✍ با سلام به دوستان و همراهان كانال. از امشب پروندهی جدیدی را برای شما خواهیم گشود. پروندهای بسیار بسیار مهم و راهگشا پیرامون فرقهی مهم اما ناشناختهی «مریمیه». لطفاً مثل همیشه با ما همراه باشید.
✡ مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر
🎯 قسمت اول / بخش اول
🌐 آغاز سخن
1⃣ در ایران #سیدحسین_نصر را بهعنوان اندیشمندی مسلمان و #سنتگرا میشناسند که از بد حادثه، بهدلیل وقوع انقلاب اسلامی و پیوندهایش با #فرح_پهلوی، مجبور به مهاجرت به ایالات متحده آمریکا شد. کمتر کسی نامی از #مریمیه شنیده و نصر را بهعنوان عضو قدیمی و «شیخ» کنونی این طریقت میشناسد.
2⃣ طریقت مریمیه را فردی بهنام #فریتیوف_شوان بنیان نهاد، و با مرگ شوان (1998) رهبری آن به #مارتین_لینگز (متوفی 2005) و سیدحسین نصر انتقال یافت. رساله حاضر تحقیقی است درباره طریقت مریمیه و سیر تطوّر آن از شوان تا نصر.
3⃣ این تحقیق با بهرهگیری از کتاب #مارک_سجویک و اسناد مهمی از «مریمیه»، و کتب و مقالات و مصاحبههای منتشر شده چهرههای سرشناس مریمیه، مانند شوان و لینگز و نصر، و گفتوگو با افراد مطلع تدوین شده است و در متن مقالات به تمامی منابع ارجاع داده شده است.
4⃣ کتاب سجویک با عنوان «بر ضد جهان مدرن: سنتگرایی و تاریخ پنهان فکری سده بیستم» در سال 2004 منتشر شد. مارک سجویک انگلیسی مسلمان و استاد سابق دانشگاه آمریکایی قاهره و استاد کنونی مطالعات اسلامی در دانشگاه آرهوس دانمارک و دبیر «انجمن اروپایی مطالعات باطنی گرایی غربی» و از معدود محققانی است که بهطور تخصصی در زمینه #ترادیشنالیسم کار میکند.
5⃣ #مارک_کاسلو از نزدیکان شوان، بنیانگذار و رهبر مریمیه، بود که، بههمراه چند تن دیگر از نزدیکان شوان در سال 1991 در شهر بلومینگتن (ایالت ایندیانا، آمریکا) جنجال بزرگ قضایی – مطبوعاتی را علیه شوان برانگیختند.
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/XQTajK
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ کتاب «مارک سجویک» در دوران 8ساله پس از انتشار در ایران ناشناخته ماند؛ یعنی بهرغم اهمیت کتاب فوق برای ایرانیان، که میتوانست آن را به اثری پرفروش تبدیل کند، نهتنها به فارسی ترجمه و منتشر نشد بلکه حتی معرفی کوتاهی از آن به نشریات ایران راه نیافت! نشریات انگلیسیزبان مربوط به ایران و خاورمیانه و جهان اسلام در غرب، و نشریات فارسی چاپ آمریکا و بریتانیا، چون ایراننامه، که علیالقاعده باید کتاب سجویک را معرفی کنند، درباره آن سکوت کامل کردند!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر
🎯 قسمت اول / بخش دوم
1⃣ کتاب سجویک در دوران 8ساله پس از انتشار در ایران ناشناخته ماند؛ یعنی بهرغم اهمیت کتاب فوق برای ایرانیان، که میتوانست آن را به اثری پرفروش تبدیل کند، نهتنها به فارسی ترجمه و منتشر نشد بلکه حتی معرفی کوتاهی از آن به نشریات ایران راه نیافت! نشریات انگلیسیزبان مربوط به ایران و خاورمیانه و جهان اسلام در غرب، و نشریات فارسی چاپ آمریکا و بریتانیا، چون #ایراننامه، که علیالقاعده باید کتاب سجویک را معرفی کنند، درباره آن سکوت کامل کردند!
2⃣ #مارک_سجویک کتاب خود را در فضایی منتشر کرد که از سوی وکلای #مریمیه در زیر فشار بود. به این دلیل، سجویک مجبور شد بخشهایی از کتاب، و تصاویر #برهنهنگاری های شوان و عکسهای برهنه شوان و #مناسک_جنسی مریمیان را، حذف کند!
3⃣ بهنوشته مارک_کاسلو بهدلیل تهدید از سوی #فرقه_شوان، کتاب سجویک را قبل از انتشار وکلای انتشارات دانشگاه آکسفورد (ناشر کتاب) با دقت مورد بررسی قرار دادند و شواهد و حقایق مهمی را حذف کردند. سجویک پس از انتشار کتاب، برای کاسلو نوشت که مایکل فیتزجرالد، وکیل فرقه شوان، «من و ناشر، انتشارات دانشگاه آکسفورد، و ویراستار و هر کسی را که در نشر کتاب سهیم باشد، به اقامه دعوی در دادگاه تهدید کرد.»
4⃣ آخرین پژوهش در زمینه مریمیه، کتاب #ستاره_هومن است به زبان فرانسه که در سال 2010 در میلان منتشر شد با عنوان «از حکمت جاودان تا پرنیالیسم آمریکایی». این کتاب رساله پایاننامه دکتری ستاره هومن است زیر نظر آنتون فوره. #آنتون_فوره استاد برجسته دانشگاه سوربن در زمینه جریانهای باطنیگرای غربی است که این حوزه مطالعاتی را به رشته دانشگاهی بدل کرد.
5⃣ سجویک در 23 ژوئیه 2010 کتاب ستاره هومن را در وبلاگ خود معرفی کرد و در 10 اوت 2012 طلعت هالمان، استاد دانشگاه در آمریکا، ذیل یادداشت سجویک نوشت: «در مکاتبه من با ستاره هومن معلوم شد از او خواسته شده هر مطلب منفی که اعتبار شوان را مخدوش کند حذف شود»! کتاب ستاره هومن در آوریل 2014 به انگلیسی منتشر شده. این کتاب نیز، بهرغم اهمیت آن برای ایرانیان، تاکنون به فارسی ترجمه نشده است!
6⃣ کتاب مهم دیگر، که میتواند به شناخت فرقههایی چون مریمیه کمک کند، «استادان منوّر: آموزگاران غربی در کسوت های شرقی» نوشته #اندرو_راولینسون است درباره غربیانی که در کسوت رهبران فرقههای دینی شرقی، اعم از صوفی مسلمان و هندو و بودایی، جای گرفتهاند. راولینسون نخستین کسی است که سجویک را با چهره دیگری از شوان (بهجز چهرهای که پیروان یا دوستداران شوان ترسیم میکنند) آشنا کرد و تصاویر #مناسک_برهنه شوان را به او داد.
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/XQTajK
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر
🎯 قسمت اول / بخش سوم
📚 کتابهای مریمیه در ایران
1⃣ مسکوت گذاردن هشت ساله کتاب سجویک در حالی است که آثار #سیدحسین_نصر و پسرش، #ولی_نصر، بهسرعت در ایران معرفی و ترجمه و با کیفیت عالی منتشر و در نشریات و وبگاههای پرخواننده تبلیغ میشود.
2⃣ تبلیغ #مریمیه در ایران محدود به حسین و ولی نصر نیست و شامل #فریتیوف_شوان و سایر شخصیتهای اصلی مریمیه میشود. این بهجز کتب و مقالات فراوانی است که در ترویج عقاید شوان و پیروانش در ایران منتشر شده و بر علاقهمندان به اصالتگرایی اسلامی و #سنتگرایی اصیل تأثیر گذارده است. باید بیفزاییم که کتابهای مریمیه در ایران، مانند کتابهای این فرقه در اروپا و آمریکا، با چاپ بسیار نفیس انتشار مییابد:
🔸فریتیوف شوئون، شناخت اسلام، ترجمه سید ضیاءالدین دهشیری، تهران: مؤسسه مطالعات هنر اسلامی، چاپ اوّل، 1363.
🔸فریتیوف شوئون، اسلام و حکمت خالده، ترجمه فروزان راسخی، تهران: نشر هرمس و مرکز بینالمللی گفتگوی تمدنها، چاپ اوّل، 1384.
🔸فریتیوف شوئون، عقل و عقل عقل، ترجمه بابک عالیخانی، تهران: نشر هرمس و مرکز بینالمللی گفتگوی تمدنها، چاپ اوّل، 1384.
🔸جام نو و می کهن: مقالاتی از اصحاب حکمت جاویدان، بکوشش مصطفی دهقان، تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، چاپ اوّل، 1384.
🔸رنه گنون و فریتیوف شوئون و لئو شایا، هرمس و زبان مرغان، تهران: جیحون، چاپ اوّل، 1387.
3⃣ در اردیبهشت 1388 حسین خندقآبادی، مدیر «مجموعه سنت گرایان» در #انتشارات_حکمت (تهران) از نشر آثار مهم «سنت گرایان» در 15 جلد خبر داد. بعداً، نام این مجموعه به «مجموعه حکمت جاویدان» تغییر کرد. تا آن زمان چهار عنوان از این مجموعه، با کیفیت عالی، منتشر شده بود:
🔸تیتوس بورکهارت، جهانشناسی سنتی و علم جدید، ترجمه حسن آذرکار؛
🔸تیتوس بورکهارت، کیمیا: علم جهان، علم جان، ترجمه گلناز رعدی آذرخشی و پروین فرامرزی؛
🔸رنه گنون، نگرشی به مشرب باطنی اسلام و آیین دائو، ترجمه دل آرا قهرمان؛
🔸رنه گنون، بحران دنیای متجدد، ترجمه حسن عزیزی.
4⃣ اسامی کتابهای بعدی چنین است:
🔸مارتین لینگز، رمز و مثال اعلی، ترجمه فاطمه صانعی؛
🔸تیتوس بورکهارت، مبانی هنر مسیحیت، ترجمه امیر نصری؛
🔸کیت کریچلو، تحلیل مضامین جهان شناختی نقوش اسلامی، ترجمه سید حسن آذرکار؛
🔸سید حسین نصر، هنر و معنویت اسلامی، ترجمه رحیم قاسمیان؛
🔸کنت اولدمیدو، سنتگرایی: دین در پرتو فلسفه جاویدان، ترجمه رضا کورنگ بهشتی؛
🔸تیتوس بورکهارت، فاس: شهر اسلام، ترجمه مهرداد وحدتی دانشمند.
5⃣ بخش عمده این #سنتگرایان، که انتشارات حکمت، ترجمه و نشر آثار آنها را در دستور کار خود قرار داد، چهرههای شناخته شده مریمیه هستند که خود را در پشت شهرت گنون و «سنتگرایی» پنهان میکنند.
6⃣ ناشر فوق اعلام کرد که در انتشار «مجموعه حکمت جاویدان»: «کوشش شده نظر مشورتی دکتر #غلامرضا_اعوانی، دکتر #محمود_بینا_مطلق، دکتر #هادی_شریفی، دکتر #بابک_عالیخانی و دکتر #شهرام_پازوکی لحاظ گردد.»
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/XQTajK
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر
🎯 قسمت اول / بخش چهارم
🌐 سجویک و آشنایی با مریمیه
1⃣ #مارک_سجویک در «سرآغاز» کتابش نحوه آشنا شدن خود را با مریمیه شرح میدهد: سجویک در دوران تدریس در دانشگاه آمریکایی قاهره و کار در زمینه تاریخ اسلام و سفر به کشورهای مختلف متوجه پیوندی پنهان و مرموز میان گروه قابل توجهی از اساتید دانشگاه و محققان غربی میشود که در حوزه اسلام کار میکنند؛ و سرانجام در مییابد که حلقه اتصال تمامی آنها تعلق به یک #طریقت_مخفی است که فردی بهنام #فریتیوف_شوان رهبر آن است. این طریقت در واقع فرقهای از صوفیان غربی است که در طول بیش از هفتاد سال موجودیت خود هیچگاه حتی نامش، #مریمیه، را نیز علنی نکرده است.
2⃣ نخستین بار #اندرو_راولینسون، استاد انگلیسی بازنشسته ساکن فرانسه، سجویک را با چهره دیگری از شوان آشنا میکند؛ از دیدگاه راولینسون، شوان «نه صوفیِ زاهد، بلکه شارلاتان» است که قطعاً دیگران را فریب میدهد و شاید خود نیز به فریب های خویش باور کرده است. راولینسون برای اثبات مدعایش عکسهایی از شوان را برای سجویک میفرستد؛ عکسهایی که شوان را در لباس رئیس قبایل سرخپوست آمریکا نشان میدهد در حالی که دختران جوان برهنه، که تنها بیکینی به تن دارند، او را احاطه کردهاند. در عکس دیگر، شوان برهنه است و کلاه خود وایکینگها را به سر دارد. در میان عکسهایی که راولینسون برای سجویک فرستاد، نقاشی کاملاً برهنه شوان از #مریم_باکره (نامی که غربیان حضرت مریم را با آن میخوانند) نیز وجود داشت!!
3⃣ سجویک حیران میشود که چرا گروهی از نویسندگان برجسته غربی در حوزه مطالعات اسلامی باید پیرو مردی باشند که با کلاه پردار سرخپوستی بر سر، کاملاً برهنه عکس میگیرد و چنین نقاشی های نامتعارفی میکشد!؟ به این ترتیب، آشنایی سجویک با کارهای خلاف عرف در فرقه مریمیه آغاز میشود؛ اعمالی که حداقل از نظر اسلامی خلاف عرف است.
4⃣ سجویک ماجرای عکسها و نقاشی های شوان را با #آلن_گولد مطرح میکند. گولد، استاد دانشگاه آمریکایی قاهره، کسی است که اوّلین بار شوان را به سجویک معرفی کرد و کتابی از شوان به او داد. گولد با عکسها و نقاشی های شوان آشناست و به سجویک میگوید امری خلاف قاعده رخ نداده و مشکل از درک ناقص سجویک از «قاعده» است!!
5⃣ سجویک در سفر به ایالات متحده آمریکا برای دیدار با پروفسور #سیدحسین_نصر به واشنگتن دی. سی. میرود. او در میان اساتید دانشگاه علاقهمندان به نصر را دیده و کنجکاو است او را بشناسد. او دفتر کار نصر را میبیند که فراتر از دفتر استاد معمولی دانشگاه است. ملاقات انجام میشود و نصر برای سجویک توضیح میدهد که نظرات «گنون» و دیگران را نه #گنونیانیسم بلکه #ترادیشنالیسم باید نامید زیرا این نظرات را «اوولا» و «شوان» بیش از گنون بسط دادهاند. سجویک جرئت نمیکند از نصر درباره عکسها و نقاشی های شوان بپرسد زیرا نصر سخنانی مشابه با گولد درباره «قاعده» میگوید و توضیح میدهد که «هیچ چیز خلاف قاعده وجود ندارد»!!
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/XQTajK
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ «ماریا ناگلوسکا» در پاریس محفلی رازآمیز را اداره میکرد که کار آن «جادوی جنسی» بود. جادوی جنسی بهمعنی بهرهگیری از «شهوت جنسی» برای دستیابی به «قدرتهای فراطبیعی» است. ماریا ناگلوسکا در مناسک جنسی از «نمادهای شیطانی» استفاده میکرد و خود را «زن شیطانی» میخواند!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر
🎯 قسمت اول / بخش پنجم
🌐 بارون اوولا و نئوفاشیسم ایتالیا
1⃣ گفتیم که #سیدحسین_نصر در دیدار با سجویک، از اوولا و شوان بهعنوان کسانی نام میبرد که بیش از گنون #ترادیشنالیسم را توسعه بخشیدند. تعلّق نصر به شوان روشن است؛ ولی چرا اوولا؟
2⃣ #بارون_جولیوس_اوولا اشرافزاده سیسیلی، هر چند پس از مطالعه آثار گنون شیفته او شد و به دوست ماسونش، آرتورو رگینی، گفت: گنون «رهبر بیرقیب زمانه ماست»، هر چند از گنون تأثیر گرفت و علاوه بر ترجمه کتاب «بحران جهان مدرن» گنون به ایتالیایی، کتاب تأثیرگذار خود را با نام «قیام علیه جهان مدرن» نگاشت، و هر چند بهعنوان برجستهترین نماینده آراء گنون در ایتالیا شناخته میشود، ولی دارای تمایزات اساسی فکری و اخلاقی با گنون بود.
3⃣ #رنه_گنون مسلمانی معتقد و مقید بود که تحول فردی از طریق #مراقبه را راه نجات غرب میدید در حالی که اوولا به تغییر از طریق #قدرت_سیاسی دل بسته بود. به این دلیل، اوولا به #فاشیسم ایتالیا روی آورد با این امید که بتواند دولت #موسولینی را به ابزار تحقق آرمانهایش بدل کند. بهدلیل اینگونه عقاید، کتاب «قیام علیه جهان مدرن» و سایر آثار اوولا در دهه 1970 به یکی از منابع الهام راستگرایان افراطی و نئوفاشیستهای ایتالیا و بمبگذاریهای ایشان بدل شد.
4⃣ بهعلاوه، اوولا به #جادوگری علاقهمند بود و در این زمینه مقالاتی منتشر کرد که در سالهای اخیر به انگلیسی منتشر شده است. او در دهه 1920 #محفل_مخفی مرکب از 12 یا 15 نفر در پیرامونش داشت. یکی از اعضای محفل اوولا زنی روس، اصالتاً از #یهودیان لهستان، بنام ماریا ناگلوسکا بود.
5⃣ #ماریا_ناگلوسکا بعدها، در دهه 1930، در پاریس محفلی رازآمیز را اداره میکرد که کار آن #جادوی_جنسی بود. «جادوی جنسی» به معنی بهرهگیری از #شهوت_جنسی برای دستیابی به #قدرتهای_فراطبیعی است. ماریا ناگلوسکا در مناسک جنسی از #نمادهای_شیطانی استفاده میکرد و خود را «زن شیطانی» میخواند!
6⃣ طبق آموزههای این زن، شیطان را باید بهعنوان نیرویی در درون بشر شناخت نه نیرویی خارجی، مخرّب و دشمن انسان. ناگلوسکا میگفت: «خرد در خدمت شیطان است.» او شیطان را نماد تمایل بشر به شادی و آزادی معرفی میکرد و اینگونه نوشت: «برادرانم… انسان آزاد درون تو شیطان است و او میخواهد از شادی جاودان بهرهمند شوی.»
7⃣ بهنوشته گارت مدوی، نویسنده «تاریخ شیطانپرستی»، ماریا ناگلوسکا در مناسک فوق برهنه روی میز دراز میکشید و مردی جامی را بر روی آلت جنسی او قرار میداد و چنین وردی را خطاب به ابلیس میخواند: «ای لوسیفر، میخواهم روشن شوم با کمک زنی که میداند چگونه به من عشق بورزد…»!!
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/XQTajK
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر
🎯 قسمت دوم / بخش اول
🌐 رنه گنون و پیروان شوان در ایران
1⃣ #رنه_گنون اندیشمند نامدار فرانسوی – مصری، در سال 1886 در شهر بلوا (فرانسه) بهدنیا آمد و در سال 1951 در قاهره درگذشت. گنون بهعنوان بنیانگذار جریان فکری در غرب شناخته میشود که به #ترادیشنالیسم معروف است.
2⃣ پیروان #فریتیوف_شوان و #سیدحسین_نصر در ایران در پوششِ نام و آراء گنون برای خود اعتبار کسب میکنند. آنان خود را وارث فکری و معنوی رنه گنون و #سنتگرایی گنونی معرفی میکنند در حالیکه، آنگونه که خواهیم دید، رفتار و عملکرد شوان در تقابل با سیره و عقاید گنون بود!
3⃣ چنانکه خواهیم دید، در اندیشه شوان و پیروانش خالدهگرایی گنونی، که در نهایت در #اسلام تجلی مییافت، به «یونیورسالیسم» فرا-اسلامی بدل میشود. منظور از یونیورسالیسم (جامعگرایی) تلاش برای ایجاد عقاید و مناسکی است که جامع همه ادیان باشد.
4⃣ شوان از همان آغاز اسلام را تنها ابزاری برای نیل به غایت، یعنی #حکمت_خالده (خرد جاودان) یا #دین_خالده میدانست. او در همان اوایل کارش نوشت که «دین خالده» را فراتر از «قوانین مقدس» ادیان مرسوم میداند و خود را «در قالبهایی» که برایش «اعتبار ندارند محصور نمیکند»!!
5⃣ یونیورسالیسم شوان به پیدایش عقاید و مناسکی انجامید که در زبان انگلیسی با واژه #Cult بیان میشود. این مفهوم با #Sect متفاوت است. «سکت» به گروه کوچکی اطلاق میشود که به دین معیّن تعلق دارند ولی عقاید یا مناسک خاصی دارند که آنها را از قاطبه پیروان آن دین متمایز میکند. ولی #کالت گروه کوچکی است که، معمولاً با تعصب، از عقاید دینی خاص خود پیروی میکنند که جزو ادیان رایج نیست.
6⃣ بدینسان، #مریمیه شوان، که رسماً مدعی بود، و هست، که تنها یک #طریقت_صوفی است، به #فرقه و سرانجام به آیینی جدید بدل شد که خود را «پرایموردیالیست» (نخستینگرا) میخوانند.
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/YtK7w3
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر
🎯 قسمت دوم / بخش دوم
🕉 گنون و تئوسوفیسم
1⃣ راهی که گنون پیمود دشوار و پرفراز و نشیب بود. او که بهدنبال دریافتی معنوی از هستی بود، در 20 سالگی، در سال 1906، به #تئوسوفیسم پیوست؛ جریانی که در فضای آن زمان غرب رنگ و بوی #عرفان_شرقی میداد و به این دلیل برای جوانان سرخورده از مصائب زمانه و جویای #معنویت جاذبه داشت.
2⃣ تئوسوفیسم نام جریانی فکری است با پیوندها و مناسک #ماسونی که کلنل #هنری_الکات و مادام #هلنا_بلاواتسکی در سال 1875، با تأسیس «انجمن جهانی تئوسوفی» در نیویورک، بنیان نهادند.
3⃣ پس از الکات و بلاواتسکی، زنی بهنام #آنی_بزانت رهبری تئوسوفیسم را بهدست گرفت. #کلنل_الکات آمریکایی بود و بهعنوان نماینده ویژه راترفورد هایس، نوزدهمین رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا، در هند فعالیت میکرد. #مادام_بلاواتسکی مهاجر از روسیه بود و معروف به توانایی در علوم خُفیه. آنی بزانت انگلیسی و از «خاندان وود» بود که از دیرباز در تکاپوهای استعماری فعال بودند.
4⃣ تئوسوفیسم تأثیرات فکری بزرگی بر جای نهاد که تا به امروز پابرجاست. ظهور #آریاییگرایی در اروپای غربی و سپس #نازیسم از پیامدهای تئوسوفیسم بود بهدلیل جایگاهی که تئوسوفیستها برای #نژاد_آریایی در #تمدنسازی قائل شدند و این ایده را به شکل گسترده تبلیغ کردند.
5⃣ سهم تئوسوفیسم در پیدایش نازیسم تا بدانجاست که نشان #صلیب_شکسته که در اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم، البته در ترکیب با نماد #ستاره_داوود بهعنوان آرم انجمن جهانی تئوسوفی بهکار میرفت، به آرم #حزب_نازی بدل شد!
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/YtK7w3
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ «فریدریش ماکس مولر» بنیانگذار «آریاییگرایی» است. او نخستین کسی است که اقوام سلتی، ژرمن، اسلاو، یونانی، ایتالیایی، ایرانی و هندی را در یک گروهبندی نژادی جای داد و آنها را از اقوام «تورانی» که در سده نوزدهم به اقوام ترک اطلاق میشد، و «سامی» متمایز کرد و «آریایی» نامید!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter