بسم الله
🟣شجاعت بینظیر مالک اشتر از منظر ابن ابیالحدید
«أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ بَعَثْتُ إِلَيْكُمْ عَبْداً مِنْ عِبَادِ اَللَّهِ لاَ يَنَامُ أَيَّامَ اَلْخَوْفِ وَ لاَ يَنْكُلُ عَنِ اَلْأَعْدَاءِ سَاعَاتِ اَلرَّوْعِ أَشَدَّ عَلَى اَلْفُجَّارِ مِنْ حَرِيقِ اَلنَّارِ وَ هُوَ مَالِكُ اِبْنُ اَلْحَارِثِ أَخُو مَذْحِج: به سوی شما فرستادم بندهای از بندگان خدا را که در روزهای بیم و هراس نمیخوابد و در لحظات ترسناک از رویارویی با دشمن شانه خالی نمیکند در حالیکه در برابر فاجران از آتش هم سوزانتر است. او مالک بن حارث است». (نامه به مردم مصر؛ نامه 39 نهج البلاغة)
✍️ابن ابیالحدید درباره مالک اشتر نوشته است:
حبذا بر آن مادری که اشتر را به دنیا آورد! اگر انسانی قسم بخورد که "شجاعتر از مالک در میان عرب و عجم آفریده نشده به جز استادش علی بن ابی طالب علیه السلام"، به نظر من گناه نکرده است! چه خوش گفت گویندهای که در وصف مالک گفت: "چه میشود گفت درباره مردی که زندهبودنش پشت شامیان را شکست و کشته شدنش پشت عراقیان را. امیرالمؤمنین در وصف او به درستی فرمود: مالک برای من همان کسی بود که من برای پیامبر صلّى الله عليه وآله وسلّم بودم.
پ ن:
↩️« لله أمٌ قامت عن الأشتر؛ لو أن إنسانا يقسم أن الله تعالى لم يخلق في العرب ولا في العجم أشجع منه إلا أستاذه علي بن أبي طالب عليه السلام، لما خشيت عليه الإثم. ولله در القائل وقد سئل عن الأشتر: ما أقول في رجل هزمت حياته أهل الشام وقد هزم موته أهل العراق. وبحق ما قال فيه أمير المؤمنين عليه السلام: كان الأشتر لي كما كنت لرسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم.
➖نوجوانان را دریابید!
🛑...عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَبْدِ الْخَالِقِ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لِأَبِي جَعْفَرٍ الْأَحْوَلِ وَ أَنَا أَسْمَعُ: «أَتَيْتَ الْبَصْرَةَ؟» فَقَالَ: نَعَمْ. قَالَ: «كَيْفَ رَأَيْتَ مُسَارَعَةَ النَّاسِ إِلَى هَذَا الْأَمْرِ وَ دُخُولَهُمْ فِيهِ؟» قَالَ: وَ اللَّهِ إِنَّهُمْ لَقَلِيلٌ وَ لَقَدْ فَعَلُوا وَ إِنَّ ذَلِكَ لَقَلِيلٌ. فَقَالَ: «عَلَيْكَ بِالْأَحْدَاثِ فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَى كُلِّ خَيْرٍ.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شدهاست که به ابوجعفر احول فرمودند:
«به بصره رفتی؟»
عرض کرد:
بله.
فرمودند:
«شتاب مردم نسبت به این امر (ولایت اهلبیت) و ورودشان به آن (پذیرش مکتب تشیع) را چگونه دیدی؟»
عرض کرد:
به خدا قسم، آنها (شیعیان بصره) کم هستند. فعالیتهایی هم انجام دادهاند، اما واقعاً کم است.
حضرت فرمودند:
«نوجوانان را دریاب؛ چراکه آنان بهسوی هر کار خیری شتابانترند.»
📚الكافي، ج۸، ص۹۳
📌 #شهادت امام هادی(ع) تسلیت باد.
امام #هادی(ع) در زیارت #جامعه_کبیره، درباره وظایف و جایگاه اجتماعی اهل بیت(ع) نسبت به مردم فرمود:
«آنان پیشوایان امت، صاحبان نعمت و #سیاستگذاران مردم و پایههای شهرها هستند.»
📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج2، ص615.
📌 #امامت در نگاه امام هادی(ع)
امام #هادی(ع) فرمود:
«سلام بر تو باد ای ولی خدا!(علی بن ابیطالب)
شهادت می دهم که تو نخستین #مظلوم و اولین کسی هستی که حقش غصب شد و برای رضای خدا صبر کردی.»
📚ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص41.
امام هادی(ع) درباره مقام اهل بیت(ع) فرمود:
أشهد أنّكم الائمّة الرّاشدون، المهديّون المعصومون، المكرّمون، المقرّبون، المتّقون، الصّادقون، المصطفون، المطيعون للّه،
معدن الرّحمة، خزّان العلم، قادة الامم، ساسة العباد، امناء الرحمن، ائمة الهدى، ورثة الانبياء، و حجج اللّه على أهل الدنيا و الآخرة و الاولى.
📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج2، ص610.
📌چرا امام #هادی(ع) را از #مدینه به #سامراء منتقل کردند؟
امام هادی(ع) از فرصتِ سکونت در مدینه بهره گرفت و شاگردان زیادی را تربیت و علم خود را از جمله سنت نبوی را منتشر کرد. برخی از شاگردان ایشان به املاء حدیث و شکافتن جهات مختلف آن پرداختند.
تلاش امام آنقدر گسترده بود که کارگزار عباسی به متوکل نوشت:
«اگر احتياج به حرم #مکه و #مدینه دارى، مى بايست على بن محمد را از آن جدا سازى؛ زيرا او مردم را به سوى خود فرامى خواند و عده زيادى به او گرويده اند.»
📚مسعودي، اثبات الوصیه للامام على بن ابىطالب، ص233.
حديث ابتدای درس خارج مقام معظم رهبری مدظله:
ابوقَتادة قال: قال ابوعبدالله«علیهالسلام»: أهلُ المعروفِ فی الدنیا هم اهلُ المعروف فی الآخرة. معروف در اینجا، کارهای خیری است که از انسان نسبت به دیگر مردم سرمیزند. مثلاً احسان میکند، کمک میکند، کمک آبروئی، کمک مالی. میفرماید: آن کسانی که در دنیا اهل معروفند، یعنی به مردم خیر میرسانند؛ اینها در آخرت هم اهل معروفند، در آخرت هم به دیگران خیر میرسانند. این، معروفِ او در دنیا موجب میشود که در آخرتْ دستش باز باشد. اگر در قیامت، انسان دستش باز نباشد، بسته باشد، گرفتار باشد؛ دیگر خیررساندن به این و آن معنی ندارد. پیداست این معروفی که در دنیاست، تأثیر خودش را گذاشته است، او در آخرت در حدّی قرار دارد که دستش برای کمک به دیگران باز است. چطور اینها در آخرت اهل معروفند؟ تَرجَحُ لهم الحَسَنات فیَجودونَ بها علی اهلِ المعاصی، رجحان یعنی سنگینشدن، وزنهپیداکردن در ترازو، اهل معروف در دنیا، ثوابشان و عملِ نیکشان سنگینی میکند، زیاد میشود، دستشان پر باشد. مثل اینکه در اینجا جیبتان پرِ پول است، به یک آدمِ مستحقی میرسید میتوانید کمک کنید. آنجا هم شما که اهل معروف در دنیا هستید، دستتان پر است، تَرجَح لهم الحسنات، رجحان پیدا میکند حسناتشان، فَیجودونَ، کرَم میکنند، تفضّل میکنند از این حسَناتِ خودشان علی أهلِ المعاصی، به اهل معصیت کمک میکنند. این، یکی از این پردههای زیبای آخرت است که ما از آن خبر نداریم! در مورد این مسائلِ مربوط به نشئۀ اخروی، چه نشئۀ برزخ و چه نشئۀ قیامت و چه نشئۀ بهشت و دوزخ، در قرآن، آیاتِ عظیمۀ کریمۀ مبیِّنهای وجود دارد، در عین حال، برای افراد بشر راه معرفتِ درست بسته است، اجمالاً یک چیزی را میدانند! البته روایاتی دارد، حرفهایی هست که باید در خِلال کلمات ائمه«علیهمالسلام» این قضایا ذره ذره معلوم بشود. این، یکی از آنها است. پس معلوم شد که در قیامت آنان که اهل خیرِ در دنیایند، آنجا هم اهل خیرند. یعنی اگر با یک انسانی که اهل خیر است، اهل کمال است، پیش خدا منزلتی دارد، انس و رفاقت و الفتی داشته باشید، آنجا به دردتان میخورد،. این، غیر از شفاعت است، از مال خودش میدهد. شفاعت این است که انسان از خدای متعال یک چیزی را مطالبه میکند. این، از اندوختۀ خودش خیرات میکند.
امالی شیخ طوسی ص ۳۰۴
🏴 عن ابیالحسنالهادی علیهالسلام:
◼️ «إنَّ اللهَ جَعَلَ الدُّنیا دارَ بَلوی وَ الآخِرَةَ دارَ عُقبی وَ جَعَلَ بَلوَی الدُّنیَا لِثَوابَ الآخِرَةِ سَبَباً، وَ ثَوابَ الآخِرَةِ مِن بَلوَی الدُّنیا عِوَضاً»
◼️خداوند، دنیا را سرای بلا و آزمایش و آخرت را سرای ابدی قرار داده است و گرفتاری دنیا را سبب پاداش آخرت ساخته و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است.
📖 تحف العقول | ص۴۸۳
شهادت مظلومانه حضرت امام هادي علیه السلام بر تمام مسلمانان تسلیت باد 🖤
#اگر_هادي_تویی_که_کسی_گم_نمیشود
┄┄┅┅✿❀🍃🏴🍃❀✿┅┅┄┄
حلول ماه رجب المرجب و میلاد با سعادت امام محمدباقر علیه السلام را خدمت شما همراهان گرامی تبریک عرض می نماییم
🔰امام باقر عليه السلام میفرمایند: مَثَلُ الْحَريصِ عَلَى الدُّنْيا مَثَلُ دودَةِ القَزِّ: كُلَّمَا ازْدادَتْ مِنَ القَزِّ عَلىنَفْسِها لَـفّـا كانَ أَبْعَدَ لَها مِنَ الْخُروجِ حَتّى تَموتَ غَمّا؛
حريص به دنيا، همانند كرم ابريشم است كه هر چه بيشتر دور خود مى تند، خارجشدن از پيله بر او سخت تر مى شود، تا آن كه از غصه مى ميرد.
[كافى، ج 2، ص 316، ح 7]
➖همنشینی با گناهکاران!
✅ابوهاشم جعفری میگوید :
از امام هادی(علیه السلام ) شنیدم که به من فرمود :
📋«مَا لِي رَأَيْتُكَ عِنْدَ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ يَعْقُوبَ؟»
♦️چرا تو را میبینم که با عبدالرحمن بن یعقوب همنشینی میکنی؟
گفتم : او دایی من است!
حضرت(علیه السلام) فرمود :
📋«إِنَّهُ يَقُولُ فِي اَللَّهِ قَوْلاً عَظِيماً يَصِفُ اَللَّهَ لاَ يُوصَفُ فَإمَّا جَلَسْتَ مَعَهُ وَ تَرَكْتَنَا وَ فَإِمَّا جَلَسْتَ مَعَنَا وَ تَرَكْتَهُ»
♦️او درباره ذات پاک خدا مطالب نامناسبی میگوید که ساحت پاک خدا از آن منزه است.
خدا را (به صورت اجسام و اوصاف آن وصف میکند) در حالی که خدا قابل توصیف نیست.
پس یا با او همنشین باش و ما را ترک کن و یا با ما همنشین باش و از او دوری کند.
عرض کردم : او هر عقیدهای دارد و هرچه میگوید، بر من چه زیانی دارد با اینکه من بر عقیده حق خود استوار هستم و از عقیده او دوری میکنم.
حضرت(علیه السلام) فرمود :
📋«أَ مَا تَخَافُأَنْ تَنْزِلَ بِهِ نَقِمَةٌ فَتُصِيبَكُمْ؟»
♦️آیا نمیترسی که بلایی به او برسد و تو نیز به بلای او بسوزی؟!
📋«أَ مَا عَلِمْتَ بِالَّذِي كَانَ مِنْ أَصْحَابِ مُوسَى(علیه السلام) وَ كَانَ أَبُوهُ مِنْ أَصْحَابِ فِرْعَوْنَ فَلَمَّا لَحِقَتْ خَيْلُ فِرْعَوْنَ مُوسَى(علیه السلام) تَخَلَّفَ عَنْهُ لِيَعِظَهُ وَ أَدْرَكَهُ مُوسَى(علیه السلام) وَ أَبُوهُ يُرَاغِمُهُ حَتَّى بَلَغَا طَرَفَ اَلْبَحْرِ فَغَرِقَا جَمِيعاً فَأَتَىَ مُوسَى(علیه السلام) اَلْخَبَرُ فَسَأَلَ جَبْرَئِيلَ عَنْ حَالِهِ فَقَالَ : غَرِقَ رَحِمَهُ اَللَّهُ وَ لَمْ يَكُنْ عَلَى رَأْيِ أَبِيهِ لَكِنَّ اَلنِّقْمَةَ إِذَا نَزَلَتْ لَمْ يَكُنْ لَهَا عَمَّنْ قَارَبَ اَلْمُذْنِبَ دِفَاعٌ»
♦️آیا به این داستان آگاهی نداری که شخصی از یاران حضرت موسی(علیه السلام) بود، ولی پدرش از یاران فرعون بود، هنگامی که با سپاه موسی(علیه السلام) خواست پدرش را به خود ملحق سازد، ولی پدر سخن او را رد میکرد و همچنان با هم ستیز میکردند تا اینکه هر دو به کناری از دریا رسیدند، ناگاه بلای غرق شدن فرعونیان فرا رسید و آن پسر نیز همراه پدر غرق شد، وقتی که این خبر به موسی(علیه السلام) رسید، موسی(علیه السلام) فرمود :
او در رحمت خداست ولی چون عذاب فرود آید، از آن کس که نزدیک گنهکار است، دفاعی نشود.
📚: الکافی، ج۲، ص۳۷۴
➖حاجتت را بخوا
🛑مَا رَوَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ اَلْكُلَيْنِيُّ فِي كِتَابِ (اَلرَّسَائِلِ) عَمَّنْ سَمَّاهُ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: أَنَّ اَلرَّجُلَ يَجِبُ أَنْ يُفْضِيَ إِلَى إِمَامِهِ مَا يَجِبُ أَنْ يُفْضِيَ بِهِ إِلَى رَبِّهِ قَالَ: فَكَتَبَ: «إِنْ كَانَتْ لَكَ حَاجَةٌ فَحَرِّكْ شَفَتَيْكَ، فَإِنَّ اَلْجَوَابَ يَأْتِيكَ»
🔰یکی از اصحاب امام هادی صلواتاللهعلیه گوید:
خدمت حضرت نامهای بدین مضمون نوشتم:
«شخصی دوست دارد با امام زمانش راز و نیاز كند و مشكلات خود را با ایشان در میان بگذارد، همان گونه كه با خدایش راز و نیاز کرده و حوائجش را اظهار میكند؛ او باید چه كند؟»
حضرت در پاسخ مرقوم فرمودند:
«هرگاه حاجتی داشتی، فقط لبهای خودت را حركت بده و مطمئن باش كه جواب به تو خواهد رسید.»
📚:کشف المحجة لثمرة المهجةج۱ ص۲۱۱
❌ اخلاق ناپسند اجتماعی ممنوع.
امام #هادی(ع) فرمود:
أَلْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ، وَ الزَّهْوُ جالِبُ الْمَقْتِ، وَ الْعُجْبُ صارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ داع إِلَى الْغَمْطِ وَ الْجَهْلِ، وَ الْبُخْلُ أَذَمُّ الاَْخْلاقِ وَ الطَّمَعُ سَجِيَّةٌ سَيِّئَةٌ:
👇👇👇👇👇👇
#حسد نيكويي ها را نابود سازد،
و #دروغ، دشمنى آوَرَد،
و #خودپسندى مانع از طلب دانش و خواهنده خوارى و جهل گردد،
و #بخل ناپسنديده ترين خُلق و خوى است،
و #طمع خصلتى ناروا و ناشايست است.
✅ #اخلاص در #ولایت #امان برای #شیعیان
❖ولایت خود را خالص کن...
💠 سهل بن یعقوب (ابونؤاس مؤذّن) میگوید: روزی به امام هادی علیهالسلام عرض کردم: آقای من! دربارهی میمنت و نحوست روزهای هر ماه، حسن بن عبدالله بن مطهر با سند خود حدیثی را از آقای ما امام صادق علیهالسلام برایم نقل کرد که آن را خدمت شما عرضه میکنم. حضرت فرمود: انجام بده.
وقتی آن را عرضه داشتم، عرض کردم: آقای من! در بیشتر این روزها به خاطر نحوست و نگرانیها نمیشود سفر کرد، اگر ضرورتی پیش آمد چه کنیم که از نحوست و شر آنها در امان باشیم؟
حضرت امام هادی علیهالسلام فرمودند:
🔹« يَا سَهْلُ، إِنَّ لِشِيعَتِنَا بِوَلَايَتِنَا عِصْمَةً، لَوْ سَلَكُوا بِهَا فِي لُجَّةِ الْبِحَارِ الْغَامِرَةِ وَ سَبَاسِبِ الْبَيْدَاءِ الْغَائِرَةِ، بَيْنَ سِبَاعٍ وَ ذِئَابٍ، وَ أَعَادِي الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ، لَأَمِنُوا مِنْ مَخَاوِفِهِمْ بِوَلَايَتِهِمْ لَنَا، فَثِقْ بِاللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)، وَ أَخْلِصْ فِي الْوَلَاءِ لِأَئِمَّتِكَ الطَّاهِرِين، وَ تَوَجَّهْ حَيْثُ شِئْتَ، وَ اقْصِدْ مَا شِئْت»
🔸 ای سهل! شیعیان ما با ولایت ما در اماناند،
اگر با ولایت ما در دل امواج دریاهای ژرف، و میان درندگان و گرگها و دشمنان جن و انس در دلِ دوردستترین بیابان، راه پیمایند، به برکت ولایت ما از خوف و خطر آنها ایمن هستند،
پس به خدا توکل و اعتماد كن و ولايت و سرسپردگی خود را به امامان پاک خود "علیهم السلام" خالص گردان، و هر جا خواستی برو و کاری که میخواهی، انجام بده.
📚 الأمالي (للطوسي) ؛ ص277
#امام_هادی علیهالسلام
28.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 آیت الله سیستانی #شهید میشدند، اگر جمهوری اسلامی به تحقق فتوای ایشان کمک نمیکرد
#کلیپ_اختصاصی
🎙 #تاریخ_شفاهی به بیان آیت الله اراکی حفظه الله
6⃣ قسمت ششم
📽مشاهده قسمت اول
📽مشاهده قسمت دوم
📽مشاهده قسمت سوم
📽مشاهده قسمت چهارم
📽مشاهده قسمت پنجم
🔸گوشه ای دستاوردهای #جمهوری_اسلامی
🙏لطفا تولیدات اختصاصی #سدید را با ذکر منبع منتشر نمایید📚
┄┅┅═❅❅ ❇️ ❅❅═┅┅┄
در #کانال_سدید عضو شوید 👇
https://eitaa.com/joinchat/1919877395Cbf746dc687
📌پیشینه شناسی خبر #لیلة_الرغائب
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر #حسینیان_مقدم:
برای خواندن مقاله که کوتاه و مختصر است به لینک مراجعه کنید:
👇👇
https://hhmoghadam.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=12992
در این مقاله:
◀️لیله الرغائب ساخته اهل تسنن است
◀️از منابع سنی به منابع شیعه راه یافته
◀️ تعدادی از علمای شیعه به آن بی توجه بوده و قبول نداشته اند و...
📌بنابراین عبادت در این شب را به نیت #رجاء انجام دهیم.
مادرِ متوکّل لعنه الله ، برای شفای او به إمام هادی علیه السّلام متوسل میشود.
قَالَتْ لَهُ کُنْتُ قَدْ نَذَرْتُ فِی عِلَّتِکَ لَمَّا أَیِسْتُ مِنْکَ إِنْ عُوفِیتَ حَمَلْتُ إِلَیْهِ مِنْ مَالِی عَشَرَةَ آلَافِ دِینَارٍ فَحَمَلْتُهَا إِلَیْهِ وَ هَذَا خَاتَمِی عَلَی الْکِیسِ .....
🛑کلینی رحمه الله روایت کرده از إبراهيم بن محمّد طاهرى که متوكّل بر اثر دُمل و زخم بزرگ و عميقى كه درآورد بيمار شد و به مرگ نزدیک شد و أحدى جرأت نكرد با ابزار آهنى او را جراحى كند. مادرش نذر كرد اگر او خوب شود ، پول بسيارى برای إمام هادی عليه السّلام از ثروت خودش بفرستد. فتح بن خاقان وزير متوكّل به متوكّل گفت اى كاش مرا نزد أبوالحسن علیّ بن محمد مىفرستادى ، زيرا او معالجه تو را مىداند. متوكّل كسى را نزد آن حضرت فرستاد و مرض او را شرح داد ، فرستادهٔ او اين دستور را آورد كه پِشكلهایی که از گوسفند زیر پایش ریخته را بگيرند و با گلاب مخلوط كنند و روى دُمل گذارند. وقتی قاصد ، دستور را آورد و به آنها گزارش داد ، آن را به باد مسخره گرفتند. خاقان گفت بخدا به آنچه كه گفت داناتر است. از اين روی به دستور حضرت عمل كردند. متوكّل را خواب گرفت و دردش آرام شد و دُمل سر باز كرد و آنچه در آن بود بيرون آمد و مژدۀ سلامتى او را به مادرش دادند. او ده هزار اشرفی را در کیسه گذاشت و مْهرِ خودش را بر آن زده و براى إمام عليه السّلام فرستاد. متوكّل نیز از بيمارى خود بهبودى كامل يافت.
بطحائى نزد متوكّل سخنچينى كرد كه پول و اسلحه براى آن حضرت مىفرستند و او قصد شورش دارد. متوکّل به سعيد حاجب دستور داد كه شبانه بخانۀ آن حضرت حمله کن و هرچه پول و اسلحه نزد او يافتى بردار و براى من بفرست. إبراهيم بن محمّد گويد👈 سعيد حاجب گفت من شبانه بخانۀ آن حضرت رفتم و نردبان را به همراهم بردم ، سر بام رفتم و چون در تاريكى به يكى از پلكانها سرازير شدم نمىدانستم از كجا وارد خانه شوم ، دیدم إمام فرياد زد اى سعيد ، بجاى خود باش تا برايت شمع بياورند. طولى نكشيد كه شمعى آوردند و من فرود آمدم ،👉 ديدم آن حضرت ، روپوشی پشمينى پوشيده و كلاه پشمينى بر سر نهاده و سجاده روى حصير برابر اوست و ترديد نداشتم كه مشغول نماز بوده. بمن فرمود اين اتاقها در اختيار توست همه را بگَرد. من به همۀ اطاقها رفتم و بازرسى كردم و چيزى را جز يك كيسه اشرفى كه مُهرِ مادر متوكّل را داشت و كيسه ديگرى هم سر به مُهر بود را نیافتم. بمن فرمودند اين جانماز را هم بازرسى كن. من آن را برداشتم و يك شمشير غلاف كرده و ساده زير آن بود ، آنها را برداشته و نزد متوكّل بردم. او چون به مُهر مادرش نگاه كرد او را خواست. مادرش نزد او آمد و يكى از خدمتكاران مخصوص بمن گزارش داد كه مادرش به او گفت در بيمارىِ تو من از بهبودت ناامید شدم و نذر كردم كه اگر سالم شدى ، از پول خودم ده هزار اشرفى براى او بفرستم و آنها را فرستادم و اين هم مُهر من است كه بر كيسه است. او كيسۀ ديگر را گشود و در آن چهارصد اشرفى بود ، و او يك كيسۀ اشرفى را بر آنها افزود و بمن فرمان داد كه آن را براى إمام ببرم. من آنها را بردم و آن شمشير را با سه كيسه پرداختم و به آن حضرت گفتم اى آقاى من ، بر من سخت است اين مأموريت دربارۀ شما. در پاسخ فرمودند ستمگران بزودى خواهند دید كه چه سرانجامى خواهند داشت.
📚:کافی ۱ / ۴۹۹ ، حدیث ۴.
🔻 پيرامون ليلة الرغائب ( ١ )
🔸 ماه رجب از ماه هاى بسيار پرفضيلت است و از روایات متعددي که معصومين علیهم السلام درباره اين ماه بیان کردهاند، می توان به اهمیت بالای آن پی برد.
اولين شب جمعه ماه رجب با عنوان ( ليلة الرغائب ) يعني شب بردن ثواب بسيار شهرت يافته است.
مبناي ليلة الرغائب نيز روایتی منسوب به پيامبر اكرم (ص) است که در برخی از کتابهاي ادعيه ذكر شده است.
انجام اعمال لیله الرغائب از گذشته در بین عوام اهل سنت رواج داشته و ظاهرا از مجامع سني به فضاي فكري شيعه راه يافته و مشهور شده است.
محدثان و عالمان شیعه و سنی نظرات متفاوتی در رابطه با اعتبار این روایت دارند. تا جايي كه برخی از ايشان این روایت را جعلی دانسته و درنتیجه نماز ليلة الرغائب را هم بدعت میدانند.
و برخی ديگر اما روایت ليلة الرغائب را از نظر سند ضعیف دانسته، اما خواندن نماز آن را بر اساس قاعده ( التسامح في ادلة السنن ) جایز دانسته اند!
لازم به ذكر است كه متأسفانه در سالهای اخیر، بنابر یک سهل انگاري و عدم دقت كافي و يا اعتقاد اشتباه از سوي برخي رسانه ها لیلة الرغائب را به معنای ( شب آرزوها ) نامگذاری و معرفي کردهاند!!!
⭕️ اين در حالي است كه روايت لیله الرغائب از سوي حديث پژوهان و كارشناسان علوم حديث از دو جهت مورد خدشه قرار گرفته است.
١- از نظر سند و ماخذ آن. ( رجال الحديث و سند شناسي)
٢- از نظر محتوا و مضمون.( دراية الحديث و متن شناسي ).
💠 منابع ليلة الرغائب
در بررسی سندي و كنكاش از مصادر اوليه ليلة الرغائب گفته شده که اصل اين داستان در منابع روایی اهل سنت بوده و در كتابهاي شیعه تا قبل از اقبال الاعمال سید بن طاووس چنين چيزي به چشم نمي خورد و اولین بار ایشان، این موضوع را در کتاب خود نقل کرده است.
از اين رو بسياري از صاحب نظران احتمال داده اند كه این جريان از منابع اهل سنت به كتابهاي شیعه وارد شده باشد.
ظاهراً در بین اهل سنت ، قدیمی ترین منبعی که این روایت را ذکر کرده، کتاب ( احیا علوم الدین ) غزالي در قرن پنجم هجری قمری است.
غزالی بعد از ذکر نماز ليلة الرغائب میگوید:
در نظر من این نماز مستحب است، چراکه در طول سالها تکرار شده ... و مردم سرزمین قدس بر آن مواظبت کردهاند و به همین خاطر ترجیح دادم آن را بازگو کنم.
📌 با اين همه اما بر اساس برخي پژوهش هاي صورت گرفته اولين منبعي كه در بين شيعيان به نقل روايت ليلة الرغائب پرداخته کتاب ( مفید العلوم و مبید العموم ) منتسب به شخصی به نام ( محمد بن عباس خوارزمی ) است که این روایت را در آنجا بدون ذكر سند و منبع نقل کرده است.
بعد از او سید بن طاووس در کتاب ( اقبال الاعمال ) و پس از وی ابن باقی در کتاب ( اختیار المصباح الکبیر ) نیز روایت را بدون ذکر سند آورده اند.
سپس علامه حلی در اجازه کبیرش به بنی زهره با ذکر سند خود تا روایت، به نقل آن پرداخته و در کتاب منهاج الصلاح، آداب نماز لیلة الرغائب را از قول جابر بن یزید جعفی آورده است.
و پس از ايشان در قرنهاي بعدی توسط محدثانی مانند کفعمی، شیخ حر عاملی و شیخ عباس قمی و... اين روایت باز نقل شده است.
در يادداشت بعد به بررسي ديدگاههاي برخي از صاحب نظران شيعه و سني در رابطه با اعتبار ليلة الرغائب خواهيم پرداخت.
📚 رجوع كنيد به :
١- احیا علوم الدین - امام محمد غزالي - طبع بیروت دارالکتاب العربی ج ١ ص ٢٠٣.
٢- مفید العلوم و مبید الهموم - محمد بن عباس خوارزمي - طبع بیروت ، ص ١٧١.
٣- الاقبال بالاعمال الحسنة - سید ابن طاووس - دار الكتب الإسلاميه تهران - ج ٢ ص ٦٣٢.
٤-اختیار المصباح الکبیر - ابن باقی قرشی - ج ٢ ص ٢٢٩.
٥- منهاج الصلاح فی اختصار المصباح - علامه حلي - ص ٤٥٧.
٦- بحارالانوار - مجلسي - طبع بيروت ج ٩٥ ص ٣٩٥.
٧- البلد الامین و الدرع الحصین - ابراهيم بن علي كفعمي - طبع بيروت ، ص ٦٩.
٨- وسائل الشيعة آل البيت - شيخ حر عاملي - ج ٨ ص ٩٨ باب ٦ باب استحباب صلاة الرغائب… روايت ١ شماره ١٠١٧٢.
@nokaterjalie
نقل مطالب صرفا با ذكر ماخذ آن بلا مانع است.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔻 پيرامون ليلة الرغائب ( ٢ )
🔸 حدیث لیلة الرغائب به نقل از ( انس بن مالک ) بیان شده است.
صرف نظر از اينكه اين روايت در تمام منابع شيعي بصورت مرفوعه و فاقد سند از ( انس ) نقل شده اما مشكل بزرگتر در عدم وثاقت همين راوي است كه به كلي صحت انتساب اين روايت به پيامبر (ص) را مخدوش مي سازد.
⭕️ انس بن مالك بن نضر انصاري علي رغم اينكه خادم رسول خدا (ص) بود اما وثاقتش محرز نيست و بلكه روايات متعددي در مذمت و تقبيح او وجود دارد بطوري كه بر اساس برخي نقلها وي نسبت به امام علي (ع) بغض و كينه خاصي داشته و واقعه غدير را نيز انكار كرده است.
از اين رو ابن الغضائري و برخي ديگر از صاحب نظران علم رجال در مورد وي تصريح كرده اند كه او ضعيف است و به رواياتش توجه نمي شود.
🔹 بر اين اساس تعدادي از علماي شيعه به صراحت روايت ليلة الرغائب را فاقد اعتبار دانسته و حتي برخي آن را به حسب محتوا از جعليات شمرده اند.
📌 مرحوم مجلسی در زاد المعاد در اعمال ماه رجب ابتدا می نویسد: و قد ذکروا فی کتب الأدعیه صلاه خاصه لکل لیله من هذا الشهر، و حیث لم أجد لها سندا معتبرا لم أحب أن أوردها، و حیث کانت مشهوره جدا فقد أوردتها علی سبیل الإجمال…
يعني در کتب ادعیه برای هر شب از ماه رجب نماز مخصوصی را ذکر کرده اند و چون سند معتبری ندارد دوست ندارم آنها را ذکر کنم اما به جهت آن که جدا مشهور است اجمالا آنها را ذکر می کنم
آنگاه در ادامه مي گويد:
و ذکر لکل من هذه الصلوات ثواب کثیر لم نذکره بناء علی عدم الاعتماد علی السند، … و بعضها الطویل منها و التی تقع بین صلاتی المغرب و العشاء و یجب أن تقع بعد دخول وقت العشاء لا یخلو أداؤها من إشکال، و لهذا لم نورد فی هذه الرساله صلاه لیله الرغائب المشهوره مع أنها منقوله عن طرق العامة.
يعني برای هر یک از این نمازها ثواب فراوانی بیان شده که به دلیل غیر قابل اعتماد بودن سند از ذکر آنها خود داری می کنم، و بعضی از نمازهای ذکر شده طولانی است و باید بین نماز مغرب و عشا خوانده شود و ناچار بعد از داخل شدن وقت نماز عشا خوانده می شود و این خالی از اشکال نیست، به این جهت و به دلیل عامی بودن سند، نماز لیله الرغائب را در این رساله ذکر نکردم.
📌 مرحوم محمد تقي شوشتری نیز این حدیث را به دلیل اینکه صرفا از طريق اهل سنت نقل شده است را،غیر معتبر و غیر قابل اعتماد می داند.
📌 مرجع فقيد مرحوم فاضل لنکرانی نيز در جواب سؤال از مستحب بودن نماز لیلة الرغائب در اولین شب جمعه از ماه رجب و روزه روز پنجشنبه قبل از آن مرقوم داشته اند: فضیلت لیلة الرغائب و روزه روز پنجشنبه قبل از آن را، علامه مجلسی در اجازه علامه به بنی زهره و از کتاب اقبال روایت کرده است که در اعتبار هر دو روایت تأمل و اشکال است و لذا حکم به استحباب نماز لیلة الرغائب و روزه روز قبل از آن مشکل است.
🔹 در میان محدثان و علمای اهل سنت نیز برخی این حدیث را نپذیرفتهاند.
📌 ابن جوزی بعد از نقل حدیث با متنی شبیه آنچه سید بن طاووس نقل کرده است، میگوید:
هذا حدیث موضوع علی رسول الله صلی الله علیه وسلم، و قد اتهموا به ابن جهیم و نسبوه إلی الکذب، وسمعت شیخنا عبد الوهاب الحافظ یقول: رجاله مجهولون، وقد فتشت علیهم جمیع الکتب فما وجدتهم. قال المصنف: قلت: ولقد أبدع من وضعها.
يعني این حدیث به نام رسول خدا(ص) جعل شده است و ابن جهیم متهم به این جعل است که او را درغگو می دانند، و من از شیخ مان عبد الوهاب الحافظ شنیدم كه می گفت: تمامی رجال این حدیث از مجاهیل هستند و من تمامی کتب را جستجو کردم و نامی از آنان نیاقتم. بعد ابن جوزی می گوید: واضع این حدیث از بدعت گذاران است.
📌 ابن اثیر از دیگر علمای اهل سنت نيز این حدیث را جعلی میداند.
📌 ابن حجر عسقلاني هم سند آن را ضعیف دانسته است.
📌 نووی نيز در شرح صحیح مسلم نوشته است: نماز لیلة الرغائب بدعت و نتیجه آن، گمراهی و جهالت است و در آن امور غیرمشروع و ناپسند روشن و واضح است.
این گونه تعابیر از بزرگان شیعه و سنی در رد روايت ليلة الرغائب، اعتبار آن را به كلي زير سوال برده و از حجيت ساقط مي نمايد.
….ادامه دارد
📚 رجوع كنيد به :
١- بحارالانوار طبع بیروت ج ١٠٤ ص ١٢٣.
٢- معجم رجال الحديث ج ٤ ص ١٤٩ و در چاپ ديگر ج ٣ ص ٢٣٩ و ٢٤٠.
٣- رجال ابن الغضائري ص ٣٦.
٤- زاد المعاد - محمدباقر مجلسي - ص ٤٠ و ص ٤٢.
٥- النجعة في شرح اللمعة ج ٣ ص ١٠٣.
٦- جامع المسائل - فاضل لنكراني - ج ٢ ص ١٧٢.
٧- الموضوعات - ابن الجوزی ج۲ ص۱۲۶.
٨- جامع الاصول في احاديث الرسول -ابن اثیر مبارک بن محمد- ج۶ ص۱۵۴ شماره ۴۲۶۸.
٩- لسان المیزان - ابن حجر عسقلانی - طبع بيروت ج ٤ ص ٢٥٥.
١٠- شرح صحیح مسلم - محي الدين نووي - طبع بيروت - ج ۸ ص۲۰.
نقل مطالب فقط با ذكر ماخذ آن بلا مانع است.
@nokaterjalie
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📌ساختن #حمام توسط امام باقر(ع)
یکی از #شبهات و سوالهای فضای متداول که اهل بیت(ع) بجز #هدایت دینی مردم، چه کار دیگری کرده اند؟
در پاسخ می گوییم:
اگرچه وظیفه اصلی اهل بیت(ع) همان هدایت است، اما آنان خدمات فرهنگی و اجتماعی زیادی نیز داشته اند. به عنوان نمونه:
از عبيد اللَّه دابقی روايت شده است:
در #مدينه وارد حمّامى شدم؛ پيرمردى را ديدم كه #سرپرست حمّام بود. به او گفتم: اى پيرمرد، اين حمّام از آن كيست؟ پیرمرد گفت:
حمام مال أبى جعفر محمّد بن عليّ عليهما السّلام (امام باقر عليه السّلام) است.
گفتم: آيا ايشان خود نيز به حمّام مى آيند؟ پاسخ داد: آری.
وی وقتی می آید در حمام نوره گذاشته و خود را تمییز می کند.
📚کلینی، الکافی، ج6، ص497، ح7؛
📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ، ج1، ص117.
➖ گریبان چاک زدن امام عسکری در شهادت امام هادی علیهما السلام
🛑 أَحْمَدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ کُلْثُومٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ وَ غَیْرِهِ قَالَ: خَرَجَ أَبُو مُحَمَّدٍ علیه السلام فِی جَنَازَةِ أَبِی الْحَسَنِ علیه السلام وَ قَمِیصُهُ مَشْقُوقٌ فَکَتَبَ إِلَیْهِ أَبُو عَوْنٍ الْأَبْرَشُ قَرَابَةُ نَجَاحِ بْنِ سَلَمَةَ مَنْ رَأَیْتَ أَوْ بَلَغَکَ مِنَ الْأَئِمَّةِ شَقَّ ثَوْبَهُ فِی مِثْلِ هَذَا فَکَتَبَ إِلَیْهِ أَبُو مُحَمَّدٍ علیه السلام یَا أَحْمَقُ وَ مَا یُدْرِیکَ مَا هَذَا قَدْ شَقَّ مُوسَی عَلَی هَارُونَ.
🔰محمد بن الحسن بن شمون و غیر او میگویند:
امام عسکری علیه السلام در تشییع بدن مطهر پدرشان حضرت هادی علیه السلام با گریبان چاک زده خارج شد. ابو عون ابرش که از نزدیکان نجاح بن سلمه بود گفت: کدام یک از امامان را دیدی یا خبرش به شما رسید که گریبان چاک کند؟
امام علیه السّلام در جواب او نوشت: نادان! این کار به تو مربوط نیست. حضرت موسی بر برادر خود هارون گریبان چاک کرد.
📚:رجال الکشی ۵۷۲