#فراخوان_همایش
🔸 همایش بین المللی مهدویت و انتظار در اندیشه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره)
🔰برگزارکننده: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🗓اخرین مهلت ارسال چکیده:۱۵مهرماه ۱۴۰۱
🗓آخرین مهلت ارسال مقالات: ۱۵ آبان ۱۴۰۱
✍پست الکترونیک ارسال مقالات: mn.entezar313@gmail.com
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
#المپیاد_علمی
✅ اولین المپیاد علوم عقلی
🔴برگزارکننده: مرکز تخصصی آموزش فلسفه اسلامی و مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
✔️ با محوریت کتاب بدایة الحکمه علامه طباطبایی
✔️ ویژه طلاب و دانشجویان متولد سال ۱۳۷۰ به بعد
📅 مهلت ثبتنام: ۲۰ مردادماه ۱۴۰۱
⏱ زمان برگزاری المپیاد: ۱۵ مهرماه ۱۴۰۱
🖥 سامانه ثبتنام:
http://elearn.nafahat-eri.ir/
👈 آیدی پشتیبان:
@Olympiad1401
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
🔆🔆🔆🔆🔆
💎کانال پژوهشیار طلاب مجازی و غیر حضوری شروع به فعالیت نمود.
📚 اهداف کانال
۱. ارتقاء کمی و کیفی فعالیتهای پژوهشی از طریق گسترش فرهنگ پژوهش
۲. هدفمند کردن تحقیقات آموزشی
۳. ارائه مشاورههای پژوهشی
۴. همکاری و حمایت در انجام پژوهشهای علمی ؛
۵. برطرف نمودن مشکلات و نیازهای پژوهشی؛
❇️ برنامه های کانال
✅شنبه: بیان نکاتی ناب درزمینه نگارش مقالات و پایانامه
✅یکشنبه: معرفی پژوهشگران موفق
✅دوشنبه: معرفی مجلات پژوهشی
✅سه شنبه: معرفی مراکز و نرم افزارهای پژوهشی و کتابخانه ها،
✅چهارشنبه: معرفی کتب پژوهشی، مقالات و پایان نامه ها و اولویت های پژوهشی،
✅پنجشنبه: معرفی همایشها،جشنواره ها، نشستها و انجمن های علمی.
✅جمعه: بیانات بزرگان در زمینه پژوهش و احکام مربوط به پژوهش
🍀ان شاءالله با رسیدن به این اهداف، گامی مؤثری در ارتقاء کیفی و کمی پژوهش در بین طلاب این مرکز برداشته و مسیر پژوهش را برای دانش پژوهان گرامی هموار نمائیم.
🌐 کانال پژوهشیار طلاب مرکز مجازی و غیر حضوری
#معرفی_کانال
🆔 @pzh_mgh
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
🔰 نشست مجازی:
«استراتژی رسانهای معارف حسینی»
گفتگوهای برخط اینستاگرامی
▪️کُنش رسانهها در معارف حسینی
👤محمدمهدی سرافراز شکوهی؛ پژوهشگر تاریخ و دین
پنجشنبه ۲۰ مرداد ساعت ۲۱:۳۰
▪️عزاداری و آسیبهای رسانهای
👤وحید واحد جوان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
جمعه ۲۱ مرداد ساعت ۲۱:۳۰
▪️زینب کبری، رسانه قیام حسینی
👤سعید طاووسی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
یکشنبه ۲۳ مرداد ساعت ۲۱:۳۰
▪️رسانهها و معارف حسینی
👤مهدی مسائلی؛ نویسنده و پژوهشگر
دوشنبه ۲۴ مرداد ساعت ۲۱:۳۰
▪️محرم، رسانه دین
👤وحید سهرابفر؛ عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
پنجشنبه ۲۷ مرداد ساعت ۲۱:۳۰
🛑 پخش از صفحه اینستاگرام فکرت
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
📚 #معرفی_کتاب حماسه امام سجاد(ع)
🔻همین الان چشمتان را ببندید و به این فکر کنید که در افکار عمومی چه تصویری از حضرت امام سجاد(ع) شکل گرفته است! متاسفانه بخش اعظم این تصویر، ایشان را یک شخصیت منزوی و منفعل تصور میکنند که پس از حادثه عظیم عاشورا در مدینه و گوشهای از جهان اسلام از وقایع و حوادث منتزع شده و صرفا به عبادت و نیایش مشغول بودهاند.
🔹کتاب «حماسه امام سجاد(ع)» به عنوان یک اثر در تشریح سیره امام سجاد(ع) دقیقا در نقطه مقابل این تصور نادرست است.
🔹 مقطع ۳۴ ساله امامت حضرت امام سجاد(ع) که از عصر عاشورا آغاز شد بخش مهمی از تاریخ ۲۵۰ ساله حیات ظلمستیزانه ائمه معصومین(ع) از پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) است. روش و هدایت حضرت زینالعابدین(ع) در دوران اختناقآمیز بنیامیه موجب شد تا جمعیت اندک و ضریه دیده تشیع و نیروهای انقلابی آن در مدت زمان کوتاهی در کمتر از یک قرن به جمعیتی انبوه تبدیل شوند و کار به جایی برسد که کمتر از ۴۰ سال بعد از شهادت آن حضرت، جریان قوی و فراگیر تشیع به سرنگونی حکومت بنیامیه ختم شود.
🔻«حماسه امام سجاد(ع)» حاوی تحلیلهای محققانه حضرت آیتالله خامنهای درباره سیره سیاسی امام سجاد(ع) است. این کتاب حاصل سخنرانیهای متعدد معظمله است که با موضوع بررسی سیره امام چهارم شیعیان در سالهای ۱۳۵۲، ۱۳۶۵ و ۱۳۶۱ ایراد شده است. امید که حرکت سیاسی ایشان از سوی عموم جامعه اسلامی به درستی درک شود.
🏴انجمن علمی پژوهشی معارف انقلاب اسلامی معاونت پژوهش جامعة الزهرا(س)
@maaref_enghelab_islami_jz
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
🌷 "کارگاه استخراج مقاله از پایاننامه" 🌷
💠 شرایط:
1⃣ فارغالتحصیل سطح سه حوزوی
2⃣ دفاع از پایاننامه
3⃣ حضور فعال در جلسات و انجام تکالیف
💠 نحوه ثبت نام، با ارسال:
1⃣ نام و نام خانوادگی
2⃣ شماره تلفنهمراه
3⃣ شهر محل سکونت
4⃣ نام مرکز علمی
5⃣ رشته تحصیلی
6⃣ عنوان و نمره پایاننامه
💠 استاد کارگاه:
جلالالدین حیدریفطرت
(مدرس دورههای پژوهشی)
💠 زمان و کیفیت برگزاری:
بازه هفته آینده (۲۲ تا ۲۸ مرداد)
به صورت مجازی آفلاین
(زمان دقیق به شرکتکنندگان اعلام میشود)
⭕️ هزینه دوره:
یک بار قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه(ع)
⬅️ به آیدی ادمین شبکه:
🆔 @admin_islamologist
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
✅ صد و شانزدهمین نشست از سلسلهنشستهای علمی دین و فضای مجازی
🔺با موضوع
آسیبهای روانشناختی و تربیتی فضای مجازی برای افراد و خانوادهها
🔸 باحضور
حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا مهکام
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
📆 تاریخ: دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
🕙 زمان: ۱۰:۳۰ صبح
📡 پخش زنده (با ترافیک رایگان):
heyatonline.ir/graaph
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
با اهداء سلام خدمت همراهان عزیز؛
کانال معرفی #دوره_ها_و #وبینارهای
#قرآنی #حدیثی #الهیاتی
#معارفی #اعتقادی #نهج_البلاغه
#صحیفه_سجادیه #اخلاقی #پژوهش
#مقاله_نویسی #پایان_نامه_نویسی
کانالمون در ایتا👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4160618659C7fdaf0b8d1
#رایگان #اعطاء_گواهی #اصوات_جلسات
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
💠پاسخ حجة الاسلام و المسلمین دکتر داوودی به شبهاتی که پیرامون مسئله حجاب مطرح شده است (مباحث مقدماتی)
❇️ در ارتباط با مسئله حجاب درسال های اخیر به گونه های متعددی، چه درفضای مجازی وحقیقی نکته هایی بیان شده است؛
✅ اما پیشینه بحث به بعد از عصر مدرنیته وکشاندن زنان به بازار کار در اروپا بر می گردد ودر ادامه و تحت تاثیر آن در کشورهای اسلامی، به ویژه کشورهایی که مستعمره کشورهای غربی بودند مثل مصر که تحت سلطه انگلیس بود وتونس ومراکش والجزایر که در سلطه فرانسه بودند، روشنفکران این کشورها ا به این مسئله دامن زدند. این افراد تصور می کردند که حجاب سبب انزوای زنان ودور ماندن از قافله پیشرفت است؛ البته درابتدا مبارزه این افراد با هدف خارج شدن زنان از انزوای منزل بود ، اما بعد گسترش پیدا کرد که اولا:حضورشان مختلط باشد وثانیا: پوشش وجود نداشته باشد چون پوشش را مانع فعالیت زنان می دانستند.
✅با انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ره رویکرد مردم نسبت به دین در ایران فراوان شد وزنان شرکت کننده در راهپیمایی ها کم کم خودشان حجاب را انتخاب کردند (هرچند افراد بی حجاب هم بودند) تا زمانی که انقلاب پیروز شد وجو غالب وعمومی دینی واسلامی شد.و امام هم دستوراتی نسبت به مسأله حجاب وحضور زنان در اداره ها و... دادند . در هر صورت رویکرد امام وجمهوری اسلامی نسبت به حجاب همچون دیگر شعائر روشن بود.
✅در سال های اخیر هم این شبهات با انگیزه های مختلفی مطرح می شود(یا معرفتی ویا با اغراض سیاسی و اجتماعی و...) وکلیپ های مختلفی در این زمینه نیزمنتشر شده است که بنده هم با توجه به تخصص خودم به برخی از این شبهات پاسخ دادم؛
💠اما اخیرا شبهه ای در فضای مجازی منتشر شده است که واکنش هایی داشته وبرخی تحت تاثیر این شبهات قرار گرفته اند چون شبهه درون دینی است (به بیان دیگر مستندات شخص مطرح کننده شبهه آیات قرآن کریم است) وتصور مؤمنان و معتقدان به قرآن این بود که پس تا کنون تفسیر درستی از آیات قرآن برای ما نشده است واگر این گونه تفسیر شود درست است.
❇️در مطلب بیان شده توسط شبهه کننده چند نکته است:
1⃣حجاب یک امر عرفی است ، نه شرعی؛ باید دید که عرف چه چیزی را برای زنان پوشش می داند.
2⃣ درمورد آیه 59 احزاب" يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا"
🔰 گفته شده اینجا مراد از نساء مؤمنین: مخاطب آن را زنان شخصیتهای سیاسی و زنان در حد بالای ایمان دانسته و مسلمانان عادی را از این حکم خارج کرده است، یا مربوط به زنانی است که ازدواج کرده ومخاطب دختران نیست؛ از آیات سوره نور هم به سادگی گذشتند .
3⃣ بحث دیگر مطرح شده در این کلیپ ها: امروز با بیحجابی برخورد وبه اجبار می خواهند زنان را به زوربا حجاب وچادری کنند .
((🔰باید توجه داشت که دررابطه با نحوه برخورد با بی حجابی یا بدحجابی بحث خاص خودش را دارد(دو بحث دیگر است)؛ اولا: آیا حکومت می تواند ورود پیدا کند والزام حکومتی به حجاب داشته باشد یا نه؟ بحث دیگری را می طلبد که در جای خودش به آن پرداخته شده است.(قاعده نهی از منکر، قاعده التعذیر کل معصیه وقاعده حریم حمی).
ثانیاً : نسبت به شیوه برخورد، اگر این را منکر بدانیم چگونه باید برخورد کرد؟ شیوه ها چگونه باشد؟ یقینا صاحب نظران دینی نظرات گوناگونی در شیوه های نهی از منکر دارند که باید درجای خودش بحث شود.))
🔰نسبت به اینکه میخواهند زنان را به زور چادری کنند، کسانی که درایران هستند می دانند که چالش جامعه امروز ما چادری کردن بانوان نیست وبرخی زنان هستند که چادر نمی پوشند ولی حجاب شرعی را رعایت می کنند وپوشش مناسبی دارند که هم در عبارات شیعه وهم اهل تسنن هست وبرخی فقها گفتند این از ضروریات دین است . پوشیده بودن بدن زن غیر از وجه وکفین ضروری است.
✏️ در کتاب نکاح آیت الله مکارم به مناسبتی 7 دسته روایات را آورده اند وآمده است: در روایات بحث روی استثنائات است واز استثنا ئات سؤال می شود(کجااستثناء، نزد چه کسی استثناء و...)
⏪پس اصل پوشش زن «الا الوجه والکفین» مورد اتفاق است واز اتفاق گذشته وتبدیل به ضروریات دین شده است واصلا بحث چادری کردن وآن هم به زور نیست.
🔽🔽🔽
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
🔽🔽🔽
✅یکی از سخنانی که در این کلیپ مطرح شده است در رابطه با این آیه است:
💫يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا
✅ چند نکته پیرامون این آیه گفتند
1⃣ خداوند به پیامبر دستور داده است که به زنان وهمسران ودخترانت ونساء مؤمنین بگو که پوشش شان اینگونه باشد.
✍ ادعا شده است که: دستورات الهی دو قسم اند: گاهی خداوند به صورت مستقیم وارد می شود (وقتی خیلی مهم باشد) چون أقیموا الصلاه ( نماز بخوانید ) ، کتب علیکم الصیام(روزه برشما واجب است) ، آتوا الزکاه( زکات بدهید ) و لله علی الناس حجّ البیت ( حج انجام دهید) وبعد هم مورد سؤال که چرا جهنم رفتید ومی گویند: از نماز گذاران نبودیم و... و گاهی هم دستورات خیلی مهم نیست وخداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید توبگو
✏️این مورد بررسی می شود:
✅ بررسی ادعا:
این ادعا (که اگر مهم باشد خود خداوند مستقیما می فرماید واگرمهم نباشد به پیامبرش می فرماید تو بگو) باید مستند باشد؛ مثلا بگوید: دانشمندان علوم قرآنی یا مفسران بزرگ ویا ادبا گفتند اما اینجا ادعایی است بدون دلیل
🔰توضیح: در عبارات عربی نشانه مهم و موکد بودن یک جمله این است که ازخودکلمات ،ترکیبات و هیئات استفاده می شود ؛ مثلا: تأکیدات ، قسم ها، جمله بندی ها ، استفاده از جمله اسمیه، ضمیر منفصل و حروف مؤکد، تقدیم وتأخیر هاو پشت سرش تهدید وترک آمدن و... که همه نشان از مهم بودن جمله دارد.
🔸مثال1: در بحث تحریف قرآن که برخی روایات در این زمینه است، علماء برای پاسخ دادن به روایات وادعاها به تأکیدات به کار رفته در ایه سوره حجر «إنا نحن نزلنا الذکر وانا له لحافظون » استناد می کنند. إن برای تأکید ، ضمیر نا ، نحن ضمیر منفصل، نا در نزلنا ، له برای تأکيد، لام لحافظون هم برای تأکيد
این همه تأکید نشان از مهم بودن جمله دارد؛ پس ده ها روایت اگر دال برتحریف بکند با همین آیه کنار گذاشته می شود ورد می شود.
✅ بنابراین خداوند تأکيد که ما این قرآن را نازل کردیم وتأکید که به یقین خود ما از آن هم محافظت می کنیم .
🔸مثال2: آیاتی که پشت سر آن تهدید است که نشان از مهم بودن آن دارد. مثلا آیات مرتبط با احکام که احکامی بیان می شود وبعد می فرماید تلک حدود الله ... این ها حدود الهی است فلا تعدووها ودر برخی موارد فلا تقربوا اصلا به آن نزدیک نشوید
وبا این تعابیر ما متوجه مهم بودن حکم می شویم
🔸مثال 3: در مورد دعوت پیامبر آیه: لَا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضًا ... فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» ... باید بترسند کسانی که مخالفت با امر پیامبر می کنند...
⏪ نتیجه: به کاررفتن این واژه ها،ترکیبات،حروف مؤکد،قسم ها ،جمله اسمیه و... نشان از مهم بودن دارد پس بنابراین ابنکه خداوند خودش بفرماید یا به پیامبر بفرماید شما بگویید این دال بر مهم بودن یا نبودن نیست.
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
صوت1.mp3
19.75M
1⃣پاسخ حجة الاسلام و المسلمین دکتر داوودی به شبهه عرفی یا شرعی بودن حجاب (مباحث مقدماتی)
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
✍گفتند(شبهه کننده) :خداوند فرموده پوشش داشته باشید ونوع آن را به عرف واگذارکرده که ببینیم عرف چه چیزی را پوشش می داند.
✅پاسخ : بله جاهایی شریعت به عرف واگذار کرده،یعنی حکم را گفته وموضوع را به عرف واگذار کرده است، اما گاهی علاوه برحکم خودش بیان موضوع هم کرده است
🔸مثال: می گوییم المسافر یقصر: نماز مسافر شکسته است؛ اما مسافر کیست؟ ممکن است عرف یک کسی را مسافر وشرع هم تعریفی برای مسافر دارد (مثلا 8 فرسخ شرعی...) پس ممکن است تعریف عرف وشرع از مسافر با هم فرق بکند
⏪پس گاهی شریعت علاوه برحکم متعلق حکم یا موصوع راهم بیان کرده است.
⏪ گاهی هم شارع موضوع را به عرف واگذار می کند : مثال : «وعاشروهن بالمعروف» خداوند فرمود: باهمسران تان معاشرت به معروف داشته باشید. ✏️معروف چیست؟ فقها ومفسرین بحث کردند؛ آنچه که عرف متشرعه وفطرت سالم وعقل درست آن را معروف بداند.
✏️مرحوم شیخ طوسی در المبسوط 5بار به این آیه استناد کرده است؛ مثال: آیا مرد نیاز است برای همسرش خادمه بگیرد؟ شیخ طوسی گفتند: اگر درمنزل پدر طوری زندگی می کرده که خادمه داشته گرفتن خادمه اینجا هم مصداق معاشرت به معروف است. (قاعده طلایی معاشرت به معروف )
🔸مثال دیگر: نوع لباس وخوراک و... فقها نظرشان این است: باید دید جایی که زندگی می کند چه چیزی را خوراک ویا پوشاک معروف این زن می دانند. لذا هم جغرافیا وهم مکان وهم زمان در نوع لباس پوشیدن تأثیر دارد چون وعاشروهن بالمعروف (البته عرف متشرعه)
❇️ در بحث محدوده حجاب برای زن: آیا مانند صلوه مسافر و... است که شريعت مشخص کرده یا به عرف واگذار شده است؟
⏪ در بحث حجاب وپوشش شریعت تعریف کرده است که محدوده حجاب چقدر باشد وبرای زن لازم است پوشش تمام بدن الا وجه وکفین، پس کفایت نمی کند بگوییم ببینیم عرف چه چیزی را پوشش زن می داند چون در برخی مناطق یک مقدار موها بیرون و.. می گویند حجاب دارد ودر جایی دیگر هم به شکل دیگر، اینجا نمی شود حتی به عرف جامعه اسلامی مراجعه کرد چون شریعت تعریف کرده است.
✅ در مورد نوع لباس زن :
امام خمینی ره در استفتائات و... و در توضیحات محشی درباره حجاب می فرماید: نوع لباس ورنگ آن تفاوت نمی کند، بلکه واجب است پوشاندن تمام بدن غیرصورت ودست ها تا مچ ولی پوشیدن لباس های زینتی هرچند بدن آشکار نباشد جایز است.
⏪ پس چه نوع لباسی با چه رنگی به عرف واگذار شده است (هرچند نباید زننده باشد و...) وشریعت در نوع ورنگ دخالت نمی کند مگر به عنوان ثانوی، اما شریعت تعریف کرده است که حجاب این است.
⏪ خلاصه مطلب : در مواردی شریعت حکم را به عرف واگذار می کند مانند عاشروهن بالمعروف، حکم را که وجوب معاشرت است بیان می کند؛معروف چیست به عرف واگذار شده است؛ اما جاهایی هم موضوع وحکم وهم متعلق حکم را شریعت بیان می کند؛ مانند مسافر که حکم را تحدید می کندکه این مقدار راه برود می شود مسافر... ؛
⏪بنابراین در مسئله حجاب شریعت هم موضوع وهم حکم را بیان کرده است وبه عرف واگذار نشده است.
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
صوت6.mp3
7.19M
3⃣(حجة الاسلام و المسلمین دکتر داوودی) حجاب مخصوص شخصیت ها نیست و..
👇👇👇
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
🔽🔽🔽
🔰 اصل پوشیدن سر مسلم بوده است وفقط زن خجالت می کشیده که نزد برادر رضاعی آن را آشکار کند.
⏪ بنابراین اصل اینکه پوشش اسلامی چیست و چه مقدار وچگونه است؟ در این تردیدی نیست که برای همه مؤمنان است چون مؤمن در قرآن همان مسلم است؛ وگاهی برای کاملان در ایمان به کار می رود وهرکسی که اسلام را پذیرفته همه احکام واز جمله حجاب برعهده او می افتد پس حجاب ویژه زنان شخصیت ها نیست(خانواده علماء ومراجع وپاسدارران و..) وهر مسلمانی موظف است که این نوع حجاب را داشته باشد وشارع محدوده آن را مشخص کرده وتحدید موضوع نموده است ونمی شود به عرف واگذار کرد.
⏪ در نتیجه حجاب شرعی همان است که علمای شیعه واهل سنت در آثار ونوشته هایشان (که مستند به آیات وروایات است) بیان کردند وآن اینکه برزن پوشیدن تمام بدن غیر از صورت ودست ها تا مچ لازم است.
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
صوت5.mp3
7.06M
2⃣(حجة الاسلام و المسلمین دکتر داوودی) پاسخ به شبهه واگذاری نوع پوشش به عرف👇👇👇
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
Z0000094(After conversion)-169.mp3
2.7M
4⃣سخن پایانی حجة الاسلام و المسلمین دکتر داوودی 👇👇👇
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
💠سخن پایانی حجة الاسلام و المسلمین دکتر داوودی
❇️ما از کسی که ادعایی درمسائل دینی دارد واگر درس حوزوی خوانده تقوع داریم روشمند بحث کند، لذا ما دراینجا به یک معنا کاری به انگیزه ها نداریم(هرچند مهم است) وکار به گرایش های سیاسی افراد هم نداریم.
❇️ما به عنوان کارشناس دینی دربرابر کسی که مستند صحبت هایش را قرآن و روایات قرار داده ورود پیدا کردیم برای انجام یک بحث علمی که مستند به آیات و روایات است.
✏️مؤمنی که درقرآن کریم آمده است معمولا به معنای مسلم بکار رفته است و عطف به مشرکین واهل کتاب می شود.
✏️مثال :در قرآن کریم "إن الذین آمنوا والذین هادوا و صابئین والنصاری والمجوس والذین اشرکوا...
که منظور از آمنوا: مسلمانان
منظور از هادوا: یهودیان
صابئین :ستاره پرستان
مجوس:زرتشت
نصاری :مسیحیان
اشرکوا:مشرکان
⏪بنابراین وقتی خطاب می شود «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام...» همه معتقد هستیم که یا ایها الذین اسلموا...
✏️البته جاهایی هم در قرآن توجه و تأکيد می شود این مقدار ایمان کافی نیست وبا عبارت «یا ایها الذین آمنوا آمِنوا» که اشاره دارد به رتبه اعلای ایمان
✏️اما احکامی که بر مؤمنان در قرآن بار شده است یعنی مسلمانان ونمی توان این را بر افراد برجسته وکُُمل درایمان یا شخصیت های سیاسی حمل کرد
واین نکته بسیار واضح و روشن است که هر کسی که قرآن را می خواند وقتی المؤمنون و المؤمنات ویا قد افلح المؤمنون... را می شنود خود را مخاطب می بیند وهر مسلمانی موظف است خودش را مخاطب این آیات بداند نه محدود
⏪ در نتیجه بحث شبهه کننده محترم علمی نبوده است
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
✍️در مورد اینکه گفته شده یا ایها النبی قل لازواجک و... خطاب به زنان شخصیت هاست وزنان در رتبه بالای ایمانی و...
✅پاسخ :برای این هم دلیلی نیست، خطاب خداوند به زنان مسلمانان است نه زنان شخصیت ها وزنان در رتبه بالای ایمانی ؛
💫خداوند در قرآن می فرماید: آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ؛ مؤمن ومسلم در قرآن کسی است که آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ
✏️ به عبارتی در علم کلام مؤمن یا مسلم کسی است که آنچه از طرف خدا وپیامبرش آمده است را تصدیق کند ومسلمان است، لذا با گفتن شهادتین مسلمان می شد وهمه احکام برـن ها جاری می شد(برخی احکام مشترک:نماز وروزه و برخی احکام اختصاصی زنان : حجاب وحرام بودن ازدواج زن شوهر دار و...واحکام چه مشترک وچه اختصاصی در جای خود به افراد یا گروه خاصی اختصاص ندارد؛
✅ لذا کسی که اسلام آورده همه احکام براو بار می شود واینکه گفته شود اینجا خطاب زنان شخصیت ها وافراد در رتبه بالای ایمانی... عجيب است ودلیلی ندارد .
✍️برخی گفتند(شبهه کننده) :اینجا فرموده «نساءالمؤمنین» یعنی زنان شوهردار
✅پاسخ: اگر خطاب آیه زنان شوهر دار باشد می بایست می گفت ازواج مؤمنين، چرا نساء گفته؟
✏️نساء در قرآن هم برای زنان شوهر دار بکار رفته 💫«واذا طلقتم النساء ...» وهم برای اعم از زن شوهر دار، به عبارت دیگر مؤنث در برابر مذکر(زن دربرابر مرد) 💫« وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ... » رجال در برابر نساء (مردان در برابر زنان
یا در آیه💫 «يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ » منظور زنان شوهر دار نیست.
💫 یا در داستان حضرت موسی «وَيُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ» پسران را می کشتند وزنان را نگه می داستند یعنی زنان شوهر دار را ؟ خیر زنان شما چه دختران وچه زنان شوهر دار؛ شاید به دلیل مقابله با ابناء کم برساند منظور از نساء دختران باشد و... (وقتی فرزند متولد اگر پسر بود نگه می داشتند واگر دختر بود می کشتند...)
⏪ بنابراین نمی توان دلیلی پیدا کرد که منظور از نساء مؤمنين زنان شوهر دار باشد.
✏️ نکته بعدی در این زمینه : روایتی است که به طور کامل جو جامعه اسلامی را نشان می دهد؛
📜 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ كَبِيرٍ فَرُبَّمَا كَانَ اَلْفَرَحُ وَ اَلْحَزَنُ اَلَّذِي يَجْتَمِعُ فِيهِ اَلرِّجَالُ وَ اَلنِّسَاءُ فَرُبَّمَا اِسْتَحْيَتِ اَلْمَرْأَةُ أَنْ تَكْشِفَ رَأْسَهَا عِنْدَ اَلرَّجُلِ اَلَّذِي بَيْنَهَا وَ بَيْنَهُ اَلرَّضَاعُ وَ رُبَّمَا اِسْتَخَفَّ اَلرَّجُلُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى ذَلِكَ فَمَا اَلَّذِي يُحَرِّمُ مِنَ اَلرَّضَاعِ فَقَالَ مَا أَنْبَتَ اَللَّحْمَ وَ اَلدَّمَ فَقُلْتُ وَ مَا اَلَّذِي يُنْبِتُ اَللَّحْمَ وَ اَلدَّمَ فَقَالَ كَانَ يُقَالُ عَشْرُ رَضَعَاتٍ قُلْتُ فَهَلْ يُحَرِّمُ عَشْرُ رَضَعَاتٍ فَقَالَ دَعْ ذَا وَ قَالَ مَا يَحْرُمُ مِنَ اَلنَّسَبِ فَهُوَ مَا يَحْرُمُ مِنَ اَلرَّضَاعِ .
✏️راوی روایت عبیده بن زراره است، سند در کافی است و معتبر ودر بحث رضاع هم مفتی به است ؛ شخص می گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: ما فاميل پر جمعيّتى هستيم، موقعى كه بساط شادى و مجلس ماتمى برپا مىشود، تمام مردان و زنان فاميل جمع مىشوند، و چه بسا خانمى كه در اثر شير دايه با مردى از فاميل خود محرم است، حيا مىكند بدون روسرى در برابر او ظاهر شود و چه بسا نگاه آن مرد فاميل به اين منظره زشت جلوه كند، پس حدّ شير دايه كه مايۀ حرمت مىشود چيست؟ حضرت فرمود به مقداری که لحم و دم بروید. راوی سؤال کرد که چه مقدار شیر خوردن موجب انبات می شود؟ حضرت فرمود: برخی می گویند اگر ده بار شیر خورده شود رضاع کامل می شود و سبب نشر حرمت می شود. راوی سؤال می کند که آیا ده رضاع باعث نشر حرمت می شود و خود شما این را قبول دارید؟ حضرت فرمود از این بگذریم و مهم این است که اگر می خواهی بدانی جواز کشف رأس برای زن و جواز نظر به زن در چه محدوده ای است: در محدوده محرمات نسبیه و رضاعیه است و آنچه در نسب حرام است و موجب محرمیت نسبی می شود در رضاع هم موجب محرمیت رضاعیه می شود(یعنی همان طور که اگر کسی خواهر نسبی باشد به انسان محرم است اگر خواهر رضاعی هم بشود محرم خواهد بود؛
⏪ به بیان دیگر حلیت از راه نسب ورضاع است ومثل برادر وخواهر نسبی هستند.
پاسخ حجة الاسلام والمسلمین دکتر سید حسین شفیعی دارابی به شبهاتی که پیرامون مسئله حجاب مطرح شده است :
❇️مباحث در قالب 4 محور
1. وجود سه واژه کلیدی :حجاب، شرعی وعرفی
2. مشخص شدن محل نزاع
3. دلایل عرصه حجاب(دلایل قرآنی و وایی)
4.پاسخ به چند پرسش
🔰آیا مسئله حجاب یک حکم مربوط به پیامبر وائمه ومسئولین در نظام حکومتیان، یا نه فراگیر است
🔰خطاب قل به پیامبر دلیل بر بی اهمیتی یا کم اهمیتی مسئله حجاب است؟؟
🔰آیا ذکر مؤمنین منظور مؤمنین صاحب مسئولیت است یا نه یک امر فراگیر است؟
🔰آیا اگر کسی مدعی که اهل قلم ونوشتن کتاب ومقاله و... وکارشناس، با فرض این که اینطور هم باشد، این نشان از درست بودن سخن او است.؟
🔰هدف،فلسفه وحکمت حجاب
✨✨✨✨✨✨
✏️بحث اول:واژگان کلیدی
1️⃣حجاب در اصطلاح ⏪شهید مطهری گفتند:حجاب یعنی پوشش بانوان، پوششی که بانوان باید رعایت کنند.
⏪اما به لحاظ ریشه لغوی :حجاب به معنای پوشیدن وپرده است؛ اکثرا به معنای پرده
✅اما چرا معنای پوشش مصطلح است؟
چون پوشش بانوان به وسیله یک حائل وپرده ای، چادر، مانتو و روسری و .. انجام می گیرد، از این جهت معنای اصطلاحی به معنای لغوی برمی گردد.
✅از حیث لغت هر پوششی حجاب نیست وپوششی حجاب است که از طریق حائل و مانع وپرده صورت پذیرد.
پس اگر بحث حجاب شرعی یا عرفی مطرح است، مشخص است که حجاب به معنای مصطح است.یعنی پوششی که به شکل های مختلف صورت پذیرد.
2️⃣شرعی:با توجه به یای نسبت منسوب به شرع؛ آنچه به شرع نسبت داده می شود.
✅باید ببینیم حجاب منسوب به شرع است وشرع باید نظر دهد یا نه غیر شرع ؟
🔰شرعیات یعنی تعلیمات دین، پس اگر می گوییم حجاب شرعی یعنی حکمی که منسوب به شرع است منسوب به دین است وآموزه دینی است.
3️⃣عرفی:هرچیزی که منسوب به عرف باشد. اموری که متداول،متعارف ومرسوم باشد به آن عرفی گفته می شود. عرفی نقطه مقابل شرع است؛ هر حکم یا غیر حکمی که خاستگاه آن فقط عرف باشد. آنچه که موافق شأن عامه مردم باشد وعمومی باشد.
🔰البته عرف سه دسته است :عرف عام :رفتار معمول ومتعارف بین مردم بدون اینکه متعلق به قید خاص، گروه خاص یا نظام فکری دینی والهی باشد.
عرف خاص(عرف شارع) : ریشه در اصطلاح شرعی دارد وعرف فقهاست، اصطلاحات مردمی که متدینین با توجه به شکل گیری نظام فکری اسلام برایشان مطرح شد، مانند صلوه که در لغت به معنای دعا ولی وقتی اسلام آمد معنای عرف خاص پیدا کرد، رکعات مقصوده؟؟؟؛
زکات، ؟؟؟خارج کردن قسمتی از مال؛ صوم امساک خاص با آداب خاص و..
عرف متشرعه هم داریم.
⏪نتیجه :بحثی که اینجا مطرح شده باید مشخص شود که منظور از عرفی یاشرعی بودن حجاب چیست؟
🔽🔽🔽
🔽🔽🔽
❇️بحث دوم :مشخص شدن محور نزاع
1. اصل وحکم حجاب
2. نوع پوشش وحجاب
✅اینکه مطرح می شود حجاب شرعی است یا عرفی باید مشخص شود اصل حجاب مراد است یا نوع حجاب(عرفی یا شرعی بودن مربوط به اصل حجاب است یابه نوع حجاب برمی گردد.)
✅اصل حجاب ریشه در آیات وروایات دارد و شرعی است وعرفی بودن جایگاهی ندارد؛ البته نوع حجاب وپوشش فی الجمله می تواند عرفی باشد؛ دقت شودفی الجمله نه بالجمله؛ یعنی با چادر یا مقنعه یا بدون چادر ومقنعه اما مناسب است وپیامدی ندارد ومشکلی ایجاد نمی کند؛اما اصل حجاب با دلایلی که مطرح می شود شرعی است.
✅اینکه می گوییم نوع حجاب فی الجمله عرفی است چون همان نوع حجاب که عرف مشخص کرده است اگر رنگ آن یا دوخت و.. محرک باشد وما را به هدف حجاب نرساند اینجا هم عرفی بودن معنی ندارد.
✅عرف نوع حجاب را فی الجمله می تواند مشخص کند اما بالجمله نه
⏪نتیجه:، اینکه جایگاه حجاب شرعی یا عرفی است؟ پاسخش روشن است، که اصل حجاب شرعی ونوع حجاب هم بالجمله عرفی است.
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
✅وقتی پذیرفتیم اصل حجاب شرعی است یعنی مستند ودلیل شرعی دارد(وجودآیات متعدد)
از آقای عمامه به سر عجیب است که فقط به یک یا دو آیه ستناد می کند وبعد هم برداشت غلط وتخریب گرانه می کند.
✅نمی شود وابستگی سیاسی وگروهی را در فهم قرآن دخالت داد . قرآن وپیامبر گرامی اسلام تحریف معنوی را رد کرده اند.
✅باید همه آیات را دید نه چند آیه؛ نزدیک 30 آیه درباب حجاب مطرح است:اعراف 20،22،26،37،31،32،33؛ احزاب32،33 و... 54،55،59،60،61، 53 و نور27،28،29،30،31،51، 59و... .
❇️بحث دیگر: قید زنان پیامبر در یکی ازاین آیات مطرح شده است آیا قید تأکیدی است یا تأسیسی؟
✅پاسخ: جزء اولیات فهم قرآن کریم است که قیود تأکیدی است نه تأسیسی(تأسیس یعنی فقط این ها ولاغیر)
🔰مثال: بانویی که در جامعه الزهرا سلام الله علیها درس می خواند، حرف زدنش،راه رفتنش، نوع حجابش، شکل چادر و... از بانوی دانشجوی مؤمن متفاوت است وانتظار بیشتر است.
⏪همه باید حجاب را رعایت کنند به ویژه همسران پیامبر وزنان مؤمنین و...
🔰یا مثلا تخمه شکاندن در خیابان حرام نیست اما اگر یک طلبه این کار را بکند با زی طلبگی سازگاری ندارد.
⏪پس قیود تأکیدی است نه تأسیسی که محدودیت ایجاد کند.
✅روایت در تفسیر مرحوم طبرسی ذیل آیات 30-27 آمده است : مردی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمد وگفت من وقتی مادرم درخانه ومن وارد خانه، از مادر اجازه بگیرم؟ فرمود بله، گفت مادرم غیر من خادمی ندارد ومن پسر او هستم، پیغمبر سؤال فرمود: آیا دوست داری مادرت را عریان ببینی؟ گفت :نه یا رسول الله ، حضرت فرمود :پس اجازه بگیر
⏪پس حکم اختصاص به همسران پیامبر و... ندارد؛ البته بالاتر از آن جایگاه داشتن مسئولیت می آورد و...
#روایات فراوانی هم داریم:
1. عایشه برادر مادری داشت، دختر این برادر به بلوغ رسیده و زینت کرده وآمده خانه عایشه🔽🔽🔽
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
Z0000094(After conversion)-798.mp3
12.77M
2⃣ توضیحات 👇👇👇
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
وقتی پیامبر وارد خانه واو را با این وضعیت دید
صورت رو برگرداند و روترش کرد وناراحت شد،عایشه گفت این دختر برادرم است وفامیل وخردسال و..
پیامبرفرمود :زنی که به دوران عادت ماهانه وبه تکلیف رسیده جایز نیست جز قرص صورت ودست ها تا مچ را نمایان کند.
🔹تعجب می کنم از افرادی که با ردا وعمامه علیه دین یک جوری صحبت که فکر می کنند بقیه به دلیل علاقه به حکومت حرف می زنند، دقت شود که مسئله حکومت یک بحث ومسئله حوزه های دینی بحث دیگری است.
🔰در روایتی دیگر آمده است که حضرت امام علی علیه السّلام (سیره حضرت علی علیه السلام فقط این نبود که اصل حجاب را تأیید کنند) ؛ دوران حکومتش در بازار کوفه تردد بود، راه باریک و... بود؛ زنان ودختران (با حجاب وپوشش) تردد و بدنشان با نامحرم اصابت می کرد؛حضرت امیر مؤمنان علیه السلام جلوی جمعیت خطاب کرد یا اهل العراق..
مردم عراق، کوفیان، به من گزارش دادند که زن های شما(اهل عراق) با مرد ها برخورد می کنند ، حیا نمی کنید؟!
⏪حضرت امیر مؤمنان علیه السلام با این وضع برخورد می کند.
🔰حکومت اسلامی ودینی وظیفه دارد و..
✅سیره حضرت زهرا سلام الله علیها
در مقابل مرد نابینا..
✅حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام وقت وداع فرمود: برشما باد که چادر به سر کنید(دختران وهمسران آبی عبدلله چون مؤمن ومتعهد و... نه چون نسبت با امام دارند)
⏪دلایل قرآنی، روایات، سیره ومتدینین و...دال براینکه حجاب فقط مخصوص شخصیت ها و... نیست.
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
🔽🔽🔽
5️⃣هدف وفلسفه وحکمت حجاب چیست؟ کمابیش همه می دانند.
وبه همین جهت است که ما تأکید کردیم و می گوییم به خاطر تعیین هدف مشروعیت حکم حجاب گفته می سود حکم حجاب عرفی نیست چون عرف وابستگی سیاسی واقتصادی پیدا می کند وعواطف هم تأثیر می گذارد وامکان تبیین وتشریح حکم حجاب میسر نمی شود.
✅به جهت تأمین اهدافی که اسلام و قرآن برای مسئله حجاب دارد گفته می شود مسئله حجاب عرفی نیست.
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260