پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت #استاد_فلاح_شیروانی جلسه1⃣ صوت: https://eitaa.com/fvtt_ir
#اطلاعیه
⚪️ جلسات #گروه_راهیابی الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت
🔵 جلسه بازخوانی و تحلیل و بررسی متن #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
🔴 با حضور حجت الاسلام و المسلمین #استاد_فلاح_شیروانی
🔘 زمان: پنج شنبه ها ساعت 8 تا 9 صبح
☑️ مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#الگوی_پیشرفت_ایران
#حاکمیت_مطلقه_الله
#دین_مهندس_دنیا
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
❓ تحلیل شما از #بیانیه_گام_دوم_انقلاب به عنوان فعل گفتاری رهبری چیست؟ به نظر شما چه غرضی را رهبری از
🔰1⃣پیام وارده از برادر حمیدرضا #شب_بویی
#اجازه_ندهندجهنّمیهامردم_را_با_زور_و_فریب_جهنّمی_کنند.
💠چهل سالگی انقلاب یعنی بروز هویت جدید انسان اکبر، هویتی که ذاتش با تحقیر و کوچک بینی ولایت طاغوت همراه است.
💠پیشرفت در نظام ارزشی جدید انسان اکبر، مقوله ای تشکیکی است که حرکت در آن هرچند کم، غیرقابل بازگشت است، اما در نظام توسعه، حرکت رو به جلو نه تنها بازگشت پذیر است بلکه با اندک بازگشتی از نقطه صفر اولی نیز پست تر قرار خواهد گرفت.این عملکرد برپایه حیوانیت لابشرط است.
💠تاریخ ملت ایران در قرنهای آتی مطمئنا به خود خواهد بالید که تنها قرارگاه ثبات یافته مقابله با ابرطاغوت های عالم دنیا شد و الم ولایت الله را بلند ساخت.
💠در ذیل یک حکومت انسانی، انسان اکبر همان طور که حیوانیت او لابشرط است، هویت نورانی خلیفه اللهی او نیز لابشرط است. 1357 انقلاب درونی انسان اکبر است و هرچه که این انسان بالغ تر گردد، صیرورت انقلاب در او جلوه گری بیشتری میکند. امروز این انسان، چهل ساله شده و چهل در مبانی رشد معنوی نقطه پرتاب انسانیت است. صدرا بیان میکند که تقریبا همه افراد اگر قادر بر جهاد اکبر شوند رشد انسانیت آنها بعد از چهل سالگی رقم خواهد خورد. از قدر متیقن های این قاعده، حضور و حرکت جوهری تحت سیطره ولایت تکوینی و الهی عالم است. انسان اکبر اگر لحظه ای از سیطره ولایت فطریش قطع گردد در سلطه ولایت طاغوت نزول خواهد کرد و هر خطوه حرکت در آن برابر با تعمیق حیوانیت او و دور شدن از وادی الهی است.(ولا تتبعوا خطوات الشیطان)
💠چهل سالگی یعنی بلوغ فرماندهی مقابله با حقیقت ابلیسیه ای که امام عارف ما در شرح حدیث جنود عقل و جهل از آن بحث میکند، حقیقت آدمیه، در آنجا بر پایه عقل مخلوق الهی انگونه شرح داده میشود در که درخلقتش اولین رسالت فرماندهی مقابله با مستکبرینی است که به جبر دروازه های جهنم را به روی بشریت بازکرده و به سمت آنها مجبور میکنند. چهل سالگی انسان اکبر زمان به کار گیری 75 لشکریان عقل در مقابل جهل عالم است، جهلی که استعمار ظالمانه قلوب به دنبال دارد.
💠انقلاب اسلامی در ورود به وادی عقلانیت کبیر تنها رسالتش را، برپایی نهضت تحقیر و مقابله با جهل زمانه گذاشته و بستن درهای جبر ابلیسی در دهه های پیش رو را با یک روح جهادگر در تقابل حق و باطل تکوینی، در اولویت قرار داده است.
💠از آنجا که رهبری در جلسات و نشست های راهبردی فکر را به عنوان اولین عرصه پیشرفت مطرح کردند با تفصیل فوق می توان اینگونه نتیجه گرفت که اولین ساحت مقابله با جریان کفر که مصداق بارز آن جریان غرب است، رشد فکری و اندیشه ای اجتماع مومنین است، فکر آن زمان که به افق های بلند انسانی دست یابد یک حرکت براق گونه رقم خواهد زد آن گونه که تنها حرکتش، انقلاب ها در تاریخ ایجاد خواهد کرد.
💠گفتمان روح الله که امروزه چهل سال است که توانسته ابر اندیشه های ضالّه را به سخره و ذلت در خاکریز های جنگ نرم بکشاند، ناشی از ظهور اتم یک ارزش بشری است و آن چیزی جز تعالی اندیشه نیست.
💠زور و فریب برای جهنمی کردن عده ای از اجتماع بشری زمانی معنا پیدا میکند که اندیشه در اسارت نفس طاغوت قرار گیرد و ذبح شده جنگ روانی این معرکه باشد.
💠شاید بتوان تنها راهبرد جبهه طاغوت در حرکت منفعل فعلیش، همین امر دانست یعنی «اسارت اندیشه»؛ اسارتی که نه تنها ارزش ها و ناهنجاری ها را در نظام فکری او متغیر خواهد کرد، بلکه منظومه ای کور و غیر مولد بر نگاه او استوار خواهد ساخت.
💠باز تولید مدرج و لایه ای گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی ابتدایی ترین تاکتیک مقابله با حرکتی است که ذکر آن گذشت.
💠تحقق قریب این رسالت را می توان از همین روزهای اخیر استشمام کرد، آنگاه که پرورش یافتگان دست این انسان چهل ساله، صدرزاده ای میگردد که تکنولوژی پیچیده ی یک هواپیمای جنگی را با علف و الاغ سواری تحقیر میکند و افق پیشرفت را مقاومت در برابر کفر و اسکتبار می بیند؛ آنگاه که جهان بینی الهی در نگاه جوان ها به نحوی رقم می خورد که در آرزو و دعاهایشان شهادت در تقابل با یهود ظالم تمنا میکنند.
💠این رشد از انسانیت استشمام قریب الوقوع رسالت اخیر است. شاید یکی از رایحه های این کریمه «نصر من الله و فتح قریب» همین باشد.
25بهمن ماه 97
به مناسبت سالروز چهل سالگی انقلاب و تبیین یکی از جملات بیانیه «گام دوم انقلاب»
#گام_دوم_انقلاب
#مرکز_مطالعات_و_گفتمان_سازی_مکتب_امام
#موسسه_فرهنگ_و_تمدن_توحیدی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 8⃣ #بخش هشتم حجت الاسلام و المسلمین #ف
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی "
9⃣ #بخش نهم
حجت الاسلام و المسلمین #فلاح:
🔰کلام بسان یک پویش اجتماعی در قامت گفتگوی دینی و مذهبی
البته علل طبیعی پدید آمد، با این که معماران حیات نوین ما کاملا طرفدار این داستان بودند و ابدا از حرفهای متفاوت نترسیده و نمیرنجیدند، اما متأسفانه صحنه حیات اجتماعی ما به دلیل امنیتی شدن بیش از حد فضا و هجمهها و حملههایی که به ما شد، فضا را ناجوانمردانه کرد و ما مجبور شدیم حیات اجتماعی را این گونه جمع کنیم، وگرنه همان روش را باید ادامه میدادیم.
اگر کلام را در چهره گفتوگوی دینی مشاهده کنید، پیوندی جدی با آزاداندیشی پیدا میکند، به آزاداندیشی در اندیشه حضرت آقا مراجعه کنید، چیزی که خود من جمعبندی کردهام این است که از نظر ایشان آزاداندیشی مساوی با انقلابی گری و انقلابی گری مساوی با آزاد اندیشی است، واقعا برداشت قاطع من این است.
از این به بعد انقلاب را فقط با آزاداندیشی میتوان پیمود، اگر ما تئوری پایه امام راحل را مردم سالاری دینی میدانیم، کما اینکه میدانیم وحضرت آقا هم تأکید پشت تأکید داشته و هر موقع به این مسأله رسیدند، گفتهاند که «از بن دندان معتقد به مردم سالاری دینی هستم » و اساسا همین هم است، چراکه آزاد اندیشی بسیار ضروری است.
اصلا بدون مردم نمیتوان جلو رفت و اگر شما میخواهید که مردم در معماری حیات، دخالت داشته باشند، باید فضا را آزاد کنید و اگر میخواهید حرکت ما دینی باشد، باید یک آزاداندیشی دینی رقم بزنید، یعنی یک کلام به معنای گفت وگوی دینی باید رقم بزنید،[حال اینجا حقیقتا بحثهای مفصلی دارد] که چگونه باید آن را دید؟ آیا نقش معرفت زا دارد، یا خیر؟ پیوند آن با محیطهای آکادمیک ما چیست؟ آیا ورودهای تخصصی در این فضا میتوان داشت یا خیر؟ و... بحثهای مفصلی دیگری که در این زمینه داریم.
اما چطور با انقلاب پیوند میخورد، ببینید، حیات نوینی که در آن وارد شدید، این حیات از حضور انسان تغذیه میکند، شما میخواید انقلابی باشید و حیات بشر را شخم بزنید که اگر چیزی در جایی گیر کرده باشد، بیرون بکشید، به همین خاطر نیاز به نیرو، آدم، انسان و حضور نفس و نَفَس دارید.
چه کسی میخواهد این کارهای را انجام دهد، این جا است که آن شخصیت مطرح میشود، این با چه فکری میخواهد به صحنه وارد شود، کلام موظف است که به او اندیشه دهد، این شخص با اندیشه متفاوتی که پیدا کرده است، باید آن جا رفته و متفاوتتر از همه در حیات بشری عمل کند.
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
دوره آموزشی عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا 💠حجت الاسلام فلاح 🔰روند اسلامی سازی نظامات اجتماعی ا
عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا-ح.فلاح-971202.MP3
46.5M
🎙صوت جلسه
🔷دوره آموزشی عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا
💠حجت الاسلام فلاح
🔰روند اسلامی سازی نظامات اجتماعی از منظر امامین انقلاب
🔴کیفیت متوسط
#پژوهشگاه_فقه_نظام
#پژوهشکده_شهید_صدر
#موسسه_فرهنگ_و_تمدن_توحیدی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🎙صوت جلسه 🔷دوره آموزشی عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا 💠حجت الاسلام فلاح 🔰روند اسلامی سازی نظاما
عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا-ح.فلاح-971202.MP3
28.82M
🎙صوت جلسه
🔷دوره آموزشی عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا
💠حجت الاسلام فلاح
🔰روند اسلامی سازی نظامات اجتماعی از منظر امامین انقلاب
🔴کیفیت پایین
#پژوهشگاه_فقه_نظام
#پژوهشکده_شهید_صدر
#موسسه_فرهنگ_و_تمدن_توحیدی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 9⃣ #بخش نهم حجت الاسلام و المسلمین #فل
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی "
🔟 #بخش دهم
حجت الاسلام و المسلمین #فلاح:
🔰انقلاب اسلامی، حقیقتی شبیه افسانه ها
کما این که انقلاب ما، بسیار انقلاب منضبطی بود، همه در حال ظلم به انقلاب ما هستند و خود ما هم در این ظلم مشارکت میکنیم، ما بسیار انقلاب تمیزی انجام دادیم، مردم ما جایی را آتش نزده و به دنبال قتل و غارت دیگران نبودند، اساسا امر عجیب و افسانه است.
ما همیشه منتظر غربیها هستیم که از ما تعریف و تمجید کنند، خب آنها نمیگویند و تمجید و روایت صادقانه نمیکنند، خود ما باید روایت صادقانه داشته باشیم، اصلا انقلابی شبیه این وجود ندارد، انقلابی که مدیریت شده است، اساسا هیچ کس ادعا نمی کند که انقلابی را مدیریت کرده باشد، اما انقلاب اسلامی هم کاملا مردمی بوده و هم کاملا مدیریت شده است و دلیل آن این است که شخصیت تحت تربیتی به نام شخصیت ایرانی شیعه مسلمان پشت انقلاب اسلامی بوده است و اساسا انقلاب رفتار طبیعی شیعه بوده است، به همین خاطر تا این اندازه منضبط و تمیز است.
خیلی عجیب است که با فرمان بس است، همه میایستند و با دستور گل دهید، همه به ارتشیها گل میدهند، اصلا چیز عجیبی است، گویی ارکستی است و همه تحت برنامه بودهاند، واقعا افسانه است، توان این را نداریم که این افسانهها را باور کنیم.
این افسانهای که ملت ایران که تاکنون هم آن را حفظ کرده است، با وجود این جریانهای لیبرال واگرا که دائما در حال نابود کردن انقلاب اسلامی بودهاند، مردم ما انقلاب را نگه داشتهاند و تا همین امروز انقلابی بودهاند.
حال اگر میخواهید که مردم پای این انقلاب بأیستد، بایستی به آنها تغذیه برسانید، اگر بنا است که کلام پشت هویت و حیات اسلامی باشد، باید طعام برای آنها فراهم باشد، به آنها طریقه فکر کردن و چگونه نگاه کردن به انسانها و جهان اسلام گفته شود، بنابراین کلام به این معنا، کلام انقلابی است که از نان شب واجبتر است.
در مقایسه کلام انقلابی با کلامهای رایج باید گفت که کلام رایج بارها و بارها خدا را اثبات کرده است، یا دائما در پی اثبات امامت حضرت امیر(ع) است، در حالی که نیازی به اینگونه اثبات کردن نیست، ایشان حقیقتی هستند که اگر مردم را به پای آن حقیقت برسانید و بعد تصویر آقا امیرالمؤمنین(ع) را به آنها نشان دهید، میگویند ما همین را میخواستیم.
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 2⃣1⃣هرگز کسی به خود اجازه ندهد که بهآسانی ببافد که #من_تابع_خط_امام_هست
💠سلسله جستارهای #راه_امام
3⃣1⃣#او فهمید که #انسان میتواند زمین و زمان را #عوض کند و قدرت دارد که #خود_آگاه تاریخ را #بسازد. انسان آن هنر را دارد که وضع را #خودآگاه دگرگون کند و این کار نه با #اجتهاد بلکه با #ولایت حل میشود، چون شناخت حوادث جزئی با #ولاء همراه است؛ نه با اجتهاد کلّی.
#آیةالله_جوادیآملی
#بنیان_مرصوص_امامخمینیره ص۳۶۵
#مکتب_امام
#راه_امام
#یاد_امام
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
🏴 حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی رحلت فقیه پارسا و عالِم ربانی آیت الله حاج شیخ محمد مؤمن را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
◾️ بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
◾️ با تأسف فراوان خبر رحلت عالِم ربانی و فقیه پارسا و پرهیزگار آیة الله آقای حاج شیخ محمد مؤمن قمی اعلیالله مقامه را دریافت کردم. این ضایعهئی برای حوزهی علمیه است.
◾️ مقام علمی و پرورش شاگردان برجسته در کنار تقوا و اخلاص این عالم بزرگوار، و نیز وفاداری و تعهد انقلابی و اجتماعی، شخصیت جامعی از ایشان ساخته بود. سابقهی مبارزاتی ایشان به پیش از انقلاب برمیگردد و خدمات انقلابی ایشان در تمام دوران چهل ساله مستمراً ادامه داشته است و در دورههای متعدد و متوالی یکی از ارکان مهمّ شورای محترم نگهبان بودهاند. اینجانب درگذشت ایشان را به خاندان گرامی و فرزندان مکرّم و دیگر بازماندگان و نیز به حضرات علمای اعلام حوزهی مقدس قم و بخصوص شاگردان و دوستان ایشان و به عموم مردم عزیز شهر قم تسلیت عرض میکنم و مغفرت و رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۳ اسفند ۱۳۹۷
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 🔟 #بخش دهم حجت الاسلام و المسلمین #فلا
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی "
1⃣1⃣ #بخش یازدهم
حجت الاسلام و المسلمین #فلاح:
🔰جمود مسائل دانش کلام، مهمترین دلیل انفعال آن
مسألههای ما عوض شده است، باید بدانیم که چهکار کنیم، ما مسلمانیم و در حال زندگی بوده و مسألههای متفاوتی داریم، اما هنوز هم در حال حل کردن مسألههای چندصد سال گذشته در کلام هستیم، از این رو قطعا کلام انقلابی یکی از چهرههای کلام جدید[به تعبیر شهید مطهری] است.
کلام جدید تعاریف متعددی دارد و یک تعریف آن، کلامی است که مسألههای آن جدید باشد، خب کلامی که مسأله آن حیات انقلابی و حیات شکوفایی فردا است، کلام جدید است و این حیاتی که اشاره شد، اسم آن زندگی انقلابی است.
بنابراین کلام باید در افق زبان عمومی باقی بماند و به پویشی فراتر از محیطهای علمی تبدیل شود، کلام به معنای گفت وگوی دینی اساسا یک زندگی و نوعی زیستن است، اساسا خود آزاد اندیشی نوعی زیستن است و همانطور که گفته شد، کلام با آزاد اندیشی پیوند وسیعی دارد، آزاداندیشی افق گشای حیات مردم سالارانه دینی است.
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 3⃣1⃣#او فهمید که #انسان میتواند زمین و زمان را #عوض کند و قدرت دارد که
💠سلسله جستارهای #راه_امام
4⃣1⃣حضرت #امام_خمینی قدّسسرّه دریافت که #ولی_مسلمانان است. بسیاری از بزرگان قائل به #ولایت_فقیه بودندهاند؛ اما معتقدان به #فقه_ولایی بسیار کم هستند... حضرت #امام_امت قدّسسرّه نهتنها قائل به #ولایت_فقیه بود، بلکه به گسترش آن نیز اعتقاد داشت و أصولاً فقه او #فقه_ولایی بود؛ یعنی او فقه را #والیانه درک میکرد و آن را بهعنوان #ولی میشناخت و خود را #متولی فقه میدانست.
#آیةالله_جوادیآملی
#بنیان_مرصوص_امامخمینیره ص۲۹۰
#مکتب_امام
#راه_امام
#یاد_امام
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 4⃣2⃣#یادداشت بیست و چهارم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیب
بسم الله الرحمن الرحیم
5⃣2⃣#یادداشت بیست و پنجم
🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی
(#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی)/ #بخش هشتم
✅ #ضرورت_اندیشه ✅
💠#خلأ_تئوریک انقلاب اسلامی
5⃣ #گلایههای_رهبری از پر نشدن این خلأ توسط جامعۀ علمی
👈 ما #فتنهی_88 را داشتیم بعد از فتنهی 88 آقای حجاریان؛ حالا نمیدانم روی حساب زرنگی بود یا متحول شده بود، آمد گفت که این فتنه زیر سر #علوم_انسانی بود. ما واقعاً نفهمیدیم این به خاطر زرنگی بود یا چیز دیگری؛ البته بعد این مصاحبه آزادش کردند، نفهمیدیم زرنگی کرد بالاخره هیچچیز را گردن نگرفت ولی یک حرف خیلی اساسی زد.
👈 بعدش حضرت آقا این سخنرانی را کرد، یعنی بهسرعت حضرت آقا استقبال کردند انگار یکچیزی گلویش گیرکرده بود تا این را گفت حضرت آقا یک سخنرانی کرد علیه علوم انسانی؛
⚠️ حضرت آقا:
«آن حقيقت اول كه گفتيم نظام مستظهر به #حوزههاى_علميه است، به خاطر اين است كه #نظريهپردازى سياسى و نظريهپردازى در همهى جريانهاى ادارهى يك ملت و يك كشور در #نظام_اسلامى به عهدهى علماى دين است.آن كسانى ميتوانند در باب نظام اقتصادى، در باب مديريت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربيتى و مسائل فراوان ديگر نظر اسلام را ارائه بدهند كه متخصص دينى باشند و دين را بشناسند. اگر جاى اين نظريهپردازى پر نشد، اگر علماى دين اين كار را نكردند، نظريههاى غربى، نظريههاى غيردينى، نظريههاى مادى جاى آنها را پر خواهد كرد. هيچ نظامى، هيچ مجموعهاى در خلأ نميتواند مديريت كند؛ يك نظام مديريتى ديگرى، يك نظام اقتصادى ديگرى، يك نظام سياسى ديگرى كه ساخته و پرداختهى اذهان مادى است، مىآيد جايگزين ميشود؛ همچنان كه در آن مواردى كه اين خلأها محسوس شد و وجود داشت، اين اتفاق افتاد.»
⚠️ ادامه بیان حضرت آقا:
«اينكه بنده دربارهى علوم انسانى در دانشگاهها و خطر اين دانشهاى ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همين است. اين علوم انسانىاى كه امروز رائج است، محتواهائى دارد كه ماهيتاً معارض و مخالف با حركت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متكى بر جهانبينى ديگرى است؛ حرف ديگرى دارد، هدف ديگرى دارد. وقتى اينها رائج شد، مديران بر اساس آنها تربيت ميشوند؛ همين مديران مىآيند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد كشور، در رأس مسائل سياسى داخلى، خارجى، امنيت، غيره و غيره قرار ميگيرند. حوزههاى علميه و علماى دين پشتوانههائى هستند كه موظفند نظريات اسلامى را در اين زمينه از متون الهى بيرون بكشند، مشخص كنند، آنها را در اختيار بگذارند، براى برنامهريزى، براى زمينهسازىهاى گوناگون. پس نظام اسلامى پشتوانهاش علماى دين و علماى صاحبنظر و نظريات اسلامى است؛ لذا نظام موظف به حمايت از حوزههاى علميه است، چون تكيهگاه اوست.»
(29/ 07/ 1389) بيانات در ديدار طلاب، فضلا و اساتيد حوزه علميه قم
#نیازهای_نظری_نهضت
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 1⃣1⃣ #بخش یازدهم حجت الاسلام و المسلمی
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی "
2⃣1⃣ #بخش دوازدهم
حجت الاسلام و المسلمین #فلاح:
🔰افق کلام، افق منتخب قرآن است
افق کلام، افقی است که قرآن برای خود انتخاب کرده است، ببینید قرآن با این که بسیار حرف دارد، اما زبان عرفی و عمومی را انتخاب کرده است و این بسیار مسأله مهمی است، روش بیانی هم که انتخاب کرده است، روش پاشانی است، یکبار درباره طلاق میگوید و بعد دستور به خواندن نماز کرده و همینطور پی در پی مطالب مختلف آورده شده است، یکجا منافقان را لعن می کند، جای دیگر انذار میدهد.
در حالی که معلوم است دغدغه قرآن خلق یک تفکر و اندیشه است، اگر هوشمند باشیم، میدانیم که برای خلق یک تفکر به صورت سریع از چپ و راست نظام فکری بگو، طرف مقابل خود شهود میکند، یعنی بقیه آن را خود میگوید، بهترین روش را قرآن انتخاب کرده است.
در این زمینه هم کار شده است که چرا روش قرآن این گونه است و آقای بهاء الدین خرمشاهی مطرح میکند که اگر بخواهی زیاد صحبت کنی، باید به این روش سخن بگویی و دلیل سخن گفتن قرآن به سبک پاشانی هم زیاد حرف داشتن قرآن است، یعنی در عبارتهای کم، محتوای زیادی را برسانی.
#افق_کلام
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.