➖اولین مسلمانها
🛑《وَلَمْ یَجْمَعْ بَیْتٌ وَاحِدٌ یَوْمَئِذٍ فِی الْاِسْلاَمِ غَیْرَ رَسُولِ اللّه(ص) وَخَدِیجَةَ(س) وَاَنَا ثَالِثُهُمَا!
اَرَی نُورَ الْوَحْیِ وَالرِّسَالَةِ وَ اَشُمُّ رِیحَ النَّبُوَّةِ》
🔰 امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ی قاصعه میفرماید :
در آن روز در هیچ خانه ای، اسلام راه نیافت، جز خانه رسول خدا(ص) و خدیجه(س)!
و من سوّمین آنان بودم، من نور وحی و رسالت را می دیدم و بوی نبّوت را استشمام می کردم
📚:نهج البلاغة301
➖ناله ابلیس در روز مبعث
🛑بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: رَنَّ إِبْلِيسُ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ أَوَّلُهُنَّ يَوْمَ لُعِنَ وَ حِينَ أُهْبِطَ إِلَى اَلْأَرْضِ وَ حِينَ بُعِثَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَى حِينِ فَتْرَةٍ مِنَ اَلرُّسُلِ وَ حِينَ أُنْزِلَتْ أُمُّ اَلْكِتَابِ وَ نَخَرَ نَخْرَتَيْنِ حِينَ أَكَلَ آدَمُ مِنَ اَلشَّجَرَةِ وَ حِينَ أُهْبِطَ مِنَ اَلْجَنَّةِ .
🔰امام صادق(عليه السّلام)فرمود:
ابليس چهار بار ناله كرد
اولين نالهاش روزى بود كه از رحمت خدا دور شد
۲-هنگامى كه بزمين فرود شد ۳-وقتى كه محمد(صلّى الله عليه و آله)بهنگام خاموشى چراغ هدايت پيغمبران به پيغمبرى مبعوث گرديد ۴-موقعى كه سورۀ فاتحة بر پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)فرود آمد و دو بار از شادى باد در بينى انداخت ۱-هنگامى كه آدم بار درخت خورد ۲-هنگامى كه آدم از بهشت فرود آمد.
📚:الخصال ج ۱، ص ۲۶۳
بسمالله
«بعثت» یعنی چه؟
در معنای پیشاقرآنیِ کلمهی «بعث»، دو مؤلفه وجود دارد: برخیزاندن و فرستادن. به همین سبب، بعث به معنای فرستادنی است که مسبوق به برخیزاندن باشد. چنانکه عرب وقتی عقال از دست و پای شتر باز و او را از زمین بلند میکند و به جایی میفرستد، میگوید: «بعَثتُ البعیر»(کتاب العین 2/112).
حشر و نشور مردگان در آستانه قیامت را خداوند به همین سبب، «بَعث» نامیده است. مفسران نیز در معنای آیهی مبارک «وَ الْمَوْتىٰ يَبْعَثُهُمُ اللّٰهُ » (الأنعام: 36)، گفتهاند: «أي: يُخرِجهم و يُسِيرهم إلى القيامة»(راغب 132). در این تفسیر، «یخرجهم»، به همان مؤلفهی اول (یعنی برخیزاندن و برانگیختن) و کلمهی «یسیرهم»، به مؤلفه دوم (یعنی فرستادن به سوی قیامت) اشاره دارد.
ممکن است در آیه مبارکِ «فَبَعَثَ اللّٰهُ غُرٰاباً يَبْحَثُ فِي الْأَرْض» (المائدة: 31) نیز کلمه «بعث» به همین معنا به کار رفته باشد؛ یعنی خداوند ابتدا غراب را از عدم آفرید بعد او را به سوی قابیل فرستاد؛ چون در تفاسیر روایی آمده است که این غراب نیز از طریق زاد و لد طبیعی آفریده نشده بود بلکه خلقتش مانند ناقه صالح و گوسفند اسماعیل بود. (نور الثقلین؛ ج4، ص: 420)
🔰در بعثت پیامبران نیز دو مرحله وجود دارد که برای اشاره به همین دو مرحله کلمه «بعث» به کار رفته است. در مرحله اول، انبیاء را خداوند انتخاب میکند چنانکه به موسی علیه السلام فرمود: «إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ» (اعراف: 144)، آنها را پرورش میدهد چنانکه به او فرمود: «وَ اصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسي» (طه: 41) سپس از گمنامی در زمین، به مقام متعالیِ همسخنی خودش و همراهیِ فرشتگان آسمان میرساند (وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى) (ضحی: 7) همهی اینکارها که اجزای مستمر مرحله اول است، نوع نامحسوسی از برخیزاندن و از خاک به افلاک کشاندن است. در مرحله دوم، پیامبران را به هدایت خلق فرستاده است؛ چنانکه فرمود: «أَرْسَلْنا إِلَيْهِمْ رُسُلاً». تلفیق این دو مرحله را نیز خداوند در قرآن «بعث» نامیده و برای مثال فرموده است: «وَ لَقَدْ بَعَثْنٰا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا» (النحل: 36).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو امام زمان رو هفته به هفته یادت رفت
ولی هر خیری بهت رسید...
🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨
➖چهار خصلت برای بی نیازی از طبیب
🛑 مُبَارَكُ بْنُ فَضَالَةَ عَنِ اَلْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قال: قال أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِلْحَسَنِ اِبْنِهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا بُنَيَّ أَ لاَ أُعَلِّمُكَ أَرْبَعَ خِصَالٍ تَسْتَغْنِي بِهَا عَنِ اَلطِّبِّ فَقَالَ بَلَى يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ قَالَ لاَ تَجْلِسْ عَلَى اَلطَّعَامِ إِلاَّ وَ أَنْتَ جَائِعٌ وَ لاَ تَقُمْ عَنِ اَلطَّعَامِ إِلاَّ وَ أَنْتَ تَشْتَهِيهِ وَ جَوِّدِ اَلْمَضْغَ وَ إِذَا نِمْتَ فَاعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَى اَلْخَلاَءِ فَإِذَا اِسْتَعْمَلْتَ هَذَا اِسْتَغْنَيْتَ عَنِ اَلطِّبِّ .
🔰 مبارک بن فضاله از اصبغ بن نباته از امير المؤمنين(عليه السّلام)نقل مىكند:
كه به پسرش امام حسن علیه السلام فرمود:
فرزندم،آيا به تو نياموزم چهار خصلتى را كه با آن از طب (پزشک)بىنياز شوى؟
عرض كرد: آرى يا امير المؤمنين
فرمود:بر سر غذا منشين مگر اينكه گرسنه باشى و از سر غذا برنخيز مگر اينكه اشتهاى آن را داشته باشى(سير نخورى)
و غذا را خوب بجوى و هر گاه كه خواستى بخوابى به مستراح برو.
اگر اينها را به كار بردى از طبّ بىنياز خواهى شد.
📚الخصال ج ۱، ص ۲۲۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 آیت الله فاضل لنکرانی: دههفجر لحظهبهلحظه عنایت الهی بود
خبرگزاری حوزه به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی گفت وگویی را با آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انجام داده است که برشی از این گفت وگو تقدیم مخاطبان ارجمند میشود.
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌سالروز پیروزی #انقلاب_اسلامی #ایران بر استبداد و استکبار و استعمار مبارک باد.
تاثیر دوست داشتن #وطن از زبان دکتر روح الله #رحمانی
⛔️ #خودتحقیری_ممنوع
❌ #غربزدگی_ممنوع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺با علم درست نمیشود!
▫️گاهی علم #فقه انسان را به جهنم میفرستد
▫️گاهی علم عرفان انسان را به جهنم میفرستد
▫️گاهی علم اخلاق انسان را به جهنم میفرستد ...
🎙حضرت امام خمینی(ره)
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و درود⚘⚘
یک دلیل قرآنی برای شرکت در راهپیمایی✊
حجت الاسلام محسن قرائتی :
هیچ حرکت دستهجمعی که کفار را عصبانی کند صورت نمیگیرد، مگر اینکه برای آن پاداش عمل صالح ثبت میشود. آری، راهپیماییهایی که دشمنان اسلام و مسلمین را عصبانی کند، عمل صالح است.
خداوند در آیه ۱۲۰ سوره توبه میفرماید:
«ما کانَ لِأَهْلِ الْمَدینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرابِ أَنْ یَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ لا یَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ لا یُصیبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَطَؤُنَ مَوْطِئاً یَغیظُ الْکُفَّارَ وَ لا یَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا یُضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ»
«اهل مدینه و بادیهنشینان اطرافشان نباید هرگز از (همراهی) پیغمبر تخلف کنند و نه هرگز جان خود را از جان او عزیزتر شمارند، زیرا هیچ رنج تشنگی و خستگی و گرسنگی در راه خدا نکشند و هیچ قدمی در جایی که کفار را خشمگین کند ننهند و هیچ دستبردی به دشمنان نرسانند جز آنکه در مقابل هر یک از این رنج و آلام عمل صالحی در نامه اعمالشان نوشته شود که خدا هرگز اجر نیکوکاران را ضایع نخواهد گذاشت.»
از این آیه قرآن نتیجه میگیریم، راهپیماییهایی که دشمنان اسلام و مسلمین را عصبانی میکند، عمل صالح است. این راهپیماییها (بخصوص آنگاه که از طریق وسایل ارتباطی و ماهوارهها منعکس میشود) اگر برای اهداف مقدسی صورت گیرد، نوعی حضور در صحنه، عبادت دسته جمعی و امر به معروف و نهی از منکر عملی و عامل تقویت روحیّه مردم و تهدید دشمن است.
📌اولین مسلمان در روز #بعثت
و جانشین رسول خدا صلی الله علیه و آله کیست؟
#امیرمؤمنان علی(ع) فرمود:
پیامبر اکرم(ص) هر سال در کوه #حرا به #عبادت می پرداخت و جز من کسی او را نمی دید.
من در همان دوران کودکی، هنگام #بعثت در حرا کنار #پیامبر(ص) بودم. نور #وحی و #رسالت را که به سوی پیامبر(ص) سرازیر بود، استشمام می کردم.
هنگام #نزول_وحی بر پیامبر(ص) صدای ناله ای به گوش من رسید؛ به رسول خدا(ص) عرض کردم این #ناله چیست؟
پیامبر(ص) فرمود:
این ناله #شیطان است و علت ناله اش این است که پس از #بعثت من، از اینکه در روی زمین اطاعت شود، نومید شده است.
سپس پیامبر(ص) رو به من کرد و فرمود:
تو آنچه را که من می شنوم و می بینم، می شنوی و می بینی، جز اینکه تو پیامبر نیستی؛
تو #وزیر( #جانشین) و #یاور من هستی.
رسول خدا (ص) در غار حرا هنگام بعثت به علی(علیه السلام) فرمود: «علی جان تو وزیر من هستی»
إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَى مَا أَرَى إِلَّا أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِيٍّ وَ لَكِنَّكَ لَوَزِيرٌ وَ إِنَّكَ لَعَلَى خَيْر.
📚نهج البلاغه، خطبه 92، ص301.
📚نهج البلاغه، خطبه قاصعه؛
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه،ج۱۳،ص۲۰۸، ۱۹۷، ۳۱۰
➖مراقب باشیم؛ گوشمان را به چه کسانی میسپاریم!
🛑...عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ:
«مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ الشَّيْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّيْطَانَ.»
🔰از امام جواد (علیهالسلام) نقل شده است:
«هرکس به گویندهای گوش میسپارد، در حقیقت او را عبادت میکند؛
پس اگر آن گوینده از جانب خداوند (عزّوجلّ) سخن گوید، در حقیقت خداوند را عبادت کرده است
و اگر گوینده از جانب شیطان سخن گوید، در حقیقت شیطان را عبادت کرده است.»
📚الكافي، ج۶، ص۴۳۴
💎دلیل نامگذاری ماه شعبان به این نام
🔻پيامبر صلياللهعليهوآلهوسلم:
إنَّما سُمِّيَ شَعبانُ لأِنَّهُ يَتَشَعَّبُ فيهِ أرزاقُ المُؤمِنينَ
❇️ ماه شعبان، #شعبان ناميده شد؛ زيرا روزیهاى مؤمنان در اين ماه قسمت میشود .
📚 ثواب الأعمال، ص ۶۲
➖اهلبیت علیهم السلام علم غیب ندارند، اما...
🔺...عَنْ عَمَّارٍ اَلسَّابَاطِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلْإِمَامِ يَعْلَمُ اَلْغَيْبَ؟ فَقَالَ: «لاَ وَ لَكِنْ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَعْلَمَ اَلشَّيْءَ أَعْلَمَهُ اَللَّهُ ذَلِكَ.»1
🔰از عمّار ساباطی نقل شده است:
از امام صادق (علیهالسلام) پرسیدم:
آیا امام غیب میداند؟
حضرت فرمودند:
«نه، اما هرگاه قصد کند که چیزی را بداند، خداوند او را به آنچیز آگاه میسازد.»
➖خداوند از چه طریق امام را آگاه میسازد؟👇
🔺...عَنِ اَلْحَارِثِ اَلنَّصْرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): اَلَّذِي يُسْأَلُ عَنْهُ اَلْإِمَامُ وَ لَيْسَ عِنْدَهُ فِيهِ شَيْءٌ مِنْ أَيْنَ يَعْلَمُهُ؟ قَالَ: «يُنْكَتُ فِي اَلْقَلْبِ نَكْتاً أَوْ يُنْقَرُ فِي اَلْأُذُنِ نَقْراً.» وَ قِيلَ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): إِذَا سُئِلْتَ كَيْفَ تُجِيبُ؟ قَالَ: «إِلْهَامٌ وَ سَمَاعٌ وَ رُبَّمَا كَانَا جَمِيعاً.»2
🔰از حارث نصری نقل شده است:
به امام صادق (علیهالسلام) عرض کردم:
مطلبی که درباره آن از امام سؤال میشود و پاسخی در آنباره نزد امام نیست، ایشان از کجا علم پیدا میکند (تا بتواند پاسخش را دهد؟)
حضرت فرمودند:
«به شکل خاصی در دلِ (امام) الهام میشود یا به نحو خاصی در گوشِ (او) بیان میشود.»
از امام صادق (علیهالسلام) سؤال شد:
وقتی از شما سؤال میشود، چهطور پاسخ میدهید؟
حضرت فرمودند:
«(از راهِ) الهام و (یا از راهِ) شنیدن و گاهی نیز از هر دو طریق.»
📚منابع:
1:الکافي، ج۱، ص۲۵۷
2:الأمالي(للطوسی)، ج۱، ص۴۰۸
vote-1402-11-21.pdf
1.88M
🔹درسنامه موسمی با موضوع انتخابات
🔸کتاب «انتخابات به وقت ایران»
👆 مشتمل بر ٢۶ سؤال و شبهه مرتبط با انتخابات
🖊با مشارکت جمعی از استادان و صاحبنظران
📒 با هدف استفاده استادان معارف در کلاسهای درسی معارف
🔻با تشکر از جناب دکتر سیدجواد میرخلیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر، بابت تنظیم و تهیه این مجموعه ارزشمند
#انتخابات
🔴 امام مهدی ساقی امّت در محشر
🌕 پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:
یا علی! من بیم دهنده امتم و تو هدایتگر آن؛ حسن پیشوا و حسین راهبر آن؛ علی بن حسین گرد آورنده آن و محمد بن علی عارف آن؛ جعفر بن محمد کاتب، و موسی بن جعفر شمارنده آن؛ علی بن موسی عبور دهنده، رهایی بخش، طرد کننده دشمنان و نزدیک کننده مؤمنان؛ محمد بن علی پیشوا و راهبر آن؛ علی بن محمد پیش برنده و عالم آن؛ حسن بن علی ندبه کننده و بخشنده آن و قائمِ خلف ساقی و به غایت رساننده و شاهد آن است.(علیهم السلام اجمعین)
📗عوالم العلوم، ج۱۵، ص۱۳۴
اللهمعجللولیڪالفرج
#امام_زمان
@kalam_maesoumin