📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : دوشنبه
🌞 ٢ تیر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ٣٠ شوال ۱۴۴۱ هجری قمری
✝️ ٢٢ ژوئن ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٣٠ سیوان ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
1⃣ به توپ بستن مجلس شورای ملی به دستور محمدعلیشاه قاجار و دستگیری و اعدام #ملکالمتکلمین و #میرزا_جهانگیرخان_صور_اسرافیل از فعالان #بابی و #ازلی مشروطه (١٢٨٧ش)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ میرزا یحیی دولتآبادی از سران بابی ازلی در دو پوشش متفاوت!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ عملکرد ازلیان در نهضت مشروطه (١)
1⃣ در جریان مشروطه، #بابیان_ازلی فرصت را مغتنم شمرده و در بین مشروطهخواهان #نفوذ کردند. آنان با فعالیت در قالب #انجمنهای_سری سهم مهمی در تحولات نهضت #مشروطه داشتند.
2⃣ اولین حضور عناصر #ازلی نظیر #ملکالمتکلمین، #یحیی_دولتآبادی و... در انجمنی سرّی بود که در ١٣٢٢ق توسط اعضای #کمیته_بیداری نظیر ملکالمتکلمین و #سیدحسن_تقیزاده و... تشکیل شد. [١] محل تشکیل این جلسات سرّی، باغ #سلیمانخان_میکده بود.
3⃣ اعضاء این انجمن برای ایجاد آشوب و شورش، برنامه داشتند. [۲] آنها که میدانستند بدون حضور و تأیید علما نمیتوانند به اهداف خود برسند، از اعضای روحانی انجمن استفاده کردند. مثلاً #سیداسدالله_خرقانی را به نجف فرستادند تا با آخوند خراسانی، شیخ عبدالله مازندرانی، میرزا خلیل تهرانی و سیدمحمدکاظم یزدی ارتباط برقرار نماید. [٣] البته علمای برجسته با انجمن ملی، همکاری نکردند. [۴]
4⃣ از سوی دیگر انجمن تلاش میکرد تا بین اقشار برجسته #نفوذ کند. آنها با شاهزادگان و رجال دولتی همانند صنیعالدوله، سعدالدوله، مشیرالدوله، ناصرالملک، احتشامالسلطنه و... ارتباط برقرار کردند. [۵] ملکالمتکلمین نیز با شاهزاده سالارالدوله، والی غرب رابطهٔ دوستانه برقرار کرد که هم از کمکهای مالی شاهزاده بهرهمند شدند و هم از نفوذ او در بین ایلات و عشایر کردستان استفاده کردند.
5⃣ #یحیی_دولتآبادی -از سران ازلی- در جریان #بستنشینی مشروطهخواهان در سفارت انگلیس از کسانی بود که تمایل بسیاری برای این امر داشت. وی نزد سفیر انگلیس رفته و تقاضای کمک برای ایجاد مخالفت علیه دولت کرد. [۶] تلاش امثالِ دولتآبادی باعث شد که #مشروطه در اختیار انگلیس قرار گیرد.
6⃣ در اسناد وزارت خارجه انگلیس به ارتباط دولتآبادی با عناصر سفارت اشاره شده است. وی از سفارت انگلیس میخواهد: «موجب سپاسگزاری خواهد بود که سفارت انگلیس مطالبی را که میخواهد به این گروه (روحانیون) برساند، از طریق او اعلام کند.» [٧]
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ اردشیر ریپورتر، مهدی ملکزاده (مورّخ) و پدرش ملکالمتکلمین از بابیان ازلی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ عملکرد ازلیان در نهضت مشروطه (٢)
1⃣ #ملکالمتکلمین نیز از عناصر #بابی بود که برای منحرف کردن نهضت با عناصری نظیر #اردشیر_ریپورتر ارتباط داشت. [٨] وی از وعّاظ اصفهان بود که بهواسطهٔ #بابیگری از این شهر اخراج شد.
2⃣ #ادوارد_براون ملکالمتکلمین را #ازلی معرفی کرده [٩] و ابراهیم صفایی دربارهٔ ارتباط او با ازلیان مینویسد: «ملک در مراجعت به اصفهان بهوسیلهٔ میرزا اسداللهخان نائینی منشی کنسولگری روس [که] از سران فرقهٔ ازلی بود با آن فرقه آشنا شد. بهدلیل ارتباط با ازلیان ناچار به ترک اصفهان شد» [١٠] ملک به کمک همین فرد کتاب رمانگونهٔ رؤیای صادقه را بر ضدّ علمای اصفهان نوشت. [١١]
3⃣ ملکالمتکلمین پس از اخراج، به شیراز رفت و بنا به گزارش وقایع الاتفاقیه در این شهر نیز به تبلیغ #بابیت پرداخت. [١٢] وی در سال ١٣٢٢ق به تهران آمد و با #نفوذ در انجمنهای سرّی به نهضت #مشروطیت پیوست. وی بههمراه سیدجمالالدین واعظ، #جهانگیرخان_صور_اسرافیل، سیدحسن تقیزاده، ابراهیمخان حکیمالملک و... #کمیته_انقلاب را تشکیل داد. [١٣]
4⃣ نخستین اقدام این کمیته تشکیل نیرویی به نام مجاهدین و سرباز ملی و تهیه اسلحه و آموزش نظامی جوانان بود. عبدالحسین تیمورتاش و دو عنصر #بهائی اسداللهخان ابوالفتحزاده و ابراهیم منشیزاده نیروهای نظامی را آموزش میدادند. این جلسات بعدها در دوره مجلس دوم هستهٔ اولیه حزب دمکرات را تشکیل دادند. [١۴]
5⃣ ملکالمتکلمین همچنین سخنگوی انجمن آذربایجان، از مطرحترین انجمنهای تندرو بود که رهبری آن را بهترتیب #سیدحسن_تقیزاده و #حیدر_عمواوغلی برعهده داشتند. [١۵] نام دیگر این انجمن اجتماعیون عامیون یا همان سوسیال دموکرات بود. از فعالیتهای این انجمن آموزش نظامی و #ترور مخالفین بود.
6⃣ در دوران #استبداد_صغیر با قتل اتابک امینالسلطان و ترور نافرجام محمدعلی شاه، بهانه بمباران و تعطیل مجلس به شاه داده شد و پس از عزل محمدعلی شاه و تشکیل مجلس دوم، عناصر افراطی این انجمن درصدد از بین بردن افراد مؤثر مشروطهخواه برآمدند. ترور آیتالله سیدعبدالله بهبهانی از جمله اقدامات این انجمن بود. [١۶]
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ میرزا جهانگیرخان صور اسرافیل از بابیان ازلی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ عملکرد ازلیان در نهضت مشروطه (٣)
1⃣ اعضای این حزب بهدلیل افکار تند و افراطی و تقلید کورکورانه از انقلابیون فرانسه و بلشویکهای روسیه، فضای کشور را به تندرویها، بلواآفرینیها و #ترور آلودند و با رادیکال ساختن مطالبات سیاسی، دامنزدن به آشوبهای اجتماعی و ایجاد اختلاف بین صفوف ملت، مانع پیشرفت و رشد طبیعی و سالم جنبش مشروطیت شدند. [١٧]
2⃣ عباس امانت در خصوص تأثیر این جریان در نهضت مشروطه، با اشاره به #نفوذ بابیها و حضور دستکم ۶ خطیب بزرگ مشروطه از میان آنها، مینویسد:
✍ «بابیها با پایبندی به اصل تقیّه، هیأتی کاملاً اسلامی به خود گرفته... شبکهای نوپا از تجمعات و انجمنها بهتدریج پا به عرصه سیاست نهاد که هم اصلاحطلبان مذهبی و هم سکولارهای معارض، از آن استقبالکردند. این گروههای رادیکال همچنان به آرمان قدیمی بابیها که همان مخالفت تودهای با علمای محافظهکار و حاکمان قاجار باشد، وفادار ماندند.» [١٨]
3⃣ امانت در ادامه با معرفی #یحیی_دولتآبادی و #ملکالمتکلمین بهعنوان عناصر #بابی مینویسد: «هر چند این چند نفر بهخاطر عقایدشان از حضور در مجلس اول منعشدند، اما تأثیر آنها بر مشروطیت مبرهن است.» [١٩]
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📚 پینوشتها:
[١] منصوره اتحادیه، پیدایش احزاب سیاسی مشروطیت، تهران، کتاب سیامک، 1381، ص127
[٢] افراد شرکت کننده در این انجمن عبارت بودند از: بحرالعلوم کرمانی، علیقلیخان سردار اسعد بختیاری، سلیمان میرزا اسکندری (میکده)، میرزا نصرالله بهشتی (مشهور به ملکالمتکلمین)، سید جمالالدین واعظ اصفهانی، شیخالرئیس قاجار، میرزا یحیی دولتآبادی، سید نصرالله تقوی، شاهزاده جلالالممالک ایرج (مشهور به ایرج میرزا، شاعر)، سید اسدالله خرقانی، میرزا حسن رشدیه، اردشیر جی، میرزا جهانگیرخان شیرازی (صور اسرافیل). مهدی ملکزاده، تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، تهران، علمی، 1373، ص239
[٣] مریم جواهری، نقش علما در انجمنها و احزاب دوران مشروطیت، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1380، ص93
[۴] نظامالاسلام کرمانی، تاریخ بیداری ایرانیان، بخش سوم، تهران، امیر کبیر، چ4، 1371، ص463
[۵] مهدی ملکزاده، تاریخ انقلاب مشروطیت، تهران، علمی، 1373، ص255
[۶] اسماعیل رائین، انجمنهای سرّی در انقلاب مشروطه، تهران، جاویدان، 1355، ص77
[٧] همان
[٨] اردشیر ریپورتر در قسمتی از خاطرات خود ملکالمتکلمین را در زمره دوستان خود معرفی میکند؛ عبدالله شهبازی، ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج2، تهران، اطلاعات، چ2، 1382، ص147
[٩] احمد مجدالاسلام کرمانی، تاریخ انحطاط مجلس، اصفهان، دانشگاه اصفهان، چ2، ص56
[١٠] ابراهیم صفایی، تاریخ مشروطیت به روایت اسناد، تهران، ایران یاران، 1370، ص664
[١١] علی ابوالحسنی، کالبد شکافی چند شایعه درباره شیخ فضلالله نوری، تهران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1385، ص195
[١٢] سعیدی سیرجانی، وقایع الاتفاقیه، تهران، نشر آسیم، چ4، 1383، ص708
[١٣] مجید یکتایی، پیدایش مشروطه در ایران، تهران، اقبال، 1356، ص26
[١۴] حسین آبادیان، بحران در مشروطیت، صص66-65
[١۵] حیدر عمواوغلی از اوائل سال 1901م، در بین کارگران و روشنفکران مقیم باکو فعالیت میکرد ولی در اثر تعقیب پلیس تزاری آنجا را ترک کرده و در سال 1903م، به درخواست مظفرالدینشاه به ایران آمد و کارخانه برق را در مشهد تأسیس کرد. او در سال 1904م، به تهران رفته و در آنجا حوزه هفت نفری فرقه اجتماعیون عامیون را تشکیل داد. یونس پارسا بناب، تاریخ صدساله احزاب و سازمان های سیاسی در ایران، ج1، واشنگتن، 2004م، ص31
[١۶] اسماعیل رائین، انجمنهای سرّی در انقلاب مشروطه، ص110
[١٧] علی ابوالحسنی، پیشین، ص200
[١٨] برخی چنین شبهه کردند که چون عناصری مانند عباس امانت بهائی هستند و در تحلیلهای تاریخی خود مطالبی را علیه ازلیها و بابیها نوشتهاند، پس نمیشود تحلیل آنها را مورد استناد قرار داد. البته این مسأله را در نظر نمیگیرند که افراد طرفدار بابیت، ازلیها و بهائیت همه عناصر استعمار هستند و با وجود داشتن رقابت درونگروهی دربارهی اهداف مشترک چون ضدیت با اسلام کاملاً همجهت بوده و یک مسیر را طی میکردند.
[١٩] عباس امانت، زمینههای فکری انقلاب مشروطیت، از سری مقالات دانشنامه ایرانیکا، صص38-37
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : سهشنبه
🌞 ٣ تیر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ١ ذیقعده ۱۴۴۱ هجری قمری
✝️ ٢٣ ژوئن ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ١ تموز ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
✍ آغاز #میقات حضرت موسی در كوه طور
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ بارون #پیر_دو_کوبرتن، به کمک دوستان خود در دانشگاه پاریس، همایشی تشکیل داد و اساس بازیهای جدید #المپیک را پینهاد (١٨٩۴م)
🌍 مناسبتهای عبری
✍ ولادت حضرت یوسف (٢١٩٩ عبری)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌺 فرارسیدن ایام معنویِ اربعین کلیمی (اربعین موسوی) بر سالکان طریق الهی مبارک باد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌺 اربعین موسوی یا کلیمی
1⃣ #اربعین_موسوی یا #اربعین_کلیمی در اصطلاح به ٣٠روز ماه ذیالقعده بهعلاوه ١٠روز اوّل ماه ذیالحجّه گفته میشود که طبق روایات خداوند در این ایام #حضرت_موسی (ع) را به کوه طور فراخوانده و ٣٠روز (تا پایان ماه ذیالقعده) با آن حضرت مواعده نموده و سپس به ١٠روز اول ذیالحجّه آن را تکمیل فرمود.
2⃣ چون این ۴٠روز در آیات قرآن و روایات، دورهٔ عبادت حضرت موسی کلیمالله در خلوت خود با خداوند بوده و پس از این ۴٠روز بود که خداوند #تورات را بر آن حضرت نازل نمود، این ایام را اربعین موسوی یا اربعین کلیمی مینامند.
3⃣ خداوند متعال در آیۀ ۱۴۲ از سورۀ اعراف به این مسأله اشاره فرموده است:
🕋 و واعَدْنا مُوسى ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدينَ.
4⃣ حضرت موسای کلیم در این ایام حالاتی خاص داشتند و از جذبات الهیّه بهشکلی مخصوص بهرهمند بودند. در ادعیهٔ شیعی به حالات خاص آن حضرت در این ایام و تجلیّات خاص خداوند برای آن حضرت مکرراً اشاره شده است.
5⃣ عدد ۴٠ و #اربعین گرفتن بر اساس روایات و تجربهٔ اهل معنا اثری خاص بر وصول انسان به کمالات دارد و لذا در میان اهل سلوک متداول است که بسیاری از عبادات را در دورههای ۴٠روزه بهجا میآورند.
6⃣ ماه ذیالقعده، ماه اول از سه ماه حرامی است که به هم پیوستهاند (ذیالقعده و ذیالحجّه و محرم) و #ماههای_حرام دارای حرمتی خاص در عالم ملکوت و در عالم ظاهر هستند. اسباب #استجابت_دعا در آنها فراهم است و بار گناه در آنها سنگینتر از اوقات دیگر است و لذا همواره سالکین الی الله را به #مراقبه بیشتر در این ماهها دعوت میکنند.
7⃣ ١٠روز اول ماه ذیالحجّه نیز از شریفترین اوقات سال است تا جائیکه هیچ دههای در نزد خداوند از این ده روز محبوبتر نیست:
📖 قال رسولالله صلّیاللهعلیهوآله: ما من أيّام العمل الصالح فيها أحبّ إلى الله عزّوجلّ من أيّام العشر -يعني عشر ذيالحجّة- [اقبال الاعمال سید بن طاووس، ج۲، ص۳۵]
👈 لذا این دورهٔ ۴٠روزه بسیار سزاوار توجّه و عبادت و مراقبه شده است.
✍️ حجةالاسلام محمدحسن وکیلی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : چهارشنبه
🌞 ۴ تیر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ٢ ذیقعده ۱۴۴۱ هجری قمری
✝️ ٢۴ ژوئن ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٢ تموز ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
✍ مرگ #علینقی_عالیخانی وزیر اقتصاد حکومت پهلوی و از خانوادهٔ متنفّذ عالیخانی (١٣٩٨ش)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ علینقی عالیخانی و محمدرضا پهلوی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ علینقی عالیخانی؛ عضوی از خاندان اسرائیلی عالیخانی (١)
1⃣ پدر این خانواده، #عابدین_عالیخانی در زمان کودتای ۱۲۹۹ درجهدار فوج قزاق، به فرماندهی #رضاخان بود و در سالهای ۱۳۲۰-۱۳۱۵ سرپرستی املاک رضاخان در تاکستان قزوین و پس از شهریور ۱۳۲۰ سرپرستی املاک تاجالملوک پهلوی، مادر محمدرضا شاه، به وی محول شد. عابدینخان سال ۱۳۶۲ در تهران درگذشت.
2⃣ در اسناد ساواک آمده است که فرزندان عابدین خصوصاً #علینقی_عالیخانی مورد حمایت ملکه مادر قرار داشتند، زیرا پدرش عابدینخان متصدی املاک ملکه مادر بهشمار میرفت.
3⃣ #خاندان_عالیخانی دارای ارتباطات قوی با #اسرائیل بوده است. علینقی عالیخانی عضو #ساواک و عضو ارشد کمیته اطلاعاتی مشترک رژیم شاه و رژیم صهیونیستی بود.
4⃣ علینقی عالیخانی بهعنوان پایهگذار بخش اقتصادی اداره اطلاعات خارجی ساواک، مسئولیت برقراری روابط اقتصادی ایران و اسرائیل را برعهده داشت. وی در خاطراتش دربارهٔ ارتباط با اسرائیل توسط اداره کل دوم ساواک نوشته است:
📖 «ارتباطاتی که بهعلت حساسیّت باید محرمانه بماند، از راه این اداره صورت میپذیرد، مانند تماس با اسرائیل و شیخنشینهای خلیج فارس. مسئولیت من این بود که به مسائل اقتصادی مربوطه رسیدگی کنم… من تقریباً در تمام روابط اقتصادی که ایران با اسرائیل پیدا کرد حضور نزدیک داشتم. مهمترین کاری که در این زمینه انجام دادیم، در سال ۱۹۵۸ توافق برای تحویل نفت به اسرائیل بود و ساختن لوله ۱۲ اینچیای که از عیلات به حیفا نفت میبرد… بهطوری که ما شریک شدیم در لوله خیلی بزرگتری که نفت را از عیلات به اشكلون میبرد و از آنجا تحویل سوپرتانکرها در دریای مدیترانه میداد. این یکی از مهمترین سرمایهگذاریهایی بود که ایران هرگز کرده... اسرائیل برای ما مفید بود و هست و خواهد بود.»
✍ حسین قاسمی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ علینقی عالیخانی در کنار محمدرضا پهلوی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ علینقی عالیخانی؛ عضوی از خاندان اسرائیلی عالیخانی (٢)
1⃣ از دیگر اقدامات #علینقی_عالیخانی، پروژه دشت قزوین بود. وی در فیلم مستند «مازیار بهاری» دربارهٔ مناسبات اسرائیل و ایران – پیش و پس از انقلاب اسلامی، و در کتاب خاطراتش میگوید طرح کشاورزی #دشت_قزوین از ابتکارات وی بوده است:
📖 «من تقریباً در تمام روابط اقتصادی که ایران با اسرائیل پیدا کرد، حضور نزدیک داشتم. من چندبارخودم رفتم اسرائیل و کاملاً درگیر بودم و در این کار خیلی هم از وجود آنها استفاده کردیم. اولاً توانستیم کارشناسهای خوبی را که در رشتههای مختلف داشتند بیاوریم، کارشناسهای فوقالعاده خوب در رشتههای آب و کشاورزی و اینها، کمکهای بسیار جالبی به ما کردند، مثلاً برنامه جامع دشت قزوین زیر نظر آنها تهیه شد.»
2⃣ در دهه ۱۳۴۰ دشت قزوین به مهمترین مرکز فعالیتهای کشاورزی #اسرائیل در خارج از مرزهای این دولت بدل شد. اهمیت #پروژه_دشت_قزوین، بهعنوان مهمترین پروژه #کشاورزی_اسرائیل در خارج، تا بدان حد بود که #موشه_دایان، وزیر کشاورزی اسرائیل، دو بار از دشت قزوین بازدید کرد!
3⃣ در گزارش صادق صدریه، رئیس هیئت نمایندگی ایران در اسرائیل، بهنقل از یکی از کارشناسان اسرائیلی، آمده است:
📖 «با اینکه اسرائیل در بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی و آمریکای لاتین فعالیت دارد، لیکن برنامه دشت قزوین بزرگترین برنامهای است که اسرائیلیها در خارج از کشور اجرا میکنند. برنامه مزبور شامل ۲۰۰ دهکده میشود، یعنی تقریباً یک سوم مجموع دهکدههای اسرائیل که فعلاً تعداد آنها بیش از ۶۰۰ دهکده است و بایستی در نظر داشت که در سال ۱۹۴۸تعداد دهکدههای یهودینشین اسرائیل از ۲۰۰ تجاوز نمیکرده است. بنابراین میتوان گفت کاری که در دشت قزوین در دست اجرا است از لحاظ اقتصاد کشاورزی تقریباً معادل کاری است که دولت اسرائیل در بدو تأسیس با آن مواجه بوده است.»
4⃣ لازم به ذکر است علینقی عالیخانی در سال ۱۳۴۱در دولت اسدالله عَلَم #وزیر_اقتصاد شد. او تا سال ۱۳۴۸ در دولتهای حسنعلی منصور و امیرعباس هویدا نیز وزیر بود. سپس تا سال ۱۳۵۰ ریاست #دانشگاه_تهران را بهعهده داشت. از آن پس به فعالیتهای اقتصادی پرداخت و ریاست هیأت مدیره بانک ایران و آمریکا را بهدست گرفت.
✍ حسین قاسمی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ متن کامل مقالهٔ «خاندان اسرائیلی عالیخانی» را اینجا بخوانید:
👉 http://jscenter.ir/other-topics/crypto-judaism/11197
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : پنجشنبه
🌞 ۵ تیر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ٣ ذیقعده ۱۴۴۱ هجری قمری
✝️ ٢۵ ژوئن ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٣ تموز ۵۷۸۰ عبری
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ سلسله مقالات: تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»
1⃣ بنیاسرائیل و پیامبری
👉 http://jscenter.ir/jewish-history/israelites/10404
2⃣ نقشهی حرکت حضرت ابراهیم (ع)
👉 http://jscenter.ir/jewish-history/israelites/10422
3⃣ بنیاسرائیل و نجاتبخشی موسی (ع)
👉 http://jscenter.ir/jewish-history/israelites/10472
4⃣ مهاجرت بزرگ تاریخ
👉 http://jscenter.ir/jewish-history/israelites/10494
5⃣ گوساله سامری
👉 http://jscenter.ir/jewish-history/israelites/10529
6⃣ رحلت حضرت موسی و شروع انحراف
👉 http://jscenter.ir/jewish-history/israelites/10557
7⃣ انحراف بنیاسرائیل و شکلگیری اوّلین تشکیلات قبیله لعنت
👉 http://jscenter.ir/jewish-history/israelites/10687
8⃣ بتپرستی بنیاسرائیل، معابد و نمادهای بعل
👉 http://jscenter.ir/jewish-history/israelites/10778
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 فرهنگ معبدی و اسباط بنیاسرائیلی (١)
✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت نهم
1⃣ در میان بنیاسرائیل، #فرهنگ_معبدی متعصّبانهتر از سایر اقوام پاس داشته میشد. این فرهنگ، از پسِ قرون و اعصار، قویترین فرهنگ حاکم بر نگرش و عملکرد #بنیاسرائیل در میان همهٔ مناسبات فردی و جمعی #یهود قابل شناسایی است.
2⃣ در فرهنگ معبدی یهودی، سنّت #قربانی، از مهمترین جایگاه در میان همهٔ سنن یهودی برخوردار بوده و نقشی کلیدی در جهتگیری عمومی یهودیان برای طیّ مراتب قدرت و دستیابی به حکومت را دارا بود.
3⃣ یکی از شعائر مهمّی که در تپّههای مقدّس اسرائیلی انجام میشد، تقدیم #آتش_نیاز بود. بنیاسرائیل این رسم را از #کنعانیان اقتباس کرده بودند. شعائر قربانی به رهبری #کاهن انجام میشد.
4⃣ جالب است که در اولین روایات مربوط به #کاهنان، فساد و ریا و شرارت آنها مطرح میشود. با دقت در کتاب مقدس درمییابیم که #کهانت بهمعنی واقعی از دوران داوود شکل گرفته است و قبل از آن نمیتوان وجود یک کهانت متشکّل را حدس زد.
5⃣ با بنای #معبد_سلیمان و دربار در کنار هم، تشکیلات کهانت، بیشتر درباری میشود و معبد اصولاً یکی از مؤسسات دربار سلطنتی میگردد. با انتصاب #صدوق به کهانت «اعظم اورشلیم»، رابطهٔ کهانت و دینِ دولتی مستحکمتر میشود.
✍ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 فرهنگ معبدی و اسباط بنیاسرائیلی (٢)
✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت نهم
1⃣ همهٔ میراث سامری و اسلافش (ساحران و کهنه معابد فراعنه) به #کاهنان معبد، اشرار بنیاسرائیل و دین به دنیافروشان منتقل شد تا همچنان جریان شیطانی #قبیله_لعنت در زمین استمرار یابد.
2⃣ در آزمونی سخت، همهٔ خلق روزگار در کشاکش فتنهٔ #بنیاسرائیل به آزمون کشیده شدند تا خطّ نورانی قبیلهٔ «صبغةالله» از «قبیلهٔ لعنت» بازشناخته شود.
3⃣ سخنان انبیای الهی، در زمانهٔ کور و کر و در میان بنیاسرائیلِ عنود و دنیاطلب کارگر نیفتاد و رومِ مردهدل و ستمگر، دست در دست کاهنان فرصتطلب، همهٔ مجال را از آن حضرات ربودند.
4⃣ بهگواهی منابع تاریخی، #فرهنگ_معبدی که توسط کاهنان معبد پاس داشته میشد، پیش از آنکه، نسبتی با حقایق دینی و تعالیم موسوی (ع) داشته باشد، برخاسته از آیینهای معبدی اقوام #بتپرست بود.
5⃣ #یهودیان در دوران تبعید، به گناه شرک آلوده شدند و به #بتپرستی رو آوردند. و در این میان، کاهنان از این موضوع بهرههای فراوان بردند. ثروت کاهنان افزایش پیدا کرد و مقتدرتر از شاهان شدند!
✍ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 فرهنگ معبدی و اسباط بنیاسرائیلی (٣)
✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت نهم
1⃣ #کاهنان معابد، به نام دین و خدا، در مقابل انبیاء و اوصیاء ایستادند و با همدستی #ابلیس و شیاطین جنّی و انسی، بساط «تلبیس» پهن کرده و آموزههای انحرافی خود را تحت عناوین فریبندهای همچون #عرفان، به مستضعفان القا کردند و اینگونه، هر آئینی را فرسوده و #تحریف کردند.
2⃣ آیین موسوی در ٣۴٠٠ سال پیش، متأثّر از جریان انحرافی و کابالایی معبدی، تحریف شد. «هندوان» نیز به انواع آموزههای محرّف و شیطانی مبتلا شدند؛ چنانکه آیین کهن ایرانیان، دین #جاماسب (مجوسی)، حدود ٢۶٠٠ سال پیش محو گردید تا آیین شیطانی و فرهنگ معبدی، خود را به پیش براند.
3⃣ انبیاء، از کهانت و آیین معبدی تبرّی میجستند و آن آیین را معادل گناه کبیره و کفر معرّفی کرده و به مصداق کلام «الْکاهِنُ کالْکافِر: کاهن مانند کافر است»، پیروان خود را از آن برحذر داشتند.
4⃣ ابلیس بهخوبی میدانست که از مسیر تعلیم #ریاضتهای_غیرشرعی، میتواند دستیاران خود (کاهنان) را در چشم مردم، به منزلتی برساند که به غلط، آنان را مصداق عارف بالله و توانمند در شناخت اسرار غیبی بدانند.
5⃣ ابلیس با #نفوذ تدریجی، از کاهنانِ آلوده به سحر و دنیاطلب، چهرهٔ خادمان و متولّیان امور مذهبی و مدّعیانی همسنگ انبیاء ارائه کرد:
🕋 «إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّیاطینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ اللهِ وَ یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُون (اعراف : 30) آنها کسانی هستند که شیاطین را به جای خدا سرپرست و یاور خود گرفتند و میپندارند که رهیافتگانند.»
✍ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter