eitaa logo
کلام معصومین علیهم السلام
1.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
768 ویدیو
127 فایل
کلام و ادعیه معصومین علیهم السلام شناسه مدیر @ASK110 کپی مطالب حلال اگر مقدور بود #صلوات ی برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عنایت بفرمایید. https://rubika.ir/kalam_maesoumin
مشاهده در ایتا
دانلود
ترس از ترور 🛑سأل أبو حنيفة الطاقي فقال لم لم يطلب علي بحقه بعد وفاة الرسول إن كان له حق قال خاف‏ أن‏ يقتله‏ الجن‏ 🔰ابوحنفیه از مومن طاق سوال کرد: اگر علی‌بن‌ابی‌طالب بر حق بود چرا بعد از شهادت پیامبرصلی‌الله‌علیه‌واله حق خود را مطالبه نکرد؟ مومن طاق جواب دادند: ترس از این داشتند که به وسیله اجنه کشته شود. 👇نکته‌اول👇 جواب مومن طاق اشاره به ترور سعد بن عباده، رئیس قبیله اوس دارد که به گواه منابع فریقین از بیعت با ابابکر امتناع ورزید لذا به دستور سران سقیفه در شام به دست مغیرة بن شعبه ترور شد و شایعه انداختند که به خاطر اینکه قضاء حاجت سر پا انجام داده است توسط اجنه کشته شده است 👇نکته‌دوم👇 به گواه منابع فریقین، امیرالمومنین‌علیه‌السلام از ابتداء غصب خلافت همیشه حق خود را مطالبه می‌کردند. 👇نکته‌سوم👇 اسلام حقیقی و اسلام مُجَسّم امیرالمومنین علیه‌السلام، اگر امیرالمومنین علیه‌السلام ابتداء غصب خلافت ترور می شدند از اسلام واقعی هیچ چیزی باقی نمی‌ماند. 📚مناقب ابن‌شهر‌آشوب
ِ ➖همه مرتد شدند الا سه نفر 🛑عنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي خَالِدٍ الْقَمَّاطِ عَنْ حُمْرَانَ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا أَقَلَّنَا لَوِ اجْتَمَعْنَا عَلَى شَاةٍ مَا أَفْنَيْنَاهَا فَقَالَ أَ لَا أُحَدِّثُكَ بِأَعْجَبَ مِنْ ذَلِكَ- الْمُهَاجِرُونَ وَ الْأَنْصَارُ ذَهَبُوا إِلَّا وَ أَشَارَ بِيَدِهِ ثَلَاثَةً 🔰قربانت، چه اندازه ما شيعه كم هستيم، اگر در خوردن گوسفندى شركت كنيم آن را تمام نكنيم، فرمود: خبرى شگفت‏تر از اين به تو نگويم؟ مهاجرين و انصار (پس از پيغمبر از حقيقت ايمان) بيرون رفتند مگر- با انگشت اشاره كرد- سه تن، (سلمان و مقداد و ابوذر) 📚: الکافي: ج 2 ص 244
🔳زهرای مرضیه؛ الگوی جهاد همه‌جانبه 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸فاطمه زهرا سلام الله علیها، از نخستین ایام طفولیت تا پایان عمر مبارکشان، یک زندگی پر از هیجان، کار، تلاش و مجاهدت را سپری کرده‌اند. ▪️در بحرانی‌ترین سال‌های نبوت، در دوران شعب ابی‌طالب،‌ آنگاه که هنوز دختری شش یا هفت ساله بود، هم مادر خود را از دست داد و هم بزرگ‌ترین حامی و پشتیبان پدرش، یعنی ابوطالب را، رسالت اصلی زهرا از اینجا شروع می‌شود. او وظیفه دارد که جای خالی آن دو نیروی پشتیبان را برای پیامبر اکرم(ص) پر کند. به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب: «فاطمه زهرا مثل یک مادر، مثل یک مشاور، مثل یک پرستار برای پیامبر بوده است. آنجا بوده که گفتند فاطمه «ام ابیها» - مادر پدرش- است.» ▪️دو یا سه سال بعد با امیرمؤمنان علیه السلام ازدواج می‌کند؛ افزون بر وظیفه‌ای که در ارتباط با پیامبر اکرم داشت، وظیفه حمایت و پشتیبانی از همسر مجاهدش نیز بر دوش او آمد. ▪️او تلاش می‌کند، نمونه‌ای تحقق‌یافته از زن‌ اسلام‌پسند را در همه ابعاد زیست انسانی به همگان نشان دهد: در ابعاد «دینی و معنوی»، «معرفت و خردورزی»، «مجاهدت و فعالیت اجتماعی و سیاسی»، «خدمات علمی و رفاهی به مردم»، «همسرداری»، «تربیت فرزند»، «همسایه‌داری»، «کمک به مستمندان» و «گره‌گشایی از کار مردم و نیازمندان». بی‌تردید در همه این ابعاد به مثابه یک الگوی کامل و بی‌نقص نمایان شد. ▪️او توانست در خانه‌ای محقر، فرزندانی مثل حسن و حسین و زینب را تربیت کند؛ خانه محقر خود را به خانه امید همه مستمندان تبدیل کند؛ خانه گلین خود را به خانه علم و معرفت و پاسخ‌گویی به پرسش‌های دینی و معرفتی زنان و بعضاً مردان تبدیل کند. او توانست با رفتار و کردار خود کاری کند که پیامبر اکرم هر صبح و شام به درب آن خانه بیاید و بر اهل خانه سلام دهد: «السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ». او توانست کاری کند که نیروهای خیر و فرشتگانی مثل جبرئیل و ملائکه الهی به صورت مستمر به آن خانه محقر رفت و آمد کنند و با او گفتگو کنند و به همین دلیل هم به «محدَّثه» نامیده شد. ▪️او از نظر معنوی به مقام و جایگاهی فوق عصمت رسیده است. به منزلتی دست یافت که (ص) در شأن او گفت، خشنودی و ناخشنودی خداوند نسبت به کسی یا چیزی، دائرمدار خشنودی یا ناخشنودی زهرای مرضیه نسبت به آن است: «إِنَّ اللَّهَ لَيَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا.» ▪️خیرخواهی و دیگرخواهی آن بانوی مکرم تا آنجا بود که امام حسن مجتبی علیه السلام می‌گوید شبی از شبها دیدم که مادرم از سر شب تا صبح به عبادت و دعا و تضرع به درگاه الهی مشغول بود و عجیب این بود که در این دعاها چیزی برای خود نخواست و تماماً همسایگان و دیگر مؤمنان را دعا می‌کرد و مصالح عمومی امت اسلام را از خداوند می‌خواست. و صبح‌هنگام وقتی از او پرسیدم «مادر جان! چرا همانطور که برای دیگران دعا می‌کردی، برای خودت دعا نکردی؟!» او در پاسخ گفت: «فرزند عزیزم! اول دیگران و بعد خود ما» ▪️با همه اینها، او در متن حوادث اجتماعی و سیاسی بود. در هر زمانی درست در همان جایی بود که باید باشد؛ درست همان کاری را می‌کرد که باید انجام گیرد. در زمان پیامبر اکرم به عنوان یک نیروی محوری در پشتیبانی معنوی و مادی از رزمندگان بود. در جنگ احد به آبرسانی و مداوای مجروحان مشغول بود؛ در جنگ خندق، با همه وجود در رساندن غذا به پیامبر و یاران او فعالیت کرد. در وقایع فتح مکه حضوری کامل داشت. بعد از رحلت پیامبر اکرم نیز همه تلاش خود را برای دفاع از میراث نبوت به کار گرفت. چهل شبانه‌روز یکه و تنها و با زخم بازو و پهلو، به درب خانه‌های انصار می‌رفت و درباره سکوت آنان نسبت به غصب خلافت و انحراف عظیم ایجاد شده در مسیر نبوت با آنان گفتگو کرد. روزها در قبرستان بقیع می‌نشست و با گریه‌های جانکاه خود برای سرنوشت امت اسلامی، مظلومیت ولایت و آثار غفلت و جهالت سیاسی یاران اولیه پیامبر را تا همیشه تاریخ به عالمیان نشان داد. و سرانجام جان پاک خود را نیز در راه دفاع از ولایت و روشنگری برای امت فدا کرد. ♦️به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب او «نشان‌دهنده‌ی جهان‌بینی اسلام در مورد زن است»
حضرت فاطمه.m4a
10.58M
نگاهی کوتاه به زندگانی حضرت فاطمه سلام الله علیها؛ از ولادت تا درگذشت پدر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سعیدیسم پیشگو میشود 😅 نکته مهم ، مختصر و مفیدی درمورد اجرای احتمالی قانون عفاف و حجاب برای روحیه بعضی از مخالفین....
❇️ مکرّر در مکرّر تجربه کردم! 🔺️ آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی رضوان الله تعالی علیه: به حضرت زهرا صلوات الله علیها و به امیرالمومنین صلوات الله علیه و لعن دشمنان اهلبیت علیهم السلام را مکرّر در مکرّر تجربه کردم. و هر بار نیز به واسطه این عمل، مشکلاتم به طور معجزه آسا برطرف گردید. 📚 ذکر محبوب، ص ۳۸۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفیانی و علائم ظهور و احادیث آخرالزمان بیانات شنیدنی و شایان تأمل حجت الاسلام جواد ابوالقاسمی درباره روایات آخرالزمان، سفیانی و علایم ظهور امام زمان (عجل الله فرجه) گرچه ممکن است برخی از دیدگاه‌های ایشان جای نقد یا تکمیل داشته باشد اما نکات شنیدنی و جدید نیز در این صحبت‌ها هست.
جمع‌بندی بحث ارتداد قسمت اول ✍️در بحث اتفاقات بعد از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌واله در گزارشات و روایات با دو گونه ارتداد مواجه هستیم: 1: اگر امیرالمومنین علیه‌السلام دست به قبضه شمشیر می‌بردند اسلام از بین می‌رفت و همه مرتد می‌شدند. 2: ارتداد صحابه بعد از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌اله بغیر از تعداد انگشت‌شمار. توضیح قسمت اول ✍️اگر امیرالمومنین علیه‌السلام دست به قبضیه شمشیر می بردند اسلام مجسم از دنیا می‌رفت و اسلام به دست قریش و قریشیانی می‌افتاد که همیشه سعي بر براندازی حکومت اسلامی داشتند برای فهم بهتر این گزاره به این گزارشات تاریخی دقت کنید: 👇از زبان‌معاویه👇 🛑قد خلوت به إنك قد بلغت سنا يا أمير المؤمنين فلو أظهرت عدلا و بسطت خيرا فإنك قد كبرت و لو نظرت إلى إخوتك من بني هاشم فوصلت أرحامهم فو الله ما عندهم اليوم شي‏ء تخافه و إن ذلك مما يبقى لك ذكره و ثوابه فقال هيهات هيهات أي ذكر أرجو بقاءه ملك أخو تيم فعدل و فعل ما فعل فما عدا أن هلك حتى هلك ذكره إلا أن يقول قائل أبو بكر ثم ملك أخو عدي فاجتهد و شمر عشر سنين فما عدا أن هلك حتى هلك ذكره إلا أن يقول قائل عمر و إن ابن أبي كبشة ليصاح به كل يوم خمس مرات أشهد أن محمدا رسول الله فأي عملي يبقى و أي ذكر يدوم بعد هذا لا أبا لك لا و الله إلا دفنا دفنا.)1 🔰پسر مغیره می گوید: شبی پدرم از نزد معاویه بازگشت اما او را بسیار ناراحت دیدم وقتی علت را جویا شدم پدرم گفت: من معاویه را بی دین می دانستم اما نه تا این اندازه. . 👈شبی با معاویه تنها بودیم و کسی هم با ما نبود به او گفتم تو خلیفه هستی و هیچ قدرت و نیرویی در مقابله با تو نیست و عنان کار را به دست داری .چرا آل ابی طالب و بنی هاشم را این گونه آزار و اذیت میکنی؟ کمی از سختی و ناراحتی آنان کم کن. معاویه با خشم رو به من کرد و گفت تو خیال می کنی ما به نتیجه رسیده ایم؟ اوضاع آن گونه که ما می خواهیم نیست. برادر ما ابوبکر به خلافت نرسید و او نتوانست کاری از پیش ببرد عمر نیز چنین بود. عثمان به خلافت رسید و او نتوانست کاری از پیس ببرد اما مردم او را کشتند 👈ولی کار بنی هاشم هنوز تمام نشده است {مگر نمی بینی} هر روز پنج نوبت در مناره ها " اشهد ان محمدا رسول الله بلند می شود بخدا می خواهم این نام را بمیرانم و از بین ببرم 👇از زبان یزید‌لعین👇 🛑 لعِبَتْ هَاشِمُ بِالْمُلْكِ فَلَا خَبَرٌ جَاءَ وَ لَا وَحْيٌ نَزَلَ‏ لَيْتَ أَشْيَاخِي بِبَدْرٍ شَهِدُوا جَزَعَ الْخَزْرَجِ مِنْ وَقْعِ الْأَسَلِ‏ لَأَهَلُّوا وَ اسْتَهَلُّوا فَرَحاً وَ لَقَالُوا يَا يَزِيدُ لَا تَشَلَ‏ فَجَزَيْنَاهُ بِبَدْرٍ مَثَلًا وَ أَقَمْنَا مِثْلَ بَدْرٍ فَاعْتَدَلَ‏ لَسْتُ مِنْ خِنْدِفَ إِنْ لَم أَنْتَقِمْ مِنْ بَنِي أَحْمَدَ مَا كَانَ فَعَل‏)2 🔰وقتی اسرای آل الله را وارد شام کردند😭 یزید این اشعار کفر آمیز را خواند: قبيله هاشم با سلطنت بازى كردند، نه خبرى از آسمان آمد و نه وحى نازل شد(یعنی العیاذ بالله پیامبر کذاب بوده)، اى كاش پيران و گذشتگان قبيله من كه در بدر كشته شدند(کفاری که به دست پیامبر صلی الله علیه و آله کشته شدند) مى‏ديدند زارى كردن قبيله خزرج را از زدن نيزه (در جنگ احد)، از شادى فرياد مى‏زدند و مى‏گفتند اى يزيد دستت شل مباد،( کوتاهی نکن) جز ايشان مانند «بدر» داديم، اين را بجاى «بدر» كرديم و سربسر شد، من از دودمان خندف نيستم اگر كين احمد را از فرزندان او نجويم 👇از زبان ولید👇 كان الوليد بن يزيد بن عبد الملك قد عزم على أن يبنى فوق البيت الحرام قبّة يشرب عليها الخمور)3 🔰ولید بن یزید بن عبدالملک به مکه رفت، خواست بر بام کعبه نعوذ بالله اتاقی بنا کند که در آن اتاق شرب خمر انجام بدهد ولی همراهان وی او را پشیمان کردند (ولید، یازدهمین خلیفه اموی بود) 👇نتیجه👇 تنها دلیلی که باعث شد قریشیان نتوانند حکومت اسلامی را از بین ببرند؛ وجود اسلام مُجَسّم یعنی امیرالمومنین علیه‌السلام بود که در طول سالیانی که بعد از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌واله در قید حیات بودند به بیان و ترویج اسلام حقیقی مشغول بودند و نگذاشتند دستورات وحیانی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌واله به دست فراموشی سپرده شود اما بر فرضِ نبود امیرالمومنین علیه‌السلام میدان برای جولان کفریجات قریشیان باز می بود لذا امیرالمومنین علیه‌السلام تنها مانع از اجرای نقشه قریشیان برای براندازی حکومت اسلامی بود. 📚:منابع 1: ابن بن أبي الحديد، ج‏5، ص: 129 2:الإحتجاج ج‏2 ص307 3:الأمالي سید مرتضی ج1 ص 129
جمع‌بندی بحث ارتداد قسمت‌دوم ✍معنای ارتداد صحابه بعد از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌اله: «خروج از مسیری بود که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌اله برای بعد از خویش تعیین کرده بودند، و این مسیر تمسک به ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام بود» به معنایی واضح‌تر: «انحراف و عدول از خط درستی که پیامبر اعظم(صلی الله علیه و اله) برای امت در مورد امامت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) ترسیم کرده بود، نوعی پسرفت و ارتداد از روش رسالت در اجرای اوامرو نواهی پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌واله) به شمار می‌رود.» َ الْمُرْتَدِّينَ عَلَى أَعْقَابِهِمْ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَنْهُ‏. قاضی نعمان به نقل از ابن عباس: «کسانی که بعد از پیامبر صلی الله‌علیه‌واله دچار ارتداد شدند، ارتداد و روی گردانی از علی بن ابی طالب کرده بودند 📚: شرح الاخبار ج 2 ص 263 ✍عیسوند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ چرا حضرت فاطمه زهرا(س) با چنان مقام قدسی برای بازپس‌گیری فدک اقدام کردند؟ ✅ از اندک فیلم‌های باقی‌مانده از شهید مطهری ◾️سالروز شهادت پاره تن رسول‌الله(ص) حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها تسلیت باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دلیل قاطع امیرالمومنین علیه‌السلام برای عدم اقدام‌نظامی علیه غاصبین 🔰 در کتاب شریف الاحتجاج مرحوم طبرسی نقل شده كه: آن حضرت پس از جنگ نهروان در مجلسى نشسته بود و از جريان امور گذشته مذاكره مى‏شد، تا اينكه آن حضرت پرسيده شد كه چرا با أبوبكر و عمر همچون طلحه و زبير و معاويه نجنگيدى⁉️ أمير المؤمنين عليه السّلام فرمود:👇 من از روز نخست زندگى پيوسته مظلوم واقع شده و حقوق خود را مورد تجاوز و دستبرد ديگران مى‏ديدم. پس اشعث بن قيس برخاسته‏ و گفت: اى أمير المؤمنين، چرا دست به شمشير نبردى و حقّ خود را نستاندى⁉️ فرمود: اى اشعث مطلبى را پرسيدى پس خوب به پاسخش گوش كرده و بخاطر بسپار، و به حقيقت كلام و حجّت من توجّه كن. كه من از شش تن از انبياى گذشته تبعيّت و پيروى نمودم: أوّل:👈 از حضرت نوح عليه السّلام كه خداوند در باره‏اش مى‏فرمايد: فَدَعا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ : قمر 10.: « تا آنکه به درگاه خدایش دعا کرد که من سخت مغلوب قوم شده‌ام تو مرا یاری فرما.» پس اگر كسى بگويد او از قوم خود خوف نداشته؛ منكر كلام خدا و كافر بدان شده است . و دوم👈 از حضرت لوط عليه السّلام كه خداوند در باره او مى‏فرمايد: لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلى‏ رُكْنٍ شَدِيد هود80 « گفت: «(افسوس!) ای کاش در برابر شما قدرتی داشتم؛ یا تکیه‌گاه و پشتیبان محکمی در اختیار من بود! (آنگاه می‌دانستم با شما زشت‌سیرتان ددمنش چه کنم» پس اگر كسى بگويد: لوط اين كلام را براى مطلبى غير از ترس گفته مسلّما كافر است، و گر نه اوصياى انبياء در اين مقام معذورترند. سوم👈 از حضرت إبراهيم خليل عليه السّلام، در اين آيه كه: وَ أَعْتَزِلُكُمْ وَ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ‏ مریم 48« و من از شما و معبودانی که به جای خدا می خوانید، کناره می گیرم » پس اگر كسى بگويد او اين سخن را براى غير ترس گفته كافر است، و گر نه وصىّ رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله معذورتر است. چهارم👈 از حضرت عليه السّلام در اين آيه: فَفَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ‏ شعراء 21،« پس هنگامی که از شما ترسیدم فرار کردم» پس اگر كسى‏ با وجود اين آيه منكر ترس موسى شود كافر است، و گر نه معذورتر است. پنجم👈 از سخن هارون برادر آن حضرت در اين آيه كه گفت: ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي اعراف 150 « و سر برادر خود را گرفت (و با عصبانیت) به سوی خود کشید؛ او گفت: «فرزند مادرم! این گروه، مرا در فشار گذاردند و ناتوان کردند؛ و نزدیک بود مرا بکشند » اگر كسى منكر ترس هارون باشد مسلّما كافر است، و گر نه وصىّ رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله معذورتر است. ششم👈 از برادرم محمّد صلّى اللَّه عليه و آله خير البشر پيروى و تبعيّت نمودم كه روى احتياط و خوف از قريش مرا در جاى خود خوابانيده، و خود از مكّه بيرون و در غار مخفى شد، اگر كسى منكر ترس آن حضرت از دشمنان باشد كافر است، و گر نه وصىّ او معذورتر است 👈.در اين وقت همه مردم يكپارچه برخاسته و گفتند: اى أمير المؤمنين ما همه دريافتيم كه فرمايش شما صحيح و عمل شما حقّ است، و ما جاهل و گناهكاريم، و ما مى‏دانيم كه شما در ترك دعوى و سكوت و تسليم شدن خود معذور مى‏باشى. 📚: الاحتجاج ج ۱ ص ۱۸۹ 🚨🚨🚨🚨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌قابل توجه رئیس قوه‌ی مجریه، مقننه و قضائیه و مسئولین جمهوری اسلامی؛ اگر مردم کافر شدن کی مسئولشه؟ 🎙علامه مصباح یزدی ========================
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رسول اکرم (ص) فرمود: ای سلمان، دوستی فاطمه در صد موقعیت سود می‌دهد و آسان‌ترین آن‌ها به هنگام مردن، قرار گرفتن در قبر، محشر و حساب اعمال است.
فاطمه زهرا (س)خطاب کرد به ابوبکر و فرمود: «به خدا سوگند من در هر نمازی تو را نفرین می کنم.» الامامه و السیاسه ابن قتیبه ص ۱۴ ابن قتیبه از علمای اهل سنت است
🟠 امام مهدی علیه‌السلام می‌فرماید: «ِفی إبْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» برای من در (زندگی و رفتار) دختر رسول خدا صلّی الله علیه و آله الگو و سرمشقی نیکوست . 🟤 در کتاب: امالی ابن الشیخ می‌نگارد: موقعی که وفات پیغمبر عظیم الشأن اسلام صلی اللّه علیه و آله و سلّم نزدیک گردید ، آن حضرت بقدری گریست که ریش مبارکش تر شد. گفته شد: یا رسول اللّه! چرا گریه میکنی؟ فرمود: برای ذرّیه و فرزندانم و آن ستمهائی که از ستمکاران امتم بعد از من به ایشان می‌رسد می‌گریم . گویا می‌بینم دخترم فاطمۀ زهراء بعد از من مظلوم واقع شده ، هر چه صدا میزند : یا أبَتاه! احدی از امت من به فریاد او نمی‌رسد. ⏺امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در ترسیم مظلومیت همسرش فرمود: «إنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ‌اللَّهِ (ص) لَمْ تَزَلْ مَظْلُومَةً مِنْ حَقِّهَا مَمْنُوعَةً» فاطمه دختر پیامبر صلّی‌ الله علیه و آله و سلّم همواره ستم دیده و از حق خود محروم بود. 🌤امیرالمؤمنین علیه‌السلام در ترسیم مظلومیت و غربت فرزندش مهدی عجل الله تعالیٰ فرجه الشریف نیز می‌فرماید: ⛅️ «صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ الشَّرِیدُ الطَّرِیدُ الْفَرِیدُ الْوَحِیدُ» ✨صاحب این امر ، همان رانده شدهٔ دور شدهٔ یگانه و تنهاست. 📃از حضرت ابوالحسن موسی‌بن‌جعفر علیهماالسلام ، راجع به صاحب این امر پرسیدم. فرمود: او همان رانده‌شدۀ یکتای غریب پنهان از خاندانش می‌باشد که خونخواه پدرش خواهد بود. 💥مهمترین مسئله‌ای که حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها به خاطر آن ، از تمام هستی خود گذشت ، دفاع از حقوق ولیّ زمان خود بود و معرفی ولایت ایشان! 💥حضرت مهدی علیه‌السلام هم از حق و حقوق خود محروم مانده است. @kalam_maesoumin
فاطمه زهرا سلام الله علیها از راستگوترین بانوان بود بطوری که «عایشه» گفته است : ▫️«هرگز راستگوتر از فاطمه ـ علیها السلام ـ ندیدم جز پدرش (رسول اکرم ـ صلّی الله علیه وآله) (بحار، ج۴۳، ص۵۳ ـ کشف الغمّه، ج۲، ص ۳۰ ـ مناقب شهر آشوب، ج۳، ص۱۱۹). @kalam_maesoumin
تنها جایی که حضرت زهرا عليها‌السلام بعد شهادت رسول الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله ) تبسم کردند 🛑عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: مَرِضَتْ فَاطِمَةُ مَرَضاً شَدِيداً فَقَالَتْ لِأَسْمَاءَ بِنْتِ عُمَيْسٍ أَ لاَ تَرَيْنَ إِلَى مَا بَلَغْتُ فَلاَ تَحْمِلِينِي عَلَى سَرِيرٍ ظَاهِرٍ فَقَالَتْ لاَ لَعَمْرِي وَ لَكِنْ أَصْنَعُ نَعْشاً كَمَا رَأَيْتُ يُصْنَعُ بِالْحَبَشَةِ قَالَتْ فَأَرِينِيهِ فَأَرْسَلَتْ إِلَى جَرَائِدَ رَطْبَةٍ فَقُطِعَتْ مِنَ اَلْأَسْوَاقِ ثُمَّ جَعَلَتْ عَلَى اَلسَّرِيرِ نَعْشاً وَ هُوَ أَوَّلُ مَا كَانَ اَلنَّعْشُ فَتَبَسَّمَتْ وَ مَا رُئِيَتْ مُتَبَسِّمَةً إِلاَّ يَوْمَئِذٍ. 🔰ابن عبّاس مى‌گويد: آن هنگام كه بيمارى حضرت فاطمه شدّت يافت،به اسماء بنت عميس فرمود:آيا نمى‌بينى من در چه حالى هستم‌؟ مبادا مرا روى تخته‌اى بگذاريد كه جنازه‌ام ظاهر باشد! اسماء گفت:نه به جان خودم سوگند،بلكه نظير آن تابوتى را براى تو درست مى‌كنم كه در حبشه ديده‌ام. حضرت زهرا به وى فرمود:پس نمونۀ آن را به من نشان بده!اسماء فرستاد تا از بازار شاخه‌هاى تازۀ خرما آوردند. آنگاه آن تابوتى را كه در حبشه ديده بود،ساخت و آن اوّلين تابوتى بود كه ساخته شد. حضرت زهرا پس از ديدن آن تابوت خندان شد و هيچ وقت غير از آن موقع خندان نشده بود. 📚: كشف الغمة ج۱ ،ص۵۰۳
◻️توصیف شخصیت علی و شیوه حکمرانی او در کلام حضرت زهرا 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸زهرای مرضیه سلام الله علیها، در واپسین روزهای حیات مبارک خود و در ضمن عیادتی که زنان مدینه از او داشتند، فرصت را غنمیت شمرد و در ادامه دو ماه روشنگری و تلاش شبانه‌روزی خود برای آگاه‌سازی مردم از خطای بزرگی که انجام دادند و انحرافی عظیم که در اسلام ایجاد کردند، در جمع زنان مهاجرین و انصار مدینه به «توصیف شخصیت» علیه السلام و همچنین تبیین «شیوه حکمرانی» او پرداخت تا همه مسلمانان تا همیشه تاریخ بدانند که اهل مدینه، بعد از پیامبر اکرم چه حق‌کشی و ظلم و انحرافی عظیم ایجاد کردند. ♦️به منظور توصیف شخصیت امیرمؤمنان علیه السلام می‌فرماید مهم‌ترین ایرادها و نقص‌هایی که غاصبان خلافت و همراهان آنها از علی سراغ داشتند عبارت بود از: یک. اینکه شمشیر علی در اقامه حق و دفاع از مظلومان، دوست و دشمن نمی‌شناخت؛ دو. اینکه علی مبالات و واهمه‌ای نسبت به مرگ نداشت؛ او همواره برای دفاع از حق آماده بود و جان عزیز خود را بر کف گرفته بود؛ سه. اینکه علی در راه حق، ثابت قدم بود؛ در راه دفاع از حق دچار هیچ لغزش و لرزشی نخواهد شد؛ چهار. اینکه رویارویی با علی، مرگبار بود؛ کسی را یارای مقابله با او نبود؛ پنج. اینکه علی آگاهی و دانشی بی‌نظیر نسبت به کتاب خدا دارد؛ شش. اینکه علی جدیتی بی‌نظیر در احقاق حق و دفاع از دین خدا دارد. 🔸و در ادامه، هفت نکته را به عنوان شیوه حکمرانی علی بیان کردند: یک. علی اجازه انحراف از حق و سرپیچی دربرابر حق را به دیگران نمی‌دهد؛ بلکه می‌کوشد منحرفان و سرپیچی‌کنندگان از حق را به راه مستقیم و پذیرش حق هدایت کند؛ دو. علی آرام‌آرام مردم را در مسیر حقیقت حرکت می‌داد و مرکب حکومت را به سلامت به مقصد می‌رساند. به گونه‌ای که مردم آرامش و لذت حکمرانی را بچشند و هیچ نگرانی‌ای از ناحیه حکومت و تصمیمات آن نداشته باشند. سه. علی توانایی ایجاد رفاه و آسایش و آرامش و تأمین نیازهای مردم به بهترین وجه دارد؛ او مردم بهترین شرایط زیست اجتماعی را برای مردم فراهم خواهد کرد؛ چهار. علی توانایی فراهم کردن بهترین شرایط اقتصادی را برای مردم دارد؛ پنج. علی در آشکار و نهان جز خیر مردم را نمی‌خواهد و نمی‌جوید و نمی‌گوید و نمی‌پوید. همه همّ‌و غمّ او خیرخواهی و تأمین مصلحت مردم است؛ شش. او از حکومت بر مردم برای شخص خودش هیچ چیزی نمی‌خواهد. او دنبال دنیا و منافع دنیوی نیست؛ هفت. در حکومت علی پارسایان راستین از دنیاطلبان زاهد‌نما شناخته می‌شوند و راستگویان از دروغگویان متمایز. 🔹و در پایان با قرائت دو آیه‌ از آیات قرآن کریم به آنان فهماند که اولاً، راه تأمین رفاه و برکت و خیر و آسایش و آرامش جامعه و سعادت دنیوی و اخروی مردم، ایمان به خدا و تقوای الهی است و ریشه مشکلات و گرفتاری‌ها نیز بی‌ایمانی و بی‌تقوایی و نادیده گرفتن دستورات خداوند است: وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ‏ (اعراف/ ۹۸) «و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می‌گشودیم؛ ولی (آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم» و ثانیاً، ظالمان و ستمگران به زودی سزای اعمال بد خود را خواهند چشید و هیچ راه گریزی برای فرار از عذاب الهی نخواهند داشت: وَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْ هؤُلاءِ سَيُصِيبُهُمْ سَيِّئاتُ ما كَسَبُوا وَ ما هُمْ بِمُعْجِزِينَ‏ (زمر/ ۵۱) «و ظالمان این گروه نیز بزودی گرفتار بدی‌های اعمالی که انجام داده‌اند خواهند شد، و هرگز نمی‌توانند از چنگال عذاب الهی بگریزند»