eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
731 ویدیو
206 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ گزارش ساواک از برنامه انقلابیون برای تظاهرات در روز عید قربان سال 1343 علیه اسرائیل ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیست‌ها و آمریکا در تعقیبمان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی مان را لکه‌دار نمایند. 💠 امام روح الله ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یک نقاشی بر اساس تورات تحریف شده: 🖼 ابراهیم در حال قربانی کردن اسحاق! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠 مقدمه‌ای برای شروع بحث 1⃣ در باب تاریخ حضرت ابراهیم، مسائلی مانند: بُکوریّت (نخست‌زادگی و حق ارشدیّت)، میثاق خداوند و شناخت بسیار اهمیت دارد به طوری‌که ریشه‌ی اختلاف اسلام و به همین موضوع برمی‌گردد. 2⃣ گفتیم که اگر قول و امروزی را بپذیریم، پیامبر خاتم باید از نسل اسحاق و پسرش یعقوب بیاید، یعنی از میان قوم . 3⃣ و چون چنین پیامبری تاکنون در میان یهودیان نیامده، لذا آنها معتقدند که آخرین پیامبر که آنها او را می‌نامند، در آینده‌ای نامعلوم خواهد آمد. 4⃣ اما اگر قول دین اسلام را صادق بدانیم، آنگاه رسول‌الله (ص) همان پیامبری است که انبیاء وعده آمدنش داده‌اند. 5⃣ دیروز با استفاده از خودِ تورات اثبات كردیم كه ذبیح، اسماعیل است و نه اسحاق. 6⃣ امروز نیز به بررسی دو مسأله‌ی بُکوریّت و میثاق خداوند، با استفاده از تورات می‌پردازیم. 7⃣ البته این‌بار نویسنده‌ی متن، یک اسقف مسیحیِ مستبصر است كه احاطه‌ی کاملی به مباحث تورات و انجیل دارد. 🔹 با ما همراه باشید... ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یک نقاشی بر اساس تورات تحریف شده: 🖼 ابراهیم در حال قربانی کردن اسحاق! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مسأله بکوریّت و میثاق خداوند (1) 1⃣ یک اختلاف‌نظر مذهبی میان و درباره‌ی مسائل دوگانه‌ی بُکوریّت و میثاق خداوند از زمان‌های باستان وجود داشته است. 2⃣ خوانندگان کتب مقدس و انجیل و قرآن همگی با داستان پیامبر بزرگ و فرزندان دوگانه‌اش و آشنایی دارند. 3⃣ ابراهیم از سر طاعت مطلق و تسلیم محض در برابر خداوند، موطن خود را به فرمان او ترک می‌کند و عازم سفری طولانی و شگفت‌انگیز می‌شود و به سرزمین‌های کنعان و مصر و عربستان می‌رود. 4⃣ ، زن ابراهیم عقیم است؛ معهذا خداوند به او اعلام می‌کند که مقدّر است وی پدر امت‌های کثیری باشد و تمام سرزمین‌هایی که از آنها عبور کند، به اَخلافش به ارث خواهد رسید و می‌فرماید: «تمامی امت‌های زمین از ذُرّیهٔ تو برکت خواهند یافت». ابراهیم با این‌که اصلاً فرزندی ندارد، این وعده‌ی یکتا و فوق‌العاده در تاریخ دین را با ایمانی تزلزل‌ناپذیر می‌پذیرد. 5⃣ یک دختر پرهیزگار و ساده‌دل مصری بنام کنیز و خدمتکار ساره است. چندی بعد با نظر و رضایت ساره، دخترک به عقد حضرت ابراهیم درمی‌آید و از این ازدواج، طبق پیشگویی فرشته‌ی خداوند، زاده می‌شود. 6⃣ هنگامی‌که اسماعیل سیزده‌ساله است، خداوند بار دیگر از طریق فرشته‌ی خود به ابراهیم وحی می‌فرستد و فرشته وعده‌ی قدیم را به ابراهیم یادآوری می‌کند و کردن را رسماً به‌صورت نهادی دینی درمی‌آورد که بلافاصله به مرحله‌ی اجرا گذارده می‌شود و «عهد و میثاق» میان خداوند و ابراهیم با تنها فرزند ذکورش یعنی اسماعیل بسته می‌شود. 7⃣ ابراهیم سوگند وفاداری می‌خورد و با خالق خود بیعت می‌کند و خداوند وعده می‌دهد که همواره خدای اَعقاب ابراهیم و اسماعیل و حافظ آنان باقی بماند. و آن‌گاه هنگامی‌که ابراهیم نود و نه سال و ساره نود سال دارد، این زن نیز طبق وعده‌ی الهی فرزندی می‌زاید که نامگذاری می‌شود. 🔹 ادامه دارد... ✍️ نویسنده: عبدالأحد داوود (اسقف داود بنیامین) 📚 منبع: محمد (ص) در تورات و انجیل ، ترجمه فضل‌الله نیک‌‌آیین ، نشر نو، چاپ اول 1361. 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/bokoor ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یک نقاشی بر اساس تورات تحریف شده: 🖼 ابراهیم به میل ساره، اسماعیل و مادرش را به وضع ظالمانه‌ای از خانه می‌راند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscente
✡ مسأله بکوریّت و میثاق خداوند (2) 1⃣ از آنجا که در کتاب سِفر پیدایش، شرح وقایع، نظم سالشماری چندانی ندارد، آن‌گاه چنین ضبط شده است که پس از بستن این و پس از تولد ، حضرت ابراهیم صرفاً به میل ، اسماعیل و مادرش را به وضع ناهنجار و ظالمانه‌ای از خانه و خانواده می‌راند! 2⃣ و در صحرای بی‌انتها ناپدید می‌شوند و زمانی که پسر جوان از فشار تشنگی در آستانه‌ی مرگ است، چشمه‌ای در بیابان فوّاره می‌زند و آنان را از نیستی نجات می‌دهد. 3⃣ و آن‌گاه کتاب سِفر پیدایش ناگهان درباره‌ی اسماعیل و سرنوشت او سکوت می‌کند و تنها اطلاعی که می‌دهد آن است که وی با یک زن مصری ازدواج می‌کند و زمانی که حضرت ابراهیم به لقاء‌الله می‌پیوندد، ناگهان در کنار برادرش اسحاق برای دفن پدر حاضر می‌شود. 4⃣ و اما حادثه‌ی مهم بعدی دیگر در تاریخچه‌ی زندگی حضرت ابراهیم برابر آنچه در سِفر پیدایش (فصل 22) ضبط شده، اقدام ابراهیم برای کردن «تنها پسر خود» در راه خداوند است که چنان‌که می‌دانیم لحظه‌ای قبل از قربانی کردن، فرشته‌ی خداوند قوچی را برای قربانی به ابراهیم عرضه می‌کند. 5⃣ این شرح کوتاهی از داستان ابراهیم خلیل‌الله و اسماعیل درباره‌ی «حق » و «عهد و » با خداوند بود. 🔹 ادامه دارد... ✍️ نویسنده: عبدالأحد داوود (اسقف داود بنیامین) 📚 منبع: محمد (ص) در تورات و انجیل ، ترجمه فضل‌الله نیک‌‌آیین ، نشر نو، چاپ اول 1361. 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/bokoor ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یک نقاشی بر اساس تورات تحریف شده: 🖼 ابراهیم به میل ساره، اسماعیل و مادرش را به وضع ظالمانه‌ای از خانه می‌راند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مسأله بکوریّت و میثاق خداوند (3) 1⃣ در این سرگذشت سه نکته‌ی مشخص وجود دارد که هر مؤمن راستین باید آنها را مطلقاً حقیقت بداند: 2⃣ نخستین نکته آن است که فرزند مشروع و نخستینِ ابراهیم است و بنابراین حق او نیز کاملاً قانونی و منصفانه و مشروع است. 3⃣ نکته‌ی دوم آن است که خداوند با ابراهیم و تنها فرزند او اسماعیل، قبل از تولد بسته شد. و بنابراین میثاق خداوند و نهاد ، نعوذبالله، هیچ اهمیت و ارزشی نخواهد داشت مگر آن‌که وعده و قول مکرر خداوند در جمله‌های الهی چون: «و تمامی اُمت‌های زمین از ذرّیه‌ی تو برکت خواهند یافت…» (سفر پیدایش، فصل 22، آیه‌ی 18) و مخصوصاً در جمله‌ی «…کسی که از صلب تو بیرون آید او وارث تو خواهد بود.» (سفر پیدایش، فصل 15، آیه‌ی 4) ارزش و اهمیت داشته باشد. و این وعده هنگامی که اسماعیل به دنیا آمد، به تحقق پیوست زیرا از این لحظه به بعد ابراهیم می‌دانست که دیگر پیشکارش، اِلیعازر دمشقی وارث او نخواهد شد ولی هنوز نمی‌دانست که بعداً فرزند دیگری هم پیدا خواهد کرد. 4⃣ بنابراین باید اقرار داشت که اسماعیل وارث حقیقی و مشروع کلیه‌ی امتیازات و شأن و کرامت روحانی ابراهیم است. این حق ویژه‌ی خدادادی که «از طریق ابراهیم همه‌ی امت‌های زمین متبرک خواهند شد» -که غالباً به صورت‌های مختلف تکرار گردیده- میراث و ارث طبیعی و خدادادی اسماعیل است. 5⃣ میراثی که از طریق حق بکوریت به اسماعیل می‌رسید، فقط چادری که ابراهیم در آن زندگی می‌کرد یا چند شتری که بر آنها سوار می‌شد، نبود بلکه میراث واقعی آن بود که کلیه‌ی سرزمین‌های میان رودخانه‌های نیل و فرات را که در آنها حدوداً 10 امت مختلف زندگی می‌کردند، تحت فرمان خود درآورد. و چنان‌که می‌دانیم از آن زمان تا به‌حال همواره فرزندان و اعقاب اسماعیل یعنی در سراسر این سرزمین‌ها ساکن بوده‌اند. و تحقق عملی این امر، خود در واقع یکی از شرایط مندرج در خداوند است. 6⃣ سومین نکته‌ی مهم آن است که اسحاق نیز تولد معجزه‌آسایی داشت، او را نیز خداوند قادر متعال متبرک ساخت و به او و اَعقابش وعده‌ی سرزمین کنعان را داد که عملاً نیز در دوران ‌نبی به تصرف آنان درآمد. به‌هرحال، باید دانست که هرگز به مغز هیچ مسلمانی خطور نمی‌کند که اسحاق و فرزندش یعقوب را بی‌‌اعتبار سازد یا فضائلش را انکار کند. و اگرچه بخاطر روشن کردن مسائل، اسماعیل و اسحاق را مقایسه می‌کنیم ولی در وجود خود احساسی جز احترام و تقدیس نسبت به این خادمان پرهیزگار خدا نداریم. 🔹 ادامه دارد... ✍️ نویسنده: عبدالأحد داوود (اسقف داود بنیامین) 📚 منبع: محمد (ص) در تورات و انجیل ، ترجمه فضل‌الله نیک‌‌آیین ، نشر نو، چاپ اول 1361. 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/bokoor ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان در انتظار حکومت جهانی مسیح بن داوود هستند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مسأله بکوریّت و میثاق خداوند (4) 1⃣ تا اینجا نمی‌بایست هیچ‌گونه اختلاف و برخوردی میان و وجود داشته باشد، زیرا اگر منظور از «تبرک» خداوند و «حق » صرفاً برخی متعلّقات مادی و قدرت بوده باشد، در آن‌صورت مسأله قابل حل و فصل می‌بود. 2⃣ اما حقیقت چنین نیست زیرا یک نکته‌ی بسیار اساسی و بنیادی وجود دارد که این دو امت همواره درباره‌ی آن اختلاف کرده‌اند و آن مسأله‌ی و محمد (ص) است. تحقق پیشگویی‌های کتب مقدس خود درباره‌ی مسیحا را نه در شخص عیسی (ع) می‌بینند نه در وجود محمد (ص). 3⃣ بسیاری از یهودیان همیشه نسبت به حسادت کرده‌اند! زیرا به‌خوبی می‌دانند که خدا در وجود او معنا پیدا می‌کرد و با کردن او بود که عهد خدا با ابراهیم بسته شد. همین بغض و کینه نسبت به اسماعیل باعث شده که عده‌ای از و کاتبان و فقهای بسیاری از قطعات کتب مقدس را و حکّ و اصلاح کرده‌اند! 4⃣ حذف نام از آیه‌های اول، دوم، و ششم و هفتم فصل بیست و دوم کتاب پیدایش و قراردادن نام بجای آن و در عین حال حفظ عنوان توصیفی «پسر یگانه‌ی خود»! در واقع انکار وجود اسماعیل و نقض آشکار میثاقی است که خداوند با ابراهیم و اسماعیل بسته است. 5⃣ در این فصل کتاب، خداوند آشکارا می‌گوید که: «چون پسر یگانه‌ی خود را از من دریغ نداشتی… ذرّیه‌ی ترا مثل ستاره‌های آسمان و مانند ریگ‌های کنار دریا افزایش می‌دهم و تکثیر می‌کنم.» و کلمه‌ی عیناً تکرار کلمه‌ای است که فرشته‌ی خداوند در بیابان به گفته است. 6⃣ فرشته‌ی خداوند به هاجر می‌گوید که ذرّیه‌ی ترا چنان بسیار نمایم که از بسیاری به شمارش درنیایند و اضافه می‌کند که: «اسماعیل بارور و پرثمر خواهد بود». اما جاعلین، کلمه‌ی اصلی عبری متن را که به معنای «بارور و پرثمر» و از ریشه عبری Para (معادل کلمات وَفَر و وفور در زبان عربی) است، به چیز دیگری تبدیل کرده و آن را «خر وحشی» یا فقط «وحشی» معنا کرده‌اند! 7⃣ آیا به‌راستی شرم‌آور و کفرآمیز نیست که یک پیامبر خدا را که خداوند «بارور و پرثمر» نامیده، بخاطر تعصّب و جهل، «خر وحشی» بخوانیم؟!! 🔹 ادامه‌ی مقاله را در سايت اندیشکده مطالعه كنيد. ✍️ نویسنده: عبدالأحد داوود (اسقف داود بنیامین) 📚 منبع: محمد (ص) در تورات و انجیل ، ترجمه فضل‌الله نیک‌‌آیین ، نشر نو، چاپ اول 1361. 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/bokoor ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter