فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕎 فیلم کوتاه از مراسم لگ باعومر / ٢
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕎 فیلم کوتاه از مراسم لگ باعومر / ٣
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕎 چهل کشته در مراسم امسال لگ باعومر
1⃣ در اثر فروریختن قسمتی از محل برگزاری مراسم امسال #لگ_باعومر دستکم ۴۰ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند.
2⃣ بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم غاصب صهیونیستی، این حادثه را یک «فاجعهٔ مهلک» توصیف کرد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕎 چهل کشته در مراسم امسال لگ باعومر
1⃣ در اثر فروریختن قسمتی از محل برگزاری مراسم امسال #لگ_باعومر دستکم ۴۰ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند.
2⃣ بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم غاصب صهیونیستی، این حادثه را یک «فاجعهٔ مهلک» توصیف کرد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕎 در پی کشته شدن ۴۴ نفر در حادثهٔ بامداد روز جمعه در محل برگزاری مراسم #لگ_باعومر در کوه مرون (سانسور و ممانعت از خبررسانی، از افزایش شمار کشتهها خبر میدهد)، #بنیامین_نتانیاهو در میان موج شدید اعتراضات یهودیان #اولترا_ارتدوکس در محل این واقعه حاضر و روز یکشنبه را در اسرائیل عزای عمومی اعلام نمود.
✡ حادثهٔ مرون ممکن است آتیهٔ حیات سیاسی نتانیاهو را به مخاطره اندازد، بهویژه از آن رو که قربانیان این واقعه، #حسیدی هایی هستند که در طول یک دههٔ گذشته در زمرهٔ متحدین سنّتی کابینههای ائتلافی بی بی بهشمار میرفتند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 متن کامل مقالهٔ «ایام عومر در یهودیت» در سایت اندیشکده:
👉 http://jscenter.ir/hebrew-calendar/13782
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : شنبه
🌞 ۱١ اردیبهشت ۱۴٠٠ هجریشمسی
☪️ ١٨ رمضان ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ١ مه ۲۰٢١ میلادی
🕎 ١٩ ایار ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
✍ قتل #ناصرالدین_شاه پس از ۴۸ سال سلطنت بهدست #میرزا_رضا_کرمانی (پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۲۷۵ش، برابر با ۳۰ آوریل ۱۸۹۶م و ۱۷ ذیالقعده ۱۳۱۳ق)
🌍 مناسبتهای عبری
✍ سیوچهار عُومِر
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌍 مجموعه تمبر «پیشگامان نهضت اسلامی»
🔸 گرانترین تمبر این مجموعه مربوط است به «میرزا رضا کرمانی» (ردیف پایین اولین تمبر از سمت راست)!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ میرزا رضا کرمانی؛ غلام هشت و چهار یا غلام حضرت باب؟! (مقدمه)
📚 برگی دیگر از پروندهٔ #بت_شناسی
1️⃣ در چنین روزی، #ناصرالدین_شاه پس از ۴۸ سال سلطنت بهدست #میرزا_رضا_کرمانی ترور شده و به قتل رسید.
2️⃣ ادعا میشود:
👈 «میرزا رضا کرمانی وصیت کرده تا این شعر را - که احتمالاً از خودش بوده - بر روی سنگ قبرش بنویسند:
🔸محبّ آل محمد غلام هشت و چهار
🔸فدای مردم ایران رضای شاهشکار»
👉 http://tarikhirani.ir/fa/calendar/260
👉 https://www.psri.ir/?id=mqeuyb2c
3️⃣ اما آیا واقعاً میرزا رضا شیعه بود و محبّ دوازده امام علیهمالسلام (هشت و چهار) و فدایی مردم ایران؟!
4️⃣ و یا همانطور که در تصویر فوق از مجموعه تمبر منتشر شدهٔ بعد از انقلاب میبینید (ردیف پایین، اولین عکس از سمت راست)، آیا میرزا رضا از «پیشگامان نهضت اسلامی» بود؟!
5️⃣ در ادامه، روایت #سیدمقداد_نبوی_رضوی پژوهشگر معاصر را از این شخصیت با هم مرور میکنیم:
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ میرزا رضا کرمانی؛ غلام هشت و چهار یا غلام حضرت باب؟! (١)
📚 برگی دیگر از پروندهٔ #بت_شناسی
1️⃣ در منابع رسمی حکومت ایران، میرزا رضا کرمانی، گاه با عنوان کسی که پیشتر، #بابی بود، یاد شده است. اما آنچه احتمال بابی بودنِ او را بهشکلی جدّی، بهدست میدهد، روش نهاننگارانهٔ #مهدی_ملکزاده، در تاریخی است که بر جنبش مشروطیت ایران نگاشته است.
2️⃣ پدر ملکزاده (ملکالمتکلمین)، بابی (ازلی) بود. ادبیات ملکزاده، در نگارش آثار تاریخیاش نیز از دلبستگی او به آن اعتقاد حکایت دارد. با این رویکرد است که باید به تحلیل نگاه او به میرزا رضا کرمانی پرداخت.
3️⃣ وی، هنگام بیان هستههای «روشنفکری» پیش از #جنبش_مشروطیت، زمانیکه به کرمان رسیده، بهشکلی خاص، سخن گفته است. در نگاه او، چگونگیِ ورود «افکار نوین»، «فلسفهٔ آزادیخواهی»، و «آن آیین نو» به کرمان، بهروشنی معلوم نبود. اما، در زمان ناصرالدینشاه، «مجمعی از آزادیخواهان، در کرمان تشکیل مییافت» که «در راه انتشار افکار نوین» کوشش میکرد.
4️⃣ اعضای این انجمن عبارت بودند از: #میرزا_آقاخان_کرمانی، شیخ مهدی بحرالعلوم، شیخ احمد روحی، میرزا احمد کرمانی، افضلالملک، حاجی سید جواد، و #میرزا_رضا_کرمانی.
5️⃣ اعتقاد بابی (ازلی) تمام این کسان، جز میرزا رضا کرمانی، ثابت شده است. با این وجود، آیا میتوان پذیرفت که در اوج خفقان ضدبابی ناصرالدینشاهی، انجمنی در ترویج «افکار نوین» و «آن آیین نو» بكوشد، و تمام اعضایش، بابی باشند جز میرزا رضا؟!! و اینکه ملکزاده، به رمز سخن گفته، و نخواسته از همکیشان خویش، آشکارا یاد کند، خود، دلیلی است محکم که او، این کسان را بهواقع، بابی (ازلی) میدانسته است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ میرزا رضا کرمانی؛ غلام هشت و چهار یا غلام حضرت باب؟! (٢)
📚 برگی دیگر از پروندهٔ #بت_شناسی
1️⃣ #میرزا_ملکمخان (که یکی از راهنمایان سیاسی فعالان #بابی بود، و #صبح_ازل، او را رجعت عیسای مسیح خوانده بود) در سالهای پس از کشتهشدن #ناصرالدینشاه، به یکی از اروپائیان گفت که قاتل شاه ایران، از #بابیان بود.
2️⃣ بررسی صورت اصلی استنطاق #میرزا_رضا_کرمانی نیز گویای همین واقعیت است. بر اساس متن اصلی این استنطاق، وقتی بازجویان از میرزا رضا دربارهٔ ارتباط #شیخ_هادی_نجمآبادی و #سید_جمالالدین پرسیدند، پاسخ او، چنین بود:
👈 چه عرض کنم؟ درست نمیدانم ارسال و مرسولی دارد. اما، از معتقدین سیّد است، و او را مرد بزرگی میداند. هرکس که اندک بصیرتی داشته باشد، میداند که سیّد، دخلی به مردم این روزگار ندارد! حقایق اشیاء جميعاً، پیش سیّد مکشوف است! تمام فیلسوفها و حکمای بزرگ فرنگ، و همهٔ روی زمین، در خدمت سیّد، گردنشان کج است! و هیچیک از دانشمندان روزگار، قابل نوکری و شاگردی سیّد نیست! واضح است حاجی شیخ هادی هم شعور دارد و مثل بعضی از آخوندهای بیشعور نیست که آثار و علامات جعلی و ممتنعالقبول که برای صاحبالزمان درست کردهاند، بیجهت انتظار ظهور میکشند! هرکس که به این آثار و علامات پیدا شد، صاحب زمان خودش است!
3️⃣ این سخن، گویای آن است که در نگاه میرزا رضا کرمانی، شيخ هادی نجمآبادی منتظر ظهور امام دوازدهم شیعیان نبوده است. بنابراین، میرزا رضا را مانند شیخ، یک #بابی باید دانست، و بر درستی گزارشهای رسمی دولت ایران، رویکرد نهاننویسانهٔ ملکزاده، و نیز سخن میرزا ملکمخان، باید یقین کرد.
4️⃣ بر پایهٔ برخی گزارشها، میرزا رضا، در مسیر حرکت از اسلامبول به ایران، در بادکوبه، با یکی از #بابیان برجسته دیدار داشت، و حتی در نامهای برای یکی دیگر از #بابیان فعال آنجا، «تقريباً، مرگ شاه را پیشگویی کرده»، و نوشته بود: «بهزودی، روزگار بهتری خواهد رسید که «م. ک.»، چنین امر فرموده است!» (به احتمال جدّی «م. ک.»، همان میرزا آقاخان کرمانی است.)
5️⃣ در میان تاریخنگاران معاصر، ابراهيم صفائی، میرزا رضا را #ازلی خوانده و نوشته: «بابیان و ازلیان، قصد انتقامجویی از ناصرالدینشاه را داشتند، نه بهائیان».
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ آنچه خواندید تنها خلاصهای بود از مقالهٔ «میرزا رضا کرمانی غلام هشت و چهار یا بابی ازلی؟». متن کامل مقاله را در آدرس زیر بخوانید و با برگی دیگر از #تاریخ_مخفی این سرزمین آشنا شوید:
👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/13996
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : یکشنبه
🌞 ۱٢ اردیبهشت ۱۴٠٠ هجریشمسی
☪️ ١٩ رمضان ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ٢ مه ۲۰٢١ میلادی
🕎 ٢٠ ایار ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
✍ ضربتخوردنِ مَولَیالمُوَحِّدین و أمیرُالمؤمنین علی علیهالسلام در مسجد کوفه (۴٠ق)
🌍 مناسبتهای شمسی
✍ شهادت استاد شهید آیةالله #مرتضی_مطهری فیلسوف و مفسّر برجسته، رئیس شورای انقلاب و از نظریهپردازان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به امر شبکهٔ پنهان یهود و به دست اعضای گروهک منحرف #فرقان (١٣۵٨ش)
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ مرگ #جوزف_مککارتی سناتور آمریکایی و بنیانگذار مکتب #مککارتیسم (١٩۵٧م)
🌍 مناسبتهای عبری
✍ سیوپنجم عُومِر
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ معمای الویری و «فرقان» / مقدمه
1⃣ #مرتضی_الویری براساس آنچه خود بارها بیان نموده، مسئولیت اصلی در برخورد با #گروه_فرقان را بعد از شهادت #شهید_مطهری برعهده گرفته است.
2⃣ صرفنظر از ادعاهای حمید نقاشیان و مرتضی الویری دربارهٔ فرماندهی عملیات شناسایی و برخورد با فرقان، شاید کمتر کسی از ارتباطات سابق آقای الویری و #گروه_فلاح با فرقان آشنا باشد.
3⃣ در این یادداشت به بررسی روابط فوق میپردازیم و در پایان چند نکته و پرسش مطرح میکنیم:
✍ تحقیق و پژوهش: حسین قاسمی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ معمای الویری و «فرقان» (١)
1⃣ آقای #مرتضی_الویری در گفتگو با مجله «چشمانداز ایران» (شماره ۵٣ دی و بهمن ماه ١٣٨٧) استفاده از کتابها، جزوات و منابع آموزشی #گروه_فرقان را در #گروه_فلاح اینگونه شرح داده است:
📖 «بعدها باخبر شدیم که تفسیرهایی از قرآن در حال انتشار است و دست به دست میگردد ازجمله تفسیر سوره کهف و بخشهایی از سوره بقره و... که این تفسیرها نگاهی نو به قرآن داشت.
🔸وقتی اینها را خواندیم برایمان بسیار جالب بود و احساس میکردیم قرائت دیگری از اسلام درحال مطرحشدن است. بهنظر میرسید این دیدگاهها مترقیتر و نوتر از دیدگاه دکتر شریعتی بود.
🔸این مسئله برایمان جالب بود و احساس میکردیم این دیدگاه جدید که گرایش بسیار پررنگی با مسائل اجتماعی دارد میتواند در جریان مبارزاتی به کارمان بیاید و به درد ما بخورد...
🔸ما در گروه فلاح برنامههای آموزشی مذهبی و اسلامی داشتیم. وقتی با طرز تفکر گروه فرقان روبرو شدیم، تصمیم گرفتیم این را هم در گروه خودمان بررسی کرده و برای اعضا ارائه و توزیع کنیم...»
✍ تحقیق و پژوهش: حسین قاسمی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ معمای الویری و «فرقان» (٢)
2⃣ آقای #مرتصی_الویری در گفتگو با کتاب ماه فرهنگی تاریخی «یادآور» (سال سوم، شمارههای ۶-٨، پائیز و زمستان ۱۳۸۸ و بهار۱۳۸۹، صفحات ۱۲۶-۱۲۱) دربارهٔ حمایتهای مالی و تجهیزاتی و پشتیبانی از فرقان اظهار داشته است:
📖 «آشنایی من با #گروه_فرقان از اوائل سال ۱۳۵۵ آغاز شد. ماجرا از این قرار بود که ما با کمک دوستان گروهی به نام «فلاح» را تشکیل داده بودیم. این گروه فیالواقع در زندان متولد شد. در سال ۱۳۵۲ که من با محمد و حسن منتظرقائم در زندان اوین بودم، بحثهایی جدی درباره وضعیت کشور و راههای حاکم کردن ارزشهای اسلامی بر جامعه مطرح شد.
🔸البته من در آن موقع یک سابقهٔ همکاری با #مجاهدین_خلق را هم داشتم و خود این به من کمک میکرد که بر مبنای اشتباهات و انحرافاتی که در مجاهدین میدیدم، به این نتیجه برسم که باید برای تشکیل یک گروه اسلامی و به دور از انحراف، اقدام کرد.
🔸 #گروه_فلاح تقریبا در سال ۱۳۵۲ در زندان اوین متولد شد و تا سال ۱۳۵۷ به کار خود ادامه داد. اوایل سال ۱۳۵۵ و پس از آزادی از زندان بود که ما باخبر شدیم که گروه دیگری هم به نام «فرقان» وجود دارد و نشریاتش به دست ما میرسید.
🔸گروه فلاح از طریق یکی از دوستان با گروه فرقان مرتبط شد. امکانات آنها محدود بود و ما سعی میکردیم در نشر و نگهداری و انبار کتابهایی که منتشر میکردند به آنها کمک کنیم. ما در زیرزمین باغی در دماوند، فضایی را درست کرده و یک دستگاه پلیکپی در آنجا گذاشته بودیم و برخی از کتابها و نشریات را هم در آنجا نگهداری میکردیم.
🔸گروه فرقان از ما خواستند که در نگهداری کتابها به آنها کمک کنیم که ما مقداری را در منزلی در تهران نو نگهداری میکردیم و مقداری را هم به دماوند میبردیم. به این ترتیب کتابها و تفاسیر اینها به دستمان میرسید. اگر اشتباه نکنم تفسیر سوره کهف آنها در قالب کتابی درآمده بود. غیر از تفاسیر، نشریاتی را هم با صفحات محدود منتشر میکردند.»
✍ تحقیق و پژوهش: حسین قاسمی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ معمای الویری و «فرقان» (٣)
3⃣ آقای #مرتضی_الویری در ادامه ضمن اشاره به نظر منفی خود به #شهید_مطهری در مقطعی به روابط بعدی خود با ایشان اینگونه اشاره کرده است:
📖 «در نجف، در سه ملاقات طولانی که در خدمت حضرت امام بودم، تمام مسائل مبارزاتی و شرایط ایران را برای ایشان مطرح کردم و پرسیدم چه باید بکنیم؟ امام نسبت به مبارزات مسلحانه نظر مثبتی نداشتند و تأکید کردند که روی آگاه کردن مردم و کار فرهنگی متمرکز شوید.
🔸نکتهٔ دومی که سرنوشت ما را رقم زد، این بود که من به ایشان گفتم ما که نمیتوانیم همیشه نزد شما بیاییم و سئوالاتمان را بپرسیم. در داخل ایران به چه کسی مراجعه و نظرات شما را دریافت کنیم؟ امام گفتند آقای مطهری! جواب ایشان کمی برای من ثقیل و عجیب بود!
🔹[یادآور] : چرا؟
🔸[الویری: واقعیت این است که احساس میکردم آقای مطهری خیلی انقلابی نیستند... چهرههای متعددی بودند و برایم کمی ثقیل بود که ایشان چرا ما را به آقای مطهری ارجاع دادند؟ ولی با توجه به ارادت ویژهای که به امام داشتم، پذیرفتم و به ایران برگشتم. من تا آن موقع مطلقاً با آقای مطهری ارتباط نداشتم، ولی با آقای امامی کاشانی زیاد ارتباط داشتم و از طریق ایشان ارتباط ما با آقای مطهری برقرار شد. فکر میکنم شهریور ۵۶ بود. من هر هفته در روزی معین و ساعتی مشخص نزد آقای مطهری میرفتم و ایشان را در جریان فعالیتهای #گروه_فلاح قرار میدادم و نظرات ایشان را دریافت میکردم. یکی از کارهایی که در اولین جلسات ملاقات با آقای مطهری انجام دادیم، دادن جزوات فرقان به ایشان بود...
🔸هر بار که به دیدن ایشان میرفتم، اولین مطلبی که باب آن را باز میکرد، جزوات #گروه_فرقان بود. فراموش نمیکنم که بعضی جاها را خط میکشید و توضیح میداد که این عبارت و این طرز تلقی سرانجام به کجا خواهد انجامید.
🔸من در آن موارد با آقای مطهری بحث میکردم، چون از طرفی میخواستم مطلب را دقیق و درست بفهمم و از طرف دیگر چون با «فرقان» ارتباط و همکاری داشتیم، دلم میخواست که قضیه ختم به خیر شود.»
✍ تحقیق و پژوهش: حسین قاسمی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ معمای الویری و «فرقان» (۴)
4⃣ آقای #مرتضی_الویری در گفتگو با روزنامه «ایران» (چهارشنبه، ۴ دی ۱۳۹۲) درباره نوع نگاهش به #شهید_مطهری میگوید:
📖 «البته برای ما این انتخاب امام عجیب بود چرا که ما فکر میکردیم شهید مطهری یک چهرهٔ زندانرفته، انقلابی و تشکیلاتی نیست و بیشتر بهعنوان یک نظریهپرداز اسلامی مطرح بود.»
5⃣ آقای الویری در جای دیگر (خاطرات مرتضی الویری، انتشارات حوزه هنری، چاپ اول، ۱۳۷۵، صفحه ۴۹) دربارهٔ شهید مطهری میگوید:
📖 «در زندان من «جزوهٔ شناخت» #سازمان_مجاهدین_خلق را به بحث گذاشتم و دربارهاش قدم به قدم پیش رفتم و اشکال گرفتم. مسعود رجوی و موسی خیابانی هم به اشکالهایم پاسخ میدادند... در اوائل زندانی شدنم نسبت به دیدگاههای آقای مرتضی مطهری با دیدهٔ تحقیر مینگریستم. گاه به خود میگفتم خوب است آقای مطهری بیاید اینجا تا مسائل درسهای شناخت را به او بیاموزم.»
6⃣ آقای الویری در گفتگو با «چشمانداز ایران» (شماره ۵٣، دی و بهمن ١٣٨٧) دربارهٔ ادامهٔ ارتباط با #گروه_فرقان میگوید:
📖 [چشمانداز ایران]: «تا چه زمانی همکاری با گروه فرقان را ادامه دادید؟»
🔸[الویری: «این همکاری تا نزدیکی پیروزی انقلاب ادامه داشت و با آیتالله مطهری هم ارتباط داشتیم، ولی تعریضهایی که ایشان به دیدگاههای فرقان داشت و بحثهایی که در #گروه_فلاح در این زمینه صورت گرفت کار را به جایی رساند که ارتباطمان با گروه فرقان قطع شد، یعنی دیگر برای توزیع و یا نگهداری کتابهای آنها آمادگی نداشتیم. به یاد دارم چند صد هزار کتاب باقی ماند که چون هیچ ارتباطی با هم نداشتیم کتابها را معدوم کردیم.»
7⃣ آقای الویری در گفتگو با روزنامه «ایران» (چهارشنبه، ۴ دی ۱۳۹۲)، در پاسخ به این پرسش که: «میگویند فرقان به اسلام منهای روحانیت معتقد بود»،
🔸میگوید: «این امر مشهود بود. حتی قبل از انقلاب در جزوههای اینها این مورد ذکر شده بود.»
✍ تحقیق و پژوهش: حسین قاسمی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter