eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
736 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ در سال 1933، لئوپولد فون میلدنشتاین (که بعدها رئیس بخش یهودیان در سازمان امنیّت و اطّلاعات آلمان شد) به دعوت جنبش صهیونیسم از فلسطین بازدید کرد. یهودیان به افتخار یادبود این سفر، به ساخت یک مدال اقدام کردند که یک روی آن صلیب شکسته‌ی نازی‌ها و در روی دیگر آن، ستاره‌ی داوود طراحی شده بود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نازیسم و صهیونیسم دو روی یک سکه (2) 1⃣ در این رابطه، شاید آن‌چه باورش برای عدّه‌ای دشوار به نظر آید، طرح مسئله‌ی تعامل و همکاری نزدیک میان و باشد. 2⃣ آن‌چه طی شش دهه‌ی اخیر در بوق تبلیغات صهیونیسم دمیده شده و فضای جهان را آکنده است، جنایات هولناک ارتش نازی بر ضدّ یهودیان و حقیقت‌نماییِ افسانه‌ی کشتار شش میلیون (!) یهودی در کوره‌های آدم‌سوزی شرق اروپا بوده است. 3⃣ امّا در انبوه تبلیغات جنجالی این قوم، بسیاری از واقعیّت‌ها هم‌چنان در بوته‌ی کتمان و نسیان، پوشیده و پنهان باقی مانده است. 4⃣ در سال 1933، لئوپولد فون میلدنشتاین (Leopold Von Mildenstein) -که بعدها رئیس بخش یهودیان در سازمان امنیّت و اطّلاعات آلمان شد- بنا به دعوت جنبش صهیونیسم همراه با همسرش از فلسطین بازدید کرد. در طی این دیدار، یهودیان مقالات زیادی را با عنوان «دیدار یک شخصیّت وابسته به حزب نازی از فلسطین» منتشر ساختند و به افتخار یادبود این سفر، به ساخت یک مدال اقدام کردند که یک روی آن صلیب شکسته‌ی نازی‌ها و در روی دیگر آن، ستاره‌ی داوود طرّاحی شده بود. 5⃣ بدین‌ترتیب، صلیب شکسته نازیسم و ستاره شش‌پر صهیونیسم دو روی یک سکه و در آغوش یک دیگر قرار گرفت. 6⃣ اسرائیل شاهاک می‌نویسد: 📝 حاخام صهیونیست، دکتر یواخیم پرینتس در 1934 کتابی تحت عنوان «ما یهودیان» نوشت تا انقلاب آلمان هیتلری و شکست لیبرالیسم را بزرگ بدارد … این کتاب از چاپلوسی‌های حقیر در قبال ایدئولوژی نازی انباشته است. از دست‌افشانی‌ها و پایکوبی‌هایی به خاطر شکست لیبرالیسم و به‌ویژه ایده‌های انقلاب فرانسه. این کتاب، عمیقاً ابراز امیدواری می‌کند که جوّ همبستگی‌هایی که اسطوره‌ی ایجاد کرده است، سبب شکوفایی صهیونیسم و اسطوره نیز گردد. ✍ نویسنده: احمد کریمیان 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 yon.ir/zionnazi ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بن گوریون: «اگر من بدانم که تمام کودکان یهودی آلمان را از راهِ بردن آنها به انگلیس می‌توانم نجات دهم و یا اینکه تنها نیمی از آنان را می‌توانم به سرزمین اسرائیل منتقل کنم، به یقین راه دوم را برمی‌گزینم؛ زیرا ما نباید تنها به فکر جان این کودکان باشیم، بلکه باید در اندیشه تاریخ ملت یهود باشیم»! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نازیسم و صهیونیسم دو روی یک سکه (3) 1⃣ فیلسوف یهودی در کتاب «آیشمن در اورشلیم» توافق میان سران و را مطرح ساخته و گفته است که به موجب این توافق، مقرّر شد که آیشمن اجازه دهد چند هزار نفر از یهودیان عالی‌رتبه و اعضای سازمان‌های صهیونیستی، به‌طور غیرقانونی به مقصد خارج شوند. متقابلاً نماینده نیز قول داد در اردوگاه‌هایی که صدها هزار یهودی از آن‌جا به مقصد اردوگاه آشویتس اعزام می‌شوند، نظم و آرامش برقرار گردد. 2⃣ به‌موجب توافق دیگری که میان سران نازی و صهیونیسم انجام پذیرفت، مقرّر شد که دولت آلمان 1684 نفر از یهودیان متخصّص را که می‌توانستند در سازندگی دولت آینده مفید واقع شوند، آزاد سازد؛ امّا در عوض 460 هزار یهودی عادّی را به آشویتس اعزام کند. این امر با موافقت «آژانس یهود» و «شورای جهانی یهود» صورت پذیرفت. 3⃣ این مناسبات و توافقات نشان می‌دهد که هدف اصلی سران صهیونیسم، نه نجات جان یهودیان، بلکه تنها تأسیس یک دولت یهودی در فلسطین، حتّی به بهای نابودی هزاران یهودی نگون‌بخت بوده است. 4⃣ در هفتم دسامبر 1938 در برابر رهبران حزب کارگر صهیونیسم، اظهار داشت: 👈 اگر من بدانم که تمام کودکان یهودی آلمان را از راهِ بردن آن‌ها به انگلیس می‌توانم نجات دهم و یا این‌که تنها نیمی از آنان را می‌توانم به سرزمین اسرائیل منتقل کنم، به یقین راه دوم را بر می‌گزینم؛ زیرا ما نباید تنها به فکر جان این کودکان باشیم، بلکه باید در اندیشه‌ی تاریخ ملت یهود باشیم. 5⃣ وی هم چنین در هشتم دسامبر 1942 نیز اعلام کرد: 👈 وظیفه صهیونیسم نجات یهودیان اروپا نیست؛ بلکه آزادسازی سرزمین اسرائیل برای است. 6⃣ بدین‌جهت است که برخی ناظران، همچون هاینتس هوهنه (Heinz Hohne)، روزنامه‌نگار آلمانی، بر آنند که اصولاً صهیونیست‌ها استقرار در آلمان را نه به مثابه یک مصیبت ملی، بلکه به‌عنوان فرصتی تاریخی و بی‌مانند در وصول به هدف‌های صهیونیستی خویش می‌دیدند. ✍ نویسنده: احمد کریمیان 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 yon.ir/zionnazi ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ از نگاه جامعه‌شناختی، با ظهور سیاست‌های تکنوکراتیکِ دولت سازندگی (کارگزاران) و ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی یک جنگ سیاسی با «گفتمان رسمی انقلاب اسلامی» راه افتاد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 عصر اقتدار سیاستمداران عمل‌گرا (1) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت 29) 🌐 سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایه‌داری (5) 1⃣ نقطه‌ی اتکاءِ استراتژی انگلیسیِ ، یک تحلیلِ ظریف از نتایج سکولاریستیِ سیاست‌های به شمار می‌رفت. 2⃣ چه روی داد که در آستانه‌ی 1376 بستر را برای یک یا به تعبیر خود «گذار به دموکراسی» در ایران مهیا می‌دانستند؟ و با چه پشتوانه‌ای قدم در این راه پُرمخاطره گذاشتند؟! 3⃣ چاره‌ای جز بازخوانی تاریخی مقطعی مهم از تاریخ انقلاب اسلامی نداریم؛ عصر مشهور به «سازندگی». 4⃣ از نگاه جامعه‌شناختی، با ظهور سیاست‌های تکنوکراتیکِ دولت سازندگی (کارگزاران) و ریاست‌جمهوری یک جنگ سیاسی با «گفتمان رسمی انقلاب اسلامی» راه افتاد. 5⃣ از درونِ این جدال، طبقه‌ی جدیدی سربرآورد؛ طبقه‌ی موسوم به «یقه سفیدان» که پایگاهشان را در همان «بورزوازی نوخاسته»، «سرمایه‌داری نوکیسه» و «طبقه متوسط جدید» می‌توان جُست. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 yon.ir/pragmatism ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ طبقه متوسط سکولار نوظهور، با آغاز دهه‌ی 1370 منافع اقتصادی و سیاسیِ خود را در پیوندِ «سرمایه‌داری» و «دولت» می‌دید! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 عصر اقتدار سیاستمداران عمل‌گرا (2) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت 29) 🌐 سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایه‌داری (5) 1⃣ طبقه‌ای که در تحلیل شامل روشنفکران، اساتید دانشگاه، دانشجویان، دبیران و آموزگاران و شماری از متخصصان و حقوق‌دانان بودند. 2⃣ این بخش‌های اقشار متوسط جدید، ویژگی‌هایی شبیه به یک «طبقه اجتماعی» از خود نشان داده‌اند. آنها از آغاز «محمل اصلی ایدئولوژی لیبرالیسم، سکولاریسم و مدرنیسم بودند» و متاثر از همان ایدئولوژی جهانی غالب، یعنی نوپا. 3⃣ خواسته‌های عمده‌ی «طبقه متوسط جدید» شامل تجدید هویت و سنت‌های ملی ایران، منع دخالت روحانیون در سیاست، وضع نظام قانون اساسی جدید به شیوه‌ی اروپا، تأسیس نهادهای سیاسی بر اساس حاکمیت ملی و ایجاد مبانی «دولت ملی مدرن» به جای دولت‌های سنتی و کاریزماتیک بوده است. 4⃣ همین طبقه‌ی متوسط جدید پس از انقلاب اسلامی به تدریج مواضع سیاسی خود را از گروه‌های سنت‌گرای اسلامی متمایز ساخت و با عرضه‌ی تعبیر «دموکراتیک‌تر»! از اسلام، زمینه اجتماعیِ در جمهوری اسلامی را تشکیل داد. 5⃣ حالا این «طبقه متوسط سکولار» نوظهور، با آغاز دهه‌ی 1370 منافع اقتصادی – سیاسیِ خود را در پیوندِ «سرمایه‌داری» و «دولت» می‌دید! 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 yon.ir/pragmatism ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ توسعه‌ی اقتصادی بر مبنای بازار آزاد، خواه در فضای سیاسی دموکراتیک غربی باشد و خواه نه، سبب خلق نظام ارزشیِ «سرمایه‌داری لیبرال» می‌شود. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 عصر اقتدار سیاستمداران عمل‌گرا (3) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت 29) 🌐 سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایه‌داری (5) 1⃣ استراتژی روی یک موج تئوریک کلاسیک حرکت می‌کرد و آن التزامِ دولت به فرآیند است. 2⃣ هم رئیس دولت سازندگی و هم رئیس دولت اصلاحات ضمن عدول از مبانیِ ، با سخنان خود بر این تئوری سکولار صحه نهاده‌اند، چون فرآیند و دوره‌ی «گذار» را «اجتناب‌ناپذیر» معرفی می‌کردند و با عملکرد خود مروّج نوعی از نیز بودند. 3⃣ ترویج این ایدئولوژی هم نشان از رابطه «توسعه‌ی اقتصادی» با نظام ارزشی دارد و آن‌گونه که آدریان لفتویچ، پژوهشگر برجسته مُدرنیست شرح می‌دهد: 👈 توسعه‌ی اقتصادی بر مبنای بازار آزاد، خواه در فضای سیاسی دموکراتیک غربی باشد و خواه نه، سبب خلق نظام ارزشیِ می‌شود. 4⃣ اعضاء به‌مثابه قوی‌ترین فراکسیون در دولت هاشمی رفسنجانی، پیامدها و تبعاتِ «سیاست‌های تعدیل» را می‌دانستند و بر همین اساس، به فکر «مدیریت انتقال قدرت» پس از ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بودند. 5⃣ با همه‌ی این آینده‌نگری‌ها آنان برای سیاست‌ورزی به میدان نیامدند. یک «کودتای خزنده ایدئولوژیک» به راه افتاد و حتی موج استحاله‌ی آن به برخی نهادهای امنیتی دولت رسید. این کودتای خزنده اسامی شیکی داشت، مانند «گذار به دموکراسی» یا «گذار دموکراتیک». 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 yon.ir/pragmatism ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ کشورهای امپریالیستی با لشکرکشی به کشورهای جهان‌سومی همچون هند، کشورهای افریقایی، ایران دوره قاجار و پهلوی و... آنان را استعمار و منابع‌شان را چپاول می‌کردند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بورس تحصیلی یا ابزار نفوذ و جذب نخبگان (1) 1⃣ جهان‌شمولیِ ارزش‌های لیبرالی سال‌های سال بین نظریه‌پردازان این مکتبِ ‌فکری مورد مناقشه بوده است. دانشمندان بسیاری هستند که جهان‌شمولیِ این اندیشه و نظریه را به نقد کشیده‌اند. 2⃣ عده‌ای از طرفداران این مکتب اعتقاد دارند (به معنایی که خودشان تصور می‌کنند) مهم‌ترین بشر است و ما (جامعه آمریکایی) بهترین جامعه‌ای هستیم که توانسته به آن دست یابد. 3⃣ اعتقاد به برتر و بالاتر بودن از سایر انسان‌ها سبب نوعی می‌شود که در نتیجه‌ی آن، آمریکایی‌ها گمان می‌کنند سایر ملت‌‌ها مستخدم آن‌ها هستند یا این‌که بربرهایی (وحشی‌هایی) هستند که باید آن‌ها را متمدن کرد! 4⃣ افراد تأثیرگذار و قدرتمندی در ابتدای هزاره سوم ظهور کردند و گفتند ایالات‌متحده آمریکا هم فرصت و هم مسئولیت این را دارد که آمریکایی را بسازد. و این‌ها مانند طرفداران سابق امپراتوری اروپایی (که در دوران استعمار بودند) می‌گفتند که باید آمریکا، بر مردمِ تحت حکومتش(!) ارزش‌هایی مانند نظم بین‌المللی، صلح و ثبات، ارتقای ارزش‌های جهان‌شمول لیبرالی و دموکراسی را عرضه کند!! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter