📝چکیده تقریرات درس #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح_شیروانی
یادداشت شماره 1️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/90
یادداشت شماره 2️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/91
یادداشت شماره 3️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/92
یادداشت شماره 4️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/165
یادداشت شماره 5️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/228
یادداشت شماره 6️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/317
یادداشت شماره 7️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/517
یادداشت شماره 8️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/948
یادداشت شماره 9️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/991
یادداشت شماره 0️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1121
یادداشت شماره 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1140
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⬅️ ادامه دارد ...
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم #استاد_فلاح ☑️ یادداشت شماره 5⃣ ⚪️ #مقاله_دوم 🔷#فلسفه_سفسطه 🔘معمولا سف
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 6⃣
⚪️ #مقاله_سوم
#علم_و_ادارک
🔘 اگر کسی اصل ادراک عقلی را قبول نکند چگونه می خواهید با او حرف بزنید. در حالیکه شهید مطهری می گوید شما اگر معرفت شناسی نداشته باشید هستی شناسی ندارید. شما می خواهید او را به هستی شناسی دعوت بکنید که در پی کشف واقعیت است نه چیز دیگر. این هستی شناسی متهم است به شعر بافی و ایده آلیسم و جزم گرایی و افراطی گری و دگم اندیشی.
🔘 بحث از معرفت شناسی چند شکل است، این بحث از معرفت شناسی که علامه در مقاله سوم مطرح می کند، ناظر به مستشکل است. یک موقع شما می گویید اینجا یک دریاچه هست، الان نگاه می کنم می بینم نیست. یک موقع می گویی ادراک مادی است. وقتی می گوید علم مادی است هستی شناسی علم شد، خود مستشکل گزاره هستی شناسانه آورده است. وقتی مستشکل می گوید علم مادی است در واقع از هستی شناسی علم می گوید.
🔘 مرحوم علامه می گوید اگر بحث ها را اینطوری بکنی این بحث در فلسفه اسلامی در عقل و عاقل و معقول بحث می شود و آنجا اثبات می کنیم که علم مجرد است و شما دارید اشتباه می کنید. فلذا این از یک دسته از بحث های هستی شناسانه متاخر است.
🔘 این اشکال را در مقاله اول و دوم مطرح نکرد. آنجا بحث هستی شناسانه نیست، فرق است بین اینکه بگویید تصویر ذهنی آیا تصویر از خارج است یا سنخ این تصویر از چه جنسی است؟ ایشان اینجا می خواهد بگوید علم مطلقا مادی نیست، این در فلسفه اسلامی بحث قدیمی است شاید یک شبهه جدید هم این ها مطرح کرده بانشد ولی پرونده پرونده ای قدیمی است. و این هم به این معنا نیست که شناخت شناسی کلا متاخر از فلسفه است.
🔘 مباحث شناخت شناسی از مباحث هستی شناسی متاثر می شود. مثلا گاهی یک سری بحث های انسان شناختی در تحلیل های شما از شناخت تاثیر می گذارد. مستشکل واقعا اشکال شناخت شناسانه ای واقعا کرده ولی شما در مقام پاسخ از یک سری گزاره های انسان شناختی و نسبت روح با خارج استفاده می کنید مستشکل قانع می شود و می گوید عجب من این تلقی را نداشتم. شاید اگر بخواهد پافشاری بکند بتواند. ولی یک سری بحث های هستی شناسی که وسط می آوری او احساس می کند باید تحلیلش را عوض بکند.
🔘 یک دسته بحث های معرفت شناسی حتما مقدم بر هستی شناسی است. ولی این به معنای مقدم بودن مطلق شناخت شناسی بر هستی شناسی نیست؛ حتی به معانی وسیع تری می شود گفت که بحث های شناخت شناسی از هستی شناسی متاخر است. البته به این معنا که در همه جا می شود بحث معرفت شناسانه کرد و گفت این چیزی که تو ادعای شناخت می کنی را من توهم شناخت می دانم و آن را زیر سوال می برم، درست است که دسته ای از مباحث معرفت شناسی مقدم بر هستی شناسی است. در واقع اگر کسی بگوید که واقعیتی نیست بحث های هستی شناسی را شروع کرده است ولی اگر بگوید که شناخت واقعیت زیر سؤال است اینجا در بحث های معرفت شناسی است و این مقاله به همین معنای دوم از ارزش شناخت بحث می کند.
🔘 به همین دلیل مرحوم علامه به ماتریالیست ها می گوید که شما دارید بحث هستی شناسی می کنید و بحث های شما با دکارت و کانت فرق دارد.
🔘 پس می شود از زوایای مختلفی در مورد بحث شناخت بحث کرد، که حتی برخی زوایای آن بحث هستی شناسی بشود؛ خود بحث شناخت شناسی را نیز می توان از زاویه های مختلفی مورد بحث قرار داد مثلا از زاویه علم شناسی که خود علم شناسی هم پسینی و پیشینی دارد، و علم شناسی پسینی نیز چند جور است مثلا روان شناسی و جامعه شناسی رفتار عالمان. معرفت شناسی به معنای خصوص معرفت یک پویشی است که از ناحیه شناخت نباید بیرون برود، اگر شناخت را از جهت اجتماعی مورد بحث قرار دادی وارد بحث های جامعه شناسی می شود. آنجا اگر اقتدارات جامعه شناسی نداشته باشی درست نمی توانی بحث بکنی.
🔘شما می توانید شناخت را وسط بگذارید از زاویه های مختلفی بررسی بکنید، از زاویه حقوقی و تاریخی و ... و از زاویه فلسفی هم می توانید وارد بشوید، اینجا مستشکل از زاویه فلسفی وارد شده می گوید علم مادی است، مرحوم علامه می گوید جای این بحث اینجا نیست ولی شما چون گفتید مادی است و من می خواهم بگویم مجرد است می روم از فلسفه می آورم. سعی می کند فلسفه اش به چشم نیاید یک جورهایی اینجا بحث می کند که کمترین نیاز به مباحث فلسفی احساس بشود ولی این مستشکل بحث را آنتالوژیک کرده است. یک زاویه دیگر هم هست که از خود شناخت به شناخت نگاه می کنید آنجا اصل مباحث معرفت شناسی مطرح است.
🔵 مقرر: #عقیل_رضانسب / تهیه پست: #محمدعلی_نظری
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#صوت #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی 🗓 جلسه چهارم: 12 دی ۹۷ 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی @fvtt_ir
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
صوت و متن و خلاصه جلسه 1⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/59
صوت و متن و خلاصه جلسه 2⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/61
صوت و متن و خلاصه جلسه 3⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/66
صوت و متن و خلاصه جلسه 4⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/181
صوت و متن و خلاصه جلسه 5⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/324
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
⬅️ ادامه دارد ...
971020-ج.5-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی-LQ.mp3
15.61M
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
🎧 #صوت
🗓 جلسه 5⃣: 20 دی ۹۷
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی 🔘 #استاد_یوسفی 💻 #متن 🗓 جلسه 4⃣: 12 دی ۹۷ 🔵 پیاده سازی و تدوین: #سیدمرتضی
971020-ج.5-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی.pdf
501.8K
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
💻 #متن
🗓 جلسه 5⃣: 20 دی ۹۷
🔵 پیاده سازی و تدوین: #سیدمرتضی_شرافت
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#فقه_نظام_اقتصادی_اسلام #خلاصه #جلسه_چهارم 🚩در فقه نظام اقتصادی اسلام، برای پدیدهها و موضوعات، از
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلام
🔘 #خلاصه
🔘 #جلسه_پنجم
🚩استاد یوسفی در ابتدای جلسه ضمن بیان مختصر معنای سعادت و رفتار عقلایی که باید مبتنی بر مبانی و هدف باشد، به بیان منطق حرکت از مبانی به بناها در نظام سرمایه داری پرداختند:
🔷این منطق در نظام سرمایه داری محکم و قابل قبول است ولی ما معمولا فلسفه را خوب بحث می کنیم اما در حرکت به سمت بناها مشکل داریم. به همین خاطر بناهایمان با فلسفه مان سازگاری ندارد.
🔷هر ساختار اقتصادی با سه مولفه هدف اقتصادی، نوع مالکیت و نوع اصل رفتاری شناخته می شود.
🔹این مطالبی که در رابطه با ساختار نظام اقتصادی سرمایه داری بیان می شود، مربوط به تمام مکاتب و نحله های فکری این نظام است.
🔶در نظام سرمایه داری، بر مبنای خداشناسی، جهان شناسی، انسان شناسی و جامعه شناسی، هدف مشخص گردید. و بر مبنای هدف، نوع مالکیت و اصل رفتاری مشخص می گردد.
🔸رفتار اخلاقی و غیر اخلاقی بر اساس هدف مشخص می شود. اگر به سمت تحقق هدف باشد، اخلاقی است در غیر این صورت غیر اخلاقی.
🔷در نظام سرمایه داری مطابق با هدف، هیچ نهاد دینی و دنیوی حق ندارد مانع رسیدن انسان به حداکثر سازی منفعت شخصی مادی شود. و از اینجا اصل آزادی اقتصادی استخراج می شود.
🔷یکی از اصول برای دستیابی به این هدف، مالکیت فردی است.
🔷اصل دیگر، رقابت آزاد اقتصادی است. وقتی منابع اقتصادی محدود باشد و هم چنین خواسته های مادی انسان بی نهایت باشد، رفتار عقلایی اقتضا می کند که هرکس به سمت حداکثر کردن منفعت مادی حرکت بکند. در این شرایط، تزاحم منافع به وجود می آید. در این تزاحم وقتی کسب سود شخصی ارزش شد، هر فرد حق دارد برای کسب سود خویش مانع دسترسی دیگران به منابع شود. این نوع رقابت را رقابت داروینیستی می گویند که بر مبنای تنازع بقا است. اصل رفتاری رقابت آزاد، قانون جنگل است.
🔹این مفهوم رقابت متداول، هرگز از مبانی اسلامی استخراج نمی شود.
🔹در مرحله موضوع شناسی، واژه های رقابت، تبانی، رقابت آزاد اقتصادی، رقابت کامل، مسابقه اقتصادی باید از هم متمایز شود و بعد به تحلیل فقهی آن پرداخته شود.
🔹هر رفتار و رابطه مکلف با خدا یا با سایر مکلفین یا با منابع یکی از احکام تکلیفی پنج گانه را دارد و ممکن است حکم وضعی صحت و فساد و امثال این ها را داشته باشد. اینجا جای فقه اصغر است.
🔶نظام سوسیالیستی: وقتی مشکلات نظام سرمایه داری بروز کرد، سوسیالیست ها گفتند منشا گرفتاری ها حداکثر کردن منافع مادی شخصی و مالکیت خصوصی است.
🔸منشا مالکیت خصوصی، سرمایه است. در حالی که سرمایه عقیم است و مولد نیست. و تنها عامل تولید نیروی کار است. اینها مالکیت خصوصی را کلا نامعتیر شمردند.
🔸هر کس به مقدار توان باید کار کند و به مقدار نیاز بهره مند شود.
🔷در تولید دو عامل وجود دارد که از ترکیب اینها تولید به وجود می آید: کار و سرمایه. اساسا یکی از سوالات بسیار مهمی که تعیین کنده نوع نظام اقتصادی است، این است که هر کدام از این عوامل چه سهمی باید ببرند؟
🔹از نظر نظام سرمایه داری تمام تولید سهم صاحب سرمایه است. و نیروی کار خودش به عنوان یکی از ابزار تولید فقط اجرت دریافت می کند.
🔹🔹یعنی در دوران رونق، سود مازاد عاید سرمایه دار می شود و نیروی کار دستمزد ثابت را می گیرد. در دوران رکود هم سرمایه دار نیروی کار را اخراج می کند.
🔷 ما معتقدیم اگرچه سرمایه عقیم نیست ولی باید به میزان نقش خودش در اقتصاد بهره مند شود. و همچنین سرمایه باید مثل خون در جامعه جریان یابد یعنی در اختیار نیروهای فعال حقیقی قرار گیرد. ما هم برای سرمایه نقش قائلیم و هم برای نیروی کار.
🔵 تهیه پست: #سیدمرتضی_شرافت
📍موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📌 @fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ #کلام_استاد ☑️ #درباره_ميلاد_ملاصدرا 🔘نام پدر ملاصدرا ابراهيم بود. سينه به سينه نقل شده است كه
✅ #کلام_استاد
☑️ #فضای_فلسفی_دوران_تحصیل_ملاصدرا
🔘در آن دوران، در نگاه كلان به هستي، نظرية ذوق تاله غالب بوده است؛ اين نظريه در مكتب شيراز متولد شد. محقق دواني در حاشيهاش بر شرح تجريد و برخي آثار ديگر، نظريهاي را مطرح كرده است كه با عنوان ذوق تاله آن را ميشناسيم. اين نظريه در فكر فلسفي جريان يافت تا به ميرداماد رسيد و او آن را پذيرفت. ميرداماد ايرادهايي بر نظرية ذوق تاله دواني ميگيرد، با اين حال آن را ميپذيرد. ملاصدرا نيز پيش از آنكه به اصالت وجود دست يابد، يعني در ايامي كه به اصالت ماهيت معتقد بوده، به همين نظريه تمايل داشته است. اصالت ماهيت در فضاي كلان هستيشناختي تبديل ميشود به نظرية ذوق تاله. در اين دوران، در مسالة نگاه كلان به هستي، نظرية ذوق تاله، كه البته رگهاي عرفاني دارد، غالب بوده است.
📝(برگرفته از جلسه سوم دروس حكمت متعاليه)
#استاد_یزدانپناه
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
971005-درس اخلاق استاد وطن خواه-LQ.mp3
14.54M
📻 #صوت
#درس_اخلاق
#استاد_وطن_خواه
🗓 تاریخ جلسه: 1397/10/05
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
🎙🎙🎙صوت سخنرانی استاد فلاح در مراسم فاطمیه 97 مجمع شهید اژه ای اصفهان
با موضوع🔰 #مقام_مردم در انقلاب اسلامی 🔰
#مردمسالاری_دینی
#اندیشه_اجتماعی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
سخنرانی - شب دوم - حجت الاسلام فلاح.mp3
15.53M
🔰 #مقام_مردم در انقلاب اسلامی 🔰
#استاد_فلاح
شب دوم
#مردمسالاری_دینی
#اندیشه_اجتماعی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.