فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠هو اللطیف💠
مهرخوبان دل و دین از همه بی پَـــروا برد
رُخ شَــطرنج نبُرد آنــچه رخ زیبـــا برد
تو مپندار که مجنون سر خود مجنون گشت
از سَمَک تا به سُهایش کشش لیلی برد
من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه
ذره ای بودم و مِهــــر تو مــرا بالا برد
من خَس بی سر و پایم که به سیل افتادم
او که می رفت مرا هـــم به دل دریا برد
جام صَهبا ز کجا بود مگر دست که بود
که درین بزم بگردید و دل شیـــدا برد؟
خَمِ ابروی تو بود و کف مینوی تو بود
که به یک جلوه زمن نام و نشان یکجا برد
خودت آموختِیَم مِهر و خودت سوختِیَم
با برافروختــه رویی که قــرار از ما بــرد
همه یاران به سر راه تو بودیم ولی
خـــم ابروت مــرا دید و ز من یغمـا برد
همه دل باخته بودیم وهراسان که غمت
همه را پشت سـر انداخت، مرا تنـها برد
💠رحمة الله و رضوان الله تعالی علیه 💠
https://eitaa.com/jzPhSRArazvojood
هدایت شده از پژوهشگاه مطالعات اسلامی
💠 نشست علمی
«ارزش معرفتی تجربه عرفانی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)»
🔰پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می کند.
🎙ارائه دهنده:
سرکار خانم دکتر زهرا شریف
(عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده)
🎙ناقد:
حجت الاسلام جناب آقای دکتر علیرضا کرمانی
(عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره))
🔹دبیر علمی:
حجت الاسلام جناب آقای وحید سلیمانی
(دبیر پژوهشی گروه پژوهشی کلام پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه مطالعات اسلامی)
⏰ دوشنبه ۲۹ آبانماه، ساعت ۱۰-۱۲
🏢 قم، سالاریه، بلوار بوعلی، جامعه الزهرا سلام الله علیها، سالن جلسات طبقه همکف پژوهشگاه مطالعات اسلامی
🖥 لینک شرکت در جلسهی مجازی:
Http://online.jz.ac.ir/pajoheshgah
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
💠ضرورت احیاء فلسفه اسلامی
به نام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه بر نگذرد
دوستان سلام
مدتی این مثنوی تأخیر شد
مهلتی بایست تا خون شیر شد
با یاری حق تعالی بر آن شدم که بار دیگر نوشتن مطلب را آغاز کنم. و اگر خدا بخواهد ادامه دهم و با یاری او و شما آهنگ زمانی مشخصی را برای درج مطالب رعایت کنم.
عنوانی که در بالا ذکر شد، شاید شگفتی آور باشد. شاید سؤال شود که مگر فلسفه اسلامی مرده است که نیاز به احیا داشته باشد و نیز چه نیازی به احیاء این فلسفه داریم؟
ابتدا به این سؤال می پردازیم که حیات چیست؟
از دید این حقیر حیات؛ یعنی قدرت ایجاد تعامل با محیط پیرامون و تأثیر گذاری بر آن و تأثیر پذیری از آن و حیات متعالی وقتی است که این تعامل منجر به رشد دو طرف تأثیر گذار و تأثیر پذیر شود.
حال قضاوت را به اهل فلسفه می سپارم که پاسخ دهند که آیا فلسفه اسلامی در دوران حاضر با محیط پیرامون خود تعامل دارد؟ در حل کدام مسئله علمی تلاش کرده است؟ هر علمی اعم از علوم انسانی و علوم تجربی؟ اساسا فیلسوفان این عصر تن به رویارویی جدی با مسائل سنگین علمی می دهند؟
چند مقاله داریم که به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم بر اساس مبانی فلسفه اسلامی پرداخته باشد؟ این فلسفه چقدر تأثیر پذیرفته است؟ روایت فلسفه امروز با روایت ملاصدرا تفاوتی کرده است؟
هنوز مقولات عشر با همان شکل و ترتیب و عناوین نقل می شود. هنوز از عبارات سده های قبل استفاده می شود. فلسفه اکنون همان است که ملای شیرازی می فرمود. شاید بعضی از مثال های آن تغییر یافته باشد.
مقایسه کنیم با فلسفه در مغرب زمین. چه تعامل جدی با علوم دارد. چالش ایجاد می کند و چالش می پذیرد. در پی این چالش ها نحله های مختلف به وجود آمده است و مدام در حال رشد است. تأثیر جدی بر علوم دارد و اساسا علاوه بر تأثیر بر روند پیشرفت علوم، نقش انطباق یافته های این علوم را با نحوه زندگی مردم بر عهده گرفته است.
در رشد علوم هم وضعیت روشن و واضح است. می گویند انشتین بعد از مدتی گفته بود که این نسبیت آن قدر پیشرفت کرده است که من دیگر قادر به فهم آن نیستم.
فکر می کنم تا این جای کار زنده نبودن فلسفه اسلامی را روشن کرده باشیم و در یادداشت بعدی به ضرورت احیاء می پردازیم انشاءالله. تا نوشته ای دیگر خدا نگه دار.
💠یکی از وبلاگ های شهید فخری زاده
🥀تقدیم به روح ملکوتی شان صلوات🥀
@jzPhSRArazvojood
هشام! به حرف مردم اعتنا نکن، به تشخیص مردم اعتنا نکن؛ تشخیص، تشخیص خودت باشد. ای هشام! اگر در دست تو یک گردو باشد و هرکس به تو برسد بگوید: به به! چه گوهر عالیای! در هیچ خزانهای پیدا نمیشود، تو که میبینی گوهر نیست نباید گول آنها را بخوری.
نقطه مقابلش: و اگر در دست تو گوهری باشد و هرکس به تو برسد بگوید: این گردو را از کجا آوردهای؟ تو نباید اعتنا کنی. اگر همه مردم به این گوهر گفتند گردو، تو تابع تشخیص و عقل و فکر خودت باش و عقل را راهنمای خود قرار بده.
# استاد_مطهری🌱
💠هو اللطیف💠
... تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا - سلام الله علیها - جلوه کرده و بوده است. یک زن معمولی نبوده است؛ یک زن روحانی، یک زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان. او زن معمولی نیست؛ او موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلکه موجود الهی جبروتی در صورت یک زن ظاهر شده است....
تمام هویتهای کمالی که در انسان متصور است و در زن تصور دارد - تمام - در این زن است... زنی که تمام خاصههای انبیا در اوست. زنی که اگر مرد بود، نبی بود؛ زنی که اگر مرد بود، به جای رسول الله بود... معنویات، جلوههای ملکوتی، جلوههای الهی، جلوههای جبروتی، جلوههای مُلکی و ناسوتی - همه - در این موجود مجتمع است. انسانی است به تمام معنا انسان؛ زنی است به تمام معنا زن. از برای زن ابعاد مختلفه است؛ چنانچه برای مرد، و برای انسان. این صورت طبیعی نازلترین مرتبه انسان است و نازلترین مرتبه زن است و نازلترین مرتبه مرد است؛ لکن از همین مرتبه نازل، حرکت به سوی کمال است. انسان، موجود متحرک است؛ از مرتبه طبیعت تا مرتبه غیب، تا فنا در الوهیت. برای صدیقه طاهره این مسائل، این معانی حاصل است. از مرتبه طبیعت شروع کرده است، حرکت کرده است؛ حرکت معنوی؛ با قدرت الهی، با دست غیبی، با تربیت رسول الله - صلی الله علیه و آله و سلم - مراحل را طی کرده است تارسیده است به مرتبهای که دست همه از اوکوتاه است....
💠صحیفه امام خمینی -رحمة الله علیه -، جلد ٧ ، صفحه ٣٣٨ (٢۶ اردیبهشت ١٣۵٨)
https://eitaa.com/jzPhSRArazvojood
امام صادق سلام الله علیه فرمودند:
مَنْ ذَهَبَ فِي حَاجَةٍ عَلَى غَيْرِ وُضُوءٍ فَلَمْ تُقْضَ حَاجَتُهُ فَلاَ يَلُومَنَّ إِلاَّ نَفْسَهُ.[الفقیه ج٣ ص١۵۷]
آن که بی وضو در پی حاجت خود برود و نیازش برآورده نشود، جز خویشتن را سرزنش نکند.
از این حدیث چند نکته مهم به دست می آید:
١.پیوند ناگسستنی دین و دنیا؛بدین معنا که مناسب است در امور دنیوی باوضو بود تا خدا از یاد انسان نرود.
٢.توجه به روح توحیدی و الهی در کارهای دنیوی
٣.احساس عدم استقلال انسان در فعالیت های زندگی؛ چون بخشی از کارها با توفیق الهی به دست خود انسان انجام میگیرد و بخش دیگر، اثر توجه و عنایت غیبی خدا است.توجه خدا به آدمی نیز مایه برکت کار است؛ یعنی تمام نعمت ها به اراده الهی است؛ولی گاهی مشهود و به دست خود انسان موجود میشود و زمانی غیرمشهود و راه های پیش بینی نشده به دست می آید.
آیه الله جوادی آملی🌱
هدایت شده از پژوهشگاه مطالعات اسلامی
🔻مدرسه زمستانه شبههپژوهی « خداناباوری؛ زمـیـنـههـای روانی و اجتماعی در جــامـعــه ایــران»
▪️به صورت حضوری
▪️همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره
⭕️ با حضور اساتید:
▫️حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی
➖بسترهای روانی دینگریزی
▫️جناب آقای دکتر مهدی نساجی
➖تحلیل جامعه شناختی از افول دین در جهان
▫️جناب آقای دکتر میثم توکلی بینا
➖سلامت معنوی؛ رویکردی پیشگیرانه در باب معنا، مرگ و رنج
▫️جناب آقای دکتر وحید تقیپور
➖روانشناسی خداناباوری
▫️جناب آقای دکتر نصر بروجردیان
➖شبکه اجتماعی؛ ویژگیهای دینی جامعه مجازی کاربران ایرانی
▫️جناب آقای دکتر نیما نریمانی
➖الحاد، دغدغههای انسانگرایانه و علم زدگی
➖دبیر علمی
▫️حجت الاسلام والمسلمین وحید عابد
🗓 مهلت ثبت نام: تا 10 دی ماه (ظرفیت ثبت نام محدود میباشد)
🗓 زمـــان بـــرگــــزاری:
پنجشنبه 14 دی ، ساعت 8 الی 17:30
جـــــمــعـــه 15 دی، ساعت 8 الی 12
📍محل برگزاری: قـــم، خیابان صــفائــیـه، کوچه 37، مدرسه باقرالعلوم(علیه السلام)، سالن اجتماعات
ثبت نام از طریق لینک زیر:
🌐 https://survey.porsline.ir/s/mfHJNqkg
┄┅═══••✾••═══┅┄
🌐کانال پژوهشگاه مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
بروید سراغ کارهای نشدنی، تا بشود. تصمیم بگیرید بر برداشتن کارهای سنگین، تا بردارید. «و لا یخشون احدا الّا الله». خب، زحمتهایش چه؟ رنجهایش چه؟ محرومیتهایش چه؟ جوابش این است که:
«و کفی بالله حسیبا»؛ خدا را فراموش نکن، خدا حسابت را دارد.
در میزان الهی، رنج تو، محرومیت تو، کفّ نفس تو، حرصی که خوردی، زحمتی که کشیدی، کاری که کردی، خون دلی که خوردی، دندانی که روی جگر گذاشتی،
اینها هیچ وقت فراموش نمیشود؛ «و کفی بالله حسیبا».
#مقام_معظم_رهبری🌱
#نشست_تخصصی #فلسفه_دین
🔰گروه علمی فلسفه دین، جلسه ۱۵۴
🔹پلورالیزم دینی و مدارا در جمهوری اسلامی ایران از منظر علامه مصباح یزدی(ره)
🎤 حجتالاسلام دکتر مجتبی افشار پور
🗓 سه شنبه، ۱۴۰۲/۱۰/۱۹، ساعت ۱۸:۳۰
🖇 این جلسه به صورت مجازی و زنده (آنلاین) برگزار میشود.
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.din
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
✅ خیلی راحت فرمودند نمیدانم!
🔸بنده خودم یک بار در قم خدمت مرحوم علامه طباطبایی رسیدم و سوالی درباره حاشیه ایشان بر اسفار پرسیدم، خیلی راحت فرمودند:
نمیدانم!
📚پندهای سعادت، ج۲، ص۴۹، محمد مهدی شب زنده دار
#علامه_طباطبایی
🆔@hekmateislami
نجف نشینی علامه ها به من فهماند
خداشناس نشد کس مگر کنار علی
https://eitaa.com/jzPhSRArazvojood
درست است که محاسبات عقلانی و مادّی، تأثیرگذارند، در این شکّی نیست، و لازمند امّا یک جایی هم باز بگذارید برای محاسباتی فراتر از مسائل مادّی؛
فراتر از آنچه به عقل انسان میرسد؛
این، رزق لایُحتسب است؛ این همان چیزی است که محاسبه نشده است و به ما میرسد؛ این در همهی محاسبات ما وجود دارد؛ در همهی کارهای جبههی مؤمن، این را باید رعایت کرد.
🤲 در دعا میخوانیم:
یا مَن اِذا تَضایَقَتِ الاُمورَ فَتَحَ لَها باباً لَم تَذهَب اِلَیهِ الاَوهام
وقتی کارها گره میخورَد، وقتی به حسب ظاهر بنبست به وجود میآید، گاهی خدای متعال از یک گوشهی این بنبست یک راهی باز میکند که -لَم تَذهَب اِلَیهِ الاَوهام- هرگز وَهم بشر و اندیشهی انسانی به آن نرسیده بود.
#مقام_معظم_رهبری 🌱
https://eitaa.com/jzPhSRArazvojood
هدایت شده از معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها
🔰معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلاماللهعلیها با همکاری حوزه علمیه تخصصی خواهران فاطمیه گرمسار برگزار می کند
💎نشست علمی پژوهشی
💠موضوع: «نقد و بررسی چالش اختیار در فهم انسان در هرمنوتیک فلسفی»
🎙استاد: سرکار خانم لیلا محسنیان
( عضو انجمن علمی پژوهشی فلسفه، استاد حوزه و دانشگاه و معاون پژوهش حوزه علمیه فاطمیه گرمسار)
📌لینک حضور مجازی:
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
🗓زمان: یکشنبه 29 بهمن ماه ساعت 9:30 الی 10:30
🏢مکان: گرمسار، حوزه علمیه تخصصی خواهران فاطمیه
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن
توسط هسته فلسفه ذهن «موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب و با پشتیبانی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برگزار می شود
تاریخ: دوشنبه و سه شنبه 7 و 8 اسفندماه 1402
مکان: دانشگاه ادیان و مذاهب
موضوعات:
🍀چیستی ذهن و علامت امر ذهنی
🍀محتوای ذهنی
🍀بازنمایی ذهنی در نظر ابن سینا
🍀یگانه انگاری راسلی و فیزیکالیسم غیر استاندارد
🍀نظریه TOM و کاربست آن در تبیین روح و معاد جسمانی
🍀پدیدارشناسی ذهن
🍀اراده آزاد
اساتید:
👤آقای دکتر رضا درگاهی فر (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
👤آقای دکتر احمد لهراسبی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب)
👤آقای دکتر عباس مهدوی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب)
👤آقای دکتر هادی قهار (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
🧕خانم دکتر نعیمه پورمحمدی (دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب)
👤آقای دکتر مهدی ذاکری (دانشیار دانشگاه تهران)
👤آقای دکتر سید محمد سادات منصوری (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
جهت ثبت نام به لینک مراجعه کنیدhttps://lms.irip.ac.ir/course/view.php?id=205
در صورت ثبت نام به همراه ۰۹۱۷۶۱۶۵۴۰۶ جهت هماهنگی تماس بگیرید
📍 مکان: سالن شهید بهشتی
🔆جلسه اول برگزار شد☝️
«کارگاه پژوهشی متد نقد کتاب»
با حضور «حجة الاسلام دکتر سيد حسین حسینی»
✅ استاد حوزه علمیه و استادیار فلسفه و روش شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران
✅ دارای تألیفات و آثار متعدد علمی_پژوهشی
✅ متخصص در:
١. متدولوژی ۲. نقدپژوهی ۳. علم دینی ۴. تمدن پژوهی ۵. انسان شناسی فلسفی
( آموزش نظری همراه با تمرین های عملی و کارگاهی)
موضوعات مورد بحث:
♦️تحلیل و تعریف مفهوم و مؤلفه های نقد
♦️ساختار نقد علمی در علوم انسانی
♦️تحلیل ابعاد شکلی و محتوایی یک اثر علمی
♦️نحوه تنظیم مقاله پژوهشی نقد
https://eitaa.com/jzPhSRArazvojood
راز وجود 🌱
دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن توسط هسته فلسفه ذهن «موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» با همکاری دانشگا
💠هو السَّلام💠
بهترین هدیه محضر امام زمان - عجل الله تعالی فرجه الشریف- چیست؟
«نباید شك كنیم در اینكه اصلاً امام زمان - عجلاللهفرجهالشریف- آفریده شده و امام شده و این سختىهاى غیبت را در طول بیش از هزار سال تحمل كرده و بعداً هم تا آن وقتى كه خدا بخواهد تحمل خواهد كرد، براى چه؟! براى اینكه انسانها را با خدا آشنا كند و احكام خدا را در جامعه پیاده كند ... اگر اینچنین است كه هست، نباید شكی داشته باشیم که چیزى قلب مقدّس ولى عصر - أرواحنا فداه- را شادتر مىكند كه ارزشهای اسلامى بیشتر در آن رعایت شده باشد و با نیت خالصترى انجام شود ... شواهد بسیار فراوانی هست كه آن چیزی كه قلب امام زمان - عجلاللهفرجهالشریف- را خوشحال مىكند و باعث ترقى انسانها مىشود و انسانها را پیش خدا عزیز مىکند این است كه ما با خدا بیشتر آشنا شویم و احكام خدا را بیشتر رعایت كنیم»۱
ازاینرو عملی که بیشترین ترویج و احیای ارزشهای اسلامی را دربر داشته باشد، بیشترین رضایت حضرت مهدی - عجل الله تعالی فرجه الشریف- را به همراه خواهد داشت. شرکت در انتخابات و مشارکت حداکثری،
ارزش بخشیدن به نظامی است که زمینه ساز احیای حکومت مهدوی میباشد و چنین حکومتی است که بیشترین ارزشهای اسلامی را دربر خواهد داشت.
بنابراین در انتخابات شرکت میکنم و آن را به محضر امام زمان - عجل الله تعالی فرجه الشریف- تقدیم میکنم.
_______________
۱_ مرحوم آیت الله مصباح یزدی، سخنرانی جشن نیمه شعبان : https://mesbahyazdi.ir/node/8495
https://eitaa.com/jzPhSRArazvojood
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸انتخابات؛ لیله القدر انقلاب🔸
خداوند متعال در ایام زندگی انسان، یک ایام، ساعات و اوقاتی را مهم و سرنوشت ساز معرفی کرده، مثلاً در سورۀ قدر می فرماید «لیلة القدر خیر من الف شهر»: یک شب قدر، از هزار ماه مهم تر و با ارزش تر است.
در عمر امت ها هم یک ایام و اوقاتی، شبیه این خصوصیت را پیدا می کند. زمان رأی دادن و انتخاب کردن را می توان به شب قدر تشبیه کرد. این اوقاتی که شما روی کاندیداها مطالعه و بررسی می کنید، اوقات بسیار سرنوشت سازی هست. فکر نکنید فقط سرنوشت چهار سال آینده به این ها بستگی دارد؛ مسأله از این هم مهم تر است.
@hamebarayeiiraan
https://eitaa.com/jzPhSRArazvojood
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آفت ناقص خوانی متون فلسفی!
✅ استاد #عبدالرسول_عبودیت
☘️#دوره «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی» _ زمستان 1402
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
https://eitaa.com/jzPhSRArazvojood
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#دوره #آنلاین #رایگان
مؤسسه پژوهشی امام علی(ع) برگزار میکند:
💢 دوره بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی
✅ با دعوت از اساتید تراز اول حکمت و معرفت اسلامی
💠 مزایای شرکت در دوره:
1. برگزاری آنلاین و رایگان؛
2. صدور گواهی پایان دوره؛
3. راهیابی به دوره های پیشرفتۀ بعدی؛
4. استفاده از مزایای آموزشی و پژوهشی فارغ التحصیلان مؤسسه امام علی(ع).
🗓 مهلت ثبت نام تا 19 اردیبهشت
✏️ ثبت نام از طریق:
🆔 @Imam_110 (أدمین)
📱 ۰۹۹۱۹۵۳۸۹۴۹
🌐@Imam_Ali_11
⏱ زمان برگزاری: از 20 اردیبهشت (هفتهای یک جلسه)
👈 جهت دریافت اطلاعات بیشتر به کانال موسّسه مراجعه فرمایید:
@Imam_Ali_11
#بایدها_نبایدهای_تحصیل_در_علوم_عقلی_اسلامی
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات | اینستاگرام
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
⭕️ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی برگزار میکند:
🔹پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی🔹
اهداف همایش:
◀️شناسایی کتب، رساله های دکتری و سطح ۴ و نویسندگان برتر حکومت اسلامی و معرفی آنان به جامعه علمی
◀️تشویق و حمایت از نویسندگان کتب و رساله های برتر حکومت اسلامی
◀️کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب حکومت اسلامی
◀️جهت دهی پژوهش های علمی حکومت اسلامی در جهت اولویت های نظام اسلامی
🔺محورهای همایش:
💠فقه حکومتی
💠اندیشه سیاسی
💠حقوق عمومی
✅کتاب های منتشر شده و رساله های علمی سطح چهار و دکتری برتر دفاع شده در سال ۱۴۰۱
سخنرانان:
✅حضرت آیت الله حسینی بوشهری
(رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان)
✅حضرت آیت الله اراکی
(رئیس مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی)
🔺زمان برگزاری:
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
ساعت ۹ الی ۱۲
📍مکان: سالن همایش مدرسه عالی دارالشفاء
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
┈┉┅━❀❀━┅┉┈
📌کانال های رسمی آیت الله اراکی
سایت | آپارات | ایتا | سروش | روبیکا
https://eitaa.com/jzPhSRArazvojood
بسم الله الرحمن الرحیم
#معرفی_کتاب
شهریار زرشناس در کتاب دو جلدی خود به بررسی مختصر تاریخچه روشنفکری در ایران پرداخته است.
در ابتدای جلد اول می خوانیم:
«روشنفکری در معنای افواهی و رایج آن، مترادف با داشتن تحصیلات و اطلاعات، خوش فکر بودن یا به اصطلاح «داشتن فکر باز» و نظایر اینها میباشد، اما اگربه یک بررسی عمیق و تحلیلی-تاریخی بپردازیم، در مییابیم که روشنفکری یک تعریف و معنای تخصصی دارد. در تعریف تخصصی (که معمولا در کاوشهای فلسفی و تئوریک، تاریخی و فرهنگی و جامعه شناختی و سیاسی، این تعریف مورد نظر است)، روشنفکری بیانگر یک جهت گیری و جریان تاریخی – فرهنگی تجسم روح مدرنیته و جهان نگری «عصر روشنگری» است.»
شهریار زرشناس در جلد اول کتابش ابتدا به ماهیت و پیشینه اندیشه اومانیستی در غرب و نهضت موسوم به روشگری پرداخته و چند نفر از افراد برجسته این جریان را معرفی کرده است. سپس وارد مبحث ویژگیهای کلی روشنفکری و غربزدگی شده و ایران عصر قاجار و ویژگیهای عمومی روشنفکری و روشنفکران این دوره را بررسی کرده است.
بسم الله الرحمن الرحیم
#معرفی_کتاب
پیتر انگر نویسندۀ کتاب ایسمهای تهی پس از سالها تدریس فلسفه و انتشار آثار علاوهبر این که آثار خودش را بازی با الفاظ و فاقد محتوای اساسی میداند، تلاش کرده است تا نشان دهد جدالهای لفظی نخبگان فلسفه جلوی توجه به پرسشهای اصیل فلسفی را گرفتهاند. او همچنین استدلال میکند که فلسفۀ تحلیلی دررابطه با واقعیتهای موجود زندگی بشر و آنچه که در حقیقت جریان دارد، هیچ نتیجۀ خاص و ویژهای ارائه نکرده است.
پیتر انگر معتقد است که باید به فلسفۀ اصیل بازگشت و به مسائلی توجه کرد که در راهورسم زندگی فرد و اجتماعی بشر تأثیر داشته باشد. اگرچه نویسنده در ابتدای قرن بیست و یکم اتهام تهی بودن را به نسبت به فلسفۀ تحلیلی مطرح میکند اما هدفش کنارگذاشتن فلسفه نیست. او درواقع میخواهد این مسئله را به پژوهشگران فلسفه یادآور شود که آنها باید به مسائل و پرسشهایی توجه کنند که مربوط به واقعیتهای عینی است و رسیدن به پاسخ آنها در زندگی فردی و جمعی بشر سودمند باشد. از نگاه پیتر انگر متافیزیکدانان تحلیلی فریب خوردهاند چون کاری که آنها انجام میدهند با سبک قدیمیشان فاصله دارد و چیزی بیشتر از بازی با کلمات نیست. بیشترین اشکالی که او میگیرد فقدان سودمندی است نه اینکه از معنا به طور کامل تهی باشد.
🔺نمایشگاه آثار نقاشی عبدالرسول عبودیت
🔹عبدالرسول عبوديت (متولد 1333- اصفهان)، استاد فلسفه اسلامی و کلام، عضو هیئت علمی و استاد تمام مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) است.
🔹کتابهای: اثبات وجود خدا به روش اصل موضوعى، تحقيق و نگارش شرح نهاية الحكمة، درآمدى بر فلسفه اسلامى، درآمدى بر نظام حكمت صدرائى، مبانى انديشه اسلامى: خداشناسى فلسفى از جمله آثار اوست.
🔸از شنبه ۱۹ آبان ماه
صبح ساعت: ۹ تا ۱۳
عصر ساعت: ۱۶ تا ۲۰
🔹قم، خیابان صفائیه، نبش کوچه۱۷، نگارستان اشراق.