eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 9⃣سال ۱۳۴۱ یک #روحانی_جامع‌الشرایط که در مکارم و ارزش‌های والای او جای س
💠سلسله جستارهای 🔟شما این‌ها را با امام کنید. این را، فاصله‌ی زمین و آسمان بگوییم؟ فاصله‌ی بین با بگوییم؟ این فاصله را چگونه تعبیر کنیم؟ أصلاً فاصله‌ی معنوی بین و را چگونه می‌شود ترسیم کرد و چه کسی را می‌شود در این زمینه‌ها با امام مقایسه کرد؟ أصلاً شخصیت امام یک چیز عجیب و واقعاً استثنایی است. نه پیش از او چنین کسی آمده و نه گمان می‌کنم بعد از او، چنین کسی بتواند بیاید، یا تا آن حدود پرواز کند. مثل او که هیچ؛ تا آن حدود هم کسی نمی‌تواند پرواز کند. ۷۲_۰۲_۲۷ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
971020-ج2-جلسه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت-LQ.mp3
13.54M
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت #استاد_فلاح_شیروانی #صوت 🎧جلسه دوم 🗓1397/10/20 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
2الگو 20ــ10ــ97.pdf
577.5K
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت #استاد_فلاح_شیروانی #متن 📝جلسه دوم 🗓1397/10/20 🔵 پیاده سازی و تدوین: #امیرحسین_سعیدی_صابر 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
🏴دستت به آب لب نزد و لب به آب، دست 🏴حیران نهاده‌ای به لب انگشت آب را 🔻وفات مادر ادب، حضرت ام البنین علیها السلام را به همه محبین تسلیت عرض می نماییم و با اهداء صلواتی چشم امید به عنایت فرزند بی بدیلش، حضرت اباالفضل العباس علیه السلام می بندیم. .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 6⃣ #بخش ششم حجت الاسلام و المسلمین #فل
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " یا معنویت انقلابی " 7⃣ هفتم حجت الاسلام و المسلمین : 🔰: خب این دو[اندیشه و دانش] چگونه، از هم تفکیک می‌شوند؟ اساسا فکر می‌کنم که در فرهنگ ما تفکیک این دو سخت باشد، در جامعه علمی ما هم تفکیک این دو از یکدیگر سخت است، متأسفانه در تجربه‌های حیات روبه تعالی خودمان نتوانستیم که این دو را به خوبی از یکدیگر تفکیک کرده و نقش هر دو را ببینیم، الان فرصت نمی‌شود تا توضیح دهم که اندیشه چه عنصر و پدیده انسانی و اجتماعی است و دانش چه عنصر و پدیده انسانی و اجتماعی است، اما نشناختن این، آثار بسیار بدی دارد، یعنی یکی از آبشخورهای روکود در تولید علم تمدن گرا را همین می‌دانم که در تفکیک بین اندیشه و دانش موفق نبوده‌ و انجام نداده‌ایم. کلام را در چهره یک اندیشه می‌توان مشاهده کرد، همچنین در چهره یک رشته تخصصی با ادبیات خاص و دیسیپلین سخت گیرانه علمی، روند کند تعریف مسأله، تجمیع دیتا و منابع و چکش کاری و خلق یک نظریه و فرضیه به عنوان یک رشته تخصصی و دانش می‌توان دید و به عنوان یک پویش اجتماعی نیز می‌توان مشاهده کرد. آن چهار ساحتی که گفته شد از همین سه چهره تغذیه می‌کند؛ کلام به عنوان یک اندیشه می‌تواند یک پارادایم معرفتی در محیط علمی باشد و این واقعیت دارد، یعنی واقعا این گونه است. الان فیلسوف، ادیب، فقیه و اخلاقی، همه از یک پارادایمی در محیط فکر شیعی تغذیه می‌کنند، این همان اندیشه‌ای است که معاد و واقعیت گرایی در آن وجود دارد، آن پارادایم و بستر نظری که در همه علوم حضور دارد، بسیار سرنوشت ساز است و به اصطلاح باعث می‌شود که مسأله‌ای را مسأله بدانید، آن پارادایم سبب می‌شود که چیزی را روش حل و برخی امور را دیتا و پیش فرض و مبنا بدانید، از این رو بسیار سرنوشت ساز است، خب چه کسی به این مهم می‌پردازد، بنابراین بایستی به این مسأله توجه شود. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 🔟شما این‌ها را با امام #مقایسه کنید. این #فاصله را، فاصله‌ی زمین و آسمان
💠سلسله جستارهای 1⃣1⃣ تنها و به تنهایی یک - «إن ابراهیم کان أمة» - خودش تنها یک امّت بود؛ با شکوه تنهایی یک تک‌درخت، در یک کویر لَم‌یَزرَع که بر توفان‌ها و شن‌ها و آفتاب‌های داغ و سوزان و تشنگی‌ها و بی‌آبی‌ها پیروز می‌شود و فضا را سرسبز و معطّر می‌کند، ایستاد. ۶۳_۰۹_۰۳ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 3⃣2⃣#یادداشت بیست و سوم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان
بسم الله الرحمن الرحیم 4⃣2⃣ بیست و چهارم 🔰تأملی در مختصات ()/ هفتم 💠 انقلاب اسلامی 1⃣ دعوت حضرت امام از روحانیت برای و مشکلات 🔸 حضرت امام دانشمندان اسلامی را به امتداد بخشی به دانش‌های دینی دعوت نمود و راه آن را حضور فعال و مسئولانه در متن این مسائل و مشکلات ببیند 🔸حضرت امام ره در : «ما بايد بدون توجه به غرب حيلهگر و شرق متجاوز و فارغ از ديپلماسى حاكم بر جهان در صدد تحقق فقه عملى اسلام برآييم و الّا مادامى كه فقه در كتاب‌ها و سينه علما مستور بماند، ضررى متوجه جهانخواران نيست. و روحانيت تا در همه مسائل و مشكلات حضور فعال نداشته باشد، نمىتواند درك كند كه براى كافى نيست. حوزهها و روحانيت بايد نبض تفكر و نياز آينده جامعه را هميشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهياى عكس العمل مناسب باشند. چه بسا شيوههاى رايج اداره امور مردم در سالهاى آينده تغيير كند و جوامع بشرى براى حل مشكلات خود به مسائل جديد اسلام نياز پيدا كند. علماى بزرگوار اسلام از هم اكنون بايد براى اين موضوع فكرى كنند.» 🔸 این خیلی مهم است که روحانیت باید درون مسئله زندگی کند؛ باید آن مسئله، مسئله‌ی خودش بشود، والا با کارهای پژوهشی سفارشی چیزی از آب در نمی‌آید. هرکسی کار اساسی کرد وضعیتش این‌طور بود ، تمام وجودش را بسیج کرد به یک مسئله‌ی عمیق جواب داد، و شدنی است و خداوند راه بازکرده است. 2⃣ عقب بودن دانش‌ها از موقفی که حضرت امام داشت عملیات می‌کرد 🔸 اما دانش‌ها درجایی ایستاده بودند و حضرت امام در منطقه‌ای بسیار جلوتر از موقف دانش‌های اسلامی در دل واقعیت های تلخ و دشوار آن روز عملیاتی را علیه هجمه‌های گسترده، متنوع و پیچیده‌ی عالم علیه دین مبین اسلام و سعادت دنیایی و اُخروی بشر تعریف کرده بود. 3⃣ توقف میراث علمی اسلامی و نرسیدن به آستانه نیازهای یک انقلاب 🔸# توقف_میراث_علمی اسلامی و به آستان توفنده و جامع و نظام انقلابی نرسیدن نارسایی سختی را دامن می‌زند. 4⃣ آزاری که رهبر اسلامی ما از این فاصله میرا علمی و نیازهای انقلاب می‌دید 🔸 فاصله میان دانش‌های مرسوم اسلامی و میدان این یک نارسایی بسیار سخت است، اینکه دانش‌ها درجایی دورتر از عرصه‌ی مبارزه با طاغوت ایستاده بودند؛ یک رهبر اسلامی و جامعه‌ای را که بنا داشت به نام اسلام قیام کند و دورانی که برای انقلابی بودن رو به فرهنگ بیگانه داشتند، نسخۀ جدیدی از انقلابی‌گری ارائه نماید، سخت می‌آزرد. 🔷 این همان چیزی است که سال‌ها است به‌عنوان خلأ نظری یا انقلاب اسلامی از آن یاد می‌شود.🔷 🔸 دانش‌های غربی‌خودش را به صحنه‌ی واقعیت‌های اجتماعی از طریق اندیشه‌ها و می‌رساند یعنی یک مسیر متصلی است، به وسیله‌ی دانش‌های کاربردی چنگ می‌زند به واقعیت‌ها و سعی می‌کند واقعیت‌ها را رقم بزند، ویرایش بکند، صحنه را عوض بکند. 🔸 اما دانش‌های اسلامی چه؟ اینجا ما دانش‌های کاربردی نداریم، این فاصله و گسل هست، درنتیجه چه اتفاقی می‌افتد؟ این را به شما می‌گویم تا اشک بریزید ببینید جلوی این اتفاق را بگیرید، عزیزان الآن این اتفاق می‌افتد؛ با نام خدا و حضرات اهل‌بیت و کتاب و سُنت شروع می‌کنیم می‌آییم موقعی که می‌رسیم به آن شکاف می‌رویم به سمت دانش‌های کاربردی غربی، بعد هم هر چه نگاه می‌کنیم می‌بینیم هر که می‌خورد دارد می‌رقصد دارد! 🔴 شماتیک خلأ تئوریک که بعد از این پست می آید را مشاهده بفرمایید👇👇👇 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 7⃣ #بخش هفتم حجت الاسلام و المسلمین #ف
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " یا معنویت انقلابی " 8⃣ هشتم حجت الاسلام و المسلمین : 🔰حضور کلام به عنوان اندیشه در حیات و محیط علمی و حیات و محیط اجتماعی عرض من این است که از کلام به عنوان اندیشه در محیط علمی، حیات اجتماعی و عمومی جامعه می‌توان استفاده کرد، طبیعتا اگر اولی، مقداری زبان علمی دارد، دومی دیگر نباید به همان صورت زبان علمی داشته باشد و ما با این اندیشه هویت جامعه را رقم می‌زنیم و هویت عنصر بسیار مهمی است. شهید مطهری در این باره می‌گویند، اگر جامعه‌ای شخصیت و فلسفه مستقل حیات نداشته باشد، در معرض هضم شدن قرار می‌گیرد. شما اگر اندیشه‌ای به جامعه ندهید، این جامعه دیگر به سمت تمدن حرکت نمی‌کند، برای این که به سمت تمدن جدیدی بروید، ابتدا بایستی خلق یک هویت جدید داشته باشید و این هویت از اندیشه جامعه تغذیه می‌کند. در چهره اندیشه و در ساحت علمی و حیات مستقل اجتماعی، کلام را به عنوان یک رشته تخصصی در محیط‌های آکادمیک و به عنوان یک پویش اجتماعی می‌توان رصد کرد. کلام اساسا به معنای گفت وگو است و این با ظهور دین اسلام و در میان زندگی بشر آمدن پیامبر گرامی اسلام شکل گرفت، همه مردم مشغول گفت‌وگوی دینی بودند، چون مردم دین را انتخاب کردند، دائما مشغول انتخاب و به دنبال فهم دین بودند، با یکدیگر محاجه کرده و حرف‌های خود را نزد رسول اکرم(ص) می‌آوردند. یکی از خطاهایی که صورت گرفته است، تبدیل کلام به دانش و بیرون کشیدن این پویش از میان مردم به عنوان علت اساسی پویایی حیات دینی بوده است، اوایل انقلاب را نگاه کنید که تصویر آن همواره برای ما دلکش و جذاب است، سر کوچه در مساجد، حسینیه‌ها، مدارس و دبیرستان‌ها همه در حال بحث و گفت وگو بودند، البته همه گفت‌وگوی دینی نبود، سیاسی هم بود، اما گفت‌وگوی دینی هم جریان داشت و این را بایستی ادامه می‌دادیم. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
دوره آموزشی عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا 💠حجت الاسلام فلاح 🔰روند اسلامی سازی نظامات اجتماعی از منظر امامین انقلاب 5شنبه مورخ 2 اسفند ماه 13:30 الی 15:30 🎙صوت جلسه 🔴کیفیت متوسط 🌐https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi/1191 🔴کیفیت پایین 🌐https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi/1197 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
فایل فوق بیانیه گام دوم انقلاب رهبری می باشد که به همت برادر #وحیدرضا_طراوت تهیه و تنظیم شده است.
❓ تحلیل شما از به عنوان فعل گفتاری رهبری چیست؟ به نظر شما چه غرضی را رهبری از ارائه این بیانیه دنبال میکنند؟ ❓ تحلیل شما درباره مفاد و محتوای بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟ ❓چه راهبردها و چارچوب اقداماتی را برای فراگیری و گفتمان سازی این بیانیه پیشنهاد می دهید؟ ❓چه راهبردها و چارچوب اقداماتی را برای رسیدن به اهداف این بیانیه پیشنهاد می دهید؟ ❓نقش مجموعه های خودجوش علمی و فرهنگی در عملیاتی شدن این بیانیه چه می دانید؟ 🙏منتظر شنیدن نظرات و پاسخ های شما به این پرسش ها و انتشار آن با نام شما در کانال مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام خواهیم بود __________________________________ 🌐ارتباط با مسئول کانال جهت ارسال نظرات شما: Admin: @Sammmostafa _________________________________ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
❓ تحلیل شما از #بیانیه_گام_دوم_انقلاب به عنوان فعل گفتاری رهبری چیست؟ به نظر شما چه غرضی را رهبری از
🔰1⃣پیام وارده از برادر حمیدرضا . 💠چهل سالگی انقلاب یعنی بروز هویت جدید انسان اکبر، هویتی که ذاتش با تحقیر و کوچک بینی ولایت طاغوت همراه است. 💠پیشرفت در نظام ارزشی جدید انسان اکبر، مقوله ای تشکیکی است که حرکت در آن هرچند کم، غیرقابل بازگشت است، اما در نظام توسعه، حرکت رو به جلو نه تنها بازگشت پذیر است بلکه با اندک بازگشتی از نقطه صفر اولی نیز پست تر قرار خواهد گرفت.این عملکرد برپایه حیوانیت لابشرط است. 💠تاریخ ملت ایران در قرنهای آتی مطمئنا به خود خواهد بالید که تنها قرارگاه ثبات یافته مقابله با ابرطاغوت های عالم دنیا شد و الم ولایت الله را بلند ساخت. 💠در ذیل یک حکومت انسانی، انسان اکبر همان طور که حیوانیت او لابشرط است، هویت نورانی خلیفه اللهی او نیز لابشرط است. 1357 انقلاب درونی انسان اکبر است و هرچه که این انسان بالغ تر گردد، صیرورت انقلاب در او جلوه گری بیشتری میکند. امروز این انسان، چهل ساله شده و چهل در مبانی رشد معنوی نقطه پرتاب انسانیت است. صدرا بیان میکند که تقریبا همه افراد اگر قادر بر جهاد اکبر شوند رشد انسانیت آنها بعد از چهل سالگی رقم خواهد خورد. از قدر متیقن های این قاعده، حضور و حرکت جوهری تحت سیطره ولایت تکوینی و الهی عالم است. انسان اکبر اگر لحظه ای از سیطره ولایت فطریش قطع گردد در سلطه ولایت طاغوت نزول خواهد کرد و هر خطوه حرکت در آن برابر با تعمیق حیوانیت او و دور شدن از وادی الهی است.(ولا تتبعوا خطوات الشیطان) 💠چهل سالگی یعنی بلوغ فرماندهی مقابله با حقیقت ابلیسیه ای که امام عارف ما در شرح حدیث جنود عقل و جهل از آن بحث میکند، حقیقت آدمیه، در آنجا بر پایه عقل مخلوق الهی انگونه شرح داده میشود در که درخلقتش اولین رسالت فرماندهی مقابله با مستکبرینی است که به جبر دروازه های جهنم را به روی بشریت بازکرده و به سمت آنها مجبور میکنند. چهل سالگی انسان اکبر زمان به کار گیری 75 لشکریان عقل در مقابل جهل عالم است، جهلی که استعمار ظالمانه قلوب به دنبال دارد. 💠انقلاب اسلامی در ورود به وادی عقلانیت کبیر تنها رسالتش را، برپایی نهضت تحقیر و مقابله با جهل زمانه گذاشته و بستن درهای جبر ابلیسی در دهه های پیش رو را با یک روح جهادگر در تقابل حق و باطل تکوینی، در اولویت قرار داده است. 💠از آنجا که رهبری در جلسات و نشست های راهبردی فکر را به عنوان اولین عرصه پیشرفت مطرح کردند با تفصیل فوق می توان اینگونه نتیجه گرفت که اولین ساحت مقابله با جریان کفر که مصداق بارز آن جریان غرب است، رشد فکری و اندیشه ای اجتماع مومنین است، فکر آن زمان که به افق های بلند انسانی دست یابد یک حرکت براق گونه رقم خواهد زد آن گونه که تنها حرکتش، انقلاب ها در تاریخ ایجاد خواهد کرد. 💠گفتمان روح الله که امروزه چهل سال است که توانسته ابر اندیشه های ضالّه را به سخره و ذلت در خاکریز های جنگ نرم بکشاند، ناشی از ظهور اتم یک ارزش بشری است و آن چیزی جز تعالی اندیشه نیست. 💠زور و فریب برای جهنمی کردن عده ای از اجتماع بشری زمانی معنا پیدا میکند که اندیشه در اسارت نفس طاغوت قرار گیرد و ذبح شده جنگ روانی این معرکه باشد. 💠شاید بتوان تنها راهبرد جبهه طاغوت در حرکت منفعل فعلیش، همین امر دانست یعنی «اسارت اندیشه»؛ اسارتی که نه تنها ارزش ها و ناهنجاری ها را در نظام فکری او متغیر خواهد کرد، بلکه منظومه ای کور و غیر مولد بر نگاه او استوار خواهد ساخت. 💠باز تولید مدرج و لایه ای گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی ابتدایی ترین تاکتیک مقابله با حرکتی است که ذکر آن گذشت. 💠تحقق قریب این رسالت را می توان از همین روزهای اخیر استشمام کرد، آنگاه که پرورش یافتگان دست این انسان چهل ساله، صدرزاده ای میگردد که تکنولوژی پیچیده ی یک هواپیمای جنگی را با علف و الاغ سواری تحقیر میکند و افق پیشرفت را مقاومت در برابر کفر و اسکتبار می بیند؛ آنگاه که جهان بینی الهی در نگاه جوان ها به نحوی رقم می خورد که در آرزو و دعاهایشان شهادت در تقابل با یهود ظالم تمنا میکنند. 💠این رشد از انسانیت استشمام قریب الوقوع رسالت اخیر است. شاید یکی از رایحه های این کریمه «نصر من الله و فتح قریب» همین باشد. 25بهمن ماه 97 به مناسبت سالروز چهل سالگی انقلاب و تبیین یکی از جملات بیانیه «گام دوم انقلاب» https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 8⃣ #بخش هشتم حجت الاسلام و المسلمین #ف
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " یا معنویت انقلابی " 9⃣ نهم حجت الاسلام و المسلمین : 🔰کلام بسان یک پویش اجتماعی در قامت گفتگوی دینی و مذهبی البته علل طبیعی پدید آمد، با این که معماران حیات نوین ما کاملا طرفدار این داستان بودند و ابدا از حرف‌های متفاوت نترسیده و نمی‌رنجیدند، اما متأسفانه صحنه حیات اجتماعی ما به دلیل امنیتی شدن بیش از حد فضا و هجمه‌ها و حمله‌هایی که به ما شد، فضا را ناجوانمردانه کرد و ما مجبور شدیم حیات اجتماعی را این گونه جمع کنیم، وگرنه همان روش را باید ادامه می‌دادیم. اگر کلام را در چهره گفت‌وگوی دینی مشاهده کنید، پیوندی جدی با آزاداندیشی پیدا می‌کند، به آزاداندیشی در اندیشه حضرت آقا مراجعه کنید، چیزی که خود من جمع‌بندی کرده‌ام این است که از نظر ایشان آزاداندیشی مساوی با انقلابی گری و انقلابی گری مساوی با آزاد اندیشی است، واقعا برداشت قاطع من این است. از این به بعد انقلاب را فقط با آزاداندیشی می‌توان پیمود، اگر ما تئوری پایه امام راحل را مردم سالاری دینی می‌دانیم، کما این‌که می‌دانیم وحضرت آقا هم تأکید پشت تأکید داشته و هر موقع به این مسأله رسیدند، گفته‌اند که «از بن دندان معتقد به مردم سالاری دینی هستم » و اساسا همین هم است، چراکه آزاد اندیشی بسیار ضروری است. اصلا بدون مردم نمی‌توان جلو رفت و اگر شما می‌خواهید که مردم در معماری حیات، دخالت داشته باشند، باید فضا را آزاد کنید و اگر می‌خواهید حرکت ما دینی باشد، باید یک آزاداندیشی دینی رقم بزنید، یعنی یک کلام به معنای گفت وگوی دینی باید رقم بزنید،[حال این‌جا حقیقتا بحث‌های مفصلی دارد] که چگونه باید آن را دید؟ آیا نقش معرفت زا دارد، یا خیر؟ پیوند آن با محیط‌های آکادمیک ما چیست؟ آیا ورودهای تخصصی در این فضا می‌توان داشت یا خیر؟ و... بحث‌های مفصلی دیگری که در این زمینه داریم. اما چطور با انقلاب پیوند می‌‌خورد، ببینید، حیات نوینی که در آن وارد شدید، این حیات از حضور انسان تغذیه می‌کند، شما می‌خواید انقلابی باشید و حیات بشر را شخم بزنید که اگر چیزی در جایی گیر کرده باشد، بیرون بکشید، به همین خاطر نیاز به نیرو، آدم، انسان و حضور نفس و نَفَس دارید. چه کسی می‌خواهد این کارهای را انجام دهد، این جا است که آن شخصیت مطرح می‌شود، این با چه فکری می‌خواهد به صحنه وارد شود، کلام موظف است که به او اندیشه دهد، این شخص با اندیشه متفاوتی که پیدا کرده است، باید آن جا رفته و متفاوت‌تر از همه در حیات بشری عمل کند. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🎙صوت جلسه 🔷دوره آموزشی عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا 💠حجت الاسلام فلاح 🔰روند اسلامی سازی نظاما
عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا-ح.فلاح-971202.MP3
28.82M
🎙صوت جلسه 🔷دوره آموزشی عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا 💠حجت الاسلام فلاح 🔰روند اسلامی سازی نظامات اجتماعی از منظر امامین انقلاب 🔴کیفیت پایین #پژوهشگاه_فقه_نظام #پژوهشکده_شهید_صدر #موسسه_فرهنگ_و_تمدن_توحیدی https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 9⃣ #بخش نهم حجت الاسلام و المسلمین #فل
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " یا معنویت انقلابی " 🔟 دهم حجت الاسلام و المسلمین : 🔰انقلاب اسلامی، حقیقتی شبیه افسانه ها کما این که انقلاب ما، بسیار انقلاب منضبطی بود، همه در حال ظلم به انقلاب ما هستند و خود ما هم در این ظلم مشارکت می‌کنیم، ما بسیار انقلاب تمیزی انجام دادیم، مردم ما جایی را آتش نزده و به دنبال قتل و غارت دیگران نبودند، اساسا امر عجیب و افسانه است. ما همیشه منتظر غربی‌ها هستیم که از ما تعریف و تمجید کنند، خب آنها نمی‌گویند و تمجید و روایت صادقانه نمی‌کنند، خود ما باید روایت صادقانه داشته باشیم، اصلا انقلابی شبیه این وجود ندارد، انقلابی که مدیریت شده است، اساسا هیچ کس ادعا نمی کند که انقلابی را مدیریت کرده باشد، اما انقلاب اسلامی هم کاملا مردمی بوده و هم کاملا مدیریت شده است و دلیل آن این است که شخصیت تحت تربیتی به نام شخصیت ایرانی شیعه مسلمان پشت انقلاب اسلامی بوده است و اساسا انقلاب رفتار طبیعی شیعه بوده است، به همین خاطر تا این اندازه منضبط و تمیز است. خیلی عجیب است که با فرمان بس است، همه می‌ایستند و با دستور گل دهید، همه به ارتشی‌ها گل می‌دهند، اصلا چیز عجیبی است، گویی ارکستی است و همه تحت برنامه بوده‌اند، واقعا افسانه است، توان این را نداریم که این افسانه‌ها را باور کنیم. این افسانه‌ای که ملت ایران که تاکنون هم آن را حفظ کرده است، با وجود این جریان‌های لیبرال واگرا که دائما در حال نابود کردن انقلاب اسلامی بوده‌اند، مردم ما انقلاب را نگه داشته‌اند و تا همین امروز انقلابی بوده‌اند. حال اگر می‌خواهید که مردم پای این انقلاب بأیستد، بایستی به آنها تغذیه برسانید، اگر بنا است که کلام پشت هویت و حیات اسلامی باشد، باید طعام برای آنها فراهم باشد، به آنها طریقه فکر کردن و چگونه نگاه کردن به انسان‌ها و جهان اسلام گفته شود، بنابراین کلام به این معنا، کلام انقلابی است که از نان شب واجب‌تر است. در مقایسه کلام انقلابی با کلام‌های رایج باید گفت که کلام رایج بارها و بارها خدا را اثبات کرده است، یا دائما در پی اثبات امامت حضرت امیر(ع) است، در حالی که نیازی به این‌گونه اثبات کردن نیست، ایشان حقیقتی هستند که اگر مردم را به پای آن حقیقت برسانید و بعد تصویر آقا امیرالمؤمنین(ع) را به آنها نشان دهید، می‌گویند ما همین را می‌خواستیم. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🏴 حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی رحلت فقیه پارسا و عالِم ربانی آیت الله حاج شیخ محمد مؤمن را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است: ◾️ بسم الله الرحمن الرحیم انالله و اناالیه راجعون ◾️ با تأسف فراوان خبر رحلت عالِم ربانی و فقیه پارسا و پرهیزگار آیة الله آقای حاج شیخ محمد مؤمن قمی اعلی‌الله مقامه را دریافت کردم. این ضایعه‌ئی برای حوزه‌ی علمیه است. ◾️ مقام علمی و پرورش شاگردان برجسته در کنار تقوا و اخلاص این عالم بزرگوار، و نیز وفاداری و تعهد انقلابی و اجتماعی، شخصیت جامعی از ایشان ساخته بود. سابقه‌ی مبارزاتی ایشان به پیش از انقلاب برمیگردد و خدمات انقلابی ایشان در تمام دوران چهل ساله مستمراً ادامه داشته است و در دوره‌های متعدد و متوالی یکی از ارکان مهمّ شورای محترم نگهبان بوده‌اند. اینجانب درگذشت ایشان را به خاندان گرامی و فرزندان مکرّم و دیگر بازماندگان و نیز به حضرات علمای اعلام حوزه‌ی مقدس قم و بخصوص شاگردان و دوستان ایشان و به عموم مردم عزیز شهر قم تسلیت عرض میکنم و مغفرت و رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم. سید علی خامنه‌ای ۳ اسفند ۱۳۹۷ .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 🔟 #بخش دهم حجت الاسلام و المسلمین #فلا
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " یا معنویت انقلابی " 1⃣1⃣ یازدهم حجت الاسلام و المسلمین : 🔰جمود مسائل دانش کلام، مهمترین دلیل انفعال آن مسأله‌های ما عوض شده است، باید بدانیم که چه‌کار کنیم، ما مسلمانیم و در حال زندگی بوده و مسأله‌های متفاوتی داریم، اما هنوز هم در حال حل کردن مسأله‌های چندصد سال گذشته در کلام هستیم، از این رو قطعا کلام انقلابی یکی از چهره‌های کلام جدید[به تعبیر شهید مطهری] است. کلام جدید تعاریف متعددی دارد و یک تعریف آن، کلامی است که مسأله‌های آن جدید باشد، خب کلامی که مسأله آن حیات انقلابی و حیات شکوفایی فردا است، کلام جدید است و این حیاتی که اشاره شد، اسم آن زندگی انقلابی است. بنابراین کلام باید در افق زبان عمومی باقی بماند و به پویشی فراتر از محیط‌های علمی تبدیل شود، کلام به معنای گفت وگوی دینی اساسا یک زندگی و نوعی زیستن است، اساسا خود آزاد اندیشی نوعی زیستن است و همان‌طور که گفته شد، کلام با آزاد اندیشی پیوند وسیعی دارد، آزاداندیشی افق گشای حیات مردم سالارانه دینی است. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 3⃣1⃣#او فهمید که #انسان می‌تواند زمین و زمان را #عوض کند و قدرت دارد که
💠سلسله جستارهای 4⃣1⃣حضرت قدّس‌سرّه دریافت که است. بسیاری از بزرگان قائل به بودنده‌اند؛ اما معتقدان به بسیار کم هستند... حضرت قدّس‌سرّه نه‌تنها قائل به بود، بلکه به گسترش آن نیز اعتقاد داشت و أصولاً فقه او بود؛ یعنی او فقه را درک می‌کرد و آن را به‌عنوان می‌شناخت و خود را فقه می‌دانست. ص۲۹۰ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 4⃣2⃣#یادداشت بیست و چهارم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیب
بسم الله الرحمن الرحیم 5⃣2⃣ بیست و پنجم 🔰تأملی در مختصات ()/ هشتم ✅ ✅ 💠 انقلاب اسلامی 5⃣ از پر نشدن این خلأ توسط جامعۀ علمی 👈 ما را داشتیم بعد از فتنه‌ی 88 آقای حجاریان؛ حالا نمی‌دانم روی حساب زرنگی بود یا متحول شده بود، آمد گفت که این فتنه زیر سر بود. ما واقعاً نفهمیدیم این به خاطر زرنگی بود یا چیز دیگری؛ البته بعد این مصاحبه آزادش کردند، نفهمیدیم زرنگی کرد بالاخره هیچ‌چیز را گردن نگرفت ولی یک حرف خیلی اساسی زد. 👈 بعدش حضرت آقا این سخنرانی را کرد، یعنی به‌سرعت حضرت آقا استقبال کردند انگار یک‌چیزی گلویش گیرکرده بود تا این را گفت حضرت آقا یک سخنرانی کرد علیه علوم انسانی؛ ⚠️ حضرت آقا: «آن حقيقت اول كه گفتيم نظام مستظهر به است، به خاطر اين است كه سياسى و نظريه‌پردازى در همه‌ى جريانهاى اداره‌ى يك ملت و يك كشور در به عهده‌ى علماى دين است.آن كسانى مي‌توانند در باب نظام اقتصادى، در باب مديريت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربيتى و مسائل فراوان ديگر نظر اسلام را ارائه بدهند كه متخصص دينى باشند و دين را بشناسند. اگر جاى اين نظريه‌پردازى پر نشد، اگر علماى دين اين كار را نكردند، نظريه‌هاى غربى، نظريه‌هاى غيردينى، نظريه‌هاى مادى جاى آنها را پر خواهد كرد. هيچ نظامى، هيچ مجموعه‌اى در خلأ نمي‌تواند مديريت كند؛ يك نظام مديريتى ديگرى، يك نظام اقتصادى ديگرى، يك نظام سياسى ديگرى كه ساخته و پرداخته‌ى اذهان مادى است، مى‌آيد جايگزين مي‌شود؛ همچنان كه در آن مواردى كه اين خلأها محسوس شد و وجود داشت، اين اتفاق افتاد.» ⚠️ ادامه بیان حضرت آقا: «اينكه بنده درباره‌ى علوم انسانى در دانشگاه‌ها و خطر اين دانش‌هاى ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها، هم به مسئولان - به خاطر همين است. اين علوم انسانى‌اى كه امروز رائج است، محتواهائى دارد كه ماهيتاً معارض و مخالف با حركت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متكى بر جهان‌بينى ديگرى است؛ حرف ديگرى دارد، هدف ديگرى دارد. وقتى اين‌ها رائج شد، مديران بر اساس آن‌ها تربيت مي‌شوند؛ همين مديران مى‌آيند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد كشور، در رأس مسائل سياسى داخلى، خارجى، امنيت، غيره و غيره قرار مي‌گيرند. حوزه‌هاى علميه و علماى دين پشتوانه‌هائى هستند كه موظفند نظريات اسلامى را در اين زمينه از متون الهى بيرون بكشند، مشخص كنند، آنها را در اختيار بگذارند، براى برنامه‌ريزى، براى زمينه‌سازى‌هاى گوناگون. پس نظام اسلامى پشتوانه‌اش علماى دين و علماى صاحب‌نظر و نظريات اسلامى است؛ لذا نظام موظف به حمايت از حوزه‌هاى علميه است، چون تكيه‌گاه اوست.» (29/ 07/ 1389) بيانات در ديدار طلاب، فضلا و اساتيد حوزه علميه قم https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .