✡ تابوشکنی به سبک سینمای رضا قزاق (6)
🎬 تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران (قسمت دوم)
1⃣ در همین ایام مستشاران فرهنگی فرانسه و انگلستان و آمریکا برنامه دیگری برای #سبک_زندگی ایرانی پیریزی نمودند و #نیلا_کرم_کوک (Nilla Cram Cook) بهعنوان کاردار فرهنگی سفارت ایالات متحده مأمور شد تا اقدامات تابوشکنانه فرهنگی را در جامعه اسلامی ایران پیگیری نموده و از طریق تولیدات فرهنگی و بالاخص سینمایی، رقص و اختلاط روابط میان زن و مرد و… را بهعنوان نیاز جامعه ایران معرفی كند!
2⃣ «نیلا کرم کوک» در حوزه فرهنگ و هنر ایران، فعالیتهای متنوعی را عهدهدار گردید، که از آنجمله میتوان به نقش ویژهی او در #سینمای_ایران و عهدهداری ریاست #ممیزی تئاتر و سینما اشاره نمود. مسئولیتی ویژه که پس از ورود متفقین به ایران در سال ۱۳۲۰، بر عهده وزارت داخله (کشور) گذاشته شد و دایرهای با عنوان اداره نمایشها در این وزارتخانه ایجاد گردید که البته در آن زمان موارد ممیزی بیشتر حول منافع آمریکا و انگلستان بود و موارد اخلاقی و… نادیده گرفته میشد. در نهایت بهعلت کثرت موارد غیر قابل قبول و پیگیری و فشار مطبوعات، نیلا کرم کوک از سمتش برکنار میشود.
3⃣ نیلا کوک را اولین مسئول اداره #سانسور وزارت کشور پس از شهریور ۱۳۲۰ در ایران میدانند. این مأمور اداره اطلاعات جنگی آمریکا کارمند رسمی دولت ایران بود تا بتواند بر امور تبلیغاتی ایران نظارهگر باشد و نیازهای رسانهای متفقین را در ایران محقق کند. کوک بعد از اداره سانسور، استودیوی «احیای هنرهای ایران باستان» را تأسیس و در آنجا آموزشگاههای رقص و هنرپیشگی به راه انداخت.
4⃣ نیلا کرم کوک در مقطعی مدیرکل هنرهای وزارت فرهنگ در حكومت #پهلوی بود و بخش سرویسهای خارجی رادیو تهران را اداره میكرد؛ وی همچنین فعالیت مستمر و ویژهی خود را با #سازمان_پرورش_افکار عمومی ادامه داد؛ سازمانی که در سال ۱۳۱۷ بهدستور #رضاشاه و بهمنظور دستیافتن به #یکسانسازی_ملی در ایران تأسیس شد و نیلا کرم کوک در دوران مأموریت خود در ایران همکاریهای ویژهای را در حوزه تئاتر و نمایش با این سازمان داشت و به پیگیری برنامههای رقص در مدارس و مراکز آموزشی مبادرت ورزیده و در تأسیس نخستین مدرسه مُدرن اُپرا در ایران نقش موثر و فعالی را ایفا نمود.
5⃣ این آموزشگاه شرایط را برای ورود رقص به #سینما، هنر و جامعه ایرانی مهیا کرد. تابوشکنیای که بعدها تبدیل به عادت هر فیلمی در سینمای ایران گردید و بهعنوان مشخصهی #فیلمفارسی موجب شد تا اصولاً فیلمی که در آن صحنههایی از رقصیدن زنی وجود نداشته باشد در سینمای قبل از انقلاب بهندرت دیده شود و همین عادت، به محفل و جشنهای ایرانی هم نفوذ نموده و سبک مهمانیهای ایرانی را در قشر خاصی از ایرانیان به نحو ویژهای کاملا دگرگون ساخت.
✍ سید وصال مهدوی
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/GBrBms
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تابوشکنی به سبک سینمای رضا قزاق (7)
🎬 تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران (قسمت دوم)
1⃣ فیلم سینمایی «طوفان زندگی» به کارگردانی «علی دریابیگی»، محصول سال ۱۳۲۷ را میبایست نخستین اثر سینماییِ بهاصطلاح #فیلمفارسی قلمداد نمود که ماجرای عشق و عاشقی دختر و پسری جوان در یک مجلس موسیقی و آوازخوانی را حکایت میکرد؛ اثری شاخص در #سینمای_ایران که بهکلی با باورهای مذهبی و سنتی ایران مغایر بود و ساخت آن توسط فارغالتحصیلی از مدرسه آمریکاییان و مدرسی از سازمان پرورش افکار، کاملاً دیکته شده به نظر میرسید.
2⃣ بر این اساس پهلوی اول و دوم بهوضوح میخواستند در #سازمان_پرورش_افکار، رویکرد و باورهای مردم را به سمتی که خودشان به آن مایل بودند، بکشانند. اگرچه این فیلم بهدلیل هنجارشکنیهایی که داشت توسط مردم آن روزگار پذیرفته نشد و حتی موجبات ورشکستگی کمپانی تولید کنندهاش، یعنی «میترا فیلم» را نیز فراهم آورد.
3⃣ این تابوشکنیها تا جایی ادامه پیدا کرد که در دهههای ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰، نمایش صحنههای غیراخلاقی و مفسدهآمیز و یا قصههایی که رکن اساسی آنها فحشا و روابط نامشروع بود، پرده تمام سینماها را اشغال کرده بود و این روند #تابوشکنی از صحبت درباره رقصیدن دختری در کابارهها در فیلمهایی همچون «دختر لر» شروع و تا برهنه شدن و نزدیکی در فیلم «کلبهای آن سوی رودخانه» پیش رفته و جامعه اسلامی ایران را متاثر از خود ساخته بود.
4⃣ «کلبهای آنسوی رودخانه»، اثری سینمایی به نویسندگی و کارگردانی «احمد شیرازی» و بر اساس داستانی از «منوچهر مطیعی» بود که در سال ۱۳۵۰ در سینمای ایران تولید گردید و برای نخستین بار، بازیگر زن این اثر سینمایی، یعنی خانم #زری_خوشکام، بهعنوان نخستین زن ایرانی در مقابل دوربین کارگردان برهنه و عهدهدار ایفای نقش و بازی صحنههای سکسی اثر گردید! شایان ذکر است که تا پیش از این عموماً بازیگران زن خارجی به ایفای نقشهای سکسی و برهنگی در آثار فیلمفارسی مبادرت میورزیدند.
5⃣ البته باید توجه داشت که ساز و کار تابوشکنی جز این را برنمیتابد. سودجویی عدهای که با ترفند گذر از خطوط قرمز سیاسی و اخلاقی سعی میکنند علاوه بر به انحراف کشیدن جامعه به سمت #سبک_زندگی مورد پسند خود، شرایط را جهت پیش بردن اهداف سیاسی مطبوع خود فراهم آورند.
✍ سید وصال مهدوی
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/GBrBms
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ نفرت جهانی از یهود (1)
1⃣ در سال 1649 #اولیور_کرامول حمایت مجلس انگلستان را برای اعدام #چارلز_اول به اتهام خیانت به کشور کسب مینماید.
2⃣ پس از آن کرامول به #یهودیان اجازه میدهد تا بار دیگر وارد #انگلستان شوند.
3⃣ این عمل در واقع فرمان اخراج همیشگی #یهودیان از انگلستان را که در سال 1290 توسط #ادوارد_اول صادر شده بود لغو میکرد.
4⃣ انگلستان اولین کشوری نبود که #یهودیان را از قلمرو خود اخراج میکرد.
5⃣ در ادامه فهرست ناقصی از مناطقی آمده است که #یهودیان در طی یک هزار سال گذشته، گاهی اوقات یا به دفعات از آنجا اخراج شدهاند:
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/tanafor
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ نفرت جهانی از یهود (2)
🎯 #برنارد_لازار نویسندهی مشهور #یهودی در کتاب خود با عنوان «احساسات یهودستیزی در تاریخ و علل آن»، در خصوص #اخراج_یهودیان از قلمروهای مختلف مینویسد:
✍ «اگر این خصومت یا حتا نفرت تنها در یک دورهای خاص و یا در یک کشور خاص نسبت به یهودیان ابراز میشد، روشنکردنِ علل محدود این بیزاری کاری بس آسان میبود؛ اما برعکس، این جماعت در هر جامعهای که اقدام به تشکیل اجتماع دادند، مورد نفرت واقع شدند؛ بنابراین:
1⃣ از آنجا که دشمنان یهودیان از نژادهای مختلف بودند،
2⃣ از آنجا که آنان در کشورهایی بسیار دور از یکدیگر سکونت داشتند،
3⃣ از آنجا که قوانین مختلفی بر آنان حکمفرما بوده و تحت نفوذ اصول متضادی بودهاند،
4⃣ از آنجا که نه اخلاق مشابهی داشتند و نه رسم و رسوم یکسانی،
5⃣ از آنجا که الهامبخش آنان گرایشات ناهمانندی بود که قدرت قضاوت همسان را از آنان سلب میکرد،
👈 پس علت اصلی احساسات ضدیهودی، همواره از وجود خود قوم اسرائیل نشأت گرفته است، نه آنانی که بر ضد این قوم به مبارزه پرداختهاند.»
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/tanafor
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ نفرت جهانی از یهود (3)
✍ پروفسور جسی اچ. هولمز در کتاب خود تحت عنوان «یهودیان امریکایی»، مینویسد:
1⃣ بعید به نظر میرسد خصومت در قبال یهودیان در جایجای نقاطی از این جهان که یهودیان و غیریهودیان با هم معاشرت دارند، تنها یک پیشآمد بوده باشد.
2⃣ از آن جایی که یهودیان جزو مشترک این وضعیت به حساب میآیند، در ظاهر اینگونه به نظر میرسد که دلیل این مسئله از خود آنان نشأت میگیرد تا گروههای بسیار مختلفی که چنان احساس بیزاری را نسبت به آنان ابزار میدارند.
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/tanafor
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter