eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
675 ویدیو
200 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ زرسالاران یهودی و پیدایش بابی‌گری (١) 1⃣ برخلاف نظر مورخینی چون احمد کسروی و فریدون آدمیت، که اولیّه را جنبشی خودجوش و ناوابسته به قدرت‌های استعماری می‌دانند، پژوهش من بر پیوندهای و پیروان او با کانون‌های معینی تأکید دارد که شبکه‌ای از خاندان‌های قدرتمند و ثروتمند در زمرهٔ شرکای اصلی آن بودند. این تصویر، بابی‌گری را از اساس و از بدو پیدایش، فرقه‌ای مشابه با دونمه‌های ترکیه و فرانکیست‌های اروپای‌شرقی جلوه‌گر می‌سازد. 2⃣ ارائهٔ تمامی مستندات خود را دربارهٔ پیوند بابی‌گری اوّلیه با کانون فوق به فرصتی دیگر موکول می‌کنم و در اینجا تنها دو نکته را مورد تأکید قرار می‌دهم: 3⃣ اول، حضور ۵سالهٔ علی‌محمد باب در تجارتخانهٔ دایی‌اش در بوشهر و ارتباط او با و انگلیسی مستقر در این بندر و کارگزاران ایشان. 4⃣ اندکی پس از این اقامت ۵ساله بود که باب در سال ١٢۶٠ق./ ١٨۴۴م. دعوی خود را اعلام کرد و با حمایت کانون‌های متنفّذ و مرموزی به‌سرعت شهرت یافت. 5⃣ دوران اقامت باب در بوشهر مقارن است با سال‌های اولیهٔ فعالیت (متعلق به سران ) در بوشهر و بمبئی. 6⃣ در دهه‌های بعد به «امپراتوران تجاری شرق» بدل شدند و در زمرهٔ دوستان خاندان سلطنتی بریتانیا جای گرفتند. بنیانگذاران ایران بودند و با تأسیس بانک شاهی انگلیس و ایران نقش بسیار مهمی در تحولات تاریخ معاصر ایران ایفا نمودند. 7⃣ دوم، ارتباط نزدیک ، رئیس شبکهٔ اطلاعاتی حکومت هند بریتانیا در ایران در سال‌های ١٨۵۴-١٨٩٠، با سران بابی و از جمله با شخص (بهاء). ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ حرکت‌های سنجیده و برنامه‌ریزی شدهٔ برخی از دولتمردان قجر، به‌ویژه حاج میرزا آقاسی صدراعظم و منوچهرخان معتمدالدوله گرجی حاکم اصفهان، به گسترش بابی‌گری انجامید. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ زرسالاران یهودی و پیدایش بابی‌گری (٢) 1⃣ نقش شبکهٔ و شرکا و کارگزاران ایشان در گسترش و بهائی‌گری را از دو طریق می‌توان پیگیری کرد: 2⃣ اول، حرکت‌های سنجیده و برنامه‌ریزی‌شدهٔ برخی از دولتمردان قجر، به‌ویژه صدراعظم و گرجی حاکم اصفهان، که به گسترش بابی‌گری انجامید. 3⃣ دوم، گروش وسیع به بهائی‌گری که سبب افزایش کمّی و کیفی این فرقه و گسترش جدّی آن در ایران شد. 4⃣ حاج میرزا آقاسی ایروانی از رابطهٔ بسیار نزدیک با ، به‌ویژه اعضای ، برخوردار بود و این گروه، از جمله حیدرعلی‌خان شیرازی، در برکشیدن وی به مقام صدراعظمی ایران نقش اساسی داشتند. 5⃣ حیدرعلی خان مدتی مهردار عباس میرزا بود و از دشمنان قائم‌مقام. قائم‌مقام در هجویه‌ای خطاب به عباس میرزا دربارهٔ نفوذ وی و حاجی میرزا آقاسی در دستگاه ولیعهد چنین گفته است: 🔸از آن دم کاین بدقدم را بسط ید دادی 🔸ترا زحمت پیاپی، درد و محنت دم به دم باشد 🔸سپید نر که داری، با سیاه ماده سودا کن 🔸که باجی خوشقدم بهتر ز حاجی بدقدم باشد 6⃣ «باجی خوش‌قدم» کنیز عباس میرزاست. منظور از «حاجی بدقدم» حاج میرزا آقاسی و «جهود بدقدم» حیدرعلی خان شیرازی، از اعضای خاندان قوام شیرازی، است. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ در ابتدای پیدایش باب دو تن از دولتیان سوء سیاستی بروز دادند که هریک از جهتی خسارت کلی به این ملت وارد کرد و قضیهٔ باب را کاملاً به موقع اهمیت گذاشتند: اول، حاجی میرزا آقاسی به‌صورت مخالفت؛ دوّم، منوچهرخان معتمدالدوله به‌صورت موافقت! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ زرسالاران یهودی و پیدایش بابی‌گری (٣) 1⃣ آغاز دعوی (١٢۶٠ق) مقارن با صدارت است. هما ناطق می‌نویسد: 📝 باب مریدان نخستین خود را نه در میان «جُهّال» بلکه در «طبقات بالای کشور» یافت… حاج میرزا آقاسی که جای خود داشت. باب از او به ستایش یاد می‌کند و می‌نویسد: «بدیهی است حاجی به حقیقت آگاه است.» 2⃣ علیقلی‌خان اعتضادالسلطنه، شاهزادهٔ فرهیخته و خوش‌نام قجر، حاج میرزا آقاسی را مسبّب گسترش نایرهٔ فتنهٔ بابیه می‌بیند و می‌نویسد: 📝 اما حاجی میرزا آقاسی هم، چون صوفی بود و از علماء دینی و فقها، آن هم علمای صاحب نفوذ اصفهان، دل خوشی نداشت، ابتدا بدش نمی‌آمد که باب مایهٔ وحشتی برای علما باشد! 3⃣ عبدالحسین آیتی می‌نویسد: 📝 در ابتدای پیدایش باب دو تن از دولتیان سوء سیاستی بروز دادند که هریک از جهتی خسارت کلی به این ملت وارد کرد و قضیهٔ باب را کاملاً به موقع اهمیت گذاشتند: اول، حاجی میرزا آقاسی به‌صورت مخالف؛ دوّم، به‌صورت موافقت… شبهه[ای] نیست که اگر از طرف حاجی میرزا آقاسی سختی و فشار و نفی بر باب و حبس وارد نشده بود و بالعکس از طرف معتمدالدوله (منوچهرخان خواجه) حاکم اصفهان پذیرایی و نگهداری به عمل نیامده بود و قضیهٔ باب به خونسردی تلقی شده بود، تا این درجه خسارت به مال و جان و حیثیات مدنی و ملّی ایران وارد نمی‌شد. 4⃣ آیتی این اقدامات را نتیجهٔ سیاست خارجی قدرت‌های بزرگ می‌داند: 📝 خلاصه این‌که برای این مسائل به عوامل خارجی معتقد شده، آن را نتیجهٔ یک نوع سیاست‌هایی شناخته‌ام که در دورهٔ قاجاریه در ایران شایع شده بوده است. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ متن مقالهٔ «زرسالاران یهودی و پیدایش بابی‌گری» به‌همراه منابع و مستندات آن در اندیشکده مطالعات یهود: 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/8789 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : چهارشنبه 🌞 ۵ شهریور ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ۶ محرم ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢۶ اوت ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ۶ اِلول ۵۷۸۰ عبری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ در دوران ریاست عباس افندی (عبدالبهاء) بر فرقهٔ بهائی، بهائیان در تحقق استراتژی تأسیس دولت یهود در فلسطین، که از دهه‌های ١٨٧٠ و ١٨٨٠ میلادی آغاز شده بود، مشارکت جدّی داشتند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ زرسالاران یهودی و بهائی‌گری (١) 1⃣ از سال ١٨۶٨م که (بهاء) و همراهانش به بندر عکا منتقل شدند، پیوند با کانون‌های مقتدر غرب تداوم یافت و مرکز در فلسطین به ابزاری مهم برای عملیات بغرنج ایشان و شرکای‌شان در دستگاه استعماری بریتانیا بدل شد. 2⃣ به‌نوشته فریدون آدمیت: 📝 عنصر همچون عنصر [یهود] به‌عنوان یکی از عوامل پیشرفت سیاست انگلیس در ایران درآمد. طُرفه این‌که از نیز کسانی به این فرقه پیوستند و همان میراث سیاست انگلیس به آمریکائیان نیز رسیده… 3⃣ این پیوند در دوران ریاست (عبدالبهاء) بر فرقهٔ بهائی تداوم یافت. در این زمان، بهائیان در تحقق استراتژی تأسیس در فلسطین، که از دهه‌های ١٨٧٠ و ١٨٨٠ میلادی آغاز شده بود، مشارکت جدّی نمودند و این تعلّق در اسناد ایشان بازتاب یافت. 4⃣ برای نمونه، عباس افندی در سال ١٩٠٧ (مقارن با انقلاب مشروطه) به حبیب مؤید، که به یکی از «خاندان‌های یهودیِ بهائی‌شده» تعلق داشت، چنین گفت: 📝 اینجا فلسطین است، اراضی مقدسه است. عنقریب به این اراضی بازگشت خواهند نمود، «سلطنت داوودی» و «حشمت سلیمانی» خواهند یافت. این از مواعید صریحهٔ الهیّه است و شکّ و تردیدی ندارد. قوم یهود عزیز می‌شود… و تمامی این اراضی بایر، آباد و دایر خواهد شد. تمام پراکندگان یهود جمع می‌شوند و این اراضی مرکز صنایع و بدایع خواهد شد، آباد و پُرجمعیت می‌شود و تردیدی در آن نیست. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بررسی سفر سال‌های ١٩١١-١٩١٣ عباس افندی به اروپا و آمریکا، نشان می‌دهد که کانون‌های مقتدری پشت این ماجرا حضور داشتند و می‌کوشیدند تا این پیغمبر! نوظهور شرقی را به‌عنوان نماد پیدایش “مذهب جدید انسانی”، آرمان ماسونی- تئوسوفیستی، معرفی کنند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ زرسالاران یهودی و بهائی‌گری (٢) 1⃣ با اعضای ، به‌عنوان گردانندگان و سرمایه‌گذاران اصلی در طرح استقرار یهودیان در فلسطین، رابطه داشت. 2⃣ حبیب مؤید می‌نویسد: 📝 مستر روچیلد آلمانی نقاش ماهری است. تمثال مبارک را با قلم نقش درآورده و به حضور مبارک آورد و استدعا نمود چند کلمه در زیر این عکس محض تذکار مرقوم فرمایند تا به آلمانی ترجمه و نوشته شود… 3⃣ سفر سال‌های ١٩١١-١٩١٣ عباس افندی به اروپا و آمریکا، که با تبلیغات فراوان از سوی متنفّذترین محافل سیاسی و مطبوعاتی غرب همراه بود،‌ نشانی است آشکار از این پیوند عمیق میان سران فرقهٔ و کانون‌های مقتدر اروپا و آمریکا. 4⃣ بررسی جریان این سفر، و مجامعی که عباس افندی در آن حضور یافت، نشان می‌دهد که کانون‌های مقتدری در پشت این ماجرا حضور داشتند و می‌کوشیدند تا این پیغمبر! نوظهور شرقی را به‌عنوان نماد پیدایش “مذهب جدید انسانی”، آرمان ماسونی- تئوسوفیستی، معرفی کنند. 5⃣ این بررسی ثابت می‌کند که کارگردان اصلی این نمایش ، یکی از محافل عالی ماسونی غرب، بود… در این سفر، تبلیغات وسیعی دربارهٔ عباس افندی، به‌عنوان یکی از رهبران ، صورت گرفت؛ در حدّی که ملکهٔ رومانی و دخترش ژولیا وی را به‌عنوان “رهبر تئوسوفیسم” می‌شناختند و به این عنوان با او مکاتبه داشتند. 6⃣ عباس افندی در این سفر با برخی رجال سیاسی و فرهنگی ایران‌ (چون جلال‌الدوله پسر ظل‌السلطان، دوست‌محمدخان معیرالممالک داماد ناصرالدین‌شاه، سیدحسن تقی‌زاده، میرزا محمدخان قزوینی، علیقلی‌خان سردار اسعد بختیاری و...) ملاقات کرد. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 شیخ عبدالله مازندرانی (راست) و آخوند خراسانی (چپ)، دو رهبر نامدار انقلاب مشروطه، در انزوا و فشار شدید روانی و سیاسی، در شرایطی که به تعبیر مازندرانی «خسته و درمانده» و «خائف بر جان خود» بودند، زندگی را بدرود گفتند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ زرسالاران یهودی و بهائی‌گری (٣) 1⃣ سفر پُرهیاهوی به اروپا و آمریکا و حمایت‌های گسترده از او درست در زمانی رخ داد که آخوند ملا محمدکاظم خراسانی و شیخ عبدالله مازندرانی، دو رهبر نامدار انقلاب ، به‌شدت زیر ضربه بودند و تلاش برای اخراج آنان از صحنهٔ اجتماعی و سیاسی و منزوی کردن آن‌ها در اوج خود بود. 2⃣ در نتیجهٔ این تحریکات، و در انزوا و فشار شدید روانی و سیاسی، در شرایطی که به‌تعبیر مازندرانی «خسته و درمانده» و «خائف بر جان خود» بودند، زندگی را بدرود گفتند. 3⃣ شواهد جدّی و قابل بررسی دالّ بر غیرعادی بودن فوت آخوند خراسانی وجود دارد. زمزمهٔ قتل ایشان در همان زمان نیز رواج داشت و می‌دانیم که زمانی قصد قتل آخوند را داشتند. 4⃣ به‌نوشته صبحی، فردی به‌نام شیخ اسدالله بارفروشی (بابلی) و یک نفر دیگر به عتبات رفتند ولی «به جرم سوءقصد نسبت به آیت‌الله خراسانیِ مرحوم، متهم و گرفتار» شدند. 5⃣ در نامه‌ای که شیخ عبدالله مازندرانی در ٢٩ جمادی‌الثانی ١٣٢٨ق به حاجی محمدعلی بادامچی، از تجار مشروطه‌خواه تبریز نوشته، این تحرّکات به «انجمن سرّی» منتسب می‌شود که بهائیان در آن حضور دارند. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ در دوران ۵سالهٔ حکومت «هربرت ساموئل» در فلسطین، دوستی و همکاری نزدیکی میان او و عباس افندی وجود داشت؛ و در اوایل حکومت ساموئل در فلسطین بود که دربار بریتانیا عنوانِ «شهسوار طریقت امپراتوری بریتانیا» را به عباس افندی اعطا کرد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ زرسالاران یهودی و بهائی‌گری (۴) 1⃣ در دوران جنگ اوّل جهانی کارکردهای اطلاعاتی جدّی به‌سود بریتانیا داشت و این اقدامات کار را بدان‌جا رسانید که گویا در اواخر جنگ مقامات نظامی تصمیم گرفتند را اعدام کنند و اماکن بهائیان در حیفا و عکا را منهدم نمایند. اندکی بعد، عثمانی شکست خورد و این طرح تحقق نیافت. 2⃣ پس از پایان جنگ اوّل جهانی، شورای عالی متفقین، قیمومیّت فلسطین را به بریتانیا واگذارد و در ٣٠ ژوئن ١٩٢٠ به‌عنوان نخستین کمیسر عالی فلسطین در این سرزمین مستقر شد. ساموئل از فعالان برجسته و نامدار بود. 3⃣ در دوران ۵سالهٔ حکومت مقتدرانهٔ “شاه ساموئل” (نامی که چرچیل بر او نهاده بود)، دوستی و همکاری نزدیکی میان او و عباس افندی وجود داشت؛ و حتی دربار بریتانیا عنوانِ «شهسوار طریقت امپراتوری بریتانیا» را به عباس افندی اعطا کرد. اعطای این نشان به‌پاس قدردانی از خدمات بهائیان در دوران جنگ بود. 4⃣ اندکی بعد، کودتای ٣ اسفند ١٢٩٩ و در ایران رخ داد. در کابینهٔ سیدضیاء یکی از سران درجه اوّل بهائیان ایران به‌نام «علی‌محمدخان موقرالدوله» وزیر فواید عامه و تجارت و فلاحت شد. این مقام نیز به‌دلیل خدمات بهائیان در پیروزی به ایشان اعطا شد. 5⃣ پدر بنیانگذار بخش فارسی رادیو بی.بی.سی. است كه در سال‌های ١٩٣٧-١٩۶٠ ریاست محفل ملّی روحانی بریتانیا را به‌دست داشت. در سال ١٩۵٧ ، رهبر بهائیان، بالیوزی را به‌عنوان یکی از «ایادی امرالله» منصوب کرد. 6⃣ خاندان ساموئل در کودتای ١٢٩٩ ایران نقش جدّی داشت. کودتا و صعود رضاخان و سرانجام تأسیس ، در اساس طرحی بود که شبکهٔ متنفّذ بریتانیا به‌کمک سازمان اطلاعاتی حکومت هند بریتانیا در ایران، در زمان فرمانفرمایی سِر روفوس اسحاق یهودی (لرد ریدینگ) در هند، تحقق بخشیدند. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ متن مقالهٔ «زرسالاران یهودی و بهائی‌گری» به‌همراه منابع و مستندات آن در اندیشکده مطالعات یهود: 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/8809 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : پنج‌شنبه 🌞 ۶ شهریور ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٧ محرم ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢٧ اوت ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٧ اِلول ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری 1⃣ مبعوث شدن حضرت موسى (ع) به پیامبری 2⃣😭 بستن آب بر اهل‌بیت علیهم‌السلام (۶١ق) 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ اجازهٔ امام خمینی (ره) به مصرف وجوهات در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی (١٣۴٧ش) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✍ مطالب دو روز گذشتهٔ استاد عبدالله شهبازی مطالب دقیق و شایستهٔ تأمل فراوان بود. دوستانی را که مطالب را دنبال نکرده‌اند، به مطالعهٔ آن دعوت می‌کنیم: 1⃣ «زرسالاران یهودی و پیدایش بابی‌گری» : 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/8789 2⃣ «زرسالاران یهودی و بهائی‌گری» : 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/8809 👈 ضمناً مطالب امروز و فردا نیز نقش تکمیل مباحث دو روز گذشته را دارد. لذا با دقت مطالعه شود. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ اولین کسانی که در خراسان بابی شدند یهودیان جدیدالاسلام مشهد بودند. معروف‌ترین ایشان یکی از علمای طراز اوّل مشهد به‌نام ملا عبدالخالق یزدی است که از شاگردان شیخ احمد احسایی بود و شهرت و احترام و اعتبار زیادی داشت! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی و گسترش بابی‌گری و بهائی‌گری (١) 1⃣ پدیدهٔ «یهودیان مخفی» و نقش ایشان در پیدایش و گسترش و عامل مهمی در تحولات معاصر ایران است که باید مورد شناسایی مستند و علمی قرار گیرد. 2⃣ گسترش سریع بابی‌گری و بهائی‌گری و به‌ویژه نفوذ منسجم و عمیق ایشان در ساختار حکومتی قاجار، از دوران مظفرالدین شاه، بدون شناخت این پیوند غیرقابل توضیح است. 3⃣ در بررسی تاریخ پیدایش و گسترش بابی‌گری در ایران، نمونه‌های فراوانی از گِرَوِش جدیدالاسلام به این فرقه مشاهده می‌شود که به مروّجین اولیهٔ بابی‌گری و عناصر مؤثر در رشد و گسترش آن بدل شدند. 4⃣ مثلاً بابی‌گری را یک جدیدالاسلام ساکن رشت، به‌نام میرزا ابراهیم جدید، به سیاهکل وارد کرد و نیز می‌دانیم اولین کسانی که در خراسان بابی شدند یهودیان مشهد بودند. 5⃣ معروف‌ترین ایشان است که ابتدا در یزد اقامت داشت. او از علمای بود و پس از مسلمان شدن در زمرهٔ اصحاب مقرّب [رئیس شیخیه] جای گرفت و احسایی ٧سال در خانهٔ وی سکونت داشت. 6⃣ ملا عبدالخالق یزدی سپس به مشهد مهاجرت کرد، در صحن حضرت رضا (ع) جماعت و منبر و وعظ برقرار نمود و، به‌نوشتهٔ مهدی بامداد، به یکی از «علمای طراز اوّل مشهد» بدل شد! 7⃣ گوبینو می‌نویسد: 📝 ملا عبدالخالق یزدی از شاگردان شیخ احمد احسایی بود و از حیث مقام علمی و فضایل شهرت زیادی داشت و در انظار عامه احترام و اعتباری پیدا کرده بود. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ والتر فیشل، محقق یهودی، در سال ١٣٢٨ش می‌نویسد که جدیدالاسلام‌های مشهد همچنان مخفیانه به دین یهود پایبند بوده و هستند. به‌عبارت دیگر، در طی دوران طولانی ١١٠ساله‌ای که از مسلمان شدن این یهودیان می‌گذشت، اینان همچنان در خفا یهودی بودند!! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی و گسترش بابی‌گری و بهائی‌گری (٢) 1⃣ که تعدادشان در سال ١٨٣١ حدود ٢٠٠٠نفر گزارش شده،‌ در سال ١٨٣٩، اندکی پس از استقرار در بوشهر و بمبئی و ۵سال پیش از آغاز دعوت علی‌محمد باب، به‌طور دسته‌جمعی مسلمان ‌شدند بی آن‌که هیچ فشاری بر ایشان باشد، و کدخدای ایشان، به‌نام ملا مشیاخ، به ملا مهدی و حاخام ایشان، به‌نام ملا بنیامین یزدی، به ملا امین تغییر نام داد! 2⃣ گروهی از جدیدالاسلام‌های مشهد در سلک اهل بودند و به ترویج شیرازی به‌عنوان مرشد خود می‌پرداختند. گروهی از آنان به پیوستند و بعدها نقش فعّالی در گسترش به‌دست گرفتند. 3⃣ گروش این به اسلام واقعی نبود و ایشان به‌طور پنهان بودند. دایرة‌المعارف یهود پدیدهٔ جدیدالاسلام‌های مشهد را در ذیل مدخل «یهودیان مخفی» مطرح کرده نه در مدخل «مرتدین» و در جای دیگر تصریح می‌کند که آنان به‌عنوان «یهودیانی در لباس اسلام» به حیات خود ادامه دادند. 4⃣ ، محقق یهودی، می‌نویسد که این جدیدالاسلام‌ها همچنان مخفیانه به دین یهود پایبند بوده و هستند. فیشل این مطلب را در سال ١٣٢٨ش. عنوان می‌کند. به‌عبارت دیگر، در طی دوران طولانی ١١٠ساله‌ای (١٨٣٩-١٩۴٩) که از مسلمان شدن این یهودیان می‌گذشت، اینان همچنان در خفا یهودی بودند!! 5⃣ از این یهودیان مشهد فردی به‌نام را می‌شناسیم که رهبری یک فعال اطلاعاتی انگلیس را در منطقه به‌دست داشت و در سال ١٨۴۴ (سال آغازین دعوی باب) به بمبئی مهاجرت کرد. 6⃣ می‌نویسد: ملا ابراهیم ناتان، به‌سان «دارای پیوندهای قوی» با جامعهٔ یهودی خراسان بود و نیز دارای پیوندهای قوی با حکومت بریتانیا. 7⃣ دایرة‌المعارف یهود تصریح می‌کند که ملا ابراهیم ناتان رهبری یهودیان بخارایی، افغانی و ایرانی مقیم بمبئی را به‌دست داشت و «نقش مهمی در جنگ اوّل انگلیس و افغان ایفا نمود.» این مأخذ در جای دیگر از ملا ابراهیم ناتان به‌صراحت به‌عنوان یاد کرده است! ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ «اسماعیل رائین» در کتاب «انشعاب در بهائیت» می‌نویسد: بیشتر بهائیان ایران یهودیان و زردشتیان هستند و مسلمانانی که به این فرقه گرویده‌اند در اقلیت می‌باشند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی و گسترش بابی‌گری و بهائی‌گری (٣) 1⃣ صرف‌نظر از (یهودیان مخفی)، نقش «یهودیان علنی» در ترویج و گسترش کمّی و کیفی و نیز چشمگیر است. 2⃣ «اسماعیل رائین» می‌نویسد: 📝 بیشتر ایران و زردشتیان هستند و مسلمانانی که به این فرقه گرویده‌اند در اقلیت می‌باشند. اکنون سال‌هاست که کمتر شده مسلمانی به آن‌ها پیوسته باشد.... 3⃣ سال‌ها پیش از رائین، در اوایل حکومت رضاشاه، «عبدالحسین آیتی» نظر مشابهی ابراز داشت و به سلطهٔ یهودیان بر جامعهٔ بهائی اشاره کرد: 📝 این بشارتی است برای مسلمین که بساط به‌طوری خالی از اهل علم و قلم شده که زمام خامه را به‌دست مثل حکیم رحیم و اسحاق یهودی و امثال او داده‌اند. 4⃣ رائین می‌نویسد: 📝 بهائیان از بدو پیدایش تا به امروزه همواره از [یهودیان] ممالک استفاده کرده آن‌ها را کرده‌اند. می‌دانیم که ذات یهودی با پول و ازدیاد سرمایه عجین شده است. یهودیان ممالک مسلمان... خیلی زودتر از مسلمانان به بهائیت گرویده‌اند و از امتیازهای مالی بهره فراوان برده و می‌برند و مقداری نیز به مرکز بهائیت (عکا) می‌فرستند. 5⃣ «حسن نیکو»، مبلّغ پیشین بهائی، نظری مشابه دارد و می‌نویسد: 📝 یهودیان در دخول در مجامع و محافل بهائیان سه فایدهٔ مسلّم برای خود تصور داشته‌اند: اوّل آن‌که لااقل سیاهی لشکر دشمنی می‌شود که بر ضد اسلام قیام کرده و رایت تشتیت و تفریق را بلند نموده است. دوّم آن‌که از مسألهٔ اجتناب و دوری که در مسلمین شیعه نسبت به یهود بود مستخلص می‌شوند و با آن‌ها معاشرت می‌کنند بلکه وصلت می‌نمایند. سوم آن‌که اگر غلبه و قدرت با بهائیان گردد عجالتاً خودی در حزب آنان وارد کرده باشند. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : جمعه 🌞 ٧ شهریور ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٨ محرم ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢٨ اوت ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٨ اِلول ۵۷۸۰ عبری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter