eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
675 ویدیو
200 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ فیلم «رسیدن» از دو موضوع محوری حرف می‌زند: «زبان» و «پیش‌گویی». تقریباً همه‌چیز در این فیلم حول محور این دو موضوع می‌گردد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ رسیدن از پنطیکاستیسم به مهدی‌هراسی (٢) 🎬 نقد فیلم سینمایی «رسیدن» : ARRIVAL 1⃣ فیلم «رسیدن» از دو موضوع محوری حرف می‌زند: و . تقریباً همه‌چیز در این فیلم حول محور این دو موضوع می‌گردد. 2⃣ لوییز، زمانی‌که برای اولین‌بار به سفینهٔ موجودات فضایی راه پیدا می‌کند، متوجه و بسیار مبهم آنان می‌شود. زبانی که هیچ جهتی ندارد، نه از چپ به راست نوشته می‌شود نه از راست به چپ. نه ابتدا دارد نه انتها و همه‌ی لغاتش دایره‌ای شکل هستند! 3⃣ دکتر بنکس برای این‌که بفهمد آنها چه می‌گویند، تصمیم می‌گیرد لغات انگلیسی را روی صفحهٔ وایت‌بُرد در معرض دید آن‌ها قرار دهد و ببیند که شکل دایره‌ای که موجودات فضایی برای هر لغت به‌طور خاص استفاده می‌کنند، چگونه است. به‌عبارت دیگر لوییز از شیوهٔ معادل‌سازی برای یاد گرفتن زبان تصویری فضایی استفاده می‌کند. 4⃣ از همین‌جای فیلم است که دیدن تصاویر مبهمی از گذشته و آینده، در ذهن لوییز شروع می‌شود که خودش هم منشأ و معنی آن‌ها را نمی‌داند. هرچه لوییز بیشتر با لغات موجودات فضایی آشنا می‌شود تصاویر مبهم ذهنش هم بیشتر می‌شود. 5⃣ حول همین مسأله، نام فرضیه‌ای در مورد زبان بارها به گوش مخاطب می‌رسد. فرضیه‌ای موسوم به: یا نسبیّت زبانی. طبق این فرضیه، با یادگیری هر زبانی، شما مانند صاحبان آن زبان فکر خواهید کرد! ✍ نویسنده: میلاد خورسندی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بر اساس فرضیهٔ ساپیر-وورف یا نسبیّت زبانی، با یادگیری هر زبانی، شما مانند صاحبان آن زبان فکر خواهید کرد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ رسیدن از پنطیکاستیسم به مهدی‌هراسی (٣) 🎬 نقد فیلم سینمایی «رسیدن» : ARRIVAL 1⃣ لوییز جواب تصاویر مبهم ذهن خود را با همین فرضیه می‌یابد. او متوجه می‌شود که هرچه بیشتر به زبان فضایی‌ها مسلّط می‌شود، فکر و ذهنش بیشتر شبیه آنها عمل می‌کند و با کنار هم قرار دادن قطعات پازل، به این مسأله پی می‌برد که برای این موجودات، به مفهومی که ما می‌شناسیم، بی‌معناست. 2⃣ درک از زمان یک کمیّت خطّی نیست، یعنی زمان برای آن‌ها مثل یک خط نیست که گذشته، حال و آینده داشته باشد. به‌عبارت بهتر، آن‌ها هم در گذشته هستند، هم در حال و هم در آینده. لوییز هم با یادگیری زبان آن‌ها، به آن‌ها شبیه شده است و از قید و بند زمان رها شده و وقایع آینده را می‌بیند! 3⃣ بیننده به یک‌باره درمی‌یابد که لوییز اصلاً ازدواج نکرده، چه رسد به آن‌که دختری داشته باشد و آن دختر در نوجوانی بمیرد! پس دختری که لوییز «هانا» صدایش می‌کند، کیست؟! جواب، ساده اما پیچیده است. هانا دختر لوییز است، اما نه در حال بلکه در آینده و حاصل ازدواج او و همکار فیزیکدانش، یعنی اِیان! 4⃣ لوییز در عین این‌که در زمان حال حضور دارد، در آینده هم حاضر است و بارها در فیلم شاهد آن هستیم که لوییزِ زمان حال از لوییزِ زمان آینده کمک می‌گیرد یا بالعکس! 5⃣ علت حضور موجودات فضایی در زمین هم این بود که زبان خود را به‌عنوان یک اسلحه به زمینی‌ها هدیه دهند تا هم آنان را قادر به دیدنِ آینده سازند و هم به‌واسطهٔ ارتباطی که با انسان‌ها ایجاد کرده‌اند، از آن‌ها برای مشکلی که قرار است ٣٠٠٠ سال دیگر در سیاره‌شان رخ دهد، کمک بگیرند! ✍ نویسنده: میلاد خورسندی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ پنطیکاستیسم برای جذب افراد، از مراسم عبادی دسته‌جمعی همراه با موسیقی استفاده می‌کند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ رسیدن از پنطیکاستیسم به مهدی‌هراسی (۴) 🎬 نقد فیلم سینمایی «رسیدن» : ARRIVAL 1⃣ دیالوگی در اوایل فیلم وجود دارد که شاید نقطهٔ عطف فیلم باشد: «وب‌سایت وابسته به فرقهٔ پنطیکاستیسم اعلام کرده که آنان ورود موجودات فضایی به زمین را پیش‌گویی کرده بودند»! 2⃣ اما چیست؟ این نام وسط فیلم چه می‌کند و چه ارتباطی با جریان فیلم دارد؟ پاسخ این سؤالات شاید سرنوشت تحلیل فیلم «رسیدن» را به‌کلی دگرگون کند! 3⃣ پنطیکاستیسم یک جریان مسیحی است که از قرن بیستم بین مسیحیان رواج یافت. پنطیکاستی‌ها بوده و به گرایش‌های افراطی در موضوع و پیشگویی‌های انجیلی و تلاش برای بازگشت به با هدف ایجاد زمینه برای ظهور عیسی مسیح، معروفند. 4⃣ آنان معتقدند علاوه بر ایمان به خدا، همواره باید با خدا در ارتباط و در پی کسب و عطایایِ خداوندی بود. یکی از این هدایای خداوند به مسیحیان مؤمن، «هدیه‌ی تکلّم به زبان‌ها» است! از دیگر هدایای خداوندی، اعتقاد به آینده‌گویی بر پایهٔ مکاشفات برای مؤمنان است. 5⃣ با نگاه به این دو هدیهٔ خداوندی که کسب آن برای مؤمنین پنطیکاستی بسیار مهم است، درمی‌یابیم که این دو عطیّه در وجود لوییز شکل گرفت و از یادگیری و تکلّم به زبانِ موجودات فضایی به درکی بی‌پایان از آینده رسید و زمان برایش بی‌معنا گشت. حال سؤالی که باید از از خود بپرسیم این است که: 👈 آیا فیلم «رسیدن» فیلمی صرفاً علمی – تخیّلی است یا فیلمی سفارشی، برای نشان دادن عقاید پنطیکاستیسم و مُهر تأییدی بر حقانیت این جریان؟!! ✍ نویسنده: میلاد خورسندی 📖 متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/11008 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ١١ خرداد ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٨ شوال ۱۴۴۱ هجری قمری ✝️ ٣١ مه ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٨ سیوان ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری 1⃣ سالروز تخريب به‌دست یهودساخته (١٣۴۴ق) 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ (مسئول «ادارهٔ امور مربوط به یهودیان» در «ادارهٔ اصلی امنیت رایش» و از افسران بلندپایهٔ نازی) در اسرائیل به دار آویخته شد (١٩۶٢ق) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
38.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 مستند 💥 روایت فاجعه تلخ تخریب بقیع ✡ این مستند، واقعهٔ ناگوار تخریب بهشت و حرم چهار امام مظلوم شیعه توسط و نقش خائنانهٔ برخی عناصر را بررسی می‌کند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : دوشنبه 🌞 ١٢ خرداد ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٩ شوال ۱۴۴۱ هجری قمری ✝️ ١ ژوئن ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٩ سیوان ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ مرگ فیلسوف آمریکایی و از پیشتازان (١٩۵٢م) 📚 برای اطلاع از شخصیت و نظرات دیویی و پی‌گیری ایده‌های او و همفکرانش در ایام حاکمیت اصلاح‌طلبان بر دولت نگاه کنید به: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/5407 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ اکثریت خانوارهای جدیدالاسلام تنها در ظاهر به مذهب نوین گرویدند و در خفا به دین اجدادی خود وفادار ماندند و بدین‌سان یک زندگی دوگانه پیچیده را آغاز کردند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی به‌مثابه یک سازمان اطلاعاتی (١) 1⃣ ادعا می‌کنند در ۱۱ ذیحجه ۱۲۵۵ ق./ ۲۷ مارس ۱۸۳۹ م. در پنجمین سال سلطنت محمد شاه، مورد حملهٔ مسلمانان مشهد قرار گرفته و ۲۸ تن از ایشان کشته و تعدادی مجروح شدند! 2⃣ چند ساعت پس از حمله، به پیشنهاد حاج میرزا عسکری امام جمعه مشهد، ابتدا ٧ تن از بزرگان شهر و سپس، به تبع ایشان، تمام یهودیان مشهد مسلمان شدند. امام جمعه این روز را روز نامید و از آن به‌عنوان » یاد می‌کنند. 3⃣ این‌که گفته می‌شود «جامعه یهودیان مخفی مشهد»، یا «جدیدالاسلام‌های مشهد»، به‌دلیل «واقعه الله داد» پدید آمده، براساس یادداشت‌های سفر سال ۱۸۳۱ به مشهد درست نیست. براساس سفرنامه جوزف ولف، یهودیان مشهد از سال‌ها پیش، از این تاکتیک استفاده می‌کردند. 4⃣ شمار مسلمان‌شدگان مشهد در واقعهٔ الله داد ۲۴۰۰ نفر یا ۴۰۰ خانوار ذکر شده. ژاله پیرنظر می‌نویسد: ✡ جدیدالاسلام‌های مشهد، پس از پذیرش اجباری دین نوین، اولین گام‌ها را در جهت خو گرفتن با چگونگی زندگانی و هویت جدید برداشتند. شماری از آنان قلباً و عمیقاً به دین تازه ایمان آوردند و آن را پذیرفتند، اینان کم‌کم جذب جامعه بزرگ‌تر مشهد شدند، اما خانوارهای تنها در ظاهر به مذهب نوین گرویدند و در خفا به دین اجدادی خود وفادار ماندند و بدین‌سان یک زندگی دوگانه پیچیده سراسر بیم و هراس را آغاز کردند. ✡ اینان در ظاهر و در انظار عام مسلمان بودند و فرامین اسلام را گردن می‌نهادند و مراسم آن را به‌جا می‌آوردند، اما در پنهان، در حریم بسته خانه‌های خود، آئین و فرایض را با جدّیت، تعصب و وسواسی به‌مراتب بیش از پیش اجرا می‌کردند. همهٔ اعضای این گروه یک‌پارچه و یک‌دل به نگهبانان جمعی این زندگی سرّی بدل شدند… ✡ به خاطر این‌که مجبور نشوند دخترهای خود را به مسلمانان شهر به زنی بدهند، آنان را اغلب از سنین خردسالی به عقد پسران جوان و نوبالغ جامعه خود در می‌آوردند. مراسم عقد و ازدواج دوبار برگزار می‌شد. بار اول برطبق موازین اسلامی و شرعی، با سر و صدا و سرور و شادی. و یک بار دیگر با اجرای مراسم عقد یهودی در خفا. 👇👇👇
👆👆👆 5⃣ ژاله پیرنظر دربارهٔ این می‌نویسد: ✡ برخی از ‌جدیدی‌ها که به القاب حاجی یا کربلایی شناخته شدند به درجاتی از ایمان رسیده بودند که مورد اعتماد کامل امام جمعه وقت قرار گرفتند. امام جمعه با اطمینان به امانت و دین‌داری این گروه آنان را به رضوی معرفی کرد. در آستان، مشاغلی چون انبارداری، صندوق‌داری و حتی نظارت بر خزانه، که بیش‌تر شامل نذورات و هدایای زائران بود، به آن‌ها محول شد. ✡ یکی از جهانگردان اروپائی که چند دهه بعد از الله‌داد (در دهه ١٨٨٠) از مشهد دیدن کرده بود، در گزارش خود با اشاره به حضور همه‌سالهٔ هزاران هزار زائر در شهر و اهمیت آنان به‌عنوان یک منبع درآمد مالی مهم برای این شهر، به این نکته می‌پردازد که ادارهٔ بعضی از امور عمومی شهر به جدیدی‌های مؤمن محول شده است… 6⃣ در جلد اول کتاب «یهودیان ایرانی در تاریخ معاصر» دربارهٔ نفوذ یهودیان مخفی مشهد آمده است: ✡ البته در این دوران کسانی هم بودند که هم خواستند و هم توانستند از موقعیت استفاده کنند. این گروه خود را به بزرگان شیعه شهر نزدیک کردند و از این بابت بهرهٔ فراوان بردند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ آقای حکیم، یهودی مشهدی ساکن فلسطین اشغالی: به ما گفته می‌شد در مقابل غیریهودی‌ها نباید از زندگی داخلی خود صحبت کنیم. این رازداریِ مطلق، طبیعت دوم بچه‌ها گردید! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی به‌مثابه یک سازمان اطلاعاتی (٢) 1⃣ در اولین کنفرانس «مرکز تاریخ شفاهی یهودیان ایرانی» در لس‌آنجلس، فیلم مستندی با عنوان نمایش داده شد. 2⃣ «مرکز تاریخ شفاهی یهودیان ایرانی» این فیلم را با همکاری تلویزیون رژیم صهیونیستی و موزهٔ دیاسپورا تل‌آویو تهیه کرده بود. قسمت‌هایی از گفتار متن فیلم را به‌نقل از جلد اول کتاب «یهودیان ایرانی در تاریخ معاصر» می‌خوانیم: ✡ اولین برنامهٔ مسلمان شدن، مراسم در داخل مساجد بود. برای یهودیان تمام مراحل زندگی به دو صورت مختلف انجام می‌گردید: 👈 در خارج از خانه = مسلمان! 👈 در پستو یا زیرزمین خانه = یهودی! 3⃣ در این فیلم مستند هم‌چنین آمده است: ✡ آقای حکیم یک مشهدی (ساکن فلسطین اشغالی) است و می‌گوید: به هر نوزاد یهودی از همان سال‌های اول تولد چنین تفهیم می‌شد که در یک وضع بحران استثنایی قرار دارد و باید یک زندگی دوگانه داشته باشد. ✡ به ما گفته می‌شد در مقابل غیریهودی‌ها نباید اصلاً از زندگی داخلی خود صحبت کنیم… این مطلق از روزی که بچه‌ها عقل‌رس می‌شوند طبیعت دومشان گردید. همهٔ جدیدالاسلام دو نام داشتند: مثلاً اسم مسلمانی پدربزرگ من شیخ ابوالقاسم بود و اسم عبری‌اش بنیامین. اسم مسلمانی پدر من ابراهیم و اسم عبری‌اش آبراهام بود. مرا در خارج خانه موسی صدا می‌کردند و اسم داخل خانه من موشه بود. در دوران زندگی پدرم بسیاری از یهودیان، اسامی مسلمانی داشتند. 4⃣ حکیم می‌گوید: ✡ خانواده حکیمی و بقیه خانواده‌های مشابه که رهبران جامعه یهودی بودند، با مسلمانان روابط نزدیک و صمیمانه‌ای داشتند. برخی از آنها حتی به سفر مکه هم رفتند و شدند! 5⃣ از ویژگی‌های یهودیان مخفی مشهد، مسلمان شدن برخی از آنها بود: ✡ مصاحبه‌گر از آقای حکیمی می‌پرسد: افراد خانواده شما خیلی بیش از دیگران تظاهر به اسلام می‌کردند تا آنجایی که حتی بقیه یهودیان مشهد نسبت به شما مشکوک شده بودند که آیا یهودی جدیدالاسلام هستید یا مسلمان دو آتیشه؟! 6⃣ افراهیم کهن اهارانوف، می‌گوید: ✡ زمانی رسید که مسلمانان متعصب نسبت به یهودیان سوءظن پیدا کردند و به این نتیجه رسیدند که اینها دارند تظاهر می‌کنند. برای رفع این سوءظن بزرگان تصمیم گرفتند به بروند. آنها به زیارت مکه رفتند و با لقب حاجی به مشهد بازگشتند! 👇👇👇
👆👆👆 7⃣ در فیلم مستند «حکایت یهودیان پارسی» که به زبان عبری و متعلق به موزه دیاسپورا تل‌آویو است، نیز به این موضوع پرداخته است. در بخش‌هایی از این فیلم آمده است: 🔸 خنانیا: اسم من عزت‌الله فرزند فرج‌الله نصرالله‌یف است. 🔹 گزارش‌گر: اسم عبری تو چیست؟ 🔸 خنانیا: اسم من خنانیا بن یوناتان هلوی 🔹 گزارش‌گر: چندسال در به‌صورت مسلمان زندگی کردی؟ 🔸 خنانیا: پانزده سال!! 🔹 گزارش‌گر: مراسم مذهبی خود را کجا انجام می‌دادید؟ 🔸 مرد ناشناس: در کنیساهای زیرزمینی و پناهگاه‌های زیر خانه‌ها. در فاصله نیم کیلومتری از خیابان‌های اصلی سه چهار زن را به صورت گدا می‌نشاندیم. وقتی کسی رد می‌شد، زن‌ها به هم اشاره می‌کردند. درنتیجه خبر به ما می‌رسید و ما ساکت می‌شدیم که کسی نفهمد. 🔹 گزارش‌گر: به‌عنوان یک کودک سخت نبود که در ظاهر مسلمان و در خفا یهودی باشی؟! 🔸 خنانیا: بله، خیلی سخت بود. باید مثل آنها لباس می‌پوشیدیم، مثل آنها راه می‌رفتیم، مثل آنها نماز می‌خواندیم. آنها می‌دانستند که ما جدید هستیم، یعنی کسی که به تازگی دین اسلام آورده و شده است. 8⃣ صیون لوی از دربارهٔ پنهان‌کاری و ظاهرسازی خانواده‌اش می‌گوید: ✡ پدر من هرگاه به بازار می‌رفت گوشت می‌خرید [کاشر = غذای حلال یهودی] و به خانه می‌آورد. بعد آن گوشت را طوری سر به نیست می‌کردند که آثاری از آن باقی نماند. برای مصرف گوشت خوراکی خانواده‌ها در خفا طبق سنت یهودی گوسفند و مرغ را در خانه ذبح می‌کردند و به اتفاق به مصرف می‌رسانیدند. 9⃣ در منبعی دیگر آمده است: ✡ گوشتی که از قصابی‌های مسلمانان می‌گرفتند، باز هم برای ظاهرسازیِ بیشتر به فقیران می‌دادند، ولی شب‌ها در خانه‌های‌شان، گوسفند را می‌کردند و گوشت آن را شبانه به خانه‌های دیگر یهودیان [مخفی] می‌فرستادند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سردر کنیسه حاجی آدونیه پسر اهارون هاکوهن در اورشلیم که مختص بازماندگان یهودیان مخفی مشهد می‌باشد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی به‌مثابه یک سازمان اطلاعاتی (٣) 1⃣ البته این تاکتیک‌ها فقط توسط استفاده نشده و در برخی شهرهای دیگر و در مقاطع زمانی مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. 2⃣ حاخام رهبر یهودیان ایران قبل انقلاب و رهبر یهودیان ایرانی‌تبار جهان بعد از انقلاب در خاطراتش آورده است: ✡ [منوچهرکوهن]: جناب حاخام، می‌دانیم که بسیاری از را بخصوص در زمان صفویان به‌زور مجبور کردند مسلمان بشوند. آیا هیچ با نوادگان این افراد برخوردی داشته‌اید؟ ✡ [حاخام یدیدیا شوفط]: یک‌بار با مرحوم پدرم برای خرید ابریشم به اران در حومه کاشان به منزل یک نفر که اسمش حسینعلی کدو بود رفتیم. پیرمرد ریش‌سفیدی بود. خیلی به مرحوم پدرم احترام می‌کرد. از او پرسیدم چرا این همه احترام و رعایت می‌کنی؟ گفت: آقا من خودم هستم. این بالا کتابخانه و اطاق نماز پدربزرگم است که بوده و کتاب‌های عبری او هم هنوز هم اینجاست. فقط من حق دارم هر روز به این اطاق بروم و کتاب‌های او را ببوسم وگردگیری کنم. پایین اطاق را هم آب‌پاشی کنم و تعظیم کنم و برگردم. این حرف‌های یک پیرمرد ۸۰ یا ۸۵ ساله بود. 3⃣ حاخام یدیدیا شوفط در خاطراتش به موردی دیگر اشاره می‌کند که قابل تأمل است: ✡ یکی از موفق‌ترین افراد یهودی مشهد که اجداد ایشان زمان فاجعه به زور مسلمان شده بودند مرحوم بود که به نام مسلمانی‌اش محمدابراهیم طلوع معروف بود. ✡ پدر این شخص مرد بسیار عاقل و فهمیده و زرنگی بود. دو همسر یکی و یکی داشت که آقای ابراهیم طلوع [فرزند] همسر ایسرائل او بود. زن مسلمان او دختر یکی از آیت‌الله‌های تبریزی بود که از او هم چند فرزند پسر و دختر داشت. ✡ آقای ابراهیم طلوع و فرزندان او همگی یهودی متدین بودند، ولی بقیهٔ فرزندان پدر آقای ابراهیم مسلمان بودند. چون از مادر مسلمان بودند. چون آقای ابراهیم فرزند ارشد پدر بود، از فرزندان دیگر نفوذ بیشتری در خانواده داشت. ✡ ابراهیم یا محمد طلوع با درایت و زیرکی خاص خودش، مدت‌ها بزرگ بازار تهران و چند دوره هم از طرف مسلمانان تهران نماینده مجلس شورای ملی شد! وی سرپرست مغازه و املاک پدر هم بود و سایر مسلمانان همگی تحت نظر او بودند. البته بدون این‌که او در برابر آنها اظهار کند، کاملاً مواظب آنها بود. ✡ موقعی که من وارد کنیسای مشهدی‌ها شدم مادر آقای ابراهیم زنده بود… اولین زنی هم که صبح شبات می‌آمد مادر ابراهیم بود که به زور مسلمان شده بود. با چادر مشکی می‌آمد پشت سر بنده در کنیسا می‌نشست... مقداری آرامش روحی پیدا می‌کرد و بعد با همان چادر سیاه مسلمانی که او را نشناسند می‌رفت منزل خودشان. 👇👇👇
👆👆👆 4⃣ حاخام در ادامه اشاره می‌کند که فرزند نیز با وجود اظهار مسلمانی، متعصبی بوده است: ✡ روزی یکی از بزرگترین خانواده‌های مشهدی جشن عروسی داشتند. زن‌ها و مردها جداگانه می‌نشستند. سر میز اینجانب چند نفر از بزرگان مشهدی‌ها بودند. اتفاقاً آقای ابراهیم طلوع هم سر میز ما بود. مهدی پسر ابراهیم آقا این طرف من نشسته بود. خوراک آوردند، همه شام خوردند. دیدم مهدی پسر ابراهیم لب به غذا نزده، پدرش هم چون مشروب خورده بود به او توجهی نداشت و با آقای ملا یوسف زر صحبت می‌کردند. آخر مهمانی به ابراهیم آقا گفتم: مهدی آقا، آقازاده شما، اصلاً دست به غذا نزد. چرا؟ نگاه کرد به پسرش و گفت: مهدی آقا چرا شام نخوردی؟ مهدی نگاهی به من کرد و رفت در گوش پدرش چیزی گفت. پرسیدم: آقازاده چه گفت؟ گفت: او می‌گوید آن روز بعدازظهر که از مدرسه آمدم، مادرم نان و پنیر و کره به من داد خوردم، هنوز دهانم پاک نشده است که بتوانم گوشت بخورم. (*) البته ساعت‌ها از خوردن نان و پنیر و کره گذشته بود، اما او شام نخورد. این‌ها این‌طور تربیت شده بودند! 5⃣ از یهودیان سرشناس در کتاب «تاریخ جامع یهود» دربارهٔ مدت زمان و برخی یهودیان، چهار نسل و بیش از ۱۳۰ سال را ذکر می‌کند: ✡ اینان در سه تا چهار نسل پی‌درپی یعنی بیش از ۱۳۰ سال ایمان خود را حفظ کردند و یکی از جدیدی‌های پیشین مشهد بنام مردخای زر (تولد۱۹۱۴) که در سال‌های جوانی پدر و پدربزرگ خویش زندگی دوگانه مذهبی را گذرانده بود در سال ۱۹۶۱ به نمایندگی حزب کارگر در (پارلمان اسرائیل) برگزیده شد و در سال ۱۹۶۹ به مقام معاونت رئیس کنست رسید. 📝 (*) توضیح اندیشكده مطالعات یهود: یكی از الگوهای رفتاری آنوسیان كه البته چندان از جانب آن‌ها رعایت نمی‌شود، حفظ فاصلهٔ چند ساعتی بین غذاهای دارای انواع گوشت با مأکولات لبنی نظیر ماست و... است، بدین معنی که آنوسیان، اکراه دارند مثلاً کباب و دوغ را با هم بخورند و معتقدند باید بین این دو، چند ساعتی فاصله باشد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ عقل حکم می‌کند با تبارشناسیِ مدیران و مسئولین خصوصاً مشاغل حساس و حیاتی، راه نفوذ سازمان اطلاعاتی یهودیان مخفی مسدود شود. (عكس تزئینی است) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی به‌مثابه یک سازمان اطلاعاتی (۴) 1⃣ با این درجه که از کودکی به فرزندان خود آموزش می‌دهند، همانند یک پیشرفته عمل می‌کنند. 2⃣ این تاکتیک مخصوص و کاشان نبوده است، یهودیان تهران، اصفهان، یزد، شیراز، همدان، و… نیز از این شیوه استفاده کرده‌اند. 3⃣ سؤال مهمی که وجود دارد این است که یهودیان مخفی چه شدند؟ این افراد و خانواده‌ها در ایران پس از انقلاب به کجاها کردند؟ آیا برای گزینش‌ها به این موارد توجه می‌شود؟ 4⃣ عقل حکم می‌کند حداقل با مدیران و مسئولین خصوصاً مشاغل حساس و حیاتی، راه این سازمان اطلاعاتی مخوف مسدود شود. 5⃣ و با شناسایی سوابق و گذشته خانوادگی مدیران از طریق بررسی اطلاعات شناسنامه‌ای خانوادگی آنها (پدر، پدربزرگ و…) از طریق ثبت احوال و… از آنها جلوگیری شود. ✍ حسین قاسمی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 http://jscenter.ir/other-topics/crypto-judaism/7539 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : سه‌شنبه 🌞 ١٣ خرداد ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١٠ شوال ۱۴۴۱ هجری قمری ✝️ ٢ ژوئن ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١٠ سیوان ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ به‌عنوان ملکهٔ انگلستان، در کلیسای «وست مینیستر» شهر لندن، تاج‌گذاری کرد (١٩۵٣م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 هویت یهودی خاندان سلطنتی انگلیس 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/10002 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی مشهد و واقعهٔ الله‌داد ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی مشهد و واقعه الله‌داد (١) 1⃣ می‌گویند جامعهٔ یا جدیدالاسلام‌های مشهد در سال ١٢۵۵ق./ ١٨٣٩م. به‌دلیل پدید آمد. 2⃣ برخلاف ادعاها، بسیاری از سال‌ها پیش از واقعهٔ الله‌داد، بودند و حداقل از زمان نادر شاه افشار با کابل و ترکستان و هند ارتباطات گسترده تجاری داشتند. 3⃣ در این بررسی فقط استناد می‌کنم به یادداشت‌های سفر سال ١٨٣١ به مشهد که به ٨ سال پیش از زمان واقعهٔ الله‌داد تعلق دارد. تصوّر می‌کنم مندرجات این سفرنامه به اندازه کافی گویا باشد: ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی مشهد و واقعه الله‌داد (٢) 1⃣ در ۵ دسامبر ١٨٣١ وارد مشهد ‌شد و به دیدار حاکم خراسان، احمدعلی میرزا پسر هفدهم فتحعلی شاه «از مادری یهودیه»، رفت. 2⃣ این «مادر یهودیه»، مریم خانم، به‌همراه حاج میرزا علیرضا شیرازی، برادر حاج میرزا علی‌اکبر خان قوام‌الملک شیرازی، که رئیس خواجگان حرمسرا و بود، کانونی قدرتمند در دربار ایران به‌شمار می‌رفتند. 3⃣ احمدعلی میرزا از تربیت مادری بسیار متأثر بود و به علاقه‌مند؛ و چنان علاقه‌مند که نام پسر بزرگش را یعقوب گذارد. 4⃣ احمدعلی میرزا دو ساعت با ولف دیدار کرد و سپس او را برای اقامت به خانهٔ رئیس یهودیان مشهد، فرستاد که در همان زمان نیز در میان مسلمانان به «ملا مهدی» و «آقا مهدی» معروف بود. 5⃣ بر شهرت ملا ماشی‌یح (مشیاخ) به نام مهدی در سال ١٨٣١ تأکید می‌کنم زیرا ادعا می‌کنند رئیس یهودیان مشهد پس از (١٨٣٩) نام خود را از سر اجبار به مهدی تغییر داد! مهدی معادلی اسلامی است برای ماشی‌یح (مسیح) عبرانی. 6⃣ ملا ماشی‌یح (مشیاخ)، یا همان ملا مهدی، فردی مقتدر بود زیرا با حکمرانی رابطهٔ نزدیک داشت که از نظر او به‌شمار می‌رفت. در فقه تلمودی، تبار از طریق مادر انتقال می‌یابد و مادر احمدعلی میرزا ملکه‌ای یهودیه بود همچون افسانه‌ای. 7⃣ ملا مهدی از ارتباطات وسیع جهانی برخوردار و بسیار مطلع بود. خانه ملا مهدی ایستگاه ارتباطی مهمی به‌شمار می‌رفت در منطقه‌ای استراتژیک و در زمانی که سراسر منطقه در بحرانی بزرگ به می‌برد. در این اوضاع، جامعه منسجم جایگاهی استراتژیک در سراسر منطقه یافت و نقش تاریخی بزرگی ایفا نمود. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی مشهد و واقعه الله‌داد (٣) 1⃣ رفت‌وآمد به خانه ملا مهدی فراوان بود. نه تنها از سراسر جهان، در مسیر خود از شرق به غرب یا از شمال به جنوب، و به‌عکس، به خانهٔ او می‌آمدند، بلکه افسران بلندپایهٔ نیز به خانه ملا مهدی سر می‌زدند. 2⃣ ملا مهدی به علاقمند بود و در اوّلین دیدار دریافت که او از سران فرقه‌ای است به‌نام . 3⃣ در زمان سفر اوّل ولف به مشهد (١٨٣١)، یعنی سال‌ها پیش از (١٨٣٩)، دارای تعلّقات خاص فرقه‌ای بودند و عقایدی را ترویج می‌کردند که آمیزه‌ای از یهودیت و مسیحیت و اسلام و تصوف یهودی (کابالا) و ایرانی و هندی بود. چیزی شبیه به فراماسونری ولی در کسوت عرفان شرقی!! 4⃣ ملا مهدی از جوزف ولف پرسید: آیا دربارهٔ تصوف چیزی می‌دانی؟ ولف پاسخ مثبت داد و از سفر خود به شیراز گفت و دیدارش با پسر میرزا ابوالقاسم سکوت که رئیس صوفیان شیراز بود. ملا مهدی گفت: می‌توانی در میان یهودیان مشهد صوفیان بسیار بیابی. و توضیح داد که صوفیان یهودی مشهد مرشدی دارند به‌نام ملا محمدعلی (اشکپوتی). 5⃣ آنان مانند مسلمان حشیش می‌کشند تا ذهن خود را از جهان مادی خارج کنند، آواز می‌خوانند، و می‌کوشند در هستی، که آن را «خدا» می‌نامند، ذوب شوند! 6⃣ به‌نوشته ولف، علاوه بر ملا مهدی (ماشی‌یح)، ملا فینحاس، ملا الیاهو، ملا نیسان و آبراهام موشه از صوفیان یهودی‌اند. در میان یهودیان ایران «ملا» لقب بود و این نشان می‌دهد بیش‌تر سران جامعه یهودی مشهد صوفی بودند. 7⃣ ملا مهدی و سایر صوفیان یهودی مشهد در زمان سفر ولف (١٨٣١)، هشت سال پیش از واقعه الله‌داد (١٨٣٩)، قرآن می‌خواندند و در ظاهر آن را به‌عنوان کتاب آسمانی قبول داشتند. جوزف ولف می‌افزاید: آن‌ها پیش مرشد قرآن و سایر کتب مذهبی را می‌خوانند تا تأییدی بر حقانیت نظام فکری خود بیابند. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter