1_427554999.pdf
140.2K
📑روزشمار عاشورا
🖋نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری
📌 #روضه #مسلم بن عقیل
طبق گزارش طبری، مسلم بن عقیل اولین کسی است که در راه امام #حسین(ع) شهید شد و اولین کسی است که امام بر او #گریه کرد.
وقتی مسلم را دستگیر کردند و به دارالاماره میبردند به گریه افتاد. گفتند:
کسی که در راه خطرناکی قدم میگذارد نباید بترسد و گریه کند. گفت:
برای خودم گریه نمیکنم «ابکی لحسین و آل حسین(ع)» بلکه برای حسین و خانوادهاش میگریم.
هنگامی که مسلم را میبردند از خستگی مبارزه و تشنگی نگاهش به ظرف آبی افتاد و آن را طلب کرد. شخصی به او #اهانت کرد که از آن نخواهی نوشید تا حمیم دوزخ را بچشی!
مسلم تا سه بار ظرف را پیش برد، اما بخاطر زخمهایش نتوانست #آب بنوشد بلکه دندانش در آن افتاد.
مسلم نامه ای نیز به امام حسین(ع) نوشت تا از خیانت کوفیان خبر داده و ایشان به #کربلا نیاید. در نهایت وی به دستور #عبیدالله بن زیاد ملعون، به شهادت رسید.
📚طبری، تاریخ، ج۵، ص۳۷۴.
📌آثار پایبندی به #نماز
زمانى كه #عبيدالله بن زياد ملعون بر آن شد تا مخفيگاه مسلم بن #عقیل را پيدا كند، به يكى از غلامان خود دستور دارد تا به #مسجد رفته، مسلم بن عقیل را در آنجا بجويد. ابن زياد به او گفت:
#شيعيان، نماز زياد مىگزارند. در آنجا، هركه را بر اين خصوصيّت يافتى، از طريق او به محلّ مسلم بن عقیل دسترسى پيدا كن.
او نيز به مسجد رفته و ديد كه مسلم بن #عوسجة، بيشتر از همه نماز مىگزارد. نزد او رفته و با حيله و نيرنگ(دنبال او راه رفت) تا به مخفيگاه #مسلم بن عقیل پىبرد.
مسلم بن عوسجه کسی بود که با شنیدن قیام امام حسین(ع) در کوفه نماند و خود را با هزار زحمت به امام #حسین(ع) رساند و به شهادت رسید.
📚احمدبن داود دينورى، الأخبار الطوال، ص۲۳۵.
📌شهادت مسلم بن عقیل
#خیانت سران قبائل و افراد با نفوذ #کوفه و تهدیدهاي عبیدالله بن زیاد و مزدورانش، سبب پراکندگی مردم از اطراف مسلم شد. مسلم پس از دستگیري در 9 ذيحجه سال 60 قمري نامه اي را براي امام حسین(ع) نوشت که در منزل #زُباله به دست امام رسید.
ابن زیاد به مسلم #اهانت زیادي کرد و او و امام #حسین(ع) را متهم به ایجاد تفرقه بین مسلمانان نمود. مسلم نیز در پاسخ عملکرد بنی امیه را ظالمانه خواند و هدف از #نهضت حسینی را اجراي #عدالت در بین مردم دانست. ابن زیاد گفت:
او را بالاي قصر ببرید و گردنش را بزنید و جسدش را به دنبال سرش پایین بیندازید.
➖روزههای حرام
🛑قال رسول الله "صلی الله علیه و آله":
يَا عَلِيُّ صَوْمُ يَوْمِ الْفِطْرِ حَرَامٌ
وَ صَوْمُ يَوْمِ الْأَضْحَى حَرَامٌ
وَ صَوْمُ الْوِصَالِ حَرَامٌ
وَ صَوْمُ الصَّمْتِ حَرَامٌ
وَ صَوْمُ نَذْرِ الْمَعْصِيَةِ حَرَامٌ
وَ صَوْمُ الدَّهْرِ حَرَامٌ
🔰رسول خدا "صلی الله علیه و آله":
یاعلی!
روزه روز (عید) فطر حرام است
و روزه روز (عید) قربان حرام است
و روزه وصال (متّصل کردن روزهای روزه داری بی افطار شب) حرام است
و روزه صمت (روزه صمت یعنی سکوت مطلق و حرف نزدن) حرام است
و روزه نذر معصیت حرام است
و روزه دهر (تمام سال) حرام است.
📚: الفقیه ج۴ص۳۶۶
آیت الله فاضل لنکرانی:
🔷 یک ضرب المثلی هم هست که میگویند تا «هُمْ فیها خالِدُون» به نظر می رسد ریشه اش همین بحث است که آیة_الکرسی چه مقدار است !
🔶 شهید ثانی در شرح بر ارشاد میفرماید «الظاهر أن المراد بآیة الکرسی الآیة التی تذکر فیها الکرسی»
ظاهراً همین یک آیه است «اللهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ .... حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ»
که به قول شهید ثانی لفظ کرسی در آن وجود دارد.
🔹 مرحوم محقق اردبیلی در مجمع الفائدة و البرهان همین نظر را دارد .
🔸 بعضی از شارحین اصول کافی مثل ملاصالحمازندرانی میگوید:
الظاهر که آیة الکرسی همین یک آیه است.
🔸 ما وقتی کلمات را میبینیم فقط تنها دلیلی که برای اضافهی این دو تا آیه تا «هُمْ فیها خالِدُون» هست مربوط به نماز غدیر است، یا یوم مباهله است. از این فراتر نمیرود.
یعنی ما یک روایتی که دلالت بر این داشته باشد که آیة الکرسی سه آیه است نداریم.
در نماز مباهله و نماز غدیر آمده که آیة الکرسی با دو آیهی بعد بخوانیم و اتفاقاً وقتی روایت را مراجعه میکنیم در روایات اصلاً تفکیک شده بین آیة الکرسی و این دو آیه .
🌷🌷🌷🌷🌷
➖اندوهی به وسعت هزاران عید ..
🛑 عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِینَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ" علیه السلام" قَالَ قَالَ:
یَا عَبْدَ اللَّهِ مَا مِنْ عِیدٍ لِلْمُسْلِمِینَ أَضْحًی وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ یَتَجَدَّدُ فِیهِ لآِلِ مُحَمَّدٍ "صلی الله علیه و آله" حُزْنٌ قُلْتُ فَلِمَ قَالَ لِأَنَّهُمْ یَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِی یَدِ غَیْرِهِمْ.)1
🔰حنّان بن سدیر از عبد اللَّه بن دینار، از امام باقر "علیه السّلام "نقل کرده که آن جناب فرمودند:
ای عبد اللَّه! هیچ عیدی برای مسلمین نمی آید چه قربان و چه فطر مگر آنکه برای آل محمّد "علیهم السّلام" حزن و اندوه تجدید میشود.
عبد اللَّه میگوید: عرضه داشتم برای چه ؟!
حضرت فرمودند: چون میبینند که حقّشان در دست دیگری است .
✍توضیح مرحوم علامه مجلسی "رضوان الله تعالی علیه" مینویسد👇
🛑«لأن العيد إنما وضع ليجتمع الناس عند الإمام و يأخذوا عنه معالم دينهم فإذا رأوا أئمة الضلال غاصبين لحقوقهم يضلون الناس عن الصراط المستقيم يحزنون لما يصيب الناس من الهلاك و الضلال لا لأنفسهم فإنهم في جميع الحالات فائزون بأعظم السعادات.)2
🔰 حکمت عید برای این است که مردم گِرد امام معصوم آیند و معالم دینشان را از ایشان اخذ کنند، اما اهل بیت علیهم السلام وقتی میبینند که حقشان در دست سرانِ گمراهی است و مردم را از صراط مستقیم منحرف میکنند و به هلاکت و ضلالت میکِشانند، محزون میشوند. لذا این حزن بخاطر خودشان نیست، چراکه آنان در اوج سعادتند.
⬅️ مرحوم شیخ حرّ عاملی" رضوان الله علیه "
در وسائل الشیعۀ یکی از تکالیف روز عید فطر و عید قربان را میفرمایند :
🔺بَابُ اسْتِحْبَابِ اسْتِشْعَارِ الْحُزْنِ فِي الْعِيدَيْنِ لِاغْتِصَابِ آلِ مُحَمَّدٍ حَقِّهِمْ .)3
🔰إستحباب غمگینی در دو عید فطر و قربان، به دلیل آن که حقّ آل محمد" صلوات الله علیهم اجمعین،" غصب شده است .
✍کلام علامه مجلسی (ره) در توضیح این روایت:👇
🔺يدل على استحباب إظهار الحزن في العيدين عند استيلاء أئمة الضلال و مغلوبية أئمة الهدى" صلوات الله عليهم")4
🔰این روایت دلالت دارد بر مستحب بودن اظهار غم و اندوه در عیدفطر و قربان در روزگار تسلط ائمه ی گمراهی و مغلوبیت ائمه ی هدایت "صلوات الله علیهم" وقتی بزرگان اصحاب ائمه معصومین (علیه السلام) چنین رفتار کرده اند به علاوه اینکه اظهار اندوه اقتدایی است به ائمه (علیه السلام) آنچنان که نقل شده در هر عیدی به خاطر دیدن حقِ خویش در دست دیگران غم و اندوه شان تجدید می شود.
📚:منابع
1: الفقیه ج۱ ص۵۱۱
2: مرآة العقول ج ۱۶ص۴۱۱
3: وسائل الشیعه ج۷ ص ۴۷۷
4: بحارالأنوار ج ۸۸ ص۱۳۵
📌غزه مظلوم
در #عیدقربان مسلمانان کشورهای اسلامی #جشن گرفتن و #قربانی کردند و آن طرف تر در #غزه عده ای قربانی #صهیونیسم شدن.
ملتی که درد غزه و نفرت صهیونیستی نداشته باشد، محکوم به بردگی و بندگی #استکبار است.
شیعیانی هم که درد غزه و روح #مبارزه با #ظلم ندارند، نمی توانند منتظر واقعی #امام_زمان(عح) باشند.
🔴 خدا رحمت کند آقای مشکینی را
انتخابات را تشبیه می کرد به #کربلا و می فرمود:
✅صحنه انتخابات #صحنه_کربلا است.
☑️کسی که در انتخابات شرکت نمی کند گویا دارد یزید را #یاری می کند.
☑️کسی که در #انتخابات شرکت می کند ولی رای سفید می دهد انگار در کربلا است ولی کاری نمی کند و هدفی ندارد تیر به سوی هدف خاصی نمی اندازد
☑️کسی که به غیر صالح رأی می دهد گویا دارد علیه امام حسین شمشیر می زند.
☑️کسی که می گردد و اصلح را انتخاب می کند گویا دارد از امام حسین دفاع می کند.
🌷رأی مسئولیت آور است. با دقت و بصیرت رأی دهیم.🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
+ به غریبه ها نگید حالِ بدتون رو :)
به صاحبش بگید....❤️
#امام_زمان
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
📌 #غدیر را فراموش نکنیم
محمدبن نَوفِل صَيرَفى گويد:
«نزد هَيثَم بن حبيب صَيرفى بودم كه #ابوحنيفه یا همان نُعمان بن ثابت بر ما وارد شد؛ ما از #على بن ابىطالب(ع) ياد كرديم و درباره ماجراى #غديرخُم سخن به ميان آمد. ابوحنيفه گفت:
من به ياران خود گفته ام: نزد اينان(شيعيان) به صحّت خبر ماجراى غديرخُم اعتراف نكنيد؛ زیرا شما را محكوم مى كنند.»
📚شیخ مفید، الامالی، ص26.
😡😡😡😡
📌آیا جانشینی امیرمؤمنان علی(ع) محدود به غدیر است؟
در خبری از #احمدبن_حنبل عالم سن مذهب آمده است:
هنگام بازگشت بُرَیده اسلمی از #یمن که نزد رسول خدا(ص) رفته و از امیرمؤمنان #علی(ع) بدگویی کرد و از کارهای متشرعانه و #مشروع امام ایراد گرفت، #رسول_الله(ص) فرمود:
يَا بُرَيْدَةُ لَا تَقَعْ فِي عَلِيٍّ فَإِنَّهُ مِنِّي وَ أَنَا مِنْهُ وَ هُوَ وَلِيُّكُمْ بَعْدِي.»
ای بریده:
درباره علی(ع) بدگویی نکن و تهمت نزن؛ زیرا علی(ع) از من است و من از علی(ع) هستم و علی(ع) #امام و #رهبر شما بعد از من است.
📚احمدبن حنبل، مسند، ج5، ص356.
ضمن تشکر از دوستان مولا علی(ع)،
جهت تقویت اندیشه غدیر، تبلیغ این روایات حداکثری باشد.
➖غدیر یعنی اتمام حجت
🛑 قَالَتْ اَلصِّدِّيقَة اَلطَّاهِرَة فَاطِمَة اَلزَّهْرَاءِ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهَا:
فَمَا جَعَلَ اَللَّهُ لِأَحَدٍ بَعْدَ غَدِيرِ خُمٍّ مِنْ حُجَّةٍ وَ لاَ عُذْرٍ
🔰 حضرت زهراء سلام الله علیها می فرمایند :
خداوند پس از غديرخم براى كسى حجّت و عذرى باقى نگذاشت
(اتمام حجت برای همگان).
📚: دلائل الإمامَه،ص 122
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♥️ تنها تبلیغ واجب در اسلام
🎤 به کلام شیخ اسماعیل رمضانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبری :
▪️در دولت اصلاحات سال ۸۲ و مجلس ششم اصلاح طلب به بنده نامه زدن بیا تسلیم بشو...
پن: حالا بنظرتان به کدام طیف سیاسی باید رای بدهیم؟
#انتخابات_ریاست_جمهوری
#جهاد_تبیین
22.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 واکنش مجری شبکه سه به اظهارات محمدجواد ظریف، مشاور پزشکیان درباره برجام و رفع تحریمها
🔹 آیا ظریف تصور میکند حافظه تاریخی مردم ایران کوتاهمدت است؟!
#نه_به_دولت_سوم_روحانی
#حافظه_تاریخی
#برجام
#انتخاب_أصلح
#سعید_جلیلی
═━🍃❀🌸❀🍃━═
➖کسانی که غدیر را انکار کردند همانند ابلیس هستند
🛑:مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي قَبُولِهِمْ وَلَاءَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ غَدِيرِ خُمٍّ كَمَثَلِ الْمَلَائِكَةِ فِي سُجُودِهِمْ
لِآدَمَ وَ مَثَلُ مَنْ أَبَى وَلَايَةَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ الْغَدِيرِ مَثَلُ إِبْلِيسَ...
🔰امام رضا "علیه السلام:
مومنانی که ولایت امیرالمومنین" علیهالسلام" در روز غدیر را قبول کردند
مثل فرشتههایی هستند که بر حضرت آدم "علیهالسلام" سجده کردند
و آنها که از ولایت امیرالمومنین "علیهالسلام" سرپیچی کردند مثل شیطان هستند.
📚: اقبال الاعمال، ج۱ ص۴۶۴
➖منافقین در غدیرخم
🛑وَ سَأَلْتُ جَبْرَئِيلَ أَنْ يَسْتَعْفِيَ لِي عَنْ تَبْلِيغِ ذَلِكَ إِلَيْكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ لِعِلْمِي بِقِلَّةِ الْمُتَّقِينَ وَ كَثْرَةِ الْمُنَافِقِينَ وَ إِدْغَالِ الْآثِمِينَ وَ خَتْلِ الْمُسْتَهْزِءِينَ بِالْإِسْلَامِ الَّذِينَ وَصَفَهُمُ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ بِأَنَّهُمْ يَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ ما لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ وَ يَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ وَ كَثْرَةِ أَذَاهُمْ لِي فِي غَيْرِ مَرَّةٍ حَتَّى سَمَّوْنِي أُذُناً وَ زَعَمُوا أَنِّي كَذَلِكَ لِكَثْرَةِ مُلَازَمَتِهِ إِيَّايَ وَ إِقْبَالِي عَلَيْهِ حَتَّى أَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي ذَلِكَ قُرْآناً- وَ مِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ عَلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُ أُذُنٌ- خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ الْآيَةَ وَ لَوْ شِئْتُ أَنْ أُسَمِّيَ بِأَسْمَائِهِمْ لَسَمَّيْتُ- وَ أَنْ أُومِيَ إِلَيْهِمْ بِأَعْيَانِهِمْ لَأَوْمَأْتُ وَ أَنْ أَدُلَّ عَلَيْهِمْ لَدَلَلْتُ وَ لَكِنِّي وَ اللَّهِ فِي أُمُورِهِمْ قَدْ تَكَرَّمْتُ وَ كُلَّ ذَلِكَ لَا يَرْضَى اللَّهُ مِنِّي إِلَّا أَنْ أُبَلِّغَ مَا أَنْزَلَ إِلَيَّ ثُمَّ تَلَا ص- يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ فِي عَلِيٍّ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس
🔰 پیامبر صلی الله علیه و آله در روز غدیر در خطبه غدیر فرمودند؛
بدانيد كه من در ابتداى امر از جبرئيل خواستم مرا از ابلاغ اين مطلب به شما معذور بدارد زيرا به اين نكته واقف بودم كه تعداد اهل نفاق و دغل و دورويى بر پرهيزگاران امّتم غالبند، و مسخرهكنندگان اسلام را مىشناختم، همانها كه در كتاب خدا اين گونه وصف شدهاند كه: چيزى با دهانهايشان مىگويند كه در دلهايشان نيست، و آن را [سخنى كوچك و آسان] مىپنداشتند و حال آنكه در نزد خداوند، بزرگ و عظيم است، و شدّت آزارم را بدان جا رساندند كه مرا اذن (سراپا گوش) ناميدند، و دليل اين نامگذارى اين بود كه مىپنداشتند من شنواى هر سخنى مىباشم، تا اينكه خداوند اين آيه را نازل فرمود كه: «و از آنان كسانىاند كه پيامبر را مىآزارند و مىگويند: او [سراپا] گوش است- شنواى سخن هر كسى است- بگو: گوش نيكوست براى شما،- يعنى براى كسانى كه مىپنداشتند او اذن است- به خدا ايمان دارد و مؤمنان را باور دارد- توبه: 61».
و اگر بخواهم مىتوانم نامهاى يكايك آنان را بشمارم، و خصوصيات كامل و تفصيل امورشان را ذكر بكنم، ولى بخدا قسم كه اين كار نه شايسته حال من و نه مورد پسند خداست كه جز آنچه وحى شدهام را نگويم، سپس اين آيه را خواند: «اى پيامبر آنچه را از سوى پروردگارت به تو فرو آمده- در باره علىّ بن أبى طالب- برسان و اگر اين نكنى
پيام او را نرسانده باشى، و خدا تو را از [فتنه و گزند] مردم نگاه مىدارد.
📚الإحتجاج ج1، ص: 58
🔸معیارهای انتخاب مدیران در سخن امیرمؤمنان
✍ احمدحسین شریفی
🔹امیرمؤمنان علیه السلام در ضمن سفارشهای خود به مالک اشتر درباره انتخاب والیان و مسؤولان، ده شاخص را بر میشمارد:
«كسی را انتخاب کن كه
۱. خيرخواهی وی را برای خدا و رسول او و امام خود بيشتر دانی
۲. و دامن او را پاكتر
۳. و بردباریاش برتر، كه دير به خشم آيد؛ و زود به پذيرفتن پوزش گرايد؛
۴. و بر ناتوانان رحمت آرد؛
۵. و با قویدستان برآيد؛
۶. و آن كس كه درشتی او را بر نيانگيزاند؛
۷. و ناتوانی وی را بر جای ننشاند؛
۸. و از آنان كه گوهری نيك دارند؛
۹. و از خاندانی پارسايند؛
۱۰. و از سابقتی نيكو برخوردار.» (نهج البلاغه، نامه 53)
#انتخابات
#امیرمؤمنان
فهرست.pdf
328.3K
📚 معرفی آثار ۴۷
راستگویی در سیره معصومان و مواجهه آنان با پدیده دروغ
نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چاپ اول: تابستان ۱۴۰۰
۱۹۳ صفحه
این کتاب در دو بخش تنظیم شده است:
1️⃣ بخش اول سیر بیان روایات #معصومان دربارۀ صدق و کذب را بررسی میکند.
2️⃣ بخش دوم بررسی گفتار و رفتار ایشان دربارۀ دروغهای مجاز است.
🔍 بررسیها نشان میدهد حفظ جان انسان بیگناه، ایجاد صلح و آشتی، فریب دشمن در جنگ و گفتگوی محبتآمیز زوجین به عنوان استثناء از روایات قابل برداشت است.
⛔️ با وجود این روایات، در بخش رفتار پیامبر و ائمه نمیتوان گزارش صحیحی از اقدام ایشان برای استفاده از دروغهای مجاز به دست آورد.
📌 جز تاکتیک نظامی که از آن به خُدعه در جنگ تعبیر میشود.
📘 در این کتاب به توریه و مباهته نیز پرداخته میشود.
🖇 فهرست کتاب پیوست است.
#دروغ
#صداقت
#سیره
#مستبین
📌بلایی که بر سر منکران #غدیرخم آمد
امیرمؤمنان #علی(ع) هنگامی که وارد #کوفه گردید، در میدان #رَحبَه یا مسجد کوفه درباره حدیث جانشینی خود در روز غدیر، گواهی خواست و آنان را سوگند داد تا کسانی که سخنان رسول خدا(ص) را دراین باره شنیده اند، شهادت دهند،
اما جز 12نفر از #اهل_بدر، کسی برنخواست.»
امیرمؤمنان علی(ع) نیز منکران را نفرین کرد و هر کدام به دردی مبتدا شدند.
📚ابن حنبل، مسند، ج1، ص88؛
📚شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج1، ص352.
عوامل نادیده گرفتن غدیر و اجتماع در سقیفه (1).pdf
256.2K
عوامل نادیده گرفتن غدیر و اجتماع در سقیفه
👇چكیده👇
واقعه مهم غدیرخم، از طریق روایات شیعه و سنی، به طور متواتر نقل شده است و در اصل وقوع آن هیچ تردیدی نیست. پس باید به این پرسش پاسخ داد كه چه عواملی سبب شد تا پس از رحلت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله، مردم، بخصوص انصار، بدون توجه به واقعه غدیر خم، در سقیفه اجتماع كردند و اقدام به تعیین جانشین برای پیامبر صلی الله علیه و آله نمودند؟
این مقاله، با استناد به متون معتبرتاریخی و با ریشه یابی وقایع، از هنگام بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله تا واقعه غدیرخم، و پس از غدیرخم تا رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و تشكیل سقیفه، سعی نموده است تا تصویر روشنی از علل نادیده گرفتن واقعه غدیرخم و تجمع انصار در سقیفه ارائه نماید.
14.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:۱
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چی؟؟؟؟؟
☹️☹️
حالا خانواده شیعه......😓