4_5850408900750215124.mp3
4.83M
✳️ اگر امام معصوم چنین دعا نمیکردند، هرگز جرأت نمیکردم که اینچنین دعا کنم،
خدا را شکر که امامانی داریم که به ما میآموزند چگونه از خدایی که دریغ در ساحتش راه ندارد باید درخواست نمود و چه باید درخواست کرد.
💠 بخوانید فقره چهل و پنج از دعای وداع با ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام را و التماس دعا...
✅ اللَّهُمَّ فَلَکَ الْحَمْدُ
إِقْرَاراً بِالْإِسَاءَةِ،
وَ اعْتِرَافاً بِالْإِضَاعَةِ،
وَ لَکَ مِنَ قُلُوبِنَا عَقْدُ النَّدَمِ،
وَ مِنْ أَلْسِنَتِنَا صِدْقُ الِاعْتِذَارِ،
فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِیهِ مِنْ التَّفْرِیطِ أَجْراً
نَسْتَدْرِکُ بِهِ الْفَضْلَ الْمَرْغُوبَ فِیهِ،
وَ نَعْتَاضُ بِهِ مِنْ أَنْوَاعِ الذُّخْرِ الْمَحْرُوصِ عَلَیْهِ.
⬅️ خداوندا!
تو را سپاس میگوییم؛
در حالی که به بدیهایمان اقرار
و به ضایع کردن ماه مبارک
و هم چنین به تباه کردن اعمالمان، اعتراف داریم؛
و برای تو در دلهایمان، پشیمانی پا برجا و ثابت است؛
و در زبانمان، عذر صادقانه قرار دارد؛
👈👈 بر این اساس (از درگاه فضل و بیاستحقاقبخشیات مسئلت داریم که) در برابر تقصیر و تفریطی که در این ماه گریبانگیر ما شده، پاداشی عنایت کنی
که در پرتو آن پاداش که از سر فضل و بیاستحقاق بخشیات است، فضیلت دلخواهمان را در این ماه به دست آوردیم
و اندوختههای گوناگون مورد علاقه را، عوض بستانیم.
📚 صحیفه سجادیه: ص۱۹۲ - بند ۴۵ از دعای ۴۵ (دعای وداع ماه مبارک رمضان)
✳️ توضیحات تأملبرانگیز استاد عالی دربارهی این فقره از دعای وداع صحیفه سجادیه
@justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ إِنِّی لَأَعْلَمُ کَلِمَهًًْ مَا قَالَهَا مَکْرُوبٌ إِلَّا فَرَّجَ اللَّهُ کَرْبَهُ وَ لَا دَعَا بِهَا عَبْدٌ مُسْلِمٌ إِلَّا اسْتُجِیبَ لَهُ دَعْوَهًُْ أَخِی یُونُسَ (علیه السلام) الَّتِی حَکَاهَا اللَّهُ عَنْهُ فِی کِتَابِهِ وَ هِیَ:
لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ. (انبیاء:۸۷)
⬅️ من کلامی میدانم که هیچ اندوهگینی آن را نگفته مگر اینکه خدا اندوهش را برطرف ساخته و بندهی مسلمانی بهوسیلهی آن دعا نکرده مگر اینکه دعایش مستجاب شده است؛ و آن دعای برادرم یونس علیه السلام است که خدا آن را، از [زبان] او در کتابش نقل فرمود: «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ (انبیا:۸۷) [خداوندا] جز تو معبودى نيست، منزّهى تو! به راستیکه من از ستمكاران بودم [و اقرار میکنم که بر خود ستم کردم و تقصیر از من است]».
📚 مصباح (کفعمی): ص۲۹۸
🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه در باب این ذکر (یعنی ذکر یونسیه) چنین بیان داشتهاند:
⬅️ خوب است انسان به نیت تلاوت قرآن این ذکر را «ورد» خود قرار دهد و چون در روایات، تعداد معینی در مورد آن وارد نشده، به نظر حقیر نباید به عدد خاصی ملتزم شد...
از آثار گفتن این ذکر آن است که انسان از هم و غم نجات پیدا میکند، طبیعت وی زنده میشود، نفسش پاک میگردد و با عالم ولایت آشنا میشود. اصولاً هر ذکری که در آن تسبیح باشد موجب پاکی نفس گشته و انسان را با عالم ولایت آشنا مینماید.
📚 انیس الصادقین: فصل اذکار - بخش ۲، ذکر یونسیه
✳️ و صلّی الله علی محمّدٍ و آله الطّاهرین...
@justhadis110
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
💠 حضرت امام رضا علیه السلام:
✅ إِنَّ رَجُلاً فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اَللَّهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ.
فَقَالَ لِنَفْسِهِ: مَا أُتِيتُ إِلاَّ مِنْكِ وَ مَا اَلذَّنْبُ إِلاَّ لَكِ؛
قَالَ فَأَوْحَى اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَيْهِ ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً.
⬅️ مردی از بنیاسرائیل، چهل سال خدا را عبادت کرد. بعد از آن، خواست تا با قربانی کردن به خدا تقرب جوید، قربانی کرد، اما قربانی از او قبول نشد.
پس با نفس خود گفت:
این امر به تو نرسید، مگر از خودت و گناهی نیست، مگر از برای تو.
حضرت فرمود: «پس خدای تبارک و تعالی به سوی او وحی فرمود که:
این مذمتی که از خودت کردی (و خود را مقصّر دانستی)، از عبادت چهلسالهات بهتر است.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۷۴
🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه:
⬅️ در خانه خدا که خواستید بروید، چیزی ببرید که آنجا نباشد تا از شما بخرند!
آن جا چی نیست؟
فقر نیست، اظهار فقر کن
عجز نیست، اظهار عجز نیست
جهل نیست، اظهار جهل کن
بیچارگی نیست، اظهار بیچارگی کن
حالا اگر بخوای بری اعمالت را با خودت ببری،
بگی من آنم که اینقدر نماز خواندم
من آنم که چنین و چنانم و..
هیچ خریدار نداره
[بعد این بیت از دیوان حافظ علیه الرحمه را میخواندند:]
به هوش باش که هنگام باد استغنا
هزار خرمن طاعت به نیم جو نخرند
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَن أكثَرَ مِن ذِكرِ الآخِرةِ قَلَّتْ مَعصيتُهُ.
⬅️ هر كس كه زياد به ياد آخرت باشد، كمتر گناه مىكند.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۶۳۶
@justhadis110
✳️ بنا بر درخواست مکرر دوستان احادیثی که در شب شهادت حاج قاسم ارسال شد، مجدداً ارسال میگردد:
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
✅ كنت عند أبي عبد الله عليهالسلام جالسا إذ قرأ هذه الآية «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولاً»
فقلنا جعلنا فداك من هؤلاء
فقال ثلاث مرات هم والله أهل قم.
⬅️ يكى از اصحاب ما روايت كرده كه نزد امام صادق عليه السّلام نشسته بودم و حضرت اين آيه را خواندند:
«فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ كانَ وَ عْداً مَفْعُولاً»
«پس زمانی که موعد نخستين آنها فرارسد بر آنها بندگانی از جانب خود برانگيزيم كه سخت پيكارند و در ميان خانهها نفوذ كنند و اين وعدهايست قطعی و حتمی (اسراء:۵)
گفتم: قربانت، فدايتان بشويم آنها (سركوبكنندگان بنیاسرائيل) چه کسانی هستند؟
ايشان ۳ بار فرمود:
به خدا قسم آنها اهل قم (ایرانیها) باشند.
به خدا قسم آنها اهل قم (ایرانیها) باشند.
به خدا قسم آنها اهل قم (ایرانیها) باشند.
📚 بحار الانوار(علامه مجلسی): ج۶۰، ص۲۱۶
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
✅ عَنْ عَبْدِ اللَّهِبْنِالْقَاسِمِ الْبَطَلِ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ فِی قَوْلِهِ تَعَالَی...
(فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما (اسراء:۵))
فَإِذَا جَاءَ نَصْرُ دَمِ الْحُسَیْنِ
(بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ (اسراء:۵))
قَوْمٌ یَبْعَثُهُمُ اللَّهُ قَبْلَ خُرُوجِ الْقَائِمِ فَلَا یَدَعُونَ وَتْراً لآِلِ مُحَمَّدٍ إِلَّا قَتَلُوهُ
(وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولًا(اسراء:۵))
خُرُوجُ الْقَائِمِ.
⬅️ در مورد اين قسمت آیه ۵ سوره بنی اسرائیل: «بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ» (گروهى از بندگان پيكارجوىِ خود را بر ضدّ شما طغيانگران بنیاسرائيل بر مىانگيزيم) فرمود:
اين قسمت آيه بر مردمی دلالت دارد که خداوند قبل از قیام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میفرستد و هیچکس را که مسئول خونی در خاندان محمّد (صلی الله علیه و آله) است وانگذارند مگر آنکه از او انتقام گيرند.
و درباره اين قسمت آيه «وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولًا» (و اين وعدهایست قطعى) فرمود:
مقصود خروج و قيام حضرت قائم عج الله تعالی فرجه الشريف است كه وعده قطعی و حتمی الهی است.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۸، ص۲۰۶
🔴 اللهم عجل لولیک الفرج...
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
🔷 سردار دلها شهید سپهبد قاسم سلیمانی:
⬅️ باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم!
آنکس که باید ببیند، میبیند...!
💠 حضرت امام رضا عليه السلام:
⬅️ خدای سبحان به یکی از پیامبرانش چنین وحی کرد:
زمانی که صبح کردی اولین چیزی که سر راهت قرار گرفت بخور.
دومین چیزی را که دیدی مخفی کن.
سومین چیزی که دیدی بپذير.
چهارمی را که دیدی نا امیدش نکن.
از پنجمی هم فرار کن.
روز بعد آن پیامبر اولین چیزی که دید کوه سیاه بزرگی بود.
ایستاد و با خود گفت: «پروردگارم به من دستور داد که این را بخورم!» و متحیر ماند. اما به سرعت به خود رجوع کرد و با خود اندیشید: قطعاً پروردگار من تکلیف خارج از توان به بنده نمیکند» به طرف کوه رفت تا آن را بخورد هر چه به آن نزدیکتر میشد؛ کوه کوچک و کوچکتر میشد تا به آخر رسید و دید که آن کوه بزرگ و سیاه به لقمهای تبدیل شد. آن یک لقمه را خورد و احساس کرد خوشمزهترین طعامی است که تا به حال خورده است!
سپس به راه خویش ادامه داد وجلو رفت و یک تشت بزرگ طلا دید. پس با خود گفت: خدا به من دستور داده که این را پنهان کنم. پس حفرهای کند و تشت طلا را در آن قرار داد و روی آن خاک ریخت تا دیده نشود.
همین که پیامبر به راه افتاد دید تشت از زیر خاک بیرون آمده، اما با خود گفت من به وظیفه خویش عمل کردهام (وظیفهام پنهان تشت بود که این کار را کردم و بيرون آمدنش از خاك ديگر به من ارتباطی ندارد.)
آن پیامبر به مسیر خود ادامه داد. ناگهان دید پرندهای در هوا پرواز میکند و پشت سر او عقابی در حرکت است. پرنده دور این پیامبر شروع به چرخیدن کرد. پیامبر با خود گفت: خدای سبحان به من دستور داده این پرنده را بپذيرم.
آستین خود را باز کرد و پرنده را در آستین نگهداشت.
عقاب به او گفت: تو شکار مرا صید کردی در حالیکه من مدتی است که در انتظار این شکار هستم.
پیامبر گفت: پروردگار من به من امر کرده است که چهارمین مورد را مأیوس نکن!» پیامبر تكه گوشتی به عقاب داد.
و بعد به راه خود ادامه داد. پیامبر در این مرحله گوشت گندیده و متعفّنی را دید که دور آن کرمهایی جمع شده بودند، پس با خود گفت: پروردگارم به من دستور داده از آن فرار کن!، پس از آن فرار کرد با پایان این قسمت مأموریت او به پایان رسید و بازگشت.
پس در خواب دید گویا به او گفته شد:
همانا تو به آن چه که به تو امر شده بود عمل کردی. آیا میدانی آنها (حقیقت کارهایی که کردی) چه بود؟
پاسخ داد: «خیر!»
گفته شد: «اما آن کوه بزرگ (که تو از خوردن آن نگران و ترسان شدی و گمان کردی امکان خوردنش نیست) غضب و خشم تو بود. انسان وقتى غضبناك شود، خود را نمىبيند و از شدّت و بزرگى غضب، قدر و ارزش خود را فراموش مىكند، و وقتى كه خود را حفظ نمايد و ارزش خود را بشناسد و غضبش آرام گيرد، عاقبتش همچون يك لقمه گوارائى است كه آن را بخورد.
اما آن تشت طلا، عمل صالح بود که هرگاه بنده آن را بپوشاند و از خلق مخفی کند (و اخلاص داشته باشد) خداوند مىخواهد آن را آشكار كند تا علاوه بر ثواب آخرتى كه خدا برايش ذخيره مىكند، او را با آن عمل زينت دهد،
و امّا پرنده كسى بود كه تو را نصيحت مىكند، او و نصيحتش را بپذير،
و امّا عقاب حاجتمندى بود كه نزد تو مىآيد، هيچ وقت چنين كسى را نااميد نكن.
اما گوشت بدبو سمبل غيبت بود، هميشه از آن فرار كن.
✅ أَبُو الصَّلْتِ عَبْدُ السَّلَامِ بْنُ صَالِحٍ الْهَرَوِيُّ قَالَ سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع يَقُولُ أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِهِ إِذَا أَصْبَحْتَ فَأَوَّلُ شَيْءٍ يَسْتَقْبِلُكَ فَكُلْهُ وَ الثَّانِي فَاكْتُمْهُ وَ الثَّالِثُ فَاقْبَلْهُ وَ الرَّابِعُ فَلَا تُؤْيِسْهُ وَ الْخَامِسُ فَاهْرُبْ مِنْه...
📚 عيون اخبار الرضا (شيخ صدوق): ج۱، ص۲۷۵و۲۷۶
@justhadis110
✳️ وقتی شاکی هستیم...
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ إذا ضاقَ المسلمُ فلا يَشكُوَنَّ رَبَّهُ عَزَّ و جلَّ، و لْيَشكُ إلى رَبِّهِ الذي بِيَدِهِ مَقالِيدُ الاُمورِ و تَدبِيرُها.
⬅️ هر گاه مسلمان در تنگنا و سختى افتد، هرگز نبايد از پروردگار عزّ و جلّ خود شكايت كند، بلكه بايد به درگاه پروردگار خويش، كه زمام و تدبير امور تنها به دست اوست، شكايت بَرَد.
📚 الخصال (شیخ صدوق): ج۲، ص۶۱۰
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ اللّه َاللّه َأن تَشكُوا إلى مَن لا يُشْكِي شَجوَكُم، و لا يَنقُضُ بِرَأيِهِ ما قد اُبرِمَ لَكُم.
⬅️ زنهار! زنهار! از اين كه پيش كسى درد دل كنيد كه اندوه و مشكل شما را بر طرف نمىكند و با انديشه خود نیز گره از كارتان نمىگشايد.
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۹۷، ص۱۱۵
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ مَن شَكا إلى أخيهِ فقد شَكا إلَى اللّهِ، و مَن شَكا إلى غَيرِ أخِيهِ فقد شَكَا اللّهَ.
⬅️ هر كه به برادر [دينىِ] خود شكايت بَرَد تحقیقاً به خدا شكايت برده است، و هر كه به غير برادر خود شكايت بَرَد به واقع از خدا شكايت كرده است.
📚 قرب الاسناد (حمیری): ج۱، ص۷۸
✳️ در باب موضوع شکایت و اینکه انسان به واقع باید از چه چیز و چه کسی شاکی باشد، با توجه به آیهی شریفهی:
وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ [شوری:۳۰]
هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام دادهايد و بسيارى را نيز عفو مىكند.
💠 و فرمایش امام صادق علیه السلام در توضیح آیهی فوق که فرمودند:
✅ أَمَا إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ عِرْقٍ یَضْرِبُ وَ لَا نَکْبَهًٍْ وَ لَا صُدَاعٍ وَ لَا مَرَضٍ إِلَّا بِذَنْبٍ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فِی کِتَابِهِ وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ قَالَ ثُمَّ قَالَ وَ مَا یَعْفُو اللهُ أَکْثَرُ مِمَّا یُؤَاخِذُ بِه.
⬅️ هر رگی که قطع میشود، هر مصیبت و گرفتاری که به وجود میآید و هر سردرد یا بیماری که انسانها (جز اولیای الهی) بدان دچار میشوند به سبب ارتکاب گناهان است. زیرا خداوند در قرآن کریم میفرماید:
(هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام دادهايد و بسيارى را نيز عفو مىكند.)
و البته آنچه خداوند عفو و گذشت میفرماید، بسيار بیشتر است از آنچه مؤاخذه و عقوبت میکند.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۲۶۹
💠 با این توضیحات، فرازهایی از مناجات الشاکین حضرت امام سجاد علیه السلام تقدیم میشود:
✅ إِلٰهِى إِلَیْكَ أَشْكُو نَفْساً بِالسُّوءِ أَمَّارَةً، وَ إِلَى الْخَطِیئَةِ مُبادِرَةً، وَ بِمَعاصِیكَ مُولَعَةً، وَ لِسَخَطِكَ مُتَعَرِّضَةً، تَسْلُكُ بِى مَسالِكَ الْمَهَالِكِ، وَ تَجْعَلُنِى عِنْدَكَ أَهْوَنَ هَالِكٍ، كَثِیرَةَ الْعِلَلِ، طَوِیلَةَ الْأَمَلِ، إِنْ مَسَّهَا الشَّرُّ تَجْزَعُ، وَ إِنْ مَسَّهَا الْخَیْرُ تَمْنَعُ، مَیَّالَةً إِلَى اللَّعِْبِ وَ اللَّهْوِ، مَمْلُوَّةً بِالْغَفْلَةِ وَ السَّهْوِ، تُسْرِعُ بِى إِلى الْحَوْبَةِ، وَ تُسَوِّفُنِى بِالتَّوْبَةِ...
إِلٰهِى لَا حَوْلَ لِى وَ لَا قُوَّةَ إِلّا بِقُدْرَتِكَ، وَ لَا نَجاةَ لِى مِنْ مَكارِهِ الدُّنْیا إِلّا بِعِصْمَتِكَ، فَأَسْأَلُكَ بِبَلاغَةِ حِكْمَتِكَ، وَ نَفاذِ مَشِیئَتِكَ، أَنْ لَاتَجْعَلَنِى لِغَیْرِ جُودِكَ مُتَعَرِّضاً، وَ لَا تُصَیِّرَنِى لِلْفِتَنِ غَرَضاً، وَ كُنْ لِى عَلَى الْأَعْداءِ ناصِراً، وَ عَلَى الْمَخازِى وَ الْعُیُوبِ ساتِراً، وَ مِنَ الْبَلاءِ واقِیاً، وَ عَنِ الْمَعاصِى عاصِماً، بِرَأْفَتِكَ وَ رَحْمَتِكَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.
⬅️ خدایا از نفسی که زیاد به بدی فرمان میدهد به تو شکایت میکنم،
همان نفسی که شتابنده به سوی خطا و حریص به انجام گناهان و در معرض خشم توست،
نفسی که مرا به راه هلاکت میکشاند و مرا در نظر تو از پستترین تباه شدگان قرار میدهد،
بیماریهایش بسیار، آرزویش دراز است،
اگر گزندی به او در رسد بیقراری میکند و اگر خیری به او رسد از انفاقش دریغ میورزد،
به بازی و هوسرانی میل بسیار دارد،
از غفلت و اشتباه آکنده است،
مرا به سرعت به جانب معصیت میراند ولی برای توبه امروز و فردا میکند...
خدایا توان و نیرویی برای من جز به قدرت تو نیست، راه نجاتی از گرفتاریهای دنیا جز به حفظ و نگهداری تو برایم نمیباشد،
از تو خواستارم به رسایی حکمتت و نفوذ ارادهات که مرا جز جود و کَرَمت در معرض چیزی قرار ندهی و هدف فتنهها نگردانی
و علیه دشمنانم (نفس و شیطان) یاورم باشی
و پردهپوش رسواییها و عیوبم گردی
و از بلا نگهدار و از گناهان بازدارندهام باشی،
به مهر و رحمتت ای مهربانترین مهربانان.
📚 زاد المعاد (علامه مجلسی): ص۴۰۷
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ أعظم الناس حقا علي المرأة زوجها،
و أعظم الناس حقا علي الرجل امه.
⬅️ بزرگترين حق را بر زن، شوهر او دارد
و بزرگترين حق را بر مرد، مادر او دارد.
📚 کنز العمّال (متقی هندی): ج۱۶، ص۳۳۱
@justhadis110
May 11
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ خَصْلَتَانِ مَنْ كَانَتَا فِيهِ كَتَبَهُ اَللَّهُ شَاكِراً صَابِراً وَ مَنْ لَمْ يَكُونَا فِيهِ لَمْ يَكْتُبْهُ اَللَّهُ شَاكِراً وَ لاَ صَابِراً مَنْ نَظَرَ فِي دِينِهِ إِلَى مَنْ فَوْقَهُ فَاقْتَدَى بِهِ وَ نَظَرَ فِي دُنْيَاهُ إِلَى مَنْ دُونَهُ فَحَمِدَ اَللَّهَ عَلَى مَا فَضَّلَهُ عَلَيْهِ بِهِ
كتبه اللّٰه شاكرا صابرا
و من نظر في دينه إلى من هو دونه و نظر في دنياه إلى من هو فوقه فأسف على ما فاته منه لم يكتبه اللّٰه شاكرا و لا صابرا.
⬅️ دو خصلت است كه هر كه داراى آن باشد خداوند او را در زمرهی شاكران و صابران بنويسد و اگر در او نباشد از زمره شاكرين و صابرين خارج باشد
و آن دو خصلت آن است كه:
۱) در امر دين خود به بالاتر از خود نظر کند و به ایشان اقتدا نماید
۲) و در امر دنيا به فرودستتر از خود بنگرد و حمد خدا كند به واسطهی آنچه به او زيادتر عطا كرده.
و هر كه در كار دينش به پایینتر از خود بنگرد (و از خود راضی شود)
و در كار دنيایش به فراتر از خود بنگرد و بر آنچه كمتر دارد تأسف خورَد، خدا او را در زمرهی شاکران و صابران نمینویسد.
📚 معدن الجواهر و ریاضة الخواطر (ابوالفتح کراکجی): ج۱، ص۲۶ -
محجة البيضاء (فيض کاشانی): ج۷، ص۲۲۰ -
سنن الترمذى: ج۴، ص۷۴ -
کنز العمّال (متقی هندی): ج۳، ص۲۵۶ -
نهج الفصاحة (ابوالقاسم پاینده): ص۴۵۷
پ.ن: این بخش از حدیث شریف که میفرماید:
و هر کس در امر دینش به پایینتر از خود بنگرد خدا او را در زمرهی شاکران نمینویسد!
برایم خیلی تأملبرانگیز بود!
اگر انسان در امر دینش، خودش را با پایینتر از خودش مقایسه کند، جزء ناشکرها میشود!
و با توجه به آیهی شریفهی:
و قَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ... (سبأ:۱۳)
و اندکی از بندگان من شکور هستند...
در کنار حدیث شریف فوق، شاید بشود گفت که اکثر ما مردم در امر دین، خود را با پایینتر از خود مقایسه میکنیم و از نظر خودمان اوضاع خوبی داریم و لذا در زمرهی...
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ إِنَّ آه اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ قَالَ آه فَقَدِ اسْتَغَاثَ بِاللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى.
⬅️ به درستی که "آه" اسمی است از اسامی خداوند است، هر کس که "آه" بگوید، در حقیقت به خداوند تبارک و تعالی استغاثه و طلب نیاز کرده است.
📚 التوحید (شیخ صدوق): ص۲۱۹
@justhadis110
✳️ از زوال حیا تا تبدیل شدن به...
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ أَوَّلُ مَا يُنْزَعُ مِنَ اَلْعَبْدِ اَلْحَيَاءُ فَيَصِيرُ مَاقِتاً مُمَقَّتاً ثُمَّ يَنْزِعُ اَللَّهُ مِنْهُ اَلْأَمَانَةَ فَيَصِيرُ خَائِناً مَخُوناً ثُمَّ يَنْزِعُ اَللَّهُ مِنْهُ اَلرَّحْمَةَ فَيَصِيرُ فَظّاً غَلِيظاً وَ يَخْلَعُ دِينَ اَلْإِسْلاَمِ مِنْ عُنُقِهِ فَيَصِيرُ شَيْطَاناً لَعِيناً مَلْعُوناً.
⬅️ اولین چیزی که (به واسطه گناهان پیاپی) خداوند از بندهاش اخذ میکند، حیا است، پس چون حیا از او اخذ شد، (بندهی بیحیا) از خدا خشمگین خواهد بود و او نیز مورد خشم الهی واقع میشود؛
سپس خداوند از بندهی بیحیا، امانت را نیز اخذ میکند، در این حال او خیانتپیشه میشود و دیگران نیز او را خائن میشمرند
سپس خداوند از بندهی بیحیای خائن، رحمت را نیز اخذ میکند، وقتی چنین شد آن بندهی بیحیای خیانتپیشه، بددهن و تندخو میشود (و دیگر تنها مطابق هواهای نفسانیاش عمل میکند) و وقتی چنین شد خداوند دین اسلام را از او خلع میکند و (آن بندهی بیحیای خیانتپیشهی بددهنِ تندخوی مطیع هواهای نفسانی،) به شیطانی ملعون تبدیل میشود!
📚 الإختصاص (شیخ مفید): ج۱، ص۲۴۸
🔷 سلمان رحمت الله علیه:
✅ إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ هَلاَكَ عَبْدٍ نَزَعَ مِنْهُ اَلْحَيَاءَ
فَإِذَا نَزَعَ مِنْهُ اَلْحَيَاءَ لَمْ تَلْقَهُ إِلاَّ خَائِناً مَخُوناً
فَإِذَا كَانَ خَائِناً مَخُوناً نُزِعَتْ مِنْهُ اَلْأَمَانَةُ
فَإِذَا نُزِعَتْ مِنْهُ اَلْأَمَانَةُ لَمْ تَلْقَهُ إِلاَّ فَظّاً غَلِيظاً
فَإِذَا كَانَ فَظّاً غَلِيظاً نُزِعَتْ مِنْهُ رِبْقَةُ اَلْإِيمَانِ
فَإِذَا نُزِعَتْ مِنْهُ رِبْقَةُ اَلْإِيمَانِ لَمْ تَلْقَهُ إِلاَّ شَيْطَاناً مَلْعُوناً.
⬅️ هرگاه خداوند بخواهد بندهای را (به واسطه گناهانش) هلاک گرداند، حیا را از او میگیرد؛
وقتی حیا از او اخذ شد او را خائنی شهره به خیانت خواهی یافت
و هر گاه او خائنی شهره به خیانت شد، امانت نیز از او اخذ میشود
و هر گاه امانت از او اخذ شد او را بددهنی تندخو مییابی
و هر گاه بددهنی تندخو شد، رشتهی ایمان از گردنش گشوده خواهد شد
و هر گاه رشتهی ایمان از چنین شخصی گشوده شد (یعنی بیحیای خائنِ شهره به خیانتِ بددهنِ تندخو) او را شیطانی ملعون خواهی یافت.
📚 الکافي (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۲۹۱
@justhadis110
✳️ بسیار تامل برانگیز👇
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله:
✅ رغم أنفه، ثمّ رغم أنفه، ثمّ رغم أنفه من أدرك أبويه عنده الكبر أحدهما أو كليهما ثمّ لم يدخل الجنّة.
⬅️ خوار و بیعرضه و بدخت است
خوار و بیعرضه و بدخت است
خوار و بیعرضه و بدخت است
کسی که پدر و مادرش یا یکی از آن دو پیش او به سن پیری برسند و او بهشتی نشود.
📚 نهج الفصاحه: حکمت ۱۶۶۶
✳️ بدون شرح...
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ إنّ العَبدَ لَيكونُ بارّا بِوالِدَيهِ في حياتِهِما، ثُمّ يَموتانِ فلا يَقضي عَنهُما دُيونَهُما و لا يَستَغفِرُ لَهُما فيَكتُبُهُ اللّهُ عاقّا. و إنّهُ لَيكونُ عاقّا لَهُما في حياتِهِما غَيرَ بارٍّ بهِما، فإذا ماتا قَضى دَينَهُما و استَغفَرَ لَهُما فيَكتُبُهُ اللّهُ عز و جل بارّا.
⬅️ شخصی در زمان حيات پدر و مادر خود نسبت به آنان نيكوكار است،
امّا وقتى مىميرند،
نه بدهى آنان را مىپردازد و نه برايشان طلب آمرزش مىكند، در اين صورت خداوند او را جزو عاق والد محسوب میکند
و شخصی هم هست كه در زمان حيات پدر و مادرِ خود، ناخلف و نافرمان است و به آنان نيكى نمىكند،
امّا وقتى مُردند
بدهىهاى آنها را مىپردازد و براى ايشان آمرزش مىطلبد. لذا خداوند عز و جل او را نيكوكار مىنويسد.
📚 الكافی: ج۲، ص ۱۶۳
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ سَيِّدُ الْأَبْرَارِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ رَجُلٌ بَرَّ وَالِدَيْهِ بَعْدَ مَوْتِهِمَا.
⬅️ سرور و آقای نیکوکاران در روز قیامت، مردی است که به پدر و مادرش #بعد_از_مرگشان نیکی کند.
📚 بحارالانوار: ج۷۱، ص۸۶
💠 مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ زُورُوا مَوْتَاکُمْ فَإِنَّهُمْ یَفْرَحُونَ بِزِیَارَتِکُمْ وَ لْیَطْلُبْ أَحَدُکُمْ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِیهِ وَ عِنْدَ قَبْرِ أُمِّهِ بِمَا یَدْعُو لَهُمَا.
⬅️ مردگان خود را زیارت کنید، براستى آنها از زیارت شما خرسند میشوند.
هر یک از شما باید حاجت خود را سر قبر پدر و مادرش طلب کند، پس از آنکه برای آنها دعا کرده است باشد.
📚 الکافی: ج۳، ص ۲۳۰
✳️ در روایات #حضور_هر_جمعه بر سر قبر والدین توصیه شده و ثواب آمرزش گناهان به آن داده شده و به تلاوت #سوره_یاسین بر سر #قبر_والدین نیز تاکید فراوان شده است.
@justhadis110
✳️ شهادت در رکاب امام عصر ارواحنا فداه...
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
✅ مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی کُلِ لَیْلَهًِْ الْجُمُعَهًِْ لَمْ یَمُتْ حَتَّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ فَیَکُونَ مِنْ أَصْحَابِهِ.
⬅️ هر کس در هر شب جمعه سورهی اسراء را بخواند، آنقدر زنده میماند تا قائم (عجل الله فرجه الشریف) را درک نماید و یکی از اصحاب ایشان باشد.
(و در روایت دیگری که سلمان علیه الرحمه از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده، ذکر شده که تلاوت آیات این سوره باعث میشود که اگر مرگ شخص نیز فرا رسید، هنگام ظهور و قیام حضرت، برای یاری ایشان به دنیا رجعت کند؛ حدیثی که سلمان پس از شنیدن آن به شدت اشک شوق میریزد و میگوید دیگر برایم فرقی ندارد که مرگ مرا در یابد یا من با سراغ مرگ بروم (دلائل الإمامة: ج۱، ص۴۴۷)
و
✅ مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ الْکَهْفِ فِی کُلِ لَیْلَهًِْ جُمُعَهًٍْ لَمْ یَمُتْ إِلَّا شَهِیداً وَ بَعَثَهُ اللَّهُ مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ وَقَفَ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ مَعَ الشُّهَدَاءِ.
⬅️ هر کس سورهی کهف را در هر شب جمعه بخواند، فقط با شهادت از دنیا میرود و خداوند او را از جمله شهدا محشور میگرداند و روز قیامت با شهیدان [در یک صف] میایستد.
📚 ثواب الاعمال (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۰۷
✳️ قرائت این دو سوره شریف در شبهای جمعه، از توصیههای مؤکد عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه بود که کتاب شریف انیس الصادقین که مشتمل است بر توصیههایی از ایشان در زمینه اذکار و ادعیه و عبادات، در بخش اعمال شب جمعه نقل شده است.
@justhadis110
✳️ *از رفقای امیرالمؤمنین به شمار آید...*
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ مَنْ قَرَأَ فِی کُلِّ لَیْلَهًِْ جُمُعَهًٍْ سُورَهًَْ الْوَاقِعَهًِْ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ أَحَبَّهُ النَّاسُ أَجْمَعِینَ وَ لَمْ یَرَ فِی الدُّنْیَا بُؤْساً أَبَداً وَ لَا فَقْراً وَ لَا فَاقَهًًْ وَ لَا آفَهًًْ مِنْ آفَاتِ الدُّنْیَا وَ کَانَ مِنْ رُفَقَاءِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ هَذِهِ السُّورَهًُْ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) خَاصَّهًًْ لَمْ یَشْرَکْهُ فِیهَا أَحَدٌ.
⬅️ هر کس سورهی واقعه را هر شب جمعه تلاوت کند
خداوند او را دوست بدارد
و مهر و دوستی او را در دل همه مردم بیافکند
و آن تلاوتگر هرگز در این دنیا به درماندگی و تهیدستی و ناداری و آفتی از آفتهای دنیا گرفتار نیاید
و از رفیقان و همنشینان امیر مؤمنان علیه السلام باشد
و این سوره تنها از آن امیر مؤمنان علیه السلام است و هیچ کس با ایشان در این سوره شریک نیست.
📚 ثواب الاعمال (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۱۷
✳️ قرائت این سورهی شریف در شبهای جمعه، از توصیههای مؤكد عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه برای اعمال شب جمعه بود که در کتاب انیس الصادقین نیز ذکر شده است.
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُكَ لِكُلِّ ذَنْبٍ لَحِقَنِي بِسَبَبِ عَتْبِي عَلَيْكَ فِي احْتِبَاسِ الرِّزْقِ عَنِّي وَ إِعْرَاضِي عَنْكَ وَ مَيْلِي إِلَى عِبَادِكَ بِالاسْتِكَانَةِ لَهُمْ وَ التَّضَرُّعِ إِلَيْهِمْ وَ قَدْ أَسْمَعْتَنِي قَوْلَكَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِكَ «فَمَا اسْتَكانُوا لِرَبِّهِمْ وَ ما يَتَضَرَّعُونَ (مؤمنون:۷۶)» فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِي يَا خَيْرَ الْغَافِرِينَ.
⬅️ خداوندا، از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که دامنگیرم شد، به سبب آنکه در هنگام تنگی روزی، به تو پرخاش نمودم، و از تو روی گردانده، [و در عوض] با خواری و شکستگی و تضرع به سراغ بندگانت رفتم!
در حالی که این کلام خود را در آیات محکم قرآن به گوشم رسانده بودی: «فَمَا اسْتَكٰانُوا لِرَبِّهِم وَ مٰا يَتَضَرَّعُونَ»، «آنان [متاسفانه] برای پروردگارشان فروتنی نکردند و تضرع ننمودند».
پس بر محمد و آل محمد صلوات فرست و آن گناه را بيامرز، ای بهترين آمرزندگان.
📚 بلد الأمین (کفعمی): ص۳۸ - فراز ۶۵ از استغفار هفتادبندی مولی علی علیه السلام
@justhadis110
💠 حضرت امام رضا علیه السلام:
✅ التَّواضُعُ أن تُعطِيَ النّاسَ ما تُحِبُّ أن تُعطاهُ.
⬅️ فروتنى آن است كه با مردم چنان رفتار كنى كه دوست دارى با تو رفتار شود.
📚 الکافی (کلینی): ج۲، ص۱۲۴
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ يُعَذِّبُ اللّهُ اللِّسانَ بِعَذابٍ لا يُعَذِّبُ بِهِ شَيْئا مِنَ الْجَوارِحِ، فَيَقولُ: اَى رَبِّ، عَذَّبْتَنى بِعَذابٍ لَمْ تُعَذِّبْ بِهِ شَيْئا؟!
فَيُقالُ لَهُ: خَرَجَتْ مِنْكَ كَلِمَةٌ فَبَلَغَتْ مَشارِقَ الاَرضِ وَ مَغارِبَها، فَسُفِكَ بِها الدَّمُ الْحَرامُ وَ انْتُهِبَ بِها الْمالُ الْحَرامُ وَ انْتُهِكَ بِها الفَرْجُ الْحَرامُ.
⬅️ خداوند زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد.
زبان گويد: اى پروردگار! مرا عذابى دادى كه هيچ چيز را چنان عذاب ندادى!
در پاسخش گفته شود: سخنى به واسطه تو منتشر شد و به شرق و غرب زمين رسيد که به واسطه آن خونى به ناحق ريخته شد و مالى به غارت رفت و ناموسى هتك شد.
📚 الكافى (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۱۱۵
@justhadis110
✳️ مقایسهای میان مشی رایج در بین مدیران و مسئولان با فرمان امیرالمؤمنین علیه السلام در این خصوص:
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ وَ لْيَكُنْ أَبْعَدَ رَعِيَّتِكَ مِنْكَ وَ أَشْنَأَهُمْ عِنْدَكَ أَطْلَبُهُمْ لِمَعَايِبِ اَلنَّاسِ...
ثُمَّ لْيَكُنْ آثَرُهُمْ عِنْدَكَ اَقْوَلَهُمْ بِمُرِّ الْحَقِّ لَكَ، وَ اَقَلَّهُمْ مُساعَدَةً فيما يَكُونَ مِنْكَ مِمّا كَرِهَ اللّهُ لاَِوْلِيائِهِ، واقِعاً ذلِكَ مِنْ هَواكَ حَيْثُ وَقَعَ.
⬅️ و باید که دورترین مردم نسبت به تو آنها باشند كه عیبجوترند.
و
...نزدیکترین افراد در حکومت به تو
باید کسی باشد که در بیان حق از همه صریحتر باشد
و تو را در کارهایی که مورد پسند خدا نیست کمتر یاری دهد،
ولو که انجام اینکارهایش (یعنی حقگویی و یاری نکردنش در اموری که مورد رضای خدا نیست) برای تو بسیار ناخوشایند باشد!
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازهایی از نامه ۵۳ نهج البلاغه، عهدنامه امیرالمؤمنین به مالک اشتر در حکم استانداری مصر، ص۴۲۳
پ.ن: در ادارات، سازمانها، نهادها و دیگر ساختارهای مدیریتی ما، اعم از دولتی و غیردولتی، آیا هر کس حرف حق را صریحتر به مدیر بالادستیاش بزند به مدیر نزدیکتر میشود؟!
اکتفا میشود به یک بیت:
اسلام به ذات خود ندارد عیبی
هر عیب که هست، از مسلمانی ماست
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ لاَ تُغَالِبِ اَلْجَاهِلَ فَيَمْقُتَكَ وَ عَاتِبِ اَلْعَاقِلَ يُحِبُّكَ.
⬅️ از جاهل انتقاد مكن، كه دشمنت مىدارد و از عاقل انتقاد كن، كه دوستت مىدارد.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۷۴۶
پ.ن: با این ملاک، چند مدیر و مسئول عاقل در ممکلت داریم...؟!
👈 و از آن مهمتر آیا خود ما با این ملاک جزو عاقلان هستیم...؟!
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ «شاطِىءُ الْوادِى اْلأيْمَنِ (قصص:۳۰)» الذَّى ذَكَرَهُ اللّه ُفِى الْقُرآنِ، هُوَ الْفُراتُ
وَ «الْبُقْعَةُ الْمُبارَكَةُ (قصص:۳۰)» هِىَ كَرْبَلا.
⬅️ آن «کرانهی سرزمین ایمن (قصص:۳۰)» كه خدا در قرآن ياد كرده فرات است
و آن «بارگاه با ببركت (قصص:۳۰)» که خداوند از آن یاد کرده نيز كربلا است.
📚 تهذيب الأحکام (شیخ طوسی): ج۶، ص۳۸
⚫️ شهادت رئیس مذهب، شیخ الائمه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد...
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ لا تُتبِع أخاكَ بَعدَ القَطيعةِ وَقيعةً فيهِ، فَتَسُدَّ عَلَيهِ طَريقَ الرُّجوعِ إلَيكَ، و لَعَلَّ التَّجارِبَ أن تَرُدَّهُ إلَيكَ.
⬅️ پس از بريدن از دوست از او بدگويى مكن كه راه بازگشت را مىبندى،
در حالى كه شايد تجربهها او را به سوى تو بازگرداند.
📚 نزهة الناظر (حلوانی): ص۱۷۲
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ اِمْحَضْ اَخاكَ النَّصيحَةَ حَسَنَةً كانَتْ اَوْ قَبيحَةً.
⬅️ براى برادر خود خیرخواهی را خالص گردان
خواه برايش خوشآيند باشد يا ناخوشآيند.
📚 نزهة الناظر (حلوانی): ج۱، ص۵۸
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ تَمييزُ الباقي مِن الفاني مِن أشرَفِ النَّظرِ.
⬅️ تميز دادن ماندنى از رفتنى، از شريفترين انديشههاست.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۳۱۸
@justhadis110
✳️ در پاسخ به عبارت: دلت پاک باشه...
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَن حَسُنَتْ سَرِيرَتُهُ، حَسُنَتْ عَلانِيَتُهُ.
[و]
عِندَ فَسادِ العَلانِيَةِ تَفسُدُ السَّرِيرَةُ.
⬅️ هر كه درونش خوب باشد، بيرونش نيز خوب خواهد بود.
[و]
وقتى ظاهر خراب باشد، باطن نيز خراب است.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۵۹۲ و ۴۵۶
@justhadis110
✳️ هر دو روی سکه را با هم بنگرید:
🔹 روی نخست سکهی مواجهه با موقعیت گناه:
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ أفسَدَ دِينَهُ مَن تَعَرّى عَنِ الوَرَعِ.
⬅️ كسى كه از ورع (و پرهیز از معصیت) برهنه شد، دين خود را تباه كرد.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۲۰۱
💠 سليمان بن خالد میگويد، از حضرت امام صادق عليه السلام درباره سخن خداوند كه میفرمايد:
«وَ قَدِمْنا إِلى ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً (فرقان:۲۵)
و به كردارهایی كه انجام دادهاند بپردازيم و آنها را غبارى پراكنده سازيم.» پرسيدم. حضرت فرمود:
✅ أَمَا وَ اللَّهِ إِنْ كَانَتْ أَعْمَالُهُمْ أَشَدَّ بَيَاضاً مِنَ الْقَبَاطِيِّ وَ لَكِنْ كَانُوا إِذَا عَرَضَ لَهُمُ الْحَرَامُ لَمْ يَدَعُوهُ.
⬅ به خدا سوگند اعمالشان از پارچههای اعلای مصری سفيدتر بود، اما زمانی كه با حرامی مواجه میشدند، از آن دست بر نمیداشتند [و مرتكب میشدند.]
📚 الكافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۸۱
🔹 روی دیگر سکهی مواجهه با موقعیت گناه:
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ لا يَقْدِرُ رَجُلٌ على حَرامٍ ثُمَّ يَدَعُهُ، لَيس بهِ إلاّ مَخافَةُ اللّهِ،
إلاّ أبْدَلَهُ اللّهُ في عاجِلِ الدُّنيا
قَبْلَ الآخِرَةِ
ما هُو خَيرٌ لَهُ مِن ذلك.
⬅️ هر کسى بتواند كار حرامى انجام دهد
ولی آن را فقط به خاطر ترس از خدا فرو گذارد،
خداوند قبل از آخرت،
در همين دنيا
بهتر از آن را به وى عوض دهد.
📚 كنز العمّال (متقی هندی): ج۱۵، ص۷۸۷
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ كل من أمكنه أن يأخذ مال غيره على وجه الحرام ولا يأخذ فالله يرزقه في ذلك اليوم مقدار ذلك من حيث لا يحتسب حلالا طيبا.
⬅️ هر کس که قادر باشد اموال شخص دیگری را از راه حرام از او بگیرد و این کار را نکند، خداوند به همان اندازه از جایی که گمانش را نمیبرد روزی حلال و پاکیزه نصیب وی خواهد نمود.
📚 فقه القرآن (قطب راوندی): ج۲، ص۳۹
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ مُحَرَّمٍ أَبْدَلَهُ اَللَّهُ بِعِبَادَةٍ تَسُرُّهُ.
⬅️ هر کس از گناهی رویگردان شود، خداوند به جای توفیق عبادتی به او میدهد که شادمانش کند.
📚 امالی (شیخ طوسی): ج۱، ص۱۸۲
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله عليه و آله:
✅ مَنْ تَرَكَ مَعْصِيَةً لِلَّهِ مَخَافَةَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَرْضَاهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
⬅ هر كس گناهى را به واسطه ترس از خداى تبارك و تعالى ترك كند، خداوند او را در روز قيامت خوشنود گرداند.
📚 الكافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۸۱
@justhadis110
✳️ با مادر بزرگوار تلفنی گفتگو میکردم، به تناسب احادیث ذیل را برایشان بازگو کردم، ایشان ضمن اینکه عرض کردند چقدر جالب، امر فرمودند حتماً این احادیث را در کانال خود ارسال کنم؛ حسب الامر مادر گرامی آن احادیث شریف تقدیم میشود:
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ ثَنَاؤُهُ لَيَعْتَذِرُ إِلَى عَبْدِهِ اَلْمُؤْمِنِ اَلْمُحْوِجِ فِي اَلدُّنْيَا كَمَا يَعْتَذِرُ اَلْأَخُ إِلَى أَخِيهِ فَيَقُولُ:
وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي مَا أَحْوَجْتُكَ فِي اَلدُّنْيَا مِنْ هَوَانٍ كَانَ بِكَ عَلَيَّ فَارْفَعْ هَذَا اَلسَّجْفَ فَانْظُرْ إِلَى مَا عَوَّضْتُكَ مِنَ اَلدُّنْيَا
قَالَ فَيَرْفَعُ فَيَقُولُ:
مَا ضَرَّنِي مَا مَنَعْتَنِي مَعَ مَا عَوَّضْتَنِي.
⬅️ بهراستى كه خداوند (در روز قيامت) از بندهی مؤمن محتاج خود عذرخواهى كند، همانطور كه برادرى در دنيا از برادر خود عذرخواهى مىكند. خداوند میفرمايد:
به عزّت و جلالم سوگند، كه تو را در دنيا بهخاطر خوار کردنت محتاج نكردم (محتاج شدن چه به جهت فقر، چه به جهت بیماری و چه به جهت سایر ابتلائات دنیا)، حال اين پرده را کنار بزن تا ببينى بهجاى نعمتهاى اين دنيا (که فانی و موقت و عامل امتحان بوده است) به تو (از سر اکرام و برای ابد) چه دادهام؛
(بندهی مؤمن محتاج) پرده را كنار مىزند و (پس از مشاهدهی آنچه خدا برایش مهیا ساخته) مىگويد:
آنچه را از من دريغ داشتى با اين عوضى كه به من دادى، زيانى براى من نداشته است.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۲۶۴
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَلْتَفِتُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ إِلَى فُقَرَاءِ اَلْمُؤْمِنِينَ شَبِيهاً بِالْمُعْتَذِرِ إِلَيْهِمْ فَيَقُولُ:
وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي مَا أَفْقَرْتُكُمْ فِي اَلدُّنْيَا مِنْ هَوَانٍ بِكُمْ عَلَيَّ
وَ لَتَرَوُنَّ مَا أَصْنَعُ بِكُمُ اَلْيَوْمَ فَمَنْ زَوَّدَ أَحَداً مِنْكُمْ فِي دَارِ اَلدُّنْيَا مَعْرُوفاً فَخُذُوا بِيَدِهِ فَأَدْخِلُوهُ اَلْجَنَّةَ
قَالَ فَيَقُولُ رَجُلٌ مِنْهُمْ:
يَا رَبِّ إِنَّ أَهْلَ اَلدُّنْيَا تَنَافَسُوا فِي دُنْيَاهُمْ فَنَكَحُوا اَلنِّسَاءَ وَ لَبِسُوا اَلثِّيَابَ اَللَّيِّنَةَ وَ أَكَلُوا اَلطَّعَامَ وَ سَكَنُوا اَلدُّورَ وَ رَكِبُوا اَلْمَشْهُورَ مِنَ اَلدَّوَابِّ فَأَعْطِنِي مِثْلَ مَا أَعْطَيْتَهُمْ
فَيَقُولُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: لَكَ وَ لِكُلِّ عَبْدٍ مِنْكُمْ مِثْلُ مَا أَعْطَيْتُ أَهْلَ اَلدُّنْيَا مُنْذُ كَانَتِ اَلدُّنْيَا إِلَى أَنِ اِنْقَضَتِ اَلدُّنْيَا سَبْعُونَ ضِعْفاً.
⬅️ بهراستى خدای عز و جل روز قيامت به فقرای مؤمن توجّهی خاص نمايد و به مانند يك عذرخواه خطاب به ایشان مىفرمايد:
به عزّت و جلالم سوگند، من به جهت خوار کردن شما در دنيا فقیر (و مبتلایتان) نكردم و امروز خواهيد ديد كه با شما چه مىكنم،
هر كه در دار دنيا احسانى به شما كرده است، دست او را بگيريد و او را به بهشت بريد،
در این هنگام یکی از فقرای مؤمن خطاب به پروردگار میگوید:
پروردگارا! دنياداران برای خود خوشیها كردند، و با زنان را نكاح كردند و جامههاى نرم پوشيدند و خوراكها خوردند و به كاخها نشستند و مركبهاى راهوار سوار شدند، به من هم مانند آنچه به آنها دادى، عطا کن.
خدا تبارك و تعالىٰ مىفرمايد:
براى تو و هر يك از شما بندگان فقير مؤمنم، هفتاد برابر هر آنچه به همۀ اهل دنيا دادم از روزى كه دنيا بوده تا روزى كه به پايان رسيده (برای مدتی محدود و آن هم به جهت امتحان) دادم، (از روی اکرام و برای ابد) به شما عطا میکنم.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۲۶۱
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ اَللَّهِ لَوْ يَعْلَمُ اَلْمُؤْمِنُ مَا لَهُ مِنَ اَلْأَجْرِ فِي اَلْمَصَائِبِ لَتَمَنَّى أَنَّهُ قُرِضَ بِالْمَقَارِيضِ.
⬅️ اگر مؤمن پاداشی را که برای مصائب (و سختیهای دنیا) دارد بداند، آرزو میکند که او را با قیچی تکهتکه کنند.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۲۵۵
@justhadis110