eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
736 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
💠💠 تأثیرات اقتصادی فراز و نشیب‌های زندگی یهودیان (1) ✡ سلسله مقالات یهودیان و حیات اقتصادی مدرن (قسمت بیست‌وسوم) 1⃣ طی قرون متمادی، ، چه براساس انتخاب و چه براساس تطبیق، قومی مهاجر و بیابان‌نشین بوده است. 2⃣ نوعی فرآیند انتخابی بود که طی آن بهترین عناصر یهودی که هیچ‌وقت موافق زندگی جاافتاده‌ی مبتنی بر کشاورزی نبودند، ناگزیر شدند تا غرایز نهفته‌ی بیابان‌نشینی خود را زنده کنند و از طریق زندگی در که به‌طور عمده متکی بر بود، ادامه‌ی حیات دهند. 3⃣ ما هرگز نمی‌بینیم که یهودیان مهاجر، مراکز یا شهرهای کشاورزی یا نظایر آن برپا کرده باشند. در عوض چه می‌بینیم؟ می‌بینیم که یهودیان در اقصا نقاط جهان و ترجیحاً در شهرهای بزرگ پراکنده شده و به تجارت پرداختند. 4⃣ رفته رفته فلسطین مرکزیت خود را از دست داد و یهودیان در نقاط مختلف جهان پراکنده شدند. کمتر جایی را می‌شد پیدا کرد که یهودی نداشت و در بعضی نقاط تعداد یهودیان بر غیریهودیان می‌چربید. در اواخر قرون وسطا، اسپانیا و پرتغال از یک‌سو و روسیه و لهستان از سوی دیگر،‌ دو کانون بزرگ حضور یهودیان، سوای خاورمیانه، به حساب می‌آمدند. 5⃣ و در سراسر جهان پراکنده شدند. روند مهاجرت از روسیه و لهستان روندی پایدار بود تا این‌که در اواخر سده نوزدهم موج عظیم مهاجرت یهودیان شرق اروپا به آمریکا آغاز شد. مأوای جدید یهودیان شده بود. 📚 ورنر سومبارت ، یهودیان و حیات اقتصادی مدرن ، ترجمه رحیم قاسمیان ، تهران، نشر ساقی، چاپ دوم. 📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده: 👉 goo.gl/tuZ7vE ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ یهودیان قرن‌های متمادی نه کشاورز بودند و نه صنعتگر و نه چیزی اختراع کردند، اما متفکر بودند و کار ذهنی می‌کردند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 تأثیرات اقتصادی فراز و نشیب‌های زندگی یهودیان (2) ✡ سلسله مقالات یهودیان و حیات اقتصادی مدرن (قسمت بیست‌وسوم) 1⃣ یهودیان از جایی به جای دیگر می‌رفتند. این مهاجرت پایان‌ناپذیر، در افسانه‌ی «یهودی سرگردان» تجلّی یافته است. آنها سپس به کوچ کردند و در آنجا با اقوامی آشنا شدند که در ایامی که یهودیان از واحه‌ای به واحه‌ی دیگر می‌رفتند، در سرزمین خود ساکن شده، زمین را شخم زده بودند! 2⃣ سابقه‌ی تاریخی غالب خانواده‌های اروپایی، به اجداد کشاورز، آهنگر یا ریسنده‌ی آنها می‌رسد. اما در مورد یهودیان چنین نیست. آنها قرن‌های متمادی نه کشاورز بودند و نه صنعتگر و نه چیزی اختراع کردند، اما متفکر بودند و کار ذهنی می‌کردند. 3⃣ یهودیان خود را به سادگی با محیط وفق می‌دهند و از تحرک بیم ندارند. ‌بیابان‌نشین‌ها می‌دانستند که اگر بخواهند در مبارزه برای تنازع بقا ادامه‌ی حیات بدهند باید تطبیق‌پذیر و پر تحرک باشند، اما کشاورزان جاافتاده‌ی شمالی با این ویژگی‌ها آشنایی نداشتند. 4⃣ در مورد یهودیان، هزارساله این خصلت بیابان‌نشینی را در آنها تقویت کرد. در تمام این ایام تصویر پیش چشم ایشان بود، هدف و مقصدی بود که باید به آن می‌رسیدند و پایگاهی که باید به آن دست می‌یافتند. مانند مسافری که از سفر لذت نمی‌برد و فقط در فکر رسیدن به مقصد است. فقط هدف است که ارزش دارد. 5⃣ تأکیدی که بر هدف و نتیجه‌گیری گذاشته شد، این اثر را داشت که فکر استفاده از برای را مطرح کرد و به تدریج پول به هسته‌ی اصلی شبکه‌ی بدل شد. 📚 ورنر سومبارت ، یهودیان و حیات اقتصادی مدرن ، ترجمه رحیم قاسمیان ، تهران، نشر ساقی، چاپ دوم. 📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده: 👉 goo.gl/tuZ7vE ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ کاریکاتور آلمانی از نفوذ روچیلدها در سراسر جهان! یهودیان سلطان پول و از خلال آن، سلطان جهان شدند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 تأثیرات اقتصادی فراز و نشیب‌های زندگی یهودیان (3) ✡ سلسله مقالات یهودیان و حیات اقتصادی مدرن (قسمت بیست‌وسوم) 1⃣ از دل بیابان‌های بی پایان و از دل فعالیت‌های شبانی، شیوه‌ی متفاوتی از زندگی برمی‌خیزد، که مبتنی بر است. 2⃣ در بیابان، محدودیت‌های فعالیت‌های اقتصادی وجود ندارد. تعداد گلّه ظرف چند سال چندین برابر می‌شود، اما البته به همان سرعت هم در اثر گرسنگی، کم آبی یا بیماری از بین می‌روند. بنابراین در شبان‌ها اندیشه‌ی و ریشه می‌گیرد و مفهوم به واقعیت می‌پیوندد. 3⃣ از همین رو است که بیابان‌نشین را می‌توان موجِد سرمایه‌داری نامید. و از آنجا است که رابطه‌ی و بهتر روشن می‌شود. 4⃣ اما فقط بیابان و بیابان‌گردی نبود که بر شخصیت یهودیان اثر نهاد. عوامل دیگری هم بود که شاید به آن اندازه تأثیر نداشت، اما مکمل آن به حساب می‌آمد. 5⃣ عامل اول بود که یهودیان به آن سخت علاقه داشتند. پول بر سرشت آنها اثری جاودانی بر جای گذاشت. چون دو عاملی که روحیه‌ی یهودیان را شکل می‌دهد، در پول به هم می‌رسند: و . 6⃣ توجه دائمی به پول سبب شد تا توجه یهودیان از یک نگاه کیفی و طبیعی به زندگی، به یک دیدگاه کمّی و انتزاعی تغییر کند. یهودیان تمام اسرار نهفته در پول و ویژگی‌های آن را درک کرده بودند و با قدرت‌های اسرارآمیز آن آشنایی داشتند. 7⃣ یهودیان و از خلال آن، شدند. 📚 ورنر سومبارت ، یهودیان و حیات اقتصادی مدرن ، ترجمه رحیم قاسمیان ، تهران، نشر ساقی، چاپ دوم. 📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده: 👉 goo.gl/tuZ7vE ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ یهودیان که پایگاه اجتماعی نداشتند، به مدد استفاده‌ی ماهرانه از پول قرض دادن، توانستند فئودال‌های قدرتمند زمانه را تحت کنترل خود درآورند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 تأثیرات اقتصادی فراز و نشیب‌های زندگی یهودیان (4) ✡ سلسله مقالات یهودیان و حیات اقتصادی مدرن (قسمت بیست‌وسوم) 1⃣ رخدادهای بعدی، کار پول را به یهودیان آموخت و آنها را به خبرگان این کار بدل ساخت. آوارگی‌های پیاپی ایشان این الزام را به دنبال آورد که یهودیان همواره دارایی‌های خود را به صورت اموال ساده و قابل حمل و نقل درآورند و چه چیزی قابل‌حمل‌تر از و پیدا می‌شد؟ 2⃣ یهودیان یاد گرفتند که پول را عاشقانه دوست بدارند. می‌دیدند که فقط به مدد پول است که می‌توانند قدرت‌های جهان را خود گردانند. مردمی که پایگاه اجتماعی نداشتند، به مدد استفاده‌ی ماهرانه از پول قرض دادن، توانستند فئودال‌های قدرتمند زمانه را تحت خود درآورند. 3⃣ خب، این از نقش پول در توسعه و گسترش موقعیت اجتماعی و اقتصادی یهودیان. حال به مورد دیگری می‌رسیم که برخی آن را حتی از پول هم مهم‌تر می‌دانند. منظورم یا محله‌های یهودی‌نشین است. 4⃣ زندگی در گتوها پی‌آمدهای محسوسی به جا نهاد و رفتارهایی در آنها پدید آورد که همواره با آنها باقی ماند و بر فعالیت‌های اقتصادی آنها اثر نهاد. مثلاً می‌توان به کلک‌های حقیرانه، مزاحمت، فقدان غرور فردی، بی‌ملاحظگی و نظایر آن اشاره کرد. این عادات در فتح سنگرهای اقتصادی نقش مهمی ایفا کردند. 5⃣ گتو تأثیر دیگری هم به جا نهاد و بر نیروهای دوگانه‌ای که در ثبات و یکنواختی ویژگی‌های یهودیان نقش داشتند، تأکید نهاد. این ویژگی‌های دوگانه عبارت بودند از: دین و تولید نسل‌های خالص. 6⃣ و دو زنجیر آهنینی بودند که یهودیان را به هم پیوند می‌دادند و آنها را در طی سده‌ها یکپارچه نگاه داشتند. 7⃣ اگر این زنجیرها شل می‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟ کار من در اینجا پاسخ دادن به این پرسش نیست. چون تا زمانی که می‌بینیم یهودیان خاص خود را بر حیات اقتصادی اعمال می‌کنند که کماکان چنین می‌کنند، می‌توانیم فرض را بر این بگذاریم که این زنجیرها همچنان قوی و پابرجا هستند. 📚 ورنر سومبارت ، یهودیان و حیات اقتصادی مدرن ، ترجمه رحیم قاسمیان ، تهران، نشر ساقی، چاپ دوم. 📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده: 👉 goo.gl/tuZ7vE ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ دولت بریتانیا پس از ۱۸۰ سال توانست بدهی سال ۱۸۳۵ خود را به تسویه کند! 1⃣ گاردین در ۲۹ مارس ۲۰۱۸ گزارش مهمی منتشر کرد با عنوان: «بریتانیا کی مسئولیت جنایات خود را علیه بشریت خواهد پذیرفت؟» 2⃣ گزارش فوق درباره‌ی بدهی ۱۸۰ ساله دولت بریتانیا به خاندان روچیلد است بابت وام ۱۵ میلیون پوندی سال ۱۸۳۵. 3⃣ دولت بریتانیا این مبلغ را از و برادر زنش سِر ، بانکداران بزرگ آن روز لندن، دریافت کرد و ۵ میلیون پوند نیز خود بر آن افزود برای پرداخت خسارت به مالکین برده که طبق قانون الغاء برده‌داری سال ۱۸۳۳ متضرر می‌شدند. این رقم معادل ۴۰ درصد درآمد سالیانه آن زمان دولت بریتانیا و برابر با ۳۰۰ میلیارد پوند امروز است. 4⃣ طبق گزارش گاردین، با استناد به توئیتی از خزانه‌داری بریتانیا که اندکی بعد حذف شد، تسویه‌ی این بدهی اخیراً یعنی در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید. 5⃣ پیوند دیرین و مستمر حکومت بریتانیا با خاندان روچیلد حیرت‌انگیز است. ✍ عبدالله شهبازی When will Britain face up to its crimes against humanity? By Kris Manjapra The Guardian Thu 29 March 2018 https://www.theguardian.com/news/2018/mar/29/slavery-abolition-compensation-when-will-britain-face-up-to-its-crimes-against-humanity ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ پیوندهای اسرائیلی: از «تلگرام» تا «تَم‌تَم» 💠 کلاه بزرگی که بر سر ایران رفت و می‌خواهند تکرارش کنند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ پیوندهای اسرائیلی: از «تلگرام» تا «تَم‌تَم» 💠 کلاه بزرگی که بر سر ایران رفت و می‌خواهند تکرارش کنند! 🌐 ۱- پیام‌رسان گمنامی که به «رسانه غالب» در ایران بدل شد 1⃣ شبکه اجتماعی یا پیام‌رسان سرشناسی نبود. 2⃣ این پیام‌رسان گمنام از شهریور- مهر ۱۳۹۴ با سیاست‌گذاری دولت، به دلیل فیلترینگ شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اصلی مطرح در جهان، به‌ویژه فیسبوک و توئیتر، و پیام‌رسان‌های رقیب، مانند وایبر، به‌تدریج به رسانه مجازی غالب در ایران بدل شد. 3⃣ روشن بود که کسانی در ایران می‌خواستند «تلگرام» رسانه‌ی اصلی ایرانیان شود و چنین نیز شد. 4⃣ تلگرام به‌سرعت در ایران گسترده شد و به‌دلیل گسترش بازار تلفن‌های هوشمند، بخش مهمی از جمعیت ایران، به‌ویژه جوانان را به خود جلب کرد. هم‌اکنون، تعداد ایرانیان فعال در تلگرام ۴۰ تا ۴۵ میلیون کاربر عنوان می‌شود! 5⃣ مانند سایر شبکه‌های اجتماعی، در کنار انواع و اقسام گروه‌ها و کانال‌ها، که بسیاری برای سرگرمی و تفریح، برخی برای تجارت و کسب درآمد، برخی برای خبررسانی و برخی برای تبلیغات سیاسی هستند، و بعضاً کانال‌های مضر از نظر اخلاقی، در تلگرام گروه‌ها و کانال‌های تخصصی مفید فراوان نیز پدید آمد. این گروه‌ها و کانال‌های تخصصی حوزه‌های گسترده‌ای را شامل می‌شود؛ از سیاست روز تا اقتصاد و سیاست خارجی و تاریخ و غیره. 6⃣ این گروه‌ها و کانال‌های تخصصی تلگرامی در دو سال و نیم اخیر به محل تجمع و تولید فکری و بهره‌برداری شمار قابل توجهی از کاربران ایرانی تلگرام بدل شد و نقشی مهم در تعمیق آگاهی سیاسی و اجتماعی در جامعه ما ایفاء کرد. این کارکرد شبکه‌های مجازی را نباید کم‌اهمیت شمرد. ✍ عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ آشوب‌های دی ۱۳۹۶ را شبکه‌ای بسیار منسجم و سازمان‌یافته پدید آورد که عوامل آن به‌صورت کاملاً حرفه‌ای عمل می‌کردند. متأسفانه این شبکه کاملاً ایمن ماند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter