هدایت شده از کانال رسمی حضرت آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی-ره
°
🔘 از دعای امام حسین(ع) در روز عرفه:
⬅️ ماذا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ
وَ مَا الَّذى فَقَدَ مَنْ وَجَدَكَ
💠 چه چیز پیدا کرده؟
آن کس که تو را گم کرده
و چه چیز از دست داده؟
کسی که تو را یافته است
⬅️ لَقَدْ خابَ مَنْ رَضِىَ دُونَكَ بَدَلاً
وَ لَقَدْ خَسِرَ مَنْ بَغىٰ عَنْكَ مُتَحَوِّلاً
💠 همانا محروم شد کسی که به جاى تو به دیگرى راضى گشت
و زیانکار شد کسی که از تو به دیگرى روى آورد
•═•••🍃•• 🕋 ••🍃•••═•
🔘 از فرمایشات عالم ربانی
حضرت آیت الله یعقوبی قائنی
رضوان الله تعالی علیه:
⬅️ در این روز (عرفه) از خدا گدایی کنید
که گدایی سرمایه خوبی است و از خدا
بخواهید که شما را به یاد روز الست
بیندازد و شما را با اول و ابتدای
خود آشنا کند
از خدا
عرفان و آشنایی
با اصل خود را بخواهید
💠 @sadeghin_ir
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله (خطاب به ابوذر غفاری):
✅ أَرْبَعٌ لاَ يُصِيبُهُنَّ إِلاَّ مُؤْمِنٌ، اَلصَّمْتُ وَ هُوَ أَوَّلُ اَلْعِبَادَةِ وَ...
⬅️ چهار چيز است كه جز مؤمن كسى بدان نمىرسد:
نخست «صَمت» كه اوّل عبادت است و...
📚 عدة الداعي (ابن فهد حلّی): ص۲۴۹ - امالی (شیخ طوسی): ص۵۲۵
پ.ن: فرق صَمت و سکوت:
صَمت سكوتی است ارادی، آن هم در برابر تهييج قوای نطق و بيان،
يعنی حالتی در نفس به وجود میآيد كه شخص ميل به سخنگفتن پیدا میکند، ولی پس از رجوع به قوای عاقله و ارجح يافتن سكوت در برابر سخن، با اراده خود در برابر اين ميل نفس میايستد و سخن نمیگوید.
اما سكوت الزاماً اينگونه نيست و اعم از صَمت است و الزاماً مخالفت با نفسی هم در بسياری از مواردش دخيل نبوده. یعنی، همينقدر كه انسان حرف نزند، حتی اگر ارادی، اختياری و آگاهانه نيز نباشد، سكوت محقق میگردد.
@justhadis110
هدایت شده از Ali Mesbahi
✳ حکایت منقول از آیت الله بهجت رضوان الله علیه در بخش پایانی ارسال را با دقت مطالعه فرمایید:
💠 در احوال سرور پارسایان حضرت علی (علیهالسّلام) قبل از ورود به نماز به نقل از حضرت امام صادق علیه السلام چنین آمده است که:
✅ کان علی (علیهالسّلام) اذا قام الی الصلاة فقال «وجّهت وجهی للّذی فطر السموات و الارض (انعام:79)» تغیّر لونه حتّی یعرف ذلک فی وجهه.
⬅ آنگاه که به نماز میایستاد این آیه را تلاوت میکرد:
«صورت خود را به سوی معبودی میگردانم که آسمانها و زمین را آفرید»، رنگ چهرهاش تغییر میکرد، و این تغییر کاملاً از چهرهاش هویدا بود.
📚 فلاح السائل (سید بن طاووس): ج۱، ص۱۰۱
💠 در روایت دیگری آمده است:
هرگاه مولای متّقیان به نماز میایستاد، چهرهاش متغیّر میشد، و بدن نازنیش به لرزه میافتد، به حضرت عرض میکردند: این چه حالتی است ای امیرالمؤمنین؟
حضرت میفرمودند:
✅ جاء وقت امانة الله التی عرضها علی السّموات و الارض فایین ان یحملنها و اشفقن منها و حملها الانسان فلا ادری احسن اداء ما حملتام لا.
⬅ یعنی هنگام امانت خداوند است، امانتی که به آسمانها و زمین عرضه شد و آنان نپذیرفتند و در وحشت فرو رفتند، ولی انسان آن را پذیرفت و معلوم نیست که نیکو اداء خواهد کرد یا خیر.
📚 بحارالانوار (علامه مجلسی): ج۸۱، ص۲۵۶
💠 در حین نماز خدا میداند چگونه بود، فقط این مقدار میتوان گفت که نمازش یادآور نماز رسول خدا (صلّیاللهعلیهوآله) بود. و درباره حضرت (علیهالسّلام) آوردهاند که:
✅ انّه کان اذا دخل الصّلاة کان کانه بناء ثابت او عمود قائم لا یتحرّک و کان ربّما رکع او سجد فیقع الطّیر علیه و لم یطق احد ان یحکی صلاة رسول الله (صلّیاللهعلیهوآله) الاّ علیّ بن ابیطالب و علیّ بن الحسین (علیهمالسّلام).
⬅ حضرت طوری بودند، که وقتی داخل نماز میشدند، گویا مثل یک بنای ثابت یا ستون ایستادهای میباشند، که حرکتی نمیکند و گاهگاهی رکوع یا سجده میکردند، و این هنگام پرنده بر روی آن بزرگوار مینشست، و کسی طاقت نداشت از نماز رسول خدا (صلّیاللهعلیهوآله) تقلید کند، مگر علی بن ابیطالب و امام سجاد (علیهالسّلام)
📚 دعائم الإسلام (قاضی نعمان مغربی): ج۱، ص۱۵۹
💠 و نیز دربارهی ایشان چنین نقل کردهاند که:
✅ كان إذا توجّه إلى الله تعالى توجّه بكلّيته، وانقطع من الدنيا نظره وما فيها حتّى لا يبقى يدرك الألم، لأنّهم كانوا إذا أرادوا اخراج الحديد والنشاب من جسده الشريف تركوه حتّى يصلّي، فإذا اشتغل بالصلاة وأقبل على الله تعالى أخرجوا الحديد من جسده ولم يحسّ به، فإذا فرغ من صلاته يرى ذلك فيقول لولده الحسن عليه السلام: إن هي إلاّ فعلتك يا حسن.
⬅ هنگامى كه به خدا توجّه پيدا مىكرد با همه وجود به سوى او مىرفت و از جهان ماده و آنچه در آن است مىبريد، تا جايى كه درد را احساس نمىكرد، زيرا وقتى مىخواستند تير را از بدن مباركش بيرون بكشند، منتظر مىماندند تا به نماز بايستد و چون مشغول نماز مىشد و به سوى خدا روى مىآورد، تير را بيرون مىآوردند و حضرت چيزى احساس نمىكرد،
لذا وقتى از نماز فارغ مىشد و جريان را به حضرت گفتند: به امام حسن علیهالسلام فرمود: اين كار تو است.
📚 إرشاد القلوب (دیلمی): ج۲، ص۲۱۷
🔷 مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله علیه در این خصوص مطلبی بسیار تأمّلبرانگیز نقل میکنند:
⬅ فرماندار کرمان در رژیم پهلوی در شب عید غدیر، مجلس جشنی برپا نمود.
در آن مجلس «مردوخ» (عالم بزرگ اهل سنت) نیز شرکت داشت.
مداح در ضمن خواندن اشعار و مدیحهسرایی دربارهی حضرت امیر مؤمنان علیهالسلام، به جریان بیرون آوردن تیر از پای مبارک آن حضرت در حال نماز و عدم التفات و توجه آن بزرگوار به آن اشاره کرد؛
جناب آقای مردوخ که پای منبر نشسته بود، رو کرد به آقای شهردار و با صدای بلند فریاد زد: «آقای فرماندار، آیا اینها افسانه نیست؟!».
فرماندار میگوید: اعتراض او در آن مجلس و در میان آن جمعیت، مثل یک کوه بر سر من فرود آمد؛
با خود گفتم: شب غدیر است، خوب است مستبشر و شادمان باشیم، و من پاسخ او را ندهم، ولی دیدم اگر جواب ندهم شکست اسلام و مذهب است.
از سوی دیگر دیدم او عالم است و من از اهل علم نیستم، تا جواب کافی به او بدهم و یا بحث و مجادله نمایم.
در این لحظه گویا به من الهام شد و یک مرتبه به ذهنم خطور کرد که بگویم:
آقا شما قرآن خواندهاید؟
گفت: بله.
گفتم: درباره این آیه چه میفرمایید که خداوند متعال میفرماید:
«فَلَمَّا رَأَيْنَهُ أَكْبَرْنَهُ وَ قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ (یوسف:31) چون زنان، یوسف علیهالسلام را دیدند، او را بزرگ انگاشته و دستهای خود را بریدند».
زنان مصری در مجلس زلیخا، جمال مخلوقی را دیدند؛ اینها کجا و تجلیاتی که برای حضرت امیر علیهالسلام در نماز پیش آمد کجا؟!
آنها با دیدن جمال یوسف علیهالسلام محو دیدار جمال او شدند و بیاختیار دستهای خود را بریدند؛ پس جا داشت حضرت امیر مؤمنان علیهالسلام هم در حال نماز در برابر تجلیات انوار الهی و مشاهده جلال و جمال حضرت حق، غرق شده و متوجه بیرون آمدن تیر از پای مبارکشان نگردد.
با این سخن، کأَنهُ أُلْقِمَ حَجَراً (گویی سنگ به دهان او انداختند)، لذا سرش را به زیر انداخت و دیگر هیچ نگفت.
📚 در محضر بهجت (محمدحسین رخشاد): ج۱، ص۲۴
https://bahjat.ir/fa/content/264
🔆 پیشاپیش عیدالله الاکبر، عید سعید غدیر را که به فرموده خود نبی اکرم صلیاللهعلیهوآله بزرگتر از آن عیدی نیست، مبارک باد
و خدا را شکر میکنیم که مولایمان را امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهماالسلام قرار داد...
@justhadis110
💎 قطرهای فضایل بینظیر، شگفتانگیز و عظیم روز غدیر:
1⃣ خداوند در روز عید غدیر #دو_برابر شب قدر،
#دو_برابر شب عید فطر،
#دو_برابر ماه مبارک رمضان،
از آتش جهنم نجات میدهد.
2⃣ هر کاری ثوابی در روز غدیر، ثواب #هشتاد_ماه عبادت دارد!
و هر قدمی که برای #رفع_حاجت
👈برادر ایمانی در این روز برداشته شود #ثوابی_بیحد و حصر و بیحساب دارد!
3⃣ #اطعام_مؤمنین در روز غدیر، مانند اطعام همۀ انبیاء و صدیقین است‼️
4⃣ صدقه و انفاق در این روز ثواب #دویست_هزار_برابری صدقه در راه خدا را دارد.
5⃣ امام رضا (علیه السلام) هر کسی را که در روز غدیر به خانۀشان میآمد برای #شام نگه میداشت
و وقتی میخواست برود، به او #هدایای متنوعی- از انگشتر تا پارچه تا هدایای مختلف - میداند.
6⃣ خود مولا امیرالمؤمنین به مومنین تاکید فراوان داشتند که #بهترین غذاها و هدایا را که خانواده خویش در این روز تقدیم کنند!
🔔 دیگر چهطور باید به ما بگویند که «مهم است»؟!
روایات حیرت انگیز ذیل را در خصوص روز عید غدیر:
💠 در روایت میفرماید:
⬅️ مؤمنین در عید غدیر مورد عفو و بخشش و مغفرت و رحمت قرار میگیرند، بیش از آنچه در تمام ماه مبارک رمضان و شب عید فطر بخشیده شده اند.
✅ (فَإِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ لِکُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ ذُنُوبَ سِتِّینَ سَنَةً وَ یُعْتِقُ مِنَ النَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ لَیْلَةِ الْفِطْرِ؛ 📚تهذیبالاحکام/6/24)
💠 میفرماید:
⬅️ کسی که عید غدیر را گرامی بدارد تا وقتی گناه کبیرهای انجام نداده اگر از دنیا برود «مات شهیدا!» شهید مرده است.
✅ (فَمَنْ تَزَیَّنَ لِیَوْمِ الْغَدِیرِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ کُلَّ خَطِیئَةٍ عَمِلَهَا صَغِیرَةً أَوْ کَبِیرَةً وَ بَعَثَ اللَّهُ إِلَیْهِ مَلَائِکَةً یَکْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ وَ یَرْفَعُونَ لَهُ الدَّرَجَاتِ إِلَى قَابِلِ مِثْلِ ذَلِکَ الْیَوْمِ فَإِنْ مَات مَاتَ شَهِیداً وَ إِنْ عَاشَ عَاشَ سَعِیدا؛ 📚 اقبالالاعمال/1/464)
💠 امام صادق(علیه السلام) در روایتی میفرماید:
⬅️ اطعام به مؤمنین مانند اطعام همۀ انبیاء و صدیقین است!
✅ (وَ مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ أَطْعَمَ جَمِیعَ الْأَنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِین؛ 📚 اقبالالاعمال/1/465)
💠 و میفرماید:
غدیر در آسمانها شناختهشدهتر و مشهورتر از زمین است
✅ (قَالَ إِنَّ یَوْمَ الْغَدِیرِ فِی السَّمَاءِ أَشْهَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ؛ 📚تهذیب الاحکام/6/25)
و آنجا در آسمانها جشن ویژه میگیرند.
💠 هر یک درهمی که شما در راه خدا صدقه بدهی، انفاق کنی یا صله بدهی-در روزهای عادی-دهبرابر حساب میشود، اما روز عید غدیر اگر این کار را انجام دهی، دویست هزار برابر برایتان حساب میشود!
✅ (فَالدِّرْهَمُ فِیهِ بِمِائَتَیْ أَلْفِ دِرْهَمٍ وَ الْمَزِیدُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل؛ 📚اقبالالاعمال/1/463)
💠 در روز عید غدیر خدا چهکار میکند؟
✅«فَإِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ لِکُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ ذُنُوبَ سِتِّینَ سَنَةً»
⬅️ خدا گناه شصت سال را میبخشد
«وَ یُعْتِقُ مِنَ النَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ لَیْلَةِ الْفِطْرِ»(📚تهذیبالاحکام/6/24)
و خدا در روز عید غدیر دوبرابر شب قدر، دو برابر شب عید فطر، دوبرابر ماه مبارک رمضان، از آتش جهنم نجات میدهد.
💠 میفرماید: «وَ اللَّهِ لَوْ عَرَفَ النَّاسُ فَضْلَ هَذَا الْیَوْمِ بِحَقِیقَتِهِ لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِکَةُ فِی کُلِّ یَوْمٍ عَشْرَ مَرَّات»(تهذیبالاحکام/6/24)
اگر مردم فضل این روز را به حقیقتش درک کنند، ملائکه-نه فقط در روز عید غدیر بلکه- در طول سال هر روز ده مرتبه با آنها مصافحه میکنند!
💠امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در سخنرانی خود در عید غدیر، به مؤمنین سفارش میکرد که وقتی از اینجا (میهمانی اطعام) رفتید، بروید به خانوادههایتان رسیدگی کنید-مثلاً-بروید بهترین غذا را برای خانوادۀ خودتان تهیه کنید.
✅ (عُودُوا رَحِمَکُمُ اللَّهُ بَعْدَ انْقِضَاءِ مَجْمَعِکُمْ بِالتَّوْسِعَةِ عَلَى عِیَالِکُمْ؛ 📚اقبالالاعمال/1/463)
✳️ هم مولا امیرالمؤمنین علیه السلام مظلوم است و هم عید مولا، غدیر خم.
استدعا دارم🙏 اجازه ندهید تا روز عید غدیر #هیچچیز (حتی نزدیک شدن به ماه محرم) آن را تحت الشعاع قرار دهد.
👈 تا میتوانیم بر تعظیم و بزرگداشت این روز کوشا باشیم.🙏
@justhadis110
🔷 روز بعد از ازدواج سلمان با همسرش، عدهای از اطرافیانش برای تبریک به دیدن او آمدند و پس از تبریک و احوالپرسی، سؤال کردند: آیا همسر خوبی نصیب تو شد؟ آیا وضع او چگونه بود؟ و آیا از وضع وی رضایت داری؟
سلمان، که از این سؤالها ناراحت شده بود، از پاسخ خودداری کرد و گفت:
✅ إنما جعل الله عز وجل الستور والخِدْور والأبواب لتواري ما فيها، حسْبُ كل امرئٍ منكم أن يسأل عما ظهر له فأما ما غاب عنه فلا يسألنّ عن ذلك؛
سمعتُ رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول:
المتحدّث عن ذلك كاالحماريْن يتسافدان في الطريق.
⬅ بهراستی که خداوند متعال، پردههای ودرها را برای پوشش اسرار قرار داده، شما هم از مسائل ظاهری و عمومی سؤال کنید و از آنچه اسرار زندگی افراد است و به شما مربوط نمیشود، پرهیز داشته باشید؛ زیرا از رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلیاللهعلیهوآله شنیدم که میفرمود:
افرادی که مسائل خصوصی زناشویی خویش را با دیگران گفتوگو میکنند، مانند چهارپایان نر و مادهای هستند که در راه و در مقابل چشم دیگران با یکدیگر آمیزش میکنند.
📚 نفس الرحمن (میرزا حسین نوری): ص560 به نقل از صفوة الصفوة (ابن جوزی): ج1، ص206
@justhadis110
💠 حضرت امام موسی کاظم علیه السلام:
✅ الصَّنيعَةُ لا تَتِمُّ صَنيعَةً عِندَ المُؤمِنِ لِصاحِبِها إلاّ بِثَلاثَةِ أشياءَ:
تَصغيرِها، و سَترِها، و تَعجيلِها،
فمَن صَغَّرَ الصَّنيعَةَ عِندَ المُؤمِنِ فقَد عَظَّمَ أخاهُ، و مَن عَظَّمَ الصَّنيعَةَ عِندَهُ فقَد صَغَّرَ أخاهُ،
و مَن كَتَمَ ما أولاهُ مِن صَنيعِهِ فقَد كَرَّمَ فِعالَهُ،
و مَن عَجَّلَ ما وَعَدَ فقَد هَنِئَ العَطِيَّةَ.
⬅ كسى كه به مؤمن احسانى كند، جز با سه چيز آن را به كمال نرسانده باشد:
كوچك شمردن آن، مخفی کردن آن و شتاب ورزيدن در انجام آن؛
زيرا كسى كه احسان خود به مؤمن را كوچك شمارد، برادر خويش را بزرگ داشته است و كسى كه احسان خود به مؤمن را بزرگ شمارد، برادر خود را كوچك كرده است
و كسى كه احسان خود به مؤمن را مخفی دارد، كارى بزرگوارانه كرده است
و هر كه در انجام وعده خود شتاب ورزد، دهش را گوارا ساخته است.
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ج۱، ص۴۰۳
@justhadis110
✳️ آیهی مباهله، بزرگترین فضیلت امیرالمؤمنين علیهالسلام در قرآن، به گواه شیعه و سنی!
و دلیل اصلی افضلیت امیرالمؤمنین علیهالسلام بر همهی انبیا علیهمالسلام (جز رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله)
❇️ فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ الله عَلَی الْکاذِبِینَ [1]
هرگاه بعد از علم و دانشی که (درباره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.❇️
در احادیث متعددی منقول از حضرت امیر صلواتاللهعلیه و دیگر حضرات معصومین علیهمالسلام، د در تفسیر «نبأ عظیمِ» مورد نظر قرآن، بیان شده که امیرالمؤمنین علی علیهالسلام همان عظیمترین خبر و بزرگترین نشانهی الهی هستند[2].
و بر طبق روایات این مطلبی بوده است که حضرت علی علیهالسلام مکرّر آن را بیان میفرمودند و بر آن تأکید ویژه داشتند[3]!
حال ممکن است این سؤال پیش آید:
با توجه به این که پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله یقیناً افضل از امیرالمؤمنین علیهالسلام هستند، چرا حضرت امیر علیهالسلام چنین بیان کردهاند که عظیمترین خبر و بزرگترین نشانهی الهی هستند؟!
⬅️ جواب در آیهی مباهله[4] نفهفته که بنابر فرمایش امامان علیهمالسلام، بزرگترین فضیلت امیرالمؤمنین علیهالسلام در همین آیه بیان شده[5]،
چرا که بر طبق آن (به اتفاق روایات منقول در منابع شیعه[6] و سنی[7]) امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکم نفس و حقیقت باطنی وجود رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله معرفی شدهاند.
بر این اساس، وقتی حضرت امیر صلواتاللهعلیه میفرمایند من عظیمترین خبر خدا و بزرگترین آیت الهی هستم، یعنی حقیقت باطنی وجود پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله عظیمترین خبر و بزرگترین آیت الهی است.
🔅 فرا رسیدن روز مباهله که در بر دارندهی بزرگترین فضیلت امیر مؤمنان علی علیه السلام است تبریک و تهنیت باد...
پینوشتها:
[1] آل عمران:۶۱
[2] تفسير قمی، ج۲، ص۴۰۱.
[3] الکافی، ثقة الاسلام کلینی، ج۱، ص۲۰۷
[4] ...فقل تعالوا ندع أبناءنا وأبناءكم ونساءنا ونساءكم وأنفسنا وأنفسكم ثم نبتهل...(آلعمران:۶۱)
...بگو: «بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما نيز فرزندان خود را؛ ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما نيز زنان خود را؛ ما از نفوس خود [و كسى كه همچون جان ماست] دعوت كنيم، شما نيز از نفوس خود؛ آنگاه مباهله [و نفرين] كنيم...
[5] روزی مأمون به امام رضا (علیهالسلام) گفت: «مرا از بزرگترین امتیاز امیرالمؤمنین (علیهالسلام) که در قرآن آمده باخبر کن».
امام رضا (علیهالسلام) فرمود: «امتیاز مباهله که خداوند در قرآن میفرماید:... (الفصول المختارهْ، شیخ مفید، ص۳۸.)
[6] به گفته قاضی نورالله شوشتری متکلم شیعه، مفسران اتفاقنظر دارند که... «اَنفُسَنا» (خودمان) به امام علی(علیهالسلام) اشاره دارد. (احقاق الحق، قاضی نورالله شوشتری، ج۳، ص۴۶)
[7] در کتاب اِحقاقالحق (ج۳، ص۴۶-۷۲)، حدود شصت منبع از اهلسنت ذکر شده است که تصریح کردهاند آیه مباهله درباره امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین (صلواتاللهعلیهماجمعین) نازل شده است؛ از جمله:
الکَشّاف (ج۱، ص۳۷۰) اثر زَمَخشَری،
التفسیر الکبیر (ج۸، ص۲۴۸) اثر فخر رازی،
اَنوارُ التَّنزیل و اَسرارُ التَّأویل (ج۲، ص۲۱) اثر عبدالله بن عمر بیضاوی و...
#غدیریام
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ اَلذِّكْرُ لَيْسَ مِنْ مَرَاسِمِ اَللِّسَانِ وَ لاَ مِنْ مَنَاسِمِ اَلْفِكْرِ وَ لَكِنَّهُ أَوَّلٌ مِنَ اَلْمَذْكُورِ وَ ثَانٍ مِنَ اَلذَّاكِرِ.
⬅ ياد و توجه [به خدا و اولیائش]، نه كار زبان است و نه راه و رسم انديشه و فکر، بلكه اول و آغاز این یاد و توجه از سوی ياد شده [یعنی خدا و اولیائش] است و در مرتبه دوم، [شخصِ] يادكننده جاى دارد.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۱۸
💠 حضرت امام حسین علیه السلام در فرازی از دعای عرفه:
✅ إِلَهِي... أَنْتَ اَلذَّاكِرُ قَبْلَ اَلذَّاكِرِينَ...
⬅️ خدای من... تو هستی که یاد میکنی قبل از آنکه یادکنندگان تو را یاد کنند...
📚 اقبال الاعمال (سید بن طاووس): ج۱، ص۳۳۹
🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه:
▫️خدا میفرماید: من توبه میکنم بر بنده؛
من توبه میکنم تا آنها بتوانند توبه کنند.
✅ أنا الذّاکر قبل الذّاکرین.
▫️چون خدا خواهد که غفّاری کند
▫️میل بنده جانب زاری کند
ما از خودمان هیچی نداریم، غیر از بیچارگی...
✅ @safine_s
❇ لا مَلْجَأَ مِنَ اللهِ إِلاَّ إِلَيْهِ ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا إِنَّ اللهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ (توبه:۱۱۸)
پناهى از خدا جز به سوى او نيست. پس [خدا] به آنان [توفيق] توبه داد، تا توبه كنند. بهراستی که خداوند همان است که بسیار توبهپذیر و مهربان است. ❇
🔹 بنابر فرمایش علامه طباطبایی در خصوص این بخش از آیه:
⬅️ در این آیهی شریفه خداوند توبهی بنده را میان دو رحمت و دو توبه و بازگشتش قرار داده
نخست اینکه توفیق و حال توبه را از فضلش به بندهاش عطا میکند و بنده متأثر از این توفیق که خدا به او عنایت کرده توبه میکند و در نهایت خدای صاحب فضل و کَرَم از سر رحمتش چنین توبهای را، از بندهاش میپذیرد.
📚 المیزان فی التفسیر القرآن (علامه طباطبایی): ج۹، ص۴۰۱
🔷 فرازی از زندگینامهی عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی مرتبط با همین بحث:
⬅️ همانطور که عرض کردم: بیماری همچنان در من بود؛ لذا بسیار ضعیف شده و دائماً مبتلا به تب و لرز بودم. یک روز با آقای حاج سید احمد حسینی (همان کسی که برای ازدواج حقیر پیش قدم شده بود) در صحن مقدس روبرو شدم.
همینکه مرا دید گفت: آقا! کجا هستید؟ چند روز است دنبال شما میگردیم! چرا اینقدر ضعیف شدهاید؟ چرا رنگتان زرد شده است؟ گفتم: مریضم.
گفت: زود آماده شوید تا شما را برای معالجه به ایران ببرم! بعد از آن چنانچه خواستید در ایران بمانید، خانواده نیز به آنجا میآیند و اگر نخواستید، پس از معالجهی کامل باز میگردید. بلافاصله ملهم شدم که باید با ایشان به ایران بروم؛ لذا قبول کردم.
او خود شخصاً مقدمات سفر را فراهم کرد. برای ما گذرنامه تهیه کرده و حتی خرجی خانواده را نیز داد.
همینکه عازم حرکت شدیم سوز و گدازهای سفر قبل که در ایران از فراق کربلا میسوختم به یادم آمد؛ لذا به حرم مطهر رفته، عرض کردم: آقا جان! هر وقت مشتاق زیارت مرقد شریف شما شدم خودتان خیلی زود وسایلش را فراهم کنید.
البته خود این طرز سؤال علامت نقص حقیر بود؛ زیرا من فکر میکردم که اشتیاق به زیارت امام حسین علیهالسلام از خودم بوده، در حالی که اشتیاق و سوز و گداز نیز از خود آن بزرگوار بوده است...
📚 سفینة الصادقین: فصل بازگشن به وطن، ص۳۵۷
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ،
وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّةِ.
⬅ رعيت هرگز اصلاح نمىشود مگر به اصلاح زمامداران
و زمامداران اصلاح نمىگردند جز با درستکاری مردم.
📚 نهج البلاغة (سید رضی): ج۱، ص۳۳۲ - فرازی از خطبه 216
🔻 مسعود پزشکیان در خلال صحبتهایش در مناظرات انتخاباتی، این فرمایش حضرت امیر را خواند و در تحریفی آشکار آن را چنین ترجمه کرد:
مردم اصلاح نمیشوند تا حاکمان اصلاح نشود و حاکمان اصلاح نمیشوند تا وقتی که مردم مطالبهگری نکنند!
او، اسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّةِ را، مطالبهگری مردم ترجمه کرد! که تحریفی آشکار از فرمایش حضرت امیر است و گمراه کردن مخاطب از منظوری که حضرت در این فرمایش خود داشتهاند!
معنی استقامت در زبان عربی بسیار مشخص است!
یعنی پایمردی در پیمودن مسیر حق و صراط مستقیم!
چنانچه وقتی خداوند خطاب به رسولش میفرماید:
فَاستَقِم كَما أُمِرتَ ﴿هود:۱۱۲﴾
یعنی:
پس همانگونه که به تو امر شده است، در مسیر حق استقامت کن.
با این وصف، چنانچه قبل و بعد از خطبه و حتی معنی خود استقامت و جمله را ببینیم، مشخص میشود که مقصود حضرت امیر صلوات الله علیه این است که:
بله، همانطور که «الناس علی دین ملوکهم» و مردم به شدّت از حاکمان متأثر میشوند
از سوی دیگر هم تا مردم هم درست رفتار نکنند، حاکمان اصلاح نمیشوند!
نمیشود مردم خودشان اهل تخلف و پیچاندن قانون باشند و هر جا توانستند پارتیبازی و...، اما انتظار داشته باشند که حاکمانشان درست باشند،
لذا از شروط مهم اصلاح حاکمان، این است که خود مردم در مسیر درست، ثبات قدم داشته باشند و خودشان اهل پایمردی در راه درست باشند.
در صورتی که مسعود پزشکیان، در تحریفی آشکار!!! به شکلی ترجمه کرد که مقصودی کاملاً متفاوت از منظور حضرت را ارائه کرد!
در ذیل برخی از مهمترین ترجمههای نهجالبلاغه از این فراز تقدیم میشود:
ترجمه سید جعفر شهیدی:
حال رعيت نيكو نگردد جز آن گاه كه واليان نيكو رفتار باشند، و واليان نيكو رفتار نگردند، جز آن گاه كه رعيت درستكار باشند.
ترجمه محمد دشتی:
رعيّت اصلاح نمى شود جز آن كه زمامداران اصلاح گردند، و زمامداران اصلاح نمىشوند جز با درستكارى رعيّت.
ترجمه مکارم شیرازی:
رعيت هرگز اصلاح نمىشود مگر به اصلاح زمامداران و زمامداران اصلاح نمىگردند جز از طريق قرارگرفتن رعيت در مسير صحيح و مستقيم.
ترجمه آیتی:
رعيت صلاح نپذيرد مگر آنكه واليان صلاح پذيرند و واليان به صلاح نيايند، مگر به راستى و درستى رعيت.
ترجمه حسین استادولی:
نه افراد رعیت بدون درستی و خوش رفتاری فرمانروایان سامان می یابند، و نه فرمانروایان بدون استقامت و پایمردی رعیت موفق به اجرای امور می شوند.
سید کاظم ارفع:
و هيچگاه رعيت راه صلاح را طى نكرد مگر آنكه واليان و حاكمان بر او صالح بودند و حاكمان صالح نگردند، مگر به مقاومت و نيكو شدن رعيت.
سید جمالالدین دینپرور:
پس هرگز مردم اصلاح نشوند مگر واليان اصلاح شوند، و واليان اصلاح نشوند مگر مردم پايدارى كنند.
@justhadis110
💠 طبق فرمایش امام باقر1⃣ و امام صادق2⃣ علیهما السلام، زیارت عاشورا که آن را در همهی زمانها و از دور و نزدیک میشود خواند، حدیث قدسی است و مناسب است که طبق فرمایش امام باقر علیه السلام هر روز هم خوانده شود،
بنابر احادیث معتبر، این زیارت عظیم شأن آثار متعددی دارد، از جمله:
۱) باعث میشود بسیاری از گناهان محو شود و ثواب بسیار در نامه عمل ثبت میشود و بر درجات انسان افزوده گردد.
۲) انسان در زمرهی کسانی قرار میگیرد که در طلب شهادت در رکاب حضرت برآمدند و هم درجهی ایشان شود
۳) زیارتش مورد قبول واقع شود.
۴) زیارتش مورد قدردانی خدا و اهل بیت علیهم السلام واقع شود.
۵) اگر زیارت عاشورا را همراه با دعای علقمه بخواند، حاجاتش (نه حاجتش! بلکه حاجتهایش!) هر قدر هم بزرگ برآورده میشود و ناامید از درگاه الهی باز نمیگردد.
۶) این برآورده شدن حاجاتش را خدا وعده فرموده و امام صادق علیه السلام هم فرموده است خداوند خلف وعده نمیکند و اینکه کسی زیارت عاشورا بخواند و بعد دعای علقمه را بخواند، حاجتهایش برآورده میشود از وعدههای خداست.
۷) سلامش به حضرت میرسد و سلامش از امام حسین علیه السلام محجوب نمیشود. (ولو اهل معصیت باشد)
۸) از آتش دوزخ نجات پیدا میکند و به فوز بهشت نائل میگردد.
۹) شفاعتش در روز قیامت برای هر کسی مورد قبول واقع میشود. (جز در حق کسی که دشمن اهل بیت باشد.)
📚 منابع:
1⃣ روایت امام باقر علیه السلام به نقل از کتاب شریف كامل الزيارات (ابن قولويه): ج۱، ص۱۹۴ - با مطلع:
يا عَلْقمَة! إذا أنت صَلّيت رَكعتين بعد أن تؤمي إليه بالسَّلام و قلت عند الإيماء إليه [و] مِن بَعد الرَّكعتين هذا القول، فإنّك إذا قلتَ ذلك فقد دعوت بما يدعو به مَن زارَه مِن الملائكة...
2⃣ روایت امام صادق علیه السلام منقول از کتاب شریف مصباح المتهجد (شیخ طوسی): ج۲، ص۷۷۷ - با مطلع:
تَعَاهَدْ هَذِهِ اَلزِّيَارَةَ وَ اُدْعُ بِهَذَا اَلدُّعَاءِ وَ زُرْ بِهِ فَإِنِّي ضَامِنٌ عَلَى اَللَّهِ تَعَالَى لِكُلِّ مَنْ زَارَ بِهَذِهِ اَلزِّيَارَةِ وَ دَعَا بِهَذَا اَلدُّعَاءِ مِنْ قُرْبِ أَوْ بُعْدٍ...
🔷 عالم ربانی آیة الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه:
⬅️ مناسب است انسان در ماه محرم و صفر ملتزم به خواندن زيارت عاشورا باشد، بلکه اگر در طول سال هر روز هم خوانده شود توفيق بزرگی است. زيرا همه چيز در اين زيارت هست؛ هم دنيا و هم آخرت.
▫️ چون اصل دين، امام حسين عليه السلام است و حقيقت دين در زيارت عاشوراست
▫️ و اين خواست خداوند است که مردم به وسيلهی امام حسين عليه السلام به طرف او بروند.
▫️امام حسين عليه السلام مظهر اسمِ «اللّه» هستند و اگر کسی خدا را میخواهد، بايد سراغ امام حسين عليه السلام برود.
لذا افراد قليلی موفق به اين عمل میشوند و هر کسی توفيق خواندن آن را پيدا نمیکند.
در اهميت آن همين بس که خود حضرت صادق عليه السلام نيز آن را میخواندهاند.
📚 انیس الصادقین: فصل زیارات، ص۱۸۴
✅ @safine_s
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین على عليه السلام در نكوهش ابليس فرمود:
✅ فافتَخَرَ عَلى آدَمَ بِخَلقِهِ، و تَعَصَّبَ عَلَيهِ لأِصلِهِ، فعَدُوُّ اللّهِ إمامُ المُتَعَصِّبينَ، و سَلَفُ المُستَكبِرينَ، الّذي وَضَعَ أساسَ العَصَبِيَّةِ.
⬅️ ابلیس لعین، به سبب آفرينش خود [از آتش] بر آدم فخر فروخت و به خاطر اصل و گوهرش عليه او تعصّب ورزيد.
پس، اين دشمن خدا پيشواى متعصّبان و سر سلسله مستكبران و خودبزرگبينان است
و همو تعصّبورزیدن را پايهگذارى كرد.
📚 نهج البلاغة (سید رضی): ص۲۸۵، فرازی از خطبه ۱۹۲
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ منَ كانَ في قَلبِهِ حَبَّةٌ مِن خَردَلٍ مِن عَصَبِيَّةٍ بَعَثَهُ اللّه ُيَومَ القِيامَةِ مَعَ أعرابِ الجاهِلِيَّةِ.
⬅️ هر كس در دلش به اندازهی دانه خردلى تعصّبورزیدن باشد، خداوند در روز قيامت او را با اعراب جاهليت برانگيزد.
📚 الكافي (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۰۸
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام ـ در پاسخ به پرسش از تعصّبورزى ـ فرمود:
✅ العَصَبِيَّةُ الّتي يَأثَمُ عَلَيها صاحِبُها أن يَرَى الرَّجُلُ شِرارَ قَومِهِ خَيرا مِن خِيارِ قَومٍ آخَرينَ.
⬅️ تعصّبى كه صاحبش به سبب آن گنهكار مىباشد، اين است كه آدمى بَدانِ قوم خود را از نيكانِ قومى ديگر بهتر بداند.
📚 الكافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۰۸
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ إن كُنتُم لا مَحالَةَ مُتَعَصِّبينَ فتَعَصَّبوا لِنُصرَةِ الحَقِّ و إغاثَةِ المَلهوفِ.
⬅️ اگر ناگزير از داشتن تعصب هستيد؛ پس، در راه يارى رساندن به حق و كمك به ستمديده تعصّب نشان دهيد.
📚 غرر الحكم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۲۵۸
بدون شرح...
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ لا حِرزَ لِمَن لا يَسَعُ سِرَّهُ صَدرُهُ.
⬅️ كسى كه سينهاش گنجايش رازش را نداشته باشد، در امان نيست.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۷۷۷
@justhadis110