موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم #استاد_فلاح ☑️ یادداشت شماره 4⃣ ⚪️ #مقاله_اول 🔷 تفاوت #عقلانیت_فلسفی و
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 5⃣
⚪️ #مقاله_دوم
🔷#فلسفه_سفسطه
🔘معمولا سفسطه و شکاکیت را از هم جدا می کنند. سوفیست کسی است که واقع را انکار می کند اما شکاک کسی است که تردید را از روی واقع برداشته و روی دانش می اندازد. البته این هم نحوه ای از انکار واقعیت است.
کسی که به کلی واقعیت را منکر شود نداریم اما در دوران یونان باستان چنین افرادی بودند. البته هستند کسانی که مرتبه ای از واقعیت را منکر شوند. آن هایی که با واقع درگیر می شوند، خوب که نگاه بکنی کارشان به شکاکیت بر می گردد. در واقع مشکلشان علم است.
علامه با بیان خیلی ساده هم اصل واقعیت را اثبات می کند هم امکان ادراک واقع برهان صدیقین با تقریر علامه بدون هیچ استدلالی و صرفا با یک تنبه ثبوت اصل واقعیت را تبیین می کند. البته درک این تنبه به سادگی ممکن نخواهد بود و نیازمند سیر فلسفی است پس از آن مشخص می شود که انسان دچار یک غفلت بزرگ بوده است.
🔘برای اثبات امکان ادراک نیز علامه از راه فطرت و امور بدیهی استفاده می کند به این نحو که رفتار فطری انسان بر اساس پذیرش واقعیت است حتی کسی که منکر شناخت است نیز ادعایش از زبان فراتر نمی رود و تمام زندگی اش مبتنی بر پذیرش امکان شناخت است
علامه ادعا می کند تمام حرکات و سکنات کسی که منکر امکان شناخت است اثبات امکان شناخت است. درست مانند کسی که منکر امتناع اجتماع نقیضین است، این ادعا صرفا یک لفظ است چرا که اثبات این ادعا خود نقیض اصل مدعاست.
اما درباره شناخت و ادراک نیز چند نظر است
◀️برخی ها می گویند خطا دانش را زیر سوال برده است و اعتبار ندارند.
◀️برخی ارزش ادراکات عقلی را زیر سوال می برند نه مطلق ادراکات
◀️برخی ها می گویند واقعیت با تو برخورد می کند و بسته به اینکه وجود تو چگونه باشد همانگونه نشان می دهد
🔘علامه با همه این ها یک برخورد دارد و همه را با همان زبان فطرت رد می کند لذا به نظر می رسد این بحث به یک بازآرایی و باز تقریر احتیاج دارد. شیوه علامه این است که در یک بحث مختصر معانی بسیاری را مطرح می کند و این مستلزم تعمیق بیشتر در مباحث است. حتی گاهی شهید مطهری هم مباحث را به سمتی برده است که مد نظر علامه نبوده.
🔘یکی از نکته هایی که در مباحث علامه آمده است این است که اگر شکاک با سیر علمی به شک رسیده پس چرا در عمل تمام اعمالش با قطع و یقین است؟ مثلا چرا هیچ گاه در وقت خستگی پیاده روی نمی کند و می خوابد!
یا اگر شک دارد چرا سراپای وجودش را غم گرفته است؟ شکاک اگر قضاوت درونی ندارد، چرا هنگامی که به این باور رسید بی آرام است، در حالی که ناآرام بودن معنا ندارد. شکاک هیچ موقع این تناقض درونی را نمی تواند حل بکند. علتش این است که در علم و دانایی غوطه ور است و انکار می کند. هویت انسان شناختی و ادراکی است. مثل این یک کسی تلقی بکند که با یک دست باید راه رفت! در افتادن با فطرت یعنی این. شکاک باید آسوده خاطرترین آدم باشد، پس چرا خود کشی می کند؟
نمونه دیگر این تناقض پراگماتیسم است، عملگرایی اگر چه مطابق فطرت انسان است اما هیچ سنخیتی با شکاکیت ندارد. شکاکیت عدم علم است و عملگرایی عین یقین! یا حقوق بشر نیز از همین دست است.
🔵 مقرر: #عقیل_رضانسب / تهیه پست: #محمدعلی_نظری
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
جلسه1️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/237
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/238
جلسه2️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/386
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/387
جلسه3️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/495
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/496
جلسه4️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/552
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/553
جلسه5️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/640
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/642
جلسه6️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1106
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1107
⬅️ ادامه دارد ...
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
971013-ج1-جلسه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت-LQ.mp3
20.64M
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#صوت
🎧جلسه اول
🗓1397/10/13
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
1الگو 13-10-97.pdf
126.2K
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#متن
📝جلسه اول
🗓1397/10/13
🔵 پیاده سازی و تدوین: #امیرحسین_سعیدی_صابر
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
جلسه1⃣
1397/10/13🗓
💠#خلاصه بیانات #استاد_فلاح_شیروانی در باب نقش و جایگاه تمدنی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
🔴بخش اول
🔹الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت حقیقتی شبیه به افسانه ها
الگو از نظر من در جهان امروز یک افسانه است. بدین معنا که جهان امروز واقعا بر اساس فکر و نرم افزار مادی دارد معماری می شود و اصلا کسی جرئت ندارد حرف خدا را بزند، البته فعلاً این مسأله ممکن است که من و شما با همدیگر یک گروه سه نفره بزنیم و حرف از خدا بزنیم، اما در ساحت های جدی معماری اجتماعی ممکن نیست بتوانیم به راحتی حرف از خدا بزنیم. ممکن نیست و کسی جرأت آن را ندارد و حالا که کسی این جرأت را کرده است، این شبیه افسانه است. اگر این را ندانیم #العالم_بزمانه نیستیم. فکر مادیگرا یک تسلطی دارد که اصلا اجازه نمیدهد، یک طوری برخورد می کنند که خودت را میبازی، اگر جدّی بگویی خدا، با تحقیر و تمسخر فضای آکادمیک مرسوم مواجه میشوی. در ایران هم تازه دارند این آهنگ را ساز میکنند.
🔹الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کانون درگیری ما با علوم انسانی غربی ذاتا مسوم
همین که یک همچین سندی در کشوری در یک نقطۀ حاکمیّتی در سطح کلان ملی دارد نوشته می شود به معنای دقیق کلمه محصول خون شهداست. به معنای دقیق کلمه مداد العلما افضل من دماء الشهداست. الگو صحنۀ اصلی جنگ با علوم انسانی است، اینجا خون ریخته و هیچ بعید نیست اینجا خون بریزند. قانون اساسی از دستشان در رفت. این را معلوم نیست بگذارند به ثمر برسد یا ثمربخش باشد. بدانید از چی باید حراست کرد. دقیقا صحنۀ جنگ است.
اولین بروزات بچههای علوم انسانی این بود: این انشا چیست که نوشتید؟!!! سخن شان بدین مضمون بود که باید اینها(دست اندرکاران الگو) را بگیرند و زندانیشان بکنند!!! واقعا با این مواجه میشوید. نمیدانید درد این آدم چیست. صحنه جنگ با علوم انسانی است ولو آن فرد درگیر، نمازخوان باشد، لکن به عنوان هویت علمیاش در جنگ با خداست. این که در آخرالزمان حفظ دین کار دشواری است یعنی همین. میتوانی نماز و قرآن و ادعیه بخوانی ولی حقیقت دین و شریعت از زندگی تو و دیگران رخت برمیبندد.
🔹الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ثمره وادی ایمن ایران اسلامی
ما هیچ کس را در دنیا نداریم که بتواند مثل این سند را بنویسد. لذا میگوییم افسانه است. ما در یک جای امن هستیم و این امنیّت را متوجه نمی شویم. در یک جایی هستیم که می توانیم حرف از خدا بزنیم. واقعا انسان این سند را می خواند اشک در چشمانش جمع می شود.
این سند صحنۀ جنگ آرمان، جنگ ارزش و جنگ شریعت است.
🔵 تهیه پست: #سید_مصطفی_مدرس_مصلی
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
💠#خلاصه بیانات #استاد_فلاح_شیروانی در باب نقش و جایگاه تمدنی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
جلسه1⃣
1397/10/13🗓
🔴بخش دوم
🔹الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تبلور مهندسی و پیشوایی دین برای حیات دنیایی بشریت
فراموش نکنیم این بیانات رهبری را :
🔸«#جوهر_اصلى در #مكتب_امام بزرگوار ما، #رابطه_دين_و_دنياست؛ يعنى همان چيزى كه از آن به مسألهى دين و سياست و دين و زندگى هم تعبير مىكنند. امام در بيان ارتباط دين و دنيا، نظر اسلام و سخن اسلام را به عنوان مبنا و روح و اساس كار خود قرار داده بود.
دنيا چيست؟ در اين نگاه و با اين تعبير، دنيا عبارت است از انسان و جهان. زندگى انسانها، تلاش انسانها، خرد و دانايى انسانها، حقوق انسانها، وظايف و تكاليف انسانها، صحنۀ سياست انسانها، اقتصاد جوامع انسانى، صحنهى تربيت، صحنهى عدالت؛ اينها همه ميدانهاى زندگى است.
اسلام، دنيا را وسيلهاى در دست انسان براى رسيدن به كمال مىداند. از نظر اسلام، دنيا مزرعهى آخرت است.
به اين معنا، دنيا ميدان اساسىِ وظيفه و مسئوليت و رسالت دين است. دين آمده است تا در اين صحنهى عظيم و در اين عرصهى متنوع، به مجموعهى تلاش انسان شكل و جهت بدهد و آن را هدايت كند.
لذا دين و دنيا در منطق امام بزرگوار ما مكمل و آميخته و درهمتنيدهى با يكديگر است و قابل تفكيك نيست. اين، درست همان نقطهيى است كه از آغاز حركت امام تا امروز، بيشترين مقاومت و خصومت و عناد را از سوى دنياداران و مستكبران برانگيخته است؛ كسانى كه زندگى و حكومت و تلاش و ثروت آنها مبتنى بر حذف دين و اخلاق و معنويت از جامعه است.
راهى كه ملت ايران در پيش دارد، راه آباد كردن دنياست. علم را، دانايى را، اقتصاد را، سياست را، زندگى فردى را، روابط اجتماعى را، برنامههاى كلان جامعه را ـ كه اجزاء گوناگون دنياست ـ بايد آباد كرد، پيش برد، رونق داد و آنها را به شكوفايى رساند؛ و همهى اينها در سايهى دين تحقق پيدا خواهد كرد. امام اين را به ما آموخت؛ و همين عاملِ دشمنىِ آشتىناپذير و خصومت كورِ ابرقدرتها با نظام جمهورى اسلامى بود، و امروز هم هست. امروز هم يكى از آماجهاى تهاجم دشمنان ما در سطح تبليغات جهانى، همين يگانگى دين و دنياست؛ مىگويند چرا دين را #پيشوا و #مهندس دنيا مىدانيد.» (آیتالله خامنهای، بیانات در مراسم شانزدهمین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/84)
🔹الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نقطه بروز عقلانیت انقلابی و رویکرد نوین انقلاب اسلامی
الگو نقطه بروز رویکرد نوین انقلاب است. اگر چنین رویکردی دارید بایستی در الگو متبلور شود. اگر ندارید که جمع کنید بروید مثل همان غربیها باشید. اگر رویکرد نوین و حرف دارید الگو جایش است.
🔹الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ثمره #نظام_ولایی (نظام امت - امامت)
الگو ثمره نظام ولایی است. آدم گاهی احساس می کند لشگر پیروان علوم مادی انسانی همه جا را فتح کردهاند، هر جایی را به صورتی. فقط همین یک جا مانده، این منفذ است، تنها راه نفوذ به نرم افزار این کشور است و اطمینان داشته باشید کسانی هستند که میخواهند این منفذ را ببندند. منتظر باشید ببینید اگر الگو جدی شد چه بلایی سر آن میآورند. آنها هوشیار و کاملاً جدی هستند.
در تمام زمینهها وا دادیم، تنها یک جا مانده و همین یک دانه است، و این هم #ثمره_نظام_ولایی است، با فشارهای مستقیم حضرت آقا دارد می آید وسط، با سر و صدا و تشکیل مرکز و از این دست کارهای ایشان.
الگو، بعد از قانون اساسی و در سطح قانون اساسی جزو کارهای ویژه ماست.
این الگو ثمره نظام ولایی است. یک کار فاخر این طوری و به واسطه و پشت گرمی آقا دارد صورت می گیرد و جایگاه محکمی دارد و باید جایگاهش را محکم کنیم. این که شروع کنیم مسخره کردن مرکز و از این دست کارها نتایج خوبی ندارد. متوجه صف آرایی که نباشید اشتباه می کنید. نمی فهمی و آن میدانی که آقا برایت درست کرده را خراب میکنی. گاهی به نظر میرسد ما اصلا نمی دانیم کی قهر کنیم، سر چی قهر کنیم؟
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک سوال خوب است. عصارۀ دانایی حوزه را به خاطر این سؤال می شود کشید. هر چقدر می فهمیم باید وسط بیاوریم. الگو کارش این است که تمام حکمت حوزه را بمکد ، آنجا ثبت کند و بشود فردا. این فردای ماست. اگر فرداها بیشتر از این فهمیدیم پنجاه سال دیگر ویرایش می کنیم.
🔵 تهیه پست: #سید_مصطفی_مدرس_مصلی
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
💠#خلاصه بیانات #استاد_فلاح_شیروانی در باب نقش و جایگاه تمدنی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
جلسه1⃣
1397/10/13🗓
🔴بخش سوم
🔹نقش و وظیفه حوزه نسبت به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
حوزه نسبت به الگو دو کار سرنوشتساز می تواند انجام بدهد:
اول اینکه در تدوین الگو بیشترین مشارکت را داشته باشد.
و دوم اینکه در تبدیل الگو به گفتمان سنگ تمام بگذارد. چون سنگی نخواهد بود که جلوی الگو نیندازند.
کاری که ما باید بکنیم این است که یک لشکر آگاه تمدن خواه اسلامی راه بیندازیم. همین حدی که الان نوشته شده می تواند این کار را بکند و بناست ما به این حد قانع نشویم. نکند یک فهمی باشد و در الگو نیامده باشد!!
🔹نقش و وظیفه جمع های طلبگی نسبت به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
اول، آشنایی کامل، سند را به طور کامل خوانده و مسلط شویم، مستنداتش را بخوانیم، تاریخچه اش را بخوانیم، افراد اصلی دست اندرکار را آشنا بشویم، آشنایی کامل با الگو اولین گام است.
کار دوم ما قطعا معرفی است. الگو را معرفی کنیم. اگر خودمان مسلط بشویم، می تراود، این کار را برایت می کند، هر چه که بکنی ربطش را با الگو می فهمی، تا کارهای بسیار سازمان یافته برای معرفی الگو را میتوان دومین گام برای الگو دانست.
کار دیگر مشارکت علمی برای همین ویرایشی که حضرت آقا مطالبه دارند. و به طور کل اتفاقی که باید بیفتد فهمیدن نحوۀ ادارۀ کشور است. یعنی الگو بهانه بشود بیاییم در تراز بحث های این طور که مثلا این پول ها از کجا می آید، بودجهریزی در کشور چگونه است. گره های راهبردی نظام چیست و مواردی از این دست... .
🔹راهکارهای دشمنان الگو برای مقابله با آن
1. یکی از کارهایی که احتمال میرود که بکنند این است که بگویند حالا بنویسید می گذاریم در کوزه آبش را میخوریم. ضمانت اجرایی ندارد، کمی ضمانت اجرایی دارد که آن را هم آب می بندیم زیرش. اگر بشود مورد بی اعتنایی قرار بگیرد خیلی خوب است. خیلی از اسناد را کنار گذاشتند و اجرا نمی کنند، در باره الگو هیچ دولتی حق ندارد یک همچین غلطی بکند. کی می تواند این را تضمین بکند؟ به خود دولت هابسپاریم؟ اصلاً، حوزه باید وظیفه ی خودش را اینجا بداند، حوزه باید بگوید که اگر من هیچ کار درخور و اساسی برای این انقلاب خونین نکردم، این یک دونه کار را انجام می دهم، من نمی گذارم الگو زمین بماند.
2. اگر بتوانند دخالت کنند یک چیز دیگر بشود این الگو. ما باید با چشم های خودمان ببینیم که دارد سالم پیش می رود. اینکه بگوییم نه آقا حواسش هست را نگویید، همه چیز را گردن آقا نیندازید.
3. یکی دیگر از حمله ها مسخره کردن الگوست. سندنویسی را مسخره کنند. بگویند مدل درست اداره جامعه این گونه نیست.
4. یا بگویند اسناد بین المللی هست بروید مشارکت کنید شما هم یک عقل هستید در این دنیا، یک عقلانیت عمومی هست و اسناد بین المللی هست دیگر، چه مرگتان است؟! این چهارمین هجمه است.
5. قرار دادن الگو در مقابل قانون اساسی. بگویند سند، دیگر چیست؟ قانون اساسی داریم دیگر.
6. در هر شرایطی روایی سند را ببرند زیر سوال: مثلا می گویند اصلا این سند علمی نیست. یا اسلامی بودنش را خدشه کنند، که اصلاً اسلامی نیست و فلسفی است. جمعی از بزرگان حوزه را برانگیزانند که اصالت اسلامی الگو را زیر سوال ببرند
7. از لحاظ حقوقی نمی گذارند جایگاه پیدا کند. اصلا یعنی چی که از الآن یک تصمیم پنجاه ساله بگیرید؟ مگر شما حق داری؟ کلا ده بیست سال حق داری؟ اگر واقعا دموکراسی است باید بعد از بیست سال دوباره سند نوشته شود. نسل عوض می شود.
🔵 تهیه پست: #سید_مصطفی_مدرس_مصلی
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_امام
🔷 #معارف_الهی_غذای_روح
🔹 پيش اصحاب معرفت و ارباب قلوب واضح است كه چنانچه ابدان را غذائى است جسمانى كه بدان تغذّى كنند و بايد آن غذا مناسب حال و موافق نشئه آنها باشد تا بدان تربيت جسمانى و نموّ نباتى دست دهد، همين طور قلوب و ارواح را غذائى است كه هر يك به فراخور حال و مناسب نشئه آنها بايد باشد كه بدان تربيت شوند و تغذّى نمايند و نموّ معنوى و ترقّى باطنى حاصل آيد. و غذاى مناسب با نشئه ارواحْ معارف الهيّه از مبدأ مبادى وجود تا منتهى النهايه نظام هستى است؛ چنانچه در تعريف فلسفه اعاظم ارباب صناعت فرمودند: هِىَ صَيْرُورَةُ اْلِانْسانِ عالَماً عَقْلِيّاً مُضاهِياً لِلْعالَمِ الْعَيْنِّى فِى صُورَتِهِ وَ كَمالِه. و اين اشاره است به همين تغذّى معنوى، چنانچه تغذّى قلوب از فضايل نفسانيّه و مناسك الهيّه است.
آداب الصلاة / 20
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
☑️ #پژوهشگر_کیست؟
https://eitaa.com/pajoheshgar_kist
🔴 #ثبت_نام
🔷 معرفی بحث
🔹 بلندای حوزه قبل از انقلاب امام خمینی، مرجعیت بوده است، مرجعیت دینی یعنی: پاسخ به سؤالات مربوط به احکام دین، دریافت وجوهات، رسیدگی به برخی فقرا و دستهای خدمات اجتماعی، ورود در تبلیغ دینی و سامان دادن به تبلیغ دینی؛ اما بلندای حوزه بعد از قیام امام خمینی (ره) رهبری دینی است.
🔹 #رهبری_دینی در واقع یک تیپ تخصصی پیشنهادی برای #طلبه_عصر_انقلاب است.
🔹رهبری دینی یعنی تشخیص سمت و سوهای واجب اجتماعی؛ هدایت جامعه به سوی آن مقاصد(ایجاد قبلۀ اجتماعی)؛ و درگیری با موانع پی در پی مسیر!
🔹 رهبری در واقع سررشته داری تحولات اجتماعی است.
🔹 رهبر مصداق یک عارف و عامل جدی عقاید یک مکتب و متمرکز روی مقاصد و آرمانهای آن است.
🔹رهبر در شمار آرمانخواهترین و ارزشگراترین شخصیتهای یک کشور است.
🔹رهبر آنقدر با این مقاصد انس داشته و آنقدر در نوسانات متعدد حیات بشری به ریسمان این آرزوها چنگ زده که هویتی منطبق بر این مقاصد یافته است.
🔹این آغاز یک تحول بزرگ انسانی است.
🔺اگر جامعۀ انسانی را حقیقتی پیوسته بدانیم، اگر از سهم تحولهای خُرد فردی صرف نظر کنیم، این تحول مهم شخصی، معنایی اجتماعی مییابد.
🔺به واسطۀ تمرکزی که بر مقاصد و چهارچوب ارزشی دارد، اولین خدمت زیرساختی رهبر به جامعۀ خویش و امّت خویش همین تحول شخصیتی است.
🔹 از کارکرد های دیگر رهبری دینی جامعه؛ نگرش سازی، هدفگذاری، دیدن ظرفیت های اصلی، بسیج نیرو ها و ... است.
🔷 امروزه سرمایه های فراوان انسانی، اسلامی و انقلابی در اختیار ما است ولی این سرمایه ها معطل مانده است و نیرو ها سرگردان هستند و این باعث از دست رفتن فرصت ها و هجوم تهدید ها شده است. این فرصتها تاریخی است و محصول نسلها تلاش انسانهای صلاح اندیش است. تهدیدهایی که کاملاً ورزخورده و دارای پشتوانه های تخصصی و سوگرفته به سمت کیان اسلامی ما است.
🔹تنها گارد رهبری و هدایت راهبردی صحنه است که به نیاز صحنه پاسخ می دهد. کسی خود را برای این مسؤولیت آماده نکرده و این مسؤولیت را نمی پذیرد
🔘 برای پر کردن این خلاء و تربیت این نیروها که وظیفه حوزه است که آنان را تربیت بنماید باید سه چیز را مشخص کرد:
1⃣ برخورداری ها و توانمندی های رهبران دینی جامعه (تصویری از هویت آنان)
2⃣ الگوی مناسب زندگی این رهبران دینی جامعه (سبک زندگی آنان)
3⃣ روند رشد و بالندی این رهبران دینی جامعه (تربیت آنان)
🔘 بحث مبسوط در این باره فرصت مبسوطی را می طلبد و بحمد الله در جمع های متعدد طلبگی توسط استاد فلاح ارائه شده است، و امید است که موفق به تدوین آن نیز شویم.
🔹 برای روشن شدن جایگاه بحث پژوهشگر کیست باید بخش اول یعنی تصویری از هویت رهبران دینی جامعه را باز کرد و گفت که این رهبران را در دو برش می توان
1⃣ حکیمانِ فقیهِ جامعه ساز
و
2⃣ پژوهشگرانِ مبلغِ مربی
نامید.
✅ در این سلسله جلسات با عنوان #پژوهشگر_کیست؟ در صدد این هستیم که بخشی از هویت این رهبران دینی جامعه را به مباحثه بگذاریم و به تصویری از پژوهشگر معیار دست بیابیم.
🔘 در تصویری که در پست بعدی خواهد آمد جایگزینی این بحث در نقشه کلی این بحث را خواهید دید.
☑️ بحمد الله در تابستان 97 طی چهار جلسه بخش های ابتدایی این بحث توسط استاد ارجمند جناب حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی (زید عزه) ارائه گردیده است و متن آن نیز پیاده شده است.
🔹 قصد داریم برای ادامه این بحث همانطور که به طلاب دوره جامع حکمت و عرفان (دوره تمهیدی) قول آن را داده بودیم، از دو هفته بعد (27 بهمن 97) ادامه جلسات را داشته باشیم.
🔹 زمان جلسه شنبه ها ساعت 17 الی اذان مغرب خواهد بود.
🔹 کسانی که می خواهند در این کلاس شرکت بکنند باید از امروز (19 بهمن) تا 27 بهمن (زمان جلسه اول) چهار جلسه صوت که در کانال #پژوهشگر_کیست بارگذاری شده است را استماع فرمایند و یا متن پیاده شده جلسات را (البته با دقت) مطالعه بفرمایند که بحث ها را از ادامه این صوت ها ادامه بدهیم.
🔹 برای ثبت نام در کلاس نام و نام خانوادگی و شماره تلفن خود را همراه با ذکر #ثبت_نام_کلاس_پژوهشگر_کیست را برای برادر قربانی @SF89313 ارسال بفرمایند.
🔹افرادی که ثبت نام می کنند در کانال #پژوهشگر_کیست https://eitaa.com/pajoheshgar_kist نیز عضو شوند؛ صوت های جلسات 1تا4 در کانال بارگذاری شده است و صوت ها و اطلاع رسانی های کلاس نیز در همین کانال گذاشته خواهد شد.
🔹عزیزانی هم که در کلاس ثبت نام نمی کنند می توانند در کانال فوق عضو شوند و از صوت های جلسات استفاده نمایند.
🔵 نویسنده: #عقیل_رضانسب
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
جانشانی بحث #پژوهشگر_کیست در نقشه کلی بحث رهبران دینی جامعه
https://eitaa.com/pajoheshgar_kist
🔵 تهیه کننده: #عقیل_رضانسب
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ #کلام_استاد ☑️ #جايگاه_قرآن_كريم 🔘 در فرهنگ دینی از قرآن کریم به عنوان کلام خدا یاد میکنیم. قرآ
✅ #کلام_استاد
☑️ #درباره_ميلاد_ملاصدرا
🔘نام پدر ملاصدرا ابراهيم بود. سينه به سينه نقل شده است كه پدر صدرا (ابراهيم بن يحيي) صاحب فرزند پسر نبود، بعد نذري كرد و از خداوند خواست فرزند صالحي به او عطا كند. خداوند اين فرزند صالح را به او عطا كرد كه شد ملاصدرا. پدر ملاصدرا از وزراي دورۀ صفوي در شيراز آن روز است؛ يعني در دورهاي كه محمد خدابنده، پدر شاه عباس اول، حاكم آن شهر بود. پدر ملاصدرا از وزراي محمد خدابنده در شيراز بود و از اعيان به شمار ميرفت.
🔘در مقدمۀ آقاي بيدار بر جلد اول تفسير قرآن صدرا از آقاعلي مدرس چنين نقل شده است: «التي وصل الي محرر هذه الحروف ابن عبدالله المدرس علي المدرس يداً عن يد و خلفا عن سلف (يعني سينه به سينه) انه كان والده من اجل الوزراء و لم يكن له ولد ذكر، فألزم علي نفسه بنذر او شبهه انفاق خطير من ماله.»
📝(برگرفته از جلسه اول دروس حكمت متعاليه)
#استاد_یزدانپناه
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
21.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اعجاز انقلاب اسلامی
💠گفتاری از استاد #فلاح
انقلاب اسلامی بر آمده از شخصیت شیعه تحت تربیت چندین دهه بوده است، چند سده شیعه ایرانی تحت تربیت بوده است، توضیحاتی دارم که آن رفتار منضبطی که از شیعه ایرانی صادر شد این رفتار آشوب نبود؛ خیلی ها آشوب قرائت کردند، برخی جامعه شناس ها این را آشوب قرائت کردند، درحالی که رفتار ایران اسلامی خیلی منضبط بود، نمی دانم این ها متوجه نمی شوند، یا این که متوجه می شوند و تعمد دارند که اینگونه تقریر بکنند. حالا برخی نکته ها را می بینند می گویند یک آشوب بود! درحالیکه اینگونه نبود واقعا یک انقلاب بود. این انقلاب را با آن پایه از انضباط، ما خرابکاری های اقتصادی تقریبا نداشتیم، ما بکش بکش های بی خودی نداشتیم که مردم همینطور بروند این و آن را بکشند و ... خیلی مرتب و منظم سریع مردم انضباط پذیرفتند، سریع دولت موقت، آن شخص دیگر نخست وزیر است، مردم کاملا پذیرفتند، بعد دیگر مثل نخست وزیر با او برخورد کردند، مردم به رفراندوم دعوت شدند، همه در رفراندوم شرکت کردند، اینطوری نبود که همینطور برویم!! مردم پذیرفتند که باشد رأی می دهیم، این ها رفتار های تمدنی است، خیلی رفتار های منضبطی است؛ برخی تحلیل های جامعه شناس ها را می خوانم نمی دانم چرا این ها نمی فهمند، یا مطالعه نمی کنند انقلاب ها را؟ رسما میلیون میلیون می کشتند بعد از آن چیزی که اسمش انقلاب بود و در رمان های شان کاملا متجلی است.
#اعجاز_انقلاب
#رفتار_تمدنی
#اندیشه_انقلاب
#مکتب_امام
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.