eitaa logo
کلام معصومین علیهم السلام
1.7هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
655 ویدیو
116 فایل
کلام و ادعیه معصومین علیهم السلام شناسه مدیر @ASK110 کپی مطالب حلال اگر مقدور بود #صلوات ی برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عنایت بفرمایید. https://rubika.ir/kalam_maesoumin
مشاهده در ایتا
دانلود
4072-fa-ezdevaje-omme-kolsum-ba-omar (1).pdf
873.6K
دانلود کتاب 📗عنوان : حکایت ازدواج عمر با حضرت ام کلثوم سلام الله علیها دختر امیر المومنین علیه السلام آیا عمر داماد امیر المومنین علیه السلام است⁉️ ۵۷ صحفه ✨اثری ماندگار از استاد سیدعلی حسینی میلانی توصیه ویژه 🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨
📌خراسانی ها در محضر امام باقر(ع) امام (ع) در به «سيّد فقهاء حجاز» معروف بود، آوازة آن حضرت حتي در نيز فراگير شده بود و برخی از مردم خراسان با پای پیاده برای کسب علم از محضر امام به مدینه سفر کردند. بر اساس گزارش ابوحمزه ، مردم خراسان گرد آن حضرت حلقه زده و اشكالات علميِ خود را از او مي‏ پرسيدند. 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج15، ص277. 📚عیاشی، التفسیر، ج1، ص167. 📚شیخ طوسی، اختيار معرفة الرجال‏، ج2، ص438. 📚کلینی، الکافی، ج6 ص256، ح1.
امام باقر (علیه السلام) قَالَ: وَ مِنْهَا مَا رُوِيَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: دَخَلْتُ اَلْمَسْجِدَ مَعَ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ اَلنَّاسُ يَدْخُلُونَ وَ يَخْرُجُونَ، فَقَالَ لِي: سَلِ اَلنَّاسَ يَرَوْنَنِي؟ وَ كُلَّ مَنْ لَقِيتُهُ سَأَلْتُ مِنْهُ: هَلْ رَأَيْتَ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَيَقُولُ: لاَ وَ هُوَ وَاقِفٌ حَتَّى دَخَلَ أَبُو هَارُونَ اَلْمَكْفُوفُ ، فَقَالَ: سَلْ هَذَا! فَقُلْتُ: هَلْ رَأَيْتَ أَبَا جَعْفَرٍ ؟ فَقَالَ: أَوْ لَيْسَ هُوَ قَائِمٌ؟ قُلْتُ: وَ كَيْفَ عَلِمْتَ؟ قَالَ: وَ كَيْفَ لاَ أَعْلَمُ وَ هُوَ نُورٌ سَاطِعٌ!  إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات  ,  جلد۴  ,  صفحه۱۱۱ بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏46 ؛ ص243 ابو بصير گفت در خدمت حضرت باقر علیه السلام  وارد مسجد شدم مردم در رفت و آمد بودند. امام  علیه السلام  بمن فرمود از مردم بپرس مرا مى‏بينند بهر كس برخورد كردم پرسيدم حضرت باقر علیه السلام   را نديدى؟ ميگفت نه با اينكه امام باقر عليه السلام همان جا ايستاده بود. تا اينكه ابو هارون مكفوف (نابينا) وارد شد امام  علیه السلام  فرمود از او بپرس گفتم حضرت باقر علیه السلام   را نديدى ؟ گفت مگر نمى‏بينى اينجا ايستاده. گفتم از كجا دانستى؟ گفت چگونه ندانم با اينكه آن جناب نورى درخشان است. 🌺🌼 نشر مطلب به نیت تبیین عقاید مذهب شیعه با شما عزیزان🌼🌺
📌اهل تسنن در محضر امام باقر(ع) به تعبیر عبدالله بن عطاء: «محافل اهل تسنن در مقابل محفل درس محمدبن علی(امام باقر) حقیر بودند.» چنانکه حکم بن عُتَیبه از میان عامه(اهل تسنن)، مانند یک دربرابر امام زانو می زد. ابوحمزه ثُمالی نقل می کند: «مردی- مذهب- به¬نام قَتَادَة بن دِعَامَة از فقهای سنی بصره خدمت امام رسید و حدود چهل سؤال از امام بپرسد. امام نیز به پرسش های وی پاسخ داد.» 📚اربلّی، کشف الغمه في معرفة الأئمه، ج2، ص118. 📚شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص160. 📚کلینی، الکافی، ج6، ص256، ح1.
راهی ساده برای شناخت سخاوتمند و بخیل‼️ 🛑...عَنْ يَاسِرٍ الْخَادِمِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: «السَّخِيُّ يَأْكُلُ طَعَامَ النَّاسِ لِيَأْكُلُوا مِنْ طَعَامِهِ وَ الْبَخِيلُ لَا يَأْكُلُ مِنْ طَعَامِ النَّاسِ لِئَلَّا يَأْكُلُوا مِنْ طَعَامِهِ.» 🔰یاسر، خادم امام رضا (علیه‌السلام)، از ایشان نقل کرده است: سخاوت‌مند غذای مردم را می‌خورد تا آنان نیز از غذای او بخورند و بخیل از غذای مردم نمی‌خورد تا آنان نیز از غذای او نخورند.» 📚:الکافي، ج۴، ص۴۱
⚫️«آثار تقوا» و «پیامدهای بی‌تقوایی» در کلام امام هادی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ امام هادی علیه السلام (۲۱۲-۲۵۴ق) درباره آثار و برکات اجتماعی تقوای الهی و همچنین پیامدها و آثار سوء دنیوی و این‌جهانی بی‌تقوایی و بی‌توجهی به خواسته‌ها و اوامر الهی، چنین می‌فرماید: مَنِ اتَّقَى اللَّهَ يُتَّقَى وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ يُطَاعُ وَ مَنْ أَطَاعَ الْخَالِقَ لَمْ يُبَالِ سَخَطَ الْمَخْلُوقِينَ وَ مَنْ أَسْخَطَ الْخَالِقَ فَلْيَيْقَنْ أَنْ يَحُلَّ بِهِ سَخَطُ الْمَخْلُوقِينَ؛ هر كه از خدا پروا نمايد از او پروا كنند و هر كه خدا را اطاعت کند، او را اطاعت کنند؛ و هر كه آفریننده را پیروی کند، از ناخشنودی آفریده‌ها باکی ندارد. و هر که آفریننده را ناخشنود کند، به یقین مورد ناخشنودی آفریده‌ها قرار خواهد گرفت.
بسم الله 🟣شجاعت بی‌نظیر مالک اشتر از منظر ابن ابی‌الحدید «أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ بَعَثْتُ إِلَيْكُمْ عَبْداً مِنْ عِبَادِ اَللَّهِ لاَ يَنَامُ أَيَّامَ اَلْخَوْفِ وَ لاَ يَنْكُلُ عَنِ اَلْأَعْدَاءِ سَاعَاتِ اَلرَّوْعِ أَشَدَّ عَلَى اَلْفُجَّارِ مِنْ حَرِيقِ اَلنَّارِ وَ هُوَ مَالِكُ اِبْنُ اَلْحَارِثِ أَخُو مَذْحِج: به سوی شما فرستادم بنده‌ای از بندگان خدا را که در روزهای بیم و هراس نمی‌خوابد و در لحظات ترسناک از رویارویی با دشمن شانه خالی نمی‌کند در حالیکه در برابر فاجران از آتش هم سوزانتر است. او مالک بن حارث است». (نامه به مردم مصر؛ نامه 39 نهج البلاغة) ✍️ابن ابی‌الحدید درباره مالک اشتر نوشته است: حبذا بر آن مادری که اشتر را به دنیا آورد! اگر انسانی قسم بخورد که "شجاعتر از مالک در میان عرب و عجم آفریده نشده به جز استادش علی بن ابی طالب علیه السلام"، به نظر من گناه نکرده است! چه خوش گفت گوینده‌ای که در وصف مالک گفت: "چه می‌شود گفت درباره مردی که زنده‌بودنش پشت شامیان را ‌شکست و کشته شدنش پشت عراقیان را. امیرالمؤمنین در وصف او به درستی فرمود: مالک برای من همان کسی بود که من برای پیامبر صلّى الله عليه وآله وسلّم بودم. پ ن: ↩️« لله أمٌ قامت عن الأشتر؛ لو أن إنسانا يقسم أن الله تعالى لم يخلق في العرب ولا في العجم أشجع منه إلا أستاذه علي بن أبي طالب عليه السلام، لما خشيت عليه الإثم. ولله در القائل وقد سئل عن الأشتر: ما أقول في رجل هزمت حياته أهل الشام وقد هزم موته أهل العراق. وبحق ما قال فيه أمير المؤمنين عليه السلام: كان الأشتر لي كما كنت لرسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم.
نوجوانان را دریابید! 🛑...عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَبْدِ الْخَالِقِ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لِأَبِي جَعْفَرٍ الْأَحْوَلِ وَ أَنَا أَسْمَعُ: «أَتَيْتَ‏ الْبَصْرَةَ؟» فَقَالَ: نَعَمْ. قَالَ: «كَيْفَ رَأَيْتَ مُسَارَعَةَ النَّاسِ إِلَى هَذَا الْأَمْرِ وَ دُخُولَهُمْ فِيهِ؟» قَالَ: وَ اللَّهِ إِنَّهُمْ لَقَلِيلٌ وَ لَقَدْ فَعَلُوا وَ إِنَّ ذَلِكَ لَقَلِيلٌ. فَقَالَ: «عَلَيْكَ بِالْأَحْدَاثِ فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَى كُلِّ خَيْرٍ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده‌است که به ابوجعفر احول فرمودند: «به بصره رفتی؟» عرض کرد: بله. فرمودند: «شتاب مردم نسبت به این امر (ولایت اهل‌بیت) و ورودشان به آن (پذیرش مکتب تشیع) را چگونه دیدی؟» عرض کرد: به خدا قسم، آن‌ها (شیعیان بصره) کم هستند. فعالیت‌هایی هم انجام داده‌اند، اما واقعاً کم است. حضرت فرمودند: «نوجوانان را دریاب؛ چراکه آنان به‌سوی هر کار خیری شتابان‌ترند.» 📚الكافي، ج‏۸، ص۹۳
📌 امام هادی(ع) تسلیت باد. امام (ع) در زیارت ، درباره وظایف و جایگاه اجتماعی اهل بیت(ع) نسبت به مردم فرمود: «آنان پیشوایان امت، صاحبان نعمت و مردم و پایه‌های شهرها هستند.» 📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج2، ص615.
📌 در نگاه امام هادی(ع) امام (ع) فرمود: «سلام بر تو باد ای ولی خدا!(علی بن ابیطالب) شهادت می دهم که تو نخستین و اولین کسی هستی که حقش غصب شد و برای رضای خدا صبر کردی.» 📚ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص41. امام هادی(ع) درباره مقام اهل بیت(ع) فرمود: أشهد أنّكم الائمّة الرّاشدون، المهديّون المعصومون، المكرّمون، المقرّبون، المتّقون، الصّادقون، المصطفون، المطيعون للّه، معدن الرّحمة، خزّان العلم، قادة الامم، ساسة العباد، امناء الرحمن، ائمة الهدى، ورثة الانبياء، و حجج اللّه على‏ أهل الدنيا و الآخرة و الاولى. 📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج2، ص610.
📌چرا امام (ع) را از به منتقل کردند؟ امام هادی(ع) از فرصتِ سکونت در مدینه بهره گرفت و شاگردان زیادی را تربیت و علم خود را از جمله سنت نبوی را منتشر کرد. برخی از شاگردان ایشان به املاء حدیث و شکافتن جهات مختلف آن پرداختند. تلاش امام آنقدر گسترده بود که کارگزار عباسی به متوکل نوشت: «اگر احتياج به حرم و دارى، مى‏ بايست على بن محمد را از آن جدا سازى؛ زيرا او مردم را به سوى خود فرامى ‏خواند و عده زيادى به او گرويده ‏اند.» 📚مسعودي، اثبات الوصیه للامام على بن ابى‏طالب، ص233.
حديث ابتدای درس خارج مقام معظم رهبری مدظله: ابوقَتادة قال: قال ابوعبدالله«علیه‌السلام»: أهلُ المعروفِ فی الدنیا هم اهلُ المعروف فی الآخرة. معروف در اینجا، کارهای خیری است که از انسان نسبت به دیگر مردم سرمی‌زند. مثلاً احسان می‌کند، کمک می‌کند، کمک آبروئی، کمک مالی. می‌فرماید: آن کسانی که در دنیا اهل معروفند، یعنی به مردم خیر می‌رسانند؛ اینها در آخرت هم اهل معروفند، در آخرت هم به دیگران خیر می‌رسانند. این، معروفِ او در دنیا موجب می‌شود که در آخرتْ دستش باز باشد. اگر در قیامت، انسان دستش باز نباشد، بسته باشد، گرفتار باشد؛ دیگر خیررساندن به این و آن معنی ندارد. پیداست این معروفی که در دنیاست، تأثیر خودش را گذاشته است، او در آخرت در حدّی قرار دارد که دستش برای کمک به دیگران باز است. چطور اینها در آخرت اهل معروفند؟ تَرجَحُ لهم الحَسَنات فیَجودونَ بها علی اهلِ المعاصی، رجحان یعنی سنگین‌شدن، وزنه‌پیداکردن در ترازو، اهل معروف در دنیا، ثوابشان و عملِ نیکشان سنگینی می‌کند، زیاد می‌شود، دستشان پر باشد. مثل اینکه در اینجا جیبتان پرِ پول است، به یک آدمِ مستحقی می‌رسید می‌توانید کمک کنید. آنجا هم شما که اهل معروف در دنیا هستید، دستتان پر است، تَرجَح لهم الحسنات، رجحان پیدا می‌کند حسناتشان، فَیجودونَ، کرَم می‌کنند، تفضّل می‌کنند از این حسَناتِ خودشان علی أهلِ المعاصی، به اهل معصیت کمک می‌کنند. این، یکی از این پرده‌های زیبای آخرت است که ما از آن خبر نداریم! در مورد این مسائلِ مربوط به نشئۀ اخروی، چه نشئۀ برزخ و چه نشئۀ قیامت و چه نشئۀ بهشت و دوزخ، در قرآن، آیاتِ عظیمۀ کریمۀ مبیِّنه‌ای وجود دارد، در عین حال، برای افراد بشر راه معرفتِ درست بسته است، اجمالاً یک چیزی را می‌دانند! البته روایاتی دارد، حرفهایی هست که باید در خِلال کلمات ائمه«علیهم‌السلام» این قضایا ذره ذره معلوم بشود. این، یکی از آنها است. پس معلوم شد که در قیامت آنان که اهل خیرِ در دنیایند، آنجا هم اهل خیرند. یعنی اگر با یک انسانی که اهل خیر است، اهل کمال است، پیش خدا منزلتی دارد، انس و رفاقت و الفتی داشته باشید، آنجا به دردتان می‌خورد،. این، غیر از شفاعت است، از مال خودش می‌دهد. شفاعت این است که انسان از خدای متعال یک چیزی را مطالبه می‌کند. این، از اندوختۀ خودش خیرات می‌کند. امالی شیخ طوسی ص ۳۰۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 عن ابی‌الحسن‌الهادی علیه‌السلام: ◼️ «إنَّ اللهَ جَعَلَ الدُّنیا دارَ بَلوی وَ الآخِرَةَ دارَ عُقبی وَ جَعَلَ بَلوَی الدُّنیَا لِثَوابَ الآخِرَةِ سَبَباً، وَ ثَوابَ الآخِرَةِ مِن بَلوَی الدُّنیا عِوَضاً» ◼️خداوند، دنیا را سرای بلا و آزمایش و آخرت را سرای ابدی قرار داده است و گرفتاری دنیا را سبب پاداش آخرت ساخته و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است. 📖 تحف العقول | ص۴۸۳ شهادت مظلومانه حضرت امام هادي علیه السلام بر تمام مسلمانان تسلیت باد 🖤 ┄┄┅┅✿❀🍃🏴🍃❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حلول ماه رجب المرجب و میلاد با سعادت امام محمدباقر علیه السلام را خدمت شما همراهان گرامی تبریک عرض می نماییم 🔰امام باقر عليه السلام میفرمایند: مَثَلُ الْحَريصِ عَلَى الدُّنْيا مَثَلُ دودَةِ القَزِّ: كُلَّمَا ازْدادَتْ مِنَ القَزِّ عَلىنَفْسِها لَـفّـا كانَ أَبْعَدَ لَها مِنَ الْخُروجِ حَتّى تَموتَ غَمّا؛ حريص به دنيا، همانند كرم ابريشم است كه هر چه بيشتر دور خود مى تند، خارجشدن از پيله بر او سخت تر مى شود، تا آن كه از غصه مى ميرد. [كافى، ج 2، ص 316، ح 7]
💠 امام هادی(ع): العُجْبُ صارِفُ عَنْ طَلَبَ الِعِلْمِ داعٍ اِلی الغَمْطِ وَ الجَهْلِ (بحارالانوار، ج۶۹، ص۱۹۹)؛ خودپسندی، مانع از طلب دانش است و به سوی خواری و جهل فرامی‌خواند. 🏴 سوم رجب، سالروز شهادت مظلومانه‌ی حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام تسلیت باد
همنشینی با گناهکاران! ✅ابوهاشم جعفری می‌گوید : از امام هادی(علیه السلام ) شنیدم که به من فرمود : 📋«مَا لِي رَأَيْتُكَ عِنْدَ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ يَعْقُوبَ؟» ♦️چرا تو را می‌بینم که با عبدالرحمن بن یعقوب همنشینی می‌کنی؟ گفتم : او دایی من است! حضرت(علیه السلام) فرمود : 📋«إِنَّهُ يَقُولُ فِي اَللَّهِ قَوْلاً عَظِيماً يَصِفُ اَللَّهَ لاَ يُوصَفُ فَإمَّا جَلَسْتَ مَعَهُ وَ تَرَكْتَنَا وَ فَإِمَّا جَلَسْتَ مَعَنَا وَ تَرَكْتَهُ» ♦️او درباره ذات پاک خدا مطالب نامناسبی می‌گوید که ساحت پاک خدا از آن منزه است. خدا را (به صورت اجسام و اوصاف آن وصف می‌کند) در حالی که خدا قابل توصیف نیست. پس یا با او همنشین باش و ما را ترک کن و یا با ما همنشین باش و از او دوری کند. عرض کردم : او هر عقیده‌ای دارد و هرچه می‌گوید، بر من چه زیانی دارد با اینکه من بر عقیده حق خود استوار هستم و از عقیده او دوری می‌کنم. حضرت(علیه السلام) فرمود : 📋«أَ مَا تَخَافُأَنْ تَنْزِلَ بِهِ نَقِمَةٌ فَتُصِيبَكُمْ؟» ♦️آیا نمی‌ترسی که بلایی به او برسد و تو نیز به بلای او بسوزی؟! 📋«أَ مَا عَلِمْتَ بِالَّذِي كَانَ مِنْ أَصْحَابِ مُوسَى(علیه السلام) وَ كَانَ أَبُوهُ مِنْ أَصْحَابِ فِرْعَوْنَ فَلَمَّا لَحِقَتْ خَيْلُ فِرْعَوْنَ مُوسَى(علیه السلام) تَخَلَّفَ عَنْهُ لِيَعِظَهُ وَ أَدْرَكَهُ مُوسَى(علیه السلام) وَ أَبُوهُ يُرَاغِمُهُ حَتَّى بَلَغَا طَرَفَ اَلْبَحْرِ فَغَرِقَا جَمِيعاً فَأَتَىَ مُوسَى(علیه السلام) اَلْخَبَرُ فَسَأَلَ جَبْرَئِيلَ عَنْ حَالِهِ فَقَالَ : غَرِقَ رَحِمَهُ اَللَّهُ وَ لَمْ يَكُنْ عَلَى رَأْيِ أَبِيهِ لَكِنَّ اَلنِّقْمَةَ إِذَا نَزَلَتْ لَمْ يَكُنْ لَهَا عَمَّنْ قَارَبَ اَلْمُذْنِبَ دِفَاعٌ» ♦️آیا به این داستان آگاهی نداری که شخصی از یاران حضرت موسی(علیه السلام) بود، ولی پدرش از یاران فرعون بود، هنگامی که با سپاه موسی(علیه السلام) خواست پدرش را به خود ملحق سازد، ولی پدر سخن او را رد می‌کرد و همچنان با هم ستیز می‌کردند تا اینکه هر دو به کناری از دریا رسیدند، ناگاه بلای غرق شدن فرعونیان فرا رسید و آن پسر نیز همراه پدر غرق شد، وقتی که این خبر به موسی(علیه السلام) رسید، موسی(علیه السلام) فرمود : او در رحمت خداست ولی چون عذاب فرود آید، از آن کس که نزدیک گنهکار است، دفاعی نشود. 📚: الکافی، ج۲، ص۳۷۴
حاجتت را بخوا 🛑مَا رَوَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ اَلْكُلَيْنِيُّ فِي كِتَابِ (اَلرَّسَائِلِ) عَمَّنْ سَمَّاهُ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: أَنَّ اَلرَّجُلَ يَجِبُ أَنْ يُفْضِيَ إِلَى إِمَامِهِ مَا يَجِبُ أَنْ يُفْضِيَ بِهِ إِلَى رَبِّهِ قَالَ: فَكَتَبَ: «إِنْ كَانَتْ لَكَ حَاجَةٌ فَحَرِّكْ شَفَتَيْكَ، فَإِنَّ اَلْجَوَابَ يَأْتِيكَ» 🔰یکی از اصحاب امام هادی صلوات‌الله‌علیه گوید: خدمت حضرت نامه‌ای بدین مضمون نوشتم: «شخصی دوست دارد با امام زمانش راز و نیاز كند و مشكلات خود را با ایشان در میان بگذارد، همان گونه كه با خدایش راز و نیاز کرده و حوائجش را اظهار می‌كند؛ او باید چه كند؟» حضرت در پاسخ مرقوم فرمودند: «هرگاه حاجتی داشتی، فقط لب‌های خودت را حركت بده و مطمئن باش كه جواب به تو خواهد رسید.» 📚:کشف المحجة لثمرة المهجةج۱ ص۲۱۱
❌ اخلاق ناپسند اجتماعی ممنوع. امام (ع) فرمود: أَلْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ، وَ الزَّهْوُ جالِبُ الْمَقْتِ، وَ الْعُجْبُ صارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ داع إِلَى الْغَمْطِ وَ الْجَهْلِ، وَ الْبُخْلُ أَذَمُّ الاَْخْلاقِ وَ الطَّمَعُ سَجِيَّةٌ سَيِّئَةٌ: 👇👇👇👇👇👇 نيكويي ها را نابود سازد، و ، دشمنى آوَرَد، و مانع از طلب دانش و خواهنده خوارى و جهل گردد، و ناپسنديده ترين خُلق و خوى است، و خصلتى ناروا و ناشايست است.
در برای ❖ولایت خود را خالص کن... 💠 سهل بن یعقوب (ابونؤاس مؤذّن) می‌گوید: روزی به امام هادی علیه‌السلام عرض کردم: آقای من! درباره‌ی میمنت و نحوست روزهای هر ماه، حسن بن عبدالله بن مطهر با سند خود حدیثی را از آقای ما امام صادق علیه‌السلام برایم نقل کرد که آن را خدمت شما عرضه می‌کنم. حضرت فرمود: انجام بده. وقتی آن را عرضه داشتم، عرض کردم: آقای من! در بیشتر این روزها به خاطر نحوست و نگرانی‌ها نمی‌شود سفر کرد، اگر ضرورتی پیش آمد چه کنیم که از نحوست و شر آن‌ها در امان باشیم؟ حضرت امام هادی علیه‌السلام فرمودند: 🔹« يَا سَهْلُ، إِنَّ لِشِيعَتِنَا بِوَلَايَتِنَا عِصْمَةً، لَوْ سَلَكُوا بِهَا فِي‏ لُجَّةِ الْبِحَارِ الْغَامِرَةِ وَ سَبَاسِبِ الْبَيْدَاءِ الْغَائِرَةِ، بَيْنَ سِبَاعٍ وَ ذِئَابٍ، وَ أَعَادِي الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ، لَأَمِنُوا مِنْ مَخَاوِفِهِمْ بِوَلَايَتِهِمْ لَنَا، فَثِقْ بِاللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)، وَ أَخْلِصْ فِي الْوَلَاءِ لِأَئِمَّتِكَ الطَّاهِرِين، وَ تَوَجَّهْ حَيْثُ شِئْتَ، وَ اقْصِدْ مَا شِئْت‌‏» 🔸 ای سهل! شیعیان ما با ولایت ما در امان‌اند، اگر با ولایت ما در دل امواج دریاهای ژرف، و میان درندگان و گرگ‌ها و دشمنان جن و انس در دلِ دوردست‌ترین بیابان، راه پیمایند، به برکت ولایت ما از خوف و خطر آن‌ها ایمن هستند، پس به خدا توکل و اعتماد كن و ولايت و سرسپردگی خود را به امامان پاک خود "علیهم السلام" خالص گردان، و هر جا خواستی برو و کاری که می‌خواهی، انجام بده. 📚 الأمالي (للطوسي) ؛ ص277 علیه‌السلام
28.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 آیت الله سیستانی می‌شدند، اگر جمهوری اسلامی به تحقق فتوای ایشان کمک نمی‌کرد 🎙 به بیان آیت الله اراکی حفظه الله 6⃣ قسمت ششم 📽مشاهده قسمت اول 📽مشاهده قسمت دوم 📽مشاهده قسمت سوم 📽مشاهده قسمت چهارم 📽مشاهده قسمت پنجم 🔸گوشه ای دستاوردهای 🙏لطفا تولیدات اختصاصی را با ذکر منبع منتشر نمایید📚 ┄┅┅═❅❅ ❇️ ❅❅═┅┅┄ در عضو شوید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1919877395Cbf746dc687
📌پیشینه شناسی خبر نویسنده: حجت الاسلام دکتر : برای خواندن مقاله که کوتاه و مختصر است به لینک مراجعه کنید: 👇👇 https://hhmoghadam.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=12992 در این مقاله: ◀️لیله الرغائب ساخته اهل تسنن است ◀️از منابع سنی به منابع شیعه راه یافته ◀️ تعدادی از علمای شیعه به آن بی توجه بوده و قبول نداشته اند و... 📌بنابراین عبادت در این شب را به نیت انجام دهیم.
مادرِ متوکّل لعنه الله ، برای شفای او به إمام هادی علیه السّلام متوسل می‌شود. قَالَتْ لَهُ کُنْتُ قَدْ نَذَرْتُ فِی عِلَّتِکَ لَمَّا أَیِسْتُ مِنْکَ إِنْ عُوفِیتَ حَمَلْتُ إِلَیْهِ مِنْ مَالِی عَشَرَةَ آلَافِ دِینَارٍ فَحَمَلْتُهَا إِلَیْهِ وَ هَذَا خَاتَمِی عَلَی الْکِیسِ ..... 🛑کلینی رحمه الله روایت کرده از إبراهيم بن محمّد طاهرى که متوكّل بر اثر دُمل و زخم بزرگ و عميقى كه درآورد بيمار شد و به مرگ نزدیک شد و أحدى جرأت نكرد با ابزار آهنى او را جراحى كند. مادرش نذر كرد اگر او خوب شود ، پول بسيارى برای إمام هادی عليه السّلام از ثروت خودش بفرستد. فتح بن خاقان وزير متوكّل به متوكّل گفت اى كاش مرا نزد أبوالحسن علیّ بن محمد مى‌فرستادى ، زيرا او معالجه تو را مى‌داند. متوكّل كسى را نزد آن حضرت فرستاد و مرض او را شرح داد ، فرستادهٔ او اين دستور را آورد كه پِشكل‌هایی که از گوسفند زیر پایش ریخته را بگيرند و با گلاب مخلوط‍‌ كنند و روى دُمل گذارند. وقتی قاصد ، دستور را آورد و به آنها گزارش داد ، آن را به باد مسخره گرفتند. خاقان گفت بخدا به آنچه كه گفت داناتر است. از اين‌ روی به دستور حضرت عمل كردند. متوكّل را خواب گرفت و دردش آرام شد و دُمل سر باز كرد و آنچه در آن بود بيرون آمد و مژدۀ سلامتى او را به مادرش دادند. او ده هزار اشرفی را در کیسه گذاشت و مْهرِ خودش را بر آن زده و براى إمام عليه السّلام فرستاد. متوكّل نیز از بيمارى خود بهبودى كامل يافت. بطحائى نزد متوكّل سخن‌چينى كرد كه پول و اسلحه براى آن حضرت مى‌فرستند و او قصد شورش دارد. متوکّل به سعيد حاجب دستور داد كه شبانه بخانۀ آن‌ حضرت حمله کن و هرچه پول و اسلحه نزد او يافتى بردار و براى من بفرست. إبراهيم بن محمّد گويد👈 سعيد حاجب گفت من شبانه بخانۀ آن حضرت رفتم و نردبان را به همراهم بردم ، سر بام رفتم و چون در تاريكى به يكى از پلكان‌ها سرازير شدم نمى‌دانستم از كجا وارد خانه شوم ، دیدم إمام فرياد زد اى سعيد ، بجاى خود باش تا برايت شمع بياورند. طولى نكشيد كه شمعى آوردند و من فرود آمدم ،👉 ديدم آن حضرت ، روپوشی پشمينى پوشيده و كلاه پشمينى بر سر نهاده و سجاده روى حصير برابر اوست و ترديد نداشتم كه مشغول نماز بوده. بمن فرمود اين اتاقها در اختيار توست همه را بگَرد. من به همۀ اطاقها رفتم و بازرسى كردم و چيزى را جز يك كيسه اشرفى كه مُهرِ مادر متوكّل را داشت و كيسه ديگرى هم سر به مُهر بود را نیافتم. بمن فرمودند اين جانماز را هم بازرسى كن. من آن را برداشتم و يك شمشير غلاف‌ كرده و ساده زير آن بود ، آنها را برداشته و نزد متوكّل بردم. او چون به مُهر مادرش نگاه كرد او را خواست. مادرش نزد او آمد و يكى از خدمتكاران مخصوص بمن گزارش داد كه مادرش به او گفت در بيمارىِ تو من از بهبودت ناامید شدم و نذر كردم كه اگر سالم شدى ، از پول خودم ده هزار اشرفى براى او بفرستم و آنها را فرستادم و اين هم مُهر من است كه بر كيسه است‌. او كيسۀ ديگر را گشود و در آن چهارصد اشرفى بود ، و او يك كيسۀ اشرفى را بر آنها افزود و بمن فرمان داد كه آن را براى إمام ببرم. من آنها را بردم و آن شمشير را با سه كيسه پرداختم و به آن حضرت گفتم اى آقاى من ، بر من سخت است اين مأموريت دربارۀ شما. در پاسخ فرمودند ستمگران بزودى خواهند دید كه چه سرانجامى خواهند داشت. 📚:کافی ۱ / ۴۹۹ ، حدیث ۴.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا