eitaa logo
ثقلین و دیگر هیچ...
327 دنبال‌کننده
45 عکس
43 ویدیو
0 فایل
احادیث حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، همراه با متن عربی و ذکر منبع
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 💠 فرمایشات امام رضا علیه السلام در آخرین جمعه ماه شعبان، برای آمادگی مؤمنین در ورود به ماه مبارک رمضان ┈••✾•🌿📚🌿•✾••┈ ⬅️ اباصلت هروی نقل می کند که در آخرین جمعه ماه شعبان، خدمت حضرت رضا (علیه السلام)شرف یاب شدم. حضرت فرمود: ای اباصلت! اکثر ماه شعبان گذشت و هم اکنون آخرین جمعه این ماه است. پس در باقیمانده این ماه، کوتاهی خود را جبران کن. لذا لازم است که به آنچه برای تو نافع است، روی آوری: ▫️دعا و استغفار بسیار انجام دهی؛ ▫️قرآن زیاد بخوانی؛ ▫️از گناهان خویش به سوی خداوند توبه نمایی تا آن گاه که ماه خدا به تو روی می آورد، ▫️خود را برای خداوند خالص کرده باشی؛ ▫️امانتی بر گردنت نباشد مگر آنکه آن را ادا کرده باشی؛ ▫️ کینه مؤمنی در قلبت نباشد مگرآنکه آن را از قلبت بیرون کرده باشی؛ ▫️گناهی را که قبلاً مرتکب می شدی ترک نمایی؛ ▫️تقوا پیشه سازی؛ ▫️ در امور پنهانی و آشکار خویش به خداوند توکل نمایی که هرکس به خداوند توکل نماید، او را کافی است؛ ⬅️و در باقی مانده این ماه این ذکر را زیاد تکرار نمایی: 💠«اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ»، که همانا خداوند در این ماه برای حرمت ماه رمضان، بنده های بسیاری را از آتش جهنم آزاد می کند. 📚(بحارالأنوار، ج۹۷، ص ۷۳ به نقل از عیون اخبارالرضا علیه السلام) 《ایتا،تلگرام،سروش》 🌷 @nedayhosseini @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اَلْمُحْسِنُ اَلْمَذْمُومُ مَرْحُومٌ. ⬅️ شخص نیکوکاری که او را مذمّت و نکوهش کنند، مورد رحمت (خاص) خداوند است. 📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۶۰ @justhadis110
✳️ ندای الهی، در هر شب ماه رمضان به بندگانش 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ يَقُولُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَأُعْطِيَهُ سُؤْلَهُ هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَيْهِ هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَهُ. ⬅️ خود خداوند (و نه ملکی منادی مانند منادیان شب‌های ماه رجب و شب‌های جمعه، بلکه خود خداوند بی‌واسطه!) در هر شب از شب‌های ماه رمضان خطاب به بندگانش می‌فرماید: آیا سائلی هست که از من چیزی بخواهد تا عطایش کنم آیا توبه‌کننده‌ای هست تا توبه‌اش را قبول نمایم آیا طالب استغفاری هست تا از او در گذرم...!؟ 📚 امالی (شیخ مفید): ص۲۲۹ یک صبح به اخلاص بیا بر در ما گر کار تو بر نیامد آنگه گله کن باز آ باز آ هر آنچه هستی باز آ گر کافر و گبر و بت‌پرستی باز آ این درگه ما درگه نومیدی نیست صد بار اگر توبه شکستی باز آ @justhadis110
✳️ فرازی از مناجات شعبانیه و فرازی از استغفار هفتادبندی امیرالمؤمنین علی علیه السلام در واپسین لحظات ماه شعبان... 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اللَّهُمَّ ...بِيَدِكَ لا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي وَ نَقْصِي وَ نَفْعِي وَ ضَرِّي إِلَهِي إِنْ حَرَمْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يَرْزُقُنِي وَ إِنْ خَذَلْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُنِي... ⬅️ خداوندا! ...تنها به دست توست نه به دست غير تو، هر گونه فزونى و كاستی‌ام و هر سود و زيانم، خدايا! اگر محرومم كنى پس كيست آن كه به من روزى دهد؟ و اگر خوارم سازى پس كيست آن كه به من يارى رساند... 📚 إقبال الأعمال (سید بن طاووس): فرازی از مناجات شعبانیه، ج۲، ص۶۸۵ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُكَ لِكُلِّ ذَنْبٍ حَمَلَنِي عَلَى الْخَوْفِ مِنْ غَيْرِكَ أَوْ دَعَانِي إِلَى التَّوَاضُعِ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ أَوِ اسْتَمَالَنِي إِلَيْهِ الطَّمَعُ فِيمَا عِنْدَهُ أَوْ زَيَّنَ لِي طَاعَتَهُ فِي مَعْصِيَتِكَ اسْتِجْرَاراً لِمَا فِي يَدِهِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِحَاجَتِي إِلَيْكَ لَا غِنَا لِي عَنْكَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِي يَا خَيْرَ الْغَافِرِينَ. ⬅️ بار خدایا! از تو آمرزش می‌طلبم برای هر گناهی که مرا واداشت که از غیر تو بترسم، یا مرا به تواضع کردن بی‌مورد نسبت به یکی از مخلوقاتت کشانید، یا به طمع آنچه نزد او بود به سوی او مایل شدم، یا در امری که معصیت تو بود از او اطاعت کردم، به جهت طمع به آنچه که (گمان می‌کردم) در توان او است، در حالی که من می‌دانم همواره به تو محتاجم و هرگز از تو بی‌نیاز نیستم؛ (و سود و زیانم تنها به دست توست و نه به دست کس دیگری) پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این گونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان! 📚 بلد الأمین (کفعمی): بند ۶۷ از استغفار ۷۰ بندی امیرالمؤمنین، ج۱ ص۳۸ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ عَجِبتُ لِمَن يُقالُ: إنَّ فيهِ الشَّرَّ الّذي يَعلَمُ أنَّهُ فيهِ كَيفَ يَسخَطُ! و عَجِبتُ لِمَن يُوصَفُ بِالخَيرِ الَّذي يَعلَمُ أنَّهُ لَيسَ فيهِ كَيفَ يَرضى! ⬅️ در شگفتم از كسى كه گفته مى‌شود در او بدى وجود دارد و خودش مى‌داند كه آن بدى در او هست، چگونه [از شنيدن اين سخن] ناراحت مى شود!؟ و در شگفتم از كسى كه خوبی‌اى را به او نسبت مى‌دهند و خودش مى‌داند كه آن خوبى را ندارد، چگونه خوشحال مى‌شود! 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۴۶۲ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ لَا تَكُنْ مِمَّنْ... عَلَى النَّاسِ طَاعِنٌ وَ لِنَفْسِهِ مُدَاهِنٌ... ⬅️ از کسانی مباش که... به دیگران سر هر کاری طعنه می‌زنند و ایراد می‌گیرند، اما از کنار کوتاهی و اشتباهات خود به راحتی عبور می‌کنند و به روی خودشان نمی‌‌آورند. 📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از حکمت ۱۵۰ - ص۴۹۷ @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ أَكْمَلُ اَلنَّاسِ عَقْلاً أَخْوَفُهُمْ لِلَّهِ وَ أَطْوَعُهُمْ لَهُ وَ أَنْقَصُ اَلنَّاسِ عَقْلاً أَخْوَفُهُمْ لِلسُّلْطَانِ وَ أَطْوَعُهُمْ لَهُ. ⬅️ كامل‌ترين مردم از لحاظ عقل، خائف‌ترین و فرمانبردارترين آنان از خداست و ناقص‌العقل‌ترینِ مردم، بيمناك‌ترين و فرمانبردارترين آنان از صاحبان قدرت است. 📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۵۰ پ.ن: به قول حکیم سنایی: کدخدایی همه غم و هوس است کد رها کن، تو را خدای بس است @justhadis110
✳️ لَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا أللهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ [بقره:۱۸۹] نيكى آن نيست كه از پشت خانه‌ها درآييد، بلكه نيكى آن است كه کسی تقوا پيشه كند، و به خانه‌ها از درب [ورودى‌] آنها درآييد، و تقوای الهی پیشه کنید، باشد كه رستگار گرديد.✳️ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام در تفسیر این آیه‌ی شریفه می‌فرمایند: ✅ نَحْنُ الْبُیُوتُ الَّتِی أَمَرَ اللَّهُ أَنْ تُؤْتَی مِنْ أَبْوَابِهَا نَحْنُ بَابُ اللَّهِ وَ بُیُوتُهُ الَّتِی یُؤْتَی مِنْهُ فَمَنْ بَایَعَنَا وَ أَقَرَّ بِوَلَایَتِنَا فَقَدْ أَتَی الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَ مَنْ خَالَفَنَا وَ فَضَّلَ عَلَیْنَا غَیْرَنَا فَقَدْ أَتَی الْبُیُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا. ⬅️ ما خانه‌های خدا هستیم که امر شده [انسان‌ها] از درهای آن به‌سوی خدا بروند. ما درهای [رسیدن به] خدا و خانه‌های اوییم که [انسان‌ها] از این طریق به خدا می‌رسند. هر که با ما بیعت کرده و به ولایت ما اقرار نماید، از درب آن وارد خانه شده و هر که با ما مخالفت ورزد و دیگری را بر ما مقدّم دارد از پشت وارد خانه شده است. 📚 احتجاج (طبرسی): ج۱، ص۲۲۷ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ مَطَرَتِ السَّمَاءُ بِالْمَدِینَهًِْ فَلَمَّا تَقَشَّعَتِ السَّمَاءُ وَ خَرَجَتِ الشَّمْسُ خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِی أُنَاسٍ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ فَجَلَسَ وَ جَلَسُوا حَوْلَهُ إِذَا أَقْبَلَ عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لِمَنْ حَوْلَهُ: هَذَا عَلِیٌّ (علیه السلام) قَدْ أَتَاکُمْ تَقِیَّ الْقَلْبِ نَقِیَّ الْکَفَّیْنِ هَذَا عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) لَا یَقُولُ إِلَّا صَوَاباً تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا یَزُولُ عَنْ دِینِهِ فَلَمَّا دَنَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَجْلَسَهُ بَیْنَ یَدَیْهِ فَقَالَ: یَا عَلِیُّ (علیه السلام)! أَنَا مَدِینَهًُْ الْحِکْمَهًِْ وَ أَنْتَ بَابُهَا فَمَنْ أَتَی الْمَدِینَهًَْ مِنَ الْبَابِ وَصَلَ. یَا عَلِیُّ (علیه السلام)! أَنْتَ بَابِیَ الَّذِی أُوتِیَ مِنْهُ وَ أَنَا بَابُ اللَّهِ فَمَنْ أَتَانِی مِنْ سِوَاکَ لَم یَصِلْ وَ مَنْ أَتَی سِوَایَ لَمْ یَصِلْ. فَقَالَ الْقَوْمُ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ مَا یَعْنِی بِهَذَا؟! قَالَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ بِهِ قُرْآناً: [لَیْسَ الْبِرُّ إِلَی آخِرِ الْآیَهًِْ...] ⬅️ باران در مدینه بارید، پس زمانی که ابرها پراکنده شدند و خورشید بیرون آمد، رسول‌اکرم (صلی الله علیه و آله) در میان گروهی از مهاجر و انصار آمده و نشست و آن‌ها نیز برگرد ایشان نشستند. وقتی علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) پیش می‌آمد، رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله) به اطرافیانش فرمود: «این علی (علیه السلام) است که به‌سوی شما می‌آید. قلبی خداترس و دستانی پاک دارد. این علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) است که جز به حق سخن نمی‌گوید؛ اگر کوه نابود شود او از دینش دست نمی‌کشد». هنگامی‌که [علی (علیه السلام)] نزدیک رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله) رسید مقابل ایشان نشست پس فرمود: «ای علی (علیه السلام)! من شهر حکمت و تو در آن هستی. پس هرکه بخواهد وارد شهر شود باید از در آن عبور کند تا به شهر برسد. ای علی (علیه السلام)! تو درب من هستی که از آن باید بر من وارد شد و من درب خدا هستم. پس هرکس از طریقی غیر تو بر من وارد شود، به من نمی‌رسد و هرکه از طریق غیر من به‌سوی خدا رود، هرگز نمی‌رسد». آنگاه عدّه‌ای از مردم از یکدیگر سؤال کردند: «معنای این سخن چیست»؟ پس خداوند این آیه‌ی قرآن را نازل کرد: [وَ لَیْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ ظُهُورِها... 📚 تفسیر فرات کوفی: ص۶۳ - بحارالأنوار، ج۴۰، ص۲۰۳ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ لاَ تَجْعَلَنَّ أَكْثَرَ شُغُلِكَ بِأَهْلِكَ وَ وَلَدِكَ فَإِنْ يَكُنْ أَهْلُكَ وَ وَلَدُكَ أَوْلِيَاءَ اَللَّهِ فَإِنَّ اَللَّهَ لاَ يُضِيعُ أَوْلِيَاءَهُ وَ إِنْ يَكُونُوا أَعْدَاءَ اَللَّهِ فَمَا هَمُّكَ وَ شُغُلُكَ بِأَعْدَاءِ اَللَّهِ؟! ⬅️ بيشتر اوقات خود را صرف زن و فرزند خويش مكن؛ زيرا اگر آنان دوست خدا باشند، خداوند دوستانش را وا نمى‌گذارد و اگر دشمن خدا باشند، چرا بايد همّ و غمت رسيدگى به دشمنان خدا باشد؟ 📚 نهج البلاغه (سید رضی): حکمت‌۳۲۹ - ص۵۳۶ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ لَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ كَانَ يَدْخُلُ عَلَى الْمَرْأَةِ الْمُسْلِمَةِ وَ الْأُخْرَى الْمُعَاهِدَةِ فَيَنْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلُبَهَا وَ قَلَائِدَهَا وَ رُعُثَهَا مَا تَمْتَنِعُ مِنْهُ إِلَّا بِالِاسْتِرْجَاعِ وَ الِاسْتِرْحَامِ ثُمَّ انْصَرَفُوا وَافِرِينَ مَا نَالَ رَجُلًا مِنْهُمْ كَلْمٌ وَ لَا أُرِيقَ لَهُمْ دَمٌ فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا كَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ كَانَ بِهِ عِنْدِي جَدِيراً. فَيَا عَجَباً عَجَباً وَ اللَّهِ يُمِيتُ الْقَلْبَ وَ يَجْلِبُ الْهَمَّ مِنَ اجْتِمَاعِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ عَلَى بَاطِلِهِمْ وَ تَفَرُّقِكُمْ عَنْ حَقِّكُمْ فَقُبْحاً لَكُمْ. ⬅️ به من خبر رسيده مهاجمى از آنان بر زن مسلمان و زنی یهودی که در پناه اسلام بوده تاخته و خلخال و دستنبد و گردن‌بند و گوشواره او را به يغما برده، و آن بينوا در برابر آن غارتگر جز كلمه استرجاع و طلب یاری راهى نداشته، آن گاه اين غارتگران‏ با غنيمت بسيار باز گشته، در حالى كه يك نفر از آنها زخمى نشده. و احدى از آنان به قتل نرسيده. اگر بعد از اين حادثه مسلمانى از غصه بميرد جاى ملامت نيست، بلكه مرگ او در نظر من شايسته است. عجبا عجبا به خدا سوگند كه اجتماع اينان بر باطلشان، و پراكندگى شما از حقّتان دل را مى‏ميراند، و باعث جلب غم و غصه است. 📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۷۰ 💠 امام زمان حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه: ✅ ما یحبسنا عنهم الا ما یتصل بنا مما نکرهه و لا نؤثره منهم. ✅ لَوْ أَنَّ أَشْیَاعَنَا وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا‌. ⬅️ چیزی ما را از شیعیان محبوس نداشته مگر به سبب اعمال ناپسندی که از ایشان سر می‌زند و خبر آنها به ما می‌رسد و برایشان نمی‌پسندیم. ⬅️ اگر شیعیان ما که خداوند آنها را به اطاعت و بندگی خویش موفق بدارد در وفای به عهد و پیمان الهی، اتحاد قلوب می‌داشتند و عهد و پیمان را محترم می‌شمردند، سعادتِ دیدار ما به تأخیر نمی‌افتاد! و هر آینه به سعادت دیدار ما نائل می‌شدند. 📚 احتجاج (طبرسی): ج۲، ص ۶۵۰ و ۵۹۷ 💠 حضرت امام جواد علیه السلام: ⬅️ هرگاه به تعداد ۳۱۳ نفر از اهل اخلاص برایش جمع شدند، خداوند امر او را ظاهر می‌سازد... 1⃣ 💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام‌: ⬅️ اگر به تعداد ۳۱۳ نفر اهل بدر، برای امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف یار پیدا بشود، بر ایشان واجب می‌شود که قیام کند و تغییر ایجاد کند. 2⃣ 📚 منابع: 1⃣✅ و هو الّذي تطوي له الأرض، و يذلُّ له كلُّ صعب [و] يجتمع إليه من أصحابه عدَّة أهل بدر: ثلاثمائة و ثلاثة عشر رجلاً، من أقاصي الأرض، ... فإذا اجتمعت له هذه العدَّة من أهل الاخلاص أظهر الله أمره، ...(کمال الدین: ج۱، ص۳۷۸) 2⃣✅ اذا اجتمع للامام عدة اهل بدر ثلاثمائة و ثلاثة عشر وجب علیه القیام و التغییر. (بحارالانوار: ج۹۷، ص۵۱) 🔹 مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه: ⬅️ سبب غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خود ما هستیم... ما از پیش در طول تاریخ ائمه (علیهم السلام) امتحان خود را پس داده‌ایم که آیا از امام تحفّظ (محافظت)، و اطاعت می‌کنیم و یا این که ايشان را به قتل می‌رسانیم؟! 📚 در محضر حضرت بهجت (محمد حسین رخشاد): ص ۹۱ @justhadis110
✳️ * دعای مجیر ✅ دعای رفیع الشانی است که جبرئیل آن را هنگامی که پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله» در مقام ابراهیم مشغول نماز بودند برای آن حضرت آورد. در روایت آمده است کسی که آن را در ایام البیض ماه مبارک رمضان (سیزده، چهارده و پانزدهم ماه) بخواند گناهانش آمرزیده گردد گرچه به عدد دانه‌های باران، برگ درختان و ریگ‌های بیابان باشد. همچنین خواندن آن برای ادای دین، غنا و توانگری، شفای مریض و رفع غم نافع است. 📚 مصباح کفعمی: ص ۲۶۸ ‌‌‌ 💠 عالم ربانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه: ▫️ این دعای مجیر را من به همه دوستان سفارش می‌کنم، برای رفع غم و غصه عجیب است. ▫️این‌هایی که گرفتاری و ناراحتی دارند، این دعا را بخوانند و بعد از آن هم دعای یا مَنْ تُحَلُّ (دعای هفتم صحیفه سجادیه) را بخوانند. 💠 @sadeghin_ir
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ ...إِلَهِي... هَلْ قَدَمٌ عِنْدَ اَلشَّدَائِدِ إِلاَّ وَ هِيَ إِلَيْكَ تَسْعَى... ⬅️ ...خدای من... آیا در سختی‌ها جز آن گامی که به سوی تو می‌شتابد، گامی توان یافت؟ 📚 بحار الأنوار (علامه مجلسی): ج۹۱، ص۱۱۱ @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ لو كان العقل رجلا لكان حسنا. ⬅️ اگر عقل بخواهد به شکل شخصی مجسم شود، آن شخص حسن بن علی بود. 📚 مقتل الحسین (موفق بن احمد خوارزمی): ج۱، ص۱۰۰ پ.ن: خوارزمی از علمای بزرگ اهل سنت در قرن ۶ هجری است؛ وی این حدیث شریف را به سند متصل ذکر کرده که در انتهای سلسله سند، عکرمه (شاگرد ابن عباس که بخاری (از بزرگترین محدثان نزد اهل سنت) درباره‌اش گفته: هیچ یک از اصحاب ما نیست مگر اینکه در نقل حدیث محتاج به عکرمه است) و خود عکرمه نیز حدیث را از استادش ابن عباس که نزد اهل سنت بسیار جلیل القدر و موثق است نقل می‌کند و در نهایت ابن عباس نيز این حدیث شریف را به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده است. 🔅 ولادت کریم اهل بیت، عقل مجسم، سبط اکبر، آقا امام حسن مجتبی علیه السلام تبریک و تهنیت باد... @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ أصعب الأعمال أربعة: العفو عند الغضب، و الجود من اليسير، و العفّة في الخلوة، و قول الحقّ عند من تخافه و ترجوه. ⬅️ سخت‌ترینِ کارها چهار چیز است: گذشت کردن به هنگام عصبانیت عطا کردن هنگام تنگدستی پاکدامنی و عفت‌ورزیدن در خلوت‌ گفتن حق به کسی که از او می‌ترسی یا به او چشم امید داری. 📚 تحرير المواعظ العددية (مشکینی): ص۳۳۸ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ: جِئْتَ لِأَسْأَلَ عَنْ أَرْبَعَةِ مَسَائِلَ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: سَلْ وَ إِنْ كَانَتْ أَرْبَعِينَ فَقَالَ أَرْبَعِينَ أَخْبِرْنِي مَا اَلصَّعْبُ وَ مَا اَلْأَصْعَبُ وَ مَا اَلْقَرِيبُ وَ مَا اَلْأَقْرَبُ وَ مَا اَلْعَجِيبُ وَ مَا اَلْأَعْجَبُ وَ مَا اَلْوَاجِبُ وَ مَا اَلْأَوْجَبُ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: اَلصَّعْبُ هُوَ اَلْمَعْصِيَةُ وَ اَلْأَصْعَبُ فَوْتُ ثَوَابِهَا وَ اَلْقَرِيبُ كُلُّ مَا هُوَ آتٍ وَ اَلْأَقْرَبُ هُوَ اَلْمَوْتُ وَ اَلْعَجَبُ هُوَ اَلدُّنْيَا وَ غَفْلَتُنَا فِيهَا أَعْجَبُ وَ اَلْوَاجِبُ هُوَ اَلتَّوْبَةُ وَ تَرْكُ اَلذُّنُوبِ هُوَ اَلْأَوْجَبُ. ⬅️ مردى نزد امير المؤمنين صلوات اللّٰه عليه آمد و گفت: آمدم که از شما چهار مسأله را بپرسم. حضرت فرمود: بپرس و اگر چه چهل مسأله باشد پس عرض كرد: خبر ده مرا كه چيست صعب و چيست صعب‌تر و چيست نزديك و چيست نزديكتر و چيست عجيب و چيست عجيب‌تر و چيست واجب و چيست واجب‌تر پس حضرت در پاسخ فرمود: صعب مصيبت است و و صعب‌تر فوت ثواب آن است (به جهت ناشکیبایی) و نزديك هر چيزيست كه آينده است و نزديك‌تر از آن مرگ است و عجیب دنيا است و عجیب‌تر غفلت در آن است و واجب توبه است و ترك گناهان از آن واجب‌تر است. 📚 جامع الأخبار (شعیری): ج۱، ص۱۳۸ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ صْعَبُ اَلْمَرَامِ طَلَبُ مَا فِي أَيْدِي اَللِّئَامِو ⬅️ سخت‌ترين خواسته‌ها خواستن چيزى است كه در دست افراد لئيم و پست قرار دارد. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۹۵ @justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام: ✅ التقدير في ليلة تسع عشرة والابرام في ليلة إحدى وعشرين والامضاء في ليلة ثلاث وعشرين. ⬅️ شب نوزدهم تقدیرها نوشته می‌شود و در شب بیست ویکم، ابرام (قطعی) می‌گردد در شب بیست و سوم امضای نهایی اتفاق می‌افتد. 📚 الكافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۴، ص۱۵۹ 🔷 عالم ربانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه: ⬅️ شب نوزدهم ماه مبارك رمضان، شب نزول ملائكه است. در كربلا كه بودم می‌دیدم كه ملائكه بعد از غروب نازل می‌شوند و حال و هوا عوض می‌شود. ملائكه در شب نوزدهم نازل می‌شوند و تا طلوع فجر روز بیست و سوم روی زمین هستند. پس انسان باید حیا كند و در این چند شب تا می‌تواند اعمال و كارهایی انجام بدهد؛ زیرا در شب بیست و سوم امورات حتمی ‌می‌شود و هر چه كه نوشته شده به امضای امام (عصر) علیه السلام می‌رسد. @sadeghin_ir @justhadis110
✳️ شاهکار احتجاج اول مظلوم عالم مولی اميرالمؤمنين علی عليه السلام در خصوص دلایل جنگ نكردن ايشان با غاصبان خلافت! خطبه‌ای که هم ذکر فضیلت است و هم ذکر مصیبت: 💠 ابوهاشم بن ابی علی نقل می‌کند: هنگامی که به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) خبر رسید که مردم درباره‌ی ایشان می‌گویند چرا او با آن ابا بکر و عمر نجنگید، همان‌طور که با طلحه و زبیر و عایشه جنگید؟ حضرت در حالی که ردایی به دوش انداخته بود، از منزل بیرون آمد و بر منبر تشریف برده حمد و ثنای خدا را نمود و بر پیامبر (صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله) درود فرستاد؛ سپس فرمود: ✅ ...يَا مَعَاشِرَ اَلْمُسْلِمِينَ قَدْ بَلَغَنِي أَنَّ قَوْماً قَالُوا مَا بَالُهُ لَمْ يُنَازِعْ أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ عُثْمَانَ كَمَا نَازَعَ طَلْحَةَ وَ اَلزُّبَيْرَ وَ عَائِشَةَ فَمَا كُنْتُ بِعَاجِزٍ وَ لَكِنْ لِي فِي سَبْعَةٍ مِنَ اَلْأَنْبِيَاءِ أُسْوَةٌ... ⬅️ ای گروه مسلمانان، به من خبر رسیده است که گروهی گفته‌اند علی را چه می‌شود که با آن دو نجنگید همانطور که با طلحه و زبیر و عایشه جنگید‌. بدانید من از جنگ با آنها عاجز نبودم‌، ولی از هفت نفر از پیامبران پیروی کردم و به سنت آن‌ها اقتدا کردم. اولشان نوح (علیه‌السلام) است آنجا که خداوند تعالی از او خبر می‌دهد که گفت: فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ (قمر:۱۰) «من مغلوب شدم پس مرا یاری کن» و اگر شما بگویید مغلوب نشده بود، همانا کافر شده‌اید، زیرا قرآن را تکذیب کرده‌اید و اگر بگویید او مغلوب بود، پس علی دارای عذر بیشتری است. دوم از آنان ابراهیم (علیه‌السلام) است هنگامی که خداوند از او در قرآن خبر داد که به قومش فرمود: وَأَعْتَزِلُكُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ (مریم:۴۸) «از شما و از آنچه غیر از خدا می‌پرستید دوری می‌گزینم» پس اگر بگویید او دوری جست بدون ناراحتی، قرآن را تکذیب کرده‌اید و اگر بگویید که او رنج و ناراحتی دید و سپس دوری گزید، پس علی دارای عذر بیشتری است. سوم لوط (علیه‌السلام) است که خداوند خبر داد از آنچه او گفت به قومش: قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَى رُكْنٍ شَدِيدٍ (هود:۸۰) «ای کاش مرا در دفع شما قوتی بود یا به جانب صاحب قوتی پناه می‌گرفتم» پس اگر بگویید که قدرت داشت بر آنان، همانا قرآن را تکذیب کرده‌اید و اگر بگویید که بدان‌ها قدرت نداشت پس علی دارای عذر بیشتری است. چهارم یوسف (علیه‌السلام) است آنجا که گفت: قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ (يوسف:۳۳) «پروردگارا زندان برای من بهتر است از آنچه مرا بدان می‌خوانند» پس اگر بگویید او سختی را همراه با خشم خدا خواست‌، همانا کافر شده‌اید و اگر بگویید او به آنچه خدا را به خشم می‌آورد فرا خوانده شد ولی زندان را انتخاب کرد‌، پس علی دارای عذر بیشتری است. پنجم موسی بن عمران (علیه‌السلام) است آنجا که خداوند تعالی از او خبر داد: فَفَرَرْتُ مِنكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ (شعراء:۲۱) «وقتی از شما ترسیدم فرار کردم» پس اگر بگویید او گریخت بدون ترس‌، همانا قرآن را تکذیب کرده‌اید و اگر بگویید او گریخت از ترسی که بر خود داشت‌، پس علی دارای عذر بیشتری است. ششم برادرش هارون است از آنجا که خداوند تعالی از او خبر داد: قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا يَقْتُلُونَنِي (اعراف:۱۵۰) «ای پسر مادرم، همانا این قوم مرا ضعیف کردند و نزدیک بود مرا بکشند» پس اگر بگویید نزدیک نبود او را بکشند، همانا قرآن را تکذیب کرده‌اید و اگر بگویید نزدیک بود او را بکشند، پس علی عذر بیشتری دارد. هفتم پسر عمویم محمّد صلوات الله علیه و آله است، آنجا که از ترس کفار به غار گریخت (توبه:۴۰)، پس اگر بگویید او از ترس جانش نگریخت‌، همانا دروغ گفته‌اید و اگر بگویید او به خاطر حفظ جانش گریخت‌، پس وصی پیامبر دارای عذر بیشتری است. ای مردم‌، از هنگامی که مادرم مرا زاده است، پیوسته مظلوم بوده‌ام... 📚 الفضائل (ابن شاذان): ج۱، ص۱۲۹ با اندک تفاوت در: علل الشرایع (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۴ ✳️ جان عالم به فدای آن مولایی که: مغلوب گشت در حالی که بی‌یاور بود دوری گزید در حالی که به سختی در ناراحتی و رنج بود و قدرتی نداشت بر دفع حمله‌ی دشمنانش و دعوت شد به سمت آنچه مایه‌ی خشم خدا بود اما زندانِ تنهایی و غربت را برگزید و نزدیک بود او را بکشند در عین این که جز حق را نمی‌خواست و هر چند در پایان بر سر همین حق فرق عدالت را شکافتند! خدایا حب علی و آل علی را از ما مگیر و از اولاد ما جز نوکران و کنیزان علی و آل علی، قرار مده و ما را در دنیا و آخرت از علی و آل علی جدا مفرما و ما را علوی کن و علوی بمیران! اللهم عجل لولیک الفرج و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه... متن عربی حدیث شریف: https://yamahdi313.blogsky.com/1390/07/29/post-67/ @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ إِنَّ اَلْمَلاَئِكَةَ أَشْرَفُهَا عِنْدَ اَللَّهِ أَشَدُّهَا لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ حُبّاً، وَ إِنَّ قَسَمَ اَلْمَلاَئِكَةِ فِيمَا بَيْنَهُمْ: وَ اَلَّذِي شَرَّفَ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى جَمِيعِ اَلْوَرَى بَعْدَ مُحَمَّدٍ اَلْمُصْطَفَى. ⬅️ به راستی که شریف‌ترین فرشتگان در پیشگاه الهی آن‌هایی هستند که محبتشان نسبت به علی بن ابی‌طالب شدیدتر است. سوگندی که فرشتگان در میان خودشان دارند چنین است: سوگند به خدایی که علی علیه السلام را پس از محمد صلی الله علیه و آله بر همه‌ی خلایق برتری داد. 📚 تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام: ص۴۵۲ - احتجاج (طبرسی): ج۱، ص۴۰ ⚫️ یتیم شدیم... آجرک الله یا بقیة الله فی مصیبت جدک امیرالمؤمنين علی بن ابی‌طالب علیهما السلام @justhadis110
💠 مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام در فرازی از وصیت خود به امام حسن مجتبی علیه السلام: ✅ أي بني لا تؤيس مذنبا، فكم من عاكف على ذنبه ختم له بخير. ⬅️ فرزندم! هیچ گناهکاری را (از رحمت خدا) ناامید مکن، که چه بسیار کسانی که مقیم در گناه بودند (یعنی بسیار گرفتار گناه بودند) ولی عاقبت بخیر شدند. 📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۹۲ ⚫️ شهادت حضرت پدر را تسلیت عرض می‌کنم... آجرک الله یا بقیة الله فی مصیبت جدک امیر المؤمنین علی بن ابی‌طالب علیهما السلام ‌ @justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ لاَ تَكُونَنَّ إِمَّعَةً تَقُولُ أَنَا مَعَ اَلنَّاسِ وَ أَنَا كَوَاحِدٍ مِنَ اَلنَّاسِ. ⬅️ هرگز همرنگ جماعت نباش كه بگويى: من هم با مردم هستم و من هم مثل بقيه مردم. 📚 معانی الأخبار (شیخ صدوق): ج۱، ص۲۶۶ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ إِنَّ دِينَ اَللَّهِ لاَ يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ بَلْ بِآيَةِ اَلْحَقِّ فَاعْرِفِ اَلْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَهُ. ⬅️ به‌راستی که دین خدا با اشخاص شناخته نمی‌شود، بلکه با آیت حق و برهان شناخته می‌شود، پس حق را بشناس تا اهلش را نیز بشناسی. 📚 امالی (شیخ مفید): ص۳ @justhadis110
✳️ مفهوم واسطه‌ی فیض و مرز آن با شرک و غلو 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ ان أبا حنیفه اکل طعاما مع الإمام الصادق جعفر بن محمد علیهم السلام فلما رفع الصادق علیه السلام یده من اکله قال: الحمد لله رب العالمین، اللهم هذا منک و من رسولک صلى الله علیه و آله... ⬅️ روزی ابوحنیفه نزد حضرت امام صادق علیه السلام بود و با هم غذا می‌خوردند. زمانی که امام علیه السلام دست از غذا کشیدند، فرمودند: حمد مخصوص خداوند، پروردگار جهانیان است؛ خداوندا این نعمت از سوی تو و رسول تو است. ابوحنیفه خطاب به حضرت گفت: ای اباعبدالله [امام علیه السلام را با کنیه خطاب قرار داد]! آیا برای خداوند شریک قرار دادی؟ حضرت در پاسخش فرمود: وای بر تو، خداوند در کتابش می‌فرماید: «آنها فقط از این انتقام می‌گیرند که خدا و رسولش آن‌ها را از فضلش بی‌نیاز ساختند (توبه:۷۴)» و در جایی دیگر می‌فرماید: «اگر به آنچه خدا و رسولش به آن‌ها عطا کرده راضی باشند و بگویند: «خداوند برای ما کافی‌ست، و به زودی خدا و رسولش از فضلش به ما عطا می‌کنند (توبه:۵۹)» ابوحنیفه [بعد از شنیدن این دو آیه گفت:] سوگند به خدا! گویا تا این لحظه، هرگز این دو آیه از کتاب خدا را نخوانده‌ام و نشنیده‌ام. امام علیه السلام در پاسخش فرمودند: بله، به تحقیق که تو این دو آیه را هم خوانده بودی و هم شنیده بودی، اما خداوند متعال در مورد تو و امثال تو، چنین آیاتی را نازل فرموده است: «یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است (محمد:۲۴)» و نیز فرموده است: «چنین نیست، بلکه اعمالشان چون زنگاری بر دل‌هایشان نشسته است‌ (مطففین:۱۴)» 📚 کنز الفوائد (علامه کراکجی طرابلسی): ج۲، ص۳۶ ✳️ در دو آیه‌ی مورد استناد امام صادق علیه السلام، خداوند نفرموده (الله و رسوله من فضلهما!) بلکه فرموده: «اَللّٰهُ‌ وَ رَسُولُهُ‌ مِنْ‌ فَضْلِهِ‌»؛ یعنی یک فضل است، از ناحیه خدا که به واسطه‌ی رسولش آن را به خلق می‌رساند. ضمیمه شدن رسول به الله در بی‌نیاز ساختن از فضل خداوند، همان مفهوم واسطه‌ی فیض است که در معارف حقّه‌ی تشیع که از اختصاصات جایگاه ولی الله الاعظم است. 🔷 بیانات ذیل از عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه تبیین عمیق و دقیقی است برگرفته از آیات و روایاتِ صحیحه از مفهوم واسطه‌ی فیض و جایگاه ولی الله الاعظم در عالم و حد و مرز آن با شرک و غلو: ⬅️ خداوند سبحان، وجود را از مجاری آن - که وسائط فیض هستند و واسطه و مجرای تام آن، امام علیه‌السلام و مقام ولایت است - نازل می‌کند. یعنی حق تعالی به واسطه‌ی نفس ولی که همان مقام نورانیت او است متصرف در امور است و اشیا به واسطه‌ی نفس ولی، قائم به حق هستند. صاحب ولایت مطلقه کسی است که قیوم تمام ما سوی الله است، اما در عین حال، او خود قائم به حق می‌باشد. تفاوت اساسی در این است که حق تعالی از ما سوی بی‌نیاز است، لیکن ولی از حق بی‌نیاز نمی‌باشد. و البته این معنا را به هیچ وجه نباید غلو به حساب آورد؛ زیرا غلو آن است که انسان ولی خدا را مستقل دانسته و بنده‌ی مخلوق را خدا بداند. بنا بر این اگر کسی معتقد باشد که خداوند به واسطه‌ی نفس ولی - که از آن به نفس کلی الهی تعبیر می‌کنند - فیوضاتش را بر ما سوی جاری می‌کند و تمام اختیارات و قدرت‌ها را به محمد و آل محمد - صلوات الله علیهم اجمعین - داده، و آنها که اراده‌ای جز اراده‌ی حق ندارند، می‌توانند هر کاری را به اذن او انجام دهند - نه اینکه امور به آنها تفویض شده و او خود سبحانه و تعالی منعزل باشد - چنین عقیده‌ای غلو محسوب نمی‌شود. بلکه کمال هم در این است که انسان به مقام نورانیت ائمه علیهم‌السلام معرفت پیدا کند و امام زمانش را آن طور که هست و آن‌گونه که خداوند به ایشان مقام و مرتبه داده، بشناسد. 📚 سفینة الصادقین: فصل توحید عرفا، ص۵۱۳ ⬅️ در دعای روز جمعه می‌خوانیم: حتی لا نعتمد به غیرک و لا نطلب به الا وجهک. (مصباح المجتهد (شیخ طوسی): ص۴۱۲) و درخواست می‌کنیم که به واسطه‌ی امام عصر - عجل الله فرجه - به غیر خدا اعتماد نکنیم و توسط آن حضرت غیر خدا را نخواهیم. چگونه این احتمال متصور است که به واسطه‌ی امام زمان - صلوات الله علیه - به غیر خدا اعتماد کنیم؟ اگر امام را «غیر» فرض کردی و به او اعتماد کردی به غیر خدا اعتماد کرده‌ای! همین‌که او را در عرض آوردی، می‌شود «غیر». و اعتماد به وی اعتماد به غیر خدا می‌شود، اگر چه منصب الهی هم داشته باشد. در صورتی که اگر آن بزرگوار را مجرای فیض حق دیدی اعتماد به او، اعتماد به خداست و از آن حضرت خدا را خواسته‌ای. 📚 سفینة الصادقین: فصل توحید افعالی، ص۲۷۱ @justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
4_5913481049542756170.mp3
4.27M
‍ ✳️ عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه: کارهای خدا آدمیزادی نیست. ✳️ یکی از مؤیدات بیان فوق این دعای حیرت‌انگیز که اگر از لسان امام معصوم نبود انسان جرئت نمی‌کرد چنین دعا کند. خدا را شکر بابت نعمت چنین امامانی... 💠 بخوانید فقره‌ی پنجاه از دعای وداع با ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام در صحیفه‌ی سجادیه را و التماس دعا... ✅ اللّهمّ و من رعی هذا الشّهر حقّ رعایته، و حفظ حرمته حقّ حفظها، و قام بحدوده حقّ قیامها، و اتّقی ذنوبه حق تقاتها، او تقرّب الیک بقربة اوجبت رضاک له، و عطفت رحمتک علیه، 👈👈 فهب لنا مثله من وجدک، و اعطنا اضعافه من فضلک، فاّن فضلک لا یغیض، و ان خزائنک لا تنقص بل تفیض، و انّ معادن احسانک لا تفنی، و انّ عطاک للعطاء المهنّا. ⬅️ بار الها هر کس که این ماه را آن‌طور که بایسته است رعایت کرده، و احترامش را آن‌چنان که باید حفظ نموده، و حدودش را به بهترین صورت بپاداشته، و از گناهانش به نحو صحیح پرهیز کرده، یا به وسیله کار خیر به تو تقرب جسته که موجب خشنودیت از وی گشته، و رحمتت را متوجه او نموده‌ای، 👈 پس مانند آنچه به او بخشیدی از فضل و بی‌استحقاق بخشی‌ات به ما ببخش و تفضّل فرما، 👈👈 و چندین برابر آن را از فضل خود به ما عطا فرما، چرا که فضل و بی‌استحقاق بخشی‌ات کاستی نگیرد، و خزائنت نقصان نپذیرد بلکه افزون می‌شود، و معادن احسانت از بین نمی‌رود، و همانا عطای تو گوارا عطایی است. 📚 صحیفه سجادیه: دعای ۴۵ (دعای وداع با ماه مبارک رمضان)، فقره‌ی ۵۰ ✳️ تقریر زیبا و دلنشین استاد میرباقری از این فراز در فایل صوتی پیوست... @justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
4_5884510258180656802.mp3
3.85M
‍ ✳️ اگر امام معصوم چنین دعا نمی‌کردند، هرگز جرأت نمی‌کردم که این‌چنین دعا کنم، خدا را شکر که امامانی داریم که به ما می‌آموزند چگونه از خدایی که دریغ در ساحتش راه ندارد باید درخواست نمود و چه باید درخواست کرد. 💠 بخوانید فقره چهل و پنج از دعای وداع با ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام را و التماس دعا... ✅ اللَّهُمَّ فَلَکَ الْحَمْدُ إِقْرَاراً بِالْإِسَاءَةِ، وَ اعْتِرَافاً بِالْإِضَاعَةِ، وَ لَکَ مِنَ قُلُوبِنَا عَقْدُ النَّدَمِ، وَ مِنْ أَلْسِنَتِنَا صِدْقُ الِاعْتِذَارِ، فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِیهِ مِنْ التَّفْرِیطِ أَجْراً نَسْتَدْرِکُ بِهِ الْفَضْلَ الْمَرْغُوبَ فِیهِ، وَ نَعْتَاضُ بِهِ مِنْ أَنْوَاعِ الذُّخْرِ الْمَحْرُوصِ عَلَیْهِ. ⬅️ خداوندا! تو را سپاس می‌گوییم؛ در حالی که به بدی‌هایمان اقرار و به ضایع کردن ماه مبارک و هم چنین به تباه کردن اعمالمان، اعتراف داریم؛ و برای تو در دل‌هایمان، پشیمانی پا برجا و ثابت است؛ و در زبانمان، عذر صادقانه قرار دارد؛ 👈👈 بر این اساس (از درگاه فضل و بی‌استحقاق‌بخشی‌ات مسئلت داریم که) در برابر تقصیر و تفریطی که در این ماه گریبان‌گیر ما شده، پاداشی عنایت کنی که در پرتو آن پاداش که از سر فضل و بی‌استحقاق بخشی‌ات است، فضیلت دلخواهمان را در این ماه به دست آوردیم و اندوخته‌های گوناگون مورد علاقه را، عوض بستانیم. 📚 صحیفه سجادیه: ص۱۹۲ - بند ۴۵ از دعای ۴۵ (دعای وداع ماه مبارک رمضان) ✳️ توضیحات تأمل‌برانگیز استاد عالی درباره‌ی این فقره از دعای وداع صحیفه سجادیه @justhadis110
4_5850408900750215124.mp3
4.83M
‍ ✳️ اگر امام معصوم چنین دعا نمی‌کردند، هرگز جرأت نمی‌کردم که این‌چنین دعا کنم، خدا را شکر که امامانی داریم که به ما می‌آموزند چگونه از خدایی که دریغ در ساحتش راه ندارد باید درخواست نمود و چه باید درخواست کرد. 💠 بخوانید فقره چهل و پنج از دعای وداع با ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام را و التماس دعا... ✅ اللَّهُمَّ فَلَکَ الْحَمْدُ إِقْرَاراً بِالْإِسَاءَةِ، وَ اعْتِرَافاً بِالْإِضَاعَةِ، وَ لَکَ مِنَ قُلُوبِنَا عَقْدُ النَّدَمِ، وَ مِنْ أَلْسِنَتِنَا صِدْقُ الِاعْتِذَارِ، فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِیهِ مِنْ التَّفْرِیطِ أَجْراً نَسْتَدْرِکُ بِهِ الْفَضْلَ الْمَرْغُوبَ فِیهِ، وَ نَعْتَاضُ بِهِ مِنْ أَنْوَاعِ الذُّخْرِ الْمَحْرُوصِ عَلَیْهِ. ⬅️ خداوندا! تو را سپاس می‌گوییم؛ در حالی که به بدی‌هایمان اقرار و به ضایع کردن ماه مبارک و هم چنین به تباه کردن اعمالمان، اعتراف داریم؛ و برای تو در دل‌هایمان، پشیمانی پا برجا و ثابت است؛ و در زبانمان، عذر صادقانه قرار دارد؛ 👈👈 بر این اساس (از درگاه فضل و بی‌استحقاق‌بخشی‌ات مسئلت داریم که) در برابر تقصیر و تفریطی که در این ماه گریبان‌گیر ما شده، پاداشی عنایت کنی که در پرتو آن پاداش که از سر فضل و بی‌استحقاق بخشی‌ات است، فضیلت دلخواهمان را در این ماه به دست آوردیم و اندوخته‌های گوناگون مورد علاقه را، عوض بستانیم. 📚 صحیفه سجادیه: ص۱۹۲ - بند ۴۵ از دعای ۴۵ (دعای وداع ماه مبارک رمضان) ✳️ توضیحات تأمل‌برانگیز استاد عالی درباره‌ی این فقره از دعای وداع صحیفه سجادیه @justhadis110