💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ أصعب الأعمال أربعة:
العفو عند الغضب،
و الجود من اليسير،
و العفّة في الخلوة،
و قول الحقّ عند من تخافه و ترجوه.
⬅️ سختترینِ کارها چهار چیز است:
گذشت کردن به هنگام عصبانیت
عطا کردن هنگام تنگدستی
پاکدامنی و عفتورزیدن در خلوت
گفتن حق به کسی که از او میترسی یا به او چشم امید داری.
📚 تحرير المواعظ العددية (مشکینی): ص۳۳۸
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ:
جِئْتَ لِأَسْأَلَ عَنْ أَرْبَعَةِ مَسَائِلَ
فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: سَلْ وَ إِنْ كَانَتْ أَرْبَعِينَ
فَقَالَ أَرْبَعِينَ أَخْبِرْنِي مَا اَلصَّعْبُ وَ مَا اَلْأَصْعَبُ وَ مَا اَلْقَرِيبُ وَ مَا اَلْأَقْرَبُ وَ مَا اَلْعَجِيبُ وَ مَا اَلْأَعْجَبُ وَ مَا اَلْوَاجِبُ وَ مَا اَلْأَوْجَبُ
فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
اَلصَّعْبُ هُوَ اَلْمَعْصِيَةُ وَ اَلْأَصْعَبُ فَوْتُ ثَوَابِهَا
وَ اَلْقَرِيبُ كُلُّ مَا هُوَ آتٍ وَ اَلْأَقْرَبُ هُوَ اَلْمَوْتُ
وَ اَلْعَجَبُ هُوَ اَلدُّنْيَا وَ غَفْلَتُنَا فِيهَا أَعْجَبُ
وَ اَلْوَاجِبُ هُوَ اَلتَّوْبَةُ وَ تَرْكُ اَلذُّنُوبِ هُوَ اَلْأَوْجَبُ.
⬅️ مردى نزد امير المؤمنين صلوات اللّٰه عليه آمد و گفت:
آمدم که از شما چهار مسأله را بپرسم.
حضرت فرمود: بپرس و اگر چه چهل مسأله باشد
پس عرض كرد:
خبر ده مرا كه چيست صعب و چيست صعبتر
و چيست نزديك و چيست نزديكتر
و چيست عجيب و چيست عجيبتر
و چيست واجب و چيست واجبتر
پس حضرت در پاسخ فرمود:
صعب مصيبت است و و صعبتر فوت ثواب آن است (به جهت ناشکیبایی)
و نزديك هر چيزيست كه آينده است و نزديكتر از آن مرگ است
و عجیب دنيا است و عجیبتر غفلت در آن است
و واجب توبه است و ترك گناهان از آن واجبتر است.
📚 جامع الأخبار (شعیری): ج۱، ص۱۳۸
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ صْعَبُ اَلْمَرَامِ طَلَبُ مَا فِي أَيْدِي اَللِّئَامِو
⬅️ سختترين خواستهها خواستن چيزى است كه در دست افراد لئيم و پست قرار دارد.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۹۵
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
✅ التقدير في ليلة تسع عشرة والابرام في ليلة إحدى وعشرين والامضاء في ليلة ثلاث وعشرين.
⬅️ شب نوزدهم تقدیرها نوشته میشود و در شب بیست ویکم، ابرام (قطعی) میگردد در شب بیست و سوم امضای نهایی اتفاق میافتد.
📚 الكافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۴، ص۱۵۹
🔷 عالم ربانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه:
⬅️ شب نوزدهم ماه مبارك رمضان، شب نزول ملائكه است.
در كربلا كه بودم میدیدم كه ملائكه بعد از غروب نازل میشوند و حال و هوا عوض میشود.
ملائكه در شب نوزدهم نازل میشوند و تا طلوع فجر روز بیست و سوم روی زمین هستند.
پس انسان باید حیا كند و در این چند شب تا میتواند اعمال و كارهایی انجام بدهد؛
زیرا در شب بیست و سوم امورات حتمی میشود و هر چه كه نوشته شده به امضای امام (عصر) علیه السلام میرسد.
@sadeghin_ir
@justhadis110
✳️ شاهکار احتجاج اول مظلوم عالم مولی اميرالمؤمنين علی عليه السلام در خصوص دلایل جنگ نكردن ايشان با غاصبان خلافت!
خطبهای که هم ذکر فضیلت است و هم ذکر مصیبت:
💠 ابوهاشم بن ابی علی نقل میکند:
هنگامی که به امیرالمؤمنین (علیهالسلام) خبر رسید که مردم دربارهی ایشان میگویند چرا او با آن ابا بکر و عمر نجنگید، همانطور که با طلحه و زبیر و عایشه جنگید؟
حضرت در حالی که ردایی به دوش انداخته بود، از منزل بیرون آمد و بر منبر تشریف برده حمد و ثنای خدا را نمود و بر پیامبر (صلواتاللهعلیهوآله) درود فرستاد؛ سپس فرمود:
✅ ...يَا مَعَاشِرَ اَلْمُسْلِمِينَ قَدْ بَلَغَنِي أَنَّ قَوْماً قَالُوا مَا بَالُهُ لَمْ يُنَازِعْ أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ عُثْمَانَ كَمَا نَازَعَ طَلْحَةَ وَ اَلزُّبَيْرَ وَ عَائِشَةَ
فَمَا كُنْتُ بِعَاجِزٍ وَ لَكِنْ لِي فِي سَبْعَةٍ مِنَ اَلْأَنْبِيَاءِ أُسْوَةٌ...
⬅️ ای گروه مسلمانان، به من خبر رسیده است که گروهی گفتهاند علی را چه میشود که با آن دو نجنگید همانطور که با طلحه و زبیر و عایشه جنگید.
بدانید من از جنگ با آنها عاجز نبودم، ولی از هفت نفر از پیامبران پیروی کردم و به سنت آنها اقتدا کردم.
اولشان نوح (علیهالسلام) است آنجا که خداوند تعالی از او خبر میدهد که گفت:
فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ (قمر:۱۰)
«من مغلوب شدم پس مرا یاری کن»
و اگر شما بگویید مغلوب نشده بود، همانا کافر شدهاید، زیرا قرآن را تکذیب کردهاید و اگر بگویید او مغلوب بود، پس علی دارای عذر بیشتری است.
دوم از آنان ابراهیم (علیهالسلام) است هنگامی که خداوند از او در قرآن خبر داد که به قومش فرمود:
وَأَعْتَزِلُكُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ (مریم:۴۸)
«از شما و از آنچه غیر از خدا میپرستید دوری میگزینم» پس اگر بگویید او دوری جست بدون ناراحتی، قرآن را تکذیب کردهاید و اگر بگویید که او رنج و ناراحتی دید و سپس دوری گزید، پس علی دارای عذر بیشتری است.
سوم لوط (علیهالسلام) است که خداوند خبر داد از آنچه او گفت به قومش:
قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَى رُكْنٍ شَدِيدٍ (هود:۸۰)
«ای کاش مرا در دفع شما قوتی بود یا به جانب صاحب قوتی پناه میگرفتم»
پس اگر بگویید که قدرت داشت بر آنان، همانا قرآن را تکذیب کردهاید و اگر بگویید که بدانها قدرت نداشت پس علی دارای عذر بیشتری است.
چهارم یوسف (علیهالسلام) است آنجا که گفت:
قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ (يوسف:۳۳)
«پروردگارا زندان برای من بهتر است از آنچه مرا بدان میخوانند»
پس اگر بگویید او سختی را همراه با خشم خدا خواست، همانا کافر شدهاید و اگر بگویید او به آنچه خدا را به خشم میآورد فرا خوانده شد ولی زندان را انتخاب کرد، پس علی دارای عذر بیشتری است.
پنجم موسی بن عمران (علیهالسلام) است آنجا که خداوند تعالی از او خبر داد:
فَفَرَرْتُ مِنكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ (شعراء:۲۱)
«وقتی از شما ترسیدم فرار کردم»
پس اگر بگویید او گریخت بدون ترس، همانا قرآن را تکذیب کردهاید و اگر بگویید او گریخت از ترسی که بر خود داشت، پس علی دارای عذر بیشتری است.
ششم برادرش هارون است از آنجا که خداوند تعالی از او خبر داد:
قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا يَقْتُلُونَنِي (اعراف:۱۵۰)
«ای پسر مادرم، همانا این قوم مرا ضعیف کردند و نزدیک بود مرا بکشند»
پس اگر بگویید نزدیک نبود او را بکشند، همانا قرآن را تکذیب کردهاید و اگر بگویید نزدیک بود او را بکشند، پس علی عذر بیشتری دارد.
هفتم پسر عمویم محمّد صلوات الله علیه و آله است، آنجا که از ترس کفار به غار گریخت (توبه:۴۰)،
پس اگر بگویید او از ترس جانش نگریخت، همانا دروغ گفتهاید و اگر بگویید او به خاطر حفظ جانش گریخت، پس وصی پیامبر دارای عذر بیشتری است.
ای مردم، از هنگامی که مادرم مرا زاده است، پیوسته مظلوم بودهام...
📚 الفضائل (ابن شاذان): ج۱، ص۱۲۹
با اندک تفاوت در: علل الشرایع (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۴
✳️ جان عالم به فدای آن مولایی که:
مغلوب گشت در حالی که بییاور بود
دوری گزید در حالی که به سختی در ناراحتی و رنج بود
و قدرتی نداشت بر دفع حملهی دشمنانش
و دعوت شد به سمت آنچه مایهی خشم خدا بود اما زندانِ تنهایی و غربت را برگزید
و نزدیک بود او را بکشند در عین این که جز حق را نمیخواست
و هر چند در پایان بر سر همین حق فرق عدالت را شکافتند!
خدایا حب علی و آل علی را از ما مگیر
و از اولاد ما جز نوکران و کنیزان علی و آل علی، قرار مده
و ما را در دنیا و آخرت از علی و آل علی جدا مفرما
و ما را علوی کن و علوی بمیران!
اللهم عجل لولیک الفرج و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه...
متن عربی حدیث شریف:
https://yamahdi313.blogsky.com/1390/07/29/post-67/
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ إِنَّ اَلْمَلاَئِكَةَ أَشْرَفُهَا عِنْدَ اَللَّهِ أَشَدُّهَا لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ حُبّاً، وَ إِنَّ قَسَمَ اَلْمَلاَئِكَةِ فِيمَا بَيْنَهُمْ:
وَ اَلَّذِي شَرَّفَ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى جَمِيعِ اَلْوَرَى بَعْدَ مُحَمَّدٍ اَلْمُصْطَفَى.
⬅️ به راستی که شریفترین فرشتگان در پیشگاه الهی آنهایی هستند که محبتشان نسبت به علی بن ابیطالب شدیدتر است.
سوگندی که فرشتگان در میان خودشان دارند چنین است:
سوگند به خدایی که علی علیه السلام را پس از محمد صلی الله علیه و آله بر همهی خلایق برتری داد.
📚 تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام: ص۴۵۲ - احتجاج (طبرسی): ج۱، ص۴۰
⚫️ یتیم شدیم...
آجرک الله یا بقیة الله فی مصیبت جدک امیرالمؤمنين علی بن ابیطالب علیهما السلام
@justhadis110
💠 مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام در فرازی از وصیت خود به امام حسن مجتبی علیه السلام:
✅ أي بني لا تؤيس مذنبا، فكم من عاكف على ذنبه ختم له بخير.
⬅️ فرزندم!
هیچ گناهکاری را (از رحمت خدا) ناامید مکن،
که چه بسیار کسانی که مقیم در گناه بودند (یعنی بسیار گرفتار گناه بودند) ولی عاقبت بخیر شدند.
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۹۲
⚫️ شهادت حضرت پدر را تسلیت عرض میکنم...
آجرک الله یا بقیة الله فی مصیبت جدک امیر المؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ لاَ تَكُونَنَّ إِمَّعَةً تَقُولُ أَنَا مَعَ اَلنَّاسِ وَ أَنَا كَوَاحِدٍ مِنَ اَلنَّاسِ.
⬅️ هرگز همرنگ جماعت نباش كه بگويى: من هم با مردم هستم و من هم مثل بقيه مردم.
📚 معانی الأخبار (شیخ صدوق): ج۱، ص۲۶۶
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ إِنَّ دِينَ اَللَّهِ لاَ يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ بَلْ بِآيَةِ اَلْحَقِّ فَاعْرِفِ اَلْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَهُ.
⬅️ بهراستی که دین خدا با اشخاص شناخته نمیشود، بلکه با آیت حق و برهان شناخته میشود، پس حق را بشناس تا اهلش را نیز بشناسی.
📚 امالی (شیخ مفید): ص۳
@justhadis110
✳️ مفهوم واسطهی فیض و مرز آن با شرک و غلو
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ ان أبا حنیفه اکل طعاما مع الإمام الصادق جعفر بن محمد علیهم السلام فلما رفع الصادق علیه السلام یده من اکله
قال: الحمد لله رب العالمین، اللهم هذا منک و من رسولک صلى الله علیه و آله...
⬅️ روزی ابوحنیفه نزد حضرت امام صادق علیه السلام بود و با هم غذا میخوردند. زمانی که امام علیه السلام دست از غذا کشیدند، فرمودند:
حمد مخصوص خداوند، پروردگار جهانیان است؛ خداوندا این نعمت از سوی تو و رسول تو است.
ابوحنیفه خطاب به حضرت گفت: ای اباعبدالله [امام علیه السلام را با کنیه خطاب قرار داد]! آیا برای خداوند شریک قرار دادی؟
حضرت در پاسخش فرمود: وای بر تو، خداوند در کتابش میفرماید: «آنها فقط از این انتقام میگیرند که خدا و رسولش آنها را از فضلش بینیاز ساختند (توبه:۷۴)»
و در جایی دیگر میفرماید: «اگر به آنچه خدا و رسولش به آنها عطا کرده راضی باشند و بگویند: «خداوند برای ما کافیست، و به زودی خدا و رسولش از فضلش به ما عطا میکنند (توبه:۵۹)»
ابوحنیفه [بعد از شنیدن این دو آیه گفت:] سوگند به خدا! گویا تا این لحظه، هرگز این دو آیه از کتاب خدا را نخواندهام و نشنیدهام.
امام علیه السلام در پاسخش فرمودند: بله، به تحقیق که تو این دو آیه را هم خوانده بودی و هم شنیده بودی، اما خداوند متعال در مورد تو و امثال تو، چنین آیاتی را نازل فرموده است: «یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است (محمد:۲۴)»
و نیز فرموده است: «چنین نیست، بلکه اعمالشان چون زنگاری بر دلهایشان نشسته است (مطففین:۱۴)»
📚 کنز الفوائد (علامه کراکجی طرابلسی): ج۲، ص۳۶
✳️ در دو آیهی مورد استناد امام صادق علیه السلام، خداوند نفرموده (الله و رسوله من فضلهما!) بلکه فرموده: «اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ»؛ یعنی یک فضل است، از ناحیه خدا که به واسطهی رسولش آن را به خلق میرساند.
ضمیمه شدن رسول به الله در بینیاز ساختن از فضل خداوند، همان مفهوم واسطهی فیض است که در معارف حقّهی تشیع که از اختصاصات جایگاه ولی الله الاعظم است.
🔷 بیانات ذیل از عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه تبیین عمیق و دقیقی است برگرفته از آیات و روایاتِ صحیحه از مفهوم واسطهی فیض و جایگاه ولی الله الاعظم در عالم و حد و مرز آن با شرک و غلو:
⬅️ خداوند سبحان، وجود را از مجاری آن - که وسائط فیض هستند و واسطه و مجرای تام آن، امام علیهالسلام و مقام ولایت است - نازل میکند.
یعنی حق تعالی به واسطهی نفس ولی که همان مقام نورانیت او است متصرف در امور است و اشیا به واسطهی نفس ولی، قائم به حق هستند.
صاحب ولایت مطلقه کسی است که قیوم تمام ما سوی الله است، اما در عین حال، او خود قائم به حق میباشد.
تفاوت اساسی در این است که حق تعالی از ما سوی بینیاز است، لیکن ولی از حق بینیاز نمیباشد.
و البته این معنا را به هیچ وجه نباید غلو به حساب آورد؛ زیرا غلو آن است که انسان ولی خدا را مستقل دانسته و بندهی مخلوق را خدا بداند.
بنا بر این اگر کسی معتقد باشد که خداوند به واسطهی نفس ولی - که از آن به نفس کلی الهی تعبیر میکنند - فیوضاتش را بر ما سوی جاری میکند و تمام اختیارات و قدرتها را به محمد و آل محمد - صلوات الله علیهم اجمعین - داده، و آنها که ارادهای جز ارادهی حق ندارند، میتوانند هر کاری را به اذن او انجام دهند - نه اینکه امور به آنها تفویض شده و او خود سبحانه و تعالی منعزل باشد - چنین عقیدهای غلو محسوب نمیشود.
بلکه کمال هم در این است که انسان به مقام نورانیت ائمه علیهمالسلام معرفت پیدا کند و امام زمانش را آن طور که هست و آنگونه که خداوند به ایشان مقام و مرتبه داده، بشناسد.
📚 سفینة الصادقین: فصل توحید عرفا، ص۵۱۳
⬅️ در دعای روز جمعه میخوانیم:
حتی لا نعتمد به غیرک و لا نطلب به الا وجهک. (مصباح المجتهد (شیخ طوسی): ص۴۱۲)
و درخواست میکنیم که به واسطهی امام عصر - عجل الله فرجه - به غیر خدا اعتماد نکنیم و توسط آن حضرت غیر خدا را نخواهیم.
چگونه این احتمال متصور است که به واسطهی امام زمان - صلوات الله علیه - به غیر خدا اعتماد کنیم؟
اگر امام را «غیر» فرض کردی و به او اعتماد کردی به غیر خدا اعتماد کردهای!
همینکه او را در عرض آوردی، میشود «غیر». و اعتماد به وی اعتماد به غیر خدا میشود، اگر چه منصب الهی هم داشته باشد.
در صورتی که اگر آن بزرگوار را مجرای فیض حق دیدی اعتماد به او، اعتماد به خداست و از آن حضرت خدا را خواستهای.
📚 سفینة الصادقین: فصل توحید افعالی، ص۲۷۱
@justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
4_5913481049542756170.mp3
4.27M
✳️ عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه:
کارهای خدا آدمیزادی نیست.
✳️ یکی از مؤیدات بیان فوق این دعای حیرتانگیز که اگر از لسان امام معصوم نبود انسان جرئت نمیکرد چنین دعا کند. خدا را شکر بابت نعمت چنین امامانی...
💠 بخوانید فقرهی پنجاه از دعای وداع با ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام در صحیفهی سجادیه را و التماس دعا...
✅ اللّهمّ و من رعی هذا الشّهر حقّ رعایته، و حفظ حرمته حقّ حفظها، و قام بحدوده حقّ قیامها، و اتّقی ذنوبه حق تقاتها، او تقرّب الیک بقربة اوجبت رضاک له، و عطفت رحمتک علیه،
👈👈 فهب لنا مثله من وجدک، و اعطنا اضعافه من فضلک، فاّن فضلک لا یغیض، و ان خزائنک لا تنقص بل تفیض،
و انّ معادن احسانک لا تفنی، و انّ عطاک للعطاء المهنّا.
⬅️ بار الها هر کس که این ماه را آنطور که بایسته است رعایت کرده، و احترامش را آنچنان که باید حفظ نموده، و حدودش را به بهترین صورت بپاداشته،
و از گناهانش به نحو صحیح پرهیز کرده،
یا به وسیله کار خیر به تو تقرب جسته که موجب خشنودیت از وی گشته،
و رحمتت را متوجه او نمودهای،
👈 پس مانند آنچه به او بخشیدی از فضل و بیاستحقاق بخشیات به ما ببخش و تفضّل فرما،
👈👈 و چندین برابر آن را از فضل خود به ما عطا فرما،
چرا که فضل و بیاستحقاق بخشیات کاستی نگیرد،
و خزائنت نقصان نپذیرد بلکه افزون میشود،
و معادن احسانت از بین نمیرود،
و همانا عطای تو گوارا عطایی است.
📚 صحیفه سجادیه: دعای ۴۵ (دعای وداع با ماه مبارک رمضان)، فقرهی ۵۰
✳️ تقریر زیبا و دلنشین استاد میرباقری از این فراز در فایل صوتی پیوست...
@justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
4_5884510258180656802.mp3
3.85M
✳️ اگر امام معصوم چنین دعا نمیکردند، هرگز جرأت نمیکردم که اینچنین دعا کنم،
خدا را شکر که امامانی داریم که به ما میآموزند چگونه از خدایی که دریغ در ساحتش راه ندارد باید درخواست نمود و چه باید درخواست کرد.
💠 بخوانید فقره چهل و پنج از دعای وداع با ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام را و التماس دعا...
✅ اللَّهُمَّ فَلَکَ الْحَمْدُ
إِقْرَاراً بِالْإِسَاءَةِ،
وَ اعْتِرَافاً بِالْإِضَاعَةِ،
وَ لَکَ مِنَ قُلُوبِنَا عَقْدُ النَّدَمِ،
وَ مِنْ أَلْسِنَتِنَا صِدْقُ الِاعْتِذَارِ،
فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِیهِ مِنْ التَّفْرِیطِ أَجْراً
نَسْتَدْرِکُ بِهِ الْفَضْلَ الْمَرْغُوبَ فِیهِ،
وَ نَعْتَاضُ بِهِ مِنْ أَنْوَاعِ الذُّخْرِ الْمَحْرُوصِ عَلَیْهِ.
⬅️ خداوندا!
تو را سپاس میگوییم؛
در حالی که به بدیهایمان اقرار
و به ضایع کردن ماه مبارک
و هم چنین به تباه کردن اعمالمان، اعتراف داریم؛
و برای تو در دلهایمان، پشیمانی پا برجا و ثابت است؛
و در زبانمان، عذر صادقانه قرار دارد؛
👈👈 بر این اساس (از درگاه فضل و بیاستحقاقبخشیات مسئلت داریم که) در برابر تقصیر و تفریطی که در این ماه گریبانگیر ما شده، پاداشی عنایت کنی
که در پرتو آن پاداش که از سر فضل و بیاستحقاق بخشیات است، فضیلت دلخواهمان را در این ماه به دست آوردیم
و اندوختههای گوناگون مورد علاقه را، عوض بستانیم.
📚 صحیفه سجادیه: ص۱۹۲ - بند ۴۵ از دعای ۴۵ (دعای وداع ماه مبارک رمضان)
✳️ توضیحات تأملبرانگیز استاد عالی دربارهی این فقره از دعای وداع صحیفه سجادیه
@justhadis110
4_5850408900750215124.mp3
4.83M
✳️ اگر امام معصوم چنین دعا نمیکردند، هرگز جرأت نمیکردم که اینچنین دعا کنم،
خدا را شکر که امامانی داریم که به ما میآموزند چگونه از خدایی که دریغ در ساحتش راه ندارد باید درخواست نمود و چه باید درخواست کرد.
💠 بخوانید فقره چهل و پنج از دعای وداع با ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام را و التماس دعا...
✅ اللَّهُمَّ فَلَکَ الْحَمْدُ
إِقْرَاراً بِالْإِسَاءَةِ،
وَ اعْتِرَافاً بِالْإِضَاعَةِ،
وَ لَکَ مِنَ قُلُوبِنَا عَقْدُ النَّدَمِ،
وَ مِنْ أَلْسِنَتِنَا صِدْقُ الِاعْتِذَارِ،
فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِیهِ مِنْ التَّفْرِیطِ أَجْراً
نَسْتَدْرِکُ بِهِ الْفَضْلَ الْمَرْغُوبَ فِیهِ،
وَ نَعْتَاضُ بِهِ مِنْ أَنْوَاعِ الذُّخْرِ الْمَحْرُوصِ عَلَیْهِ.
⬅️ خداوندا!
تو را سپاس میگوییم؛
در حالی که به بدیهایمان اقرار
و به ضایع کردن ماه مبارک
و هم چنین به تباه کردن اعمالمان، اعتراف داریم؛
و برای تو در دلهایمان، پشیمانی پا برجا و ثابت است؛
و در زبانمان، عذر صادقانه قرار دارد؛
👈👈 بر این اساس (از درگاه فضل و بیاستحقاقبخشیات مسئلت داریم که) در برابر تقصیر و تفریطی که در این ماه گریبانگیر ما شده، پاداشی عنایت کنی
که در پرتو آن پاداش که از سر فضل و بیاستحقاق بخشیات است، فضیلت دلخواهمان را در این ماه به دست آوردیم
و اندوختههای گوناگون مورد علاقه را، عوض بستانیم.
📚 صحیفه سجادیه: ص۱۹۲ - بند ۴۵ از دعای ۴۵ (دعای وداع ماه مبارک رمضان)
✳️ توضیحات تأملبرانگیز استاد عالی دربارهی این فقره از دعای وداع صحیفه سجادیه
@justhadis110