✡ هنوز «اردشیر ریپورتر» مرشد فکری سینمای ماست! (٢)
🎯 پرسش و پاسخی با استاد سعید مستغاثی
1⃣ پاسخ: این طرحِ آنها نیست. آنها خیلی کوچکتر از این حرفها هستند که بخواهند طرحی داشته باشند. طراحی شدهی سالها و قرنها است.
🔸 یکی از مشكلات سینمای این است که #سینما تنها موردِ وارداتی است. برخلاف هنرهای دیگر همانند نقاشی، تئاتر، موسیقی و... سینما هنر وارداتی است. باید دید این سینما توسط چه کسانی و برای چه کسی وارد شد؟ آدمها مشخص است و تاریخ مشخص است.
🔸 کسی همانند #اردشیر_ریپورتر که سرجنبان تشکیلات #فراماسونری در ایران بوده، «لارنس ایران» لقب گرفته و اصلاً «حکومتساز» است و رضاخان را دو سال تربیت میکند تا رژیمی درست کند تا برای ٣٠ سال بعد بتواند بنیادهای #رژیم_صهیونیستی را تقویت کند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ اردشیر ریپورتر، «عبدالحسین سپنتا» را به هند و نزد «انجمن پارسیان هند» میفرستد تا فیلم بسازد و سینمای ایران جلو بیاید!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ هنوز «اردشیر ریپورتر» مرشد فکری سینمای ماست! (٣)
🎯 پرسش و پاسخی با استاد سعید مستغاثی
2⃣ #اردشیر_ریپورتر یکی از بنیادهای سینمای ایران را مینهد. او آقای #عبدالحسین_سپنتا را به هند و نزد #انجمن_پارسیان_هند میفرستد تا فیلم بسازد و سینمای ایران جلو بیاید.
🔸 یا آدمهایی همانند #دکتر_کوشان که از تیم بهرام شاهرخ، سرجاسوس سرویسهای اطلاعاتی انگلیس است و با همکاری گروهی از #یهودیان صهیونیست که اسمشان در کتاب آقای جمال امید هم هست، کسانی همانند #سلمان_هوگی و #سلیم_سومخ، یا روتارینهایی چون #اسفندیار_یگانگی كه استودیو پارس فیلم را درست میکند و در واقع #فیلمفارسی شروع میشود.
🔸 و برادران رشیدیان از رفقای کوشان هستند که بهنوشته همه مورخین امریکایی همانند جیمز دیل، برنارد لوئیس و مارک گازیوروسکی، از پیشانیسفیدهای سفارت انگلیس بودند که همینها بنیانگذاران سینمای ما بودند. از آن طرف دفتر #اشرف و دفتر #فرح را داریم که حضور پررنگی در سینمای فارسی داشتند.
🔸 خب اینها #سینما را برای چه راه انداختند؟ برای سرگرمی؟ برای اعتلای هنر و فرهنگ ایران؟ آنچه سینما برای آن وارد ایران شد، هویتزدایی دین و ریشههای ملی ایرانیان بود. این سینما ظاهراً یک برنامه داشت که هویتزدایی و اسلامزدایی کند. برای همین است که از اولین فیلمهای این سینما، «حاجی آقا، آکتور سینما» است. برای همین است که فیلمفارسی همه زندگی ایرانیان را در #کاباره و اخلاق کابارهای تبلیغ میکند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ نویسنده امریکایی کتاب سینمای موزیکال میگوید: ما ١٠٠سال با سینما «فرهنگ آمریکایی» را قوام بخشیدیم و به مردم دنیا آموختیم که چطور غذا بخورند و چطور لباس بپوشند و چطور موی سر خود را آرایش کنند و چطور عاشق شوند و چطور بمیرند! این همان تلقین «سبک زندگی آمریکایی» است!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ هنوز «اردشیر ریپورتر» مرشد فکری سینمای ماست! (۴)
🎯 پرسش و پاسخی با استاد سعید مستغاثی
3⃣ این یک برنامه و حرکت سیستماتیک است. فیلمهایی که بعد از اواخر دههٔ ٧٠ میآید چیزی که در این فیلمها فراتر از همهچیز است نوعی اشاعهٔ #سبک_زندگی غربی و کوبیدن سبک زندگی ایرانی است. میبینید که در آن #حجاب تخطئه میشود، حریم محرم و نامحرم تخطئه میشود، اصول اسلامی همانند #قصاص تخطئه میشود، برخی احکام اسلام به تمسخر گرفته میشود.
🔸 چیزی که در این فیلمنامه فراتر از همهٔ این ماجراهاست القای #سبک_زندگی_غربی است که از زمان مظفرالدین شاه ادامه داشته است. در واقع از اوایل دوره قاجار القای تجدد وارداتی، از بین بردن هویت اسلامی و ایرانی دنبال میشود. این چیزی است که بعد از ماجرای جنگ دوم و جنگ سرد بهصورت مکتوب بین سرویسهای اطلاعاتی آمریکا و #هالیوود بهعنوان یک برنامه ثبت شده است.
🔸 از این رو، میبینیم که دفترچهای بهنام «جنگ صلیبی برای آزادی» درست میکنند و این مسأله که باید با فیلمها چه کنیم، هالیوود باید چه کند، در آن آمده است. این واقعیت را در کتاب «جنگ سرد فرهنگی» خانم #فرنسیس_ساندرز میبینیم که میگویند ما باید #سبک_زندگی_آمریکایی و ایدئولوژی آمریکایی را در مقابل سبک زندگی و ایدئولوژی مخالف خود در جهان بسط دهیم.
🔸 یکی از اساتید امریکایی که کتاب سینمای موزیکال را نوشته، میگوید ما حدود ١٠٠سال با همین فیلمها آن #فرهنگ_آمریکایی را قوام بخشیدیم و به مردم دنیا آموختیم که چطور غذا بخورند و چطور لباس بپوشند و چطور موی سر خود را آرایش کنند و چطور عاشق شوند و چطور شعر عاشقانه بگویند و چطور بخورند و چطور بمیرند. این همان تلقین #سبک_زندگی_آمریکایی است. چیزی که امروز سینماگران ما انجام میدهند در واقع طرحی است که ٧٠سال پیش CIA ریخته است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : جمعه
🌞 ٢٧ تیر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ٢۵ ذیقعده ۱۴۴۱ هجریقمری
✝️ ١٧ ژوئیه ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٢۵ تموز ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
✍ اعدام #میرزا_آقاخان_کرمانی از چهرههای بابی-ازلی مشروطه و از مروّجان #باستانگرایی و ناسیونالیسم افراطی (١٢٧۵ش)
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ کشته شدن #نیکلای_دوم آخرین #تزار روسیه بههمراه خانوادهاش بهدست #بلشویکها (١٩١٨م)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 روچیلدها، تزار روسیه و بلشویکهای یهودی
👉 http://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-politics/6355
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌺 با سلام به همراهان عزیز اندیشکده
1⃣ همانگونه که در تقویم روزانه ذکر کردیم، امروز سالمرگ #میرزا_آقاخان_کرمانی از عناصر خطرناک بابی-ازلی و مروّج دینستیزی در زیر سایهٔ #باستانگرایی افراطی است.
2⃣ اما شوربختانه، با یک سرچ ساده در اینترنت متوجه حجم عظیمی از مقالاتی خواهید شد که در تقدیس این شخصیت فاسد نگاشته شدهاند! در مقابل، مقالاتی که چهرهٔ واقعی این شخص را به نمایش میگذارند بسیار اندک و در عین حال ناقص هستند.
3⃣ برای رفع این نقیصه در حال آمادهسازی مقالهای هستیم. اما نقداً دو مطلب کوتاه دربارهٔ این شخصیت که قبلاً در لابلای مقالات اندیشکده بدان اشاره شده را منتشر خواهیم کرد.
4⃣ مطلب اول که برگرفته از مصاحبهٔ استاد #شهریار_زرشناس است نگاهی کوتاه دارد به #تاریخنگاری میرزا آقاخان. و مطلب دوم نیز از یکی از مقالات استاد #عبدالله_شهبازی انتخاب شده و نشان میدهد که این بهظاهر مروّجان باستانگرایی و ایرانگرایی و جانم فدای ایران و... برخلاف شعارهای ظاهرفریب، اتفاقاً در لحظات حساس، وطنفروشان حرفهای هستند!!
5⃣ در مطالعهٔ این دو مطلب با ما همراه شوید:
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ میرزا آقاخان کرمانی و آیینه سکندری
📚 ما شاهد سه جریان عمدهٔ #تاریخنگاری در کشور هستیم:
1⃣ جریان اول: جریان «تاریخنگاری ماسونی لیبرالی» که جریان اصلی است. چهرههای مهم آن سِر جان ملکم، جلالالدین میرزا، آخوندزاده، #میرزا_آقاخان_کرمانی و حسن پیرنیا هستند.
2⃣ سنّت ماسونی لیبرالی همان سنتی است که #ناسیونالیزم_باستانگرا را در ایران ترجیح میدهد. محور #ایران_باستان است. یعنی ناسیونالیسم شووینیستی و ناسیونالیزم باستانگرا در این زمان است که ترویج میشود. هدفشان جنگ با #هویت_اسلامی از طریق ناسیونالیسم ایران باستان است.
3⃣ در تاریخنگاری ناسیونالیزم شووینیستی (باستانگرا) محور اصلی این است که اثبات کنند ایرانیها قومی متفاوت از مردم بینالنهرین هستند، یعنی میخواهند بین ایران و مسلمانهای دیگر فاصله بیندازند و ریشههای نژادی مشترک بین ایرانیها و غربیها در ذهنها ایجاد کنند.
4⃣ اینجاست که تئوری #آریامحوری ظهور میکند. میخواهند بگویند که ایرانیها قبل اسلام پیشرفته بودهاند. اسلام باعث افول و انحطاط مردم ایران شد. همین چیزی که همهٔ شبکههای ماهوارهای ادعایش را دارند. این تئوری، آریامدار و #آریامحور است.
5⃣ سِر جان ملکم اولین نفر است و بعد جلالالدین میرزا (شاهزاده قاجاری، صاحب کتاب نامه خسروان) پس از او میرزا آقاخان کرمانی میآید که کتاب #آیینه_سکندری او بسیار تأثیرگذار است و الگو میشود و تفصیلیتر از کتاب سِر جان ملکم است.
✍ استاد شهریار زرشناس
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/3857
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ میرزا آقاخان کرمانی و فروش خوزستان
1⃣ ... بجاست دربارهٔ دعاوی دور و دراز «اردشیر ریپورتر» پیرامون علاقه و عشق وی به ایران (که از همان سنخ #ایراندوستی شاهان پهلوی و کارگزاران آنهاست) توضیح داده شود.
2⃣ یحیی دولتآبادی در خاطرات خود شرح میدهد که در اواخر سلطنت ناصرالدینشاه #پارسیان متمول هند، مذاکراتی را با دولت ایران بهمنظور #خرید_خوزستان آغاز کردند و #میرزا_آقاخان_کرمانی در دفاع از این عمل «رساله خرید خوزستان» را نوشت!!!
👈 …موضوع این کتاب این است که مؤلف آن به فارسیان متموّل ایرانی که در هندوستان اقامت دارند پیشنهاد مینماید اراضی اهواز را در خوزستان از دولت ایران خریداری نموده آنجا اقامت نمایند. از یک طرف پول گزافی یکمرتبه به دولت ایران برای آباد نمودن سایر قطعات مملکت میرسد، از طرف دیگر سرمایهٔ بزرگی از اشخاص وطندوست با اطلاع بهضمیمه دولت هنگفت به مملکت خوزستان وارد شده سد اهواز را بسته و به فاصلهٔ کمی در کنار شط کارون مملکتی مانند کراچی و بمبئی دارای تموّل سرشار و روح ایرانیّت ایجاد میگردد.
3⃣ این طرح عجیب که چیزی بهجز جدایی کامل خوزستان از ایران نبود، طبعاً توسط اردشیرجی، نمایندهٔ #پارسیان_هند در ایران، در جریان قرار گرفت و مورد قبول ناصرالدینشاه قاجار واقع نشد.
4⃣ معهذا، در دههٔ١٣۴٠ توسط #محمدرضا_پهلوی بخشی از این طرح تحقق یافت و با وساطت «شاپور ریپورتر» (پسر اردشیر) منطقهای بهوسعت ٧٩۶٠ کیلومترمربع در خوزستان در پوشش شرکت IMINO CO به انحصار #الیگارشی_پارسی_هند درآمد.
✍ استاد عبدالله شهبازی
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/pahlavi/10485
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : شنبه
🌞 ٢٨ تیر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ٢۶ ذیقعده ۱۴۴۱ هجریقمری
✝️ ١٨ ژوئیه ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٢۶ تموز ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ #ادوارد_اول پادشاه انگلستان، فرمان #اخراج_یهودیان از انگلستان را صادر کرد (١٢٩٠م)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : یکشنبه
🌞 ٢٩ تیر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ٢٧ ذیقعده ۱۴۴۱ هجریقمری
✝️ ١٩ ژوئیه ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٢٧ تموز ۵۷۸۰ عبری
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ سعید حجاریان در گفتوگو با ماهنامه اندیشه پویا (شماره ۲، تیر و مرداد ۱۳۹۱، ص ۳۷- ۴۵) به برخی سوابق پدرش اشاره میکند که قابل تأمل و توجه است!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ پدر سعید حجاریان، از ارتباط با «احمد کسروی» تا «رکن دوم ارتش» و حزب «سومکا» (١)
1⃣ #سعید_حجاریان در گفتوگو با ماهنامه اندیشه پویا (شماره ۲، تیر و مرداد ۱۳۹۱، ص ۳۷- ۴۵) به برخی سوابق پدرش اشاره میکند که قابل تأمل و توجه است:
📝 ''پدرم گرایشهای سیاسیِ متفاوتی داشت و به جلسات گروههایِ مختلف می رفت. اوایل سراغ دار و دستهی #منشیزاده و #حزب_سومکا رفته بود که گرایشات ناسیونالیستیِ تند داشتند.
🔹 یک مدت هم رفت سراغ #باهماد_آزادگان که دار و دستهی #کسروی بودند. البته پدرم حسابی مذهبی بود و بعداً هم مصدقی شد...
🔹 برگردم به مواضع پدرم بله، پدرم طرفدار #مصدق شد. در خانه هم کتابخانهی خوبی داشت. اهل مطالعه بود و کتاب زیاد داشت.
🔹 مثلاً کتاب «اعترافات» و «مورچگان» موریس مترلینگ را از کتابخانه پدرم میخواندم، «امیل» نوشته روسو و کتابهایی از دانته در کتابخانهاش بود که میخواندم''.
2⃣ شناخت این دو گروهی که پدر آقای حجاریان در آنها فعال بوده است، در تحلیلها و نوع نگاه ما میتواند مؤثر باشد.
✍ نویسنده: حسین قاسمی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تصویر «احمد کسروی». نشان انجمن «باهماد آزادگان» در پشت سر او مشاهده میشود.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ پدر سعید حجاریان، از ارتباط با «احمد کسروی» تا «رکن دوم ارتش» و حزب «سومکا» (٢)
🎯 حجاریانِ پدر و احمد کسروی
1⃣ یکی از دو گروهی که به گفتهی آقای #سعید_حجاریان پدرش در آن عضویت داشته است، گروه #باهماد_آزادگان بوده است.
2⃣ گروه «باهماد آزادگان» نام گروهی از هواداران #احمد_کسروی است که در حیات او و پس از آن در راه اشاعهی اندیشههای اجتماعی و سکولار احمد کسروی موسوم به #پاکدینی فعالیت میکردند.
3⃣ در دوران پس از شهریور ۱۳۲۰، احمد کسروی جمعیت «باهماد آزادگان» را راهاندازی کرد. انجمن باهماد آزادگان خواستار حقوق بیشتری، از جمله #کشف_حجاب و #حق_طلاق برای زنان ایرانی بود.
4⃣ احمد کسروی و پیروانش در انجمن باهماد آزادگان، در چلّه زمستان (اول دیماه) مراسمی را تحت عنوان #جشن_کتابسوزان بهراه میانداختند.
5⃣ کسروی و برخی از پیروان و همباورانِ "پاکدین" وی دور هم جمع میشدند و کتابهایی که به نظرشان باعث عقب افتادگی ایران از کشورهای پیشرفته آن زمان بود (آثار مولوی، حافظ، سنایی، عطار، امام محمد غزالی، رازی، ابولخیر، سهروردی و...) و یا کتب دعا و کتابهایی که به گمان آنها به خرافات دامن میزد (مفاتیح الجنان و جامع الدعوات و...) را در آتش میانداختند و این مراسمِ سوزانیدنِ کتابها را جشنِ کتابسوزان میگفتند!
6⃣ کسروی خود در اینباره میگوید: «چون دیدیم سرچشمه گمراهیها و نادانیها کتاب است، این است که داستانِ کتابسوزان پیش آمده است. جشن کتابسوزان در یکم دیماه است و یک دسته سوزانیدن مفاتیح الجنان و جامع الدعوات و مانند اینها را دستاویز گرفته و هوچیگری راه انداختند... قرآن هر زمان که دستاویز بدآموزان و گمراهکنندگان گردید، باید از هر راهی قرآن را از دست آنان گرفت، گرچه به نابود گردانیدن آن باشد»!!
7⃣ سوزاندن قرآن توسط این انجمن انجام میشده است.
✍ نویسنده: حسین قاسمی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ داوود منشیزاده و ادا و اطوارهای هیتلری!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ پدر سعید حجاریان، از ارتباط با «احمد کسروی» تا «رکن دوم ارتش» و حزب «سومکا» (٣)
🎯 حجاریانِ پدر و رکن دوم ارتش
1⃣ گروه دیگری که پدر حجاریان در آن عضویت و فعالیت داشته است #حزب_سومکا به رهبری #داوود_منشیزاده بوده است.
2⃣ #ارتشبد_فردوست دربارهی حزب سومکا و ارتباط آن با شاه و ارتش میگوید:
📝 ''یکی دیگر از اقداماتی که محمدرضا برای تحکیم موقعیت خود و تمرکز قدرت در دست خود انجام داد، تشکیل احزاب و دستهجات شبهنظامی بود، که در جامعه و ارتش ریشه دوانیده و عناصر آن بعدها اصلیترین اجزاء رژیم او شدند.
🔹 یکی از این احزاب، که محمدرضا هزینهی آن را تأمین میکرد، «حزب سومکا» بود که توسط داوود منشیزاده راه انداخته شد و در آن افرادی مثل داریوش همایون شرکت داشتند.
🔹 اعضاء این حزب با مخالفین محمدرضا مبارزه میکردند، حتی مبارزاتِ خیابانیِ سخت. آنها برای حمله به مخالفین چماقهای مخصوص دسته کوتاه داشتند. به هزینه محمدرضا، آنها خانهای اجاره کرده بودند و وسایل خانه هم توسط دربار تأمین شد. در این خانه، آنها جلسات سخنرانی منظم داشتند و حملات خیابانی را طراحی میکردند. آنها خود را بهشدت «شاهپرست» میخواندند.
🔹 منشیزاده، رئیس این حزب، علاقه شدیدی به #هیتلر داشت و خود را مانند او درست میکرد و شباهت فوقالعاده زیادی هم داشت. انضباط یاد شده، فرم لباس، فرم سلام دادن، نحوه سخنرانی همه و همه شبیه #نازیها بود. حتی علامت حزب هم شبیه نازیها بود. اعضاء حزب اکثراً جوان و زیر ۲۰ سال بودند و با اونیفورم به شکل واحد نظامی در خیابانها دیده میشدند. تقلید از هیتلر، هم علاقهی شخصیِ منشیزاده بود و هم برای رعب و وحشت بود. این شباهت جنبهی ظاهری داشت و باطناً کوچکترین ارتباط سیاسی با نازیهای آلمان نبود.
🔹 این حزب بهتدریج رو به تحلیل رفت و شاید همان تقلید از #نازیسم، که در آلمان بهکلی نابود شده بود، عامل این امر بود. ولی افرادِ آن در قالبهای دیگر حمایت خود را از محمدرضا ادامه دادند.''
3⃣ یکی از سه پسر میرزا ابراهیم خان منشیزاده، به نام داوود منشیزاده، در سالهایِ پس از شهریور ۱۳۲۰ به تأسیس گروه فاشیستیِ #سومکا دست زد. این گروه با نظامیانِ عالیرتبهی وابسته به سازمان اطلاعاتی انگلیس، بهرهبری سرلشکر #حسن_ارفع، رابطهی تنگاتنگ داشت و اقدامات آن بخشی از عملیات شبکهی فوق بهشمار میرفت. (١)
4⃣ ابراهیم خان منشیزاده از مؤسسین و اعضای اصلیِ #کمیته_مجازات بود. ابراهیم خان پدر داوود منشیزاده رئیس حزب سومکا #بهایی بوده است.
5⃣ سران «کمیته مجازات» بهویژه اسدالله خان ابوالفتحزاده، ابراهیمخان منشیزاده و محمدنظرخان مشکاتالممالک، #بهایی بودند و به تبلیغاتِ #بهاییگری شهرت داشتند. (٢) تبریزی نیز مینویسد که آنان به بهائی بودن شهرت کامل داشتند. (٣)
6⃣ این موضوع را عبدالله متولی نویسنده کتاب کمیته مجازات نیز تأیید میکند و افزون بر دو نفرِ نامبرده، مشکوةالممالک را هم پیرو این فرقه میداند.
7⃣ البته گردانندهی اصلی سومکا سرلشکر حسن ارفع یکی ازچهرههای فعال سیاسی-اطلاعاتی وابسته به انگلیس بود. وی گرداننده سه حزب سیاسی #افق_آسیا، #آریا و #سومکا بود.
8⃣ سرلشکر ارفع مدتها رئیس #ستاد_ارتش شاه و رئیس #رکن_دوم ارتش یا همان سازمان اطلاعات ارتش بوده است. احزابی مانند سومکا وابسته به رکن دوم ارتش بودند.
🌐 پینوشتها:
١- عبدالله شهبازی، فصلنامه تاریخ معاصر ایران، ش۲۷، ص۴۶، بهنقل از ظهور و سقوط پهلوی، ج۲، ص۴۴۰
٢- بامداد، ج۱، ص۱۱۲؛ تبریزی، اسرارتاریخی، ص۲۳
٣- تبریزی، ص۳۶
✍ نویسنده: حسین قاسمی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ علاقه به نهادهای اطلاعاتیِ ارتش، بهویژه ادارهی دوم، در آن زمان بسیار خاص بود. آیا سوابق خانوادگیِ آقای حجاریان و ارتباطاتِ دیرینِ پدرش با حزب سومکا این علاقه و تخصّص را در او ایجاد نکرده بود؟
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ پدر سعید حجاریان، از ارتباط با «احمد کسروی» تا «رکن دوم ارتش» و حزب «سومکا» (۴)
🎯 پایان حجاریانِ پدر
1⃣ پدر #سعید_حجاریان در تیرماه ۱۳۹۰، بعد از یک دوره بیماری در تهران درگذشت. تشییع جنازه وی در نازی آباد، چهارراه دخانیات کوچه "به آفرین" انجام شد. مجلس ختم پدر سعید حجاریان نیز در۳۰ تیرماه در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد.
🎯 بازبینیِ سوابق خانوادگی
2⃣ در فضای روزها و ماههای اولیهی انقلاب، کسی انقلابیون را گزینش نمیکرد. آنان، با اتکاء بر ارتباطاتی که با محافل مؤثر در انقلاب داشتند و اعتمادِ ناشی از این ارتباطات، هر نهادی را که میخواستند بهدست میگرفتند و از این پس آنان بودند که گزینش میکردند!
3⃣ علاقه به #نهادهای_اطلاعاتیِ ارتش، بهویژه ادارهی دوم، در آن زمان بسیار خاص بود و تنها کسانی از انقلابیون به این دستگاه علاقهمند میشدند که شناخت تخصّصی یا تعلّقِ خاص به آن داشتند.
4⃣ آیا سوابق خانوادگیِ آقای حجاریان و ارتباطاتِ دیرینِ پدرش با #حزب_سومکا این علاقه و تخصّص را در او ایجاد نکرده بود؟
✍ نویسنده: حسین قاسمی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ کودتای نوژه واقعاً مهم است و اگر توسط یک گروه از افراد صادق و صالح و خوشفکر بازبینی و بررسیِ مجدد شود، به بخشی از تاریکخانهها نور تابانده میشود!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ یک نکتهی تکمیلی
1⃣ آقای #سعید_حجاریان دربارهی نقش #حزب_سومکا در #کودتای_نقاب مشهور به #کودتای_نوژه میگوید:
📝 "از جمله شبکههای کوچکی که بهنحوی با کودتا مربوط میشدند، جبههی اتحاد ملّی بود که متشکّل [میشد] از تعدادی اعضای سابق حزب سومکا (که یک حزب نئوفاشیست بود)."
🔸 منبع: خاطرهها، خاطرات محمدی ریشهری، جلد اول، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ اول، ۱۳۸۳، صص۱۱۵-۱۱۳
2⃣ جالب است که آقای سعید حجاریان خودش از افراد فعال و اصلی در ستاد خنثیسازی کودتای نوژه بوده است!!
3⃣ کودتای نوژه واقعاً مهم است و اگر توسط یک گروه از افراد صادق و صالح و خوشفکر بازبینی و بررسیِ مجدد شود، به بخشی از تاریکخانهها نور تابانده میشود!
✍ نویسنده: حسین قاسمی
👉 @hosseinghasemi1357
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ جنّی که جای حضرت جبرئیل را گرفت! (١)
🎬 تحلیل فیلم علاءالدین (2019) Aladdin
1⃣ اگر از شما بپرسند: بهنظر شما بزرگترین کمپانیِ انیمیشنسازی دنیا کدام است؟ بدون شک جواب شما کمپانی #والت_دیزنی است؛ یا لااقل این شرکت یکی از جدّیترین کاندیدها برای پاسخ به این سوال است.
2⃣ کمپانی والت دیزنی از سال ١٩٢٣ تا به امروز نزدیک به ١٠٠ اثر تولید کرده و علاوه بر تولید انیمیشن، صاحب چندین شهر بازی و شبکهٔ تلویزیونی نیز میباشد.
3⃣ یکی از سیاستهای این کمپانی در سالهای اخیر، بازتولیدِ انیمیشنهای قدیمی و البته پرسودِ خود است. در این مسیر، انیمیشنهای زیادی توسط این کمپانی تبدیل به فیلم شدهاند که این فیلمها، با توجه به موفقیتِ انیمیشنهای آنها در سالهای دور و ایجاد تصویرِ جذاب و خاطرهانگیز در ذهن مخاطبان، باز هم مورد استقبال مردم قرار گرفتند و سودِ بسیار بالایی به جیبِ مدیران والت دیزنی سرازیر کردند.
4⃣ از زیباترین، خاطرهانگیزترین و البته پرسودترین انیمیشنهای والت دیزنی، انیمیشن #علاءالدین محصول سال ١٩٩٢ است. این اثر با نسخهٔ بازسازیشدهٔ سال ٢٠١٩، با فروشِ بیش از یک میلیارد دلاری خود، به یک موفقتِ بزرگ برای والت دیزنی تبدیل شد.
5⃣ بازتولید این انیمیشنِ زیبا بهانهای شد تا سری به این اثر بزنیم و از خود بپرسیم: علاءالدین چه دارد که باعث شده شرکت والت دیزنی دست به بازتولید آن بزند؟ آیا فقط منفعتِ مالیِ آن مدّ نظر بوده یا در پشت پرده، دلایلِ دیگری هم وجود دارد؟
✍️ نویسنده: میلاد خورسندی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter