eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 6⃣ ششم بخش دوم 4⃣زایش فکری جمهوری اسلامی در مقابل نازایی غرب در اندیشه‌های نو رابعاً در مقابل سترون و نازا بودن غرب در برون‌زایی اندیشه‌هاى نو - که بعد از اومانیسم و مکتب‌هایی که متکى به اومانیسم هستند و فلسفه‌هاى زائیده و منشأ گرفته‌ى از اومانیسم غربى، دیگر غرب زایش فکرى نداشته و ایده‌ى نو براى بشر و حیات انسان ارائه نداده - جمهورى اسلامى داراى زایش فکرى است. ما براى مسائل روحى انسان، براى مسائل اجتماعى انسان، براى مسائل حکومتى انسان، حرف‌های تازه‌اى داریم. حرف تازه معنایش این نیست که اگر گفته شد، همه‌ى دنیا آن را قبول خواهند کرد؛ معنایش این است که یک جریان جدیدى را در دریاچه‌ى عظیم فکر بشرى به وجود مى‌آورد؛ موج‌آفرینى می‌کند. ما امروز در زمینه‌ى مسائل سیاسى، «مردم‌سالارى دینى» را عرضه می‌کنیم؛ در زمینه‌ى مسائل عمومىِ اجتماعى، «ابتناء تمدن بر معنویت» را ارائه می‌کنیم؛ در زمینه‌هاى گوناگون، «کرامت انسان» را مطرح می‌کنیم؛ «آمیختگى دین و زندگی» را مطرح می‌کنیم. این‌ها حرف نویی است؛ این‌ها هیچ وقت در دنیا وجود نداشته؛ حتّى قبل از دوران مادی‌گرى و اومانیسم غرب و روى کار آمدن اندیشه‌هاى سکولار هم این‌جور نبود که دین با زندگى توأم و همراه باشد؛ ابداً. بله، در یک بخش‌هایی از دنیا روحانیون حکومت داشتند؛ حکومت کلیسا. حالا با تاریخ پیچیده و طولانى‌اى که اروپا دارد، بین دستگاه‌هاى کلیسایی و حکومت‌ها یک جنگى بود؛ اما به هر حال دستگاه‌هاى کلیسایی هم حکومت داشتند. این معنایش این نبود که زندگى مردم آمیخته‌ى با دین است؛ دین منشأ مقررات و قوانین زندگى براى مردم است؛ به‌هیچ‌وجه چنین چیزى در غرب وجود نداشته؛ در کشورهاى اسلامى هم هرگز وجود نداشته، جز در صدر اسلام. این حرف نویی است که امروز ما داریم مطرح می‌کنیم و می‌گوییم دین با زندگى یکى است. زندگى چیست؟ زندگى یعنى سیاست، فعالیت، تجارت، اقتصاد و همه چیز. 5⃣سرسختى در برابر شیوه‌هاى متداول غرب در پیشبرد کارهاى خود پنجمین نکته و عاملى که کشور را از موقعیت ویژه برخوردار می‌کند، سرسختى در برابر شیوه‌هاى متداول غرب در پیشبرد کارهاى خود است. در طول این دورانى که غرب سیادت سیاسى بر دنیا داشته، شیوه‌هاى متداولى به کار برده؛ این شیوه‌ها را مکرر ملاحظه کردید: تهدید می‌کنند، جنگ‌آفرینى می‌کنند، ترور می‌کنند، کشتار می‌کنند، تطمیع می‌کنند، اختلاف‌افکنى می‌کنند. این‌ها شیوه‌هاى معروف و شناخته شده‌ى غرب در دوران سیادت دویست سیصد ساله‌اش است. کشور ایران، نظام جمهورى اسلامى، ملت ایران، نخبگان ایران در مقابل این شیوه‌ها سرسختى نشان دادند؛ تهدید اثر نکرده، اختلاف‌افکنى‌ها اثر نکرده ـ مسأله‌ى اختلاف‌افکنى خیلى مهم است ـ نتوانستند بر حرکت عمومى ملت ایران غلبه کنند. خب، این موقعیت ویژه‌ى کشور ماست. 💠وظیفۀ ایران اسلامی ـ انقلابی 1⃣سخن نوی بیاورد و آرمان جدیدی برای بشر طرح کند؛ 2⃣طرح نوی برای جامعۀ بشری بریزد و زندگی جدیدی را ترسیم کند؛ 3⃣نمونه و الگویی ارائه کند؛ 4⃣کانون پمپاژ این آرمان و امید باشد؛ 5⃣با دشمنان این فکر(که عمدتاً جزء ستمگران عالم هستند) با قدرت مبارزه کند و نظام سلطه را به چالش بکشد؛ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
بسم الله الرحمن الرحیم 6⃣ ششم بخش اول 🔰رسالت سنگین جمهوری اسلامی ایران 💠جایگاه ویژه ایران در این تحول جهان منکر هم نمی‌توان شد که کشور ما در این تحول، در این ماجرا، در این داستان طولانى، یک جایگاه ویژه‌اى دارد. ما در این قضیه، یک تماشاچى نیستیم، یک عنصر برکنار نیستیم؛ کشور ما یک جایگاه ویژه‌اى دارد. این جایگاه ویژه ناشى از چیست؟ 1⃣شروع بیداری اسلامی از اینجا اولاً چون بیدارى اسلامى از اینجا آغاز شد. این را همه می‌گویند، همه می‌فهمند، همه می‌دانند. آنچه که امروز ما به آن بیدارى اسلامى می‌گوئیم، سى و چند سال قبل از این در این کشور شروع شد، قربانیان خودش را گرفت، مجاهدت‌های خودش را عرضه کرد، به مقاصد و اهداف عالىِ خودش هم رسید، که تشکیل نظام اسلامى است. 2⃣ساخت مستحکم نظام متکی به ایمان و عقلانیت ثانیاً نظام جمهورى اسلامى در کشور ما بر یک ساخت مستحکمى بنا شده که شالوده‌اش عبارت است از اعتقاد و ایمان، عقل و عاطفه. در شالوده‌ى این نظام مستحکم، هم اعتقادات و ایمان مردم و مسئولین سهیم است، هم عقلانیت‌ها و هم عواطف. یک چنین ساخت مستحکمى به وجود آمده، که من نظیر این را همین الان دیگر در سطح دنیا به یاد ندارم؛ نظامى که متکى است به ایمان مردم، در عین حال به مبانى اعتقادى، در عین حال به عقلانیت، و در عین حال به عواطف شدید. 3⃣ذخائر عظیم طبیعی و انسانی کشور ثالثاً بخش عظیمى از این ثروتى که گفتم دنیاى غرب چشمش دنبال آن است و صد سال است که از این ثروت ارتزاق می‌کند - یعنى انرژى، نفت و گاز - در سرزمین ماست... در فلزات مهم و اساسى، دو صدم، سه صدم، پنج صدم، هفت صدم برخورداریم. علاوه‌ى بر این، ذخائر نیروى انسانى ما، استعداد ما، بیش از این حرف‌هاست. در کشور ما استعداد برترى وجود دارد؛ بالاتر از متوسط دنیا ... امروز مى‌بینید دنبال جوان‌های بااستعداد ما هستند، دنبال نخبه‌هاى ما هستند؛ دانه دانه استاد ما را، دانشجوى ما را، نخبه‌ى ما را شناسایی می‌کنند، پیگیرى می‌کنند که ببرند. ما دچار ضعف‌هایی هستیم که آن‌ها از همین ضعف‌های ما هم استفاده می‌کنند و موفق می‌شوند. به هر حال این نشان دهنده‌ى وجود این ثروت در اینجاست. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
انگیزه هایی برای [تهی کردن حوزه از انقلاب] وجود دارد. اگر بخواهیم نظام اسلامی انقلابی بماند، حوزه قم باید انقلابی بماند. اگر حوزه قم انقلابی نماند، حوزه های علمیّه اگر انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت. : مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین یکی از پرتیراژترین کتابهای نشر https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🔰سلسله جلسات 🎤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد علی یوسفی حفظه الله 🔸ریاست محترم مرکز راهبری مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی 🌾محورهای بحث: 🔺تبیین مفاهیم اساسی فقه نظام اقتصادی اسلام 🔺انواع و سطوح موضوعات اقتصادی و روش‌شناسی‌ آنها 🔺استنباط و استخراج احکام فقهی موضوعات اقتصادی 🔺ارایه ساختار کلی نظام اقتصادی اسلام براساس فقه اکبر و اصغر 🗓 پنج شنبه ها ⏰ساعت 07:00-تا-08:00 صبح 🔵 جلسه اول پنج شنبه 15 آذر 97 📌آدرس: قم، خیابان جمهوری، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک 12 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔽🔽🔽🔽 برای اطلاعات بیشتر و توضیح در مورد کلاس به آدرس زیر مراجعه بفرمایید https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi 🌾
🌾حجت الاسلام دکتر احمد علی یوسفی حفظه الله 🖊 ✅فقه منفعل و پاسخگو با فقه فعال و مطالبه‌گر متفاوت است. 🔹این دو نوع رویکرد هر چند در استفاده از منابع فقهی، مشترک هستند، اما در نوع موضوع‌شناسی و روش استنباط تفاوت‌هایی دارند. در نتیجه محصول نهایی آن دو متفاوت خواهد شد. 🔸فقه منفعل و پاسخگو آن است که تفکرات و اندیشه‌های سکولار و غیر سکولار برای او موضوع و مساله بسازند و بعد درصدد پاسخگویی آن برآید؛ 🔸اما فقه فعال و مطالبه‌گر، با بکارگیری فقه اصغر و اکبر و تعیین جایگاه هریک، درصدد است تا انواع رفتارها، روابط، ساختارها و نهادها در حوزه‌‌های مختلف اجتماعی را استخراج نماید و آن را به عنوان نظام اجتماعی ارایه دهد. 🔺با ارایه مدل‌های عملیاتی مطابق با نظام‌های اجتماعی و عملیاتی کردن آنها، دنیا را دعوت به توحید در حوزه اجتماعی نماید و در ساختارهای ملی و بین‌المللی مطالبه جدی برای سعادت بشر را دنبال کند. 🔸در فقه نظام اقتصادی اسلام، با رویکرد فعال و مطالبه‌گری مباحث دنبال خواهد شد. میراث فقهی فقیهان برجسته اسلام، در این بررسی بسیار راهگشا است. موضوع‌شناسی دقیق در سطح مناسبی صورت خواهد گرفت و با ارایه موضوع به اصل خاص خود احکام انواع رفتارها، روابط، ساختارها و نهادها استنباط و استخراج و به صورت فقه نظام اقتصادی اسلام ارایه می‌شود. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi 🌾
🔰شرح حال مختصر حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد علی یوسفی حفظه الله 🔺احمدعلی یوسفی در سال 1339 در شهرستان لاهیجان بدنیا آمد. 🔹وی در سال 1358 در رشته (فیزیک و ریاضی) با معدل نوزده و چهارده صدم قبول و برای ادامه تحصیل راهی دانشگاه شد. 🔸در سال 1359 مقارن با انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها، راهی قم ‌شده و در حوزه علمیه قم در کنار دروس حوزوی به تبلیغ و حضور در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل مشغول می‌شود. 🔹در سال 1367 دروس حوزوی را به پایان می‌رساند و دروس خارج فقه و اصول را با شرکت در درس حضرات آیات عظام: «فاضل لنکرانی»، «سبحانی» و «تبریزی» ادامه می‌دهد. 🔸بعد از جنگ در کنار دروس حوزوی، به جهت ضرورت نظام جمهوری اسلامی ایران در رشته «اقتصاد اسلامی» تحصیل را آغاز می‌نماید و در سال 1375 همزمان با تحصیل در حوزه، موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی می‌شود. 🔹وی با دکتری فقه الاقصاد با گرایش اقتصاد نظری در حوزه‌های تخصصی؛ اقتصاد تعاون از منظر اسلام، پول و احکام فقهی آن، نظام اقتصادی اسلام فعالیت می‌کند. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi 🌾
معرفی مرکز راهبری مطالعات اسلامی حوزه های علمیه.pdf
1.16M
🔰معرفی مرکز راهبری مطالعات اسلامی حوزه های علمیه در سه سرفصل تقدیم مي‌شود: ۱ ـ اقتصاد مقاومتی و حوزه‌های علمیه ۲ - معرفی اجمالی مرکز راهبری مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی ۳ ـ گزارشی مختصر از عملکرد مرکز (سال ۹۳ تا ۹۷) 🔵http://emh.ismc.ir/ ⚪️https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi 🌾
بسم الله الرحمن الرحیم 7⃣ هفتم بخش اول 🔰 💠نقش نخبگان(مسئولیت سنگین حوزه و دانشگاه در این تحول) ◀️بنابراین وضع دنیا که در آستانه‌ى یک تحول یا در حال یک تحول است، قابل انکار نیست؛ موقعیت ویژه‌ى کشور هم قابل انکار نیست. حالا اینجا یک سؤالى مطرح می‌شود. سؤال این است که آیا دانشگاه کشور ـ و نیز البته حوزه‌ى علمیه ـ در قبال این حوادثى که در دنیا دارد اتفاق مى‌افتد، مسئولیتى دارد یا نه؟ ◀️من می‌خواهم شما اساتید محترم، دانشمندان محترم، نخبگان بزرگ کشور، این را مورد توجه قرار دهید. آیا در یک چنین شرایط به این اهمیت و حساسیت، دانشگاه یا حوزه می‌توانند براى خودشان یک مسئولیتى تعریف نکنند و نقش تماشاچى داشته باشند؟ چه برسد به اینکه خداى نکرده بخواهند نقشى در حمایت از جبهه‌ى مقابلِ جبهه‌ى حق به عهده بگیرند. ◀️آنچه که به نظرم می‌رسد لازم است، این است که دانشگاه‌هاى کشور و حوزه‌هاى علمیه‌ى کشور در این شرایط، مسئولیت سنگینى دارند. کار توفیق ملت ایران و کشور ایران در این برهه‌ى بسیار مهم و حساس تاریخى، در درجه‌ى اول بر دوش دانشمندان است. اگر در درجه‌ى اول هم نگوییم، یقیناً یکى از عناصر رتبه‌ى اول و صف اول براى تأثیرگذارى در این تحولات، دانشگاه‌ها هستند. دانشگاه می‌تواند کارى کند که کشور و ملت و تاریخ ما در این تحول برنده باشد؛ می‌تواند هم خداى نکرده کارى کند که نه، برنده نباشد. به نظر من دانشگاه در این زمینه مسئولیت بسیار حساس و بزرگى دارد. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .