eitaa logo
کلام معصومین علیهم السلام
1.7هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
826 ویدیو
131 فایل
کلام و ادعیه معصومین علیهم السلام شناسه مدیر @ASK110 کپی مطالب حلال اگر مقدور بود #صلوات ی برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عنایت بفرمایید. https://rubika.ir/kalam_maesoumin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌امام کاظم(ع) چند سال در زندان بود؟ 📣پاسخ: 4 سال و نیم طبق شواهد تاریخی معتبر: ◀️مهدی عباسی امام کاظم(ع) را به دلیل ترس از قیامهای به احضار و برای مدت کوتاهی کرد. وی قصد داشت امام را توسط حُمَيْدَبْنِ قَحْطَبَة به برساند، اما موفق نگردید و در نهایت ایشان را آزاد کرد. 📚کلینی‏، الکافی، ج1، ص477، ح3؛ 📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج13، ص32؛ ◀️طبق دستور عباسی، امام کاظم(ع) در سال 179 هجری به احضار و به والی آنجا عیسی بن جعفر که فردی شرابخوار، عیاش و دشمن خاندان رسالت بود، تحویل دادند. با درخواست والی بصره، یک سال بعد امام به منتقل گردید و تا سال 183 هجری در زندان بغداد بود و آن حضرت بعد از 35 سال امامت، در 25 رجب سال 183 هجری در سن 55 سالگی به دستور هارون عباسی و توسط سندی بن شاهک در زندان بغداد و به رسید و در قبرستان قریش مدفون گردید. 📌جمع بندی: امام کاظم(ع) به مدت 4 سال و نیم در زندان بوده است و اخبار 7 یا 10 یا 14 سال نادرست است. 📚شیخ صدوق، عيون أخبار الرضا‏‏، ج1، ص86؛ 📚ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص415. 📚نوبختی، فرق الشیعه، ص79؛ 📚طبري، تاريخ الأمم و الملوك، ج8، ص235؛
🌟از جمله اعمال مستحبی که بر انجام آن در ماه رجب تاکید بسیار شده است زیارت امام رضا"علیه‌السلام" می‌باشد. 🕊در بسیاری از روایات ، زیارت آن حضرت در ماه رجب بمنزله زیارت بیت اللَه الحرام به حساب آمده است. 💚 امام‌ جواد"علیه‌السلام": زیارت امام رضا"علیه‌السلام" در همه زمان‌ها خوب است، ولى با فضیلت‌ترین زمان زیارت آن حضرت، ماه رجب است. 📚کامل الزیارات،ص۳۰‌ @kalam_msesoumin
11.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 فیض گریه بر امام حسین(ع) 👈 روایت امام صادق(ع) در باب گریه بر اباعبدالله(ع) ◽رمضان ۱۴۰۳ ◽تهران، مسجد حضرت امیر(ع)
◻️افراد در آستین آمریکا برای شکست انقلاب اسلامی؛ از نگاه امام خمینی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ امام خمینی(ره) در پیامی که به مناسبت قبول قطعنامه ۵۹۸ صادر کردند، این نکته مهم را به «مسؤولان نظام ایران انقلابی» گوشزد کردند که «امریکا و استکبار در تمامی زمینه‌ها افرادی را برای شکست انقلاب اسلامی در آستین دارند» و بعد دو مدل کار این اذناب آمریکا و استکبار را تشریح کردند: یک. از راه برچسب‌زنی‌های سیاه به هدف بازداشتن مسؤولان از خدمت به مردم و مستضعفان: به این صورت که کمک به فقرا و مستمندان و خدمت به عامه مردم را با تهمت‌ها و برچسب‌هایی مثل «تفکرات کمونیستی» و «سیاست‌های پوپولیستی» تمسخر می‌کنند. «مسئولین نظام ایرانِ انقلابی باید بدانند که عده‌ای از خدا بیخبر برای از بین بردن انقلاب هرکس را که بخواهد برای فقرا و مستمندان کار کند و راه اسلام و انقلاب را بپیماید فوراً او را «کمونیست» و «التقاطی» می‌خوانند. از این اتهامات نباید ترسید.» (صحیفه امام،‌ ج۲۱، ص۸۸) دو. از طریق نفوذ در دستگاه مفهوم‌سازی و نظام تصمیم‌سازی مسؤولان: این ایادی در دانشگاه‌ها گاهی با شعار روشنفکری و علم و عقلانیت تلاش می‌کنند معیارها و ارزش‌های لیبرالیستی را با رنگ و لعاب دینی و پوسته‌ای از قرآن و نهج‌البلاغه و امثال آن، «اسلامی» جلوه دهند [=اسلام لیبرالی] و در حوزه‌های علمیه هم با «مقدس‌نمایی» و «قیافه‌هایی حق به جانب و طرفداری از دین و ولایت» سعی می‌کنند جلوه‌ای رماننده از ارزش‌های ناب اسلامی و انقلابی به نمایش بگذارند: «در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها مقدس‌نماها را که خطر آنان را بارها و بارها گوشزد کرده‌ام. اینان با تزویرشان از درون، محتوای انقلاب و اسلام را نابود می‌کنند. اینها با قیافه‌ای حق به جانب و طرفدار دین و ولایت همه را بی‌دین معرفی می‌کنند. باید از شرّ اینها به خدا پناه بریم.»
زندانهای امام کاظم ع.pdf
553.8K
📌مقاله پژوهشی دربارة گزارش‌های شدن امام (ع)؛ ، یا ؟ نویسنده: حجت الاسلام علی استادیار موسسه امام خمینی.
📌 امام کاظم علیه السلام 📣فرازي از پيام‌ها و سفارشات امام موسي (ع) خطاب به هشام بن حکم: ⬅️اى ؛ 👅آن‌كس كه زبانش است، عملش پاك و نيكوست و آن‌كس كه نيتش پاك باشد، روزيش افزون شود؛ 🧓و آن‌كس كه با برادران و خانواده اش به‌خوبى برخورد كند، عمرش طولانى گردد. ⬅️اى هشام؛ 👀هركس كه از تعرض به آبروى مردم خوددارى كند، خداوند نيز در روز از كيفر گناه او درگذرد؛ 😡و هركس كه خشم خود را از مردم باز دارد، خدا نيز به‌روز رستاخيز، خود را از او باز دارد. ⬅️اى هشام؛ 🕋بهترين وسيله بنده به خدا، پس‌از شناخت او، ، به پدر و مادر و اجتناب از صفت و خودبينى و است. 👍اى هشام؛ در پى اصلاح روزگارى باش كه در پيش دارى، پس نظر كن كه آن‌چه روزى خواهد بود، و پاسخى برايش مهيا كن؛ زيرا كه بی شك تو بازداشت شوى و مؤاخذه گردى، و از روزگاران گذشته و مردمانش پند گير، كه عمر انسان کوتاه است. 📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۳۶۱
🏴 امام کاظم(ع) تسلیت باد. 📌کیفیت شهادت امام کاظم(ع) یحیی برمکی بنا بر دستور ، امام را به مخوفی فرستاد که مسئولیت آن با سَنْدِي بْنِ شَاهَك بود. ابْنِ شَاهَك با یا امام را کرد و آن حضرت پس از سه روز، در بیست و پنج رجب سال 183 هجری در زندان بغداد به شهادت رسید. سربازان هارون که ترس از عاقبت کار داشتند، برای تبرئه خود از و کردن امام کاظم(ع)، ضمن آنکه بدن مطهر ایشان را به نشان دادند تا بیان کنند که بر اثر شکنجه وفات نکرده است، از زندان بیرون برده و در کنار پل بغداد گذاشتند. در این هنگام جمعیت زیادی از شیعیان و غیر آنان برای آمدند. مخالفان نیز برای تحقیر شکوه جمعیت می گفتند: «این جنازه امام رافضیان است.» «او مرده است و رافضیان تصور نکنند که زنده است.» بدن مطهر امام بعد از تشییع در (باب التین) دفن گردید و اکنون این مکان با نام مشهور است. 📚کلینی، الکافی، ج1، ص384، ح1. 📚یعقوبی، التاریخ، ج2، ص414. 📚شیخ صدوق، عيون أخبار الرضا‏‏، ج1، ص99. 📚شیخ مفید، الإرشاد، ج2، ص243- 242.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 امام کاظم(علیه السلام): ▪️اِنَّ الزَّرْعَ يَنْبُتُ فِى السَّهْلِ وَ لايَنْبُتُ فِى الصَّفا، فَكَذلِكَ الْحِكْمَةُ، تَعْمُرُ فى قَلْبِ الْمُتَواضِعِ وَ لاتَعْمُرُ فى قَلْبِ الْمُتَـكَـبِّرِ الْجَبّار ▪️زراعت در زمين هموار مى‌رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است ، در دل‌هاى جاى مى‌گيرد، نه در دل‌هاى متكبر. (تحف العقول، ص ۳۹۶) 🖤🖤🖤🖤🖤🖤
بزرگواری امام کاظم علیه السلام در برابر ناصبی حدثني أحمد بن سعيد، قال: حدثنا يحيى: أن رجلا من آل عمر بن الخطاب كان يشتم علي بن أبي طالب إذا رأى ‌موسى ‌ابن ‌جعفر، ويؤذيه إذا لقيه، فقال له بعض مواليه وشيعته: دعنا نقتله، فقال: لا ثم مضى راكبا حتى قصده في مزرعة له فتواطأها بحماره، فصاح لا تدس زرعنا فلم يصغ إليه وأقبل حتى نزل عنده فجلس معه وجعل يضاحكه، وقال له: كم غرمت على زرعك هذا؟ قال: مائة درهم. قال: فكم ترجو أن تربح؟ قال: لا أدري. قال: إنما سألتك كم ترجو. قال مائة أخرى. قال: فأخرج ثلثمائة دينار فوهبها له فقام فقبل رأسه فلما دخل المسجد بعد ذلك وثب العمري فسلم عليه وجعل يقول: الله أعلم حيث يجعل رسالته، فوثب أصحابه عليه وقالوا: ما هذا؟ فشاتمهم، وكان بعد ذلك كلما دخل موسى خرج يسلم عليه ويقوم له. فقال موسى لمن قال ذلك القول: أيما كان خيرا ما أردتم أو ما أردت (مقاتل الطالبیین، ص413-414؛ مشابه: الإرشاد، ج2، ص233؛ تاریخ بغداد، ج13، ص30). ابوالفرج اصفهانی (د. 356ق) نقل می‌کند به سندش که مردی از خاندان عمر بن خطاب چون موسی بن جعفر (ع) را می‌دید، به علی بن ابی‌طالب (ع) ناسزا می‌گفت و چون با موسی بن جعفر (ع) دیدار می‌کرد، ایشان را آزار می‌داد. برخی از موالی و شیعیان حضرت به ایشان عرض کردند: بگذار او را بکشیم! موسی بن جعفر (ع) فرمود: نه! سپس حضرت سوار بر مرکب رفت تا آنکه در پی دیدار با او در مزرعۀ او سوار بر الاغ وارد شد. آن عمری فریاد زد: کِشتمان را خراب نکن! حضرت به او توجه نکرد و رفت تا آنکه نزد او پیاده شد و همراه او نشست و با شوخی و مزاح کرد و بدو فرمود: چه قدر برای این کشتت خرج کردی؟ گفت: صد درهم. فرمود: خب چه قدر امید داری که سود کنی؟ گفت: نمی‌دانم. فرمود: تنها پرسیدم که چه قدر امید داری [نه اینکه چه قدر سود خواهی کرد]. گفت: صد درهم دیگر. پس امام سیصد درهم درآورد و به او داد. او برخاست و سر امام را بوسید. وقتی پس از آن، امام وارد مسجد شد، عمری برخاست و به ایشان سلام کرد و شروع کرد به گفتن این آیه: «خدا بهتر می‌داند که رسالتش را کجا قرار دهد!». اطرافیان عمری به ایشان گفتند: این چه حالی است؟! عمری به آن‌ها ناسزا گفت. پس از آن هرگاه موسی بن جعفر (ع) وارد می‌شد آن عمری بیرون می‌آمد و به ایشان سلام می‌کرد و در مقابل ایشان برمی‌خاست. پس موسی بن جعفر (ع) به کسانی که پیشتر گفته بودند بگذار او را بکشیم، فرمود: «کدام‌یک بهتر بود؟ آنچا شما خواسته بودید یا آنچه من خواستم؟».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیت آخر خواند دعبل از غریب کاظمین بی صدا زیر عبا, شاه خراسان گریه کرد🖤 شهادت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️
🟢گر بگریزی ز خراجات شهر/ بارکش غول بیابان شوی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ امام موسی بن جعفر علیه السلام در جمله‌ای کوتاه یکی از قواعد حاکم بر زیست اینجهانی انسان را بیان می‌کند. آن حضرت می‌فرماید: إِيَّاكَ أَنْ تَمْنَعَ فِي طَاعَةِ اللَّهِ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ. مبادا از هزینه‌کردن در راه طاعت خدا خوددارى كنى؛ آن گاه دو برابرش را در معصيت خدا خرج كنى! معنای این حکمت آن است که اگر از امکان‌ها و مکنت‌هایی که برای بندگی خدای متعال و اطاعت از خواسته‌های او و ترویج دین او در اختیار داریم، به درستی استفاده نکنیم و از هزینه‌کردن برای تحقق خواسته‌های الهی و انفاق در راه او کوتاهی کنیم؛ آنگاه سیر زندگی و اوضاع اجتماعی به گونه‌ای رقم خواهد خورد که دو برابر آن هزینه‌ها را در راه معصیت و نافرمانی خدا صرف خواهیم کرد. در باب دوم گلستان حکایتی را نقل می‌کند که می‌توان گفت شرح این حکمت است: «کاروانی در زمین یونان بزدند و نعمت بی‌قیاس ببردند. بازرگانان گریه و زاری کردند و خدا و پیمبر شفیع آوردند و فایده نبود: چو پیروز شد دزد تیره روان چه غم دارد از گریه کاروان حکیم اندر آن کاروان بود. یکی گفتش از کاروانیان: «مگر اینان را نصیحتی کنی و موعظه‌ای گویی تا طَرفی از مال ما دست بدارند که دریغ باشد چندین نعمت که ضایع شود.» گفت: «دریغ کلمه حکمت با ایشان گفتن»: آهنی را که موریانه بخورد نتوان برد از او به صیقل زنگ با سیه دل چه سود گفتن وعظ نرود میخ آهنین در سنگ همانا که جرم از طرف ماست: به روزگار سلامت شکستگان دریاب که جبر خاطر مسکین بلا بگرداند چو سائل از تو به زاری طلب کند چیزی بده وگرنه ستمگر به زور بستاند