافی ندانسته و مجاب شدند که خود باید در رأس این برنامه قرار بگیرند!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ بیل گیتس و اتحاد گاوی! (2)
☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت چهاردهم
1⃣ تاریخچه دیجیتالی سایت #بنیاد_راکفلر، برنامه جامع #واکسیناسیون بینالمللی را از ابتکارات این بنیاد میداند و تصریح میکند:
✍ از سال 1985 تاکنون به ابتکار بنیاد راکفلر، کمپینهای واکسیناسیون کودکان علیه بیماریهای مرگبار در سراسر جهان تشکیل شده است.
2⃣ این سایت نقطه عطف این تلاشهای جهانی را برگزاری کنفرانسی در یکی از مراکز راکفلر در ایتالیا معرفی میکند:
✍ تلاشهای جهانی راکفلر برای ارائه واکسنهای دوران کودکی از سال 1984، پس از نشست بینالمللی در مرکز کنفرانس بنیاد راکفلر در «بلاجیو»ی ایتالیا با موضوع حفاظت از کودکان جهان آغاز شد.
3⃣ اطلاعات بعدی نشان میدهد پیش از 1980، #راکفلرها این برنامه را به #سازمان_بهداشت_جهانی سپرده بودند؛ این سازمان در سال 1980 این برنامه را آغاز کرد، اما راکفلرها تلاشهای این سازمان را کافی ارزیابی نکرده و در فاصله کوتاهی مجاب شدند که خود باید در رأس این برنامه قرار بگیرند!
4⃣ ایدهی جدید که در سال 1990 شکل گرفت، مشارکت بین بنیاد راکفلر و سازمانهای بینالمللی بود که در این زمینه فعال بودند.
5⃣ خود بنیاد راکفلر این ایده را یک «مدل اولیه» معرفی میکند و مینویسد:
✍ ابتکار واکسن کودکان (CVI) که در سال 1990 آغاز شد تلاش مشترکی بین برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP)، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، سازمان جهانی بهداشت، بانک جهانی و بنیاد راکفلر بود که با شرکای خصوصی و دولتی انجام میشد. CVI بهعنوان یک مدل اولیه از یک مشارکت دولتی و خصوصی، به ارائه خدمت پرداخت.
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/WsXeqP
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #جنگ_جهانی_غذا
✡ با وجود اینكه تاریخچه سایت «بنیاد بیل و ملیندا گیتس» از سال 1997 عقبتر نمیرود، و آغاز کار خود را «متأثر شدن خانواده گیتس از مقالهای درباره سلامت مردم فقیر دنیا» معرفی میکند، تاریخچه «سایت راکفلر» از ورود رسمی گیتسها به این برنامه لااقل از 1994 پرده برمیدارد!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ بیل گیتس و اتحاد گاوی! (3)
☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت چهاردهم
1⃣ #راکفلرها در ادامه بخشی از کمکهای ملی خود به این برنامه [ابتکار واکسن کودکان (CVI)] را توضیح میدهند و در عین حال لزوم ورود «بازیگران جدید» را با دلیل «کمبود منابع مالی» لازم ارزیابی میکنند.
2⃣ [از اینجاست كه پای بیل گیتس به ماجرا كشیده میشود.] اما تاریخچه سایت «بنیاد بیل و ملیندا گیتس» از سال 1997 عقبتر نمیرود، و آغاز کار را «متأثر شدن خانواده گیتس از مقالهای درباره سلامت مردم فقیر دنیا» معرفی میکند!
3⃣ این در حالیاست که تاریخچه «سایت راکفلر» از ورود رسمی گیتسها به این برنامه لااقل از 1994 پرده برمیدارد. این تضاد بین روایتها، بهوضوح نشان میدهد برنامه مشارکت گیتس از مدتی قبل از 1994 آغاز شده بود.
4⃣ سایت #بنیاد_راکفلر آغاز بهفعالیت این بنیاد را 1994 میداند و درباره تشکیل یک سازمان نوین با همراهی #بیل_گیتس در «بلاجیو»ی ایتالیا در سال 1999 مینویسد:
✍ بنیاد بیل و ملیندا گیتس در سال 1994 شکل گرفت و یکی از نخستین اهداف آن، تمرکز بر تلاشهای جهانی ایمنسازی بود. تبلیغات درباره بنیاد جدید و برنامههای تأمین مالی آن، توجه بیشتر و فرصتهای جدید مالی را به ارمغان آورد. نشست بانک جهانی در بلاجیو در سال 1999 شامل کارمندان ارشد راکفلر، بنیاد گیتس، سازمان جهانی بهداشت، بانک جهانی و یونیسف بود. شرکتکنندگان نتیجه گرفتند که نیاز به جایگزینی CVI با یک سازمان جدیدتر و با ارتباط نزدیکتر به پایهگذاران آن وجود دارد. از این ایده، اتحاد جهانی واکسن و ایمنسازی (GAVI) در سال 2000 شکل گرفت.
5⃣ با وجود اینکه راکفلرها خانواده گیتس را به عرصه #واکسیناسیون و غذا وارد کردند، در سایت «گاوی»، از میان سازمانهای شرکتکننده در آن کنفرانس در ایتالیا، از راکفلرها اثری نیست! در حالیکه سایت بنیاد راکفلر خود را یکی از اسپانسرهای متعهد GAVI میداند و این سازمان را بخشی از ابتکارات عملیاتی در دست اقدام بنیاد راکفلر میشمرد!
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/WsXeqP
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #جنگ_جهانی_غذا
🎯 دیروز سالروز حماسهی نهم دیماه بود. ضمن تبریک این روز عزیز (البته با یک روز تأخیر) بد نیست یک سؤال در این رابطه مطرح كنیم:
❓ به نظر شما اگر الآن دوران #هخامنشیان بود، سران #فتنه88 در چه حالی بودند؟ با شناخت تاریخیای كه ما از #کوروش و سایر شاهان هخامنشی داریم، لابد تا امروز تساهل و تسامح و رفتار صلحآمیز هخامنشیان شامل حالشان شده بود. نظر شما چیست؟
.
❓ هخامنشیان چگونه با سران فتنه برخورد میکردند؟ (1)
✡ #کوروش دستور داده بود گوشهای یک مُغ ایرانی به نام گئوماته (یا همان گئومات مُغ : Gaumata magus) را بریدند. به این اتهام که او قصد فتنهگری داشت!
📚 منبع: والتر هینتس، داریوش و ایرانیان، ترجمه پرویز رجبی، تهران: نشر ماهی، 1392، ص 448
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
❓ هخامنشیان چگونه با سران فتنه برخورد میکردند؟ (2)
✡ #کوروش در سارد (پایتخت لیدیا) دستور داد تمام کسانی که در شورش و اغتشاش دست داشتهاند را بازداشت کرده؛ به بردگی بگیرند!
📚 منبع: تاریخ هرودت، ترجمه مرتضی ثاقبفر، تهران: انتشارات اساطیر، 1389، ج1، ص 173-174، و نیز بنگرید به:
👉 Herodotus, with an English translation by A. D. Godley. Cambridge. Harvard University Press. 1920. Book 1, Chapter 156 : 2.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
❓ هخامنشیان چگونه با سران فتنه برخورد میکردند؟ (3)
✡ #کوروش نهتنها با فتنهگران و اغتشاشگران سخت برخورد میکرد، بلکه حکمی صادر کرده بود که در محافل دینی، همگان باید برای دوام حکومت او دعا کنند و هرکس از این دستور سرپیچی کند، به صلیب کشیده شود!
📚 منبع: بنگرید به: ژوزفوس فلاویوس، روزگار باستانی یهود، کتاب 11، فصل 1، بخش 3.
👉 THE ANTIQUITIES OF THE JEWS, By Flavius Josephus, Translated by William Whiston, BOOK XI, CHAPTER 1 : 3
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
❓ هخامنشیان چگونه با سران فتنه برخورد میکردند؟ (4)
✡ #داریوش در کتیبه بیستون میگوید در مدت یک سال، 19 فتنه و اغتشاش در ایران رخ داد و او همهی آنها را سرکوب کرد (کتیبه بیستون، ستون چهارم) که مهمترین این فتنهها، در خراسان (پارت)، هیرکانیا (گرگان)، ماد (هگمتانه)، خوزستان، ارمنستان، بابل و... رخ داد!
📚 منبع: بنگرید به:
👉 The Behistun inscription (translation), by L.W. King and R.C. Thompson, (The sculptures and inscription of Darius the Great on the rock of Behistun in Persia, 1907 London), by livius.org.
👉 https://fa.wikipedia.org/wiki/متن_کامل_سنگنبشته_بیستون
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
❓ هخامنشیان چگونه با سران فتنه برخورد میکردند؟ (5)
✡ در هگمتانه ماد، شخصی به نام فرَوَرتیش دست به آشوب و اغتشاش زد. #داریوش هم دستور داد او را بازداشت کردند. سپس بینی، زبان و گوش او را بریدند و بعد هم یک چشمش را از حدقه درآوردند. نهایتاً او را در ملأ عام به دار آویختند تا عبرتی برای سایر اغتشاشگران باشد!
📚 منبع: والتر هينتس، داريوش و ايرانيان، ترجمه پرويز رجبی، تهران: نشر ماهی، 1391. ص 315
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تئوسوفیسم و بهائیت (1)
🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (3)
1⃣ #تئوسوفیسم در ایران از طریق #لژ_بیداری_ایران، مهمترین سازمان ماسونی ایران که در تحولات مشروطه و برکشیدن سلطنت #پهلوی نقش بزرگ ایفا کرد، تأثیرات جدّی بر جای نهاد.
2⃣ فرقه #تئوسوفی با فرقه #بهائی در ایران، و فرقههای مشابه در هند، بهویژه #برهما_ساماج بهرهبری «خاندان تاگور»، پیوند نزدیک داشت.
3⃣ بهدلیل این پیوند بود که در سالهای 1911-1913 #انجمن_تئوسوفی سفر جنجالی و تبلیغاتی #عباس_افندی (عبدالبهاء)، رهبر فرقه بهائی را به اروپا و آمریکا برنامهریزی کرد.
4⃣ در این سفر، #عبدالبهاء در مجامع تئوسوفیستهای شهرهای مختلف حضور یافت و سخنرانیهای متعدد کرد که همگی با روح آموزههای تئوسوفی است.
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/URMEXE
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تئوسوفیسم و بهائیت (2)
🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (3)
1⃣ بهدلیل پیوند #تئوسوفیسم و #بهائیت با «استادان غیبی» واحد است که در سفر #عباس_افندی تبلیغات وسیعی به سود او، بهعنوان یکی از رهبران تئوسوفیسم، انجام گرفت؛ تا بدانجا که ماری، ملکه رومانی و دخترش، ژولیانا، #عبدالبهاء را بهعنوان «رهبر تئوسوفیسم» شناختند و با این عنوان با او مکاتبه کردند!!
2⃣ عباس افندی در این سفر با برخی رجال سیاسی و فرهنگی ایران ، از جمله سلطان حسین میرزا جلالالدوله (پسر ظلالسلطان)، دوستمحمد خان معیرالممالک (داماد ناصرالدین شاه)، سیدحسن تقیزاده، میرزا محمد قزوینی، علیقلی خان سردار اسعد بختیاری، ملاقات کرد.
3⃣ و نیز بهدلیل پیوند با این #استادان_غیبی بود که در سفر فوق، #یهودی نامداری چون #آرمینیوس_وامبری که از اعجوبههای زمانه است، و گفتیم که بهعنوان بنیانگذار «پانتورانیسم» [#پانترکیسم] شناخته میشود، با عباس افندی دیدار کرد و علاقه خود را به #بهائیگری ابراز نمود!!
4⃣ سیاهبازی وامبری تا بدانجاست که نامه زیر را به این «پیغمبر نوظهور» نوشت:
📝 «این عریضه بندگانی را به مستطاب همت و فضیلت اکتساب، مشهور عالم و مرغوب جهان، میرزا عبدالبهای عباس فرستادم. مکرما، مشفقا، هدایت بخشا! قربانت بگردم… واقعاً هر چقدر ممالک و مسالک اسلام گشت و گذار کرده باشم ذات فطانتمآب مثل عالیجناب هرگز تصادف نکردهام و هم گویم به آسانی هم پیدا نمیشود…»
5⃣ نکته مهم اینکه وامبری در نامه فوق اشاره میکند که «جد والد عالیجناب» عباس افندی را «از نزدیک» میشناخته است.
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/URMEXE
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تئوسوفیسم و بهائیت (3)
🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (3)
1⃣ بهدلیل همین پیوند عمیق #تئوسوفیسم و #بهائیت و برخورداری دو فرقه از #استادان_غیبی واحد، فردی بهائی بهنام #حسین_کاظمزاده_ایرانشهر (1262-1340ش)، مدیر مجله متنفذ #ایرانشهر، به یکی از سران تئوسوفیسم ایرانی بدل میشود!
2⃣ وی در زمستان 1305، اندکی پس از تأسیس رسمی #سلطنت_پهلوی (آبان 1304)، با انتشار مقاله مفصلی در دو شماره ایرانشهر به معرفی تئوسوفیسم میپردازد.
3⃣ ایرانشهر، تئوسوفیسم را بهعنوان ادامه #تصوف سنتی جهان اسلام، و #برادران_نور تئوسوفیستها را مشابه با همان اولیایی که مثلاً در تذکرة الاولیاء عطار آمده است، معرفی میکند!!
4⃣ وی مینویسد: #انجمن_تئوسوفی به امر و تعلیمات این «برادران نور» در سال 1875 بهتوسط دو نفر از سالکان طریقت تئوسوفی یکی مادام بلاواتسکی که از نژاد روس بوده و دیگری کلنل اولکوت آمریکایی، در آمریکا تأسیس شده است!
5⃣ ایرانشهر در توصیف «برادران نور» بهرغم اینکه از مفاهیم دینی برای اثبات آنها استفاده میکند و خضر و الیاس نبی را مثال میآورد، ولی تأکید میکند که ربطی به ادیان ندارند و «اساساً خارج از دایره ادیان و عقول و اوهام بشرند»!!
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/URMEXE
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter