eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
675 ویدیو
200 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
🕎 بنی‌اسرائیل و نجات‌بخشی موسی (٣) ✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت سوم 1⃣ حضرت موسی به‌سوی حرکت کرد، برادرش را نیز به اذن پروردگار با خود همراه ساخت و با معجزات فراوان، فرعون را به‌سوی خدای واحد فراخواند. یکی از بزرگ‌ترین موانع فراروی حضرت موسی ابتلای دربار فرعون، کاهنان و آنان که پایه‌های قدرت فرعون را محکم می‌داشتند، به و بود. 2⃣ در بدو امر، فرعون، حضرت موسی را متهم به جادوگری ساخت. به مهتران قومش که در کنارش بودند، گفت: 👈 این مرد جادوگر دانایی است که می‌خواهد به جادوی خود، شما را از سرزمین‌تان بیرون کند. 3⃣ به همین دلیل، خطاب به موسی (ع) گفت: 👈 گمان نکن که ما قادر نیستیم همانند این سحرهای تو را بیاوریم، به یقین به‌همین زودی، سحری همانند آنچه تو آوردی، نشانت خواهیم داد. 4⃣ حضرت موسی بی هیچ واهمه، برای مقابله اعلام آمادگی کرد. قرار دیدار گذارده شد و فرعون با یاران حیله‌گر و زیردست خود حاضر شد. ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 بنی‌اسرائیل و نجات‌بخشی موسی (۴) ✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت سوم 1⃣ حضرت موسی ابتدا اتمام حجّت کرد و حضّار را به‌سوی حضرت حق فراخواند و جماعتی را متأثر ساخت؛ اما خطاب به حضرت گفتند: 👈 ای موسی! آیا تو می‌افکنی یا ما بیفکنیم؟ گفتند: شما بیفکنید. ناگهان جادویی که کردند، چنان در نظرش آمد که آن رسن‌ها و عصاها به هر سو می‌دوند. 2⃣ آن‌قدر صحنهٔ سِحر طبیعی بود که حتّی حضرت موسی نیز ترسید؛ اما خطاب آسمانی رسید که: 👈 مترس که تو برتر هستی. آنچه که در دست داری بیفکن تا هرچه را که ساحران ساخته‌اند، ببلعد. آنان حیلهٔ جادو ساخته‌اند و جادوگر هیچ پیروز نمی‌شود. 3⃣ ساحران به سجده افتادند. آنها دریافتند که آنچه حضرت انجام می‌دهد، در اساس، با سِحر ساحران متفاوت است. رسوا شد و از سر زبونی، ساحران خود را متّهم به هم‌دستی و شاگردی موسی (ع) کرد و واقعه را برنامه‌ای از پیش طراحی شده خواند. 4⃣ از این پس، حضرت موسی بنا بر دعوت و آنان گذاشت تا در فرصت مناسب، مجال مهاجرت بزرگ بنی‌اسرائیل از مصر به فراهم شود. ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی 📚 منبع: کتاب «تاریخ فرهنگی قبیله لعنت»، جلد٣، بنی‌اسرائیل و پیامبری، نوشته: اسماعیل شفیعی سروستانی، صفحات ۴٣-۵٠ 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 http://jscenter.ir/jewish-history/israelites/10472 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز شنبه 🌞 ١٠ اسفند ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ۵ رجب ۱۴۴۱ هجری قمری ✝ ٢٩ فوریه ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ۴ آدار ۵۷۸۰ عبری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز یکشنبه 🌞 ١١ اسفند ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ۶ رجب ۱۴۴۱ هجری قمری ✝ ١ مارس ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ۵ آدار ۵۷۸۰ عبری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✅ این روزها و با شیوع ، بازار شایعات هم داغ است. از کارتون تا کتاب که ادعا می‌شود شیوع این ویروس را پیشگویی کرده‌اند! عده‌ی زیادی از دوستان کانال هم این خبرها را برای ما می‌فرستند و انتظار دارند ما هم این‌گونه اخبار را منتشر کنیم. اما متأسفانه نه اعتقادی به صدق این اخبار زرد داریم و نه فرصت کافی برای توضیح! 🔸 حلال کنید / ملتمس دعا / ادمین
✡ تصویر «دین کونتز» و جلد کتاب «چشمان تارکی» ✅اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ آیا دین کونتز چهل سال پیش بیماری کروناویروس را پیش‌بینی کرده است؟‌ 1⃣ در چند روز اخیر مطالب فراوانی درباره رُمان نوشته ، داستان‌نویس آمریکایی، پخش می‌شود دال بر این‌که گویا وی ۴٠سال پیش شیوع بیماری را با نام «ووهان ۴۰۰» پیش‌بینی کرده است. [۱] 2⃣ کتاب دین کونتز رُمان تخیلی است. ژانر The Armageddon virus، که سبب مرگ‌ومیر بسیاری از مردم جهان می‌شود، سوژهٔ جذابی است و از دهه‌های پیشین داستان و فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی فراوانی با این موضوع ساخته شده است. [۲] بنابراین، سوژه‌ای که دین کونتز برگزیده بدیع نیست و سابقهٔ مفصل دارد. 3⃣ آنچه سبب شده در روزهای اخیر کتاب دین کونتز شهرت یابد به دو دلیل است:‌ اول، اعلام سال ۲۰۲۰ به‌عنوان زمان شیوع بیماری؛ دوم، انتخاب نام «ووهان ۴۰۰» برای ویروس خود و شیوع آن از آزمایشگاهی در شهر چین. 4⃣ انتخاب سال ۲۰۲۰ به‌عنوان زمان شیوع «ویروس آخرالزمان» نیز بدیع نیست. پیش از دین کونتز کسانی بودند که سال‌های مختلفی را به‌عنوان زمان اعلام می‌کردند از جمله خانم ، پیش‌گو و منجّم خودخوانده آمریکایی (متوفی ۱۹۹۷) که سال ۲۰۲۰ را زمان آخرالزمان می‌دانست. [۳] 5⃣ دربارهٔ نام «ویروس ووهان ۴۰۰» نیز در کار نیست. کتاب دین کونتز ابتدا در سال ۱۹۸۱ منتشر شد. آن زمان شروع دوران ریاست‌جمهوری و اوج دوران دو بلوک آمریکا و شوروی بود و در آمریکا انتساب «شرّ» به جهانِ جاذبهٔ داستانی و سینمایی فراوان داشت. دین کونتز در کتابش، که با نام مستعار «لی نیکولز»‌ منتشر کرد، این ویروس آخرالزمان را به اتحاد منتسب کرد، نام آن را «گورکی ۴۰۰» گذاشت و خاستگاهش را شهر (نیژنی نووگورود کنونی) معرفی کرد که در آن زمان از مراکز مهم تحقیقاتی و آزمایشگاهی شوروی سابق بود. 6⃣ چاپ دوم کتاب در سال ۱۹۸۹ منتشر شد و این بار دین کونتز از نام واقعی خود استفاده کرد. در این زمان اوج فروپاشی اتحاد شوروی بود که کمی بعد (۲۶ دسامبر ۱۹۹۱/ ۵ دی ۱۳۷۰) به انحلال رسمی این دولت انجامید. در این زمان «هراس از شوروی» جاذبه داستانی نداشت. بنابراین، دین کونتز در این چاپ نام ویروس را به «ووهان ۴۰۰» تغییر داد و منشاء آن را شهر ووهان چین خواند که از دهه ۱۹۶۰ از مراکز مهم علمی و آزمایشگاهی چین بود زیرا هنوز چین سیاست جدید هم‌پیوندی با غرب را آغاز نکرده و از منظر ژانر تخیّلی آخرالزمانی نامش به‌عنوان قدرت کمونیستی هراسناک بود. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📖 بالا: تصویر چاپ سال ١٩٨١ کتاب «چشمان تاریکی» با اشاره به اسامی «گورکی ۴٠٠» و «روسیه». 📖 پایین: تصویر نسخهٔ بعد از سال ١٩٨٩ کتاب که نام «گورکی ۴٠٠» با «ووهان ۴٠٠» جایگزین شده! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🌐 پی‌نوشت‌ها: ۱- درباره ادعای پیش‌بینی کروناویروس در کتاب دین کونتز مطالب متعددی منتشر شده. برای آشنایی بیشتر مقاله زیر مفید است: 👉 Kate Whitehead China wasn’t original villain in book ‘predicting’ coronavirus outbreak – it was Russia The South China Morning Post Published: 20 Feb, 2020 👉 https://www.scmp.com/lifestyle/arts-culture/article/3051619/china-wasnt-original-villain-book-predicting-coronavirus 👈 برای آشنایی با شهرت کتاب دین کونتز در روزهای اخیر و عدم انطباق آن با بیماری کروناویروس بنگرید به گزارش ۲۸ فوریه ۲۰۲۰ خبرگزاری رویترز: 👉 Partly false claim: a 1981 book predicted the coronavirus 2019 outbreak 👉 https://www.reuters.com/article/uk-factcheck-coronavirus-koontz-book/partly-false-claima-1981-book-predicted-the-coronavirus-2019-outbreak-idUSKCN20M19I ۲- بنگرید به مقاله زیر در ویکی‌پدیای انگلیسی: 👉 Apocalyptic and post-apocalyptic fiction 👉 https://en.wikipedia.org/wiki/Apocalyptic_and_post-apocalyptic_fiction#Pandemic ۳- بنگرید به زندگینامه جین دیکسون در ویکی‌پدیای انگلیسی: 👉 https://en.wikipedia.org/wiki/Jeane_Dixon ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز دوشنبه 🌞 ١٢ اسفند ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ٧ رجب ۱۴۴۱ هجری قمری ✝ ٢ مارس ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ۶ آدار ۵۷۸۰ عبری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✅ قبل از مطالعه‌ی مطالب امشب لازم است قسمت قبلی مقاله و خصوصاً خاطرات اردشیر ریپورتر را مطالعه کرده باشید.
✡ رضاخان و محمدرضا پهلوی در تخت جمشید ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مکتب اردشیرجی در تاریخ‌نگاری معاصر (١) 💥 ریپورترها، اینتلیجنس سرویس و ایران – قسمت سوم 1⃣ خاطرات طرح یک «مانیفست» اعتقادی را منعکس می‌سازد که براساس آن ایدئولوژی پی ریخته شد و طی قریب به ۶ دهه به شدت ترویج شد. 2⃣ ژرف‌کاوی در تاریخ معاصر ایران نشان می‌دهد که این ایدئولوژی در واقع در سه کانون ریشه داشت: 👈 که در جست‌وجوی مناسب‌ترین کارافزار سیاسی و ایدئولوژیک سلطه بر ایران بود، 👈 طرح‌های بلندپروازانه مالی و آرمانی محافل قدرتمند اروپا و در رأس آن‌ها ، 👈 کینه‌ها و رویاهای فروخفته ١٣٠٠ ساله اشرافیت و ساسانی که در عملکرد برخی محافل هند تبلور می‌یافت که به تبع نقش درجه اول خود در اقتصاد هند، جدی در حکومت انگلیسی هندوستان داشتند. 3⃣ اردشیر ریپورتر به‌عنوان یک پدیدهٔ تاریخی، ثمرهٔ اشتراک منافع و درآمیزی این سه کانون قدرت بود. 4⃣ این رساله، که محکم‌ترین و قابل دفاع‌ترین استدلالات ممکن را در تبین و توجیه «ضرورت تاریخی» در خود متبلور ساخته، در دهه‌های بعد در شالودهٔ مکتبی تمام‌عیار در ایران قرار گرفت و باید افزود که تاکنون هیچ نکته جدیدی بر تحلیل افزوده نشده است. 5⃣ تشابه، و گاه انطباق کامل آثاری که در دهه‌های بعد، تا امروز، با نیّت توجیه جایگاه ضروری و اجتناب‌ناپذیر در تاریخ ایران نگاشته شده، با خاطرات اردشیرجی حیرت‌انگیز است و لذا ما محقّیم که این نحله‌ی تاریخی را نام‌گذاری کنیم. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ رضاخان و محمدرضا پهلوی در تخت جمشید ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مکتب اردشیرجی در تاریخ‌نگاری معاصر (٢) 💥 ریپورترها، اینتلیجنس سرویس و ایران – قسمت سوم 📚 پیروان «مکتب اردشیرجی» به‌منظور اثبات چارچوب نظری فوق، اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران در آستانهٔ صعود را به شیوه‌ای خاص تحلیل می‌کنند و با برخی عوامل و عوامل دیگر و گاه صریح واقعیت‌ها نتایج دلبخواه خود را از متن تاریخ استخراج می‌نمایند. این شیوهٔ خاص بازبینی تاریخ ایران در دو دهه نخستین قرن بیستم میلادی به شرح زیر است: 1⃣ در زمینهٔ نقش قدرت‌های بیگانه در حوادث ایران، به‌شدت نقش و و برجسته می‌شود، تا بدین‌وسیله در قبال نقش توازن ایجاد شود. 2⃣ جایگاه ١٩١٩ به‌عنوان آخرین راه‌حل بریتانیا برای سیطره بر ایران، به‌شدت بزرگ می‌شود! [تا از انحلال آن، پایان سیطرهٔ بریتانیا بر ایران را نتیجه بگیرند!] و نام و نقش لُرد کرزن، وزیرخارجه وقت، بیش از حد مطرح می‌گردد تا فراموش شود که چهره‌ای تعیین‌کننده‌تر از او در کابینه بریتانیا وجود داشت و او ، وزیر جنگ و مقتدرترین چهره تاریخ معاصر انگلیس، بود که در همان زمان با کمک به کار تأسیس دولت‌های جدید در خاورمیانه اشتغال داشت. 3⃣ با بزرگ‌نمایی نقش قدرت‌های رقیبِ بریتانیا، را به وابستگی متهم می‌کنند. از دیدگاه آنان نهضت میرزا کوچک‌خان در شمال، نهضت شیخ محمد خیابانی در آذربایجان و نهضت مجتهد لاری در جنوب، آشوب‌های تجزیه‌طلبانه وابسته به بلشویسم و یا آلمان بود و نهضت کلنل محمدتقی‌خان پسیان در خراسان، یاغی‌گری!! 4⃣ مکتب فوق برای اثبات مشروعیت تاریخی سلطنت رضاخان، سهم قابل توجهی را به تشویه چهره و اختصاص می‌دهد و این سنّت پس از اردشیرجی نیز، توسط شاگردان و پیروان او پی گرفته شد. در خاطرات اردشیر فاش شد که چگونه قریب به دو سال و نیم رضاخان قزاق را با جنون ضداسلامی و ضدروحانیت آموزش می‌داد و تا پاسی از شب قصه‌هایی از «فساد طبقه علماء» به گوش او می‌خواند. 5⃣ به‌منظور توجیه تاریخی ، بخش ویژ‌ه‌ای به تخریب چهره ایلات و عشایر اختصاص یافته تا نقش رضاخان به‌عنوان سرکوب‌گر قسیّ این بخش از جامعه ایرانی تبرئه شود. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✍ مقاله‌ی فوق، مقاله‌ای بسیار مهم و مفصل است که چکیده‌ای از آن را مطالعه کردید. متن کامل مقاله را در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/pahlavi/10485 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز سه‌شنبه 🌞 ١٣ اسفند ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ٨ رجب ۱۴۴۱ هجری قمری ✝ ٣ مارس ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٧ آدار ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی 1⃣ انعقاد بین ایران و انگلستان و جدا شدن افغانستان از ایران (١٢٣۵ش) 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ درگذشت ، داستان‌نویس، وقایع‌نگار و روزنامه‌نگار یهودی، نویسندهٔ کتاب (١٩٨٣م) 🌍 مناسبت‌های عبری 1⃣ میلاد و رحلت کلیم‌الله. این نبیّ اولوالعزم در ٧ آدار ٢٣۶٨ عبری متولد، و ١٢٠ سال بعد، در ٧ آدار ٢۴٨٨ عبری رحلت نمود. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 مهاجرت بزرگ تاریخ (١) ✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت چهارم 1⃣ به‌گفتهٔ ، فرعون، سرانجام تسلیم شد و حضرت موسی و هارون (ع) را شبانه طلبید و به آنان گفت با به هرجا که می‌خواهید بروید. پس آنان به سوی «دریای سرخ» و شرق «مصر» کوچ کردند و آنجا اردو زدند. 2⃣ پس از چندی، پشیمان شد و با لشکر خود، به تعقیب آنان شتافت. قوم موسی (ع) از دور، آمدن فرعونیان را مشاهده کردند. 3⃣ در آن هنگام حضرت موسی (ع) دست خود را به طرف دریا دراز کرد و دریا شکافته و خشک شد و بنی‌اسرائیل به‌آسانی از آن عبور کردند. آن‌گاه لشکریان فرعون وارد شدند و حضرت موسی (ع) به امر خداوند، با اشارهٔ دست، آنان را غرق کرد. 4⃣ از مجید و اسلامی برمی‌آید که بنی‌اسرائیل به امر خدا، از مصر خارج شدند؛ نه به اذن فرعون: 👈 «ما به موسی وحی فرستادیم که بندگان مرا شبانه از مصر کوچ بده و آنها شما را تعقیب خواهند کرد.» 5⃣ به بیان قرآن کریم، هنگامی که دو گروه [بنی‌اسرائیل و فرعونیان] یکدیگر را دیدند، یاران موسی (ع) گفتند: 👈 به‌طور قطع در چنگال فرعونیان اسیر شدیم و راه نجاتی وجود ندارد. در پیش روی ما دریا و امواج خروشان آب و در پشت سر ما دریایی از لشکر خون‌خوار است با تجهیزات کامل، جمعیتی که سخت از ما خشمگینند! ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 مهاجرت بزرگ تاریخ (٢) ✡️ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت چهارم 📖 این واقعه را چنین گزارش می‌دهد: 1️⃣ پَرعُوه (فرعون)، ارتش را نزدیک کرد. فرزندان ییسرائیل (اسرائیل) چشمان خود را بلند کرده (دیدند) که اینک مصری‌ها دنبال آنها حرکت می‌کنند. فرزندان ییسرائیل (اسرائیل) هراسان شده، به درگاه خداوند فریاد برآوردند. 2️⃣ به مُشه (موسی) گفتند: آیا در «مصر» قبر نیست که ما را آوردی که در این بیابان بمیریم؟ این چه کاری است که با ما کردی که ما را از مصر بیرون کردی؟ 3️⃣ مگر این همان سخنی نیست که در مصر با تو گفتیم. دست از ما بدار تا مصری‌ها را بندگی کنیم؛ زیرا بندگی مصری‌ها از مردن در بیابان، برای ما بهتر است. 4️⃣ مُشه (موسی) به آن قوم گفت: هراسان نباشید! ایستادگی کنید و نجات خداوند را که امروز برای شما فراهم می کند، ببینید؛ زیرا مصری‌هایی را که امروز دیدید، بار دیگر تا ابد نخواهید دید. 5️⃣ خداوند برای شما جنگ خواهد کرد؛ پس شما ساکت باشید. 6️⃣ خداوند به مُشه (موسی) گفت: چرا به درگاه من فریاد برمی‌آوری؟ به فرزندان ییسرائیل (اسرائیل) بگو، حرکت کنند. 7️⃣ و تو عصایت را کنار بگذار و دستت را بر دریا کن و آن را بشکاف تا فرزندان ییسرائیل (اسرائیل) از میان دریا روی زمین خشک وارد شوند. ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 مهاجرت بزرگ تاریخ (٣) ✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت چهارم 1⃣ در این موقعیّت، لحظات دردناکی بر گذشت، شاید جمعی از بنی‌اسرائیل در آن لحظات، در ایمان خود متزلزل شدند؛ اما موسی (ع) همچنان آرام و مطمئن بود و می‌دانست وعده‌های خداوند دربارهٔ نجات بنی‌اسرائیل و نابودی قوم سرکش، تخلّف‌ناپذیر است. بنابراین با یک دنیا اطمینان و اعتماد، رو به جمعیت وحشت‌زده بنی‌اسرائیل کرد و گفت: 👈 «چنین نیست (آنها هرگز بر ما مسلّط نخواهند شد)، چرا که پروردگار من با من است و به‌زودی مرا هدایت خواهد کرد.» 2⃣ در این هنگام که شاید بعضی با ناباوری سخن موسی (ع) را شنیدند و همچنان در انتظار فرا رسیدن آخرین لحظات زندگی بودند، فرمان نهایی صادر شد. چنان‌که قرآن می‌فرماید: 👈 «پس ما به موسی وحی کردیم که عصایت را به دریا بزن.» 3⃣ موسی (ع) چنین کرد و عصا را به دریا زد؛ 👈 «پس ناگهان دریا شکافته شد و هر بخشی همچون کوهی عظیم روی هم انباشته شد و در میان آنها، جاده‌ها نمایان گردید.» ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter