💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ كَأَنَّ مَا هُوَ كَائِنٌ مِنَ اَلدُّنْيَا عَمَّا قَلِيلٍ لَمْ يَكُنْ وَ كَأَنَّ مَا هُوَ كَائِنٌ مِنَ اَلْآخِرَةِ عَنْ قَلِيلٍ لَمْ يَزَلْ.
⬅️ گویی دنیا هرگز نبوده با وجود اندکزمانی که از بودنش باقیست
و گویی آخرت همواره بوده با توجه به اندکزمانی که باقیمانده تا موجود شود.
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۱۰۳
@justhadis110
📣 بیست حاجت از حوائج دنیا و بیست حاجت از حوائج آخرت...
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ أَنَّ مَنْ صَامَ يَوْمَ اَلْإِثْنَيْنِ وَ اَلْخَمِيسِ مِنْ شَعْبَانَ جَعَلَ اَللَّهُ تَعَالَى لَهُ نَصِيباً فَمَنْ صَامَ يَوْمَ اَلْإِثْنَيْنِ وَ اَلْخَمِيسِ مِنْ شَعْبَانَ
قَضَى اَللَّهُ لَهُ عِشْرِينَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ اَلدُّنْيَا
وَ عِشْرِينَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ اَلْآخِرَةِ.
⬅️ شخصی که روزهای دوشنبه و پنجشنبه ماه شعبان را روزه بگیرد خداوند برای او نصیبی قرار میدهد؛
بیست حاجت از حوائج دنیا
و بیست حاجت از حوائج آخرت او را برآورده میکند.
📚 اقبال الاعمال (سید بن طاووس): ج۳، ص۳۰۱
@justhadis110
💠 مولی امیر المؤمنین علی علیه السلام:
✅ لِيَجْتَمِعَ فِى قَلبِكَ الأفتِقارُ اِلَى النّاسِ وَ الاِستِغناءُ عَنْهُمْ
فَيَكُونَ اِفتِقارُكَاِلَيْهِمْ فِى لِيْنِ كِلامِكَ وَ حُسْنِ بِشْرِكَ
وَ يَكُونَ اِسْتِغْناءُكَ عَنْهُمْ فى نَزاهَةِ عِرْضِكَ وَ بَقاءِ عِزِّكَ.
⬅️ بايد نياز به مردم و بىنيازى از آنان، در دلت گردآيند،
تا نياز و احتیاجت به آنان، سبب نرمىِ در گفتار و خوشرويىات شود
و بىنيازىات، سبب حفظ آبرو و عزّتت باشد.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۱۴۹
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
قُلْتُ: اَللّهُمَّ لا تُحوِجنى اِلى اَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ،
فَقْالَ رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله:
يا عَلىُّ، لا تَقولَنَّ هكَذا، فَلَيسَ مِنْ اَحَدٍ اِلاّ وَ هُوَ مُحْتاجٌ اِلَى النّاسِ.
فَقُلْتُ: يا رَسولَ اللّهِ، فَما اَقولُ؟
قالَ: قُلْ: اللّهُمَّ لا تُحوِجْنى اِلى شِرارِ خَلْقِكَ.
قُلْتُ: يا رَسولَ اللّه ِ وَ مَنْ شِرارُ خَلْقِهِ؟
قالَ: الَّذينَ اِذا اَعطَوا مَنّوا وَ اِذا مَنَعوا عابوا.
⬅️ من گفتم: بار خدايا! مرا محتاج احدى از خَلقت مگردان.
پيامبر خدا صلی الله عليه و آله فرمودند:
اى على چنين نگو؛ زيرا هيچكس نيست، مگر آن كه به مردم نيازمند است.
گفتم: پس چه بگويم، اى پيامبر خدا؟
فرمودند: بگو: بار خدايا! مرا نيازمند بَدانِ خلقت قرار مده.
گفتم: اى پيامبر خدا، بَدان خلق خدا كيانند؟ فرمودند: كسانى كه هر گاه چيزى بدَهند، منّت گذارند و هر گاه ندهند، بد گويی کنند.
📚 تنبيه الخواطر (ورّام بن ابیفارس): ج۱، ص۳۹
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ اُطْلُبُوا الحاجاتِ بِعِزَّةِ الْاَنْفُسِ فَاِنَّ بِیَدِاللّه ِ قَضاءَها.
⬅️ حاجات خود را عزتمندانه بیان کنید، چرا که برآورده شدن آن بدست خداست.
📚 شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید): ج۲۰، ص۳۱۷
💠 حضرت امام صادق در تفسیر آیه شریفه:
❇️ وَ ما یؤْمِنُ اکثَرُهُمْ بِاللَّهِ الّا وَ هُمْ مُشْرِکونَ.(یوسف:۱۰۶)
و بیشتر آنها که مدعی ایمان به خدا هستند، مشرکند! ❇️
میفرمایند:
✅ هُوَ قَوْلُ الرَّجُلِ لَوْلا فُلانٌ لَهَلَکتُ، وَ لَوْلا فُلانٌ لَاصِبْتُ کذا وَ کذا، وَ لَوْ لا فُلانٌ لَضاعَ عِیالی، الا تَری انَّهُ قَدْ جَعَلَ للَّهِ شَریکاً فی مُلْکهِ یرْزُقُهُ وَ یدْفَعُ عَنْهُ؟
لَوْلا انَّ اللَّهَ مَنَّ عَلَی بِفُلانٍ لَهَلَکتُ.
لا بَأْسَ.
⬅️ مشرک بودن مدعی ایمان به خداوند به این جهت است که وی میگوید،
اگر فلانی نبود هلاک میشدم
و اگر او نبود به فلان و بهمان مسئله دچار میشدم،
و اگر فلان شخص مرا یاری نمیداد اهل و عیالم ضایع میگشتند، (روزی آنها نمیرسید)
آیا نمیبینی که چنین شخصی، شریکی برای خداوند در حکومتش پذیرفته که روزی میدهد و بلا را از وی دفع مینماید؟
راوی میپرسد: اگر شخص چنین بگوید چطور؟
اگر خداوند به واسطهی فلان شخص بر من منّت نمیگذاشت هلاک میشدم،
آیا باز هم جایز نیست؟
امام فرمودند:
(جایز است و) اشکال ندارد.
📚 عدة الداعی (ابن فهد حلی): ص۹۹
@justhadis110
✳️ خداوند با ما (علاوه بر آخرت) در همین دنیا نقدِ نقد حساب میکند!
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله:
✅ لا يَقْدِرُ رَجُلٌ على حَرامٍ ثُمَّ يَدَعُهُ، لَيس بهِ إلاّ مَخافَةُ اللّهِ،
إلاّ أبْدَلَهُ اللّهُ في عاجِلِ الدُّنيا
قَبْلَ الآخِرَةِ
ما هُو خَيرٌ لَهُ مِن ذلك.
⬅️ هر کسى بتواند كار حرامى انجام دهد
ولی آن را فقط به خاطر ترس از خدا فرو گذارد،
خداوند قبل از آخرت،
در همين دنيا
بهتر از آن را به وى عوض دهد.
📚 كنز العمّال: حکمت ۴۳۱۱۳
پ.ن: #هر_گناهی که به خاطر خدا...، #بهترش در #همین_دنیا؛
نقدِ نقد!
چه لذت حرام
چه سود حرام
چه هر چیز حرام
اگر از خوف خدا ترک کند
بهترش را از حلال....
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ اِجْتَنِبْ مُصَاحَبَةَ اَلْكَذَّابِ
فَإِنِ اُضْطُرِرْتَ إِلَيْهِ، فَلاَ تُصَدِّقْهُ وَ لاَ تُعْلِمْهُ أَنَّكَ تُكَذِّبُهُ
فَإِنَّهُ يَنْتَقِلُ عَنْ وُدِّكَ وَ لاَ يَنْتَقِلُ عَنْ طَبْعِهِ.
⬅ از مصاحبت با شخص دروغگو بپرهیز،
اما اگر به ناچار مجبور شدی که با او باشی، (سخن و کردار) او را تصدیق و تأیید مکن و البته به خودش هم اعلام نکن که تصدیقش نمیکنی!
چرا که (اگر اعلام کنی) از دوستی با تو بر میگردد (و بسا دشمنت شود) و از (دروغگویی که) طبیعت و عادتش (شده) هم بر نمیگردد.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۴۳
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ حَصِّنُوا أَمْوَالَکُمْ وَ فُرُوجَکُمْ بِتِلَاوَهًِْ سُورَهًِْ النُّورِ
وَ حَصِّنُوا بِهَا نِسَاءَکُمْ
قَالَ مَنْ أَدْمَنَ قِرَاءَتَهَا فِی کُلِّ یَوْمٍ أَوْ فِی کُلِّ لَیْلَهًٍْ لَمْ یَزْنِ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ أَبَداً حَتَّی یَمُوتَ
فَإِذَا هُوَ مَاتَ شَیَّعَهُ إِلَی قَبْرِهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ کُلُّهُمْ یَدْعُونَ وَ یَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَهُ حَتَّی یُدْخَلَ فِی قَبْرِهِ.
⬅️ با تلاوت سورهی نور اموال خود را از تلف و دامان خود را از ننگ بیعفّتی و اعمال حرامِ شهوانی حفظ کنید
و زنانتان را با آن [در پرتو دستوراتش] از انحرافات مصون دارید
که هرکس قرائت این سوره را در هر روز یا شب ادامه دهد، احدی از خانوادهی او هرگز تا پایان عمر مرتکب عمل منافی عفت نخواهد شد
و هرگاه بمیرد هفتادهزار فرشته او را درحالیکه همگی برایش دعا و استغفار میکنند تا قبرش تشییع میکنند.
📚 ثواب الأعمال (شیخ صدوق): ص۱۰۹
🔷 مرحوم شيخ عباس قوچانی قدس سره نقل میفرمود:
عارف بزرگوار مرحوم آقای قاضی (قدّس سرّه) میفرمودند:
برای نجات از محبتهای غير اخلاقی بر خواندن اين آيه (آیه ۱۹ از سورهی غافر) مداومت نماييد:
[اَللّه] يَعْلَمُ خائِنَةَ الاَْعْيُنِ وَ ما تُخْفِى الصُّدُورُ.
([خداوند] نگاههاى دزدانه و آنچه را كه دلها نهان مىدارند، مىداند.)
📚 انیس الصادقین: فصل دستورالعملهایی برای برآورده شدن حاجات، بخش ۲۶
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ عَن عَبدِ الرَّحمنِ بنِ سَلَمَهًْ الجَرِیرِی، قال: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِهِ عزّوجلّ یَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْیُنِ فَقَالَ أَلَمْ تَرَ إِلَی الرَّجُلِ یَنْظُرُ إِلَی الشَّیْءِ وَ کَأَنَّهُ لَا یَنْظُرُ إِلَیْهِ فَذَلِکَ خَائِنَهًُْ الْأَعْیُنِ.
⬅️ عبدالرحمنبنسلمه گوید:
از امام صادق (علیه السلام) معنی خائِنَةَ الْأَعْیُنِ را سؤال کردم.
حضرت در جواب فرمود:
«آیا ندیدهای که گاهی آدمی چیزی را بهطوری نگاه میکند که گویی آن را نگاه نمیکند. این خائِنَةَ الْأَعْیُنِ است».
📚 معانی الأخبار (شیخ صدوق): ص۱۴۷
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ قَوْلُهُ خَائِنَةَ الْأَعْیُنِ أَیْ خِیَانَتَهَا وَ هِیَ مُسَارَقَهًُْ النَّظَرِ إِلَی مَا لَا یَحِلُّ النَّظَرُ إِلَیْهِ.
⬅️ خائِنَةَ الْأَعْیُنِ یعنی خیانت آن، یعنی به چیزهایی پنهانی نگاه میکند که نباید بکند.
📚 بحارالأنوار (علامه مجلسی): ج۹۸، ص۳۰۲
@justhadis110
💠 حضرت امام رضا علیهالسلام:
✅ إنّ رجلا کان فی بنی إسرائیل عبد الله تبارک و تعالی أربعین سنة فلم یقبل منه، فقال لنفسه: ما أوتیت إلا منک، و لا الذّنب إلا لک، فأوحی الله تبارک و تعالی إلیه: ذمّک نفسک أفضل من عبادة أربعین سنة.
⬅️ مردى از بنىاسرائيل خداوند تبارك و تعالى را چهل سال عبادت كرد، اما عبادتش پذيرفته نشد.
به خودش گفت: عيب كار از خود توست و كسى جز خودت مقصّر نيست.
پس خداى تبارك و تعالى به او وحى فرمود كه اين نكوهش (و خود را مقصّر دانستن) تو از خودت، برتر از عبادت چهل سالت بود.
📚 قرب الاسناد (حمیری): ص۳۹۲
🔹 راه نجات و فرج برای مؤمن به بیان قرآن کریم، اقرار به این است که خودش به خودش ظلم کرده و مقصّر است (نه محیط، نه دیگران، نه شرایط) و خداوند منزّه است از هر ظلم و بخل و نقصی!
«لا إله إلّا أنت سبحانک إنی کنت من الظالمین * فاستجبنا له و نجّیناه من الغمّ و کذالک ننجی المؤمنین»
جز تو خدایی نیست، منزهی تو، بهراستی که من از ظالمان هستم * (پس) ما (بعد از این اقرار) دعاى او را به اجابت رسانديم و از آن اندوه نجاتش بخشيديم و اينگونه مؤمنان را نجات مىدهيم.
💠 فرازهایی از حدیث عنوان بصری:
✅ کنت اختلف الی مالک بن انس سنین؛ فلمّا قدم جعفر الصادق علیه السلام المدینة اختلفت الیه و احببت أن آخذ عنه کما أخذت عن مالک.
فقال لی یوما: إنی رجل مطلوب و...
⬅ من (عنوان بصری) سالیانی به نزد مالک بن انس رفت و آمد میکردم، زمانی که جعفر صادق علیهالسلام به مدینه آمد، به محضر ایشان رفتم و دوست داشتم همانطوری که از مالک تحصیل علم کرده بودم از ایشان نیز کسب علم کنم.
روزی آن حضرت به من فرمود: من مردی تحت نظر حکومتم، علاوه بر این در هر ساعت از شبانه روز اذکاری دارم که به آنها مشغول هستم. پس مرا از عبادتم غافل نکن، و علومت را از همان سالک و راهنمایت (مالک بن انس) بگیر و مثل گذشته با همان رفت و آمد کن.
از این ماجرا غمگین شدم و از محضرشان مرخّص شدم.
👈 با خودم گفتم: اگر در وجود من آثار خیر و هدایت به چشم حضرت میآمد، مرا از رفت و آمد و کسب علم از محضرشان منع نمیفرمودند. [خود را مقصّر دانست]
در بازگشت داخل مسجد رسول اللَّه صلیاللهعلیهوآله شدم و به آن حضرت سلام دادم و بیرون آمدم.
سپس فردای آن روز به روضهی مبارکه (بین قبر و منبر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله) برگشتم و دو رکعت نماز خواندم و عرض کردم:
خدایا!، پروردگارا! قلب جعفر علیه السلام را نسبت به من مهربان و متمایل فرما و از علمش مقداری روزی من کن که به وسیله آن به راه راست تو هدایت شوم. [تضرّع به درگاه خدا]
با همان حالت ناراحتی و اندوه به منزل برگشتم و چون دلم مالامال از محبت جعفر علیهالسلام شده بود با مالک بن انس رفت و آمد نکردم [بریدن از رابطهی نامطلوب]
و از خانهام بهجز برای نماز واجب خارج نشدم، تا این که صبرم تمام شد.
(روزی) پس از اقامه نماز عصر سینهام تنگ شد و طاقتم به سر آمد نعلینم را به پا کرده، ردایم را پوشیده و قصد دیدار جعفر صادق علیهالسلام نمودم.
وقتی که به درب خانه آن حضرت رسیدم، اجازه ورود خواستم. خادمی بیرون آمده و پرسید: چه میخواهی؟
گفتم: (آمدهام تا) به محضر شریف (امام صادق علیه السلام) عرض سلام کنم.
گفت: او در محل نمازشان مشغول عبادت هستند.
مقابل درب خانه حضرت نشسته و کمی درنگ کردم که خادمی از خانه خارج شد و گفت: به برکتی که خدا نصیب تو کرده داخل شو.
وارد شده و بر آن حضرت سلام کردم.
امام ضمن جواب سلام، فرمودند: بنشین، خداوند تو را بیامرزد.
پس من نشستم.
حضرت مدتی به حال تفکر، سرشان را پایین انداختند، سپس سر بلند کرده و فرمودند:
کُنیه شما چیست؟
گفتم: اباعبداللَّه.
فرمودند: خداوند کُنیه شما را ثابت گردانده و تو را موفق کند (که بندگی خدا را بکنی). ای ابا عبداللَّه، درخواستت چیست؟
من با خودم گفتم: اگر بهرهی من از این زیارت و عرض سلام فقط همین دعا باشد خیری بزرگ و زیاد است. [شکرگزاری به اندکِ ظاهری، مقدمهای شد برای افزون شدن نمعت هدایت]
باز حضرت سرشان را بلند کرده و فرمود: چه میخواهی؟
عرضه داشتم: از خداوند خواستم که قلب شما را نسبت به من مهربان کند و از علم شما روزیام فرماید. و امید دارم خداوند آنچه را که درباره وجود شریف شما خواستهام اجابت فرماید.
امام فرمود:...
📚 بحار الانوار (علامه مجلسی): ج۱، ص۲۲۴
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ العَفْوُ عَنِ المُقِرِّ لاعَنِ المُصِرِّ.
⬅️ عفو گذشت سزاوار کسی است که به خطاهای خود اعتراف و اقرار میکند، نه آن کسی که از تقصیرات و خطاهایش دستبردار نیست و به آن اقرار هم نمیکند.
📚 نزهة الناظر (حلوانی): ج۱، ص۵۵
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ ألعَفوُ یُفسِدُ مِنَ اللَّئیمِ بِقَدر إصلاحِهِ مِنَ الکَریمِ.
⬅️ عفو و گذشت به همان اندازه که در اصلاح شخص بزرگوار موّثر است شخص فرومایه را تباه میکند.
📚 کنز الفوائد (کراجکی طرابلسی): ج۲، ص۱۸۲
پ.ن: برخی صفات شخص لئیم و فرومایه که گذشت دربارهاش جایز نیست و موجب تباهی بیشتر او میشود (طبق احادیث امیر مؤمنان علی علیه السلام):
🔹 بسیار بخیل است.
🔹 اگر به او چیزی عطا کنند و لطفی نمایند، بسیار ناشکر و ناسپاس است.
🔹 هر گاه قدرت پیدا کند (و مطمئن باشد کسی متعرّض طغیانش نمیشود) فحش میدهد!
🔹 موقعی که باید یاری رساند، انسان را تنها میگذارد.
🔹 بسیار خلف وعده میکند.
🔹 هر قدر جایگاه دنیویاش بالا رود بیشتر خود را گُم میکند.
🔹 حیا ندارد.
و...
✅ یُستَدَلُّ علَى اللَّئیمِ ب...ذَمیمِ البُخلِ. (غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۸۰۰)
✅ اللَّئیمُ... و إذا اُعطِیَ جَحَدَ. (غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۸۲)
✅ اَللَّئِيمُ إِذَا قَدَرَ أَفْحَشَ. (غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۸۲)
✅ إیّاکَ أن تَعتَمِدَ علَى اللَّئیمِ؛ فإنّهُ یَخذُلُ مَنِ اعتَمدَ علَیهِ. (غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۶۶)
✅ اللَّئیمُ... و إذا وَعَدَ أخلَفَ. (غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۸۲)
✅ اللَّئیمُ إذا بَلغَ فَوقَ مِقدارِهِ تَنَکَّرَت أحوالُهُ. (غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۹۶)
✅ اللَّئیمُ لا یَستَحیِی. (غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۵۷)
و...
@justhadis110
هدایت شده از جهانشاه حبیبی
﷽
💠 فرمایشات امام رضا علیه السلام در آخرین جمعه ماه شعبان، برای آمادگی مؤمنین در ورود به ماه مبارک رمضان
┈••✾•🌿📚🌿•✾••┈
⬅️ اباصلت هروی نقل می کند که در آخرین جمعه ماه شعبان، خدمت حضرت رضا (علیه السلام)شرف یاب شدم.
حضرت فرمود: ای اباصلت! اکثر ماه شعبان گذشت و هم اکنون آخرین جمعه این ماه است. پس در باقیمانده این ماه، کوتاهی خود را جبران کن. لذا لازم است که به آنچه برای تو نافع است، روی آوری:
▫️دعا و استغفار بسیار انجام دهی؛
▫️قرآن زیاد بخوانی؛
▫️از گناهان خویش به سوی خداوند توبه نمایی تا آن گاه که ماه خدا به تو روی می آورد،
▫️خود را برای خداوند خالص کرده باشی؛
▫️امانتی بر گردنت نباشد مگر آنکه آن را ادا کرده باشی؛
▫️ کینه مؤمنی در قلبت نباشد مگرآنکه آن را از قلبت بیرون کرده باشی؛
▫️گناهی را که قبلاً مرتکب می شدی ترک نمایی؛
▫️تقوا پیشه سازی؛
▫️ در امور پنهانی و آشکار خویش به خداوند توکل نمایی که هرکس به خداوند توکل نماید، او را کافی است؛
⬅️و در باقی مانده این ماه این ذکر را زیاد تکرار نمایی:
💠«اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ»، که همانا خداوند در این ماه برای حرمت ماه رمضان، بنده های بسیاری را از آتش جهنم آزاد می کند.
📚(بحارالأنوار، ج۹۷، ص ۷۳ به نقل از عیون اخبارالرضا علیه السلام)
《ایتا،تلگرام،سروش》
🌷 @nedayhosseini
💠 مولی امیر المؤمنین علی علیه السلام:
✅ فَسُبْحَانَ اللهِ،
مَا أَقْرَبَ الْحَيَّ مِنَ المَيِّتِ لِلَحَاقِهِ بِهِ،
وَ أَبْعَدَ المَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ لإنْقِطَاعِهِ عَنْهُ.
⬅️ سبحان الله
چقدر زندگان به مردگان نزديکند، چون به زودى به آنها ملحق مىشوند،
و چه اندازه مردگان از زندگان دورند چرا که براى هميشه از آنها جدا شدهاند.
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۱۱۴
@justhadis110
✳️ یاد آوری نخست، شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ مورخ ۲۵ شعبان (۲ روز قبل از روز موعود یعنی دوشنبه ۲۷ شعبان)
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ مِنْ آخِرِ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْن.
⬅️ هر کس سه روز آخر ماه شعبان را [برای امسال یعنی دوشنبه و سهشنبه و چهارشنبهی همین هفته] روزه بگیرد و به روزهی ماه رمضان وصل کند،
خداوند ثواب روزه دو ماه پىدرپى را برایش محسوب مىکند.
📚 من لا یحضره الفقیه (شیخ صدوق): ج۲، ص۹۴
@justhadis110
ثقلین و دیگر هیچ...
✳️ یاد آوری نخست، شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ مورخ ۲۵ شعبان (۲ روز قبل از روز موعود یعنی دوشنبه ۲۷ شعبان) 💠
آخرین یاد آوری
از فردا روزهی سه روز آخر شعبان با فضیلت فوق آغاز میشود...
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ عَلَيْكَ بِالاِسْتِعَانَةِ بِإِلَهِكَ وَ اَلرَّغْبَةِ إِلَيْهِ فِي تَوْفِيقِكَ وَ تَرْكِكَ كُلَّ شَائِنَةٍ شَائِبَةٍ أَوْلَجَتْكَ فِي شُبْهَةٍ أَوْ أَسْلَمَتْكَ إِلَى ضَلاَلَة.
⬅️ همواره از خداى خویش یارى خواه و از او تقاضاى توفیق نما تا بتوانی زشتیهایى که تو را گرفتار شک میکند ترک کنی و از گرفتاری در اموری که تو را گمراه میکند سلامت بدارد.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ص۴۴۲
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ كَفَى بِالْمَرْءِ جَهْلاً أَنْ ...يَطْعَنَ عَلَى اَلنَّاسِ بِمَا لاَ يَسْتَطِيعُ اَلتَّحَوُّلَ عَنْهُ.
⬅️ در نادانی انسان همین بس که ...به مردم طعنه و کنایه بزند دربارهی عیوبشان، در حالی که نتواند همان عیوب را در خودش تغییر دهد.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ص۵۲۲
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
⬅️ وَ ايْمُ اللَّهِ لَئِنْ لَمْ يَكُنْ عَصَاهُ فِي الْكَبِيرِ وَ عَصَاهُ فِي الصَّغِيرِ لَجَرَاءَتُهُ عَلَى عَيْبِ النَّاسِ أَكْبَرُ.
⬅️ به خدا سوگند، اگر انسان گناه بزرگى مرتكب نشده باشد و تنها گناهان كوچكى از او سر زده باشد، جرأت او در عيبجويى و غيبت مردمان گناهى است که از عیوب و معاصی بزرگ مردمان بزرگتر است.
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۱۴۰
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ لِيَكُنْ أبغَضَ النّاسِ إلَيكَ، و أبعَدَهُم مِنكَ، أطلَبُهُم لِمَعايِبِ النّاسِ.
⬅️ بايد که منفورترين مردم نزد تو و دورترين آنها از تو كسى باشد، كه بيش از همه در پی عيبجوى از مردم است.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ص۵۴۹
@justhadis110
✳️ این دو صف را غنیمت شمار...
و
یکهو در نماز شیرجه نزن!!
💠 حضرت امام رضا علیه السلام:
✅ مَنْ أَذَّنَ وَ أَقَامَ صَلَّى وَرَاءَهُ صَفَّانِ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ [لاَ يُرَى طَرَفَاهُمَا]
وَ إِنْ أَقَامَ بِغَيْرِ أَذَانٍ صَلَّى عَنْ يَمِينِهِ وَاحِدٌ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَاحِدٌ؛
ثُمَّ قَالَ: «اِغْتَنِمِ اَلصَّفَّيْنِ».
⬅️ هر كس اذان و اقامه گويد (و پس از آن نماز بخواند) پشت سر او دو صف از فرشتگان تشكيل مىشود، [چنان كه دو سوى صف (از بس طولانى است) پيدا نباشد.]
و اگر تنها اقامه بگويد بدون اذان، در سمت راست او فقط يك فرشته، و در سمت چپ او يك فرشته به نماز مىايستد
آنگاه فرمود: اين دو صفّ ملائكه را غنيمت شمار (يعنى اذان و اقامه را قبل از نماز بگو تا از دو صف فرشتگان كه ثواب نماز آنان نيز نصيب تو خواهد شد بهرهيابى).
📚 من لا یحضره الفقیه (شیخ صدوق): ج۱، ص۲۸۷
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ الدُّعَاءُ بَینَ الأذانِ وَ الإقامۀِ مُسْتَجَابٌ فَادْعُوا.
⬅️ دعا در بین اذان و اقامه مستجاب است پس (قبل از نماز اذان و اقامه بگویید و در میان آن) دعا کنید!
📚 کنز العمّال (متقی هندی): ج۲، ص۱۰۳
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ كَانَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ لِأَصْحَابِهِ:
مَنْ سَجَدَ بَيْنَ اَلْأَذَانِ وَ اَلْإِقَامَةِ فَقَالَ فِي سُجُودِهِ (رَبِّ لَكَ سَجَدْتُ خَاضِعاً خَاشِعاً ذَلِيلاً)
يَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى مَلاَئِكَتِي وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي لَأَجْعَلَنَّ مَحَبَّتَهُ فِي قُلُوبِ عِبَادِيَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ هَيْبَتَهُ فِي قُلُوبِ اَلْمُنَافِقِينَ.
⬅️ امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام همیشه و مکرر به اصحاب خود میفرمود:
هر کس بین اذان و اقامه سجده کند و در سجده این دعا را بخواند:
«رَبِ لَكَ سَجَدْتُ خَاضِعاً خَاشِعاً ذَلِيلًا»
(پروردگارا تنها برای تو از روی خضوع و خشوع و ذلیلانه سجده میکنم)
خداوند به ملائک میگوید: قسم به عزت و جلالم،
👈 محبّت او را در قلبهای مؤمنین و هیبتش را در قلبهای منافقین قرار میدهم.
📚 فلاح السائل (سید بن طاووس): ج۱، ص۱۵۲
پ.ن۱:
✳️ آیا میتوان به جهت گفتن اذان و اقامهی فراموش شده نماز را شکست؟
🔹 مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله علیه:
اگر پیش از آنکه به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید که اذان و اقامه را فراموش كرده مستحب است به قصد تحصيل ثواب اذان و اقامه نماز را قطع كند و بعد از اذان و اقامه نماز را از سر بگيرد.
🔹 رهبر معظّم انقلاب آیت الله خامنهای حفظه الله:
اگر پیش از آن که به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید که اذان یا اقامه را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، مستحب است برای گفتن آنها نماز را بشکند.
🔹 آیت الله وحید خراسانی:
اگر پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود يادش بيايد كه اذان و اقامه را فراموش كرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، مستحبّ است براى گفتن آنها نماز را بشكند.
🔹 آیت الله سیستانی:
اگر قبل از قرائت یا پیش از آنكه به اندازه ركوع خم شود، یادش بیاید كه اذان و اقامه یا تنها اقامه را فراموش كرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، مستحب است برای گفتن آنها نماز را بشكند.
🔹 آیت الله مکارم شیرازی:
اگر پیش از رکوع متوجّه شود اذان و اقامه را فراموش کرده چنانچه وقت وسعت داشته باشد، بهتر است نماز را بشکند و اذان و اقامه را بگوید و دوباره شروع کند.
پ.ن۲: یکبار در منزل بزرگی به نماز ایستادم، قامت بستم و بدون اذان و اقامه نماز خواندم، نماز که تمام شد، آن بزرگ فرمود:
آقای فلانی یکهو در نماز شیرجه نزن، اذانی، اقامهای...
@justhadis110
✳️ چرا در میهمانی خدا نباید خورد و نوشید و...؟ (بسیار عمیق و دقیق و تأملبرانگیز!)
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ في وصيّة النبيّ صلیاللهعلیهوآله لعليّ عليهالسلام، قال:
يا علي أربعة يذهبن ضياعاً: الأكل على الشبع...
⬅️ در وصیت رسول صلیاللهعلیهوآله به علی علیهالسلام:
یا علی، چهار چیز نور تو را میبَرَد،
نخست پُر خوری و شکم را انباشتن از غذا...
📚 وسائل الشیعه (شیخ حر عاملی): ج۲۴، ص۲۴۴
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ لَيْسَ شَيْءٌ أضَرَّ على قلب المُؤْمِنِ مِنْ كَثْرَةِ الأكْلِ، وَ هِيَ مُورِثَةٌ لِشَيْئَيْنِ: قَسْوَةِ القَلْبِ، وَ هَيَجَانِ الشَّهْوَةِ.
⬅️ چیزى براى قلب مؤمن زیانبارتر از پرخورى نیست، پرخورى موجب دو چیز است:
سنگدلى، هیجان شهوت.
📚 بحار الانوار (علامه مجلسی): ج۶۳، ص۳۳۷
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ إيَّاكُمْ وَ فُضُولَ المَطْعَمِ؛ فإنَّهُ يَسِمُ القَلْبَ بِالقَسوةِ، وَ يُبْطِئُ بِالجَوارِحِ عَنِ الطّاعَةِ، وَ يُصِمُّ الهِمَمَ عَنْ سَمَاعِ المَوْعِظَةِ.
⬅️ از خوردن بيش از حد بپرهيزيد كه آن دل را سخت مىگرداند
و اعضاى بدن را در اطاعت خدا تنبل مىسازد
و گوش همّتها را از شنيدن پند و اندرز كر مىكند.
📚 بحار الانوار (علامه مجلسی): ج۷۷، ص۱۸۲
@justhadis110
❇️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ... لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (بقره:۱۸۳)
ای کسانی که ایمان آوردهاید، روزه بر شما واجب گشت... امید است که [بر اثر آن] با تقوا شوید ❇️
🔷 عالم ربانی آیت الله سید حسین يعقوبی قائنی رضوان الله علیه:
⬅️ آقای انصاری به من گفتند؛ سعی کنید مباحات را کم کنید تا به عبادت مأنوس شوید.
🔹 چون وقتی نفس انسان به چیزی محظوظ شد، از چیز دیگر حظّ نمیبرد.
وقتی نفس از حظوظات مادی اشباع شد، دیگر پی حظوظات معنوی نمیرود.
🔶 صیام به تقوی چه ربطی دارد؟ (لعلّکم تتّقون) چون حظّ مادی از نفس گرفته میشود، نفس آماده میشود برای حظّ بردن از عبادت [و معنویات]...
✅ @safine_s
💠 مولی امیر المؤمنین علی علیه السلام:
✅ مُعاشَرَةُ ذَوي الفَضائلِ حَياةُ القُلوبِ.
⬅️ معاشرت با صاحبان فضائل حقیقی، مایهی حیات قلبهاست.
📚 غرر الحکمی (تمیمی آمدی): ج۱، ص۴۲۹
@justhadis110
✳️ چه حدیثی و چه خدایی...
✅ اِنَّ رَسُوُلَ اللّهِ (صَلَّیَ اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ) یَطْلُبُ یَومَ الْقِیامَةِ مِنَ اللّهِ سُبْحانَهُ اَلّا یُحاسِبَ اُمَّتَهُ بِحَضْرَةٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّسُلِ وَ سائِرِ اْلاُمَمِ، لِئَلّا تَظْهَرَ عُیُوبُهُم عِنْدَهُمْ، بَلْ یُحاسِبَهُمْ بِحَیْثُ لا یَطَّلِعُ عَلی مَعاصِیهِمْ غَیْرُهُ سُبْحانَه وَ سِواهُ (صَلَّیَ اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ)
فَیَقُولُ اللّهُ سُبْحانَهُ:
یا حَبیبی، أَنَا أَرْأَفُ بِعِبادی مِنْکَ، فَإِذا کَرِهْتَ کَشْفَ عُیُوبِهِمْ عِنْدَ غَیْرِکَ، فَأَنَا أَکْرَهُ کَشْفَها عِنْدَکَ أَیْضاً،
فَاُحاسِبُهُمْ وَحْدِی بِحَیْثُ لا یَطَّلِعُ عَلی عَثَراتِهِمْ غَیْرِی.
⬅️ در روایت است که:
رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز قیامت به خاطر اینکه عیوب امّت آن حضرت نزد دیگران آشکار نگردد، از خداوند میخواهد که اعمال امتش را در مقابل دیدگان ملائکه و رسولان و دیگر امّتها محاسبه نکند؛
بلکه اعمال امّتش را به گونهای حسابرسی فرماید که غیر از خداوند سبحان و پیامبر اکرم، دیگران بر اعمال ناشایستِ آنان مطلع نگردند.
در این حال خداوند میفرماید:
ای جبیب من!
من به بندگانم از تو مهربانترم!
پس اگر تو کراهت داری که عیوب آنان نزد دیگران ظاهر گردد، من دوست ندارم که عیوب آنان حتی نزد تو هم آشکار گردد.
پس خود به تنهایی اعمال آنان را محاسبه میکنم، تا احدی جز من بر لغزشها و گناهان آنان مطلع نگردد.
📚 جامع السعادات (ملا مهدی نراقی): ج۲، ص۲۸۱
پ.ن: مرحوم حاج رضا عالی که سالها از محضر عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه بهره برد و حجت الاسلام مسعود عالی به ایشان میگفت:
آقا رضا، من هر جملهی شما را میتوانم یک منبر کنم، میگفت:
من نمیدانم در رفاقت با خدا چی نیست که با خدا رفاقت نمیکنیم...
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ قَالَ إِبْلِيسُ لَعْنَةُ اَللَّهِ عَلَيْهِ لِجُنُودِهِ إِذَا اِسْتَمْكَنْتُ مِنِ اِبْنِ آدَمَ فِي ثَلاَثٍ لَمْ أُبَالِ مَا عَمِلَ فَإِنَّهُ غَيْرُ مَقْبُولٍ مِنْهُ:
إِذَا اِسْتَكْثَرَ عَمَلَهُ
وَ نَسِيَ ذَنْبَهُ
وَ دَخَلَهُ اَلْعُجْبُ.
⬅ ابلیس لعین خطاب به لشکریانش گفت:
اگر موفق شوم به ایجاد سه ویژگی در بنیآدم، هیچ فرقی برایم ندارد که چه اعمالی انجام میدهند، چرا که با وجود آن سه ویژگی اصلاً اعمالشان قبول نمیشود.
نخست اینکه عمل خود را بسیار پندارد
دوم اینکه گناهش را از یاد ببرد
سوم اینکه از خودش راضی باشد!
📚 الخصال (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۱۲
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَنْ أُعْجِبَ بِرَأْيِهِ ضَلَّ وَ مَنِ اِسْتَغْنَى بِعَقْلِهِ زَلَّ.
⬅ هر کس به نظر خودش تکیه کند گمراه میشود
و هر کس به عقل و فهم خودش اکتفا کند دچار لغزش میشود.
📚 الکافي (ثقة الاسلام کلینی): ج۸، ص۱۸
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ مَن اُعجِبَ بِنَفسِهِ هَلَكَ، و مَن اُعجِبَ بِرَأيِهِ هَلَكَ،
و إنَّ عيسى بنَ مَريمَ عليه السلام قالَ:
داوَيتُ المَرضى فشَفَيتُهُم بِإذنِ اللّه، و أبرَأتُ الأكمَهَ و الأبرَصَ بِإذنِ اللّه، و عالَجتُ المَوتى فأحيَيتُهُم بِإذنِ اللّه، و عالَجتُ الأحمَقَ فلَم أقدِرْ عَلى إصلاحِهِ!
فقيلَ: يا روحَ اللّه، و ما الأحمَقُ؟
قالَ: المُعجَبُ بِرأيِهِ و نَفسِهِ، الَّذي يَرَى الفَضلَ كُلَّهُ لَهُ لا عَلَيهِ، و يُوجِبُ الحَقَّ كُلَّهُ لِنَفسِهِ و لا يُوجِبُ عَلَيها حَقّا، فذاكَ الأحمَقُ الَّذي لا حِيلَةَ في مُداواتِهِ.
⬅ هر کس از خودش راضی باشد هلاک میشود و هر کس تنها رأی خود را بپسندد هلاک میشود.
عيسى بن مريم عليه السلام گفت: من بيماران را مداوا كردم و به اذن خداوند شفايشان دادم. كور مادرزاد و پيس را به اذن خدا بهبود بخشيدم، مردگان را به اذن خدا زنده كردم
و در صدد معالجه احمق برآمدم، اما نتوانستم او را اصلاح گردانم!
عرض شد: اى روح اللّه! احمق كيست؟
فرمود: خودرأىِ خودپسند؛
كسى كه همه فضايل را براى خودش قائل است و عيبى در خود نمىبيند و هر چه حق و حقوق است براى خودش مىداند و براى ديگران نسبت به خود، حقى قائل نيست.
اين همان احمق است كه براى درمان او راهِ چارهاى وجود ندارد.
📚 الإختصاص (شیخ مفید): ج۱، ص۲۲۱
@justhadis110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ندای الهی، در هر شب ماه رمضان به بندگانش
🎙مرحوم آقا مجتبی تهرانی
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ يَقُولُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَأُعْطِيَهُ سُؤْلَهُ هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَيْهِ هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَهُ.
⬅️ خود خداوند (و نه ملکی منادی مانند منادیان شبهای ماه رجب و شبهای جمعه، بلکه خود خداوند بیواسطه!) در هر شب از شبهای ماه رمضان خطاب به بندگانش میفرماید:
آیا سائلی هست که از من چیزی بخواهد تا عطایش کنم
آیا توبهکنندهای هست تا توبهاش را قبول نمایم
آیا طالب استغفاری هست تا از او در گذرم...!؟
📚 امالی (شیخ مفید): ص۲۲۹
یک صبح به اخلاص بیا بر در ما
گر کار تو بر نیامد آنگه گله کن
باز آ باز آ هر آنچه هستی باز آ
گر کافر و گبر و بتپرستی باز آ
این درگه ما درگه نومیدی نیست
صد بار اگر توبه شکستی باز آ
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ لاَ قَوْلَ إِلاَّ بِعَمَلٍ وَ لاَ قَوْلَ وَ لاَ عَمَلَ إِلاَّ بِنِيَّةٍ وَ لاَ قَوْلَ وَ لاَ عَمَلَ وَ لاَ نِيَّةَ إِلاَّ بِإِصَابَةِ اَلسُّنَّةِ.
⬅️ هيچ گفتارى جز با كردار ارزش ندارد و هيچ گفتار و كردارى جز با نيت ارزش ندارد هيچ گفتار و كردار و نيتى جز با موافقت و متابعت از سنت ارزش ندارد.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۷۰
🔷 عالم ربانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه:
⬅️ حقایق در ضمن عمل کردن به وظایف شرعیه به دست میآید.
آنها که طریقت را در عرض شریعت قرار داده و خیال کردهاند طریقت راهی است و شریعت راهی دیگر، در مسیری گام برداشتهاند که دیر یا زود نشانههای بطلان راه آنان ظاهر خواهد شد...
ممکن است اولیای خدا بر خلاف فهم یا سلیقهی افراد دستوری بدهند و یا احیانا مانند طبیبی که بیمار خود را از خوردن یک غذای مقوی پرهیز میدهد به خاطر رعایت مصالحی یک عمل مستحب را بگویند موقتا ترک کنید، اما هرگز خلاف واجبات و محرمات از آنها شنیده نخواهد شد، چرا که «حَلاَلُ مُحَمَّدٍ حَلاَلٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ. (الکافی: ج۱، ص۵۸)»
و این حکم برای هیچ مقامی استثنا نشده است.
📚 سفینة الصادقین: فصل در محضر عارف مجذوب آیة الله انصاری قدسسره: ص۱۵۰و۱۵۳
🔷 عالم ربانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه:
⬅️ مطلبی که باید همیشه به آن توجه داشته باشیم این است که شریعت و طریقت از یکدیگر جدا نیست، بلکه طریقت از شریعت اتخاذ میشود و اگر طبق آن سلوک شود انسان را به حقیقت میرساند.
راه صحیح همان است که محمد و آل محمد علیهمالسلام نشان دادهاند و سلوک صحیح که نتیجهبخش و قرب آور باشد منحصر به این است که به آنان تمسک جسته و از ارواح شریف آن بزرگواران استمداد بجوییم.
آنان سرچشمهی فیض الهی هستند و معانی را هم در واقع خود آن سروران افاضه میکنند؛ زیرا آنان روح کلی و نفس کلی و ما نفوس جزئی هستیم، و همیشه فرع باید از اصل خویش استفاده کند.
پس هر چه از ناحیهی غیر آنها باشد، گرچه ممکن است دارای خواص و آثاری هم باشد، لکن حقیقت و محتوایی ندارد و همه باطل و گمراهی است.
روزی دستور العملی را که در کتاب غیر معتبری دیده بودم و مشتمل بر آیاتی از قرآن بود انجام دادم. همان شب در خواب دیدم کیسهای پر از جواهرات دارم و به من گفته شد: اینها مصنوعی است! جواهراتی خوب است که معدنی باشد. پس از بیدار شدن فهمیدم مصنوعی بودن جواهرات به خاطر این بوده که آن دستور العمل ماثور نبوده است.
📚 سفینة الصادقین: فصل طریقت از شریعت جدا نیست؛ ص۵۸۴
@justhadis110
✳️ موسیقی غنا، نفاق، غیرت و...
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ اِسْتِمَاعُ اَلْغِنَاءِ وَ اَللَّهْوِ يُنْبِتُ اَلنِّفَاقَ فِي اَلْقَلْبِ كَمَا يُنْبِتُ اَلْمَاءُ اَلزَّرْعَ.
⬅️ گوش دادن موسیقی غنا و لهو، نفاق را در قلب میرویاند، آنسان كه آب زراعت را مىروياند.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۶، ص۴۳۴
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ إنَّ الغَيرَةَ مِن الإيمانِ، و إنّ المَذاءَ مِن النِّفاقِ.
⬅️ بهراستی که غیرت از ایمان است و بیغیرتی از نفاق.
📚 كنز العمال (متقی هندی): ج۳، ص۳۸۵
@justhadis110
💠خواندن #دعای #مجیر در "ایام البیض"
⬅️عالم ربانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه:
↩️خواندن دعای مجیر در ایام البیض (ماه مبارك رمضان) (روزهای سیزدهم تا پانزدهم) را فراموش نكنید، زیرا گناهان به واسطۀ خواندن دعای مجیر در این سه روز بخشیده میشود.
⬅️خواندن این دعا در ماههای دیگر هم برای رفع مرض و بیماری و ادای قرض موثر است.
⬅️بنده خواندن این دعا را به همه دوستان سفارش میكنم زیرا برای رفع غم و غصه عجیب است.
⬅️کسانی كه گرفتاری و ناراحتی دارند، پس از خواندن دعای مجیر، دعای یا مَنْ تُحَلُّ (دعای هفتم صحیفه سجادیه) را هم بخوانند.
🗓95-05-21
✅@safine_s
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ ایُّ الْاجتهاد افْضلُ من عفَّة بَطْنٍ و فرْجٍ؟ 1⃣
ما عُبِدَ اللهُ بشیْءٍ افْضل من عفَّة بطنٍ و فرْجٍ! 2⃣
⬅ کدام کوشش و ریاضت بالاتر از حفظ شکم و دامن از حرام است؟
خداوند به چیزی با فضیلتتر از نگهداشتن شکم و دامن از حرام عبادت نشده است!
📚 1⃣ مجمع البیان (شیخ طبرسی): ج۳، ص۳۸
2⃣ الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۷۹
@justhadis110
✳️ شیعیان و محبان رسول الله و آقا امیر المؤمنین بابت نخستین نوه و نخستین فرزند خانهی عصمت و طهارت صله بگیرید...
🔹 پیام سیدی عزیز به بنده:
سلام برادر
طاعات قبول
سال نو مبارک
حاجی من چند سالی هست ولادت امام حسن عیدی میدم، عیدی خوب میدم، حالا هر چقدر که دستم برسه، به همکارا میدم، به خانواده میدم اینجوری. (هر چی دارم از این آقا دارم)
امسال پولشو تهیه کردم، حالا میخواهم به همراه پولِ تو پاکت، یه روایتی از امام حسن یا کرامتی از امام حسن بنویسم بگذارم که کوتاه هم باشه که بگیم ما هم به تاسی از ایشون کریم باشیم.
میخواستم ببینم چیزی شما تو ذهنت هست؟ بگی، تو ثوابشم ایشالله شریک باشی؟!
🔹 پاسخ حقیر:
سلام سید عزیز
بله برادر
میفرستم برایت، یه چیز کمنظیر انشالله
و ارسالی حقیر به مناسبت ولادت سبط اکبر، کریم اهل بیت آقا امام حسن مجتبی علیه السلام:
❇️ این سخن بس گوهربار امام حسن مجتبی علیه السلام نیز که یکی از ۲۰ حدیث تأثیرگذار در زندگی من بوده تمثیلی که به نقل از مرحوم آیت الله حائری شیرازی رضوان الله تعالی علیه پس از نقل حدیث آمده را با دقت بخوانید:
قیل له: لأی شَی ء لا نَراک تَرُدُّ سائِلا وَ إنْ کنْتَ عَلی ناقَة؟
✅ فقال- علیه السلام-:
«إنّی للهِ سائِلٌ، وَ فیهِ راغِبٌ، وَأَنا أَسْتَحْیی أنْ أَکونَ سائِلا وَأَرُدُّ سائِلا، وَ إِنَّ اللهَ عَوَّدَنی عادَةً أَنْ یفیضَ نِعَمه عَلَی وَ عَوَّدْتُهُ أَنْ أَفیضَ نِعَمَهُ عَلَی النّاسِ فَأَخْشی إنْ قَطَعْتُ العادَةِ أَنْ یمْنَعَنی العادَةَ.» وَ أَنْشَدَ یقُولُ:
إذا ما أَتانی سائِلٌ قُلْتُ مَرْحَباً بِمَنْ فَضْلُهُ فَرْضٌ عَلَی مُعَجَّلٌ
وَ مِنْ فَضْلِهِ فَضْلٌ عَلی کلِّ فاضِل وَأَفْضَلَ أَیامِ الفَتی حینَ یسْأَلُ.
⬅️ شخصی از امام حسن مجتبی (علیه السلام) پرسید چرا به هیچ نیازمندی که درخواست کمک میکند جواب رد نمیدهید حتی اگر سوار بر شتر (و در حال حركت) باشيد؟!
💠 امام فرمود:
⬅️ به راستی كه من هم گدای خدايم و در اين گدايی خود به درگاه خدا چشم اميد دارم (و راغبم)؛
و شرم دارم که خود سائل باشم و سائلی را رد کنم.
👈 خدای بزرگ، مرا به برنامهای عادت داده است که همواره نعمتهایش را بر من فرو میریزد
و من هم او را چنان عادت دادهام که نعمتهایش را به مردم میبخشم.
👈 میترسم اگر اين عادتم را ترک کنم،
او نیز عادتش را واگذارد‼️
آنگاه این شعر را خواند:
(هرگاه سائلی به نزد من آید به او خوش آمد و آفرین میگویم، زیرا بخشش نمودن به او بر من واجب است.)
(و هر بخشندهای که به سائل بخشش نماید به فضیلت رسيده، و نیکوترین روزهای #جوانمرد روزی است که از او #درخواست_کمک شود.»
📚 احقاق الحق (قاضي نورالله شوشتري): ج۲۶، ص۴۴۵
✳️ مرحوم آیت الله حائری شیرازی در تمثیلی فوقالعاده زیبا این سنت خداوندی را چنین تبیین مینمایند:
👈 اگر سینی چای را جلوی شما گرفتند؛ شما یک استکان برداشتی دادی به کناریت، یکی دیگر برداشتی برای شخص دیگر، یکی دیگر برای شخص دیگر و... تا وقتی از سینی استکان برمیداری برای دیگری، سینی را در مقابل شما نگه میدارند؛
اما اگر سینی را آوردند و برای خودت برداشتی سینی را میبرند برای دیگری؛
عطای خدا هم چنین است
اگر از عطای خدا به خودت، به دیگران هم دادی، سینی عطا را از مقابلت بر نمیدارند؛
هم حاجت خود را رفع میکنی، هم سبب رسیدن عطای خدا به دیگران هم میشوی؛
به جای آنکه دستت جلوی خلق دراز باشد (با ذلت و منت و ...) دستت با عزت در سینی عطای خداست و به دستت خیر نیز برای دیگران جاری میشود.
🔆 ولادت موفور السرور نخستین مولود خانهی عصمت و سبط اکبر، آقا امام حسن مجتبی یر همه شیعیان و محبان و ارادتمندانشان تبریک و تهنیت باد...
@justhadis110