بسم الله الرحمن الرحیم
#معرفی_کتاب
🔰انقلاب اسلامی، موجودی زنده و پویا و پیش رونده است و باید برای کمک به این موجود زنده، اثرگذار و امیدآفرین دائما اندیشید و طرح و ایده و انگاره تولید نمود؛ اندیشه هایی که از قالب های رایج و مرسوم در ادبیات علوم انسانی مدرن رها و آزاد باشند و بتوانند با تکیه بر فرهنگ و مبانی اصیل دینی و تمرکز بر ادبیات بومی، هندسه فکری جدید و طرحی نو دراندازد.
🔰کتاب حاضر سیاه مشق هایی در تحلیل آسیب های کنونی انقلاب اسلامی و نیز نگاهی به سه موضوع انقلاب اسلامی، حوزه علمیه و مقوله تولید علم از زاویه انقلاب است. برخی از عناوین بخش های این کتاب عبارتند از:
- بازخوانی جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی در متن تاریخ تحولات جهان
- گفتمان انقلابی، گفتمان اعتدالی، دو مسیر برای آینده انقلاب
- آسیب شناسی کلان جریان جبهه انقلاب اسلامی
- آسیب شناسی حرکت های گروهی جبهه انقلاب اسلامی
- آسیب شناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- آسیب شناسی معنویت و انقلاب اسلامی
- درآمدی بر روش شناسی برداشت از سخنان رهبری
- مقام معظم رهبری و گفتمان سازی
- درآمدی بر تیپ شناسی و مدل سازی سبک زندگی عالمان برتر شیعی
-درآمدی بر جریان های فکری، علمی و سیاسی حوزه های علمیه
- آسیب شناسی تحول در حوزه
- مطالبات جبهه انقلاب اسلامی از حوزه علمیه
- حوزه سنتی و سنت های حوزوی
- هندسه حیات عالم انقلاب اسلامی
- و ...
مولف در بخشی از مقدمه خود بر کتاب حاضر بیان داشته:
این اثر، محصول برخی تاملات و یادداشت های حقیر از دوران آغازین طلبگی تاکنون است که تنها با انگیزه کمک به انقلاب، سلوک با انقلاب و نشان دادن میزان علاقه و اهتمام به این پدیده مقدس به نگارش درآمده است.
◀️برای خرید اینترنتی کتاب به سایت پاتوق کتاب فردا مراجعه کنید:
🌐http://bookroom.ir
#اندیشه_انقلاب
#میدان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
.
بسم الله الرحمن الرحیم
3⃣#یادداشت سوم
حقیقت انقلاب:
1⃣آرمان انقلاب : رقم زدن یک زندگی سعادتمندانۀ اجتماعی گسترده است؛
💠دین تقریری نیرومند و بی بدیلی از سعادت انسان دارد.
💠این تقریر برتر ریشه در توصیفی متعالی از خداوند عالم و عالم هستی و انسان دارد.
💠و این توان و امتیاز نیز ریشه در این دارد که معمار این انقلاب خود در این افق می زیست.
💠این خود بختیاری و سعادت بسیار بزرگی است.
💠کما این که به پیش افتادن پیامبران و توفیقمندی آنها که از شعور الهی بالایی برخوردار بودند جزء مهمترین حادثه های حیات بشر است. .
2⃣به همین جهت در واقع شیعه پس از انقلاب در افق جدیدی زندگی می کند.
💠این افق جدید یعنی افق مسؤولیتی جدید.
3⃣دربارۀ افق انقلاب
💠 طراحان انقلاب نگاهشان معطوف به نهضت امام زمان عج است؛
💠 مسألۀ جوهریشان آن است که مهندسی زندگی دنیایی را به دست دین بدهند؛
💠 معتقدند این کار به دست تودۀ مردم انجام می شود؛
💠 برای این که مردم جهان را متوجه این هدف و این چهارچوب ارزشی و آیین کنند معتقدند:
◀️باید از ایران یک کشور نمونه بسازیم؛
◀️در عرصۀ بین المللی با نظام سلطه چالش دائمی داشته باشیم؛
💠انقلاب در افق تمدن سازی است؛
💠مسألۀ آن طاغوت و نظام سلطه است؛
4⃣با این وصف حرکت انقلابی حرکت در افق جهانی و بین المللی است؛
5⃣امروز زمان اصرار بر آرمانهای انقلاب و جدیت در راه یابی و تواصی به صبر است.
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
🗓سالروز تصویب قانون اساسی
🔰رهبرانقلاب
💠بارها عرض کردهایم که تجسم انقلاب در «جمهوری اسلامی» و در «قانون اساسی جمهوری اسلامی» است.۱۳۸۵/۰۳/۱۴
💠بنده دأبم نیست که از سیاستمداران غربى چیزى بگویم اما یک جمله جالبى از یک مقام غربى نقل کنم، او میگوید: دو چیز است که اگر ملتهاى مسلمان از آن آگاه شوند، دیگر همهى تابوها و اصول غرب در هم خواهد شکست، یکى قانون اساسى جمهورى اسلامى است؛ که این قانون اساسى، یک حکومت مردمى و پیشرفته امروزى و در عین حال دینى را در چشم مسلمانان جهان ممکن میسازد و دوم، کارنامه موفقیت هاى علمى و اقتصادى و سیاسى و نظامى جمهورى اسلامى است! ۸۹/۱۱/۱۵
#اندیشه_اجتماعی
#اندیشه
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
.
بسم الله الرحمن الرحیم
4⃣#یادداشت چهارم
🔰ضرورت بینش تمدنی در باب پیچ تاریخی:
💠دیدگاهها و انگاره های تمدنی در باب پیچ تاریخی از مقام معظم رهبری در 22 مرداد 91 در جمع اساتید نخبۀ دانشگاه:
1⃣توجه به یک پیچ تاریخی و تحول همه جانبه در جهان بشری و تنفس در فضای تمدنی
وضعیتى که امروز در دنیا هست، وضعیت تحول است. اوضاع جهان در حال تبدیل به یک شکل جدید و هندسهى جدید است. اگر بخواهیم در گذشتههاى نزدیک ـ مثلاً در حدود یکى دو قرن ـ نظیرى براى این پیدا کنیم، تقریباً شبیه اوضاعِ بعد از جنگ بینالملل اول، البته در جهت عکس آن است؛ آن روز هم هندسهى سیاسى و اقتصادى دنیا تغییر اساسى و بنیادى کرد.
پیداست که به سوى تحولات تازهاى داریم پیش میرویم.
2⃣شواهد این تحول بزرگ تاریخی
شواهد و نشانههایی که این تحول را نشان میدهد، چه چیزهایی است؟
من چند تا مثال را عرض میکنم :
◀️بیدارى اسلامى
ما در طول تاریخمان، چنین وضعیتى را در کشورهاى اسلامى نداشتیم. اینکه احساس هویت، احساس بیدارى، نه در یک ملت، بلکه در کشورهاى متعددى از کشورهاى اسلامى پدید بیاید و این احساس بیدارى، این احساس هویت، متکى به اسلام باشد، این را ما در گذشته هرگز نداشتیم. این بیدارى یک امر عادى نیست.
◀️خیزش ناموفق غرب براى تسلط بر منطقهى ما
یک خیزى برداشتند، این خیز ناموفق بود. قضیهى عراق یا قضیهى افغانستان، قضایاى دفعى نبود؛ حوادثى نبود که بر اساس یک تصمیم آنى، فورى و دفعى به وجود آمده باشد؛ نه، اینها کاملاً برنامهریزى شده بود؛ هدف هم تسلط کامل غرب به پیشتازى و رهبرى آمریکا بر کل این منطقه بود.
چرا این منطقه حساس است؟ چون اولاً در این منطقه، منابع بسیار غنى و عظیمى قرار دارد؛ منابعى که غرب به آنها نیاز دارد، و در درجهى اول منابع انرژى. ثانیاً در اینجا موج اسلامى همیشه قابل انتظار و قابل توقع بوده؛ بخصوص بعد از پیدایش انقلاب اسلامى و نظام جمهورى اسلامى، این موج را همیشه به نحو مبهم انتظار داشتند، براى اینکه بر این موج سیطره پیدا کنند.
◀️حوادث اروپا و زمین خوردن غرب با این خطاهای بنیانی
این آیندهى مبهمى که سایه افکنده بر کشورهاى ثروتمند اروپا، کشورهاى غرب اروپا، حوادث بسیار مهمى است. این قضایاى اقتصادى ربطى هم به خطاهاى تاکتیکى و راهبردى ندارد که بگوییم فلان تاکتیکشان در فلان جا غلط بود، دچار این مخمصه شدند؛ یا فلان راهبردشان غلط بود، دچار این گرفتارى شدند؛ نخیر، قضیه این نیست؛ قضیه، قضیهى بنیانى است. خطاهاى بنیانى وجود دارد. آنچه که امروز دارد اتفاق مىافتد، ناشى از خطاى در نگاه فلسفى و بنیانى و فکر غرب نسبت به جهان و انسان است؛ خطاى در جهانبینى است.
البته اینجور خطاها، مثل خطاهاى تاکتیکى تأثیراتش سریع نیست؛ مثل خطاهاى راهبردى، تأثیراتش میانمدت نیست؛ این خطاها تأثیراتش بلندمدت است. بعد از دو سه قرن، این خطاها دارد خودش را نشان میدهد؛ و بدانید که اینها را زمین خواهد زد.
◀️#افول_آمریکا
آمریکا به عنوان قدرت اولِ ثروت و علم و فناورى و نظامى دنیا، چندین دهه با وجهه زندگى کرد؛ که همین وجهه موجب شد نفوذ پیدا کند. در دهههاى اولِ نیمهى دوم قرن بیستم، این وجهه در اوج بود.
در ایران خود ما همین جور بود؛ دولت ملىاى مثل دولت مصدق که از زیر بار انگلیس میگریخت، به دامن آمریکا پناه میبرد؛ این وجهه بود. در همهى دنیا یک چنین حالتى بود. امروز این وجهه به طور کامل از بین رفته است؛ یعنى آمریکا به عنوان یک متهم در دنیا مطرح است. دولت آمریکا در هیچ کشورى، میان هیچ ملتى، یک وجههى عمومى ندارد. «مرگ بر آمریکا» دیگر جزو شعارهاى اختصاصى ملت ایران نیست؛ در بسیارى از کشورها گفته میشود. یک دولتِ طرفدار ظلم، طرفدار جنگ، طرفدار انباشت تسلیحات، طرفدار سلطهى بر ملتها، طرفدار زورگویی، دخالت در همه جا، یک چنین عنوانى پیدا کرده؛ این هم یکى از نشانههاست.
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزارش مختصر دکتر عبدالملکی درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی در برنامه چوبخط با موضوع مدیریت جهادی
#روند_پژوهی_تطورات_انقلاب_اسلامی
#میدان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
.
بسم الله الرحمن الرحیم
5⃣#یادداشت پنجم بخش اول
🔰شروع عصری جدید
💠یک بینش و انگیزۀ بزرگ
من امروز مايلم يك نكته را در باب انقلابمان و در باب تأثير عمل اين عبد صالح خدا، به ملت ايران و به ملتهاى مسلمان عالم و به همهى كسانى كه در سطح جهان، نامى از انقلاب ما و از امام خمينىِ بزرگ ما شنيدهاند، بگويم.
اين، مبنا و قاعدهى حركت ماست.
بر اساس همين بينش، ما زندگى و مبارزه و حركت مىكنيم.
💠آغاز دورانی جدید
آن جمله اين است كه با انقلاب اسلامى در ايران و با تشكيل نظام اسلامى در اين نقطه ى از عالم و با مبارزات طولانی اى كه ملت ما پشت سر رهبر عظيم الشّأنش، براى حفاظت از انقلاب و اسلام انجام داد، عصر جديدى با خصوصياتى متمايز با دوران قبل، در عالم به وجود آمد.
قدرتهاى مادّى دنيا، چه بخواهند و چه نخواهند؛ امريكا چه بخواهد و چه نخواهد، اين دوران در دنيا آغاز شده و پيش هم رفته است و تأثيرات اين عصر جديد، روى ملتها و دولتهاى ضعيف و نيز روى دولتهاى قوى و ابرقدرتها محسوس است. (آیتالله خامنهای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69)
💠تأثیرات عمومی عصر جدید
◀️اثرپذیری همۀ ملتها از دوران جدید
وقتى عصر جديدى در تاريخ بشر آغاز مىشود، هيچكس نمىتواند خود را از تأثيرات آن عصر بركنار بدارد. دوران گذشتهى تاريخ بشر هم همينطور بوده است. هيچكس ممكن نيست خودش را از تأثيرات دورانى كه با پايههاى محكم الهى و انسانى در جهان شروع شده، دور بدارد.
ما مىخواهيم اين را اعلام بكنيم. اگرچه بسيارى از ملتها و دولتهاى سطح زمين، تحت تأثير اين عصر جديد قرار گرفتند، حتّى نقشهى سياسى دنيا عوض شده است، اما توقع نداريم كه تحليلگران و قضاوتكنندگانِ قدرتمند و سياسى عالم اقرار كنند كه اين عصر آغاز شده است. آنها اعتراف نمىكنند كه دوران جديدى آغاز شده است؛ اما تحت تأثير اين دوران قرار گرفتهاند و آن را احساس مىكنند.
اين عصر و اين دوران جديد را بايد «دوران امام خمينى» ناميد. (آیتالله خامنهای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69)
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
بسم الله الرحمن الرحیم
5⃣#یادداشت پنجم بخش دوم
🔰خصوصیات عصر جدید(دوران امام خمینی)
1⃣ گسترش اعتقاد و باورهاى مذهبى
يكى از اين خصوصيتها، گسترش اعتقاد و باورهاى مذهبى است. (آیتالله خامنهای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69)
💠آیندۀ این حرکت
البته آيندهى اين حركت، به اين ترتيب خواهد بود كه هرجا معنويتى عميقتر و خالصتر و سالمتر و منطبقتر با فطرت بشر باشد، جاذبهى بيشترى براى ملتها خواهد داشت. (آیتالله خامنهای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69)
2⃣ معنا بخشيدن به ارزش انسانها و حضور مؤثر تودههاى ميليونى مردم
💠خصوصيت ديگر اين عصر جديد، معنا بخشيدن به ارزش انسانها و حضور مؤثر تودههاى ميليونى مردم است.
در دوران جديدى كه به وسيله ى امام ما آغاز شده است و دايرۀ آن محدود به ايران هم نيست، تودههاى مردم، اصل و تعيين كننده و تصميمگيرندهاند و آنها هستند كه جريانها را هدايت مىكنند. (آیتالله خامنهای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69)
💠مشخصۀ انسانی این دوران پیروزی خون بر شمشیر است
به تعبير ديگر، مشخصهى انسانىِ اين دوران و عصر جديد، عبارت از پيروزى خون بر شمشير است ... اين روش، امروز در دنيا روش شناختهشدهيى است. قدرت حضور تودههاى مردم، و لو بدون سلاح، امروز در دنيا معلوم شده است.
قدرتها بايد بدانند كه بعد از اين، در هيچ جاى دنيا، علىرغم خواست تودههاى ميليونى مردم، نمىشود حكومت را ادامه داد. (آیتالله خامنهای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69)
3⃣ آزادی از سلطه، تصرف و نفوذ قدرتهای بزرگ
از جمله خصوصيات ديگر عصر جديدى كه امام بزرگوار و انقلاب ما در سطح جهان به وجود آوردند، عبارت از اصل آزادى از سلطه و تصرف و نفوذ قدرتهاى بزرگ است؛ يعنى همان چيزى كه در انقلاب ما، به عنوان اصل «نه شرقى و نه غربى» شناخته شد.
💠ملت ایران پیشگام دوران جدید
ملت ما، پشت سر رهبر باعظمت و استثنايى خود، اولين ملتى بود كه قدم در اين دوران جديد گذاشت و پايههاى آن را مستحكم كرد و با مقاومت خود، براى ملتهاى دنيا، شاهدى بر صدق اين ادعاها شد. (آیتالله خامنهای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69)
💠مأیوس کردن دشمن
ملت ايران، با قدرت و استقامت و توكل به خدا و اتحاد كامل و شركت در سازندگى عمومى كشور و با آگاهى و هوشيارى خود، بايد دشمنان يعنى امريكا و ارتجاع و زخمخوردگان را از دستاندازى به اين انقلاب و به كشور عزيزمان مأيوس كند. استكبار جهانى از ملت ايران مىترسد؛ مثل همهى بدكاران و راهزنانى كه از انسانهاى شجاع و آگاه مىترسند. (آیتالله خامنهای، بیانات در مراسم اولین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/69)
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
🔰یادداشت برادر نامخواه پیرامون ارائه شان:
💠عدالتخواهی مجدد و استلزامات نظری آن
در نیمه اول دهه هشتاد احیای حرکت عدالتخواهی برای مقابله با «سنت فراموشی عدالت» تحرک تازهای به نیروی اجتماعی معطوف به انقلاب اسلامی (حزبالله) بخشید. مفاهیم بسیاری همچون ضدیت با اشرافیت، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض و مقابله با سرمایهداری تبدیل به گفتمان عمومی جامعه شده و حتی منتفعان از بیعدالتیها یا بیتفاوتها را نیز متأثر ساخت. در این مرحله باید حرکت عدالتخواهانه بر اساس یک طراحی مدون، گام بعدی و گامهای بعدی را بر میداشت. باید پس از گام و قیام اولیه، اندیشه پیشه میشد و چشمانداز جدیدی از بسط اجتماعی معانی عدالتخواهانه گشوده میشد.
یک جنبش اجتماعی واجد عقلانیت و حرکت رو به جلو، همواره در حال بازاندیشی درباره کشنگریهایش است. این بازاندیشی است که به یک جنبش و اعضای آن، امکانی برای کنشگریهای مجدد میدهد. بدون این بازاندیشی، کنشگری به تکرار یا ناکنشگری میانجامد و به ضد خود تبدیل میشود.
امروز بیش از یک دهه از هنگامهای که نهضت عدالتخواهانه میبایست و میتوانست گام بعدی خود را بردارد میگذرد. ما همچنان به این بازاندیشی و گام نهادن در مرحلهای جدید از حرکت عدالتخواهانه محتاجیم. پرسش اما اینجاست که این عدالتخواهی مجدد چیست و تمهید آن نیازمند گفتگو نظری پیرامون چه استلزاماتی است؟
.