eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
676 ویدیو
201 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ حاکمیت جنگ سرد در سینمای ایران و جهان 🎬 سلسله مقالات رسالت گمشده (2) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 جنگ جهانی دوم یکی از نقاط عطف تاریخ بشر است... بعد از جنگ اول جهانى، نظم جدیدى در عالم و بخصوص در منطقه‌ى ما به‌وجود آمد؛ قدرت‌هایى جان گرفتند، قدرت‌هاى برتر عالم شدند؛ و بعد از جنگ دوم جهانى که تا کنون حدود هفتاد سال از پایان آن می‌گذرد، این نظم جهانى استقرار پیدا کرد و مدیریت عالم به شکل خاصى درآمد. غرب در واقع، چه به شکل نظام سوسیالیستى و چه به شکل نظام لیبرالیستى، که هردو غربى بودند، حاکم بر مدیریت جهان شد... آسیا و آفریقا و آمریکاى لاتین و مناطق گوناگون دنیا تحت نفوذ و هیمنه و اراده‌ى اینها در طول این هفتاد سال حرکت کردند. (امام خامنه‌ای ۱۳۹۳/۰۶/۱۳) 👈 و این‌گونه بود که جهان دو قطبی سمت و سوی خود را پس از جنگ جهانی دوم بر محور ابرقدرتی اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا آغاز نمود و دوران پرماجرای نیمه‌ی دوم قرن بیستم را برای ساکنان جهان رقم زد. 👇👇👇
✡ جهان دو قطبی سمت و سوی خود را پس از جنگ جهانی دوم بر محور ابرقدرتی اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا آغاز نمود و دوران پرماجرای نیمه‌ی دوم قرن بیستم را برای ساکنان جهان رقم زد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
1⃣ جهان دو قطبی بلافاصله پس از پایان جنگ جهانی دوم در سپتامبر ۱۹۴۵م آغاز و به مدت ۴۵ سال، تا زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱م ادامه داشت و ابرقدرتی شوروی و آمریکا موضوعی غیر قابل تفکیک از این دوران محسوب می‌گردد. 2⃣ دو شوروی و آمریکا گرچه هیچ‌گاه به تقابل مستقیم نظامی با یکدیگر روی نیاوردند، اما در پرتو چینش و نظم صورت‌داده‌ی خود بر جهان و تقسیم عرصه‌ی بین‌الملل به دو بلوک غرب و شرق، جنگ‌ها، انقلاب‌ها، کودتاها و تحولات بسیاری را مدیریت نموده و رویداد‌هایی فراموش‌نشدنی را برای جهان رقم زدند. 3⃣ تقابلی که فضای کلی موجود در جهان را آبستن تحولات پیچیده‌ای ساخت و در مفهومی با عنوان (Cold War) تبلور پیدا کرد. 👇👇👇
✡ دو ابرقدرت شوروی و آمریکا گرچه هیچ‌گاه به تقابل مستقیم نظامی با یکدیگر روی نیاوردند، اما جنگ‌ها، انقلاب‌ها و کودتاهای بسیاری را مدیریت نموده و رویداد‌هایی فراموش‌نشدنی را برای جهان رقم زدند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
1⃣ اصطلاحی بود که پس از پایان جنگ جهانی دوم و در ماجرای بروز اختلافات میان شوروی و آمریکا در تقسیم غنایم این جنگ موضوعیت پیدا کرد و نخستین‌بار توسط یک سیاستمدار آمریکایی به‌نام (Bernard Baruch) به کار برده شد! 2⃣ گرچه گستره‌ی جنگ سرد در طول ۴۵ سال حاکمیت خود بر فضای تقابلی میان این دو ابرقدرت، به بسیاری از نقاط جهان به‌ویژه آسیا کشیده شد و جهان با جنگ‌ها و درگیری‌های بسیاری مواجه گردید، اما با این همه هیچ‌گاه تقابل میان شوروی و آمریکا، به‌صورت مستقیم وارد مرحله‌ی سخت نظامی نشد. 3⃣ جنگ سرد تنها به محدوده‌ی درگیری غیرمستقیم و زورآزمایی تبلیغاتی و رسانه‌ای این دو ابرقدرت در جهان خلاصه گردید که امروزه ماحصل آن را می‌توان با مرور آثار هنری برجای مانده از آن دوران، بالأخص محصولات سینمایی بلوک شرق بر محوریت سینمای اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (Cinema of the Soviet Union) و بلوک غرب به سرپرستی بنگاه سینمای آمریکا (Cinema of the United States) به مرکزیت مشاهده نمود. 👇👇👇
✡ آثار جنگ سرد را می‌توان با مرور محصولات سینمایی بلوک شرق بر محوریت سینمای اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و بلوک غرب به سرپرستی بنگاه سینمای آمریکا به مرکزیت هالیوود مشاهده نمود. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
1⃣ همان‌گونه که در دوران جنگ جهانی اول و دوم مؤثر ظاهر گردید و اهداف قدرت‌های دخیل در عرصه‌ی را در حوزه‌ی اذهان و افکار جوامع بشری پیگیری نمود، در دوران حاکمیت فضای نیز به‌گونه‌ای بی‌بدیل ظاهر شد. 2⃣ با این تفاوت که پیش از این به‌عنوان ابزاری رسانه‌ای جهت پیشبرد اهداف موضوعیت داشت، اما در دوران جنگ سرد به نحوی کاملاً برعکس، حتی جنگ‌های نظامی نیز به‌عنوان عاملی پیش‌برنده برای اهداف رسانه‌ای و افزایش سلطه‌ی بین‌المللی به‌واسطه‌ی جهانی تعریف شدند. 👇👇👇
✡ سینما كه ابتدا ابزاری جهت پیشبرد اهداف جنگ سخت بود، در دوران جنگ سرد به‌عنوان عاملی پیش‌برنده برای افزایش سلطه‌ی بین‌المللی به‌واسطه‌ی تسخیر اذهان جهانی تعریف شد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
1⃣ در طول ۴۵ سال درگیری رسانه‌ای و تبلیغاتی وسیع میان شوروی و آمریکا و حاکمیت فضای جنگ سرد، جنگ‌ها و درگیری‌های بسیاری همچون جنگ ویتنام (Vietnam War) به‌مدت بیست سال (1955-1975)؛ جنگ افغانستان (Soviet–Afghan War) به‌مدت نُه سال (1979-1989)؛ جنگ کره (Korean War) به‌مدت سه سال (1950-1953) و بحران موشکی کوبا (Cuban Missile Crisis) در اوت ۱۹۶۲ و درگیری‌هایی همچون بیست‌وهشت سال تنش دیوار برلین (Berlin Wall) که از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۸۹ جریان داشت و یا جنگ شش‌روزه ۱۹۶۷ (Six-Day War) و بیش از یک سال بحران کانال سوئز (Suez Crisis) و حتی جدایی بحرین از ایران در سال ۱۹۷۰م و پنج سال جنگ ظفار (1970-1975) و صدها جنگ و درگیری دیگر در سطح جهان به وقوع پیوست. 2⃣ تمامی این جنگ‌ها را می‌توان به‌عنوان عاملی جهت پیشبرد اهداف این دو در محدوده‌ی درگیری مستقیم و زورآزمایی تبلیغاتی و رسانه‌ای شوروی و آمریکا در جهان و سرانجام افزایش سلطه‌ی بین‌المللی آنان خلاصه نمود. 👇👇👇
✡ سینما می‌تواند تبلیغات سیاسی را به‌نحوی دلچسب و در قالب هنر، به مخاطبان خود منتقل و پیام‌های جهت‌دار را برای بسیجِ افکار عمومی ارائه نماید! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
1⃣ ۴۵ سال حاکمیت فضای بر عرصه‌ی روابط بین‌الملل به‌وضوح سطح و جایگاه را در جهانِ پیشِ رو معین ساخت و موقعیت منحصر به‌فرد را به‌عنوان «هنر - صنعت - رسانه» بیش از پیش برای جهانیان معنا بخشیده و مفهوم تقابلات نرم (Soft Conflict) را در تصورات عمومی جوامع موضوعیت بخشید. 2⃣ جنگ سرد اثبات کرد که ابزاری است که می‌تواند تبلیغات سیاسی را به‌نحوی دلچسب و در قالب هنر، به مخاطبان خود منتقل و اطلاعات هماهنگ و پیام‌های جهت‌دار را برای بسیجِ ارائه نماید. 3⃣ در این حال بود که رهبران ارشد جهان در فاصله‌ی جنگ اول و دوم جهانی به موقعیت انحصاری سینما پی برده و بر جایگاه و نقش بی‌بدیل این صنعت اعتراف کرده و در حد توان خویش در مسیر توسعه‌ی سینما و بهره‌گیریِ حداکثری از ظرفیت‌های آن اقدام نموده بودند. 👇👇👇
✡ قدرت رسانه می‌تواند از یک سو موجب اضمحلال و نابودی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها شود و از سویی دیگر ملت‌هایی با تمسک به این قدرت بتوانند اسباب ظهور و بروز تمدنی خود را در جهان فراهم کنند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
1⃣ جنگ نقطه‌ی عطف تاریخ ملت‌هاست و این قاعده در مورد نیز برقرار بود؛ جنگی که اگر چه در بطن خود درگیری‌های نظامی بسیاری را در جهان موجب گردید، اما درگیری رسانه‌ای و تبلیغاتیِ وسیع میان شوروی و آمریکا را حکایت می‌کرد. 2⃣ جنگ سرد به خوبی نشان داد که چگونه همچون قدرت نظامی و تسلیحاتی، می‌تواند از یک سو موجب اضمحلال و نابودی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها شود و از سویی دیگر ملت‌هایی با تمسک به این قدرت بتوانند اسباب ظهور و بروز تمدنی خود را در جهان فراهم کنند. 3⃣ جنگ سرد نشان داد که و به‌طور ویژه از این قدرت برخوردار است که در مخاطبان خود تغییر و تحول ایجاد نموده و اسباب تغییر نگرش و یا متقاعد کردن جوامع را فراهم سازد و در فرهنگ جوامع نقش غالب را بازی نموده و این نقش را نه فقط با بازتاب دادن فرهنگ، بلکه با شرکت در نیز به اجرا گذارَد. 👇👇👇
✡ آمریکا توانست در عرصه‌ی تقابل نرم و در درگیری رسانه‌ای و تبلیغاتی ارکان قدرت شوروی را متزلزل و نهایتاً ابرقدرت رقیب خود را به فروپاشی کشانَد و جهان دو قطبی را از منظر خود به جهانی تک قطبی مبدل سازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
1⃣ نزاع میان دو ابرقدرت شوروی و آمریکا در فضای ، در ابعاد مختلف تقابل سختِ (Warfare Hard) نظامی و تسلیحاتی و همچنین نیمه‌سختِ (Semi Hard Conflict) اقتصادی و سیاسی قابل مشاهده است، اما عرصه‌ی اصلی جنگ میان این دو ابر قدرت در عرصه‌ی تقابل نرم (Soft Conflict) جریان داشت. 2⃣ گرچه شدت روز افزون این تقابل در ۴۵ سال فضای جنگ سرد هر لحظه امکان بروز یک میان این دو ابرقدرت را نوید می‌داد، اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و بدون هرگونه نبرد مستقیم، ایالات متحده آمریکا توانست در عرصه‌ی تقابلات نرم و در درگیری رسانه‌ای و تبلیغاتی بر حریف خود برتری یابد و ارکان قدرت اتحاد جماهیر شوروی را در سال ۱۹۸۹م متزلزل و نهایتاً ابرقدرت رقیب خود را در سال ۱۹۹۱م به فروپاشی کشانَد و جهان دو قطبی را از منظر خود به جهانی تک قطبی مبدل سازد. 👇👇👇
✡ بلوک شرق هیچ‌گاه نتوانست در برابر قدرت رسانه‌ای بلوک غرب و هجمه‌ی پروپاگاندای آمریکایی، بایستد. هالیوود هر روز اسطوره‌ی آمریکایی جدیدی را به عرصه می‌کشاند و هر روز بر قدرت رسانه‌ای خود در جنگ سرد می‌افزود. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
1⃣ در بلوک شرق ، تئوریسین و رهبر انقلاب ۱۹۱۷م و بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی رسماً اعلام کرد که: از نظر ما فیلم مهمترین هنر است! و همسر خود (Nadezhda Krupskaya) را مسئول مستقیم پیگیری امور سینمایی شوروی کرد. 2⃣ اینان ضمن پیگیری پروپاگاندای مطلوب فرهنگی ، آثار سینمایی شاخصی همچون جک فراست؛ تولد یک ملت؛ سولاریس؛ رَزمناو پوتمکین؛ کودکی ایوان و ده‌ها اثر سینمایی دیگر را تولید کردند. 3⃣ اما هیچ‌گاه نتوانست در برابر قدرت رسانه‌ای و هجمه‌ی پروپاگاندای آمریکایی، بایستد و مطلوبِ فرهنگیِ را به چالش بکشد. 4⃣ در ژانرهای مختلف سینمایی، هر روز اسطوره‌ی آمریکایی جدیدی را به عرصه می‌کشاند و هر روز بر قدرت رسانه‌ای خود در می‌افزود. 👇👇👇
✡ سینمای ایران در سال ۱۳۰۹ اولین فیلم سینمایی صامت ایرانی تحت عنوان آبی و رابی و پس از آن فیلم صداداری با عنوان دختر لُر را در سال ۱۳۱۲ تولید کرد و بدون خط فکریِ خاص، اقدام به بسط و گسترش خود نمود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
1⃣ در این میان، صنعت که شروع فعالیت آن از سال ۱۲۸۳ (۱۹۰۴م) با افتتاح اولین سینمای عمومی در ایران آغاز شد، از همان ابتدا به‌صورتی کاملاً خود باخته، عرصه‌ی فرهنگی کشور را در اختیار فیلم‌های خارجی قرار داد و طی ۲۶ سال تنها محصولات سینمای آمریکا، فرانسه، آلمان، شوروی و حتی مصر را به نمایش گذاشته و به خورد جامعه‌ی مسلمان ایران داد! 2⃣ سینمای ایران سرانجام در سال ۱۳۰۹ (۱۹۳۰م) اولین فیلم سینمایی صامت ایرانی تحت عنوان و پس از آن فیلم صداداری با عنوان را در سال ۱۳۱۲ (۱۹۳۴م) تولید کرد و عملاً بدون خط فکریِ خاص و به‌دور از توجه به تحولات جهان پیرامون و بالاخص دو جنگ خانمان‌سوز جهانی که تأثیرات ویژه و همه‌جانبه‌ای بر ایران داشت، اقدام به بسط و گسترش خود نمود. 👇👇👇
✡ سینمای ایران بدون هرگونه جریان‌سازیِ صحیح فکری و یا تولید آثار ملی، تنها به نمایش آثار سینمای جهان و بالأخص محصولات هالیوود مبادرت ورزیده، به عامل رسانه‌ای نفوذ فرهنگ غرب مبدل گردید! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
1⃣ این قاعده که: «جنگ نقطه‌ی عطف تاریخ ملت‌هاست» در مورد ایران نیز صادق بود و همان‌گونه که مرزهای جغرافیایی ایران در طول جنگ جهانی اول مورد تعرض واقع شده و سرانجام به تشکیل حکومت مستبد رضاخان میرپنج در سال ۱۳۰۵ (۱۹۲۶م) منجر گردید؛ فرهنگ و تمدن ایرانی نیز دستخوش تغییرات ویژه‌ای بود که هیچ‌گاه قصدی برای دیدن و شنیدن آن نداشت! 2⃣ سینمای ایران در دوران پس از جنگ جهانی اول بدون هرگونه جریان‌سازیِ صحیح فکری و یا تولید آثار ملی، تنها به نمایش آثار سرگرم‌کننده‌ی سینمای جهان و بالأخص محصولات مبادرت ورزیده و هم‌راستا با نوسازیِ فرهنگیِ! پهلوی و به‌دور از توجه به دغدغه‌های ملی و همچنین تحولات جهانِ پیرامون، به عامل رسانه‌ای مبدل گردید. 👇👇👇
✡ سینمای ایران به‌جای حساسیت نسبت به موضوعات مهم، همچنان بر اساس مشیِ عاشقانه‌سازی خود ادامه‌ی مسیر داد و با افزودن بر حجم ضدمذهبی آثارش، گونه‌ای جدید و سبکی منحصر به‌فرد از فیلم‌سازی را با عنوان فیلمفارسی عرضه کرد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
1⃣ مشی در بی‌هویتی و اصالت بخشیدن به موضوع سرگرمی در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن، عینیّتی غیر قابل انکار به خود گرفت و نشان داد که نه‌تنها دغدغه‌ای برای توجه به موضوعات ملی و فراملی ندارد، بلکه سعی می‌کند تا به‌عنوان ابزار رسانه‌ای متجدد، دائماً به بُن‌مایه‌های سنتی فرهنگ انسانِ مسلمانِ ایرانی و باورهای دینی او بتازد. 2⃣ جنگ جهانی دوم تأثیرات فرهنگی بسیاری بر جامعه‌ی مسلمان ایران گذاشت و این در حالی بود که سینمای ایران سعی نمود تا به‌جای حساسیت نسبت به موضوعاتی نظیر اشغال ایران توسط نیروهای متفقین و قحطی و نابسمانانی کشور و فرار رضاشاه کبیر! به امر دول بیگانه و حضور شاه فاسد جوانی چون محمدرضا پهلوی بر اریکه‌ی سلطنت و تشکیل یکی از مهمترین اجتماعات تاریخ جنگ با حضور رؤسای جمهور انگلیس، آمریکا و شوروی در تهران تحت عنوان کنفرانس تهران در آذرماه سال ۱۳۲۲ (۱۹۴۳م) که بدون هماهنگی با تهران صورت گرفت و همچنین صدها موضوع مهم دیگر، همچنان بر اساس مشیِ عاشقانه‌سازی اولیه خود که در آثاری همچون دختر لُر و طوفان زندگی و شرمسار و… تبلور می‌یافت، ادامه‌ی مسیر دهد و با افزودن بر حجم آثارش، بر تولید آثار بی‌مایه‌ی عاشقانه و مؤنث‌محور تأکید ورزیده و تا به آنجا پیش رود که گونه‌ای جدید و سبکی منحصر به‌فرد از فیلم‌سازی را با عنوان عرضه کند! 👇👇👇
✡ سینمای ایران با تمرکز بر نگاه جنسیتی، با تلفیقی طنزآمیز از دو رویکرد مطرح فیلم‌سازی جهان، یعنی سبک غربیِ سینمای هالیوود با سبک شرقیِ سینمای بالیوود، نوعی افراطی از روابط مبتذل را به مخاطب مسلمانِ ایرانی حقنه می‌نمود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter