eitaa logo
کلام معصومین علیهم السلام
1.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
768 ویدیو
127 فایل
کلام و ادعیه معصومین علیهم السلام شناسه مدیر @ASK110 کپی مطالب حلال اگر مقدور بود #صلوات ی برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عنایت بفرمایید. https://rubika.ir/kalam_maesoumin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا زیارت اربعین در صدسال اخیر اختراع شده است؟ تاریخچه زیارت اربعین به روایت ابوریحان بیرونی ابوریحان بیرونی(اندیشمند بزرگ شیعه) که در سال 440 هجری یعنی حدود هزارسال پیش وفات کرده در کتاب الآثار الباقیه، صفحه 422 درباره روز بیستم ماه صفر (اربعين) می‌گوید: " و فی العشرین رُدَّ رأسُ الحسین الی مجثمه {جثته} حتی دَفِنَ مع جُثَّتِه و فیه زیارةُ الأربعین و هُم حُرَمُهُ بَعدَ انصِرافِهِم مِنَ الشامِ" ترجمه: "و در روز بیستم (از ماه صفر)، سر حسین {علیه السلام} به آرامگاهش باز گردانده شد تا در کنار بدنش دفن شود و در این روز زیارت اربعین انجام شد و آنان (زائران)، خانواده اش بودند که پس از بازگشت از شام {به زیارت آمدند} " مشخصات کتابشناختی: ابوریحان بیرونی، الآثار الباقیة عن القرون الخالیة(تحقیق و تعلیق پرویز اذکائی)، تهران، مرکز نشر میراث مکتوب، سال 2001م/1379هـ ش. .
آن را به بیست برسان تا ... ☑️ امام صادق(ع) از یکی از یارانش پرسید: 🔸 چندبار حج رفته‌ای؟ ▫️ گفت: 🔹 نوزده حج. ▫️ امام فرمود: 🔸 آن را به بیست حج برسان تا ثواب یکبار زیارت حسین(ع) برایت نوشته شود. 📜 عنْ شِهَابٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلَنِی فَقَالَ یَا شِهَابُ کَمْ حَجَجْتَ مِنْ حِجَّةٍ- فَقُلْتُ تِسْعَةَ عَشَرَ حِجَّةً. فَقَالَ لِی تَمِّمْهَا عِشْرِینَ حِجَّةً، تُحْسَبْ لَکَ بِزِیَارَةِ الْحُسَیْنِ ع ⬅️ کامل الزیارات، صفحه ۱۶۲ 🏷 علیه السلام علیه السلام https://eitaa.com/kalam_maesoumin
✔️ سندی کهن دالّ بر شهرت زیارت اربعین نزد امامیه کتاب «العَلَمُ المَشهور في فَوائِدِ فَضلِ الأيّامِ وَالشُّهورِ» تألیف عالم برجسته‌ی اهل سنّت در قرن ششم و هفتم هجری قمری، ابو الخطّاب ابن دحیه کلبی (ت ٦٣٣ هـ )برای نخستین بار سال 2020 در مغرب در سه مجلد به چاپ رسیده است. موضوع کتاب در رابطه با وجه تسمیه، فضائل و ویژگی‎های ماه‌های سال و برخی اتفاقات مهمی است که در آنها رخ داده است. مؤلّف ابتدا از بیان ویژگی‌های ماه محرّم شروع کرده و به ماه ذی الحجّة ختم نموده است. مؤلف در باب ماه محرّم در مجلد اوّل از صفحه ۲۰۱ به مقدار حدودا ۲۰ صفحه به مقتل الحسین علیه السلام پرداخته است. وی در ضمن بیان مقتل و حوادث پس از آن عباراتی بلیغ و البته جانسوز در مظلومیت اهل‌بیت دارد، که از میان آنها عبارتی جانسوز درباره اسارت آل الله در شام نوشته‌ است. از گزارشات مهم نویسنده در این بخش، اشاره‌ی او به شهرت زیارت اربعین نزد امامیه است: "در کتب امامیه خوانده‌ام که سر مطهر پس از چهل روز از شهادت به بدن ملحق شد و این روز چهلم روزی معروف و مشهور نزد امامیه می باشد و زیارت حسین بن علی در این روز را زیارت اربعین می‌نامند." وَقَرأتُ في كُتُبِ الإمامِيّةِ: أنّ الرَّأسَ أُعيدَ إلى الجُثَّة بكربَلاء بَعدَ أربَعينَ يَوماً مِنَ المَقتَلِ، يومٌ معروفٌ عِندَ الإمامِيَّة يُسَمّونَ الزِّيارَةَ فيه زِيارَةَ الأربعينَ 📖 العَلَم المشهور، ١/٢١٥ این کتاب را پس از مدت مدیدی انتظار دو سال پیش در یکی از زیرزمین‌های استانبول خریداری کردیم. ✍️استاد حامد کاشانی
🏴 سلام مخصوص رسول خدا صلی الله علیه و آله به زائر امام حسین علیه السلام... ✍🏻 حسین بن ثویر بن ابی‌فاخته گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمودند: ▪️یا حُسَیْنُ مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام إِنْ کَانَ مَاشِیاً کُتِبَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ مُحِیَ عَنْهُ سَیِّئَةٌ ▪️حتَّی إِذَا صَارَ فِی الْحَیْرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُفْلِحِینَ الْمُنْجِحِینَ ▪️حتَّی إِذَا قَضَی مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ ▪️حتَّی إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یُقْرِئُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَی ➖ ای حسین، هر که به قصد زیارت حسین بن علی علیه السلام از خانه خارج شود، اگر پیاده باشد به هر گامی برایش یک کار نیکو نوشته می‌شود و یک کار بد از او محو می‌شود، ➖ و چون در حرم و حائر حسینی گام زند، خداوند او را از رستگاران و نجات یافتگان نویسد، ➖و چون آیین زیارت را به جای آورد خداوند او را از پیروزمندان و‌ فائزین نویسد، ➖ و چون قصد بازگشت کند فرشته ای نزد او آید و گوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله به تو سلام می‌رساند و می‌فرماید که اعمالت را از سر بگیر که همه گذشته‌ات آمرزیده گشت. 📚 بحارالانوار ج۹۸ ص۷۲ علیه السلام https://eitaa.com/kalam_maesoumin
امام صادق علیه السلام: ...‏ لَوْ یَعْلَمُونَ مَا فِی زِیَارَتِهِ مِنَ الْخَیْرِ وَ یَعْلَمُ ذَلِکَ النَّاسُ لَاقْتَتَلُوا عَلَی زِیَارَتِهِ بِالسُّیُوفِ وَ لَبَاعُوا أَمْوَالَهُمْ فِی إِتْیَانِه ... اگر مردم می‌دانستند چه خیری در زیارت اباعبدالله (علیه السلام) است برای زیارت رفتن با هم جنگ می‌کردند و همۀ اموالشان را برای زیارت خرج می‌کردند. کامل الزیارات (باب الثالث عشر)، ج ۱، ص ۸۶ علیه السلام https://eitaa.com/kalam_maesoumin
📌روایتی عجیب اگرچه در منطق عملی اهل بیت(ع) بر همنشینی با عموم مردم تأکید شده است، اما گاهی ما را از همنشینی در برخی منع کرده اند. امام (ع) فرمود: «هر كس که در مجلسى نشيند و در آن مجلس به امامى از ائمه اطهار(ع) گويند و آن فرد میتواند برخيزد و ، خدا در دنيا او را خوار كند، در آخرت كند و معرفت خوبِ ما را كه به آن بر او منّت نهاده است، از او بگيرد.» 📚کلینی، الکافی، ج8، ص236، ح315.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی: بیائیم در قضيه اربعین، زیارت اربعین را تبيين کنیم. «لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَة» را به مردم بگوئیم که پیاده‌روی اربعین برای این است که جهل ما کنار برود. ائمه‌ی ما برای همین آمده بودند.
🔸علم و عمل ✍️احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹علت عمده ناکامی‌ها در زندگی فردی و اجتماعی عبارت است از: ✔️علم بدون عمل؛ به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام: العِلمُ بِلا عَمَلٍ وَبالٌ؛ العَمَلُ بِلا عِلمٍ ضَلالٌ؛ علمِ بدون عمل وبال است؛ عملِ بدون علم گمراهى است. ✔️و عمل بدون علم؛ به تعبیر زیبای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: مَن عَمِلَ عَلى غَيرِ عِلمٍ كانَ ما يُفسِدُ أكثَرَ مِمّا يُصلِحُ؛ كسى كه بدون شناخت عمل كند، خراب كردنش بيشتر از درست كردن اوست.»
هدایت شده از حامد کاشانی
اهانت، تحریک و ایجاد سر و صدا به اسم حزب اللهی گری آن هم در کشور برادر و همسایه، قطعاً خلاف نظر اهل بیت علیهم السلام و همچنین مغایر با نظر مسئولان نظام اسلامی است. یقینا توهین آن افراد به گروهی از شیعیان که در حال خدمت به زوار سیدالشهداء علیه السلام بودند، از نفهمی و سبکسری و به احتمال زیاد به قیادت عامل نفوذی بیگانه بوده. باید یاد بگیریم با مخالف خود آن هم با شیعه‌ی امیرالمومنین علیه السلام درست رفتار کنیم. این رفتار ها میتواند جاهلانی را برای مقابله به مثل و به هم زدن شکوه خدمت مواکب و عظمت اربعین تحریک کند. اللهم إلیک نشکو فقد نبینا و غیبة ولینا وعجل لولیک الفرج
* 🔻اصحاب حضرت سید الشهداء علیه السلام اینکه حالا مشهور است که می‌گویند که تیغ و نیزه و سنگ و ابزاری که دشمن به سمت اینها پرت می‌کرد، اینها احساس درد نمی‌کردند، نه اینکه اینها حسشان باطل شده باشد. 🔸یک نمونۀ قرآنی عرض کنم، یوسف علیه السلام وقتی وارد شد در فضای میهمانی زلیخا، زن‌های اشراف مصر را زلیخا دعوت کرده بود. مخصوصاً زن مهمانی برود خیلی حواسش هست. کلاس کار بهم نخورد. میوه برای اینها آورده بود. چاقو بود. برداشتند، ولی ورود حضرت یوسف علیه السلام با اینها چه کار کرد که اینها شروع کردند دستشان را ببرند؟ (یوسف، ۳۱) 🔹نه اینکه انسان احساس درد نکند. گاهی یک حس عیان و یک درک مضاعف و یک عشق الهی غلبه می‌کند و آن حس طبیعی بدن، تحت الشعاع قرار می‌گیرد. لباس‌هایش را در می‌آورد در جنگ می‌گوید که من را می‌ترسانید از سنگ انداختن، بزنید. به او گفتند تو خودت شجاع بوده‌ای، اهل جنگ بوده‌ای، مگر دیوانه شده‌ای لباس‌هایت را در می‌آوری؟ زره‌ات را در می‌آوری. کلاه‌خودت را کنار می‌گذاری. گفت «حُبُّ الحُسَینِ اَجَنَّنی» اگر دیوانه هم شدم، دیوانۀ عشق حسین هستم. این الگو، این اسوه، این مقام، این مرتبه هیچ کجای عالم پیدا نمی‌شود. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
پوست انداختن صورت اسیران کربلاء در زندان يزيد در منابع کهن شیخ صدوق به نقل از محمد بن زکریا الغلابی آورده است، چنین است: ثم إن يزيد (لعنه الله) أمر بنساء الحسين (عليه السلام) فحبسن مع علي بن الحسين (عليهما السلام) في محبس لا يكنهم من حر ولا قر حتى تقشرت وجوههم، ولم يرفع ببيت المقدس حجر عن وجه الأرض إلا وجد تحته دم عبيط، وأبصر الناس الشمس على الحيطان حمراء كأنها الملاحف المعصفرة، إلى أن خرج علي بن الحسين (عليهما السلام) بالنسوة، ورد رأس الحسين (عليه السلام) إلى كربلاء ( الأمالي للصدوق ص ٢٣١_٢٣٢). در این روایت، اشاره شده است که یزید ملعون، اسیران کربلاء را در محبسی جای داد که از سرما و گرما آنان را مصون نمی داشت تا اینکه صورتهایشان پوست انداخت. این مطلب را قاضی نعمان مغربی نیز در شرح الأخبار، بدون سند و به صورت قیلَ نقل کرده است: و قيل إنّ ذلك بعد أن أجلسهنّ في منزل لا يكنّهنّ من برد و لا حرّ حتى أقشرت وجوههنّ من حرّ الشّمس ثمّ أطلقهم ( شرح الأخبار ج٣ ص ٢٦٩). این واقعه، در منابع عامه نیز به طور اجمال، مؤيدی دارد، قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق) به مناسبتی در احوال اسیران کربلاء چنین آورده است: وقال في حديث النعمان رحمه الله " ودخل على يزيد بن معاوية، وعنده علي بن حسين بن علي، ومن كان معه من نساء الحسين وصغار ولده، فقال له يزيد: يا نعمان، ما ترى أن أصنع بهؤلاء؟ قال: اصنع بهم يا أمير المؤمنين ما كان رسول الله صلى الله عليه وسلم صانعا بهم لو رآهم بهذه الحيبة، فأمر بهم يزيد، فأدخلوا في الحمام، وكانوا قد قشفوا، وكساهم وسرحهم إلى المدينة ". حدثناه محمد بن عبد الله عن الرياشي ( الدلائل في غريب الحديث ج ٣ ص ٩٧١). فعل " قشفوا " که در اینجا به کار رفته است، در لغت به معنای کثیف شدن پوست یا تغییر و دگرگون شدن آن، به واسطه حرارت آفتاب است، ابن منظور در لسان العرب چنین آورده است: قشف: القَشَفُ: قَذَر الْجِلْدِ. قَشِفَ يَقْشَفُ قَشَفًا وتَقَشَّفَ: لَمْ يَتَعَهَّد الغَسْل والنَّظافة، فَهُوَ قَشِفٌ. وَرَجُلٌ مُتَقَشِّف: تَارِكُ النَّظَافَةِ والتَّرَفُّه. وَفِي الْحَدِيثِ: رأَى رَجُلًا قَشِفَ الْهَيْئَةِ أَي تَارِكًا لِلْغَسْلِ والتنْظِيف. وقَشِفَ قشَفاً لَا غَيْرَ: تَغَيَّر مِنْ تَلْوِيحِ الشَّمْسِ أَو الفَقْر. والقَشَفُ: يُبْس العَيْش، وَرَجُلٌ قَشِفٌ. وَقِيلَ: القَشَفُ رَثاثة الْهَيْئَةِ وسُوء الْحَالِ وَضِيقُ الْعَيْشِ. يُقَالُ: أَصابهم مِنَ الْعَيْشِ ضَفَفٌ ( لسان العرب ج ۹ ص ۲۸۲). بنابراین، این گزارش قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق ) نشان می دهد که این وضع حال اسیران کربلاء، در منابع کهن بیشتری موجود بوده است و این گزارش که شیخ صدوق و قاضی نعمان مغربی نقل کرده اند، بر اساس آن اخبار بوده است.
🟢اخلاق مدیریت 🔸فروتنی در دوران ریاست 🖊احمدحسین شریفی یکی از مهم‌ترین اخلاقیات و شؤون مدیریت، تواضع و فروتنی دربرابر ذی‌نفعان و ارباب رجوع است. البته فروتنی و خوش‌خلقی هرگز به معنای نادیده گرفتن قانون نیست؛ بلکه مجریان و مدیران موفق کسانی‌اند که بدون آنکه ذره‌ای از اجرایی قانون فروگذار کنند، هرگز تکریم و بزرگداشت ارباب رجوع را نیز نادیده نمی‌گیرند. از تبعات دنیوی تکبر و خودبزرگ‌بینی در دوران مسؤولیت، خواری در دوران بعد از آن است. علیه السلام می‌فرماید: تَكَبُّرُكَ فِى الْوِلايَةِ ذُلٌّ فِى الْعَزْلِ. تكبّر ورزيدن تو در دوران ریاست، موجب ذلّت در ايّام بركنارى است.
🟢پایداری و پیامبری 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از مهم‌ترین لوازم فعالیت‌های ناظر به «فردسازی»، «جامعه‌پردازی» و «تمدن‌سازی»، پایداری و است. طبیعت چنین کارهایی این است که اولاً، زمان‌بر و دیربازده‌‌اند؛ و ثانیاً، بنیادین و ریشه‌ای‌اند. به همین دلیل، انجام آنها هم «درایت» می‌خواهد و هم «استقامت». خدا رحمت کند یزدی را می‌فرمود: «استقامت در کار، آنقدر سخت است که مثل پیغمبری را پیر می‌کند؛ لذا باید همیشه به خود و به دوستان‌مان سفارش کنیم که در کار استقامت داشته باشید. طبیعت کار دنیا به خصوص در مسائل زمان‌بری مثل مسائل فرهنگی، سختی است. کار همۀ انبیا تغییر باورها و ارزش‌ها بوده که کار اصلی فرهنگ همین است.»
📌 (ع) از :(۱) بعد از رحلت (ص) بیشتر مردم از مسیر خارج شدند. اميرمؤمنان (ع) این مردم را معرفی و از آنان چنین می کند: ⬅️در میان این مردم، انجام کارهای قبیح زیاد شده تا حدی که رنگ باخته است؛ ⬅️ بگونه ای رایج شده است که به کمتر کسی می توان اعتماد کرد؛ ⬅️ زیاد شده و از اهل خیر نشانی نیست. حق گویان اندک و ملازم حق ذلیل است. ⬅️ بد اخلاق و پیران شده اند؛ ⬅️ و قاریان قرآن از برگشته اند. 📚نهج البلاغه؛ 📚لیثی، عیون الحکم، ص۳۶۶، 📚آمدی، غررالحکم،ص۴۹۶.
📌 (ع) از :(۲) ⬅️ ، بزرگان را نمی کنند، ⬅️ از دستگیری نمی کنند، ⬅️مردم به سخنان من گوش نمی دهند، ⬅️به عالم ایمان ندارند و از و خطای دیگران نمی گذرند، ⬅️از نظر آنان، همان است که خود می گویند و به آن تمایل دارند و همان است که آنرا خوش نمی دارند، ⬅️در به خود پناه می برند و خدا را رها می کنند، ⬅️در به نظر خود عمل می کنند و هرکس امام خویش است. 📚لیثی، عیون الحکم، ص۳۶۶، 📚امدی، غررالحکم،ص۴۹۶.
. 🔻 مشهد مقدس 🔻 🔸اقامت آخر صفر🔸 اسکان رایگان زائرین آقا علی ابن موسی الرضا علیه السلام در حسینیه ها و مساجد در دهه پایانی ماه صفر 🔹(6 تا ۱4 شهریور)🔹 در مشهد مقدس هماهنگی و ثبت نام 👇 از سایت هم محله ی امام رضا علیه السلام به آدرس https://zaer2.masjedona.ir/fes/? اقدام نمایید یا جهت دریافت توضیحات و ثبت نام تلفنی از ساعت 8 تا 18 با شماره 05132012040 تماس بگیرید
4_5789495922211686464.mp3
5.18M
چرا دیه و ارث زنان نصف مردان است ؟ چرا شهادت دو زن در دادگاه با شهادت یک مرد برابری می کند؟ بخش اول 12 دقیقه صوت
4_5791747722025371563.mp3
3.45M
چرا دیه و ارث زنان نصف مردان است ؟ آیا ديه واقعا ارزش انسانی زن و مرد را در اسلام نشان می دهد؟ بخش دوم - 8 دقیقه صوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 در هنگام ترکیدن لاستیک چه کنیم دچار تلفات نشویم ارسال به هموطنان و گروههای مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اين‌قدر از عالِم شدن فاصله نگيريم! ✔️آیت‌الله جوادی آملی: اگر كسی گفت همين مقدار سواد برای من بس است «كفی به جهلاً» این روایات ائمه سلام الله علیه است. فرمودند: در جهلِ ما چه حوزوی چه دانشگاهی همين بس كه ما بگوييم فارغ‌ التحصيل شديم؛باور كنيم كه ملاّ شدن و استاد شدن گناه نيست... فرمود: بشارت بدهيد به محقّقی كه توان داشته باشد، مكتب‌های گوناگون را ارزيابی كند نحله‌های گوناگون را ارزيابی كند، جريان‌شناسی كند، آرا را شناسايی كند، بهترينش را برگزيند به جامعه منتشر كند... بشارت تحقيقی، بشارت پژوهشی، بشارت تأليفی، بشارت تدريسی، بشارت تصنيفی يك بشارت ويژه است. درس اخلاق ٩٢/۵/٣١
📌برسی حدیث مشهور بشارت به و پایان ماه این سخن مشهور، تنها در کتاب اثر مرحوم (1041ق) آمده است و این گزارش در منبع دیگری نقل نشده است. او می‌نویسد: «و وقع فى كتاب النجم للافليشى‏ ... و ممّا يجرى فى كلام النّاس معزوّا الى النّبى صلّى اللّه عليه و آله قولهم: ... و من بشّرنى بخروج صفر بشّرته‏ بالجنّة ... این روایت از سخن‌های به اکرم(ص) است» که در ادامه این عبارت: 《من بشّرنى بخروج صفر بشّرته‏ بالجنّة》 را در کنار برخی احادیث دیگر نقل کرده که افليشى از عالمان اهل تسنن، آنها را به عنوان (جعلی) آورده است؛ ولی میرداماد می‌گوید: «برخی از این احادیث نبوی صحیح و برخی نیز از ائمه(ع) نقل شده اند، بعضی هم موضوع هستند». وی، به احادیث موضوع تصریح ندارد که کدام است؛ ولی از سیاق عبارت میرداماد بر می‌آید که حدیث موضوع همین حدیث «من بشّرنى بخروج صفر بشّرته‏ بالجنّة» و عبارت «خیر خلّکم خلّ خمرکم» است که در ادامه همان صفحه آمده است. بنابراین، به هر روی تعبیر «من بشّرنى بخروج صفر بشّرته‏ بالجنّة» به عنوان حدیث نبوی، مستندی ندارد. 📚الرواشح السماوية في شرح الأحاديث الإمامية (کتاب رجالی)؛ محمدباقر بن محمد ميرداماد، ۱۴۱۱ق، ص۲۰۲_ ۲۰۱.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا