eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم استاد حجت الاسلام و المسلمین 💠«ما متأسفانه می بینیم که جامعه هنوز مرعوب تمدن رو به زوال غرب است. هنوز اسم فروشگاه ها و مغازه را «مآل» و «هایپر استار» و «کافی شاپ» می گذارند. این ها نشانه مرعوب بودن است. شکستن این فضا، نیازمند شجاعت است.»(رهبر انقلاب، 11/ 11/ 97) 🔰 ⁉️چرا ما نمی توانیم برتریها و اقتدارات انقلاب و ضعف و افول دشمن را به تصویر بکشیم؟ این که یک واقعیّت است. ⁉️چرا ما نمی توانیم صحنۀ جنگ انسانی ـ و نه حتی اسلامی ـ را که کشورهای ضد بشری علیه ما راه انداخته اند به کشور خود نشان بدهیم؟ ⁉️چرا ما نمی توانیم جنگ افتخارآمیزمان در سوریه و عراق و پشتیبانیهای عاقلانه ـ و نه حتی اسلامی و انسانی ـ از یمن و غیره را برای مردم کشورمان جا بیاندازیم؟ ⁉️چرا ما نمی توانیم نشان بدهیم که باعث همۀ بدبختیهای این چهل سال یک جریان لیبرال منعفت طلب و بی خدا و بی هویّت بوده است؟ ⁉️چرا نمی توانیم نشان بدهیم که هر جا اسلامی و انقلابی عمل کردیم واقعاً موفق شدیم؟ ⁉️چرا خود ما هم ترسیده ایم؟ 🔰 بدون فهم ریشۀ این مشکلات و اشکالات حیرت انگیز نمی توانیم آنها را حل کنیم. ⁉️ریشۀ انفعال جامعۀ انقلابی چیست؟ نظرات ارزشمند خود را با ما از طریق مسیر ارتباطی ذیل در جریان بگذارید: 🌐مسیر_ارتباطی: @Sammmostafa https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🔸کرسی نظریه‌پردازی "کلام انقلابی یا معنویت انقلابی" کرسی نظریه پردازی "کلام انقلابی یا معنویت انقلابی " با حضور مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی و رییس مؤسسه بهداشت معنوی برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین فلاح در این نشست به تبیین نظریه پرداخت و گفت: 🔹افق انقلاب افق نوآوری، خلاقیت و شکوفایی عقل تدبیرگر است، انقلابی در چنین فضایی تنفس می‌کند، دیگران هم هرطور بخواهند تقریر کنند، اما حقیقت ماجر این است و تغییر نمی‌کند. 🔹مسأله‌هایی که انقلابی با آن مواجه می‌شود و شروع به حل کردن آن می‌کند، حتی اگر نخواهد هم، او را به وادی نوآوری، خلاقیت و شکوفایی عقل تدبیرگر می‌کشاند. 🔹همین طور افق انقلاب، افق معنویت، توحید و ژرفای انسانی و الهی است و این به خاطر نگاه معمار یا معماران انقلاب اسلامی است. سپس حجت الاسلام والمسلمین مظاهری سیف در ادامه نظریه خود را با عنوان تبیین کرده و اظهار داشت: 🔹در ادبیات ما، معنویت معمولا به سه مفهوم به کار می‌رود، معنای نخست هرآنچه غیر مادی باشد، یعنی نقطه مقابل مادیت، معنویت می‌شود. 🔹کاربرد دیگر معنویت این است که به عنوان یک نهاد اجتماعی تصور می‌شود، مثلا می‌گوییم که معنویت در جامعه وضعیت خوبی دارد و در جوامع غربی ضعیف و از بین رفته است. 🔹کاربرد دیگری با عنوان کاربرد علمی معنویت مطرح است که به عنوان مجموعه‌ای از نظریات و مسائل که در حوزه‌‌های علمی باید درباره آن صحبت شود، مطرح می‌شود. ♨️ مشروح این گزارش انشاءالله در روزهای آتی در کانال مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام بارگذاری خواهد شد. .
به مناسبت ایام الله دهه فجر سلسله جستارهای تقدیم می شود: 2⃣ نام و یاد امام متن حیات انقلاب نگذارید -خدای ناکرده- حتی اندکی به حاشیه رانده شود. نام و یاد امام همواره در باقی بماند. این، اساس کار است که خداوند به شما هم توفیق خواهد داد. آدمی می‌تواند به روشنی بفهمد که این کارها منظور نظر حضرت بقیةالله ارواحنا‌فداه است. آدمی می‌تواند به وضوح بفهمد که آن بزرگوار از ته دل امام ما را دوست می‌داشته و دوست می‌دارد. هر کس هم که ایشان را بزرگ بدارد، و از ایشان تجلیل کند، کاری مورد رضای آن بزرگوار انجام داده است. ۷۷_۰۲_۲۸ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
بسم الله الرحمن الرحیم 1⃣2⃣ بیست و یکم 🔰تأملی در مختصات ()/ چهارم ✅✅ 🔰 تعریف دانش ◀️دانش‌ها مجموعه‌ای از شناخت‌ها و گزاره‌های مستدل و به‌هم‌پیوسته است. دانش‌ها از مسیر ایده تا یک قاعده‌ی علمی چکش بسیار خورده‌اند، به همین واسطه در بازه‌های زمانی کوتاه از تبدل بسیار در امان هستند. ◀️علاوه بر آن بر مقدمات و منطق نسبتاً نیرومندی متکی‌اند.و در تحلیل‌ها و توصیه‌ها از قوت مناسبی برخوردارند و چون ابزاری قدرتمند واقعاً توان راه گشایی دارند. 🔰 نقش اجتماعی دانش ◀️ وقتی اقدامات انسان گسترده می‌شود و دارای میدانی وسیع می‌شود. و از طرفی دیگر کشدار و دارای بازه زمانی طولانی می‌شود، احتیاج بیشتری به یک کانون نیرومند انضباط‌بخش پیدا می‌شود. ◀️ یکی از اجزای قطعی این کانون، دانش است. 💠 مقام معظم رهبری: «آنچه که در درجه‌ی اول در ایجاد قدرت ملی مهم است، به نظر من دو چیز است: یکی علم است، یکی ایمان. علم مایه‌ی قدرت است؛ هم امروز و هم در طول تاریخ؛ در آینده هم همین جور خواهد بود. این علم یک وقت منتهی به یک فناوری خواهد شد، یک وقت هم نخواهد شد. خود دانش مایه‌ی اقتدار است؛ ثروت‌آفرین است؛ قدرت نظامی‌آفرین است؛ قدرت سیاسی‌آفرین است. یک روایتی هست که می‌فرماید :«العلم سلطان.» علم، قدرت است. «... من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه». یعنی مسئله، دو طرف دارد: اگر علم داشتید، می‌توانید سخن برتر را بگوئید، دست برتر را داشته باشید - «صال» یعنی این - اگر نداشتید، حالت میانه ندارد؛ «صیل علیه». پس کسی که علم دارد، او دست برتر را بر روی شما خواهد داشت؛ در مقدرات شما دخالت می‌کند؛ در سرنوشت شما دخالت می‌کند. گنجینه‌ی معارف اسلامی پر است از این حرف‌ها. یکی هم ایمان است.»(13/11/88) 🔰جدی و گسترده بودن میدان درگیری با تمدن غرب ◀️پس با این حساب میدان درگیری با تمدن غرب جدی و گسترده بود؛ چون آن تمدن در عرصه‌ی کاملاً گسترده‌ی بشری حضور داشت و توسط دانش به جد پشتیبانی می‌شد. ◀️حضرت امام تا با فریاد اسلام درخطر است قیام خود را شروع کرد آگاهانه حوزه‌ی تمدن پژوهی و سیاستمداران هوشیار فهمیدند که درگیری او در یک سطح تمدنی بسته‌شده است. ◀️ «از قرن هیجدهم به بعد هر تحوّل اجتماعی اتفاق افتاده بسط مدرنیته بوده، امّا انقلاب ایران تنها حرکت اجتماعی است که در برابر مدرنیته قرار دارد.» (میشل فوکو (MichelFoucault)) ◀️ «مشکل‌ ریشه‌ای‌ غرب‌ بنیادگرایی‌ اسلامی‌ نیست، خود اسلام‌ است؛ یعنی‌ تمدنی‌ متفاوت‌ که‌ مردمانش‌ به‌ برتری‌ فرهنگ‌ خود ایمان‌ دارند. ‌‌مشکل‌ اصلی‌ اسلام‌ نیز سازمانC.I.A یا وزارت‌ دفاع‌ آمریکا نیست خود غرب‌ است؛ یعنی‌ تمدنی‌ متفاوت‌ که‌ مردمانش‌ به‌ جهان شمول‌ بودن‌ فرهنگ‌ خود ایمان‌ دارند. ‌‌این‌ها سوخت‌بار اصلی‌ آتش‌ درگیری‌ میان‌ اسلام‌ و غرب‌ است.»(هانتینگتون، ساموئل، 1376) ◀️ این نوع درگیری با ورود صدها مثل مصدق هم‌شکل نمی‌گرفت. هر درگیری با غرب ورود در میدان تمدن سازی رقیب نیست. خود غربی‌ها در دل خودشان خیلی باهم درگیر هستند. ؛ این در حالی است که همگی داخل یک چارچوب نظری و ارزشی هستند؛ یعنی همان تمدن غرب. ◀️ آنچه که مسلم است این است که نهضت امام که خواهی‌نخواهی پنجه در پنجه استکبار مست، مغرور و غول‌پیکر دهه‌ی پنجاه انداخته بود و بازهم آگاه یا ناخودآگاه با بنیان‌ها و حتی بخشی از فرآورده‌های تمدن غرب به مبارزه‌ی جدی بلکه عمیق برخاسته بود با صحنه‌ی کاملاً دشواری مواجه بود. 🔰 نیاز انقلاب به دانش ◀️ انقلابی با این رویکرد نمی‌توانست با دو سه سطر از مطلوبیت‌های سطحی بشری و برداشت‌های سطحی اسلامی در این میدان دوام بیاورد. 💠مقام معظم رهبری: «یک نهضت بزرگ اگر بخواهد در میان مردم پا بگیرد، جا پیدا کند با قبول نخبگان و زبدگان جامعه مواجه شود باید حرف و سخن نو به صحنه بیاورد و داشته باشد. با شعار مردم را چهار صباح می‌شود در صحنه نگه داشت؛ اما مبارزه‌ی بنیانی را با صِرف شعارهای سطحی و پوک ـ که در دهان بعضی‌ها می‌بینید ـ نمی‌توان راه انداخت، بلکه برای آن مبارزه و در صحنه نگه داشتن مردم، فکر لازم است؛ برای پشتوانه‌ی حرکت عظیم مردمی، یک سد و تکیه‌گاه مستحکم فکری لازم است.» ◀️ طبعاً این نیاز پس از پیروزی نهضت صدها برابر می‌شوند. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
به مناسبت ایام الله دهه فجر سلسله جستارهای تقدیم می شود: 3⃣مثل وجودی که همه ماهیات را هستی بخشید... همه چیز از او روئید. همه چیز بود، او نبود در روزگاری و ما هیچ چیز نداشتیم. همین بود، همین بود، همین بود، همین بود، همین بود، همین بود، اما او نبود، ، هیچ چیزی نداشتیم، بعد او پدید آمد، قدم در صحنه گذاشت؛ مثل که ماهیات را می‌بخشد، تحقق می‌بخشد؛ مثل روحی که به کالبدی دمیده می‌شود و اجزای آن کالبد را زنده می‌سازد، . https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 1⃣ 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir 👇👇👇
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 1⃣ 🔘 در سال 81 جمعی از فضلای حوزه نامه‌ای به مقام معظم رهبری حفظه‌الله‌تعالی نوشتند و در آن نوشته « نهادینه‌ کردن‌ آزادی‌های‌ فراهم‌ آمده‌ در جمهوری‌ اسلامی‌ و ترویج‌ ادب‌ استفاده‌ از آن‌» را دارای ضرورت فوری دانسته بودند و معتقد بودند این کار «باید از راه‌ نهادسازی‌ برای‌ گفتگوهای‌ شفاف‌ و مستدل‌ در همه‌ قلمروهای‌ علمی‌ و دینی‌ در دانشگاه‌ و حوزه‌ صورت‌ گیرد، به نحوی‌ که‌ صریحا تحت‌ الحمایۀ‌ نظام‌ باشد و فرهنگ‌ "مناظره‌ و اجتهاد و تولید نظریه‌" را حمایت‌ و هدایت‌ و بلکه‌ تشویق‌ کند.» 🔘مقام معظم رهبری حفظه‌الله‌تعالی در فاصلۀ زمانی کوتاهی، نامه‌ای پرمضمون و پرحرارت در پاسخ به این نامه و استقبال از این دعوت نوشتند. با دعوت پراصرار رهبری موج امیدبخشی از محافل و نشست‌های آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه به جریان افتاد. این تلاشها با تمام ثمرات شیرینی که داشت، به تدریج افول کرد و این بار داغ ناتمام ماندن این خیز مبارک را نیز بر دل حوزۀ نیازمند تحول و تعالی نشاند. اما رهبری مکرر در مکرر این خواسته را تکرار کرد و جستن راه‌های رونق این کرسی‌ها را مطالبه نمود. 🔘ورود در این واجب بزرگ اجتماعی نیازمند انواع تلاشها است؛ تلاشهای نظری، ترویجی و گفتمانی و تلاشهای آزاداندیشانۀ فردی و گروهی و دامن زدن به برگزاری کرسیهای آزاداندیشی. ما نیز به سهم خود به صورت محدود وارد مباحث نظری ـ ترویجی مربوط به این بحث می‌شویم. 🔴مباحث پیش رو در محورهایی از قبیل عناوین زیر خواهد بود: ◀️تعریف ◀️نسبتها ◀️ضرورت و ارزش ◀️کارکرد و پیامد ◀️فرهنگ و رویّه ◀️سابقه و وضعیّت ◀️غرض و هدف راهبردی ◀️لوازم دست‌یابی به آزاداندیشی ◀️چارچوب، سازوکار و روش ◀️آفات و رهزنان آزاداندیشی ◀️سنجۀ آزاداندیشی ◀️جایگاه مناسب ◀️گستره و موضوعات ◀️قالب‌ها و مجالات ◀️مخاطبان و رسالت‌مندان ◀️ارزیابی تلاشها 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir