eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩در فقه نظام اقتصادی اسلام، برای پدیده‌ها و موضوعات، از منابع فقهی، احکام فقهی استخراج می شود. بنابراین ابتدا باید موضوعات نظام اقتصادی درست شناخته شود. 🔷موضوع شناسی را می توان در سه سطح انجام داد: 🔸سطح اول- مطالعه یک پدیده بدون لحاظ فلسفه ایجاد و تحولات تاریخی، کارکردها و آثار و پیامدهایش. مثلا بررسی احکام پول، بدون لحاظ انواع پولهای ایجاد شده، فلسفه ایجاد پول و... 🔸سطح دوم- با لحاظ فلسفه ایجاد، تحولات تاریخی، کارکردها و آثار و پیامدها و... 🔸سطح سوم- مطالعه ای از جنس سطح دوم اما با لحاظ این که این پدیده را در نظام اقتصادی جامعه اسلامی تحلیل می کنیم ➖احکام فقه در این سه سطح متفاوت است و حتی ممکن است پدیده ای در سطح اول و دوم مورد بررسی قرار گیرد که در سطح سوم اصلا جایگاهی در نظام اقتصادی اسلام ندارد. نظیر نهاد بانک. 🚩ساختار نظام اقتصادی سرمایه داری: 🔹معتقدیم نظام اقتصادی سرمایه داری، شجره خبیثه: شَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اُجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ اَلْأَرْضِ مٰا لَهٰا مِنْ قَرٰارٍ 🔹نظام سرمایه داری بر مبنای یک تفکر فلسفی و کلامی شکل گرفته است و این گونه نبوده که فقط ارائه بعضی مسائل مورد نیاز به یک دستگاه دانشی بوده باشد. 🔹در ساختار نظام اقتصادی لایه اول مبانی است، بعد هدف، بعد اصول و بعد نوع مالکیت 🔹هر نحله فکری ابتدائا باید تکلیف خودش را با خدا روشن کند. 🔸بعد از انقلاب صنعتی و گسترش دانش، به خاطر تعارض یافته های دانشمندان با معارف کلیسا، مخالفت و دشمنی کلیسا با علم شروع شد. و عملا دانشمندان با کنار گذاشتن دین و کلیسا توانستند علم را گسترش دهند. 🔹وقتی خدا کنار برود، وحی کنار می رود. و تنها حس و تجربه باقی می ماند و مهمترین منابع معرفت بی اعتبار می شوند. 🔸اومانیسم از همین جا شکل گرفت. و در علوم انسانی و حوزه اقتصاد به این نتیجه رسیدند که انسان به دنبال حداکثر کردن منافع مادی شخصی خودش است. 🔹سعادت تابع هدف و برخاسته از مبانی اعتقادی انسان است. انسانی سعادتمندتر است که اهدافش بیشتر محقق شده باشد. پس رفتاری عقلایی است که در جهت تحقق هدف حیات انسان باشد. 🔹بنابر همین بدی و خوبی معنا می شود. هر امری که در جهت تحقق آن هدف و سعادت باشد، خوب است. و هر رفتار و کرداری که در جهت خلاف تحقق آن هدف باشد، غیر عقلایی است. 🔹هر مکتب باید تمام موانع را از سر راه سعادت بردارد. وقتی سعادت را حداکثر سازی منافع مادی فردی تعریف کنیم، اجتماع یک امر موهوم اعتباری می شود. 🔸آدام اسمیت با بیان دست نامرئی سعی کرد به تامین منافع جمع هم بپردازد. او با بیانی اخلاقی سعی در تامین رفاه عمومی داشت. بعد از او ریکاردو و مارشال با مدل های ریاضی، مکانیزم بازار را طوری تبیین کردند که سر جمع منافع فردی، منافع عمومی جامعه را رقم می زند. وقتی مدل های ریاضی را در اقتصاد وارد کردند، چون اخلاق در ریاضیات جایی نداشت، اخلاق به کنار رفت. تا پیش از اینها اقتصاد علمی توصیفی بود. 🔸اما در عمل دیدند که این گزاره که اگر هر کس به دنبال منفعت مادی شخصی خودش باشد، منافع جمع هم تامین خواهد شد، مخالف با تمام وقایع خارجی است. فقر و بیچارگی و محرومیت و رکود و تورم و رکود تورمی در جامعه گسترش پیدا کرد. 🔸راه حل کینز (بزرگترین تئوریسین نظام سرمایه داری) برای خروج از بحران این بود که باید به مردم بفهمانیم: «بد خوب است، خوب بد است.» یکی از موانع دیگر دستیابی به حداکثر منفعت مادی شخصی، دین است که در این راه محدودیت ایجاد می کند. یکی دیگر دولت است. ▫️در نظام سرمایه داری برای دستیابی به این هدف به سه اصل: رقابت آزاد، مالکیت خصوصی مطلق و آزادی اقتصادی رسیدند. این اصول مقدس هستند چون در جهت دستیابی به هدف می باشند. 🚩انسان شناسی پایه ای ترین مفهوم اقتصادی است که بر ساختارها، اصول، مالکیت، نهادهای اقتصادی اثر می گذارد. و از همین جا تفاوت مکاتب شروع می شود. به همین خاطر است که می گوییم باید از فقه اکبر شروع کنیم. 🕌در تفکر اسلامی، هدف کم کردن فاصله ی شما با کمال مطلق که خدای متعال است، پس تمام موانع را خود مکتب و خود دین اسلام باید بردارد. در حوزه ی اقتصاد اسراف، اتلاف، تبذیر، ربا خواری ... مانع حرکت آزادانه ما به سمت قرب خدای متعال است. 🔘معتقدیم اگر دست نامرئی در اقتصاد وجود داشته باشد، تنها بر اساس ارزش های اخلاقی اسلامی ممکن است. ⚒در تفکرات نظام مارکسیستی نیز ابتدا رابطه شان با خدا را تعریف کردند که اساسا غیر محسوس موجود نیست. بعد بر اساس ماتریالیسم تاریخی، قائل شدند که انسان قبل از ملحق شدن به جامعه، حیوان است. و اصالت را به جامعه دادند. 🔵 تهیه پست: 📍موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 📌 @fvtt_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊سلسله جلسات 🗓پنجشنبه ها ⏱ساعت 10 🎧 @andishkadeh_zoha 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/199 🔹 یادداشت شماره 2⃣ ( 1) https://eitaa.com/fvtt_ir/299 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🌾
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 1⃣ 🔘 در سال 81 جمعی از فضلای حوزه نامه‌ای به مقام معظم رهبری حفظه‌الله‌تعالی نوشتند و در آن نوشته « نهادینه‌ کردن‌ آزادی‌های‌ فراهم‌ آمده‌ در جمهوری‌ اسلامی‌ و ترویج‌ ادب‌ استفاده‌ از آن‌» را دارای ضرورت فوری دانسته بودند و معتقد بودند این کار «باید از راه‌ نهادسازی‌ برای‌ گفتگوهای‌ شفاف‌ و مستدل‌ در همه‌ قلمروهای‌ علمی‌ و دینی‌ در دانشگاه‌ و حوزه‌ صورت‌ گیرد، به نحوی‌ که‌ صریحا تحت‌ الحمایۀ‌ نظام‌ باشد و فرهنگ‌ "مناظره‌ و اجتهاد و تولید نظریه‌" را حمایت‌ و هدایت‌ و بلکه‌ تشویق‌ کند.» 🔘مقام معظم رهبری حفظه‌الله‌تعالی در فاصلۀ زمانی کوتاهی، نامه‌ای پرمضمون و پرحرارت در پاسخ به این نامه و استقبال از این دعوت نوشتند. با دعوت پراصرار رهبری موج امیدبخشی از محافل و نشست‌های آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه به جریان افتاد. این تلاشها با تمام ثمرات شیرینی که داشت، به تدریج افول کرد و این بار داغ ناتمام ماندن این خیز مبارک را نیز بر دل حوزۀ نیازمند تحول و تعالی نشاند. اما رهبری مکرر در مکرر این خواسته را تکرار کرد و جستن راه‌های رونق این کرسی‌ها را مطالبه نمود. 🔘ورود در این واجب بزرگ اجتماعی نیازمند انواع تلاشها است؛ تلاشهای نظری، ترویجی و گفتمانی و تلاشهای آزاداندیشانۀ فردی و گروهی و دامن زدن به برگزاری کرسیهای آزاداندیشی. ما نیز به سهم خود به صورت محدود وارد مباحث نظری ـ ترویجی مربوط به این بحث می‌شویم. 🔴مباحث پیش رو در محورهایی از قبیل عناوین زیر خواهد بود: ◀️تعریف ◀️نسبتها ◀️ضرورت و ارزش ◀️کارکرد و پیامد ◀️فرهنگ و رویّه ◀️سابقه و وضعیّت ◀️غرض و هدف راهبردی ◀️لوازم دست‌یابی به آزاداندیشی ◀️چارچوب، سازوکار و روش ◀️آفات و رهزنان آزاداندیشی ◀️سنجۀ آزاداندیشی ◀️جایگاه مناسب ◀️گستره و موضوعات ◀️قالب‌ها و مجالات ◀️مخاطبان و رسالت‌مندان ◀️ارزیابی تلاشها 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
☑️ 🔘 در فرهنگ دینی از قرآن کریم به عنوان کلام خدا یاد می‌کنیم. قرآن به‌جد کلام خداست. خود خداست که به نحو وحی تکلم می‌کند. تا گفتیم کلام الله باید این کتاب را از همۀ کتابهای دیگر جدا کرد[و جایگاه معیاری به آن داد]، لذا هر کتاب دیگری هر میزان به این کتاب نزدیکتر می‌شود ارزشمندتر می‌شود. 🔘کاملترین انسان هم کلامش با اوست که معنی می‌شود. کلام رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و امیرالمؤمنین علیه‌السلام چون با قرآن همراه بوده پذیرفته می‌شود ولی بعد ایشان بزرگترین عارفان و فیلسوفان و کارآزمودگان اجتماعی هرچه باشد غیر این است. کلام الله است لذا وصل به علم الهی می‌شود و در آن علم موج مي‌زند. 🔘ما توان نداریم از سورۀ توحید هزاران مطلب بفهمیم. از ام الکتاب پیاده شده است. ام الکتاب است که خود را به این صورت کتاب بین الدفتین در آورده است. 🔹وَإِنَّهُ فِي أُمِّ اَلْكِتٰابِ لَدَيْنٰا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ﴿الزخرف، 4﴾ 🔘بعدها باید اهل بیت علیهم‌السلام و رسول الله را به این متصل کنیم. خود رسول الله غیر از شؤون دیگری که دارد اینجا شأنش فقط نقل است. گفته شده اگر کلمه‌ای را جابجا کنی رگ گردنت را می‌زنیم. 🔘همان طور که خداوند لم یکن له کفواً احد، این کتاب هم این طور است. 🔘اگر این طور نگاه شد نوع تعاملمان و استفاده‌مان از این کتاب فرق می‌کند و مقدار توجهمان باید فرق کند. 📝(برگرفته از جلسه اول دروس شرح تفسير الميزان) # 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
☑️ 🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره سال ۹۸-۹۷ جلسه1⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/207 جلسه2⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/399 جلسه3⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/511 جلسه4⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/583 جلسه5⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/727 جلسه6⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/836 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️بیانات اخلاقی 🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره سال ۹۸-۹۷ 🎧جلسه اول 🗓1397/07/18 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
📝چکیده تقریرات درس یادداشت شماره 1️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/90 یادداشت شماره 2️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/91 یادداشت شماره 3️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/92 یادداشت شماره 4️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/165 یادداشت شماره 5️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/228 یادداشت شماره 6️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/317 یادداشت شماره 7️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/517 یادداشت شماره 8️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/948 یادداشت شماره 9️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/991 یادداشت شماره 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1121 یادداشت شماره 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1140 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac ⬅️ ادامه دارد ...
☑️ یادداشت شماره 5⃣ ⚪️ 🔷 🔘معمولا سفسطه و شکاکیت را از هم جدا می کنند. سوفیست کسی است که واقع را انکار می کند اما شکاک کسی است که تردید را از روی واقع برداشته و روی دانش می اندازد. البته این هم نحوه ای از انکار واقعیت است. کسی که به کلی واقعیت را منکر شود نداریم اما در دوران یونان باستان چنین افرادی بودند. البته هستند کسانی که مرتبه ای از واقعیت را منکر شوند. آن هایی که با واقع درگیر می شوند، خوب که نگاه بکنی کارشان به شکاکیت بر می گردد. در واقع مشکلشان علم است. علامه با بیان خیلی ساده هم اصل واقعیت را اثبات می کند هم امکان ادراک واقع برهان صدیقین با تقریر علامه بدون هیچ استدلالی و صرفا با یک تنبه ثبوت اصل واقعیت را تبیین می کند. البته درک این تنبه به سادگی ممکن نخواهد بود و نیازمند سیر فلسفی است پس از آن مشخص می شود که انسان دچار یک غفلت بزرگ بوده است. 🔘برای اثبات امکان ادراک نیز علامه از راه فطرت و امور بدیهی استفاده می کند به این نحو که رفتار فطری انسان بر اساس پذیرش واقعیت است حتی کسی که منکر شناخت است نیز ادعایش از زبان فراتر نمی رود و تمام زندگی اش مبتنی بر پذیرش امکان شناخت است علامه ادعا می کند تمام حرکات و سکنات کسی که منکر امکان شناخت است اثبات امکان شناخت است. درست مانند کسی که منکر امتناع اجتماع نقیضین است، این ادعا صرفا یک لفظ است چرا که اثبات این ادعا خود نقیض اصل مدعاست. اما درباره شناخت و ادراک نیز چند نظر است ◀️برخی ها می گویند خطا دانش را زیر سوال برده است و اعتبار ندارند. ◀️برخی ارزش ادراکات عقلی را زیر سوال می برند نه مطلق ادراکات ◀️برخی ها می گویند واقعیت با تو برخورد می کند و بسته به اینکه وجود تو چگونه باشد همانگونه نشان می دهد 🔘علامه با همه این ها یک برخورد دارد و همه را با همان زبان فطرت رد می کند لذا به نظر می رسد این بحث به یک بازآرایی و باز تقریر احتیاج دارد. شیوه علامه این است که در یک بحث مختصر معانی بسیاری را مطرح می کند و این مستلزم تعمیق بیشتر در مباحث است. حتی گاهی شهید مطهری هم مباحث را به سمتی برده است که مد نظر علامه نبوده. 🔘یکی از نکته هایی که در مباحث علامه آمده است این است که اگر شکاک با سیر علمی به شک رسیده پس چرا در عمل تمام اعمالش با قطع و یقین است؟ مثلا چرا هیچ گاه در وقت خستگی پیاده روی نمی کند و می خوابد! یا اگر شک دارد چرا سراپای وجودش را غم گرفته است؟ شکاک اگر قضاوت درونی ندارد، چرا هنگامی که به این باور رسید بی آرام است، در حالی که ناآرام بودن معنا ندارد. شکاک هیچ موقع این تناقض درونی را نمی تواند حل بکند. علتش این است که در علم و دانایی غوطه ور است و انکار می کند. هویت انسان شناختی و ادراکی است. مثل این یک کسی تلقی بکند که با یک دست باید راه رفت! در افتادن با فطرت یعنی این. شکاک باید آسوده خاطرترین آدم باشد، پس چرا خود کشی می کند؟ نمونه دیگر این تناقض پراگماتیسم است، عملگرایی اگر چه مطابق فطرت انسان است اما هیچ سنخیتی با شکاکیت ندارد. شکاکیت عدم علم است و عملگرایی عین یقین! یا حقوق بشر نیز از همین دست است. 🔵 مقرر: / تهیه پست: 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️سلسله جلسات 🎧جلسه اول 🗓1397/10/13 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir